Anbefaling av høytalerkabler som gir mye for pengene

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Rhesus skrev:
    Dazed skrev:
    Men siden den samme strømmen må gå gjennom begge lederne (hele kretsen) uansett, gir det jo ingen mening.
    Poenget er at har man først tatt steget ut i absurditeten. så kan alt gi mening. Da er det helt ok med forskjellige ledermaterialer til + og - osv. Der finnes ingen regler, ingen fasit, alt er lov, og om man skulle komme til å oppleve det stikk motsatte av andre kabelrullere, så kan husfreden bevares med ord som 'matching' f.eks.
    Morsom teori men den bør nok prøves ut før du konkluderer.

Mvh. RS

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.341
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    bambadoo skrev:
    "Golden ratio" fra Eichmann. Man bruker tykkere ledere for - (returstrømmen)
    Gir mening for RCA signalkabler (og formodentlig bare der). Minus, som i det tilfellet også er jordforbindelse og skjerm, må ta unna strømmen fra eventuelle jordsløyfer. På høyttalerkabler virker det bare som en forskrudd idé.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Det spørs om vi kommer så langt i dette mysteriet her med å tenke tradisjonell elektronikk.
    Noen "peer review scientific publications" de siste årene:

"A Method for Measuring the Characteristics of an EMI Suppression Ferrite Core", J. Uribe et al., IEEE Transactions on Electromagnetic Compatibility, Vol. 48, No. 4, November 2006.

Abstract: "Almost all digital equipment has electromagnetic interference (EMI) suppression ferrite cores to encircle cables, such as mains and peripheral cables. However, their EMI suppression capability is hardly evaluated from the impedance characteristics provided by the manufacturers. Hence, this paper proposes to characterize the ferrite core losses in terms of the insertion loss and the reflection coefficient."

"Analysis of Ferrite Beads For RF Isolation On Straight Wire Conductors", S. Saario et al., IEEE Electronics Letters, Vol. 33, No. 16, July 31, 1997.

Abstract: "Ferrite beads used for the suppression of electromagnetic interference (EMO) were analyzed using the finite difference time domain (FDTD) method. The presence of the bead results in reflected current, cable radiation and resonant characteristics which significantly affect the ability to suppress currents uniformly over a wide frequency range."

"Geometric Analysis and Manufacturing Considerations for Optimizing the Characteristics of a Twisted Pair", A. Lago, et al., IEEE Transactions on Electronics Packaging Manufacturing, Vol. 32, No. 1, January 2009.

Abstract: The geometry of a twisted pair largely determines its electrical characteristics. To improve and refine the value of these characteristics according to preset values, the optimization of the manufacturing process requires comprehensive knowledge of twisted pair geometry and of how electrical magnitudes are affected by the construction features of the twisted pair. This paper studies the relation between the length of a twisted pair cable and the length of each of the wires that compose the cable, by analyzing concepts such as pitch angle and radius of the helix."

"An Optimal New Shielded Twisted Pair Model to Improve the Electromagnetic Immunity in the Automotive Applications", C. M. Penlaver et al., 2007 IEEE International Symposium on Industrial Electronics, June 2007, Vigo, Spain.

Abstract: "Shielding twisted pair with metallic tape is a widely used resource to reduce the electromagnetic emissions and increase noise immunity of the twisted pair to those emissions. But, in addition to decrease electromagnetic emissions, shield also affects electric and geometry characteristics of the pair. Estimation of twisted pair geometry is vital to compute as much as the shield affects the electric characteristics of the pair. The goal of this paper is to develop a model of shielded twisted pair which allows to compute the shield shape as a function of twisted properties of the pair and physical characteristics of the shield tape. The model calculated in this paper is a part of a large work research; with the results of that research we can calculate the most used electric characteristics of the pair according to the physical and geometrical characteristics of it. This research was applied in an important cable manufacturing company of the automotive sector."

From Section II of the Penalver paper: "Electric characteristics of twisted pair depend on its physical and geometric characteristics, like number of twists per meter and dielectric characteristics of insulation or gap between cables in the pair. If twisted pair is covered by a shield, electric characteristics will be affected."

O

Oblivion

Gjest
    sinep skrev:
    Det spørs om vi kommer så langt i dette mysteriet her med å tenke tradisjonell elektronikk.
    Noen "peer review scientific publications" de siste årene:

Abstract: The geometry of a twisted pair largely determines its electrical characteristics. To improve and refine the value of these characteristics according to preset values, the optimization of the manufacturing process requires comprehensive knowledge of twisted pair geometry and of how electrical magnitudes are affected by the construction features of the twisted pair. This paper studies the relation between the length of a twisted pair cable and the length of each of the wires that compose the cable, by analyzing concepts such as pitch angle and radius of the helix."

"An Optimal New Shielded Twisted Pair Model to Improve the Electromagnetic Immunity in the Automotive Applications", C. M. Penlaver et al., 2007 IEEE International Symposium on Industrial Electronics, June 2007, Vigo, Spain.

Abstract: "Shielding twisted pair with metallic tape is a widely used resource to reduce the electromagnetic emissions and increase noise immunity of the twisted pair to those emissions. But, in addition to decrease electromagnetic emissions, shield also affects electric and geometry characteristics of the pair. Estimation of twisted pair geometry is vital to compute as much as the shield affects the electric characteristics of the pair. The goal of this paper is to develop a model of shielded twisted pair which allows to compute the shield shape as a function of twisted properties of the pair and physical characteristics of the shield tape. The model calculated in this paper is a part of a large work research; with the results of that research we can calculate the most used electric characteristics of the pair according to the physical and geometrical characteristics of it. This research was applied in an important cable manufacturing company of the automotive sector."

From Section II of the Penalver paper: "Electric characteristics of twisted pair depend on its physical and geometric characteristics, like number of twists per meter and dielectric characteristics of insulation or gap between cables in the pair. If twisted pair is covered by a shield, electric characteristics will be affected."
    Riktig geometri er det første som må på plass i en kabel konstruksjon.
    Dielektrikum er nummer to og innvirker på geometrien.
    Leder materiale - type og solid eller multi core kommer som nummer fire eller fem i rekkefølgen av det som er viktig.

Jeg har aldri brukt skjerm fordi hvis resten er gjort fornuftig så er allerede kablen beskyttet mot det meste en "skjerm" kan gjøre..
    De fleste skjermings metoder er ofte bare 75 - 95% effektive innenfor et begrenset område..
    Hvis en skal unngå at skjermen virker inn negativt så må den laaangt bort fra lederne i kablen.
    Derfor er det i praksis nesten ikke mulig å lage en skjermet kabel hvor fordelen med skjerming kommer positivt ut i forhold til total ytelsen på kablen..

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    orso skrev:
    Forsiktig så de ikke kommer og denger deg med kølle og knuser deg med jernstang Rhesus.
    Bongo ja, han hadde jeg nesten glemt. Knus meg med knokler og gre meg med gaffel!

yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    306
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Hva Chris Ven Haus VH audio skriver om solid core;

"8 or 9 AWG solid core would be thicker than a wire hanger and very stiff. I am not aware of anyone who can supply that. Also, skin effect on a round conductor that size would be substantial, which would likely kill the high frequencies."

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    yasman skrev:

"8 or 9 AWG solid core would be thicker than a wire hanger and very stiff. I am not aware of anyone who can supply that. Also, skin effect on a round conductor that size would be substantial, which would likely kill the high frequencies."

Ser man det.... Eg fekk nesten lyst til å seie at det var det eg merka på mitt oppsett med 6 kv solidcore som ht-kabel... - Hmmm sa det visst også.. :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.341
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    yasman skrev:

Skin effect kan diskuteres oppad vegger og nedad stolper. Ved 20 kHz er skin-tykkelsen fortsatt såpass stor at du i praksis har et ganske tykkvegget rør som leder strømmen. Derfor blir ikke forskjellen i seriemotstand mellom 20 Hz og 20 kHz spesielt stor.

Derimot vil du også få større avstand mellom lederne med tykke solid core-kabler. Det vil øke induktansen i kretsen. Samtidig vil forskjeller i isolasjonsmateriale (f eks PVC vs teflon) påvirke hvor stor kapasitans du får med en gitt avstand mellom lederne. Induktans og kapasitans er førsteordens egenskaper som definitivt har en betydning på signalet, og det er ikke spesielt vanskelig å vise at du kan lage en kabel som både kan gi avvik i frekvensgang og ultrasonisk ringing med enkelte utgangstrinn.

Skin effect kommer mye lengre ned på min liste, også fordi en liten forskjell i seriemotstand er forholdsvis godartet sammenlignet med reaktansen fra en ukontrollert kabelgeometri.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    yasman skrev:

For noe fjolleri. Mister Van Haus vet definitivt ikke hva han snakker om, dette tilogned ekelt å kontrollmåle.

http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/Java/twin.html

Mvh. RS

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.341
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig med R.S., men vær oppmerksom på at den java-appleten forutsetter en 8 ohms resistiv last. Som kjent er en virkelig høyttaler en ganske reaktiv affære, så kurvene vil i større eller mindre grad speile impedanskurven til høyttaleren og kan ha resonanser med positivt gain ved enkelte frekvenser.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.921
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    yasman skrev:

Skin effect kan diskuteres oppad vegger og nedad stolper. Ved 20 kHz er skin-tykkelsen fortsatt såpass stor at du i praksis har et ganske tykkvegget rør som leder strømmen. Derfor blir ikke forskjellen i seriemotstand mellom 20 Hz og 20 kHz spesielt stor.
    ...
    + at det effektive ledearealet ved høye frekvenser i en tykk leder også er større enn ditto i en tynn leder (alt annet likt), dvs på tross av skinneffekten så vil en tykk leder ha mindre motstan ved høye frekvense enn en tynn leder (inntill tykkelsen gir relevante utslag i induksjoinen i lederen).

mvh
    KJ

L

larkus

Gjest
    Det er vel på sin plass å minne om at skineffekten ikke er avhengig av om det er solidcore eller multistrand. Det er diameteren på lederen som er avgjørende. Akkurat like stor skineffekt i solidcore og multistrand med samme diameter :)

mvh
    larkus

L

larkus

Gjest
    56fwb skrev:
    yasman skrev:

Ser man det.... Eg fekk nesten lyst til å seie at det var det eg merka på mitt oppsett med 6 kv solidcore som ht-kabel... - Hmmm sa det visst også.. :)
    Jeg tillater meg å sitere fra ditt innlegg #312 i "den store solidcore tråden" ;)

Sitat
    "Så: Jeg satte på spor 7 på Verce: Hva skjer? - og nå med fare for å trakke på noen såre tær - Jo et MYE trangere og "rart" lydbilde oppstår, framheving av diskant, sammenhengen i lydbildet forsvinner. Mye fokus på "lyd fra høytalerne". Dette var likt uansett plate og spor. Lyden vart rett og slett kjedelig og forvirrende. Og hvor ble det av den dype, stramme og mektige bassen som det blir skrytt av ved bruk av Kåre??. Tja, dette var ikke bra og en total skuffelse ut i fra den generelle omtalen i denne tråden. Fekk nesten en følelse av at "HT sluttet å synge"
    Sitat slutt

Og likedan fra ditt innlegg #433 i samme tråd
    Sitat
    Tydeligst lyd-/kåresignatur til no:
    Bass: Dyp? - kanskje rettere å si mere fremhevet?, stram og nyansert med økt nivå,
    Diskant: Mere fremhevet/økt nivå - uten sibilanter, med god utklinging, detaljering og glatthet.
    Mellomtonen: er jeg derimot noe mere usikker på.. Den lyder bra dog.
    Mulig den blir litt "druknet" av bass og diskant...

Sitat slutt

Og så fra ditt innlegg #737

Sitat:
    Jeg har hele tiden sagt at et eller annet forsvant då Kåre vart tilkobblet og jeg mistenkte tidlig at det hadde med diskant/mellomtone å gjere. Jeg syns at øvre mellomtone og ikke minst diskanten har vert noe "flat" og Kjedelig. Magien var borte.
    Sitat slutt

mvh
    larkus

Lostx9

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    7
    Jøss, her var det mye meninger om kabel da gitt ;D
    Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt å kjøpe et par Chord Carnival Silver Screen, eller Odyssey.
    Kåret til best buy i England i gudbevaremegvel mange år.
    Håper ingen ble sur nå.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.341
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    larkus skrev:
    Jeg tillater meg å sitere fra ditt innlegg #312 i "den store solidcore tråden" ;)

Sitat
    ...
    Sitat slutt
    Er det rart noen av oss synes det er forvirrende med bastante synspunkter på hvilken kabel som er "best", når lytteinntrykkene av samme kabel, i samme anlegg, ved samme person kan være så diametralt motsatte over tid?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Diskant er jo så mangt Asbjørn, det skiller jo fort 3-4 oktaver eller mer, ettersom hva man kaller diskant. Er det diskantinstrumenter? Eller overtonestruktur? Man kan jo lett tenke seg et scenario hvor det er en fremheving av diskantinstrumenter, men en reduksjon av overtoner. Begriper ikke at du ikke så og kjørte den!  ;D

Neida, man forandrer meninger over tid. Jeg er selv et stjerneeksempel på det.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Diskanten min og ble jo litt rar med kåre. Dette gjelder spesielt enkelte lyder i vokalene sånn som FFF og SSCH lyder.
    Det blir litt skurrelyder akkurat som på en radio når den ikke er skikkelig innstilt.
    Jeg merker at jeg har de samme lydene på nordostkablene også, men de er litt mer tilbaketrukket der.

Jeg tror ikke Kåre er skyld i dette problemet, Kåre ser egentlig ut til å være veldig ærlig i anlegget mitt.
    Men jeg stiller meg spørsmålet av og til om Kåre kanskje er litt for ærlig ;)

Det er litt snodig at multi-core kabler grøter til lyden i anlegget mitt noe helt grasalt. Må være et eller annet som skjer i disse kablene som forstyrrer signalet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.341
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min teori, som jeg ikke har tatt meg bryderiet med å teste ut, er at grov solid core med lederne et stykke fra hverandre kan få såpass høy induktans at resonansen som gir litt "luft" ved 9-11 kHz i "vanlige" induktive høyttalerkabler kan flytte nedover til sibilansområdet runt 5-7 kHz og skape en betoning der. "ffff" bor ved ca 4 kHz og "ssss" ved 6,5 kHz, sånn ca.

Om det er bra eller dårlig er systemavhengig, selvsagt. Ekstra betoning der er omtrent det siste du trenger på et par Seas Excel magnesiumelementer som har betydelig økning i forvrengning allerede fra 1,5 kHz og en kraftig oppbrytning ved 5-6 kHz, men kanskje helt riktig medisin for å gi litt "detaljoppløsning" i et annet system.

Personlig mener jeg at EQ gjøres best med en EQ-boks. Da vet jeg hva jeg gjør, og det koster ingen ting å trykke "undo" heller.

O

Oblivion

Gjest
    Jeg har laget mange sett med solid kåre kabler for å evaluere egenskapene...

Begynte med grøftekabel slik den leveres.
    Deretter av med ytter isolasjon.
    Deretter tvinning.
    Deretter av med PVC og på med teflon isolasjon.
    Deretter av med PVC og på med silke isolasjon.
    Deretter forsøk med gløding av kobber lederne med teflon og silke.
    Deretter sølvledere med samme dimensjon med silke og teflon.

Fra 2.5 kvadrat og opp til 10 kvadrat pr. fase av alle variantene.

Jeg har beholdt noen av de "beste" av disse solid kåre variantene som en referanse.
    Når en kommer til nivået med gløding og isolasjon av teflon eller silke OG en geometri som er brukbar får en et resultat som er noenlunde brukbart.
    Med sølvledere blir det merkbart bedre, men fortsatt er det mye mer å hente.

Den beste testen for å finne ut om det er forskjell på signal/høyttaler kabler er som følger:

La den kablen du allerede har i anlegget forbli tilkoblet i enten venstre eller høyre kanal.
    Bytt kabel (enten signal eller høyttaler kabel) i den ANDRE kanalen :eek:

Nesten uansett hvilke kabler en har fra før og nesten uansett hvilke kabel en skal sammenligne med vil når de er i hver sin kanal ødelegge lydbildet og klangbalansen.
    I noen tilfeller vil det spille så forskjellig og "ødelagt" at fasefeil (snu polariteten på en kabel) med et identisk sett spiller bedre..

Denne testen kan også brukes for å sjekke om det er forskjell på en innspilt og en uinnspilt kabel.

Jeg håper noen prøver dette og kommer med noen kommentarer her i denne tråden ;D ;D

PS! Jeg forventer at noen av de mest innbarka kabel motstanderne kommer til å rapportere at de har prøvd og at de ikke hører forskjell....

N

nb

Gjest
    Oblivion skrev:
    ....
    I noen tilfeller vil det spille så forskjellig og "ødelagt" at fasefeil (snu polariteten på en kabel) med et identisk sett spiller bedre..
    Og dette skal vi ta seriøst??

O

Oblivion

Gjest
    nb skrev:
    Oblivion skrev:
    ....
    Og dette skal vi ta seriøst??
    Burde du ikke prøve selv før du tramper uti med kritikken :eek:

N

nb

Gjest
    Oblivion skrev:
    Jeg vet hvordan fasefeil etter gal kobling av høyttalerkabler høres ut, ergo synest jeg at påstanden din er rimelig langt ute på jordet. Jeg setter et par spesidaler på at jeg ikke er den eneste.

O

Oblivion

Gjest
    nb skrev:
    Oblivion skrev:
    Jeg vet hvordan fasefeil etter gal kobling av høyttalerkabler høres ut, ergo synest jeg at påstanden din er rimelig langt ute på jordet. Jeg setter et par spesidaler på at jeg ikke er den eneste.
    Jeg forventet at en fire - fem av HFS medlemmene kom til å dure i vei uten å sjekke selv fordi det ville være en katastrofe om dere hørte at det er forskjell på kabler...

L

larkus

Gjest
    Jeg har nå testet med forskjellige XLR-kabler i H og V kanal mellom CD og forsterker. Beklager, Oblivion, men jeg kan ikke si at jeg hører noen forskjell sammenlignet med like kabler i de to kanalene. Jeg regner med å få høre både det ene og andre om hørselsevner og anleggskvalitet etter dette, men det får får så være.

Edit: Å kjøre i mono vil vel være beste metoden for å avsløre evt. forskjeller? Den muligheten har jeg dessverre ikke

mvh
    larkus (ikke kabelmotstander, men kabelskeptiker) :)

N

nb

Gjest
    Oblivion skrev:
    Jeg forventet at en fire - fem av HFS medlemmene kom til å dure i vei uten å sjekke selv fordi det ville være en katastrofe om dere hørte at det er forskjell på kabler...
    Trengs ikke når meningsløsheten i påstanden står fjellstøtt på egne ben.

O

Oblivion

Gjest
    nb skrev:
    Oblivion skrev:
    Trengs ikke når meningsløsheten i påstanden står fjellstøtt på egne ben.
    ;D

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Asbjørn skrev:
    Min teori, som jeg ikke har tatt meg bryderiet med å teste ut, er at grov solid core med lederne et stykke fra hverandre kan få såpass høy induktans at resonansen som gir litt "luft" ved 9-11 kHz i "vanlige" induktive høyttalerkabler kan flytte nedover til sibilansområdet runt 5-7 kHz og skape en betoning der. "ffff" bor ved ca 4 kHz og "ssss" ved 6,5 kHz, sånn ca.

Om det er bra eller dårlig er systemavhengig, selvsagt. Ekstra betoning der er omtrent det siste du trenger på et par Seas Excel magnesiumelementer som har betydelig økning i forvrengning allerede fra 1,5 kHz og en kraftig oppbrytning ved 5-6 kHz, men kanskje helt riktig medisin for å gi litt "detaljoppløsning" i et annet system.

Personlig mener jeg at EQ gjøres best med en EQ-boks. Da vet jeg hva jeg gjør, og det koster ingen ting å trykke "undo" heller.
    Men kan høy induktans flytte frekvenser nedover i registeret?
    Vil ikke disse bare dempe de høye frekvensene (høyere motstand)?

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Hei!

Sist jeg byttet signalkabel, så rørte jeg ikke volumknappen. Men jeg var snar til og skru ned volumet fordi lyden virket ubehagelig til og begynne med. Krever flere timer med innkjøring fortalte forhandleren. Det har han kanskje rett i. Men den nye kabelen slipper igjennom flere detaljer og klinger ut mere i diskanten også. Har gått over til ren kobberterminering nå. Men må bruke kontaktrens ! Leif Ernstsen kunne fortelle at det forgjyllte tilkoblinger på høyttaler og forsterker skaper et sjikt som kan skape problemer med ubehagelig diskant, fordi at dette kan føre til at diskanten ikke leder tilstrekkelig med signal eller strøm da denne tar noen få prosent av effekten. Viktig at denne tilkoblingen ligger først på den interne høyttalertilkoblingen . Dette har en markant forbedring for meg. Nå ligger kostbare Mundorf og Kimbere spader i en pose hos meg ??? Men til forargelse for de som vil tjene på kostbare tiloblinger ::) Men har kostet på meg Mundorf kobberterminaler på høyttalerne- Det har jeg ikke angret på ;D mvh Guit

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.341
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    sinep skrev:
    Asbjørn skrev:

Men kan høy induktans flytte frekvenser nedover i registeret?
    Vil ikke disse bare dempe de høye frekvensene (høyere motstand)?
    Ingeniør som man er, kan man da ikke la et sånt spørsmål henge i luften særlig lenge. Her er en enkel simulering i Simetrix av en effektforsterker, en kabel og en to-veis høyttaler. Høyttaleren er en forholdsvis "snill" last, med Zobel for å kompensere induktansen i basselementet og et RLC-ledd for å kompensere resonansen i diskanten. Kabelmodellen tar med serieresistans, kapasitans og induktans i en "lumped" modell. I tillegg modelleres skin effect. Grafene viser spenningsfallet i dB mellom + ut på forsterker og + inn på høyttaler, som dB(V2/V1).

Jeg tok utgangspunkt i de oppgitte parametre for 12 AWG (3,3 mm2) Anti-Cable. Rød kurve er tvinnede ledere, slik at induktansen blir relativt lav og kapasitansen desto høyere. Grønn kurve er samme ledere, men nå lagt med 20 cm mellomrom, slik at induktansen blir høyere og kapasitansen desto lavere. Til slutt tidoblet jeg induktansen og holdt kapasitansen uendret, uten å tenke spesielt mye over hvilken geometri dette skulle tilsi, men for å forstå hva dette gjør med signalet. Det er vist i blå kurve.

Konvensjonell visdom tilsier at forskjeller på 0,1 dB over brede frekvensområder kan være hørbare ved kritisk lytting under spesielt gunstige forhold. Det er ikke opplagt at det er mulig å høre forskjell på tvinnet og rett Anti-Cable, men det er ganske opplagt at en kabel med 10 ganger så høy induktans enn det igjen vil låte ganske forskjellig, nettopp med en betoning (+0,2 dB) i presens-området hvor sibilantene holder hus, og en ganske kraftig avrulling over 10 kHz hvor den er ned 1 dB ved 20 kHz. Det vil nok gjøre "noe" med lyden.

Edit: Forklaringen på fenomenet er at høyttaleren ikke er en resistiv last med konstant motstand, men en reaktiv last med impedans som varierer med frekvens. Dermed får du en lavpass filterfunksjon med rippel i passbåndet, omtrent som forskjellen mellom Butterworth og Chebychev-filtre. Hvis lasten var en 8 ohms motstand ville alle disse kurvene være flate ganske langt oppover, før den begynte å rulle av et sted i diskanten. Eksempelvis ville den siste kurven vært flat til 2 kHz og så rulle av gradvis til -1 dB ved 20 kHz, men uten rippel underveis.

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.839
    Finnes det noe fornuftig svar på hva som skjer ved såkalt innbrenning av kabler? De som har klokketro på dette må da kunne fortelle hva som skjer.

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Når det gjelder Zobel filter, så stemmer ikke disse beregningene helt i disse kalkulatorene på nettet og i de forskjellige programmene. Jeg måler impedansen for og få justert resitansverdien og kondensatorverdien for en maksimal flat impedanskurve. Dette har som sagt innvirkning på selve delepunktet for elementene om der går oppover eller nedover i frekvens. Det er så mye enklere og forstå ting når man måler. Men slipper og fordype seg så veldig i teorien ;D mvh Guit

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Asbjørn skrev:
    Edit: Forklaringen på fenomenet er at høyttaleren ikke er en resistiv last med konstant motstand, men en reaktiv last med impedans som varierer med frekvens. Dermed får du en lavpass filterfunksjon med rippel i passbåndet, omtrent som forskjellen mellom Butterworth og Chebychev-filtre. Hvis lasten var en 8 ohms motstand ville alle disse kurvene være flate ganske langt oppover, før den begynte å rulle av et sted i diskanten. Eksempelvis ville den siste kurven vært flat til 2 kHz og så rulle av gradvis til -1 dB ved 20 kHz, men uten rippel underveis.
    Interessante målinger og teorier Asbjørn!

Svaret blir da (kanskje, kanskje) at hvis jeg vil ha en mest mulig oppløst diskant, så må jeg tvinne lederne for å få ned induktansverdien?

Forstår ikke helt hvorfor denne tvinningen skal redusere induktansen. Husker vi gjorde noen eksperimenter på fysikklaben der vi bøyde på en ledning, og desto mer vi bøyde den, dess høyere ble induktansverdien.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Asbjørn skrev:
    Interessante målinger og teorier Asbjørn!

Svaret blir da (kanskje, kanskje) at hvis jeg vil ha en mest mulig oppløst diskant, så må jeg tvinne lederne for å få ned induktansverdien?

Forstår ikke helt hvorfor denne tvinningen skal redusere induktansen. Husker vi gjorde noen eksperimenter på fysikklaben der vi bøyde på en ledning, og desto mer vi bøyde den, dess høyere ble induktansverdien. Tenkte kanskje bøying og herjing vill øke induktansen og ikke redusere den.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.341
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du kan se induktans og kapasitans som motsatte egenskaper, sånn at en passe blanding blir en rent resistiv last. Induktans øker med senteravstand mellom lederne, eller "loop area" - det arealet som omsluttes av kretsen. Det finnes en hel bråte formler for å beregne dette under forskjellige forutsetninger. Kapasitans avtar derimot med avstand mellom lederoverflatene. Du får størst kapasitans når lederne er klistret inntil hverandre i form av to tynne metallfolier med en tynn isolasjonsfilm mellom. Da er også induktansen lav, naturlig nok.

Derfor, hvis du skal få ned induktansen, må du få lederne tettere sammen, eksempelvis ved å tvinne dem eller å flette mange tynne, isolerte enkeltledere. Økt kapasitans er en nesten uunngåelig bivirkning. For høyttalerkabler er lav induktans en god ting for diskantegenskapene, inntil du plutselig når det punktet hvor du har brukt opp hele fasemarginen i utgangstrinnet, det begynner å oscillere og brenner opp. Ugh.

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    larkus skrev:
    56fwb skrev:
    yasman skrev:

Sitat
    "Så: Jeg satte på spor 7 på Verce: Hva skjer? - og nå med fare for å trakke på noen såre tær - Jo et MYE trangere og "rart" lydbilde oppstår, framheving av diskant, sammenhengen i lydbildet forsvinner. Mye fokus på "lyd fra høytalerne". Dette var likt uansett plate og spor. Lyden vart rett og slett kjedelig og forvirrende. Og hvor ble det av den dype, stramme og mektige bassen som det blir skrytt av ved bruk av Kåre??. Tja, dette var ikke bra og en total skuffelse ut i fra den generelle omtalen i denne tråden. Fekk nesten en følelse av at "HT sluttet å synge"
    Sitat slutt

Og likedan fra ditt innlegg #433 i samme tråd
    Sitat
    Tydeligst lyd-/kåresignatur til no:
    Bass: Dyp? - kanskje rettere å si mere fremhevet?, stram og nyansert med økt nivå,
    Diskant: Mere fremhevet/økt nivå - uten sibilanter, med god utklinging, detaljering og glatthet.
    Mellomtonen: er jeg derimot noe mere usikker på.. Den lyder bra dog.
    Mulig den blir litt "druknet" av bass og diskant...

Sitat slutt

Og så fra ditt innlegg #737

Sitat:
    Jeg har hele tiden sagt at et eller annet forsvant då Kåre vart tilkobblet og jeg mistenkte tidlig at det hadde med diskant/mellomtone å gjere. Jeg syns at øvre mellomtone og ikke minst diskanten har vert noe "flat" og Kjedelig. Magien var borte.
    Sitat slutt

mvh
    larkus
    Heisann...
    Du har jobba dritt-hardt no Karl....!? og takk for den du.. ;)
    Skal ikke komme med slike ord som du nemnte tidligere i tråden.....De husker du best selv..

Jeg står forsatt fast ved det som er utheva i mitt svar tidligere i dag: "......which would likely kill the high frequencies...."
    så får DU like det eller ikke like det...

Jeg har ikkje problemer med å høre og å inrømme at komponenter, deri blandt ht-kabler, kan vere bedre enn andre og også at jeg i førstningen har tatt/hørt feil +/-.. Og hvem har ikke det Karl?? Jeg med flere, var nok også på den tiden ganske sterkt påvirket av en hardtarbeidende "Kåremisjoner" i min nære krets...
    Selv om DU ikke liker å høre dette; så ble det etter en tids lytting på mitt oppsett klart at "Kåre" bla drepte en masse av detaljene, spesielt i diskanten, selv om den først hørtes "glatt og fin ut".
    Hvordan dette ble erfart ble detaljert omtalt i ett av innlegga du har sitert, som du meget vel vet.. . Kanskje du skulle tatt med dette for balansens skuld..?! (by the way: Kåre henger forsatt i garsjen...)

Du får ha en trivelig kveld
    og takk for meg... ;)

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Oblivion skrev:
    Jeg og vet. Lett å høre her hos meg, men kanskje ikke hos deg ?

Det viste seg at jeg hadde koblet feil uten å være klar over det. Etter kort tid ble det klart at det var noe som ikke stemte. Mest merkbart på damestemmer, som ble diffuse og harde.

Nå har det seg slik at mine høytt er meget avslørende og kresne på hva som blir puttet på dem.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.839
    Pink_Panther skrev:
    Finnes det noe fornuftig svar på hva som skjer ved såkalt innbrenning av kabler? De som har klokketro på dette må da kunne fortelle hva som skjer.
    Her var det tyst. Ingen som vet, bare mange som tror?

N

nb

Gjest
    musicman skrev:
    Jeg og vet. Lett å høre her hos meg, men kanskje ikke hos deg ?

Det viste seg at jeg hadde koblet feil uten å være klar over det. Etter kort tid ble det klart at det var noe som ikke stemte. Mest merkbart på damestemmer, som ble diffuse og harde.

Nå har det seg slik at mine høytt er meget avslørende og kresne på hva som blir puttet på dem.
    Koblet feil hva da? Om du mener at man trenger "avlørende og kresne" høyttalere for å høre at man har fasefeil (dvs byttet om + og - på høyttalere) så tviler jeg på du vet hva fasefeil er for noe, det er ikke særlig vanskelig å høre for å si det slik.

L

larkus

Gjest
    Jeg vet om tilfeller der høyttalerene har vært koblet i motfase uten at eieren har oppdaget fadesen. Når vedkommende samtidig hevder å høre tildels store forskjeller på om trent alt annet, så blir det hele en smule merkelig. Syns nå jeg, da :)

mvh
    larkus

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn