R.S. skrev:
Vidar P skrev:
Merkelig argument. Men ser ingen grunn til å fantasere om det; det skulle vel sikkert bare være så enkelt som å sette et amperemeter over høyttalerterminalene det (eller enda bedre over elementterminalene, så får man med delefilteret også) og kjøre noen sinustoner med forskjellige kabler. Akkurat slike ting er jo superlett å måle, tar jo bare noen minutter.
Er det da din mening at grovere kabler gir mer ampere over høyttalerterminalene enn adekvate? At 10mm2 gir mer ampere på høyttaleren enn f.eks 2.5mm2?
Mening og menig, jeg har observert effekten av dette i en rekke oppsett. 2x6/1x10kv gir mer trøkk enn f.ex 4x2,5v. I form av mer urkraft/dynamikk/ro osv. Mange gjør nok den feil å kalkulere ut fra kontinuerlig strøm, men musikk er et dynamisk signal og mye av kunsten er nettopp å bevare mest mulig av denne dynamikken.
Mvh. RS
Jeg betviler ikke de subjektive funnene, for all del. Selv er jeg også blant de som mener å kunne høre forskjellige kablers påvirkning på opplevd lydkvalitet. Men jeg tror forklaringsmodellene man ser rundtom ikke holder vann, og følgelig er de mer misvisende og villedende enn utviklende og konstruktive.
Grunnen til at jeg er undrende er enkel; det hadde vært morsomt å kunne pinpointet noen holdbare tekniske forklaringer som holdt vann teoretisk, og som i praksis viste seg etterettelig.
Da hadde man vært et langt steg videre innen vår forståelse av hvordan en kabel fungerer, og man kunne ha benyttet denne etterprøvbare kunnskapen til å lage bedre kabler.
Så i desembernummeret av HFW at de forsøkte seg med en LCR-basert forklaring (forskjellig skarphet av firkantbølger som følge av forskjellige LCR-verdier) på hvorfor noen digitalkabler låter annerledes enn andre. Dette var i forbindelse med en kort omtale av Chord Co Indigo. Man undres jo på om slikt stemmer, og om noen har funnet noen
holdbare og etterprøvbare tekniske forklaringer på hvorfor den ene kabelen låter annerledes enn den andre, gitt at begge sånn i basalteori burde være kompatible.
Hvis det er en forskjell på kabler så kan man bite seg i nesa på at det er en teknisk forklaring på det, og på at det er teoretisk målbart (kanskje med andre metoder enn våre basale LCR-målinger). Det hadde bare vært så moro å finne holdbare teorier som stemmer med praksis. Det hadde spredt lys over kablers lydegenskaper, og avmystifisert dette med kabelforskjeller steg for steg.