Anbefaling til hodetelefon og forsterker.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
CDWMcInSpots skrev:
VilhelmW skrev:
[...]
Mulig at jeg er "frelst" på lydbildet til K701, men jeg foretrekker faktisk den foran Beyerdynamic T 1 på det meste av akustisk musikk og ikke minst på det meste av klassisk musikk. K701 gir meg noe som jeg savner hos T 1
[...]
I beste mening og i håp om å bli klokere:
Kan du forsøke å beskrive dette "noe" som AKG K 701 gir deg/har, i seg selv og gjerne i forhold til beyerdynamic T 1? M.a.o. hva er det ved AKG K 701 som du foretrekker fremfor beyerdynamic T 1 for de nevnte musikksjangre?
Nå er jeg ikke i nærheten av hverken cd- eller vinylhyllene eller anlegget heller, for den saks skyld akkurat for øyeblikket - og jeg burde trekke fram eksempler på innspillinger her, men det får jeg heller ta ved et seinere høve, men: på en del innspillinger, klarer K701 å skape en følelse av rom og tilstedeværelse som jeg savner hos T 1. På andre innspillinger, særlig innen jazz ( som også er akustisk musikk ), får T 1 frem mikrodetaljer ( pustelyder, flytting av instrumenter osv. ) som ikke K701 klarer like godt. Mens f.eks. Knut Reiersrud's siste ( på vinyl ), presenteres på en luftigere og friskere måte med K701 enn med T 1.

På innspillinger med barokkmusikk, får jeg en følelse av tilstedeværelse i kirkerommet når jeg lytter vha K701 som ikke T 1 klarer å skape, mens det er totalt motsatt med større ensemble; der er T 1 suveren m.h.t. å skape følelse av rom, tilstedeværelse og plassering av utøverne. Dette "noe" ER vanskelig å forklare, men jeg må innrømme at hos meg, er K701 langt oftere i bruk enn T 1. Jeg har faktisk reflektert en del over dette, såpass mye at jeg har vurdert å legge T 1 ut for salg - for hvorfor ha noen pent brukte hodetelefoner til 8K liggende i hylla hvis de ikke brukes? Jeg har likevel havnet på at de er så gode på enkelte musikkstiler / -typer / -innspillinger, at de blir. Det er mulig at jeg fortsatt foretrekker K701 foran T 1 fordi jeg er langt bedre vant til K701, og dens måte å presentere musikk på?
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
VilhelmW skrev:
CDWMcInSpots skrev:
VilhelmW skrev:
[...]
Mulig at jeg er "frelst" på lydbildet til K701, men jeg foretrekker faktisk den foran Beyerdynamic T 1 på det meste av akustisk musikk og ikke minst på det meste av klassisk musikk. K701 gir meg noe som jeg savner hos T 1
[...]
I beste mening og i håp om å bli klokere:
Kan du forsøke å beskrive dette "noe" som AKG K 701 gir deg/har, i seg selv og gjerne i forhold til beyerdynamic T 1? M.a.o. hva er det ved AKG K 701 som du foretrekker fremfor beyerdynamic T 1 for de nevnte musikksjangre?
Nå er jeg ikke i nærheten av hverken cd- eller vinylhyllene eller anlegget heller, for den saks skyld akkurat for øyeblikket - og jeg burde trekke fram eksempler på innspillinger her, men det får jeg heller ta ved et seinere høve, men: på en del innspillinger, klarer K701 å skape en følelse av rom og tilstedeværelse som jeg savner hos T 1. På andre innspillinger, særlig innen jazz ( som også er akustisk musikk ), får T 1 frem mikrodetaljer ( pustelyder, flytting av instrumenter osv. ) som ikke K701 klarer like godt. Mens f.eks. Knut Reiersrud's siste ( på vinyl ), presenteres på en luftigere og friskere måte med K701 enn med T 1.

På innspillinger med barokkmusikk, får jeg en følelse av tilstedeværelse i kirkerommet når jeg lytter vha K701 som ikke T 1 klarer å skape, mens det er totalt motsatt med større ensemble; der er T 1 suveren m.h.t. å skape følelse av rom, tilstedeværelse og plassering av utøverne. Dette "noe" ER vanskelig å forklare, men jeg må innrømme at hos meg, er K701 langt oftere i bruk enn T 1. Jeg har faktisk reflektert en del over dette, såpass mye at jeg har vurdert å legge T 1 ut for salg - for hvorfor ha noen pent brukte hodetelefoner til 8K liggende i hylla hvis de ikke brukes? Jeg har likevel havnet på at de er så gode på enkelte musikkstiler / -typer / -innspillinger, at de blir. Det er mulig at jeg fortsatt foretrekker K701 foran T 1 fordi jeg er langt bedre vant til K701, og dens måte å presentere musikk på?
Takk. Dette var interessant.

Det er mulig du skulle ha kjøpt Sennheiser HD 800 istedenfor beyerdynamic T 1.

Er følgende grove oppsummering nogenlunde riktig oppfattet?
  • Du liker AKG K 701 best for akustisk musikk fremført av mindre ensembler og soloartister
  • Du liker beyerdynamic T 1 best for akustisk musikk fremført av større/store ensembler og for elektrisk og elektronisk musikk
  • Begge har gode kvaliteter innen den andres favorittsfære
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
Som eier av K701 og T1 kan jeg være enig i at forskjellen mellom de to hodetelefonene ikke er store ved avspilling av "enkel" musikk.

I mine øyne betyr det bare at K701 er noen gode hodetelefoner.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dette med volum er vanskelig ved prøving av hodetelefoner. Og en real fallgruve.
Sitter just nu og sammenlikner Grado PS1000 med Sennheiser HD800 hjemme, og kunne meget vel tenkt meg å ha to identiske headamper dersom dette med AB-testing skulle skje rett.

Tror sensitivitetsforskjeller vil få store utslag og sikkert gi mange feilaktige inntrykk hos mange lyttere. Man får kanskje volumjustere seg inn på forhånd før man driver AB-bytte?
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Anonym skrev:
Som eier av K701 og T1 kan jeg være enig i at forskjellen mellom de to hodetelefonene ikke er store ved avspilling av "enkel" musikk.

I mine øyne betyr det bare at K701 er noen gode hodetelefoner.
Enig. Begge er gode hodetelefoner, imo. At både den og T 1 må ha en skikkelig god forsterker for å "blomstre", regner jeg med er kjent. Det gjelder vel alle hodetelefoner i denne "klassen", vil jeg tro?

VidarP, den forsterkeren jeg har p.t., ( skal ikke nevne navn..) har mulighet for å plugge inn to hodetelefoner samtidig. Dermed kan jeg sammenligne der og da.

CDWMc, ja, sånn ca. Generelt betraktet, er T 1 bedre på det meste - men særlig på klassisk musikk med små ensemble, så foretrekker jeg altså K701. Sennheiser's store har jeg fortsatt ikke hatt fornøyelsen av å lytte til.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
VidarP, den forsterkeren jeg har p.t., ( skal ikke nevne navn..) har mulighet for å plugge inn to hodetelefoner samtidig. Dermed kan jeg sammenligne der og da.
 
Tror du misforstår, med mindre du kan justere volumet separat for de to utgangene. Det jeg sa var at det hadde vært greit med to forsterkere slik at man på forhånd kan stille inn volumet for hver av de to hodetelefonene.

To utganger med felles volum gjør ikke mer enn en utgang med volum i så måte; man må allikevel justere volum on-the-fly mellom hvert bytte. Jeg kan jo også sammenlikne der-og-da, men må justere volum for hver av hodetelefonene. Samme om jeg hadde to utganger. Så da er jeg like langt.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Vidar P skrev:
VilhelmW skrev:
VidarP, den forsterkeren jeg har p.t., ( skal ikke nevne navn..) har mulighet for å plugge inn to hodetelefoner samtidig. Dermed kan jeg sammenligne der og da.
Tror du misforstår, med mindre du kan justere volumet separat for de to utgangene. Det jeg sa var at det hadde vært greit med to forsterkere slik at man på forhånd kan stille inn volumet for hver av de to hodetelefonene.

To utganger med felles volum gjør ikke mer enn en utgang med volum i så måte; man må allikevel justere volum on-the-fly mellom hvert bytte. Jeg kan jo også sammenlikne der-og-da, men må justere volum for hver av hodetelefonene. Samme om jeg hadde to utganger. Så da er jeg like langt.
Ok, skjønner. Da misforsto jeg.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Vidar P skrev:
Dette med volum er vanskelig ved prøving av hodetelefoner. Og en real fallgruve.
Sitter just nu og sammenlikner Grado PS1000 med Sennheiser HD800 hjemme, og kunne meget vel tenkt meg å ha to identiske headamper dersom dette med AB-testing skulle skje rett.

Tror sensitivitetsforskjeller vil få store utslag og sikkert gi mange feilaktige inntrykk hos mange lyttere. Man får kanskje volumjustere seg inn på forhånd før man driver AB-bytte?
Jeg benytter normalt følgende kjede ved hodetelefonrelaterte forsøk:
Apple Lossless på USB-minne -> Logitech Squeezbox Touch (av bekvemmelighet) -> S/PDIF -> McIntosh MCD500 -> Variabel analog ut -> Hodetelefonforsterker -> Hodetelefon

McIntosh MCD500 har to variabel analog ut (XLR og RCA). Jeg benytter normalt en Neutrik XLR -> RCA-overgang på XLR-utgangen (jeg har kryssjekket tidligere uten å merke forskjell). McIntosh MCD500 har et display som angir volum i hele prosentpoeng fra 0-100 % (desibel vil selvsagt fungere like bra). Jeg benytter spor 23 "Reference Level at -10dB" fra Nordost System Tuning and Setup Disc (+ ørene) for å finne mest mulig lik voluminnstilling. For forsøk med ulike hodetelefoner noterer jeg meg prosentpoengdifferansen. For hodetelefonforsterkere forhåndsinnstiller jeg volumet på begge hodetelefonforsterkerne (og benytter deretter kun MCD500s volumregulering ved avspilling).

Man kan dog oppleve overraskelser selv med denne metoden fordi det er forskjell på en jevn referansetone og dynamisk musikk slik jeg opplevde med SPL Phonitor (vs. NuForce Icon HDP):
CDWMcInSpots skrev:
[...]
Den er meget dynamisk. Jeg stilte inn volumet med en testtone slik at det (etter mine ører) ble likt på SPL Phonitor og NuForce Icon HDP. Etterhvert dempet jeg SPL Phonitor noe fordi jeg merket at det opplevde nivået allikevel ikke var likt med musikk. Allikevel merket jeg etter endt lytting første dag at volumet burde være enda lavere på SPL Phonitor.
[...]
Rask svitsjing er uansett umulig ved sammenligning av hodetelefoner fordi man må ta den ene av hodet og deretter sette den andre på hodet. Antagelig spiller det da liten rolle om man i tillegg må koble hodetelefoner fra og til hodetelefonforsterkeren og justere volumet et kjent antall prosentpoeng eller desibel.

Man må også være oppmerksom på at ikke alle hodetelefonforsterkere er godt egnet til å drive alle hodetelefoner p.g.a. hodetelefonenes varierende impedanse, sensitivitet m.m. og hodetelefonforsterkeres varierende evne til å levere nok spenning og strøm ved ulike hodetelefonimpedanser. Noen hodetelefonforsterkere er f.eks. gode for høyimpedante hodetelefoner, men heller skrale for lavimpedante. Man kan bli lurt selv om man har lest spesifikasjoner. De spesifikasjonsoppgitte tallene forteller ikke alltid hele historien. Se innlegget "Denon AH-D7000: Egnet hodetelefonforsterker".

Tillegg:
Grace Design m903 har et display som viser voluminnstilling i ca. 200 hakk. En del andre (for)forsterkere, DAKer og kombinerte DAKer og hodetelefonforsterkere har det samme.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
VilhelmW skrev:
[...]
CDWMc, ja, sånn ca. Generelt betraktet, er T 1 bedre på det meste - men særlig på klassisk musikk med små ensemble, så foretrekker jeg altså K701. Sennheiser's store har jeg fortsatt ikke hatt fornøyelsen av å lytte til.
Dobbelsjekk fordi tanken slo meg i dag morges. Jeg formoder at observasjonene av og tankene om disse hodetelefonene er basert på lytting via Lehmannaudio Black Cube Linear?

Har du eksperimentert med gaininnstillingene (dipsvitsjer på undersiden?) på Lehmannaudio Black Cube Linear? Hvis ja:
  • Gir det forskjeller generelt eller for f.eks. kun den ene av de to hodetelefonene?
  • Finner du en "ultimat" kombinasjon av gain- og voluminnstilling for hver av de to hodetelefonene?
 

bagde

Medlem
Ble medlem
30.07.2007
Innlegg
38
Antall liker
3
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
CDWMcInSpots skrev:
Jeg benytter normalt følgende kjede ved hodetelefonrelaterte forsøk:
Apple Lossless på USB-minne -> Logitech Squeezbox Touch (av bekvemmelighet) -> S/PDIF -> McIntosh MCD500 -> Variabel analog ut -> Hodetelefonforsterker -> Hodetelefon
Bare en kommentar: Leste i en tråd på Head-fi at en fikk bedre lyd av squeezebox touch om en lot PC med Squeezebox server ta seg av musikkbibliotek og serverdrift. Noe å forsøke siden du er vant til den andre løsningen?

(og ja, jeg vet det kan ta litt av på head-fi, så jeg tar det hele med en klype salt ti jeg selv har hørt forskjellen)
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
bagde skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Jeg benytter normalt følgende kjede ved hodetelefonrelaterte forsøk:
Apple Lossless på USB-minne -> Logitech Squeezbox Touch (av bekvemmelighet) -> S/PDIF -> McIntosh MCD500 -> Variabel analog ut -> Hodetelefonforsterker -> Hodetelefon
Bare en kommentar: Leste i en tråd på Head-fi at en fikk bedre lyd av squeezebox touch om en lot PC med Squeezebox server ta seg av musikkbibliotek og serverdrift. Noe å forsøke siden du er vant til den andre løsningen?

(og ja, jeg vet det kan ta litt av på head-fi, så jeg tar det hele med en klype salt ti jeg selv har hørt forskjellen)
Gjaldt dette analog eller digital ut fra Logitech Squeezbox Touch?

Hvis det gjelder digital ut, vil det formodentlig i tillegg avhenge av DAKen som benyttes og hvor følsom denne er overfor den digitale kilden. F.eks. anses Benchmark DAC1-familien så langt jeg har forstått som (tilnærmet) kildeimmun.

For øvrig finnes jo soundcheck's Squeezebox Touch Toolbox 2.0 som også har vært omtalt i Squeezbox-tråden eller en annen Squeezbox-relatert tråd.

Tillegg:
Hvis det gjelder digital ut, er vel dette et mye mer generelt stridstema(?) Noen mener at digitale kilder og drivverk er (tilnærmet) like, mens andre hevder at det er store forskjeller. Ditto for digitale kabler.
 
Topp Bunn