VilhelmW
Hi-Fi freak
Nå er jeg ikke i nærheten av hverken cd- eller vinylhyllene eller anlegget heller, for den saks skyld akkurat for øyeblikket - og jeg burde trekke fram eksempler på innspillinger her, men det får jeg heller ta ved et seinere høve, men: på en del innspillinger, klarer K701 å skape en følelse av rom og tilstedeværelse som jeg savner hos T 1. På andre innspillinger, særlig innen jazz ( som også er akustisk musikk ), får T 1 frem mikrodetaljer ( pustelyder, flytting av instrumenter osv. ) som ikke K701 klarer like godt. Mens f.eks. Knut Reiersrud's siste ( på vinyl ), presenteres på en luftigere og friskere måte med K701 enn med T 1.CDWMcInSpots skrev:I beste mening og i håp om å bli klokere:VilhelmW skrev:[...]
Mulig at jeg er "frelst" på lydbildet til K701, men jeg foretrekker faktisk den foran Beyerdynamic T 1 på det meste av akustisk musikk og ikke minst på det meste av klassisk musikk. K701 gir meg noe som jeg savner hos T 1
[...]
Kan du forsøke å beskrive dette "noe" som AKG K 701 gir deg/har, i seg selv og gjerne i forhold til beyerdynamic T 1? M.a.o. hva er det ved AKG K 701 som du foretrekker fremfor beyerdynamic T 1 for de nevnte musikksjangre?
På innspillinger med barokkmusikk, får jeg en følelse av tilstedeværelse i kirkerommet når jeg lytter vha K701 som ikke T 1 klarer å skape, mens det er totalt motsatt med større ensemble; der er T 1 suveren m.h.t. å skape følelse av rom, tilstedeværelse og plassering av utøverne. Dette "noe" ER vanskelig å forklare, men jeg må innrømme at hos meg, er K701 langt oftere i bruk enn T 1. Jeg har faktisk reflektert en del over dette, såpass mye at jeg har vurdert å legge T 1 ut for salg - for hvorfor ha noen pent brukte hodetelefoner til 8K liggende i hylla hvis de ikke brukes? Jeg har likevel havnet på at de er så gode på enkelte musikkstiler / -typer / -innspillinger, at de blir. Det er mulig at jeg fortsatt foretrekker K701 foran T 1 fordi jeg er langt bedre vant til K701, og dens måte å presentere musikk på?