Anbefaling til hodetelefon og forsterker.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
VilhelmW skrev:
ganilsen skrev:
701, riktignok uinnspillt, likte jeg egentlig ganske godt. Jeg drev de med hodetelefonampen i den integrerte jeg hadde da. Bassen var passe, men kunne gjerne hatt mer. Den var derimot nydelig tight og definert. Mellomtoneområdet var nydelig og åpent, mens den var litt dempet fra 3-5khz og oppover. Det siste kan ha vært Perreaux sin skyld da ampen(på høytalere) har nogenlunde lik karakter. Alt i alt var 701 som nevnt veldig gode, og til prisen den gang(2k) mest sannsynlig uslålige. Men uansett hva pris/ytelse forholdet er bråker disse for mye. Hvis jeg kunne forandret noe med AKG kunne jeg ønsket noe mer pass og litt drive i musikken.

Om noen har en annen oppfatning av 701 så hyl ut. Jeg testet kun med 1, ukjent, forsterker. Så min konklusjon bør tas med en stor klype salt.


Geir Arne
Jeg tror dette inntrykket ditt av K701 skyldes a)for lite innspillingstid, og b) for dårlig hodetelefonforsterker. Mitt inntrykk av K701, er temmelig annerledes. De er ganske like mine hulvstående høyttalere i lyden, men med Lehmannaudio BCL er de enda meir detaljerte og oppløste. De mangler ikke bass, men bassen er ikke "boom-bass", men tørr, kontant og naturlig bass.

Det gjør ikke meg noe med litt meir trøkk i bunn, så om CDWMc's inntrykk ang. Beyerdynamic T1 viser seg å slå til her i heimen også, gjør det ikke meg noe. Men du må fore K701 med signaler fra en skikkelig god hodetelefon-forsterker.
Greit å få det bekreftet.

Vanskelig å sammenligne noe når man har feil utgangspunkt mtp referansen. :)

Edit: Ble litt usikker da det viste seg at noen var ganske enige i min opplevelse av 701. Man har alltid forskjellig referanse, og da blir svarene deretter. 701 syntes jeg var overaskende snill med dårlige innspillinger. Er dette "korrekt" eller var det ampen min som rullet av i toppen tro?


Geir Arne
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
ganilsen skrev:
[...]
Hvordan er nevnte BD oppi det hele? Både T-1 og 880 er vel nevnt. Pris? Ytelse? Klang/karakter?
Se tråden "beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner".

Jeg har også skrevet noe om beyerdynamic T 1 vs. Sennheiser HD 800, Denon AH-D5000, Denon AH-D7000 og AKG K 701 tidligere i denne tråden.

Jeg har ikke hørt beyerdynamic DT 880.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.421
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
ganilsen skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Mener du med dette at den lekker lyd til omgivelsene som oppfatter det som uønsket støy?
Hvordan er nevnte BD oppi det hele? Både T-1 og 880 er vel nevnt. Pris? Ytelse? Klang/karakter?

Geir Arne
Beyer har iallfall meget god byggekvalitet, mine Akg K701 virker plastic fantastic sammenlignet med mine DT770 Pro.

Jeg kan bare uttale meg om 770 siden T1 enda ikke har ankommet og sammenlignet med K701 med Stello kilde og amp har Beyer et smalere lydbilde og mere bass men ikke like definert. Bortsett fra litt vel store avvik fra det nøytrale i bunn har de et bra lydbilde og er godt oppløste
En positiv ting med de er at de demper lyd utenfra like bra som Peltor øreklokker montert på hjelm og så sant en ikke har planer om å bli døv i løpet av de neste årene lekker de ingenting ut.

Med DT770 sammen med bærbart utstyr flyter bassen mer ut og hele lydbildet mister litt presisjon.

Skal jeg synse tror jeg DT880 er et godt alternativ til HD650 og K701.

Du får også T5 som er et lukket high end alternativ til T1.

T1 koster fra 7500 kroner og oppover, 8500 kroner er veiledende pris.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Anonym skrev:
T1 koster fra 7500 kroner og oppover, 8500 kroner er veiledende pris.
Da er jeg redd de bikker over budsjett. :(

Men jeg skal uansett google T1, og ikke minst T5. Men er T5 enda dyrere, siden du sa high-end versjon av T1?


Geir Arne
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.421
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
ganilsen skrev:
Anonym skrev:
T1 koster fra 7500 kroner og oppover, 8500 kroner er veiledende pris.
Da er jeg redd de bikker over budsjett. :(

Men jeg skal uansett google T1, og ikke minst T5. Men er T5 enda dyrere, siden du sa high-end versjon av T1?


Geir Arne
T1 er halvåpen mens T5 er lukket. Skal du ha en som ikke lekker til omgivelsene tror jeg T5 er det beste alternativet
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.370
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Det er også verdt å sjekke dempingen til lukkede hodetelefoner. Noen demper mer enn andre. Bare et tips.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Anonym skrev:
[...]
Du får også T5 som er et lukket high end alternativ til T1.
[...]
ganilsen skrev:
[...]
Men er T5 enda dyrere, siden du sa high-end versjon av T1?
Nøkkelordet var lukket. Begge regnes som "high-end". Se tråden "beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner".

Tillegg:
Forøvrig heter den beyerdynamic T 5 p. p indikerer portabel. Den har 32 ohm impedanse isteden for T 1s 600 ohm.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Anonym skrev:
[...]
T1 er halvåpen mens T5 er lukket. Skal du ha en som ikke lekker til omgivelsene tror jeg T5 er det beste alternativet
Jeg har dog lest at beyerdynamic T 1 skal lekke lite lyd, spesielt til å være en halvåpen hodetelefon.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Loevhagen skrev:
Det er også verdt å sjekke dempingen til lukkede hodetelefoner. Noen demper mer enn andre. Bare et tips.
Tips er kjekt. :)

Får nok ikke testet alle modellene heller, så subjektive betraktninger og inbyrdes forskjeller mellom klokkene er bare bra. Men jeg har bare kommet til side 4 i tråden, og ikke lest noen av linkene. Så innen jeg har lest meg ferdig håper jeg å ha dannet meg en mening.

Var utrolig mye info folket hadde å komme med i allefall. :)


Geir Arne
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Formidling av musikk- og lydopplevelser

ralex skrev:
Morpheus skrev:
Må si jeg er imponert over tilsvarene du gir CDWMcInSpots! Saklig og informativt. Burde være plenty av god informasjon allerede i denne tråden til å hjelpe pilgrimmer på sin søken til head-fi Nirvana! Keep up the good work :).
Ja, på en måte er det det, men allikevel så følte jeg at det var løse tråder som CDWMcInSpots belyste enda klarer i PM til meg og satte det så billedlig at det er lett å forstå uten å høre.
[...]
Jeg er også imponert over CDWMcInSpots sine velformulerte og nøyaktige svar. Bare til å ta av seg hatten og takke for det og slike folk gjør det virkelig morsomt og lærerikt å være på forum som dette + alle dere andre som også kommer med deres meninger, opplevelser og synspunkter på en saklig måte.
[...]
Jeg har gått og tenkt litt på disse tilbakemeldingene. Det som gledet (og kanskje overrasket) meg aller mest, var at det virker som om jeg på en eller annen måte har klart å beskrive mine musikk- og lydopplevelser på en slik måte at andre (tror de) forstår det. Nettopp dette har jeg på forhånd trodd er en meget vanskelig øvelse. Desto gledeligere er det at tilbakemeldingene tyder på at jeg (i hvert fall tidvis) lykkes.

Igjen, takk for tilbakemeldingene.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.312
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Bart skrev:
Jeg synes denne artikkelen beskriver forskjellene på DT880, K701 og HD650 på en god måte:
http://www.headfonia.com/old-school-trio-akg-k701-beyer-dt880-sennheiser-hd650/
Den artikkelen bekrefter igjen hvor subjektivt dette er, og at man må høre selv i stedet for å lese.
De beskriver HD650 som klart best av de tre, noe jeg er dypt uenig i.
jeg eier både K701 og HD650 (i tillegg til Stax og HD800) og holder K701 for en klart bedre hodetelefon på alle måter. HD650 låter "fint", men K701 er mye mer realistisk og åpen, og dermed finere på akustisk musikk (som alltid er referanse for hifi for meg).
I mine ører, altså, og i mitt hode.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
ottone skrev:
[...]
[Sennheiser] HD650 låter "fint", men K701 er mye mer realistisk og åpen, og dermed finere på akustisk musikk (som alltid er referanse for hifi for meg).
[...]
En god del vil vel hevde at AKG K 701 først og fremst (evt. kun) er egnet til akustisk musikk (i små ensembler). Det kan (altså) være noe risikabelt å benytte dette som den eneste musikkreferanse, hvis man også skal lytte til andre typer musikk.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
CDWMcInSpots skrev:
ottone skrev:
[...]
[Sennheiser] HD650 låter "fint", men K701 er mye mer realistisk og åpen, og dermed finere på akustisk musikk (som alltid er referanse for hifi for meg).
[...]
En god del vil vel hevde at AKG K 701 først og fremst (evt. kun) er egnet til akustisk musikk (i små ensembler). Det kan (altså) være noe risikabelt å benytte dette som den eneste musikkreferanse, hvis man også skal lytte til andre typer musikk.

Jeg tror dette er en korrekt beskrivelse, av dere begge, CDWMc... Men jeg merker stor forandring på T 1 nå, faktisk på det siste døgnet, har det skjedd MYE. De er betydelig meir åpne og meir "tett på" nå enn hva de var til å begynne med. Lars "Lillo" har aldri fremstått bedre, i stua mi enn hva han gjør på deLillos siste - forøvrig en genistrek at vinylskiva selges med cd'en inni! Det burde flere velge å gjøre..
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
VilhelmW skrev:
CDWMcInSpots skrev:
ottone skrev:
[...]
[Sennheiser] HD650 låter "fint", men K701 er mye mer realistisk og åpen, og dermed finere på akustisk musikk (som alltid er referanse for hifi for meg).
[...]
En god del vil vel hevde at AKG K 701 først og fremst (evt. kun) er egnet til akustisk musikk (i små ensembler). Det kan (altså) være noe risikabelt å benytte dette som den eneste musikkreferanse, hvis man også skal lytte til andre typer musikk.
Jeg tror dette er en korrekt beskrivelse, av dere begge, CDWMc...
[...]
For ordens skyld:
Dette var ikke et forsøk på å si noe stygt om AKG K 701 (jeg blir visst dessverre stadig mistolket på det området).

Det var derimot et forsøk på å si at forsøk med en musikksjanger kun gir informasjon om avspilling av den musikksjangeren (strengt tatt kun avspilling av de valgte innspillingene), og ikke om avspilling av andre musikksjangre.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Min oppfatning er fremdeles at AKG K-701 ( og etterfølgerne K-702, og sikkert også Quincy-versjonen, som jeg foreløpig ikke har hørt ), er en kjempegod hodetelefon. Og som du også er inne på CDWMc.., kanskje en av de beste på enkelte musikksjangere. Til prisen, er den et kupp, så jeg vil anbefale alle som har leka med tanken om å kjøpe - løp og kjøp, mens de enda finnes!

Samtidig må jeg gjenta det jeg har sagt tidligere, Beyerdynamic T 1 er bedre på de fleste parametre, men man skal også være klar over at T 1 er enda meir tungdrevet, og enda meir krevende m.h.t. forsterker.

Min T 1 har nå passert 100 timer logget innspillingstid. Jeg måtte bare ha en liten times lytting i morges, og nå skjer det saker - djupbassen blir meir påtakelig, og hodetelefonen leverer nå lyden langt meir "tett på", d.v.s. tilstedeværelsen har blitt betydelig bedre. I ettermiddag skal jeg ( igjen ) prøve T 1 med klassisk musikk. Det blir spennende!
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.370
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
K702 har aldri spilt så bra som på Burson HA-160D. Så, med "rett" forsterker kan K702 synge. Jeg er overrasket hvor god synergien er mellom disse.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Loevhagen skrev:
K702 har aldri spilt så bra som på Burson HA-160D. Så, med "rett" forsterker kan K702 synge. Jeg er overrasket hvor god synergien er mellom disse.
Har du prøvd LehmannAudio BCL? K-701 "spiller" ikke akkurat dårlig med den, heller!! Jeg ser at nevnte forsterker regnes som innertier sammen med Sennheiser HD800, men den funker kjempebra både sammen med K-701 og Beyerdynamic T 1.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.855
Antall liker
18.335
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
ottone skrev:
Bart skrev:
Jeg synes denne artikkelen beskriver forskjellene på DT880, K701 og HD650 på en god måte:
http://www.headfonia.com/old-school-trio-akg-k701-beyer-dt880-sennheiser-hd650/
Den artikkelen bekrefter igjen hvor subjektivt dette er, og at man må høre selv i stedet for å lese.
De beskriver HD650 som klart best av de tre, noe jeg er dypt uenig i.
jeg eier både K701 og HD650 (i tillegg til Stax og HD800) og holder K701 for en klart bedre hodetelefon på alle måter. HD650 låter "fint", men K701 er mye mer realistisk og åpen, og dermed finere på akustisk musikk (som alltid er referanse for hifi for meg).
I mine ører, altså, og i mitt hode.
Jeg synes den omtalen er forholdsvis sammenfallende med eget inntrykk av DT880 mot HD650. DT880 har en meget tight, slank, stram bass. Klarere, mer åpen, detaljert (analytisk) mellomtone og diskant enn HD650. DT880 er "nådeløs" mot blodfattige, dårlige innspillinger sett opp mot HD650, som er vesentlig mer tilgivende, men igjen gode på gode innspillinger - spesielt akustisk, jass, klassisk.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.855
Antall liker
18.335
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Kort oppsummert grov karakteristikk IMO:
DT990 Premium " u "
HD650 " - "
AKG701 " / "
DT880 Premium " r "
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.297
Antall liker
246
Torget vurderinger
1
Ja da har John Blue forsterkern blitt henta og kobla opp Det visuelle inntrykket er veldig bra, et solid kabinett på 2,8kg gir et veldig godt inntrykk av god kvalitet.



Har også rukket en liten lytt på den, den er da helt rå og trenger sikkert en del timer med innspilling.

Men her kan vi virkelig snakke om natt og dag kontra Argon forsterkern som jeg hadde, selv med creek obh 2 strømforsyning, musikken kommer til live på en helt annen måte, vokal og instrumenter står frem med klart mer kjøtt og blod, og kraft og dynamikk? en helt annen verden.

Bassen er klart tørrere, og puster på en helt annen måte, inntrykk av rom atmosfære er klasser bedre, dette skal bli morro og teste mere fremover. Det kommer egne bilder i morra.


Destiny.. :)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
cybervision_ skrev:
Så K701 hos multicom til 1806,-. 20+ på lager.
Det er et av de beste hifi-kjøpene til prisen som iallefall jeg kan tenke meg! Her er det mye go'lyd for pengene! Løp til pc'en og kjøp...... ;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
cybervision_ skrev:
Så K701 hos multicom til 1806,-. 20+ på lager.
Det er et av de beste hifi-kjøpene til prisen som iallefall jeg kan tenke meg! Her er det mye go'lyd for pengene! Løp til pc'en og kjøp...... ;D
Det der er en sannhet med betydelige modifikasjoner imo; slik jeg ser det så er det ingen tvil om at de er kjempegode og i mitt syn de klart beste hodetelefonene jeg kjenner til noe i nærheten av prisen. Og jeg er ikke i tvil om at mange ser det som meg, at dette er supre hodetelefoner.
Det er bare en eller to små malurter i løp-og-kjøp-begeret; med "ordinære" forsterkere er de ikke annet enn i beste fall høyst ordinære hodetelefoner med begrenset bassrespons og -dynamikk. Og de passer ikke alle.

Det blir fort mange misfornøyde kjøpere som forventer mye mer dersom man på generelt grunnlag kaller dette løp-og-kjøp. For det er det ikke. Dette er ultra-hq hodetelefoner for de som 1) har sansen for den romslige, naturlige og åpne lydgjengivelsen de kan gi, og 2) har veldig gode kilder og forsterkere. For alle andre er dette ikke løp-og-kjøp, da ender de fort på bruktbørsen.

For oss som er så heldige å ha både god elektronikk og sansen for lydtypen så er det imidlertid flere klasser over nærmeste konkurrent, så der er vi helt enige.
 
C

Cyber

Gjest
Vidar P skrev:
VilhelmW skrev:
cybervision_ skrev:
Så K701 hos multicom til 1806,-. 20+ på lager.
Det er et av de beste hifi-kjøpene til prisen som iallefall jeg kan tenke meg! Her er det mye go'lyd for pengene! Løp til pc'en og kjøp...... ;D
Det der er en sannhet med betydelige modifikasjoner imo; slik jeg ser det så er det ingen tvil om at de er kjempegode og i mitt syn de klart beste hodetelefonene jeg kjenner til noe i nærheten av prisen. Og jeg er ikke i tvil om at mange ser det som meg, at dette er supre hodetelefoner.
Det er bare en eller to små malurter i løp-og-kjøp-begeret; med "ordinære" forsterkere er de ikke annet enn i beste fall høyst ordinære hodetelefoner med begrenset bassrespons og -dynamikk. Og de passer ikke alle.

Det blir fort mange misfornøyde kjøpere som forventer mye mer dersom man på generelt grunnlag kaller dette løp-og-kjøp. For det er det ikke. Dette er ultra-hq hodetelefoner for de som 1) har sansen for den romslige, naturlige og åpne lydgjengivelsen de kan gi, og 2) har veldig gode kilder og forsterkere. For alle andre er dette ikke løp-og-kjøp, da ender de fort på bruktbørsen.
Helt riktig, Vidar, antok bare at dette var litt allmenkunnskap snart her...
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.522
Antall liker
2.979
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
VilhelmW skrev:
cybervision_ skrev:
Så K701 hos multicom til 1806,-. 20+ på lager.
Det er et av de beste hifi-kjøpene til prisen som iallefall jeg kan tenke meg! Her er det mye go'lyd for pengene! Løp til pc'en og kjøp...... ;D
Det der er en sannhet med betydelige modifikasjoner imo; slik jeg ser det så er det ingen tvil om at de er kjempegode og i mitt syn de klart beste hodetelefonene jeg kjenner til noe i nærheten av prisen. Og jeg er ikke i tvil om at mange ser det som meg, at dette er supre hodetelefoner.
Det er bare en eller to små malurter i løp-og-kjøp-begeret; med "ordinære" forsterkere er de ikke annet enn i beste fall høyst ordinære hodetelefoner med begrenset bassrespons og -dynamikk. Og de passer ikke alle.

Det blir fort mange misfornøyde kjøpere som forventer mye mer dersom man på generelt grunnlag kaller dette løp-og-kjøp. For det er det ikke. Dette er ultra-hq hodetelefoner for de som 1) har sansen for den romslige, naturlige og åpne lydgjengivelsen de kan gi, og 2) har veldig gode kilder og forsterkere. For alle andre er dette ikke løp-og-kjøp, da ender de fort på bruktbørsen.

For oss som er så heldige å ha både god elektronikk og sansen for lydtypen så er det imidlertid flere klasser over nærmeste konkurrent, så der er vi helt enige.
To vektige poeng der Vidar.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
Vidar P skrev:
Det er bare en eller to små malurter i løp-og-kjøp-begeret; med "ordinære" forsterkere er de ikke annet enn i beste fall høyst ordinære hodetelefoner med begrenset bassrespons og -dynamikk. Og de passer ikke alle.
Det jeg har prøvd av forsterkere har egentlig ikke forandret lydsignaturen til K701. En K701 er en K701 uansett, og hvis du ikke liker lyden eller de kvalitetene K701 har i forhold til andre hodetelefoner, er jeg ikke sikker på om du liker dem med en "bedre" forsterker heller. Ja, du kan få mer i bunnen med en dertil egnet forsterker, men det blir ingen Sennheiser eller Beyer likevel.

Sånn sett står og faller valget på om denne lyden passer deg og musikksmaken din, ikke om K701 er en bra eller dårlig hodetelefon.

Jeg tror jeg bestiller meg en Schiit Lyr for å se hva som skjer.
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.428
Antall liker
11
Destiny: holder ikke du til i nærheten av Plankebyen? Hadde vært morsomt å gjort en headamp-shoot-out mellom din John Blue og min DIY.

Beyerdynamic T 1 begynner å seile så høyt og langt opp på innkjøpslista mi at jeg vet nesten ikke helt hva jeg skal prioritere av det eller HTPC. Dess mer jeg leser om dem, leser jeg at det høres veldig ut som mine typer hodetelefoner. Tror jeg må skaffe meg siste Hi-Fi og Musik for å lese testen de gjør - Audez’e LCD-2 er kanskje den eneste hodetelefonen jeg har lest om som høres ut som den kanskje kunne vært en enda bedre match. Dog, da må jeg nok gjøre en del ting med forsterkeren min som ikke er komfortabel med å drive laster så lavt i impedans.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.522
Antall liker
2.979
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
ayaboh skrev:
Vidar P skrev:
Det er bare en eller to små malurter i løp-og-kjøp-begeret; med "ordinære" forsterkere er de ikke annet enn i beste fall høyst ordinære hodetelefoner med begrenset bassrespons og -dynamikk. Og de passer ikke alle.
Det jeg har prøvd av forsterkere har egentlig ikke forandret lydsignaturen til K701. En K701 er en K701 uansett, og hvis du ikke liker lyden eller de kvalitetene K701 har i forhold til andre hodetelefoner, er jeg ikke sikker på om du liker dem med en "bedre" forsterker heller. Ja, du kan få mer i bunnen med en dertil egnet forsterker, men det blir ingen Sennheiser eller Beyer likevel.

Sånn sett står og faller valget på om denne lyden passer deg og musikksmaken din, ikke om K701 er en bra eller dårlig hodetelefon.

Jeg tror jeg bestiller meg en Schiit Lyr for å se hva som skjer.
Ikke heeelt enig der.
Alt for mange har virkelig ikke fått testet ut potensialet av K701. Hos meg og mine to dedikerte hodetelefonforsterkere og div andre "integrerte" tilkoblingsmuligheter, er det rimelig store forskjeller i klang ute og går. Og vi snakker absolutt ikke bare i bassområdet.
Jeg må bare få tatt en lytt på T1 og DT880 ved anledning.

Jeg er også fristet til å sjekke ut Lyr, men har blitt litt mer skeptisk pga. tallene for hva de har klart å tyne ut av dem. Tenker på event. støy/høyt gain.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.297
Antall liker
246
Torget vurderinger
1
Mbare skrev:
Destiny: holder ikke du til i nærheten av Plankebyen? Hadde vært morsomt å gjort en headamp-shoot-out mellom din John Blue og min DIY.

Beyerdynamic T 1 begynner å seile så høyt og langt opp på innkjøpslista mi at jeg vet nesten ikke helt hva jeg skal prioritere av det eller HTPC. Dess mer jeg leser om dem, leser jeg at det høres veldig ut som mine typer hodetelefoner. Tror jeg må skaffe meg siste Hi-Fi og Musik for å lese testen de gjør - Audez’e LCD-2 er kanskje den eneste hodetelefonen jeg har lest om som høres ut som den kanskje kunne vært en enda bedre match. Dog, da må jeg nok gjøre en del ting med forsterkeren min som ikke er komfortabel med å drive laster så lavt i impedans.
Hei Mbare. Jeg bor ut i skjærviken, du har jo vært å besøkt meg sammen med RoDa og rolfozzy.

Du kan sikkert få lånt John Blue forsterkern en dag, den har pr nå ikke gått mange timene da.

Destiny.. :)
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.428
Antall liker
11
Ah, selvfølgelig, Destiny, jeg blander deg med Dazed, mistenker jeg. Eller så roter jeg bare på generelt grunnlag, hvilket ikke er første (ei heller siste, mistenker jeg) gangen. Hadde vært morsomt å fått lånt den en eller annen gang, men haster jo overhodet ikke.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
25.419
Antall liker
35.870
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
gismo skrev:
Det var først da jeg fikk denne Burson HA-160 i hus at mine K701 begynte å servere meg enestående
lyttestunder :)
gismo
Siterer meg selv ser jeg ;D
Det med forsterker på K701 gjorde mye hos meg, men forsterkeren endrer
jo ikke K701 til HD-800 eller T1, det ville jo vært en sensasjon. ;D
Det er jo sånn at vi alle har en smak som vi liker og den vil vi jo beholde, men vi vil jo gjerne få det beste (og gjerne litt mer) ut av den signaturen vi liker/har fra før. Det var her f.eks HA-160 løftet mine K701 langt over hva Hydra klarte!
Jeg fikk mere av alt jeg likte fra før (som f.eks bass,vokaler,diskant og dynamikk) og storkoser meg på det nivået jeg endte opp med nå :)
Så kan jo dette sikkert drar mange tusenlapper videre, men har det meget bra nå jeg da :)

gismo

EDIT: ser at jeg glemte en utrolig flott detalje rikdom i alle frekvenser, HA-160 tok vekk et slør som var der.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
gismo skrev:
gismo skrev:
Det var først da jeg fikk denne Burson HA-160 i hus at mine K701 begynte å servere meg enestående
lyttestunder :)
gismo
Siterer meg selv ser jeg ;D
Det med forsterker på K701 gjorde mye hos meg, men forsterkeren endrer
jo ikke K701 til HD-800 eller T1, det ville jo vært en sensasjon. ;D
Det er jo sånn at vi alle har en smak som vi liker og den vil vi jo beholde, men vi vil jo gjerne få det beste (og gjerne litt mer) ut av den signaturen vi liker/har fra før. Det var her f.eks HA-160 løftet mine K701 langt over hva Hydra klarte!
Jeg fikk mere av alt jeg likte fra før (som f.eks bass,vokaler,diskant og dynamikk) og storkoser meg på det nivået jeg endte opp med nå :)
Så kan jo dette sikkert drar mange tusenlapper videre, men har det meget bra nå jeg da :)

gismo

EDIT: ser at jeg glemte en utrolig flott detalje rikdom i alle frekvenser, HA-160 tok vekk et slør som var der.
Jeg er heilt på linje med deg her, så ditt innlegg tiltredes. Mulig at jeg er "frelst" på lydbildet til K701, men jeg foretrekker faktisk den foran Beyerdynamic T 1 på det meste av akustisk musikk og ikke minst på det meste av klassisk musikk. K701 gir meg noe som jeg savner hos T 1 - men T 1 skaper et større rom og har bedre dynamikk...så ja, det er forskjell. Men det er det også, reint prismessig.

Jeg er ikke enig med deg, Ayaboh, ang. at en K701 er en K701 uansett....eh, selvfølgelig er den det, men i måten den presenterer lyd på, er det stor forskjell på om K701 er tilkoplet en Argon HA1 eller en Lehmannaudio BCL. Jeg har begge, og må sjølsagt bruke disse to som sammenlikningsgrunnlag p.t. - siden enkelte er så forferdelig opptatt av at man ikke skal lede andre i villfarelse ved å anbefale ting & tang... ;D

Som dere ser, anbefaler jeg ingenting her - men hos meg og i mine ører, blomstret K701 sammen med Lehmannaudio BCL. Skulle forresten likt å prøve Burson...
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
VilhelmW skrev:
[...]
Mulig at jeg er "frelst" på lydbildet til K701, men jeg foretrekker faktisk den foran Beyerdynamic T 1 på det meste av akustisk musikk og ikke minst på det meste av klassisk musikk. K701 gir meg noe som jeg savner hos T 1
[...]
I beste mening og i håp om å bli klokere:
Kan du forsøke å beskrive dette "noe" som AKG K 701 gir deg/har, i seg selv og gjerne i forhold til beyerdynamic T 1? M.a.o. hva er det ved AKG K 701 som du foretrekker fremfor beyerdynamic T 1 for de nevnte musikksjangre?
 
Topp Bunn