ralex skrev:
Heisann.
Mulig du får mange pm angående headset og ikke har tid til å svare, men jeg prøver meg
Grunn til at jeg skriver til deg, er fordi jeg er litt usikker. Jeg har lest så å si alt du skriver, lest hva andre skriver men blir ikke sikker.
Foreløbig har det vært høyst overkommelig. Jeg oppfatter din forespørsel som et kompliment. Du har forøvrig vært flittig.
Det er alltid lettere å skrive i vei nogenlunde uforpliktende på forumet enn det er å gi konkrete råd til personer i en kjøpssituasjon. Jeg ønsker definitivt ikke å forlede noen, og vi snakker tross alt om en god del penger.
Jeg skal forsøke å svare etter beste evne. Det er mulig det blir noe repetisjon fra
svar #63. Kanskje husker eller finner jeg på noe mere senere i dag. Jeg gjør ofte det, f.eks. når jeg pusser tenner. Hvis det skjer, skal jeg gi et supplerende svar.
Først vil jeg minne om teksten i signaturen min. Den er meget alvorlig ment:
Standardforbehold: Meg, mine ører, min smak, på den aktuelle dag, i det aktuelle system, med den aktuelle musikk, ...
Jeg hører mye på 3 stilarter. Metal, Psytrance og Voice-Jazz.
Jeg hører som allerede skrevet ikke på
metall. Generell rock og tung, elektrisk blues er vel allikevel nære nok til at det kan være nogenlunde nyttig?
Nå har jeg slått opp i Wikipedia for å finne ut omtrent hva
psytrance er. Stikkordene jeg bet meg merke i var rave, dance og hard bassgang. Det er heller ikke meg, og de havner vel i min elektronikabås (sammen med mye annet inkl. Jean Michel Jarre). Jeg tror dog jeg har et visst begrep om hva det går ut på.
Er
Voice-Jazz det samme som mitt begrep: vokaljazz? Se
svar #63.
Jeg har i dag Denon AH-D2000 og Harmony Design Ear 90 forsterker. Jeg hører mye på 3 stilarter. Metal, Psytrance og Voice-Jazz. Til metal og psy er D2000 meget bra, men til voice-jaz synes jeg fort stemmer kan bli litt ullene og jeg føler jeg kan hente mer oppover. D7000 kan vel være et alternativ, men etter hva jeg har lest er det samme element i D2000 og D7000, sånn at HD800 og T1 er i en klasse over?
Det er en stund siden jeg i desember leste om forskjellene mellom Denon AH-D5000 og AH-D7000 etter å ha lånt og prøvd AH-D5000. Jeg gjorde et søk på Head-Fi.org og leste alt jeg kom over grundig. Jeg var ikke særlig opptatt av AH-D2000 fordi jeg nettopp hadde hørt AH-D5000 med tanke på et mulig kjøp av AH-D7000, og lurte på hva som skilte disse, og om det samsvarte med min mangelliste for AH-D5000. Det gjorde det langt på vei når jeg vektla de skribentene jeg trodde mest på.
Jeg anbefaler deg å gjøre samme øvelse, men med fokus på hva som skiller AH-D2000 fra AH-D5000 og AH-D7000. Jeg mener å huske at noen skrev at AH-D2000 og AH-D7000 er ganske like av natur, mens AH-D5000 skiller seg ut. Dette må dog ikke misforstås som at AH-D2000 er nesten like god som AH-D7000, men at de ikke har vidt forskjellig karakter. Jeg mener så langt at AH-D5000 og AH-D7000 har forskjellig karakter, og er dermed uenig med en del andre, men ikke alene, spesielt hvis man leser grundig mellom linjene i de ovennevnte trådene på Head-Fi.org.
Jeg trodde at element/driver ikke var like i alle tre, men at de muligens er felles i AH-D2000 og AH-D5000 og noe endret i AH-D7000. Jeg gjorde nettopp et raskt søk uten å bli helt klok. De ovennevnte trådene vil avdekke også dette. Det er dessuten mulig at Lawton Audio (
http://www.lawtonaudio.com/page15.html) har relevant informasjon, men husk dog at de forsøker å selge sine produkter og løsninger.
D7000 kan vel være et alternativ, men etter hva jeg har lest er det samme element i D2000 og D7000, sånn at HD800 og T1 er i en klasse over?
Jeg er som allerede nevnt langt fra ferdig med å finne ut av/forstå Denon AH-D7000, og (om enn i mindre grad) forskjellene mellom beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800.
beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800 er teknisk bedre hodetelefoner enn Denon AH-D7000, men Denon AH-D7000 m.fl. har som tidligere skrevet, allikevel "noe" som gjør dem attraktive og konkurransedyktige for en del lyttere. Bare du kan avgjøre om du er en av dem.
Et moment jeg har merket meg, men så langt ikke har skrevet noe om fordi det bør undersøkes litt grundigere, er følgende:
T 1 og HD 800 har flere detaljer/bedre oppløsning/... enn Denon AH-D7000. Man hører vel nærmest alt hvis resten av avspillingskjeden er god nok. På opptak med nær mikrofon hører man utøverens pust, fingre skrape strenger osv. Noen synes dette er helt fortreffelig og øker nærværsfølelsen. Man sitter (tidvis) på første rad, eller endog rett foran utøveren i studio. Andre synes at dette blir for mye/detaljert. De er gjerne mer opptatt av helheten og de store linjer enn detaljene, som de gjerne finner forstyrrende hvis det blir (for) mye av dem. Hvis man sitter et (godt) stykke bak i konsertsalen, hører man ikke i samme grad pust m.m. Man hører også i større grad orkesteret som en enhet og legger mindre merke til enkeltmusikerne.
Dette må dog ikke misforstås dithen at T 1 og HD 800 gjør det umulig å se skogen for bare trær. Du kan faktisk (fortløpende) velge mellom trær og skog. Dog tror jeg at noen mennesker har en form for maksgrense for hva de ønsker av detaljer/oppløsning/... For disse kan det rett og slett bli for bra. For andre kan det aldri bli nok.
Gruppe 1 (detaljgruppen) bør velge T 1 eller HD 800. En god del i gruppe 2 vil like Denon AH-D7000. Det er allikevel mulig at en del i gruppe 2 vil like/foretrekke T 1 eller HD 800.
En analogi:
På kino, er det noen som alltid setter seg på første rad, selv på Colosseum i Oslo, typisk for å føle at de er oppslukt/omsluttet/en del av filmen. Andre setter seg alltid på bakerste rad, enten fordi de ikke vil ha filmen i fanget eller fordi de stort sett uforstyrret vil kline med kjæresten. Atter andre vurderer lerretstørrelse opp mot sitteavstand og velger en stolrad som passer dem. De har altså forskjellige preferanser, ofte utfra helt forskjellige ønsker og filosofier.
Eksempel:
Symbalslag: Med T 1 og HD 800 kan man om ønskelig fornemme alle fasene og elementene: Stikke, stikkehode, stikkehodets treff på symbalen, symbaltreffet, symbalens slagreaksjon, symbalens klang og utklinging.
Ditto for trommeslag og triangel.
Man ender faktisk opp med å glede seg over (noe så enkelt som) triangelslag når musikkgjengivelsen når dette nivået (selv om det kan være vanskelig å tro før man har opplevd det).
Dette kan på den annen side sikkert bli litt overveldende for enkelte mennesker.
Ble denne seksjonen forståelig?
Jeg skjønner jo at HD800 eller T1 antagelig er det man skal ha, men jeg klarer ikke bestemme meg. Hd800 får jo ufattelig mye skryt, men jeg klarer å aldri å skjønne om de er bassfattige og spisse. Leser så mye forskjellig. Jeg tåler ikke skarp diskant , men vil ikke miste informasjon heller.
Jeg mener som allerede skrevet at T 1 får for lite oppmerksomhet i forhold til HD 800, og at T 1 gjerne er undervurdert av mange.
Jeg tror ikke jeg har hatt diskantproblemer med noen av de gode hodetelefonene jeg har forsøkt ordentlig. Kanskje jeg ikke er var for dette, eller kanskje det bare er et problem med visse kombinasjoner av hodetelefoner og hodetelefonforsterkere?
Jeg oppfatter ikke HD 800 som spiss el.l. Det er mulig at ovennevnte detaljer/oppløsning/... og tidligere nevnte flombelysning, kan forlede noen til å oppfatte det slik. HD 800 er dessuten lysere/slankere/lettere enn T 1. Dette kan gi samme effekt. "Plucked strings are pluckier", banjo har definitivt banjokarakter osv. Jeg benytter bl.a. Alison Krauss: "Sawing On The Strings" fra albumet "A Hundred Miles Or More: A Collection" for å vurdere slike aspekter. Deler av den minner meg forresten også om festen i dvergenes hus i Disneys første helaftens tegnefilm Snøhvit, der en av dvergene spiller solo på et strengeinstrument og (nærmest) tvinner strengen rundt fingeren.
HD 800 er altså lysere/slankere/lettere enn T 1. T 1 er tyngre/mørkere/fyldigere ann HD 800. Jeg vil ikke si at HD 800 er bassfattig (til dels i motsetning til AKG K 701 som (tidvis) nærmest må provoseres før den spiller bass), men T 1 har mere, og jeg mener også (så langt) at den går noe dypere. Forsøk f.eks. Alison Krauss: "Whiskey Lullaby" fra albumet "A Hundred Miles Or More: A Collection" som har noen dype toner der bunnen nærmest faller ut. De er mer tydelige på T 1 enn på HD 800, men begge slås av Denon AH-D5000 og AH-D7000.
T1 ser jeg du skriver kan være den beste allrounder, men taper man en del da opp til HD800?
Jeg mener faktisk at spørsmålet er galt, fordi jeg mener de er likeverdige og på samme nivå. Det blir dermed galt å snakke om tap, og T 1 som underlegen HD 800. De er altså likeverdige, men ikke like. De er (noe) forskjellige, og har dermed forskjellig signatur/karakter osv. Begge er gode, men forskjellige, akkurat som eple, pære, banan osv.
Hvis du f.eks. ønsker flombelysningen til HD 800 eller dens tendens til å være akademisk observerende, må du velge HD 800. Hvis du isteden ønsker T 1s egenskaper, velger du den.
Hvis du er meget engstelig for at HD 800 er for lys og slank, kan det tale for T 1. Ditto for ditt ønske om bass og fylde.
Jeg tenker jo å beholde D2000, så blir jo ikke en erstatter til alle musikkstiler. Jeg har heller ikke økonomi akkurat nå til å kjøpe begge for å prøve.
T 1 kan sikkert benyttes til alle musikksjangre, mens HD 800 nok i større grad vil bli foretrukket for noen sjangre fremfor andre, spesielt når jeg vektlegger det du har skrevet om din smak.
Jeg vil som allerede skrevet, anbefale deg å prøve dem grundig, helst på hjemlån med eget utstyr. HD 800 er antagelig ganske grei å få prøvd, i hvert fall i Oslo. Det er mulig at T 1 er litt verre. Denon AH-D5000 bør være kurant, mens AH-D7000 muligens er litt verre. Postordre-/nettkjøp med 14 dager returrett er jo en mulig kriseløsning etter at du har grovsortert ved butikkhøring. Du rekker da 8-10 døgn innspilling + 4 dager evaluering.
Husk komfortfaktoren. Det hjelper ikke hvor god lyden er, hvis du ikke orker å bruke hodetelefonen. Du må derfor prøve hodetelefonen kontinuerlig i flere timer (om nødvendig uten lyd). Vær også oppmerksom på lyttetretthet.
Hvis du har tid, så setter jeg stor pris på litt veiledning og har du ikke tid skjønner jeg det godt.
Ha en fin dag videre
Mvh,
ralex
Jeg håper at dette var til (noe) hjelp. Fint om du kan gi en tilbakemelding ang. dette svaret, og senere om hva du til slutt velger.
Kan du være så snill å vurdere om jeg også kan poste dette svaret på forumet til mulig nytte for andre lesere?