Anbefaling til hodetelefon og forsterker.

C

Cyber

Gjest
Noen som har tips på hvor en får en god forlengelseskabel til hodetelefoner, altså 6.3 hun til 6.3 han på ca 2 meter?

Ville ikke starte en tråd for slikt så jeg spør her...

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
CDWMcInSpots skrev:
Loevhagen skrev:
La oss si man skal ha STAX OmegaII SR-007 Mk2.

I hvilken grad vil de følgende to forsterkere fra samme produsent påvirke lyden, og hva bør man velge dersom man skal vektlegge "X" vs. "Y":

a) STAX SRM-007tII
b) SRM-727II

Vurderer en av disse til STAX OmegaII SR-007 Mk2.
Begynn med å ta en titt på denne testen fra Stereophile: http://www.stereophile.com/headphones/895. Der tester og beskriver de de forrige modellene:
  • SR-007 Omega II Earspeakers
  • SRM-007t
  • SRM-717

Hvis jeg husker rett fra min lesning i ca. mai 2010:
Som vanlig mener noen at det er store forskjeller, mens andre synes det kun er små nyanser. Transistor er vel som vanlig mest praktisk(?) Noen hevder at ingen STAX-forsterkere yter STAX OmegaII SR-007 Mk1 og Mk2 full rettferdighet.
I helgen husket jeg Srajan Ebaens testomtale av "STAX SR-303/SRM-313 vs. STAX SR-404/SRM-006t" (http://www.6moons.com/audioreviews/stax/stax.html). Dette er et lavere nivå enn STAX SR-007 Omega II Mk1 med SRM-007t eller SRM-717, men det gir et utfyllende bilde av STAX-transistor vs. -rør.

Jeg har ikke relest testomtalen, men mener å huske at det igjen var snakk om (små) nyanser.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen

Vedlegg

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Morpheus skrev:
VilhelmW skrev:
Vidar P skrev:
[...]
Jeg har frem til igår brukt Argon til mine Denon AH-D 2000. Ser andre her på forumet (Soedal) bla har påpekt at dette har vært en dårlig kombo, og der må jeg si meg særs enig. Overgangen til min nye amp kan sammenlignes med å stå på en byggeplass med gravemaskiner og bulldosere i full vigør mens du prøver å lytte til en ghettoblaster som en av anleggsarbeiderne har plassert i en grushaug, til å føle at presten personlig tar imot deg på kirketrappen, geleider deg gjennom den fullsatte kirken for så å lose deg frem til første rad for å overbære intimkonserten med Knut Reiersrud og Ivar Kleive.
Dette var en strålende allegori.

Dessuten var det et utmerket bidrag til svar på Proffens hodetelefonforsterkerspørsmål.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
VilhelmW skrev:
Loevhagen skrev:
Jo, i den såkalte "high-end" verdenen, er den sikkert pr. def. "kjip" ... osv
He, he. Du misforstår totalt, og hisser deg opp. :)

Poenget var at jeg vil anta du synes Lehmann BCL er bedre enn Argon. Mao. da også motsatt...

Leketøy? Jepp. Leke er noe man skal gjøre hver dag. 8)
Hisser meg opp,nei... :D Det skal nok meir til for at en forblåst nordlending hisser seg opp. Jeg lar meg hisse opp av Bjørgen & Johaug, som går og går og går akkurat nå - men ikke over om Argon'en er god eller dårlig. Jeg hører nå det jeg hører, uansett..
Vi kan altså trekke følgende lærdom:
  • Når en nordlending virker hissig for andre (sakesløse) nordmenn, har han kun nådd normal arbeidstemperatur
  • Nordlendinger bør utstyres med en anordning som gjør det mulig for oss andre å tolke dem
    (NB: Forstå er noe helt annet, og meget mere komplisert)

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
Østlendinger bør også utstyres med advarselslapp:
"Warning/Attenzione: Laget av glass og har sensitiv hørsel. Snakker du normalt til dette mennesket vil det bryte sammen i gråt, evt gå rett i bakken i tusen knas. Vi foreslår derfor at du snakker i et sensitivt Jan-Thomas-stemmeleie, og benytter en dialogform Jonas Gal Røre ville vært stolt av å bruke overfor sin mor. Unngå enhver form for rett-fra-levra-snakk, og gå alltid rundt grøten tusen ganger - du må aldri finne på å komme til poenget og si noe helt konkret, da dette kan oppleves støtende for vedkommende. Aller mest støtende er det for vedkommende dersom du påpeker hva du mener om noe, særlig hvis det er en negativ bedømning av saken, helst skal man fordekke og skjule slike meninger."

Hilsen nordlending.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Loevhagen skrev:
Flott. M-Stage er rangert som nr. 9 av hodetelefonforsterkere på ett av verdens ledende head-fi fora. Mange andre "kjente" forsterkere som foreslås er rangert langt lavere. Ike dermed sagt de er dårligere.
  • Hvilket forum er dette?
  • Kan du gi oss lenke til hodetelefonforsterkerrangeringen?
  • Hvor mange gode hodetelefonfora har du funnet?
  • Kan du liste dem opp, gjerne med kommentarer om styrker og svakheter hvis du har dannet deg noen inntrykk?

Core message: Head-fi brukerne må utvide horisonten. ;)

Hodetelefonanbefalingene p.t. lider litt av "B&W", "Rotel", "Dali", Nad" syndromer. Vi er tydeligvis i tidligfasen når det gjelder head-fi.
Vi mangler jo dessverre fremdeles en egen avdeling for hodetelefoner med tilbehør i motsetning til platespillerfolket. :(

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Eivind E skrev:
Østlendinger bør også utstyres med advarselslapp:
"Warning/Attenzione: Laget av glass og har sensitiv hørsel. Snakker du normalt til dette mennesket vil det bryte sammen i gråt, evt gå rett i bakken i tusen knas. Vi foreslår derfor at du snakker i et sensitivt Jan-Thomas-stemmeleie, og benytter en dialogform Jonas Gal Røre ville vært stolt av å bruke overfor sin mor. Unngå enhver form for rett-fra-levra-snakk, og gå alltid rundt grøten tusen ganger - du må aldri finne på å komme til poenget og si noe helt konkret, da dette kan oppleves støtende for vedkommende. Aller mest støtende er det for vedkommende dersom du påpeker hva du mener om noe, særlig hvis det er en negativ bedømning av saken, helst skal man fordekke og skjule slike meninger."

Hilsen nordlending.
Det kan virke som om du kun har beveget deg i visse sosiale sirkler og meget mulig også i et høyst begrenset geografisk område.

Jeg har bodd en del steder på bygda på Østlandet, og kjenner meg knapt igjen i beskrivelsen.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
KJ skrev:
Proffen skrev:
Loevhagen skrev:
Proffen skrev:
Hvor stor rolle spiller egentlig headampen i den totale biten mht headfi?
Jo mer jeg leser, og jo mer jeg hører (mikser ulike øreklokker til ulike headamps) jo mer har jeg tro på "sweetspot" mellom øreklokkene og forsterkeren. Les; impedansmatch.
...
Det er jo enkelt å teste: bare å koble dem opp på en portabel mp3-spiller, ipod, mobil o l; noen klokker vil låte forjævlig, med forvrengning, skurring og det som verre er.
...
Det er ofte ikke mye vanskeligere enn at høyimpedante hodetelefoner trenger spenning, mens lavimpedante hodetelefoner relativt sett trenger strøm. Det fleste mobile lydkilder er dårlige på å levere spenning.
Egentlig er vel dette omtrent som med annen hifi. Å finne en forsterker med nok strøm og effekt til at lydvolumet blir kraftigere enn man ønsker er én sak. En helt annen er å finne noe som (i tillegg/isteden) spiller godt/"riktig"/musikalsk/...

"Mitt førsteinntrykk av SPL Phonitor, del 1-4" (http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,41028.msg1059071.html#msg1059071) kan gi deg et visst inntrykk. Fra før hadde jeg erfaring med NuForce Icon HDP og KingRax Headquarters HQ-1.

Dette (oppsummerende) utdraget fra "Mitt førsteinntrykk av SPL Phonitor, del 3" er en god start, men les alle delene:
CDWMcInSpots skrev:
[...]
CDWMcInSpots skrev:
[...]
CDWMcInSpots skrev:
[...]
11.-12.12.2010 hørte jeg på McIntosh MCD500 -> SPL Phonitor -> beyerdynamic T 1/Sennheiser HD 800. McIntosh MCD500 ble dels benyttet som CD-spiller og dels som DAC for Logitech Squeezebox Touch med Apple Lossless fra USB-minne. Formålet var å vurdere SPL Phonitor generelt og mot NuForce Icon HDP.

Det meste av tiden gikk imidlertid med til spilling dvs. musikklytting (og -nytelse) fordi den var så bra.
[...]
[...]
Dette forteller etter min oppfatning mye. Jeg hadde på forhånd trodd at jeg (som ofte ellers) skulle sammenligne SPL Phonitor med NuForce Icon HDP for å finne ut (om og) hvor mye bedre den er, forsøke å "måle" forskjellen, for deretter å forsøke å finne ut/telle på knappene om forskjellen var stor nok til at den var verdt prisforskjellen (spesielt når jeg allerede har NuForce Icon HDP). Det ble altså ikke slik. Den tok meg (vel) med storm. Jeg fant isteden stadig ny (dvs. annen) musikk for å høre hva SPL Phonitor kunne gjøre for den, og hvilke flere opplevelser den kunne gi meg: Rom, atmosfære, tilstedeværelse, "tidsmaskin", moro, trist, sår, melankolsk, stort, lite, damer, menn, hurtig, sakte, både country og western ;), ...
[...]

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Argon HA1: God eller dårlig i sin prisklasse?
VilhelmW mener at Argon HA1 er en god hodetelefonforsterker til prisen, og at man med fordel kan utstyre den med en Creek OBH2 strømforsyning.

Vidar P mener på den annen side at Argon HA1 er "skrekkelige kjip" og har tidligere sammenlignet AKG K 701 + Argon HA1 med en Porsche [...] Carrera + regummierte dekk.

Argon HA1 koster i skrivende stund 1198,- hos Hi-Fi klubben (http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/argon_ha1_forforsterker_sort.htm). Creek OBH2 koster kr. 650,-.

Jeg lurer på om noen her på Hifisentralen har sammenlignet Argon HA1 med original og evt. annen strømforsyning mot andre konkurrenter i samme prisleie?

En slik sammenligning kan vise om VilhelmW eller Vidar P har rett. Det kan være viktig i seg selv for å stoppe en pågående føljetong. Langt viktigere er det at Hi-Fi klubben selger Argon HA1 som dermed (kanskje) er den best distribuerte og lettest tilgjengelige hodetelefonforsterkeren i Norge. Mange har derfor interesse og nytte av å vite hvor god eller dårlig den er i sin prisklasse.

NuForce har to kandidater i dette prisleiet, men ingen av disse er rene hodetelefonforsterkere. De er også (USB-)DAK og forforsterker(?)

Kjenner noen til andre gode og lett tilgjengelig kandidater som selges i Norge?

Har noen sammenlignet Argon med en eller flere slike kandidater?

Tillegg:
Creek OBH2 koster kr. 650,-

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nå har ikke jeg snakket om prisklasse, men mer absolutt sett; dvs i en high fidelity-kontekst. En femtilapps hodetelefonforsterker kan forsåvidt være god for prisen også, men den er fortsatt skrekkelig kjip ift hva en hifientusiast forventer av et godt high fidelity-produkt. Det er bare det at den sannsynligvis er relativt uinteressant allikevel for en hifientusiast.

Det er å tilføye at innen denne hobbyen så er det i mitt syn så marginale prisforskjeller (få tusenlapper) mellom de kjipeste og supre hodetelefonforsterkere at det synes å være liten grensenytte i å spare inn, gitt at entusiasten har en "normal" voksenøkonomi selvsagt.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Vidar P skrev:
Nå har ikke jeg snakket om prisklasse, men mer absolutt sett; dvs i en high fidelity-kontekst. En hodetelefonforsterker kan forsåvidt være god for prisen ift en pris på en femtilapp også, men den er fortsatt skrekkelig kjip ift hva en hifientusiast forventer av et godt high fidelity-produkt.
Det er (godt) mulig at du og VilhelmW har skrevet litt forbi hverandre, særlig fordi han ofte glemmer å ta med "til prisen"-forbeholdet (når han blir ivrig).

C

Cyber

Gjest
Jeg har hatt både Nuforce HDP og UDAC-2 på AKG 701. HDP er jo klart bedre, men UDAC-2 er ikke dårlig på noen måter, men i hifi-terms så blir lydbildet mer dynamisk og luftig med HDP, mer rom rundt instrumenter og vokal om man kan beskrive det slik. UDAC-2 er god til pengene. ;)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Vidar P skrev:
Nå har ikke jeg snakket om prisklasse, men mer absolutt sett; dvs i en high fidelity-kontekst. En femtilapps hodetelefonforsterker kan forsåvidt være god for prisen også, men den er fortsatt skrekkelig kjip ift hva en hifientusiast forventer av et godt high fidelity-produkt. Det er bare det at den sannsynligvis er relativt uinteressant allikevel for en hifientusiast.

Det er å tilføye at innen denne hobbyen så er det i mitt syn så marginale prisforskjeller (få tusenlapper) mellom de kjipeste og supre hodetelefonforsterkere at det synes å være liten grensenytte i å spare inn, gitt at entusiasten har en "normal" voksenøkonomi selvsagt.
Tja, 5 - 6 K er nå penger, det og. I alle fall for meg. Skal man overføre tanken din til andre forsterkere osv., må man trolig kutte ut vurdeirnger av integrerte under 30K, cd-spillere under 30K og høyttalere under 100K. For det er jo derover at godlyden virkelig begynner - har jeg forstått. Kabler skal jeg ikke trekke fram i denne sammenheng, for det lager bare en masse røre..alltid.

Men prinsipielt, og satt i en rein hifi-kontekst, er jeg enig med deg.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.497
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
CDWMcInSpots skrev:
.........
Kjenner noen til andre gode og lett tilgjengelig kandidater som selges i Norge?
Har noen sammenlignet Argon med en eller flere slike kandidater?
I de lavere prisklasser finnes f.eks. Project Headbox (1200kr) og Headbox SE (ca 2000kr ) og Rega Ear ( 2000kr). Jeg har ikke hørt disse, men prismessig kan de være konkurrenter til Argon.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Vidar P skrev:
[...]
Dette er meget klokt. Selv meget gode hodetelefoner og hodetelefonforsterkere er egentlig meget rimelige i forhold til det meste annet innen hifi. Hodetelefoner er derfor en meget rimelig inngangsbillett til "high end" (hva nå det enn er).

Dessuten er hodetelefonutstyr som tidligere skrevet, såpass rimelig og lite plasskrevende at man t.o.m. kan ha flere med ulike egenskaper. Det kan de færreste gjøre med konvensjonelle anlegg av tilsvarende kvalitet.

De færreste kan f.eks. ha et meget godt hornoppsett, et meget godt elektrostatoppsett og et meget godt oppsett rundt f.eks. KEF Reference 207/2. Ikke har man råd, ikke har man plass og ikke har man råd til å skaffe plass.

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
279
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt Rega Ear, Musical Fidelity X can V3, og Argon med både standard strømforsyning og med Creek OBH 2.

Forskjellen er at jeg da hadde Sennheiser HD 650 og Senhheiser HD 595 på M.F. og Rega.

Mens jeg har hatt Denon AHD 2000 på Argon forsterkern, jeg syns som jeg har sagt før at Creek strømforsyninga var en oppgradering akkurat som VilhelmW også syns!

Det ble litt mer kraft i lyden, litt mer opplevd dynamikk, litt større lydbilde, for meg ble det "bare" litt mer av alt, og ingen natt og dag opplevelse.

Men jeg syns faktisk at Denon AHD 2000+Argon/OBH 2 var en like god kombinasjon som Sennheiser HD 650+M.F. Xcan V3.

Destiny.. :)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
CDWMcInSpots skrev:
[...]
ralex skrev:
[...]
ralex sendte meg en PM etter at jeg hadde gitt ovensiterte svar. Vi har korrespondert litt via PM, og han har gitt meg tillatelse til å poste korrespondansen her til mulig nytte for andre lesere.

ralex skrev:
Heisann.
Mulig du får mange pm angående headset og ikke har tid til å svare, men jeg prøver meg :)

Grunn til at jeg skriver til deg, er fordi jeg er litt usikker. Jeg har lest så å si alt du skriver, lest hva andre skriver men blir ikke sikker.
Jeg har i dag Denon AH-D2000 og Harmony Design Ear 90 forsterker. Jeg hører mye på 3 stilarter. Metal, Psytrance og Voice-Jazz. Til metal og psy er D2000 meget bra, men til voice-jaz synes jeg fort stemmer kan bli litt ullene og jeg føler jeg kan hente mer oppover. D7000 kan vel være et alternativ, men etter hva jeg har lest er det samme element i D2000 og D7000, sånn at HD800 og T1 er i en klasse over?
Jeg skjønner jo at HD800 eller T1 antagelig er det man skal ha, men jeg klarer ikke bestemme meg. Hd800 får jo ufattelig mye skryt, men jeg klarer å aldri å skjønne om de er bassfattige og spisse. Leser så mye forskjellig. Jeg tåler ikke skarp diskant , men vil ikke miste informasjon heller. T1 ser jeg du skriver kan være den beste allrounder, men taper man en del da opp til HD800?
Jeg tenker jo å beholde D2000, så blir jo ikke en erstatter til alle musikkstiler. Jeg har heller ikke økonomi akkurat nå til å kjøpe begge for å prøve.

Hvis du har tid, så setter jeg stor pris på litt veiledning og har du ikke tid skjønner jeg det godt.

Ha en fin dag videre :)

Mvh,
ralex

CDWMcInSpots skrev:
ralex skrev:
Heisann.
Mulig du får mange pm angående headset og ikke har tid til å svare, men jeg prøver meg :)
Grunn til at jeg skriver til deg, er fordi jeg er litt usikker. Jeg har lest så å si alt du skriver, lest hva andre skriver men blir ikke sikker.
Foreløbig har det vært høyst overkommelig. Jeg oppfatter din forespørsel som et kompliment. Du har forøvrig vært flittig.

Det er alltid lettere å skrive i vei nogenlunde uforpliktende på forumet enn det er å gi konkrete råd til personer i en kjøpssituasjon. Jeg ønsker definitivt ikke å forlede noen, og vi snakker tross alt om en god del penger.

Jeg skal forsøke å svare etter beste evne. Det er mulig det blir noe repetisjon fra svar #63. Kanskje husker eller finner jeg på noe mere senere i dag. Jeg gjør ofte det, f.eks. når jeg pusser tenner. Hvis det skjer, skal jeg gi et supplerende svar.

Først vil jeg minne om teksten i signaturen min. Den er meget alvorlig ment:
Standardforbehold: Meg, mine ører, min smak, på den aktuelle dag, i det aktuelle system, med den aktuelle musikk, ...
Jeg hører mye på 3 stilarter. Metal, Psytrance og Voice-Jazz.
Jeg hører som allerede skrevet ikke på metall. Generell rock og tung, elektrisk blues er vel allikevel nære nok til at det kan være nogenlunde nyttig?

Nå har jeg slått opp i Wikipedia for å finne ut omtrent hva psytrance er. Stikkordene jeg bet meg merke i var rave, dance og hard bassgang. Det er heller ikke meg, og de havner vel i min elektronikabås (sammen med mye annet inkl. Jean Michel Jarre). Jeg tror dog jeg har et visst begrep om hva det går ut på.

Er Voice-Jazz det samme som mitt begrep: vokaljazz? Se svar #63.

Jeg har i dag Denon AH-D2000 og Harmony Design Ear 90 forsterker. Jeg hører mye på 3 stilarter. Metal, Psytrance og Voice-Jazz. Til metal og psy er D2000 meget bra, men til voice-jaz synes jeg fort stemmer kan bli litt ullene og jeg føler jeg kan hente mer oppover. D7000 kan vel være et alternativ, men etter hva jeg har lest er det samme element i D2000 og D7000, sånn at HD800 og T1 er i en klasse over?
Det er en stund siden jeg i desember leste om forskjellene mellom Denon AH-D5000 og AH-D7000 etter å ha lånt og prøvd AH-D5000. Jeg gjorde et søk på Head-Fi.org og leste alt jeg kom over grundig. Jeg var ikke særlig opptatt av AH-D2000 fordi jeg nettopp hadde hørt AH-D5000 med tanke på et mulig kjøp av AH-D7000, og lurte på hva som skilte disse, og om det samsvarte med min mangelliste for AH-D5000. Det gjorde det langt på vei når jeg vektla de skribentene jeg trodde mest på.

Jeg anbefaler deg å gjøre samme øvelse, men med fokus på hva som skiller AH-D2000 fra AH-D5000 og AH-D7000. Jeg mener å huske at noen skrev at AH-D2000 og AH-D7000 er ganske like av natur, mens AH-D5000 skiller seg ut. Dette må dog ikke misforstås som at AH-D2000 er nesten like god som AH-D7000, men at de ikke har vidt forskjellig karakter. Jeg mener så langt at AH-D5000 og AH-D7000 har forskjellig karakter, og er dermed uenig med en del andre, men ikke alene, spesielt hvis man leser grundig mellom linjene i de ovennevnte trådene på Head-Fi.org.

Jeg trodde at element/driver ikke var like i alle tre, men at de muligens er felles i AH-D2000 og AH-D5000 og noe endret i AH-D7000. Jeg gjorde nettopp et raskt søk uten å bli helt klok. De ovennevnte trådene vil avdekke også dette. Det er dessuten mulig at Lawton Audio (http://www.lawtonaudio.com/page15.html) har relevant informasjon, men husk dog at de forsøker å selge sine produkter og løsninger.

D7000 kan vel være et alternativ, men etter hva jeg har lest er det samme element i D2000 og D7000, sånn at HD800 og T1 er i en klasse over?
Jeg er som allerede nevnt langt fra ferdig med å finne ut av/forstå Denon AH-D7000, og (om enn i mindre grad) forskjellene mellom beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800.

beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800 er teknisk bedre hodetelefoner enn Denon AH-D7000, men Denon AH-D7000 m.fl. har som tidligere skrevet, allikevel "noe" som gjør dem attraktive og konkurransedyktige for en del lyttere. Bare du kan avgjøre om du er en av dem.

Et moment jeg har merket meg, men så langt ikke har skrevet noe om fordi det bør undersøkes litt grundigere, er følgende:
T 1 og HD 800 har flere detaljer/bedre oppløsning/... enn Denon AH-D7000. Man hører vel nærmest alt hvis resten av avspillingskjeden er god nok. På opptak med nær mikrofon hører man utøverens pust, fingre skrape strenger osv. Noen synes dette er helt fortreffelig og øker nærværsfølelsen. Man sitter (tidvis) på første rad, eller endog rett foran utøveren i studio. Andre synes at dette blir for mye/detaljert. De er gjerne mer opptatt av helheten og de store linjer enn detaljene, som de gjerne finner forstyrrende hvis det blir (for) mye av dem. Hvis man sitter et (godt) stykke bak i konsertsalen, hører man ikke i samme grad pust m.m. Man hører også i større grad orkesteret som en enhet og legger mindre merke til enkeltmusikerne.

Dette må dog ikke misforstås dithen at T 1 og HD 800 gjør det umulig å se skogen for bare trær. Du kan faktisk (fortløpende) velge mellom trær og skog. Dog tror jeg at noen mennesker har en form for maksgrense for hva de ønsker av detaljer/oppløsning/... For disse kan det rett og slett bli for bra. For andre kan det aldri bli nok.

Gruppe 1 (detaljgruppen) bør velge T 1 eller HD 800. En god del i gruppe 2 vil like Denon AH-D7000. Det er allikevel mulig at en del i gruppe 2 vil like/foretrekke T 1 eller HD 800.

En analogi:
På kino, er det noen som alltid setter seg på første rad, selv på Colosseum i Oslo, typisk for å føle at de er oppslukt/omsluttet/en del av filmen. Andre setter seg alltid på bakerste rad, enten fordi de ikke vil ha filmen i fanget eller fordi de stort sett uforstyrret vil kline med kjæresten. Atter andre vurderer lerretstørrelse opp mot sitteavstand og velger en stolrad som passer dem. De har altså forskjellige preferanser, ofte utfra helt forskjellige ønsker og filosofier.

Eksempel:
Symbalslag: Med T 1 og HD 800 kan man om ønskelig fornemme alle fasene og elementene: Stikke, stikkehode, stikkehodets treff på symbalen, symbaltreffet, symbalens slagreaksjon, symbalens klang og utklinging.
Ditto for trommeslag og triangel.
Man ender faktisk opp med å glede seg over (noe så enkelt som) triangelslag når musikkgjengivelsen når dette nivået (selv om det kan være vanskelig å tro før man har opplevd det).
Dette kan på den annen side sikkert bli litt overveldende for enkelte mennesker.

Ble denne seksjonen forståelig?

Jeg skjønner jo at HD800 eller T1 antagelig er det man skal ha, men jeg klarer ikke bestemme meg. Hd800 får jo ufattelig mye skryt, men jeg klarer å aldri å skjønne om de er bassfattige og spisse. Leser så mye forskjellig. Jeg tåler ikke skarp diskant , men vil ikke miste informasjon heller.
Jeg mener som allerede skrevet at T 1 får for lite oppmerksomhet i forhold til HD 800, og at T 1 gjerne er undervurdert av mange.

Jeg tror ikke jeg har hatt diskantproblemer med noen av de gode hodetelefonene jeg har forsøkt ordentlig. Kanskje jeg ikke er var for dette, eller kanskje det bare er et problem med visse kombinasjoner av hodetelefoner og hodetelefonforsterkere?

Jeg oppfatter ikke HD 800 som spiss el.l. Det er mulig at ovennevnte detaljer/oppløsning/... og tidligere nevnte flombelysning, kan forlede noen til å oppfatte det slik. HD 800 er dessuten lysere/slankere/lettere enn T 1. Dette kan gi samme effekt. "Plucked strings are pluckier", banjo har definitivt banjokarakter osv. Jeg benytter bl.a. Alison Krauss: "Sawing On The Strings" fra albumet "A Hundred Miles Or More: A Collection" for å vurdere slike aspekter. Deler av den minner meg forresten også om festen i dvergenes hus i Disneys første helaftens tegnefilm Snøhvit, der en av dvergene spiller solo på et strengeinstrument og (nærmest) tvinner strengen rundt fingeren.

HD 800 er altså lysere/slankere/lettere enn T 1. T 1 er tyngre/mørkere/fyldigere ann HD 800. Jeg vil ikke si at HD 800 er bassfattig (til dels i motsetning til AKG K 701 som (tidvis) nærmest må provoseres før den spiller bass), men T 1 har mere, og jeg mener også (så langt) at den går noe dypere. Forsøk f.eks. Alison Krauss: "Whiskey Lullaby" fra albumet "A Hundred Miles Or More: A Collection" som har noen dype toner der bunnen nærmest faller ut. De er mer tydelige på T 1 enn på HD 800, men begge slås av Denon AH-D5000 og AH-D7000.

T1 ser jeg du skriver kan være den beste allrounder, men taper man en del da opp til HD800?
Jeg mener faktisk at spørsmålet er galt, fordi jeg mener de er likeverdige og på samme nivå. Det blir dermed galt å snakke om tap, og T 1 som underlegen HD 800. De er altså likeverdige, men ikke like. De er (noe) forskjellige, og har dermed forskjellig signatur/karakter osv. Begge er gode, men forskjellige, akkurat som eple, pære, banan osv.

Hvis du f.eks. ønsker flombelysningen til HD 800 eller dens tendens til å være akademisk observerende, må du velge HD 800. Hvis du isteden ønsker T 1s egenskaper, velger du den.

Hvis du er meget engstelig for at HD 800 er for lys og slank, kan det tale for T 1. Ditto for ditt ønske om bass og fylde.

Jeg tenker jo å beholde D2000, så blir jo ikke en erstatter til alle musikkstiler. Jeg har heller ikke økonomi akkurat nå til å kjøpe begge for å prøve.
T 1 kan sikkert benyttes til alle musikksjangre, mens HD 800 nok i større grad vil bli foretrukket for noen sjangre fremfor andre, spesielt når jeg vektlegger det du har skrevet om din smak.

Jeg vil som allerede skrevet, anbefale deg å prøve dem grundig, helst på hjemlån med eget utstyr. HD 800 er antagelig ganske grei å få prøvd, i hvert fall i Oslo. Det er mulig at T 1 er litt verre. Denon AH-D5000 bør være kurant, mens AH-D7000 muligens er litt verre. Postordre-/nettkjøp med 14 dager returrett er jo en mulig kriseløsning etter at du har grovsortert ved butikkhøring. Du rekker da 8-10 døgn innspilling + 4 dager evaluering.

Husk komfortfaktoren. Det hjelper ikke hvor god lyden er, hvis du ikke orker å bruke hodetelefonen. Du må derfor prøve hodetelefonen kontinuerlig i flere timer (om nødvendig uten lyd). Vær også oppmerksom på lyttetretthet.

Hvis du har tid, så setter jeg stor pris på litt veiledning og har du ikke tid skjønner jeg det godt.

Ha en fin dag videre :)

Mvh,
ralex
Jeg håper at dette var til (noe) hjelp. Fint om du kan gi en tilbakemelding ang. dette svaret, og senere om hva du til slutt velger.

Kan du være så snill å vurdere om jeg også kan poste dette svaret på forumet til mulig nytte for andre lesere?

ralex skrev:
Heisann.

Tusen takk for utfyllene svar :)
Uten at jeg skal skrive for mye svar til ditt svar, så svarer jeg i korthet jeg.

Utifra din beskrivelse, og biledlige forklaringer, gir dette meg en viss anelse om hvordan ulikheten er på de ulike settene. Utifra det du skriver, så vil jeg tro at T1 kan være det jeg er på jakt etter, mulig også jeg ville likt D7000 og HD800. HD800 har jeg på en måte veldig lyst på, nettopp fordi den kanskje er den som er mest særegen, men jeg er også redd for at det er nettopp denne jeg kanskje ikke blir fornøyd med.

Da det er lite tilgjenlighet for demo og spesielt her i Fredrikstad og omegn, så lurer jeg litt på om jeg skal sjanse på å bare bestille meg en T1. Har jo uansett da 14 dagers angrerett og ser Prolyd har T1 til 7495 og 3 på lager (http://www.prolyd.no/Avdelinger/pro...våpen-600-Ohm-High-End-hodetelefon-29120.aspx)
Har du noen erfaring med denne butikken og er ikke dette en grei pris?

Eneste jeg fortsatt stusser litt på er når jeg leser testen til headfonia(http://www.headfonia.com/hd800-t1/). De beskriver på en måte HD800 og T1 litt motsatt av hva jeg ser du gjør. De skriver liksom Hd800 som mer bull body
As a result, the HD800 is warmer sounding and fuller bodied, while the T1 is more crisp and precise.
Jeg føler av hva jeg leser hos deg at det er litt motsatt.
During the CD comparison above, I notice that many times vocal sounds warmer, smoother, and fuller bodied in the HD800
Det jeg kaller for voice-jazz er nok det du beksriver som vokal-jazz ja. Diana Krall, Norah Jones, Melody Gardot osv osv.

Psytrance er nok vanskelig å beskrive og Wikipedia beskriver det ganske bra her
Psykedelisk trance, eller psy-trance, er en variant av musikksjangeren trance med en ofte hardere bassgang samt diverse psykedeliske lyder og melodier. Sjangeren er en etterfølger av goa trance. Det er gjerne disse to musikksjangrene som benyttes på ravefester.
Psytrance ble en del av massemarkedet i 1995 da den britiske musikkpressen begynte å rapportere om en eksplosiv økning av goa trance. Siden den gang har sjangeren bredt seg ut og har nå en stor variasjon innen stemning, tempo og stil.
Infected Mushroom fra Israel og Koxbox fra Danmark er noen av gruppene som har utmerket seg innen sjangeren.
men det er på en måte så mye mer. God Psytrance og Goatrance er på en måte litt som Mozart og den gjengen, men det må være gode artister og det finnes fryktelig mye skrot også i denne sjangere for å si det sånn, så er mye jeg ikke liker også. Men et godt skrevet "verk" innen denne sjangere, kan få meg til å nær sagt forsvinne i mitt eget hode og bare slappe av. Men man må like det da, og skjønner mange kan synes det kan bli masete.

Metal er jo også så mangt. Men generelt for metal er jo mye gitar med hard forvregning, hese stemmer osv og dessverre ofte litt tynne inspillinger som fort kan låte pistrete, men det finnes også unntak her. Jeg hører da også på mer enn nevnte stilarter, men det er disse det går i som oftest, og derfor jeg vektlegger de når jeg skal velge utstyr.
Jeg håper at dette var til (noe) hjelp. Fint om du kan gi en tilbakemelding ang. dette svaret, og senere om hva du til slutt velger.

Kan du være så snill å vurdere om jeg også kan poste dette svaret på forumet til mulig nytte for andre lesere?
Helt klart til hjelp, og jeg er takknemlig for at du bruker av din fritid til å gi meg så grundige svar. Du må gjerne poste dette så det evt kan supplere og hjelpe andre som evt. sitter å lurer på "HD800 eller T1"

Ha en riktig god helg, så skrives vi :)

CDWMcInSpots skrev:
Kort oppfølgingssvar.

ralex skrev:
[...]
Da det er lite tilgjenlighet for demo og spesielt her i Fredrikstad og omegn,
Hukommelsen min stemte. I helgen fant jeg en annonse bak(erst) i nyeste Hjemmekino for daCapo Hi-Fi i Moss (http://www.dacapohifi.no/). De importerer visst dessuten Usher.

så lurer jeg litt på om jeg skal sjanse på å bare bestille meg en T1. Har jo uansett da 14 dagers angrerett og ser Prolyd har T1 til 7495 og 3 på lager (http://www.prolyd.no/Avdelinger/pro...våpen-600-Ohm-High-End-hodetelefon-29120.aspx)
Har du noen erfaring med denne butikken og er ikke dette en grei pris?
Kun indirekte. De importerer Grace Design (m903) som jeg nettopp har mottatt etter kjøp i butikk lokalt i Bergen. Jeg tror derimot at bl.a. totte og vredensgnag har forholdt seg direkte til Prolyd. Du kan spørre dem. Prolyd driver vel som navnet indikerer, mest innen musiker- og studioutstyr m.m.

Jeg tror prisen er bra ut fra det jeg har lest som resultater av andres prisjakt. Selv har jeg ikke fulgt med særlig nøye etter at jeg hadde bestilt min i juni 2010.

Eneste jeg fortsatt stusser litt på er når jeg leser testen til headfonia(http://www.headfonia.com/hd800-t1/). De beskriver på en måte HD800 og T1 litt motsatt av hva jeg ser du gjør. De skriver liksom Hd800 som mer bull body
As a result, the HD800 is warmer sounding and fuller bodied, while the T1 is more crisp and precise.
Jeg føler av hva jeg leser hos deg at det er litt motsatt.
During the CD comparison above, I notice that many times vocal sounds warmer, smoother, and fuller bodied in the HD800
Du la kanskje merke til at flere av oss var noe skeptiske til omtalen i/på Headfonia av ulike grunner(?) Se de etterfølgende kommentarene i tråden der Loevhagen nevnte denne sammenligningsomtalen.

Har du f.eks. lest 6moons 32 Ohm-serie og Playback Magazines hodetelefonrelaterte serie? De er som allerede skrevet, gode og lærerike. Jeg tror at mine inntrykk stemmer ganske bra med mye av det de og andre skriver. Se f.eks. Head-Fi.org og Vidar Ps omtale av HD 800 (http://www.audiophile.no/omtaler/hodetelefoner/item/523-sennheiser-hd-800). Et raskt googlesøk vil dessuten gi deg en rekke testomtaler av HD 800 og noen av T 1. Se også lenker i Tesla-tråden.

Det er dog viktig å huske på at hodetelefoner er så personlige at det ville være overraskende om ikke inntrykkene ville variere. I tillegg kommer alle de vanlige hifi-faktorene inkl. musikksmak, lydsignatursmak osv.

Takk for utdypende forklaringer ang. musikksjangre og -smak.

[...]

Helt klart til hjelp, og jeg er takknemlig for at du bruker av din fritid til å gi meg så grundige svar. Du må gjerne poste dette så det evt kan supplere og hjelpe andre som evt. sitter å lurer på "HD800 eller T1"
[...]
Takk.

Jeg glemte å nevne at jeg selvsagt skal fjerne ditt virkelige navn før jeg poster.

ralex skrev:
Hei igjen og takk for svar.

Da må jeg meddele at jeg har bestilt headset og det ble etter ufattelig mye om og men, en råsjans på HD800. Grunn til at jeg falt på den til slutt, var at jeg i hovedsak skal bruke dette settet på vokal-jazz ;) og Denon videre på Metal og Psytrance, og i følge han på Prolyd så mente han personlig at på akustisk og stemmer så trakk HD800 det lengste stråd, men han poengterte som deg at dette var hans personlige mening. Skulle jeg ha det til litt mer allsidig bruk, ville T 1 være bedre valg(men der har jeg jo Denon)

Når jeg fikk en god pris i tillegg, så klarte jeg ikke la være, selvom de ikke var på lager. De fikk de til torsdag, så jeg får smøre meg med bittelitt tolmodighet og har jeg flaks, så har jeg de på lørdag :)

Det er jo en risiko å bestille slikt uhørt, men om det skulle være helt krasj, så får jeg legge de til salgs på sentralen, og det bør vel være relativt greit å få solgt skulle jeg tro.

Håper da min Harmony Design Ear90 klarer å drive de godt, hvis ikke begynner vel letingen etter en god forsterker også :)

Igjen takk for at du tok deg tid, så skal jeg poste litt erfaring etter jeg har fått HD800 og etterhvert som de blir innspilt.

Ha en riktig så fin dag videre,

Mvh,
ralex

CDWMcInSpots skrev:
Takk for tilbakemelding. Jeg håper du blir fornøyd.

Hvis jeg forstod deg rett, er Prolyd en god og hjelpende forhandler?

ralex skrev:
[...]
Du må gjerne poste dette så det evt kan supplere og hjelpe andre som evt. sitter å lurer på "HD800 eller T1"
[...]
Jeg dobbelsjekker fordi det vil være et alvorlig brudd på Hifisentralens regler hvis jeg misforstår:
Er det OK at jeg poster hele denne korrespondanserekken mellom deg og meg, etter å ha fjernet ditt navn og evt. annet som identifiserer deg unntagen forumkallenavnet "ralex"?

ralex skrev:
Hei igjen.

Tusen takk for det. Jeg er ikke sikker på om jeg har bestilt det riktig, men det finner jeg ikke ut før jeg har prøvd, så litt spenning i hverdagen må jeg ha hehe.

Jeg dobbelsjekker fordi det vil være et alvorlig brudd på Hifisentralens regler hvis jeg misforstår:
Er det OK at jeg poster hele denne korrespondanserekken mellom deg og meg, etter å ha fjernet ditt navn og evt. annet som identifiserer deg unntagen forumkallenavnet "ralex"?
Det er helt i orden at du poster vår korrespondanse på forumet slik at andre også kan få hjelp av dette :)

Vel, da er det bare til å vente i spenning frem til lørdag :)

Mvh,
ralex

ralex skrev:
CDWMcInSpots skrev:

Glemte å svare på dette i forrige PM. Ja Prolyd fremsto som meget proffe. Han jeg snakket med heter Kim, og han tok seg god tid, forklarte sin mening samtidig som han fikk frem at han ikke ville være den som tok valget for meg. Han gjorde prisen lik på HD800 og T1 så jeg ikke skulle ta avgjørelsen pga pris.
Han mente utifra sine preferanser og hva jeg fortalte at HD800 var det jeg kom til å bli mest fornøyd med.

Vel, det gjenstår å se :)

Mvh,
ralex

CDWMcInSpots skrev:
ralex skrev:
CDWMcInSpots skrev:

Glemte å svare på dette i forrige PM. Ja Prolyd fremsto som meget proffe. Han jeg snakket med heter Kim, og han tok seg god tid, forklarte sin mening samtidig som han fikk frem at han ikke ville være den som tok valget for meg. Han gjorde prisen lik på HD800 og T1 så jeg ikke skulle ta avgjørelsen pga pris.
Han mente utifra sine preferanser og hva jeg fortalte at HD800 var det jeg kom til å bli mest fornøyd med.

Vel, det gjenstår å se :)
Takk for oppfølgingssvar. Det hørtes jo bra ut.

M

Morpheus

Gjest
Må si jeg er imponert over tilsvarene du gir CDWMcInSpots! Saklig og informativt. Burde være plenty av god informasjon allerede i denne tråden til å hjelpe pilgrimmer på sin søken til head-fi Nirvana! Keep up the good work :).

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Morpheus skrev:
Må si jeg er imponert over tilsvarene du gir CDWMcInSpots! Saklig og informativt. Burde være plenty av god informasjon allerede i denne tråden til å hjelpe pilgrimmer på sin søken til head-fi Nirvana! Keep up the good work :).
Takk.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Flott at noen har tatt denne tråden videre, for nå ser det ut som om jeg må gå for Head-Fi som stereo annlegg grunnet plassproblemer som plutselig, eller snart i det minste, dukker opp.

Hadde AKG701 er periode, men vet ikke om jeg spillte disse inn engang. De likte jeg veldig godt, og var meget behaglige på masse forskjellig musikk. Det som gjorde at de falt i mellom var at jeg liksegodt kunne bruke annlegget da de ga fra seg en betydelig del støy.

Dermed har fokuset forandret seg noe.
1: Som dere skjønner må klokkene være lukket eller så stille som mulig. Dette får bare gå på bekostning av noe annet, dessverre. De eneste litt opp i pris jeg vet om som er lukket er vel Denon sine konstruksjoner. Noen som vet hvordan disse er lydmessig? Mtp anbefalinger gjør det ikke noe om det heller litt mot analytisk, men det er ikke noe krav. JBL oppsettet i stuen vil kunne ta seg den rocka delen av musikken. Jeg liker også at de er litt fyldige i bunn, men med god definisjon. De må også kunne spille høyt, men det kan vel de fleste klokker.

2: Ampen trenger ikke lenger ha usb-inngang. Klarer meg nå med RCA-inn da jeg kommer til å bruke lydkortet i pcen som kilde.

Hvis noen har noen tips, igjen, er jeg takknemmelig for det. Har ikke noe budsjett men vil prøve å holde meg under 10k nytt.

Geir Arne

oyvindth

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.07.2006
Antall liker
1
Hei, jeg bruker Denon AH-A 100, de bør fortsatt finnes å få tak i. Synes de spiller meget bra, og de er ikke vanskelig å drive.
Får et helt ok resultat ut fra iPad/iPhone feks..

Se linker for mer info. Jeg har hørt mye på Denon AHD 5000, som har endel større klokker. Men det er veldig mye av samme detaljer og bass i den mindre AH-A100.
Se test i siste Hifi & Musik, masse hodetelfoner testet.

http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehor/hodetelefoner/denon_ah-a100_hodetelefon.htm
http://www.hifiklubben.com/files/productinfo/denon/A100/AHA100_E2_S.pdf

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Kort svar på tidlig formiddag.

ganilsen skrev:
Har ikke noe budsjett men vil prøve å holde meg under 10k nytt.
Betyr dette noe á la:
hodetelefon: 4000-6000,- + hodetelefonforsterker 4000-6000,- = 8000-10000,-?

ganilsen skrev:
Hadde AKG701 er periode, [...] De likte jeg veldig godt, og var meget behaglige på masse forskjellig musikk.
[...]
1: Som dere skjønner må klokkene være lukket eller så stille som mulig. Dette får bare gå på bekostning av noe annet, dessverre. De eneste litt opp i pris jeg vet om som er lukket er vel Denon sine konstruksjoner.
Jeg (dobbel)siterer meg selv:
CDWMcInSpots skrev:
VilhelmW skrev:
Ok, da er ikke det veien å gå....Andre forslag? Jeg er forøvrig veldig godt fornøyd med K701'ene, og vil heldst ha et par øreklokker som ligger nært opp til K701 reint lydmessig.
Se "Lukkede hodetelefoner i den øverste klassen"
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg1036830/topicseen.html#msg1036830 og oppfølgingen totte genererte.
VilhelmW har forøvrig valgt den halvlukkede beyerdynamic T 1. Se "beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner" (http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,55346).

ganilsen skrev:
De eneste litt opp i pris jeg vet om som er lukket er vel Denon sine konstruksjoner. Noen som vet hvordan disse er lydmessig? Mtp anbefalinger gjør det ikke noe om det heller litt mot analytisk, men det er ikke noe krav.
[...]
Jeg liker også at de er litt fyldige i bunn, men med god definisjon.
Se tidligere i denne tråden. Vi har nylig skrevet en god del om Denon AH-D5000 og litt om Denon AH-D7000.

Jeg tror aldri jeg har sett noen hevde at Denons hodetelefoner er analytiske. Det er vel snarere tvert imot.

"Fyldige i bunn" er derimot neppe noe problem. Noen synes tvert i mot at Denons hodetelefoner har for mye bass. Dette bør man være særlig obs på med Denon AH-D5000.

ralex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2006
Antall liker
6
Sted
Fredrikstad
Morpheus skrev:
Ja, på en måte er det det, men allikevel så følte jeg at det var løse tråder som CDWMcInSpots belyste enda klarer i PM til meg og satte det så billedlig at det er lett å forstå uten å høre.
Nå gikk jeg kanskje til slutt for valget litt motsatt av hva jeg trodde jeg ville gjøre(T 1), men det finner jeg ut av om var dumt eller lurt når jeg mottar HD800.

Jeg er også imponert over CDWMcInSpots sine velformulerte og nøyaktige svar. Bare til å ta av seg hatten og takke for det og slike folk gjør det virkelig morsomt og lærerikt å være på forum som dette + alle dere andre som også kommer med deres meninger, opplevelser og synspunkter på en saklig måte.

Neste nå er vel hvilken forsterker jeg må kjøpe til HD800. Har en noe eldre Harmony Design Ear 90, så kan jo være fullklaff, men kan vel også være at det må byttes her etterhvert. Neste igjen blir vel DAC ??? Hmm, blir dyrt etterhvert med HeadFi også.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
ralex skrev:
[...]
allikevel så følte jeg at det var løse tråder som CDWMcInSpots belyste enda klarer i PM til meg og satte det så billedlig at det er lett å forstå uten å høre.
[...]
Jeg er også imponert over CDWMcInSpots sine velformulerte og nøyaktige svar. Bare til å ta av seg hatten og takke for det og slike folk gjør det virkelig morsomt og lærerikt å være på forum som dette + alle dere andre som også kommer med deres meninger, opplevelser og synspunkter på en saklig måte.
Takk, for ros.

Det er fint med tilbakemeldinger slik at man vet om det man skriver er forståelig og virker, og spesielt hva som virker.

Neste nå er vel hvilken forsterker jeg må kjøpe til HD800. Har en noe eldre Harmony Design Ear 90, så kan jo være fullklaff, men kan vel også være at det må byttes her etterhvert. Neste igjen blir vel DAC ??? Hmm, blir dyrt etterhvert med HeadFi også.
;)

ralex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2006
Antall liker
6
Sted
Fredrikstad
Sendte mail til Haromy Design og fikk svar fra Mattias, som vel eier det, og de har kommet med en ny forsterker som heter Ear 909. Den skal visst være perfekt til HD800 skrev han og totalt kompromissløs. Pris, 16 000sek, så det er litt vel dyrt foreløpig synes jeg. Skal ha vært i test hos HIFI&Musik og kommer i siste bladet der i følge Mattias.

Bare til info.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Rakk dessverre ikke lese mellom hele tråden når jeg postet. Så om Denon er diskutert tidligere skal jeg lese gjennom infoen litt senere. :)

Geir Arne

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Hvor viktig er hodetelefonforsterkeren?

Oppfølging av svar #129 (sitert like nedenfor). Dette er et forsøk på å belyse og gi delsvar på Proffens spørsmål:
Proffen skrev:
Svar #129
CDWMcInSpots skrev:
KJ skrev:
Proffen skrev:
Loevhagen skrev:
Proffen skrev:
Jo mer jeg leser, og jo mer jeg hører (mikser ulike øreklokker til ulike headamps) jo mer har jeg tro på "sweetspot" mellom øreklokkene og forsterkeren. Les; impedansmatch.
...
Det er jo enkelt å teste: bare å koble dem opp på en portabel mp3-spiller, ipod, mobil o l; noen klokker vil låte forjævlig, med forvrengning, skurring og det som verre er.
...
Det er ofte ikke mye vanskeligere enn at høyimpedante hodetelefoner trenger spenning, mens lavimpedante hodetelefoner relativt sett trenger strøm. Det fleste mobile lydkilder er dårlige på å levere spenning.
Egentlig er vel dette omtrent som med annen hifi. Å finne en forsterker med nok strøm og effekt til at lydvolumet blir kraftigere enn man ønsker er én sak. En helt annen er å finne noe som (i tillegg/isteden) spiller godt/"riktig"/musikalsk/...

"Mitt førsteinntrykk av SPL Phonitor, del 1-4" (http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,41028.msg1059071.html#msg1059071) kan gi deg et visst inntrykk. Fra før hadde jeg erfaring med NuForce Icon HDP og KingRax Headquarters HQ-1.

Dette (oppsummerende) utdraget fra "Mitt førsteinntrykk av SPL Phonitor, del 3" er en god start, men les alle delene:
CDWMcInSpots skrev:
[...]
CDWMcInSpots skrev:
[...]
CDWMcInSpots skrev:
[...]
11.-12.12.2010 hørte jeg på McIntosh MCD500 -> SPL Phonitor -> beyerdynamic T 1/Sennheiser HD 800. McIntosh MCD500 ble dels benyttet som CD-spiller og dels som DAC for Logitech Squeezebox Touch med Apple Lossless fra USB-minne. Formålet var å vurdere SPL Phonitor generelt og mot NuForce Icon HDP.

Det meste av tiden gikk imidlertid med til spilling dvs. musikklytting (og -nytelse) fordi den var så bra.
[...]
[...]
Dette forteller etter min oppfatning mye. Jeg hadde på forhånd trodd at jeg (som ofte ellers) skulle sammenligne SPL Phonitor med NuForce Icon HDP for å finne ut (om og) hvor mye bedre den er, forsøke å "måle" forskjellen, for deretter å forsøke å finne ut/telle på knappene om forskjellen var stor nok til at den var verdt prisforskjellen (spesielt når jeg allerede har NuForce Icon HDP). Det ble altså ikke slik. Den tok meg (vel) med storm. Jeg fant isteden stadig ny (dvs. annen) musikk for å høre hva SPL Phonitor kunne gjøre for den, og hvilke flere opplevelser den kunne gi meg: Rom, atmosfære, tilstedeværelse, "tidsmaskin", moro, trist, sår, melankolsk, stort, lite, damer, menn, hurtig, sakte, både country og western ;), ...
[...]
Jeg husker at moderatoren boomana på Head-Fi.org skrev et meget godt innlegg om forskjellen på en god hodetelefonforsterker og en som bare skaper (tilstrekkelig) lydvolum. Hun benyttet AKG K 701 og/eller K 1000 som eksempel. Jeg har foreløbig ikke gjenfunnet dette innlegget, men hun (ja, boomana er en hun) skriver også noe om dette i sin utmerkede "Before you buy headphones: A hopefully helpful guide for newbies":
Before you buy headphones: A hopefully helpful guide for newbies
[...]
Before buying headphones
[...]
2.Portable amps aren’t the answer. Okay, sometimes they’re the answer, but mostly when portable headphones are involved. I know I’m going to get grief for this one, but so be it. I like portable amps, have owned some really nice ones, and have listened to a lot more. They are great for portable headphones, and do okay with some headphones designed for home use, but they do not take the place of a decent dedicated home amp when using headphones that were created for audiophile listening at home. Sure, they’ll make your headphones louder, but loudness does not equal sound quality, which is the real purpose of amplification. A properly driven headphone sounds amazing at very low volumes. If your lifestyle dictates that you need portability, then I suggest researching the many excellent choices in headphones that are not demanding when it comes to amplification. Don’t rush out and get a K702 because you heard it’s great with classical and expect to hear anything close to how it can sound with a portable amp. If you’re choosing a headphone that needs a amp, a portable amp may be a good stepping stone if you’re slowly building a system like I and many others did, but again, be aware of the compromise you’re making, and be happy with whatever you choose. Just think: if portable headphones were the best option for all headphones, no one would be making home amps, and that’s just not happening.
[...]
Some other helpful tidbits pulled from this thread:
[...]
Originally Posted by Anonymous by request
[...]
- Headphone amps at all price levels can and do make an audible difference, but more often than not, most people on Head-Fi discussing amps generally tend to overstate the differences they make - so don't worry if an amp is good enough or stress over a decision of which amp to buy. There are very few amps that are outright bad-sounding, in fact it's easy to make a decent-sounding one. So if you have a short-list, just pick an amp and buy it! The headphones will make far more of a sonic difference than any amp will - so pick your headphones first, and then an amp to match. And the matching amp will depend on highly subjective criteria like your sonic, feature set, and aesthetic preferences.
[...]
[...]
Originally Posted by atothex
Hey boomana, if you're still updating, maybe you can help clear up some of the common misinformation going around. I can't really think of too much at the moment, but when I keep seeing people telling others that certain headphones don't need amps because their impedance is low, that just kills me. I saw a post by Cool_Torpedo in Currawong's blog that explained things pretty well:

OK, here we go, since I can't find the thread nor the reply, I'll try to explain a bit -again- how the impedance/sensitivity thing goes.

Headphones' drivers are transducers that convert AC electricity into sound. Dynamic drivers, the most common ones, use a coil -wounded wire around a hollow cylinder- into a magnetical field provided by a magnet, to convert the AC voltage into movement which is transferred to a membrane. The membrane's movement is transferred to the air particles in front of your ear. For the frequency characteristics of that vibration, and its pressure level, your brain interprets it as sound.

The voice coil of the driver has an impedance, which is the opposition it presents to the AC source (the amp or any headphone out) to the free flow of electrons thru it. The lower that impedance, the more freely the electrons travel and the closer is the scenario to a short-circuit. This means that your source of electricity needs to pump more current intensity to correctly drive the transducer. So you can take two conclussions from this:
- What makes the AC to drive any coil is its voltage. The minute variations of voltage follow the signal originally recorded.
- The current intensity is important to keep the coil excited, and you need more current intensity the lower is the impedance. There's a relation between the current voltage and the intensity which is the power measured in watts. Power is the product of the voltage and the intensity: P=V*I. This is why amps are rated for their power output and not only for their voltage capabilites.

Up to this moment there's no relation between the impedance and how loud the transducer will sound. However there's a parameter named sensitivity which tells you how loud will a transducer "sound" for a given amount of power you're feeding it. The sensitivity is rated in dB/mW for headphones, so a pair of phones delivering a SPL of 100dB/mW are more sensitive (can sound louder) than a pair rated at 90dB/mW.

So the easy or hard to drive a pair of phones is, depends on both parameters, the sensitivity and the impedance. The worst case would be a pair of phones of very low sensitivity and also a very low impedance. Why? because they'll be asking to the source more watts to sound equally loud as a more sensitive pair, and an important part of that power will be asked in the form of current intensity, which is something that most portable players, headphone outs in receivers and players, etc. aren't designed to deliver. This is the case of cans like AKG 701 or Denon D5000.
If your cans are low impedance but are very sensitive (the case of Grados and most IEMs) then despite their asking more current from the source, they still manage to sound very loud because they need very little power to do so.

Most people tend to think that low impedance equals to louder sound, but this is plainly wrong. It all depends on the sensitivity and how much power the cans need to give a high SPL. Also take into account that not all manufacturers offer their sensitivity values and not all them do in dB/mW but do in dB/mV. It's not much of a problem, you just need to convert the mV in mW knowing the phones impedance.

Rgrds

Torpedo, if you see this, I'm assuming it's OK for me to repost. If not, my apologies.
[...]
Tillegg:
boomana har også startet tråden Disturbing Trend som er relevant for dette emnet.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
CDW... sine poster er informative og beskrivende. Jeg har imidlertid et forslag til forbedring, jeg håper man kan ta like konstruktivt som det er ment.

Istedenfor å krysspaste så mange sitater i en tråd, samt over parallelle tråder: lag en URL til innlegget man ønsker å referere til. Mener det bidrar til en bedre oversikt, struktur og presentasjonsfom enn mange quotes. :)

Hadde man hatt en egen head-fi kategori her på HFS så slapp man muligens å presse så mye informasjon i noen få tråder. Bare en tanke til Høvding og moderatorer.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Loevhagen skrev:
CDW... sine poster er informative og beskrivende.
Takk.

Jeg har imidlertid et forslag til forbedring, jeg håper man kan ta like konstruktivt som det er ment.

Istedenfor å krysspaste så mange sitater i en tråd, samt over parallelle tråder: lag en URL til innlegget man ønsker å referere til. Mener det bidrar til en bedre oversikt, struktur og presentasjonsfom enn mange quotes. :)
Jeg er litt usikker på om du først og fremst sikter til sitering i samme tråd eller mellom tråder.

Jeg har gjort begge deler, både sitert og lenket. Det er en (vanskelig) balansegang. Når man siterer, presenterer man den utvalgte informasjonen i sammenheng i større grad enn når man kun lenker til andre innlegg, leseren slipper å hoppe rundt og konteksten bevares. Samtidig er det en fare for at den samme informasjonen kan bli diskutert i flere tråder (samtidig).

Det er tidvis også vanskelig å avgjøre akkurat hvor mye tekst man skal inkludere i et sitat. For lite kan lett gi misforståelser, mangle kontekst og endog være (på grensen til) uredelig manipulering. For mye er nettopp det, for mye.

Hadde man hatt en egen head-fi kategori her på HFS så slapp man muligens å presse så mye informasjon i noen få tråder. Bare en tanke til Høvding og moderatorer.
Det ønsker jeg oss også.

Jeg har lurt på om enn hodetelefonrelatert metatråd kunne være en midlertidig nødløsning. Den vil kanskje også kunne dokumentere volum og behov. En slik metatråd skal i så fall inneholde en lenke til alle hodetelefonrelaterte tråder + om nødvendig en kort forklaring (noen trådtitler er langt fra selvforklarende og utdypende). Anbefalte tråder med ulike dypdykk under Musikk | Klassisk er et eksempel på en metatråd.

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
Vel, bare for å være litt on topic:
Selv har jeg gått for Sennheiser hodetelefoner og rørhodetelefonforsterker med utgangstrafo.
Må si det er en upåklagelig luftig og dimensjonal lyd, og jeg er storfornøyd.

Jeg tror at det viktige er å velge hodetelefoner som er høyohmige.
Ikke kjøp 32 ohms osv.. det spiller ikke bra sammen med rør.

Deretter gjelder det å kjøpe en hodetelefonforsterker som bruker kurrante rør, eller som kan moddes til å bruke kurrante vellydende rør.
Selv gikk jeg for en Ming Da MC-66AE som kom med kinesiske 6N4 og 6N6 rør, og moddet denne til å bruke 12ax7 og E182CC for markant lydforbedring.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Eivind E skrev:
Vel, bare for å være litt on topic:
Selv har jeg gått for Sennheiser hodetelefoner og rørhodetelefonforsterker med utgangstrafo.
Må si det er en upåklagelig luftig og dimensjonal lyd, og jeg er storfornøyd.
Kan du (i det minste) være så snill å oppgi modellbetegnelser?

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
Ja, Ming Da MC-66AE hodetelefonforsterker, og Sennheiser HD530.. HD530 er litt eldre type, de tilsvarer vel HD650 nå til dags.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Takker for tips. :)

Slik jeg har tolket det til nå er det AKG på den anelytiske siden, HD800 ca i midtten(og muligens over budsjett) og Denon 5000/7000 på den litt fyldige siden. Denon er lukket, AKG er ikke og HD800 er jeg usikker på. Spørsmålet er da om Denon slipper ut vesentlig mindre lyd enn 701?

701, riktignok uinnspillt, likte jeg egentlig ganske godt. Jeg drev de med hodetelefonampen i den integrerte jeg hadde da. Bassen var passe, men kunne gjerne hatt mer. Den var derimot nydelig tight og definert. Mellomtoneområdet var nydelig og åpent, mens den var litt dempet fra 3-5khz og oppover. Det siste kan ha vært Perreaux sin skyld da ampen(på høytalere) har nogenlunde lik karakter. Alt i alt var 701 som nevnt veldig gode, og til prisen den gang(2k) mest sannsynlig uslålige. Men uansett hva pris/ytelse forholdet er bråker disse for mye. Hvis jeg kunne forandret noe med AKG kunne jeg ønsket noe mer pass og litt drive i musikken.

Om noen har en annen oppfatning av 701 så hyl ut. Jeg testet kun med 1, ukjent, forsterker. Så min konklusjon bør tas med en stor klype salt.

Denon ligger an som favoritt forøvrig. Hvilken amp anbefales til disse? Kl.A frister, det samme med rør. Men det blir kanskje for mye av det gode med Denon? Mer spesifikt; Burson 160'ettellerannet(kl.A) og Vincent'ettellerannet(rør).

Geir Arne

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
18.600
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
ganilsen skrev:

Slik jeg har tolket det til nå er det AKG på den anelytiske siden, HD800 ca i midtten(og muligens over budsjett) og Denon 5000/7000 på den litt fyldige siden. Denon er lukket, AKG er ikke og HD800 er jeg usikker på. Spørsmålet er da om Denon slipper ut vesentlig mindre lyd enn 701?

Denon ligger an som favoritt forøvrig.
Denon lekker lite lyd, men du bør kanskje også vurdere å lytte innom BD 880 Premium (250 ohm) på din vei. De er av en halvlukket konstruksjon. De vil nok oppleves som ganske tighte og punchy i bassen, og litt slanke oppover i forhold til Denon, uten at de er analytiske eller skarpe.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
ganilsen skrev:

Slik jeg har tolket det til nå er det AKG på den anelytiske siden, HD800 ca i midtten(og muligens over budsjett)
Jeg trodde vel egentlig at AKG K 701 og Sennheiser HD 800 hadde lignende karakter/natur/signatur, og at de begge anses som (rimelig) nøytrale. Sennheiser HD 800 er dog mer av alt. AKG K 701 er slank/lett/tynn/lys/.... Den har ikke akkurat pondusbass. K 701 beskrives ofte som monitornøytral.

og Denon 5000/7000 på den litt fyldige siden.
Det stemmer, men en del vil sikkert stryke ordet "litt", spesielt for Denon AH-D5000.

Denon er lukket, AKG er ikke og HD800 er jeg usikker på.
Sennheiser HD 800 er åpen.

Spørsmålet er da om Denon slipper ut vesentlig mindre lyd enn 701?
Det tror jeg, men her kan andre svare bedre fordi jeg bor alene og spiller på høyst moderat volumnivå.

Denons hodetelefoner skal dog islorere dårligere mot støy utenfra og inn enn mange andre lukkede hodetelefoner.

701, riktignok uinnspillt, likte jeg egentlig ganske godt. Jeg drev de med hodetelefonampen i den integrerte jeg hadde da. Bassen var passe, men kunne gjerne hatt mer. Den var derimot nydelig tight og definert. Mellomtoneområdet var nydelig og åpent, mens den var litt dempet fra 3-5khz og oppover.
Sennheiser HD 800 gir deg som sagt, mere bass enn AKG K 701, og generelt mer av det gode du liker hos AKG K 701.

[...]
Men uansett hva pris/ytelse forholdet er bråker [AKG K 701] for mye.
Mener du med dette at den lekker lyd til omgivelsene som oppfatter det som uønsket støy?

Hvis jeg kunne forandret noe med AKG kunne jeg ønsket noe mer pass og litt drive i musikken.
Er "pass" = bass?

Du får mer bass med Sennheiser HD 800, men du får enda mere med beyerdynamic T 1, og atter enda mere med Denon. beyerdynamic T 1 har som nevnt høyere morofaktor enn Sennheiser HD 800. Denon er generelt/på de fleste områder noe (helt) annet enn AKG K 701 (dvs. en annen natur/signatur). beyerdynamic T 1 skal visstnok lekke lite lyd til omgivelsene (til å være en halvåpen hodetelefon).

[...]
Denon ligger an som favoritt forøvrig. Hvilken amp anbefales til disse? Kl.A frister, det samme med rør. Men det blir kanskje for mye av det gode med Denon? Mer spesifikt; Burson 160'ettellerannet(kl.A) og Vincent'ettellerannet(rør).
Jeg kjenner ingen av disse fra egen lytting. Jeg har lest informasjon som tydet på at Denon + rør ikke er bankers. Man bør i så fall antagelig matche med omhu slik at det ikke tipper over. Her kan forhåpentlig andre hjelpe deg bedre enn meg.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
ganilsen skrev:
701, riktignok uinnspillt, likte jeg egentlig ganske godt. Jeg drev de med hodetelefonampen i den integrerte jeg hadde da. Bassen var passe, men kunne gjerne hatt mer. Den var derimot nydelig tight og definert. Mellomtoneområdet var nydelig og åpent, mens den var litt dempet fra 3-5khz og oppover. Det siste kan ha vært Perreaux sin skyld da ampen(på høytalere) har nogenlunde lik karakter. Alt i alt var 701 som nevnt veldig gode, og til prisen den gang(2k) mest sannsynlig uslålige. Men uansett hva pris/ytelse forholdet er bråker disse for mye. Hvis jeg kunne forandret noe med AKG kunne jeg ønsket noe mer pass og litt drive i musikken.

Om noen har en annen oppfatning av 701 så hyl ut. Jeg testet kun med 1, ukjent, forsterker. Så min konklusjon bør tas med en stor klype salt.

Geir Arne
Jeg tror dette inntrykket ditt av K701 skyldes a)for lite innspillingstid, og b) for dårlig hodetelefonforsterker. Mitt inntrykk av K701, er temmelig annerledes. De er ganske like mine hulvstående høyttalere i lyden, men med Lehmannaudio BCL er de enda meir detaljerte og oppløste. De mangler ikke bass, men bassen er ikke "boom-bass", men tørr, kontant og naturlig bass.

Det gjør ikke meg noe med litt meir trøkk i bunn, så om CDWMc's inntrykk ang. Beyerdynamic T1 viser seg å slå til her i heimen også, gjør det ikke meg noe. Men du må fore K701 med signaler fra en skikkelig god hodetelefon-forsterker.

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Antall liker
55
VilhelmW skrev:
ganilsen skrev:

Geir Arne
Jeg tror dette inntrykket ditt av K701 skyldes a)for lite innspillingstid, og b) for dårlig hodetelefonforsterker. Mitt inntrykk av K701, er temmelig annerledes. De er ganske like mine hulvstående høyttalere i lyden, men med Lehmannaudio BCL er de enda meir detaljerte og oppløste. De mangler ikke bass, men bassen er ikke "boom-bass", men tørr, kontant og naturlig bass.

Det gjør ikke meg noe med litt meir trøkk i bunn, så om CDWMc's inntrykk ang. Beyerdynamic T1 viser seg å slå til her i heimen også, gjør det ikke meg noe. Men du må fore K701 med signaler fra en skikkelig god hodetelefon-forsterker.
Jeg har samme inntrykk av K701 som ganilsen (Geir Arne). K701 var(er) og blir litt slank i bassen.
For meg var ikke dette noe problem da K701 (og nå K501) kun brukes til klassisk musikk og jazz.
(mitt eksemplar hadde mer enn 800 timers spilletid og jeg brukte en amp i øvre middelklasse, Corda).

Litt merkelig at ordet naturlig brukes om bassen til K701. Har du hørt et kirkeorgel "live"? Har du hørt et kirkeorgel gjengitt av K701?
Det mangler ganske mye subbass for å være naturlig. Mine D2000 gjengir kirkeorgel på en mer realistisk måte.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
CDWMcInSpots skrev:
Mener du med dette at den lekker lyd til omgivelsene som oppfatter det som uønsket støy?
Jepp. Vil ha minst mulig uønsket støy(les: musikk) fra øreklokkene og ut. Stereorommet blir omgjort til barnerom, og pc med klokker blir vegg i vegg.
CDWMcInSpots skrev:
Er "pass" = bass?

Du får mer bass med Sennheiser HD 800, men du får enda mere med beyerdynamic T 1, og atter enda mere med Denon. beyerdynamic T 1 har som nevnt høyere morofaktor enn Sennheiser HD 800. Denon er generelt/på de fleste områder noe (helt) annet enn AKG K 701 (dvs. en annen natur/signatur). beyerdynamic T 1 skal visstnok lekke lite lyd til omgivelsene (til å være en halvåpen hodetelefon).
Pass = bass ja. :D

Rakk ikke korrekturlesning før trening. :)

Hvordan er nevnte BD oppi det hele? Både T-1 og 880 er vel nevnt. Pris? Ytelse? Klang/karakter?

Geir Arne

Topp Bunn