niels
Hi-Fi freak
Kjøpte denne idag på vinyl, dobbelt LP 180 gram. Virkelig god stor lyd, masse detaljer, anbefales.
Vedlegg
-
26.8 KB Visninger: 1.648
Flere gode kutt på denne. Personlig foretrekker jeg låtene fra Halvdan Sivertsen og Trond Granlund.Glemte helt denne:
En Hildringstime, LIVE fra NRK.
Vis vedlegget 215779
Får mer og mer respekt for hva denne mannen hadde av tanker, tekstene er nydelige.
Lytt på Anne Grete Preus versjon av Vårherres Klinkeluer! Magisk.
Enig. Men jeg ville nok også ha med Gå til onkel med Henning Kvitnes. Det svinger!Flere gode kutt på denne. Personlig foretrekker jeg låtene fra Halvdan Sivertsen og Trond Granlund.Glemte helt denne:
En Hildringstime, LIVE fra NRK.
Vis vedlegget 215779
Får mer og mer respekt for hva denne mannen hadde av tanker, tekstene er nydelige.
Lytt på Anne Grete Preus versjon av Vårherres Klinkeluer! Magisk.
Mvh
Roysen
Uviktig.Uten å ha målinger å lene meg på , synes jeg den nyeste the clash boksen har en veldig tiltalende analog lyd
Helt korrekt. Chesky har en naturlighet i opptakene som svært få andre er i nærheten av. Fantastiske innspillinger. Synd det er så som så med det musikalske, men noe bra er det da å finne der.
Se bakover i denne tråden.Jeg synes man må se på de musikalske tingene i første rekke, og dernest på lyden. Såkalte audiofile utgivelser gir meg ingen ting, siden musikken på disse stort sett er hårreisende uinteressant. Jeg skal derfor plukke fram noen meget gode plater her, som også har god lyd. Det kommer flere etter hvert.
Vi må ha med selveste sjefen. Denne er så absolutt å anbefale synes jeg. Bob Dylan - Good as I been to you.
Stockfish er notert. Takk for tipset.Det var mest et lite spark til en 2-3 nyere innlegg, inkl #322....
Jeg har kjøpt sånne "audiofile" plater sjøl, bare for å gi de til et loppemarked etterpå.
Stockfish må vel ha den minst audiofile lyden av alle såkalte audiofile plateselskap. Makan til overprodusert møl, dessuten komprimert til døde.
Enig i dette.Å kjøpe eldre utgivelser fra HDtracks er etter min mening å kaste penger ut av vinduet. Det er ingen ting å tilføre ved å sample opp til høyere bitrate. Jeg har testet et par utgivelser, og faktisk funnet de dårligere enn original CD-utgivelse.
Men det kan være noe å hente på ting som faktisk er produsert i hi-rez, men da må man vite om dette er tilfelle eller ikke.
Gregory Porter, liquid spirit låter bra på vinyl.Några bra silverskivor från Vimmerby och Ultimate Sound.
Gregory Porter "Be Good" har även beställt "Liquid Spirit"
Lite Kurt Ellingstämning skönt och avslappnat.
http://www.allmusic.com/album/liquid-spirit-mw0002555419
Count Basie "Basie Big Band" www.fantasyjazz.com
Ett litet tillägg för er som gillar blues/rock:
The Michael Landau Group ""Live"
Takk for svar om HDtracks. Men hvem kan man stole på da? Hva med klassiske nettsteder som tilbyr 96/24 og enda "bedre", slik som eclassical.com (særlig BIS), Presto Classical, Hyperion og slike ting? Og Linn, som nevnt tidligere? Er det Juks & Fanteri alt sammen?Enig i dette.Å kjøpe eldre utgivelser fra HDtracks er etter min mening å kaste penger ut av vinduet. Det er ingen ting å tilføre ved å sample opp til høyere bitrate. Jeg har testet et par utgivelser, og faktisk funnet de dårligere enn original CD-utgivelse.
Men det kan være noe å hente på ting som faktisk er produsert i hi-rez, men da må man vite om dette er tilfelle eller ikke.
Tok ned et 192/24 album av Miles (DooBop) og lyden kan best karakteriseres som en skam.
Det er to ulike dimensjoner. Antall bits (i praksis 16 eller 24) bestemmer støygulvet og mulig dynamikk. En 24-bits innspilling har i prinsippet 144 dB fra gulvet av kvantiseringsstøy opp til full utstyring, en 16-bits har 96 dB. I tillegg kan man bruke støyformingsteknikker for å flytte støyen ut av det hørbare området, eller i det minste vekk fra de frekvensene hvor øret er mest følsomt, slik at praktisk tilgjengelig dynamikk kan bli en god del større enn dette. God vinyl har ca 70 dB (12 bits), og analog mastertape er ikke stort bedre. Det er båndsuset du hører som bakgrunnstøy på en analog innspilling, merkbart høyere enn på en 16-bits digital innspilling. Båndsuset kan heller ikke formes i nevneverdig grad, det er tilnærmet hvit støy. Om du digitaliserer en analog tape med 16 eller 24 bits gjør ikke nevneverdig forskjell.
Samplingraten bestemmer de høyeste frekvensene som kan gjengis, teoretisk max 1/2 av samplingraten. En 96 kHz innspilling kan gjengi opp til 48 kHz, en 44,1 kHz opp til 22,05 kHz. Her vil den praktiske grensen være noe lavere på grunn av behovet for lavpassfiltrering rett under den grensen. Analog tape og god vinyl går ganske høyt i frekvens, men analog tape legger som regel inn en bias-tone et sted mellom 40 og 150 kHz som må filteres vekk ved avspilling, og skjæremaskinen for vinyl lavpassfiltrerer et sted rundt 50 kHz. 96 kHz samplingfrekvens er tilstrekkelig, for å si det slik.
De to dimensjonene er uavhengige. Du kan godt sample 16 bits ved 96 kHz, eller 24 bits ved 48 kHz.
Jeg har eksperimentert litt med å nedsample gode vinylrips fra 24/96 til 16/48, og greier ikke å høre noen som helst forskjell. Men så var det dette med for dårlig anlegg og dårlige ører, da.
I tillegg den ufravikelige flaskehalsen i dentids mikrofoner, som toppet under båndets gjengivelsesgrense. De fleste opptak vi bejubler fra stereoens barndom er gjort med mikrofoner som registrerer opp til 15-16kHz. George Martin, produsenten til Beatles, sverget f.eks. til Telefunkens U47 (Identisk med Neumann U47), og den leverte slik.Det var nettopp det jeg prøvde å forklare i det siterte innlegget. Analoge mastertaper har ikke større oppløsning og dynamisk spenn enn CD, tvert imot. Du får ikke mer informasjon ut av en gammel mastertape om du sampler den i 24/192 i stedet for 16/44.1. Infornasjonen er ikke der. Både støygulv og båndbredde begrenser.
Nå har jeg ikke så mye greie på båndbredde på analoge opptagelser. Men jeg vil to at mengden av informasjon i de høyere frekvenser er variabel på de forskjellige platene. Dermed vil jeg tro at 44.1 khz sampling vil være en begrensning i lydkvalitet all den tid en 20 khz sinus vil bli målt kun to ganger pr kurve og vil neppe ligne en sinus når den blir gjort om til analog igjen....Det var nettopp det jeg prøvde å forklare i det siterte innlegget. Analoge mastertaper har ikke større oppløsning og dynamisk spenn enn CD, tvert imot. Du får ikke mer informasjon ut av en gammel mastertape om du sampler den i 24/192 i stedet for 16/44.1. Infornasjonen er ikke der. Både støygulv og båndbredde begrenser.
De (litt mer enn) to målepunktene pr periode er tilstrekkelig til å rekonstruere den opprinnelige sinuskurven ved 20 kHz helt eksakt. Hvis man ikke forstår det helt grunnleggende om digital signalbehandling er det på tide å lese seg opp litt. Start her: Nyquist - Shannon samplingsteorem. Mer her: 24/192 Music Downloads ...and why they make no senseNå har jeg ikke så mye greie på båndbredde på analoge opptagelser. Men jeg vil to at mengden av informasjon i de høyere frekvenser er variabel på de forskjellige platene. Dermed vil jeg tro at 44.1 khz sampling vil være en begrensning i lydkvalitet all den tid en 20 khz sinus vil bli målt kun to ganger pr kurve og vil neppe ligne en sinus når den blir gjort om til analog igjen....Det var nettopp det jeg prøvde å forklare i det siterte innlegget. Analoge mastertaper har ikke større oppløsning og dynamisk spenn enn CD, tvert imot. Du får ikke mer informasjon ut av en gammel mastertape om du sampler den i 24/192 i stedet for 16/44.1. Infornasjonen er ikke der. Både støygulv og båndbredde begrenser.
|