Andøytoppen kjellerkino - en nybegynners leting etter godlyden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    8.351
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Prøv å del "subbene" litt høyere,bare for å se hva som skjer.
    Setter subber i " litt på kødd da jeg ikke er veldig glad i subber.
    Nå lurer du sikker på dette da du sikkert har sett hva jeg har.
    Men det er ikke subber, men et 3 veis system uten delefilter.
    Disse søkkene du har er muligens kanseleringer i rommet ditt.
    Men dette er jo veldig godt jobba så langt. Tipp topp tommel opp:)
    Kjør gjerne målingene med støygulvet ned på 30 til 40 db. Da ser du enda mer av vannfallet og hvor fort det "dør" ut.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Prøv å del "subbene" litt høyere,bare for å se hva som skjer.
    Setter subber i " litt på kødd da jeg ikke er veldig glad i subber.
    Nå lurer du sikker på dette da du sikkert har sett hva jeg har.
    Men det er ikke subber, men et 3 veis system uten delefilter.
    Disse søkkene du har er muligens kanseleringer i rommet ditt.
    Men dette er jo veldig godt jobba så langt. Tipp topp tommel opp:)
    Kjør gjerne målingene med støygulvet ned på 30 til 40 db. Da ser du enda mer av vannfallet og hvor fort det "dør" ut.
    Hei, det med støygulv vet jeg ikke helt om jeg skjønte hvordan jeg eventuelt gjør?
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Som dere ser av bilder litt over, så har det skjedd litt ting med rommet i dag. Har blant annet fått opp et lydtransparant lerret og en lettvegg. Dermed har ting blitt litt flyttet på. Sofaen er blant annet 1.20 ifra bakvegg. Litt usikker på hvordan det er i forhold til eventuelle noder, men får se. Var vel sirka der den sto. Litt dumt at jeg ikke skrev dette ned i forkant, men nå har jeg lært det.

    Har tatt noen nye målinger og lekt meg med innstillingene. Kanskje litt for mye. Det bilde jeg legger ut nå tror jeg er det beste utgangspunktet, men kom gjerne med nye innspill til innstillinger som kan prøves, og forklar gjerne også hva som bør bli bedre og hva som funker. Er jo sånn jeg lærer. Men har forsøkt å oppnå den kurven som ble beskrevet over her.

    Innstillingene er som følger:
    Band1: 24,8 Hz q 2.520 gain -1
    Band 2: 49,6Hz q 3.175 gain 3
    Band 3: 78,7Hz q 8.000 gain -6
    Band 4: 99,2Hz q 2.520 gain -4

    Da ser det sånn ut:
    Vis vedlegget 491974
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Som dere ser av bilder litt over, så har det skjedd litt ting med rommet i dag. Har blant annet fått opp et lydtransparant lerret og en lettvegg. Dermed har ting blitt litt flyttet på. Sofaen er blant annet 1.20 ifra bakvegg. Litt usikker på hvordan det er i forhold til eventuelle noder, men får se. Var vel sirka der den sto. Litt dumt at jeg ikke skrev dette ned i forkant, men nå har jeg lært det.

    Har tatt noen nye målinger og lekt meg med innstillingene. Kanskje litt for mye. Det bilde jeg legger ut nå tror jeg er det beste utgangspunktet, men kom gjerne med nye innspill til innstillinger som kan prøves, og forklar gjerne også hva som bør bli bedre og hva som funker. Er jo sånn jeg lærer. Men har forsøkt å oppnå den kurven som ble beskrevet over her.

    Innstillingene er som følger:
    Band1: 24,8 Hz q 2.520 gain -1
    Band 2: 49,6Hz q 3.175 gain 3
    Band 3: 78,7Hz q 8.000 gain -6
    Band 4: 99,2Hz q 2.520 gain -4

    Da ser det sånn ut:
    Vis vedlegget 491974
    Du har ugyldig vedlegg av en eller annen grunn...?
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Som dere ser av bilder litt over, så har det skjedd litt ting med rommet i dag. Har blant annet fått opp et lydtransparant lerret og en lettvegg. Dermed har ting blitt litt flyttet på. Sofaen er blant annet 1.20 ifra bakvegg. Litt usikker på hvordan det er i forhold til eventuelle noder, men får se. Var vel sirka der den sto. Litt dumt at jeg ikke skrev dette ned i forkant, men nå har jeg lært det.

    Har tatt noen nye målinger og lekt meg med innstillingene. Kanskje litt for mye. Det bilde jeg legger ut nå tror jeg er det beste utgangspunktet, men kom gjerne med nye innspill til innstillinger som kan prøves, og forklar gjerne også hva som bør bli bedre og hva som funker. Er jo sånn jeg lærer. Men har forsøkt å oppnå den kurven som ble beskrevet over her.

    Innstillingene er som følger:
    Band1: 24,8 Hz q 2.520 gain -1
    Band 2: 49,6Hz q 3.175 gain 3
    Band 3: 78,7Hz q 8.000 gain -6
    Band 4: 99,2Hz q 2.520 gain -4

    Da ser det sånn ut:
    Vis vedlegget 491974
    Du har ugyldig vedlegg av en eller annen grunn...?
    Så rart. Funker her hos meg. Prøver på nytt her:


    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    867
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Justér ett bånd av gangen, begynn nederst.

    Hvis du tar utgangspunkt i måling i #58, så trenger du kun å ta ned området 25-30 Hz. Og bittelitt ved 70.
    Men du har kanskje en annen plassering nå?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Som dere ser av bilder litt over, så har det skjedd litt ting med rommet i dag. Har blant annet fått opp et lydtransparant lerret og en lettvegg. Dermed har ting blitt litt flyttet på. Sofaen er blant annet 1.20 ifra bakvegg. Litt usikker på hvordan det er i forhold til eventuelle noder, men får se. Var vel sirka der den sto. Litt dumt at jeg ikke skrev dette ned i forkant, men nå har jeg lært det.

    Har tatt noen nye målinger og lekt meg med innstillingene. Kanskje litt for mye. Det bilde jeg legger ut nå tror jeg er det beste utgangspunktet, men kom gjerne med nye innspill til innstillinger som kan prøves, og forklar gjerne også hva som bør bli bedre og hva som funker. Er jo sånn jeg lærer. Men har forsøkt å oppnå den kurven som ble beskrevet over her.

    Innstillingene er som følger:
    Band1: 24,8 Hz q 2.520 gain -1
    Band 2: 49,6Hz q 3.175 gain 3
    Band 3: 78,7Hz q 8.000 gain -6
    Band 4: 99,2Hz q 2.520 gain -4

    Da ser det sånn ut:
    Vis vedlegget 491974
    Du har ugyldig vedlegg av en eller annen grunn...?
    Så rart. Funker her hos meg. Prøver på nytt her:


    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
    Nå virker det ja :)
    Er dette måling av kun subene ?
    Prøv å øke bånd 1 til 31hz og/eller øk dempingen til 3-4db , og begynn med høyere Q-faktor , f.eks 8.
    Prøv å øke bånd 2 til 62 hz.
    99 hz området burde nok dempes litt mer ser det ut til...
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Justér ett bånd av gangen, begynn nederst.

    Hvis du tar utgangspunkt i måling i #58, så trenger du kun å ta ned området 25-30 Hz. Og bittelitt ved 70.
    Men du har kanskje en annen plassering nå?
    Ja, det var der jeg var så dum at jeg ikke merket nøyaktig hvor jeg hadde plassert ting. Men skal være ganske likt. Skal forsøke å gjennskape 58.


    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Som dere ser av bilder litt over, så har det skjedd litt ting med rommet i dag. Har blant annet fått opp et lydtransparant lerret og en lettvegg. Dermed har ting blitt litt flyttet på. Sofaen er blant annet 1.20 ifra bakvegg. Litt usikker på hvordan det er i forhold til eventuelle noder, men får se. Var vel sirka der den sto. Litt dumt at jeg ikke skrev dette ned i forkant, men nå har jeg lært det.

    Har tatt noen nye målinger og lekt meg med innstillingene. Kanskje litt for mye. Det bilde jeg legger ut nå tror jeg er det beste utgangspunktet, men kom gjerne med nye innspill til innstillinger som kan prøves, og forklar gjerne også hva som bør bli bedre og hva som funker. Er jo sånn jeg lærer. Men har forsøkt å oppnå den kurven som ble beskrevet over her.

    Innstillingene er som følger:
    Band1: 24,8 Hz q 2.520 gain -1
    Band 2: 49,6Hz q 3.175 gain 3
    Band 3: 78,7Hz q 8.000 gain -6
    Band 4: 99,2Hz q 2.520 gain -4

    Da ser det sånn ut:
    Vis vedlegget 491974
    Du har ugyldig vedlegg av en eller annen grunn...?
    Så rart. Funker her hos meg. Prøver på nytt her:


    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
    Nå virker det ja :)
    Er dette måling av kun subene ?
    Prøv å øke bånd 1 til 31hz og/eller øk dempingen til 3-4db , og begynn med høyere Q-faktor , f.eks 8.
    Prøv å øke bånd 2 til 62 hz.
    99 hz området burde nok dempes litt mer ser det ut til...
    Kun sub ja. Ingen ting annet er koblet til:) skal forsøke på det du skriver så poster jeg resultatet. :)

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Nå tror jeg bare at jeg skal ta kvelden her. Stanger mot en liten vegg. Får forsøke mer en dag jeg har litt bedre tid. Siste måling hadde disse innstillingene og så slik ut:
    Band1_ 31.3 Q 8 gain 3
    Band2 62.5Hz q 5.04 Gain 6
    Band3 78,7 Q 3.175 Gain - 6.5
    Band4 99.2 q 6.350 Gain 2

    sistemålingtors.jpg
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    867
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    De EQ-punktene gir ikke så mye mening i forhold til måling i #58 ihvertfall.
    Ingen grunn til at du skal øke gain på 30 og 100 f.eks.

    Begynn UTEN eq igjen. Så justerer du etter denne målingen. Antakelig minus gain på nederste bånd. Prøv forskjellig Q før du legger på et bånd til.
    Det enkle er oftest det beste ; )
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    De EQ-punktene gir ikke så mye mening i forhold til måling i #58 ihvertfall.
    Ingen grunn til at du skal øke gain på 30 og 100 f.eks.

    Begynn UTEN eq igjen. Så justerer du etter denne målingen. Antakelig minus gain på nederste bånd. Prøv forskjellig Q før du legger på et bånd til.
    Det enkle er oftest det beste ; )
    Du har nok rett, endte bare opp i en store krussedull til slutt. Tar en restart i morgen:)

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    8.351
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Uten navn.jpg

    Denne, Har ikke rew foran meg. Men det ligger der et sted:)
    Men det ser jo ut til å dø ganske raskt uansett.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    De EQ-punktene gir ikke så mye mening i forhold til måling i #58 ihvertfall.
    Ingen grunn til at du skal øke gain på 30 og 100 f.eks.

    Begynn UTEN eq igjen. Så justerer du etter denne målingen. Antakelig minus gain på nederste bånd. Prøv forskjellig Q før du legger på et bånd til.
    Det enkle er oftest det beste ; )
    Du har nok rett, endte bare opp i en store krussedull til slutt. Tar en restart i morgen:)

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
    Nei du har satt bånd 1 med positiv gain i stedet for negativ - justerer du på det vil nok mye være gjort.
    Null ut 99hz justeringen også inntil videre , så tar vi det videre etter hvert :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    8.351
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    sistemålingtors.jpg

    Det jeg kaller bortimot den perfekte basskurve:)
    Jeg har alltid likt en jevn heving i bassen, men kan leve med mindre også.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    De EQ-punktene gir ikke så mye mening i forhold til måling i #58 ihvertfall.
    Ingen grunn til at du skal øke gain på 30 og 100 f.eks.

    Begynn UTEN eq igjen. Så justerer du etter denne målingen. Antakelig minus gain på nederste bånd. Prøv forskjellig Q før du legger på et bånd til.
    Det enkle er oftest det beste ; )
    Du har nok rett, endte bare opp i en store krussedull til slutt. Tar en restart i morgen:)

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
    Nei du har satt bånd 1 med positiv gain i stedet for negativ - justerer du på det vil nok mye være gjort.
    Null ut 99hz justeringen også inntil videre , så tar vi det videre etter hvert :)
    Se det, da har jeg kommet meg tilbake på hesten igjen etter et par dager med andre plikter:) Har forsøkt meg på den siste innstillingen som du tipset meg om @Torolan.

    Da ser de forskjellige innstillingene slik ut:
    Band1: 31.3Hz q8.000 gain -3db
    Band2:62,5Hz q5.040 gain 3
    Band3: 78,8Hz q3.175 gain -6,5
    Band4: Nullet ut.

    Resultatet:
    sondag29test1.jpg
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    De EQ-punktene gir ikke så mye mening i forhold til måling i #58 ihvertfall.
    Ingen grunn til at du skal øke gain på 30 og 100 f.eks.

    Begynn UTEN eq igjen. Så justerer du etter denne målingen. Antakelig minus gain på nederste bånd. Prøv forskjellig Q før du legger på et bånd til.
    Det enkle er oftest det beste ; )
    Du har nok rett, endte bare opp i en store krussedull til slutt. Tar en restart i morgen:)

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
    Nei du har satt bånd 1 med positiv gain i stedet for negativ - justerer du på det vil nok mye være gjort.
    Null ut 99hz justeringen også inntil videre , så tar vi det videre etter hvert :)
    Se det, da har jeg kommet meg tilbake på hesten igjen etter et par dager med andre plikter:) Har forsøkt meg på den siste innstillingen som du tipset meg om @Torolan.

    Da ser de forskjellige innstillingene slik ut:
    Band1: 31.3Hz q8.000 gain -3db
    Band2:62,5Hz q5.040 gain 3
    Band3: 78,8Hz q3.175 gain -6,5
    Band4: Nullet ut.

    Resultatet: Vis vedlegget 492407
    Ja det hender det må skje andre ting også :)

    Du må nok dempe bånd 1 enda mer - prøv med -8 db og 5 i Q faktor å se hva som skjer da.
    Og prøv å med 99 hz demping på 2db Q faktor 8 på bånd 4....
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Nei du har satt bånd 1 med positiv gain i stedet for negativ - justerer du på det vil nok mye være gjort.
    Null ut 99hz justeringen også inntil videre , så tar vi det videre etter hvert :)
    Se det, da har jeg kommet meg tilbake på hesten igjen etter et par dager med andre plikter:) Har forsøkt meg på den siste innstillingen som du tipset meg om @Torolan.

    Da ser de forskjellige innstillingene slik ut:
    Band1: 31.3Hz q8.000 gain -3db
    Band2:62,5Hz q5.040 gain 3
    Band3: 78,8Hz q3.175 gain -6,5
    Band4: Nullet ut.

    Resultatet: Vis vedlegget 492407
    Ja det hender det må skje andre ting også :)

    Du må nok dempe bånd 1 enda mer - prøv med -8 db og 5 i Q faktor å se hva som skjer da.
    Og prøv å med 99 hz demping på 2db Q faktor 8 på bånd 4....
    Da var vi her:
    Band1: 31.3Hz q5.040 gain -8db
    Band2:62,5Hz q5.040 gain 3
    Band3: 78,8Hz q3.175 gain -6,5
    Band4: 99,2Hz q8.000 gain -2db

    måling2son.jpg
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    867
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Ja, må nok dempe mer nederst, og med lavere Q.

    Men prøv først med bare ett bånd. Det er litt å foregripe begivenhetenes gang å justere 4 punkter på dette stadiet.

    Demp f.eks bånd 1: 24,8 Hz Q 0,5 gain -8 (som nevnt tidligere, prøv deg frem med Q-verdier)
    Antakelig må du bruke 2 bånd på denne peaken. F.eks også bånd 2: 31,3 Q3 gain -6.

    Men du skal vel bruke ypao uansett? Så da blir du kanskje å dempe mindre manuelt.

    Men nå skal jeg ikke mase mer. Jo flere kokker, dess mere søl.
    Du vil uansett få en bass i dette rommet som mange misunner deg.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Må nok gå manuelt til verks for subkanalen uansett , da YPAO gjør nada i automodus av en eller annen merkelig grunn...

    Men ja , dette kommer til å bli meget bra , men som Joha sier så må det nevnes her så må det dempes enda litt i bunn. Prøv å flytt EQ punket til wt i stedet for 31 å se hvordan det slår ut...

    Men hvordan synes du det låter da...?
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Det er jo det som gjør meg litt hekta, det låter jo bedre og bedre:) Men mellom de siste endringene merker jeg jo ikke de helt store forskjellene. Så nå tenker jeg at jeg bare skal få spikret et ok utgangspunkt og så koble på hele stasen og se noen filmer og høre på litt musikk før jeg tar neste runde. Har jo uansett fått bekreftet at jeg kan få til god lyd i dette rommet. Men hadde jo vært gøy å knekke denne koden her først. Har gjort som Joha foreslo, det dempet jo godt på den første :) men fikk litt utslag høyere oppe. Fikk jo blant annet ikke gjort noe på 99.
    måling3son.jpg
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    867
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    .... det dempet jo godt på den første :) men fikk litt utslag høyere oppe. Fikk jo blant annet ikke gjort noe på 99.
    Vis vedlegget 492424
    Det var hele poenget! Når du er fornøyd med nivået rundt 30 Hz, begynner du å jobbe deg oppover. (men igjen, prøv med forskjellig q-verdier på bånd 2, for å se hva det gjør med frekvenskurven oppover.)

    Kan være du må inn med positiv gain mellom 50-60 Hz, men her skal man være litt forsiktig. Selv om det ser ut som i ditt tilfelle at du ikke har utfasing der. 100 Hz demper du til slutt.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    .... det dempet jo godt på den første :) men fikk litt utslag høyere oppe. Fikk jo blant annet ikke gjort noe på 99.
    Vis vedlegget 492424
    Det var hele poenget! Når du er fornøyd med nivået rundt 30 Hz, begynner du å jobbe deg oppover. (men igjen, prøv med forskjellig q-verdier på bånd 2, for å se hva det gjør med frekvenskurven oppover.)

    Kan være du må inn med positiv gain mellom 50-60 Hz, men her skal man være litt forsiktig. Selv om det ser ut som i ditt tilfelle at du ikke har utfasing der. 100 Hz demper du til slutt.
    Er bare sykt imponert av dere som kan se kurvene slik og bare ta det på sparket. Leker meg jo litt med innstillinger mellom deres tips, men ender som regel opp med lapskaus. :)

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    I dag har jeg begynt å kle inn veggene i fronten med høyttalerstoff. Fremdeles litt usikker på om jeg må male lektene sorte først. Skal bli ferdig med bunnen først, så ser man. Har også koblet opp fronthøyttalere og forsøkt å kjøre yapo på de. Vet ikke om jeg gjorde det riktig, men jeg kopierte da bare samtlige innstillinger som yapo ga meg for frontene og brukte subinnstillingene som vi har kommet frem til tidligere.

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Ellers så hadde vi familiebesøk, og da måtte jeg jo gi en liten demo. De etterspurte mer bass, så bare for smorroskyld så åpnet jeg alle portene og da ble det smil rundt hele linja. Så bare for morroskyld så har jeg kjørt noen målinger av det også for å sammenligne med de over. Her er altså en måling av bare subber på eq2 og uten portene i.
    allesluser.jpg


    Hvordan synes dere dette står mot den som er over? Det er ingen tvil om at gjestene foretrakk denne. På film er jeg vel selv også nesten enig selv om jeg hører mer etterklang i rommet. Musikk foretrekker jeg den andre.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Tok bare noen målinger av høyttalerene også når jeg først hadde de påkoblet. Denne gangen i large:) Subbene slått av. Målte bare fra 20 til 300.
    beggehoyt.jpg
    hoyrehoyt.jpg
    venstrehoyt.jpg
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Du holder fortsatt på med letingen etter gromlyden ser jeg - det er bra :)

    Disse målingen av frontene , er det med ypao aktivert eller er det ukorrigert ?

    Ser de ruller av ganske tidlig frontene din , så noe x-over under 80hz er nok ikke å anbefale.

    Begge disse submålingene ser jo egentlig bra ut - litt lite nivå mellom 40-60hz på den øverste , men det kan nok fikses :)

    Så da blir det nok dine ører og preferanser som bestemmer om du skal kjøre i lukket eller åpen modus.

    Neste skritt nå blir nok å få subene til å spille mest mulig på lag med frontene. Dette justeres i hovedsak av x-over , nivå på subene samt justering av avstand til sub i menyen til receiveren. (det siste til slutt)
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Du holder fortsatt på med letingen etter gromlyden ser jeg - det er bra :)

    Disse målingen av frontene , er det med ypao aktivert eller er det ukorrigert ?

    Ser de ruller av ganske tidlig frontene din , så noe x-over under 80hz er nok ikke å anbefale.

    Begge disse submålingene ser jo egentlig bra ut - litt lite nivå mellom 40-60hz på den øverste , men det kan nok fikses :)

    Så da blir det nok dine ører og preferanser som bestemmer om du skal kjøre i lukket eller åpen modus.

    Neste skritt nå blir nok å få subene til å spille mest mulig på lag med frontene. Dette justeres i hovedsak av x-over , nivå på subene samt justering av avstand til sub i menyen til receiveren. (det siste til slutt)
    Kan ikke gi meg vettu:) storkoser meg hver gang jeg får en liten lytt med påfølgende trykking og knoting. Angående front, det er helt ukorrigert. Ingen innstillinger noen vei.

    Etter gårsdagen er jeg veldig i tvil angående sub-innstillinger, men tror moro trumfer og at det dermed blir å eksperimentere litt med alle sluser oppe.

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Men litt på siden av målinger..., Er jo mye ekspertise på isolasjon som dempemateriale her. Er veldig fornøyd med hva det har gjort for lyden, men kanskje ikke fult så fornøyd med tanke på luften. Hva er deres erfaringer, vil høyttalerduken i front hjelpe når den er på plass. Eller bør jeg vurdere å legge et lag av noe over selve isolasjonen også?

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    867
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville heller ikke vært beroliget med ett lag med høyttalerstoff. Ikke noe særlig å få små partikler i lungene.

    Hva som egner seg best vet jeg ikke, men noen bruker scenemolton. Prøv å send Thohaug en PM, hvis det ikke dukker opp andre svar her.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    867
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Ellers så hadde vi familiebesøk, og da måtte jeg jo gi en liten demo. De etterspurte mer bass, så bare for smorroskyld så åpnet jeg alle portene og da ble det smil rundt hele linja. Så bare for morroskyld så har jeg kjørt noen målinger av det også for å sammenligne med de over. Her er altså en måling av bare subber på eq2 og uten portene i.
    Vis vedlegget 492720

    Hvordan synes dere dette står mot den som er over? Det er ingen tvil om at gjestene foretrakk denne. På film er jeg vel selv også nesten enig selv om jeg hører mer etterklang i rommet. Musikk foretrekker jeg den andre.
    Åpen port til film og lukket til musikk høres jo veldig riktig ut. Mange som gjør det sånn.
    Bruk gjerne det hvis ikke den ekstra bassresponsen grumser til tale.

    Men det er vel ikke bare portene som er forskjell på #103 og #105??? Du var vel ikke helt i mål med reciever-innstillingene på lukket?

    Edit: Du har kanskje ypao aktivert på #105, men ikke #103?
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    8.351
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men litt på siden av målinger..., Er jo mye ekspertise på isolasjon som dempemateriale her. Er veldig fornøyd med hva det har gjort for lyden, men kanskje ikke fult så fornøyd med tanke på luften. Hva er deres erfaringer, vil høyttalerduken i front hjelpe når den er på plass. Eller bør jeg vurdere å legge et lag av noe over selve isolasjonen også?

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
    Jeg har stoff fra stoff og stil som gardiner foran, denne isolasjonen støver ikke som annen isolasjon.
    Litt bøss ble det etter att det var satt opp, børstet lett over det når jeg var ferdig og brukte støvsuger i rommet etterpå.
    Har ikke merket noe mer støv fra det siden.
    Glava og Rockwoll er ikke på den måten, støver ustanselig:)
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Ellers så hadde vi familiebesøk, og da måtte jeg jo gi en liten demo. De etterspurte mer bass, så bare for smorroskyld så åpnet jeg alle portene og da ble det smil rundt hele linja. Så bare for morroskyld så har jeg kjørt noen målinger av det også for å sammenligne med de over. Her er altså en måling av bare subber på eq2 og uten portene i.
    Vis vedlegget 492720

    Hvordan synes dere dette står mot den som er over? Det er ingen tvil om at gjestene foretrakk denne. På film er jeg vel selv også nesten enig selv om jeg hører mer etterklang i rommet. Musikk foretrekker jeg den andre.
    Åpen port til film og lukket til musikk høres jo veldig riktig ut. Mange som gjør det sånn.
    Bruk gjerne det hvis ikke den ekstra bassresponsen grumser til tale.

    Men det er vel ikke bare portene som er forskjell på #103 og #105??? Du var vel ikke helt i mål med reciever-innstillingene på lukket?

    Edit: Du har kanskje ypao aktivert på #105, men ikke #103?
    Hei, ikke yapo aktivert på noen av målingene. På 103 er jeg akkurat ferdig med siste innspill fra deg, men har ikke fått lekt meg så mye videre.

    På 105 har jeg lekt meg litt på egenhånd med eq-innstillinger

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
     
    Sist redigert:

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    867
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Ville gjort følgende:
    - Koble til både subber og høyttalere, og kjøre YPAO. Prøv forskjellig deling, men ca 120 først.
    - Mål 20 - 300. (Første gang kan du måle til 600, bare for å kontrollere nivået mellom ht og subber)
    - Hvis du fortsatt har denne "salryggen" ved 55 Hz, så legg på bånd 3, 55 Hz Q mellom 0,5 - 1, gain 4.
    - Mål, se på vannfallet og LYTT om det er noe kunstig pga hevingen.
    - HVIS kunstig, hever du nivået rett under og rett over istedet. F.eks rundt 50 og 60.
    - Funker ikke dette, går du tilbake til innstillingene med 62,5 og 78,8 du hadde tidligere. Det så jo ikke gærnt ut. + Litt ned på ca 100 med høy Q . (Men nå er vi langt ut i tippe-modus.)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Ville gjort følgende:
    - Koble til både subber og høyttalere, og kjøre YPAO. Prøv forskjellig deling, men ca 120 først.
    - Mål 20 - 300. (Første gang kan du måle til 600, bare for å kontrollere nivået mellom ht og subber)
    - Hvis du fortsatt har denne "salryggen" ved 55 Hz, så legg på bånd 3, 55 Hz Q mellom 0,5 - 1, gain 4.
    - Mål, se på vannfallet og LYTT om det er noe kunstig pga hevingen.
    - HVIS kunstig, hever du nivået rett under og rett over istedet. F.eks rundt 50 og 60.
    - Funker ikke dette, går du tilbake til innstillingene med 62,5 og 78,8 du hadde tidligere. Det så jo ikke gærnt ut. + Litt ned på ca 100 med høy Q . (Men nå er vi langt ut i tippe-modus.)
    Vel og bra tips dette , men ypao har dessverre ingen alternativ ved 55 hz. Av en eller annen grunn er valgene man har låst ved 20 , 25 , 31 , 39 ,49 , 62 , 78 , 99 , 125 , 157 hz hvis jeg husker riktig , og det ikke har skjedd endringer i det siste...
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Tror du har rett med tanke på yapo @Torolan, men er mulig det er jeg som har skapt den "salryggen" med valg som jeg har gjort når jeg har forsøkt meg på eq på egenhånd :) Ved neste anledning så skal jeg prøve innspilla @Joha og se hvor vi ender. Skal jeg koble opp senter og bakhøyttalerne også for denne runden?
     
    Sist redigert:

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Her er en måling med yapo aktivert. 20-600. Frontene deles på 120.

    yapo20-600.jpg


    På sub har ikke yapo gjort noe med frekvenser under 250 hz. Og den eneste den har gjort her er å sette gain på +3. Så er nok pent nødt til å ta den jobben selv. I tillegg har den satt level på sub til +1,5 db. Prøver å sette på de innstillingene vi har lekt oss med før:)

    Frontene har yapo derimot gjort mye mer med.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Hei dere, nå har jeg jo levd en stund med de nye subene og innstillingene og jeg må si at jeg koser meg.

    Så takk for all hjelp og innspill.

    Bassen er på plass, så nå må jeg til litt opp i registeret. Nåværende høyttalere blir litt spinkle for å få opp morofaktoren.

    Så da er jakten igang etter nye fronter. I første omgang blir det å kaste seg ut på brukten. Er det noen som har noen tips til modeller og merker som kan være verdt å sjekke ut? Tenker at jeg kan bruke opp mot 10.000.

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Men litt på siden av målinger..., Er jo mye ekspertise på isolasjon som dempemateriale her. Er veldig fornøyd med hva det har gjort for lyden, men kanskje ikke fult så fornøyd med tanke på luften. Hva er deres erfaringer, vil høyttalerduken i front hjelpe når den er på plass. Eller bør jeg vurdere å legge et lag av noe over selve isolasjonen også?

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
    Fant du ut noe lurt med tanke på luftstøvet av isolasjonen ?
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Men litt på siden av målinger..., Er jo mye ekspertise på isolasjon som dempemateriale her. Er veldig fornøyd med hva det har gjort for lyden, men kanskje ikke fult så fornøyd med tanke på luften. Hva er deres erfaringer, vil høyttalerduken i front hjelpe når den er på plass. Eller bør jeg vurdere å legge et lag av noe over selve isolasjonen også?

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
    Fant du ut noe lurt med tanke på luftstøvet av isolasjonen ?
    Som @Steinost skriver over her så hjalp det veldig å bare støvsuge over skikkelig. Etter det har jeg egentlig ikke merket stort til det. Har satt opp høyttalerstoff rundt ramma også.

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn