Andøytoppen kjellerkino - en nybegynners leting etter godlyden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Siste måling SER jo best ut da.
    Er YPAO aktiver for denne målingen ?

    Hvilken Yamaha har du ?
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Siste måling SER jo best ut da.
    Er YPAO aktiver for denne målingen ?

    Hvilken Yamaha har du ?
    Hei, takk for tilbakemeldong. Yapo ikke aktivert. Modus pure direct.

    Modell er rx 1060


    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Siste måling SER jo best ut da.
    Er YPAO aktiver for denne målingen ?

    Hvilken Yamaha har du ?
    Hei, takk for tilbakemeldong. Yapo ikke aktivert. Modus pure direct.

    Modell er rx 1060



    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
    Ok , da har du jo et veldig bra utgangspunkt vil jeg si.
    Har ikke den mulighet for EQ på subkanalen unger 31 hz også ?
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Den er ganske ny i mitt eie, så holder på å lese bruksanvisning nå. Men tror det. Fant følgende: 5 To fine-adjust the center frequency or Q factor (bandwidth), press ENTER repeatedly to select an item.
    Frequency: Use the Cursor keys (e/r) to adjust the center frequency of the selected band and the Cursor keys (q/w) to adjust the gain.
    Q: Use the Cursor keys (e/r) to adjust the Q factor (bandwidth) of the selected band and the Cursor keys (q/w) to adjust the gain.
    Setting range
    Center frequency: 15.6 Hz to 16.0 kHz (15.6 Hz to 250.0 Hz for subwoofer) Q factor: 0.500 to 10.080
    6 To exit from the menu, press ON SCREEN.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    867
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Enig at den siste ser best ut, men det er bare du som hører.
    Så får du sikkert ned den peaken når du aktiverer ypao. Hvis ikke, tar du den manuelt. Som Torolan sier, så har du bånd under 31 Hz også på 1060.

    Men kan du ta en måling først med både høyttalerne og subber. På en av målingene lenger opp, så var det litt lite nivå mellom 100 og 200 Hz ved en av subplasseringene.
    Se også om du har et aktivt delefilter på under 100 Hz i enten reciever eller sub? (Du har litt lite nivå mellom 80 og 100 til at du deler ved 120)

    Dette blir bra!
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Den er ganske ny i mitt eie, så holder på å lese bruksanvisning nå. Men tror det. Fant følgende: 5 To fine-adjust the center frequency or Q factor (bandwidth), press ENTER repeatedly to select an item.
    Frequency: Use the Cursor keys (e/r) to adjust the center frequency of the selected band and the Cursor keys (q/w) to adjust the gain.
    Q: Use the Cursor keys (e/r) to adjust the Q factor (bandwidth) of the selected band and the Cursor keys (q/w) to adjust the gain.
    Setting range
    Center frequency: 15.6 Hz to 16.0 kHz (15.6 Hz to 250.0 Hz for subwoofer) Q factor: 0.500 to 10.080
    6 To exit from the menu, press ON SCREEN.
    Se der ja , og disse mulighetene har du for subkanalen også?

    En liten demping med senterfrekvens på 25hz så er mye gjort. Prøv deg frem med Q-faktor . Jo høyere tall jo smalere område påvirkes - dette ser du for når du måler før og etter.

    Når du måler subene så sett x-over til max - 200hz slik at du ser hele subens arbeidsområde. Du justere bare ned til ønsket x-over igjen senere etter at subene er optimalisert.

    Ser tydelig at tiltakene påvirker i positiv retning hos deg. Hos meg har bassfeller mye bedre effekt bak i rommet enn foran , så det kan det lønne seg å forske litt på hvis du har muligheten :)
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Takk for tilbakemelding @Torolan og @Joha. Man blir jo litt hektet av dette med å jakte på forbedringer:) Lyden er merkbart bedre i kjelleren fra jeg startet i hvert fall, men sliter litt med å skille de forskjellige fra hverandre sånn fortløpende. Jeg har litt mer isolasjon igjen, så er fristet til å ta siste hjørnet også for å se effekten, selv om det tar litt av vinduet ;) Torsdag skal jeg til å sette opp en ramme slik at jeg kan få hengt opp det lydtransparente lerret og få kledd inn resten av frontveggen med høyttalerstoff.

    Når jeg er ferdig med det er jo tiden kommet til tak og eventuelle førsterefleksjoner. Men først skal jeg kjøre noen nye sveip så vi får målingene som dere etterspør over her.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Da har jeg kjørt en ny måling. Fikk ikke helt til dette @Torolan

    "Når du måler subene så sett x-over til max - 200hz slik at du ser hele subens arbeidsområde. Du justere bare ned til ønsket x-over igjen senere etter at subene er optimalisert."

    Men fikk satt frontene på 120 i det minste. De sto på 100 fra før av. Så her kommer sveipen av fronter og sub sammen.

    20-20000.jpg


    10-200.jpg
    10-200.jpg
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenkte på målinger med kun suber , derfor den høye delefrekvensen. Og det er det selvsagt ingen vits å måle/vise hele frekvensspekteret heller - bare opp til f.eks 250 hz.
    Kjør gjerne en måling med kun fronter også uten sub. Så etterhvert så er jo hele poenget å få suber og fronter til å smelte best mulig sammen.
    Det gjøres ved å forske på x-over , nivå og avstand til sub ( timing /fase )

    Men først sub alene fronter alene :)
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Jeg tenkte på målinger med kun suber , derfor den høye delefrekvensen. Og det er det selvsagt ingen vits å måle/vise hele frekvensspekteret heller - bare opp til f.eks 250 hz.
    Kjør gjerne en måling med kun fronter også uten sub. Så etterhvert så er jo hele poenget å få suber og fronter til å smelte best mulig sammen.
    Det gjøres ved å forske på x-over , nivå og avstand til sub ( timing /fase )

    Men først sub alene fronter alene :)
    Da skal jeg se nærmere på det i morgen :)

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Alt over 300 er bare fint inntil videre.
    Det er i dette området du må legge ut målinger, også når alt måles. Over 300 trenger du ikke tenke på enda.
    Når du kjører målinger er det mye letter att du kun måler fra 10 til 300 hz.
    Det er her det foregår noe rart.
    Du får plutselig ett søk mellom 60 og 250 hz.
    Det ser jo ut til att det er når du kobler inn subbene att dette søkket kommer.
    Har du prøvd å endre fase på subber? før du ratter for mye på reciveren.
    Ved ca 150 hz har du jo ikke lyd, så og si.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Alt over 300 er bare fint inntil videre.
    Det er i dette området du må legge ut målinger, også når alt måles. Over 300 trenger du ikke tenke på enda.
    Når du kjører målinger er det mye letter att du kun måler fra 10 til 300 hz.
    Det er her det foregår noe rart.
    Du får plutselig ett søk mellom 60 og 250 hz.
    Det ser jo ut til att det er når du kobler inn subbene att dette søkket kommer.
    Har du prøvd å endre fase på subber? før du ratter for mye på reciveren.
    Ved ca 150 hz har du jo ikke lyd, så og si.
    Det er nok fordi delefrekvensen mot sub står så høyt på denne målingen.
    Jeg ba han sette den på max bare for å se hvordan suben måler alene. De tidligere målingene er ikke slik...
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    867
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Osten har et poeng der. Man ser det allerede i den første målingen i #34. Så hadde vært greit å finne ut om det er utfasing.
    Det var vel da subbene ble plassert på sidene. Og der spilte de jevnest fra 80 og ned, men noe skjedde mellom 100 og 200. Mikrofonplassering og høyttalerplassering er kanskje ikke det samme?

    Mål 20 - 300, bare subber. (først uten delefilter verken i sub eller reciever, evt så høy deling som mulig)
    Mål 20 - 300, bare høyttalere.
    Mål 20 - 300, sub og ht samtidig.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Osten har et poeng der. Man ser det allerede i den første målingen i #34. Så hadde vært greit å finne ut om det er utfasing.
    Det var vel da subbene ble plassert på sidene. Og der spilte de jevnest fra 80 og ned, men noe skjedde mellom 100 og 200. Mikrofonplassering og høyttalerplassering er kanskje ikke det samme?

    Mål 20 - 300, bare subber. (først uten delefilter verken i sub eller reciever, evt så høy deling som mulig)
    Mål 20 - 300, bare høyttalere.
    Mål 20 - 300, sub og ht samtidig.
    Ja , det er akkurat det samme som jeg har foreslått ....


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Hei, der skjedde noe rundt 34 ja. Det var da jeg begynte å måle i pure direct for å ikke bruke yapo. :) men skal følge de gode forslagene her når det kommer til nye målinger.

    Når dere skriver 20-300 er der frekvensen jeg stiller signalet på i rew, eller det utsnittet jeg skal bruke når jeg tar bilde av vannfallet?

    Å sette frontene på 120, er det høy nok deling?

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    867
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Hei, der skjedde noe rundt 34 ja. Det var da jeg begynte å måle i pure direct for å ikke bruke yapo. :) men skal følge de gode forslagene her når det kommer til nye målinger.

    Når dere skriver 20-300 er der frekvensen jeg stiller signalet på i rew, eller det utsnittet jeg skal bruke når jeg tar bilde av vannfallet?

    Å sette frontene på 120, er det høy nok deling?
    20-300 i REW, ja.

    Ta gjerne en måling UTEN deling med frontene også.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Hei, der skjedde noe rundt 34 ja. Det var da jeg begynte å måle i pure direct for å ikke bruke yapo. :) men skal følge de gode forslagene her når det kommer til nye målinger.

    Når dere skriver 20-300 er der frekvensen jeg stiller signalet på i rew, eller det utsnittet jeg skal bruke når jeg tar bilde av vannfallet?

    Å sette frontene på 120, er det høy nok deling?

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
    Sett dem på 200 du , da får du se hele bildet fra subene. Og koble gjerne fra frontene helt slik at dem ikke forstyrrer i det hele tatt.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Da håper jeg har gjort det riktig. Målingen er nå gjennomført helt uten yapo. I pure direct og måling på høyttalere er satt på 200. Ved måling av bare høyttalere skrudde jeg subbene helt av. Mens jeg koblet fra høyttalere da jeg målte subbene.

    Først bilde av alle sammen.
    høytogsub.jpg


    Så av bare høyttalere
    bare høyttalere.jpg


    Helt til slutt bare subber
    baresubber.jpg
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Subbene er jo da Arendal sub 1.5 og høyttalerene (mens jeg venter på å finne meg noen nye) er Dynavoice Magic LCR-4 EX Senterhøyttaler
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Du kan ikke ha deling på frontene aktivert når du skal måle frontene alene uten suber. Da må dem stå som large.

    Det du kan gjøre nå er å aktivere noen EQ innstillinger på subkanalen. Prøv med en demping på f.eks 5db på 25 el 31hz (prøv deg frem mtp. Q faktor)
    Så tar du en liten demping (2db) med høy Q på 78hz. Og så hadde jeg prøvd med en liten økning på 99hz båndet.

    Med litt forskning på disse justeringene så bør du komme veldig langt med å få en veldig pen respons fra subene dine.

    Så får vi komme tilbake til mer når dette er i boks :)
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Du kan ikke ha deling på frontene aktivert når du skal måle frontene alene uten suber. Da må dem stå som large.

    Det du kan gjøre nå er å aktivere noen EQ innstillinger på subkanalen. Prøv med en demping på f.eks 5db på 25 el 31hz (prøv deg frem mtp. Q faktor)
    Så tar du en liten demping (2db) med høy Q på 78hz. Og så hadde jeg prøvd med en liten økning på 99hz båndet.

    Med litt forskning på disse justeringene så bør du komme veldig langt med å få en veldig pen respons fra subene dine.


    Så får vi komme tilbake til mer når dette er i boks :)
    Der ser du hvor fersk jeg er på disse tinga. Syntes jo det var litt rart, men lot det stå til:) Fremdeles ingen innstilling av ting som avstand til høyttalere eller db før jeg gjør hjernekirurgen som du beskriver over?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Du kan ikke ha deling på frontene aktivert når du skal måle frontene alene uten suber. Da må dem stå som large.

    Det du kan gjøre nå er å aktivere noen EQ innstillinger på subkanalen. Prøv med en demping på f.eks 5db på 25 el 31hz (prøv deg frem mtp. Q faktor)
    Så tar du en liten demping (2db) med høy Q på 78hz. Og så hadde jeg prøvd med en liten økning på 99hz båndet.

    Med litt forskning på disse justeringene så bør du komme veldig langt med å få en veldig pen respons fra subene dine.


    Så får vi komme tilbake til mer når dette er i boks :)
    Der ser du hvor fersk jeg er på disse tinga. Syntes jo det var litt rart, men lot det stå til:) Fremdeles ingen innstilling av ting som avstand til høyttalere eller db før jeg gjør hjernekirurgen som du beskriver over?
    Nei du trenger ikke tenke på det enda . Bare få responsen fra subene så jevn så mulig nå først , så kommer integreringen mot frontene senere :)

    Og du , vi har alle vært nybegynnere en gang , så ikke tenk på det :)
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Du kan ikke ha deling på frontene aktivert når du skal måle frontene alene uten suber. Da må dem stå som large.

    Det du kan gjøre nå er å aktivere noen EQ innstillinger på subkanalen. Prøv med en demping på f.eks 5db på 25 el 31hz (prøv deg frem mtp. Q faktor)
    Så tar du en liten demping (2db) med høy Q på 78hz. Og så hadde jeg prøvd med en liten økning på 99hz båndet.

    Med litt forskning på disse justeringene så bør du komme veldig langt med å få en veldig pen respons fra subene dine.


    Så får vi komme tilbake til mer når dette er i boks :)
    Der ser du hvor fersk jeg er på disse tinga. Syntes jo det var litt rart, men lot det stå til:) Fremdeles ingen innstilling av ting som avstand til høyttalere eller db før jeg gjør hjernekirurgen som du beskriver over?
    Nei du trenger ikke tenke på det enda . Bare få responsen fra subene så jevn så mulig nå først , så kommer integreringen mot frontene senere :)

    Og du , vi har alle vært nybegynnere en gang , så ikke tenk på det :)
    Jeg har funnet ut hvor jeg skal gjøre det nå i det minste. Men hva er q og hva mener du med høy q? Her står q på 1.000
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Du kan ikke ha deling på frontene aktivert når du skal måle frontene alene uten suber. Da må dem stå som large.

    Det du kan gjøre nå er å aktivere noen EQ innstillinger på subkanalen. Prøv med en demping på f.eks 5db på 25 el 31hz (prøv deg frem mtp. Q faktor)
    Så tar du en liten demping (2db) med høy Q på 78hz. Og så hadde jeg prøvd med en liten økning på 99hz båndet.

    Med litt forskning på disse justeringene så bør du komme veldig langt med å få en veldig pen respons fra subene dine.


    Så får vi komme tilbake til mer når dette er i boks :)
    Der ser du hvor fersk jeg er på disse tinga. Syntes jo det var litt rart, men lot det stå til:) Fremdeles ingen innstilling av ting som avstand til høyttalere eller db før jeg gjør hjernekirurgen som du beskriver over?
    Nei du trenger ikke tenke på det enda . Bare få responsen fra subene så jevn så mulig nå først , så kommer integreringen mot frontene senere :)

    Og du , vi har alle vært nybegynnere en gang , så ikke tenk på det :)
    Jeg har funnet ut hvor jeg skal gjøre det nå i det minste. Men hva er q og hva mener du med høy q? Her står q på 1.000
    Q-faktoren bestemmer hvor bredt området som påvirkes av justeringen. Jo høyere q jo smalere område påvirkes. Husker ikke tallene til Yamaha i farten (har ikke Yamaha lengre). Men mener 10 var det høyeste ...? Prøv deg frem , så ser du hvordan det påvirker responsen . Bruke litt drøye justeringer først bare for å se hvordan det fungerer [emoji2]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Da har jeg gjort følgende. På band 1 (24,8Hz) har jeg satt gain til minus 5 db. Q står på 1 på alle sammen.
    Bånd2: 31,3 Hz minus 5 db
    Bånd3: 78,7 hz mins 2 db
    Bånd4: 99,2 Hz pluss 3 db.

    Da ser målingen slik ut:
    Endringer1.jpg
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg gjort følgende. På band 1 (24,8Hz) har jeg satt gain til minus 5 db. Q står på 1 på alle sammen.
    Bånd2: 31,3 Hz minus 5 db
    Bånd3: 78,7 hz mins 2 db
    Bånd4: 99,2 Hz pluss 3 db.

    Da ser målingen slik ut:
    Vis vedlegget 491854
    Se der ja , da er du i gang.
    Det kan jo lønne seg å gå løs på en EQ justering i slengen. Begynn med den på 25 og prøv deg frem med høyere Q faktor og varierende demping . Og la de andre stå på 0 inntil videre.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Da har jeg gjort følgende. På band 1 (24,8Hz) har jeg satt gain til minus 5 db. Q står på 1 på alle sammen.
    Bånd2: 31,3 Hz minus 5 db
    Bånd3: 78,7 hz mins 2 db
    Bånd4: 99,2 Hz pluss 3 db.

    Da ser målingen slik ut:
    Vis vedlegget 491854
    Se der ja , da er du i gang.
    Det kan jo lønne seg å gå løs på en EQ justering i slengen. Begynn med den på 25 og prøv deg frem med høyere Q faktor og varierende demping . Og la de andre stå på 0 inntil videre.
    Jepp, det her her gøy. Kjenner jo hvordan bassen forandrer seg mens jeg holder på her.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Da har jeg gjort følgende. På band 1 (24,8Hz) har jeg satt gain til minus 5 db. Q står på 1 på alle sammen.
    Bånd2: 31,3 Hz minus 5 db
    Bånd3: 78,7 hz mins 2 db
    Bånd4: 99,2 Hz pluss 3 db.

    Da ser målingen slik ut:
    Vis vedlegget 491854
    Se der ja , da er du i gang.
    Det kan jo lønne seg å gå løs på en EQ justering i slengen. Begynn med den på 25 og prøv deg frem med høyere Q faktor og varierende demping . Og la de andre stå på 0 inntil videre.
    Jepp, det her her gøy. Kjenner jo hvordan bassen forandrer seg mens jeg holder på her.
    Den jevneste til nå vil jeg mene. Men sliter med droppen rundt 90
    jevnest.jpg
     
    Sist redigert:

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    867
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Nå har du teken!

    Ikke heng deg opp i fargen foreløpig. Det er mye rødt fordi du måler til/har lite nivå mellom 200 og 300, og middelnivået er da det gule.

    Tok du bort bånd 2 ved 31 Hz som T foreslo? Jeg synes du demper litt vel mye nå, men det er smak og behag.

    Hvis du får til en jevn kurve med litt heving fra 100 til 25 Hz, så er det slik mange foretrekker. La oss si du har 85 dB ved 100, så prøver du å få til 92-93 dB ved 25 Hz.

    (vet ikke hva du mener med dropp på 90. Du har en liten dipp ved 80, men ikke bry deg om den foreløpig.)

    Edit: så tar du to målinger (trenger ikke poste dem). én med Q 0,5 og én med Q 5. Bare slik at du ser virkningen/forskjellen av det.
     
    Sist redigert:

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Nå har du teken!

    Ikke heng deg opp i fargen foreløpig. Det er mye rødt fordi du måler til/har lite nivå mellom 200 og 300, og middelnivået er da det gule.

    Tok du bort bånd 2 ved 31 Hz som T foreslo? Jeg synes du demper litt vel mye nå, men det er smak og behag.

    Hvis du får til en jevn kurve med litt heving fra 100 til 25 Hz, så er det slik mange foretrekker. La oss si du har 85 dB ved 100, så prøver du å få til 92-93 dB ved 25 Hz.

    (vet ikke hva du mener med dropp på 90. Du har en liten dipp ved 80, men ikke bry deg om den foreløpig.)
    Takk, jeg tolket litt feil ved 90. Men da henger jeg med på fargene. Jeg har nok ikke helt skjønt det der med lydnivå og farger i måling, men begynner å gå opp for meg etter som dere hjelper:) skal se om jeg kan få hevet opp slik som du beskriver i morgen.

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du ser også nå att etterklangen er blitt noe helt annet der nede i dypet:)
    Du er jo nå i en helt annen verden.
    Nå vill det muligens virke litt kjedelig pga veldig flatt, en liten heving som er jevn skader ikke.
    Men dette er godt jobba.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    867
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    "Ikke heng deg opp i fargen foreløpig. Det er mye rødt fordi du måler til/har lite nivå mellom 200 og 300, og middelnivået er da det gule." (hvis du kun hadde målt til 150 eller 200, så hadde du hatt mindre rødt)

    Dette kommer til å bli veldig bra. Du har forholdsvis lite etterklang i rommet og ingen store "suckouts" under 100 Hz.

    Men de små høyttalerne der kan ikke holde følge mellom 100 og 200, så der kommer utfordringen. Så lenge du spiller med disse, så lønner det seg sikkert å dele subbene høyt, kanskje opptil 150 Hz. Kjøper du deg større etterhvert, så kan du dele lavere. Men da kan andre forhold spille inn, som nevnt tidligere. Men alt til sin tid : )
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Blir litt svimmel jeg, når lyden skal avgjøres av en mediokre mikrofon tilkoblet en PC/Mac. Det aller beste måleinstrumentet har vi med oss hvorhen vi går, nemlig ørene. Skal man kun lese kurver og målinger framtvunget via et meget begrenset PCprogram, ja da kan man like gjerne gi FAEN i gleden ved å lytte til musikk. Det er ikke liniære kurver som måler musikkglede, men det å få fot og bli engasjert.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Blir litt svimmel jeg, når lyden skal avgjøres av en mediokre mikrofon tilkoblet en PC/Mac. Det aller beste måleinstrumentet har vi med oss hvorhen vi går, nemlig ørene. Skal man kun lese kurver og målinger framtvunget via et meget begrenset PCprogram, ja da kan man like gjerne gi FAEN i gleden ved å lytte til musikk. Det er ikke liniære kurver som måler musikkglede, men det å få fot og bli engasjert.
    Hei, det er jo ørene som til sist er det viktigste når lyden skal avgjøres og det har jo alle som har gitt meg råd underveis understreket, men synes ikke du skal være for negativ til målinger heller.

    Ta for eksempel en nybegynner som meg som ikke har levd et liv med lyd, jeg kunne jo fort slått meg til ro med to nye subber og det som ut av boksen var et løft i lyden. Og siden ørene mine har såpass få referanser så kunne jeg også kanskje trodd at det var så bra som det kunne blitt.

    Men ved hjelp av å poste målinger så fikk jeg innspill på at ting kunne bli bedre, og hva jeg kunne gjøre.

    Og resultatet er jo nå allerede noe som gir meg mye mer fot en der jeg var når jeg begynte :) Det hører jeg jo nå, men ikke da jeg begynte.

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    En jevn frekvenskurve vill ikke si flat.
    Rart med dette. Men alle anlegg jeg har hørt som har kontroll på dette har gitt meg fot:)
    Helt flatt er kjedelig, men en jevn fin heving i bassen er for meg å foretrekke.
    Dype søkk og høye fjell mister mye av tonaliteten, masse toner og nyanser blir borte.
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Måling og akustikkbehandling er bra. Til slutt gjenstår det viktigste, å stole på sine egne ører og lydsmak. Gjentatt til det kjedsommeligste av mange, men allikevel viktig for god lyd.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg gjort følgende. På band 1 (24,8Hz) har jeg satt gain til minus 5 db. Q står på 1 på alle sammen.
    Bånd2: 31,3 Hz minus 5 db
    Bånd3: 78,7 hz mins 2 db
    Bånd4: 99,2 Hz pluss 3 db.

    Da ser målingen slik ut:
    Vis vedlegget 491854
    Se der ja , da er du i gang.
    Det kan jo lønne seg å gå løs på en EQ justering i slengen. Begynn med den på 25 og prøv deg frem med høyere Q faktor og varierende demping . Og la de andre stå på 0 inntil videre.
    Jepp, det her her gøy. Kjenner jo hvordan bassen forandrer seg mens jeg holder på her.
    Den jevneste til nå vil jeg mene. Men sliter med droppen rundt 90 Vis vedlegget 491859
    Se her ja , det kommer seg det kommer seg.

    Som det nevnes av flere her , så kan kurven godt peke litt oppover mot dypbassen. Så prøv å redusere dempingen du har gjort på 25 hz noe.
    Ved 78hz en smal demping (høy Q) på et par db , senk nivået ved 99hz båndet - prøv deg frem med Q-verdi.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Blir litt svimmel jeg, når lyden skal avgjøres av en mediokre mikrofon tilkoblet en PC/Mac. Det aller beste måleinstrumentet har vi med oss hvorhen vi går, nemlig ørene. Skal man kun lese kurver og målinger framtvunget via et meget begrenset PCprogram, ja da kan man like gjerne gi FAEN i gleden ved å lytte til musikk. Det er ikke liniære kurver som måler musikkglede, men det å få fot og bli engasjert.
    Det er et VERKTØY for å hjelpe til med å øke musikkgleden, og andre mer nerdete aspekter ved hobbyen for de som liker det. Greit at du ikke gidder, men det er vel ingen grunn til å bli hissig og rope ut banneord i andres hyggetråder av den grunn?
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Moro å følge med på dette, selv om ørene og opplevelsen definitivt er viktigst til sjuende og sist. MEN, dersom jeg hadde hatt utstyret og kompetansen til det, hadde jeg garantert drevet mer med måling jeg også, om ikke annet fordi det sikkert er gøy i seg selv. :)

    Blir nok en heftig hjemmekino dette her, når man går så grundig til verks.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn