Andøytoppen kjellerkino - en nybegynners leting etter godlyden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Da kom plutselig feriepenger denne måneden, så da ble det Arendal monitor s til kjelleren. Hørte de i demorommet hos Arendal sound og har egentlig siklet på det siden:)

    Men med unntak av frontvegg og bakvegg er veggene ganske nakene, så tenkte å gjøre noe med det, ser det er rockfon akustikkplater som er en slager her, men kanskje noen kan fortelle meg hva som er vanlig pris. Har vært i kontakt med Carlsen og fritzøe og de skal ha 2700 for 8 plater. Det er inkludert frakt på stive 900 kroner.

    Er det bare jeg som synes dette var dyrt?

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Svindyrt hvis du bare skal ha demping i førsterefleksjon. Lag selv med Rockwool flexi-a 7,5 cm eller 10 cm.

    Vil du gå kommersielt er Broadsorbor fra RPG acoustics (lydogakustikk.no) det beste jeg har sett av demping i forhold til tykkelse. Koster dog en del mer.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Svindyrt hvis du bare skal ha demping i førsterefleksjon. Lag selv med Rockwool flexi-a 7,5 cm eller 10 cm.

    Vil du gå kommersielt er Broadsorbor fra RPG acoustics (lydogakustikk.no) det beste jeg har sett av demping i forhold til tykkelse. Koster dog en del mer.
    Ja, det var det jeg også syntes. Har sjekket litt rundt og minstefrakten virker faktisk å være på 900 kroner. Så kan godt være at løsningen blir rockwool flexi-a. Dersom jeg ikke kan bruke noen av de ekstra knauf space slab platene som jeg har liggende etter å ha dempet frontveggen. Noen som vet om det vil funke?
     

    Lunesp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    273
    Antall liker
    79
    Sted
    Stord
    Hei.

    Gratulerer med monitor s! De vil nok gi nytt liv og nye målinger i rommet :)
    Når det gjelder 1. refleksjon ol så ser jeg noen bruker knauf space slab med stort hell, men da ofte noe tykkere enn det som stort sett selges kommersielt. Mener jeg har sett det har vert brukt 20cm (det kommer jeg til å gå for for å dempe bredest mulig), men dette er det andre som kan myyye bedre enn meg :)

    mvh
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Fikk unna litt arbeid i Kinoen på fredag, og siden kona og baby var på overnatting hos Svigers i går kunne jeg endelig fyre opp litt action på ok volum. Så utrolig gøy! Har aldri hatt noe lyd som var i nærheten av det jeg fikk i går. Lett til å få pågangsmot til mer arbeid da.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Hei, stille her en stund da barn og jobb har tatt sitt. I tillegg har jeg vært fornøyd med lyd, så har bare kunnet kose meg. Men nå har jeg blitt nødt til å flytte på oppsett, og da starte opp igjen med REW. Fikk mye god hjelp i forrige runde, men er fortsatt grønn her så har et spørsmål som noen forhåpentligvis kan gi meg et svar på.

    jeg ønsker å teste hvordan subwoofere vil fungere på ny plassering før jeg gjør mye annet. Holder det å bare koble opp dem og så måle for å bli litt klokere, eller må jeg også koble til fronthøyttalere?
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Testet litt hvordan de målte i nye posisjon. Her snakk om to Arendal 1,5 sub. Ingen andre høyttalere koblet til. Ingen konfigurering. Er det noen som kan komme med litt råd om dette virker til å være et godt utgangspunkt, eller bør jeg jobbe litt mer med plassering av subber før jeg begynner med tweaking av de slik det er nå.

    Verdt å merke seg at hele bakveggen bak subber er kledd inn med spaceslab. Ut over det ingen tiltak foreløpig. Må først finne ut av om jeg kan få nåværende plassering til å fungere.


    bass-onsdag-5.aug.png
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Det første bildet virker jo som et meget bra utgangspunkt synes jeg :)
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Det første bildet virker jo som et meget bra utgangspunkt synes jeg :)
    Godt å høre. Jeg ville bare sjekke det før jeg begynner å sette opp flere ting. så kan man jo finetune mer etter hvert med romkorrigering og minidsp. Skal også få noen plater til å ta førsterefleksjon etter hvert, samt dempe et vindu rett bak lytteposisjon
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Hei, @Torolan og @steinost . Drister meg til å tagge dere da jeg har fått mye bra hjelp av dere her før :) Som nevnt hadde jeg jo et oppsett som jeg var fornøyd med, men så måtte jeg bytte plassering på alt pga større familie. Nå er jeg i gang igjen med en bratt læringskurve i REW. Har gjort en del målinger i kveld med både subber og fronter helt uten noen som helst form for innstillinger i reciver.

    Er den nye plasseringen helt håpløst, eller er det noe å jobbe videre med?
     

    Vedlegg

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Synes dette ser ut som bra utgangspunkt jeg , siden du har en del verktøy til å finpusse med.
    Du har jo generelt gankse lite etterklang i bassen , og da er det ganske kurant å fikse en mye jevnere respons med eq :)
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Synes dette ser ut som bra utgangspunkt jeg , siden du har en del verktøy til å finpusse med.
    Du har jo generelt gankse lite etterklang i bassen , og da er det ganske kurant å fikse en mye jevnere respons med eq :)
    godt å høre, så om jeg henger med da så er neste steg inn å forsøke seg litt med db i reciver?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    godt å høre, så om jeg henger med da så er neste steg inn å forsøke seg litt med db i reciver?
    Db...? Du mener eq sikkert ?
    Ja det kan du eksperimentere med nå. Hva hadde du for slags receiver igjen ?
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Db...? Du mener eq sikkert ?
    Ja det kan du eksperimentere med nå. Hva hadde du for slags receiver igjen ?
    Menter eq ja 🤭 Yamaha RX 1060. I tillegg har jeg en DSPeaker Anti-Mode 8033 Cinema som jeg kan koble til for mer hjelp. Så håper å få det ship shape til slutt:)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Menter eq ja 🤭 Yamaha RX 1060. I tillegg har jeg en DSPeaker Anti-Mode 8033 Cinema som jeg kan koble til for mer hjelp. Så håper å få det ship shape til slutt:)
    Ja antimoden kan du nok bare koble til - den gjør en god jobb med subene. Så kan dunke velde med Yamahaen om du vil kjøre med de innstillingene den selv foreslår med YPAO , eller om du vil kjøre frontene i manuell eq selv. Man må bare prøve seg frem til hva en liker best i hvert enkelt tilfelle 😀
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Sliter med å få ting helt til å stemme med ny plassering av utstyr i rom. Men etter å ha lest @Retep sin guide på plassering gikk jeg løs på nye runder. Men subbene veier jo litt og sliten ble jeg, så da ble jeg fristet til å prøve meg på å bruke Room Sim for første gang for å se om den kunne gi meg noe å gå på :)

    Den jevneste kurven fikk jeg ved å stacke subber i hjørnet bak lytteposisjon. Dette er en av de få plassene jeg ikke har testet i virkeligheten da det ikke har funket før, men er jo nye lodd nå. Så om jeg tolker room sim riktig er det muligens verdt et forsøk?

    Men er et vindu på den veggen. Kan jeg få plottet det inn i room sim?

    Og hva med vegg med lerret. Den kan jeg jo kle fullstendig med spaceslab . Går det an å ta høyde for dette i programmet?

    Noen som vet?
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Da har jeg testet løsningen som Room Sim anbefalte. Usikker på om den var noen bedre en målingen i innlegg 130 og 135, men i og med at jeg tok ut all dempemateriale av rommet før jeg startet fikk jeg jo også en mulighet til å se hvordan ting utviklet seg med kurvene etter hvert som jeg fylt på med spaceslab igjen.

    Her er rommet helt nakent. (PS alle målinger som følger er med subber stakket i hjørnet bak lytteposisjon.)
     

    Vedlegg

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Og til slutt et med hele veggen og etter at jeg har brukt DSPeaker Anti-Mode 8033
     

    Vedlegg

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Hmm , usikker på om dette er noen bedre løsning ja.
    Å kun ha sub bak er meget vanskelig å få til , hvertfall dersom dem skal være med litt oppover i frekvens.
    Målingene kan se bra ut , men man hører veldig fort hvor suben står , og da blir det unaturlig.
    Så fortsett med å ha suber foran , så kan du heller teste ut å fylle på med en el flere bak senere . Eller du har jo to suber har du ikke ? Da kan du jo teste med en foran og en bak ,men da er du avhengig av å kunne tidsjustere (time) subene individuelt for å utnytte det. Og da får du heller ikke fullt utbytte av Antimoden din.
    Har Yanahaen din 2 individuelle subutganger , eller er det kun en splittet utgang med samme signal ?
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Hmm , usikker på om dette er noen bedre løsning ja.
    Å kun ha sub bak er meget vanskelig å få til , hvertfall dersom dem skal være med litt oppover i frekvens.
    Målingene kan se bra ut , men man hører veldig fort hvor suben står , og da blir det unaturlig.
    Så fortsett med å ha suber foran , så kan du heller teste ut å fylle på med en el flere bak senere . Eller du har jo to suber har du ikke ? Da kan du jo teste med en foran og en bak ,men da er du avhengig av å kunne tidsjustere (time) subene individuelt for å utnytte det. Og da får du heller ikke fullt utbytte av Antimoden din.
    Har Yanahaen din 2 individuelle subutganger , eller er det kun en splittet utgang med samme signal ?
    Den har to utganger. Men tror ikke jeg skal begynne å komplisere det for mye med å time subbene :) Beste er å skaffe antimode et så godt som mulig utgangspunkt tenker jeg.

    Flyttet subber foran igjen (ved siden av hverandre midt på veggen). Da fikk jeg denne målingen (bilde1) og den er da tatt under samme forutsetninger som denne målingene med subber bak i hjørnet (bilde 2).

    Skal se om jeg kan få kjørt et sveip til etter å ha koblet på antimoden. Så kan jeg sammenligne de resultatene også. Ellers begynner jeg å klø rimelig godt nå, så tror ikke jeg skal flytte på dempemateriale flere ganger i dag:)
     

    Vedlegg

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    De ja jeg vet den har to utganger , men kan den sette forskjellig avstand til sub på dem...?
    De største kan det , men er usikker på din 🤔
    Kan du gjøre det , så kan det være verdt å teste siden du først er i gang med testing liksom...
    Er du skikkelig heldig kan det hende Antimoden blir overflødig😀
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    De ja jeg vet den har to utganger , men kan den sette forskjellig avstand til sub på dem...?
    De største kan det , men er usikker på din 🤔
    Kan du gjøre det , så kan det være verdt å teste siden du først er i gang med testing liksom...
    Er du skikkelig heldig kan det hende Antimoden blir overflødig😀
    Ja, om jeg kan sette forskjellig avstand må jeg sjekke nærmere, men ganske sikker på at det er nei der.

    Ellers, måtte bare teste med antimoden og subber foran. Bilde 1 viser hvordan det ble. Bilde 2 viser hvordan det var når jeg hadde de bak.

    Lydmessig så lener jeg mot subber foran, så vidt jeg kan tolke målinger ser det også ut som det riktige?
     

    Vedlegg

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Ser bedre ut også ja , mye mer dypbass i allefall.Men jeg synes det er litt rart at ikke Antimoden glatter ut dette enda bedre ...🤔
    Men du har vel eq på subutgangen din..? I såfall kan du jo øke litt ved 31 Hz , og dempe litt ved 49 og 62 Hz ...
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Ser bedre ut også ja , mye mer dypbass i allefall.Men jeg synes det er litt rart at ikke Antimoden glatter ut dette enda bedre ...🤔
    Men du har vel eq på subutgangen din..? I såfall kan du jo øke litt ved 31 Hz , og dempe litt ved 49 og 62 Hz ...
    Ja, tror jeg skal forsøke meg på antimode en runde til, måtte ut av rommet mens den gikk pga en telefon, så kan ha skjedd noe underveis. Uansett har jeg nå funnet et ok utgangspunkt tenker jeg :) omsider.

    Og så har jeg som du sier eq, så kan ratte noe. Dersom antimode lar meg gjøre det da, det er jeg usikker på.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Ja , men nå er det ikke den han har. Det er jo noen eq punkter til rådighet i Yamahaen mener jeg , og da bør han komme i mål sammen med en vanlig Antimoden😀
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Ja , men nå er det ikke den han har. Det er jo noen eq punkter til rådighet i Yamahaen mener jeg , og da bør han komme i mål sammen med en vanlig Antimoden😀
    jepp, husker jeg brukte eq i yamahaen i tidligere runder, så dette bør gå:)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Ja dette er jo bortimot eksemplarisk , fortsett fra et lite søkk ved rundt 55hz. 😀
    Du har jo også såpass lite etterklang nå , at det burde gå fint å legge på litt eq i området hvis du har muligheten til det , uten negtaive effekter 😀
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Hei, da har jeg beveget meg bort fra målinger av subwoofer og over på fronthøyttalere. Men det er et helt nytt området for meg. Noen som kan hjelpe meg igang med hva jeg skal se etter her, eventuelt hvor jeg har utfordringer med tanke på dette bildet?
     

    Vedlegg

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Jeg har sikkert mer å gå på, se måling over, men satte meg ned for å høre på litt musikk nå, og wow. Lyd jeg aldri har vært i nærheten av i kjellerstua før. Sykt gøy. Begynner å se ut som et skikkelig rom også heldigvis, ikke et bombenedslag:)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Du bør bruke logaritmisk skal , da er det litt lettere å tolke etter mitt syn i allefall.
    Og vannfall ser man helst på mellom 15 og 2-300 hz.
    Er denne målingen etter YPAO sine innstillinger av begge fronter sammen ?
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Du bør bruke logaritmisk skal , da er det litt lettere å tolke etter mitt syn i allefall.
    Og vannfall ser man helst på mellom 15 og 2-300 hz.
    Er denne målingen etter YPAO sine innstillinger av begge fronter sammen ?
    Den er etter yapo begge fronter ja. Skal se om jeg finner ut av det med logmaritmisk
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn