Siden jeg ga opp kabinettbygging, gikk jeg over til å prøve å bore mer i taket. Fremdeles uten assistent dessverre, men med litt pauser klarte jeg det på et vis.
...og før vi kommer til en ny runde med kløning og tabber, la meg ta det positive først.
ESSVE universalplugger! Jeg har alltid hatt et litt anstrengt forhold til vanlige plast- og nylonplugger. Men for takabsorbentene gikk jeg en tur innom Thauglands for å se hva de hadde. Og jeg endte på en tilsynelatende helt vanlig plugg-og-skrueløsing. Men disse funka veldig bra. Og hadde svært gode instrukser på boksen slik at selv en uerfaren stakkar som meg ikke skulle klare å gjøre feil.
Jeg bruker denne:
http://shop.thaugland.no/main.aspx?page=article&artno=50132 som krever 6mm hull. Noe som ikke føltes alt for overdrevent. De oppfører seg veldig fint, og kan trygt anbefales.
Taket mitt er betong, og jeg har hittil hatt flaks og ikke truffet armeringsjern denne gangen. (det skjedde da jeg skulle feste projektoren)
Se etter de lett gjenkjennelige grønne plastboksene på jernvaren. Er mange som selger disse, ikke bare Thaugland.
Men siden dette tydeligvis er dagen for tabber og overraskelser, så kan dere sikkert se for dere hva jeg oppdaget da jeg klarte å lirke inn noen plater (som forsåvidt ikke bør anses som en enmannsjobb det heller)
Som et hint kan jeg jo spørre dere hva dere tror er årsaken til at jeg ikke legger ut et bilde av en full rekke med absorbenter
Jeg trenger tydeligvis noe finurlig verktøy om jeg skal klare å få strammet skruene på absorbentene som sitter i midten. Det hadde jeg jo ikke tenkt på. Hadde sikkert vært lurt å montert de med 15cm avstand eller mer, slik at det var mulig å komme til med verktøy, men jeg syntes det virka som en god ide å sette de inntil hverandre. Helt til nå altså.
Siden jeg ikke gidder å omkonfigurere hele planen, så har jeg innsett at jeg SKAL klare å få til dette.
Løsningen blir sannsynligvis å få meg en skralle med litt langt håndtak slik at jeg kan komme til fra denne vinkelen. Kommer til å være ganske slitsomt, frustrerende og ... ja, idiotisk, men det skal være mulig.
Problemet i første omgang blir å finne en skralle som er liten nok til at den ikke kræsjer i brakettene, men som samtidig har langt nok håndtak. Samtidig bør den heller ikke være tyngre enn at jeg klarer å presse den OPP mot taket så den ikke glipper taket i skruen.
Siden brakettene gir såpass mye avstand mellom tak og panel, så er det plass til armer der inne, men de er ikke SÅ lange. Så jeg må ha noe mer enn den bittelille miniskralla jeg har i dag. Trenger altså ikke et meterlangt håndtak, men 30cm bør det nok være.
Tanken er altså å løse problemet på denne måten:
Noen tips?