OK, dette var gøy!
Saga er så ... absurd presis, og da jeg skulle ta mitt første kutt, skjønte jeg ikke at bladet rørte borti MDF'en engang! Det var som at den bare strøk forsiktig borti, og vips var det over. Et usannsynlig rent og pent kutt, og veldig lite støv som ikke ble sendt rett i støvsugerslangen.
Dette føltes rett og slett ut som juks. Jeg er utrolig takknemlig for at dere fikk meg til å forstå at stikksag ikke var noe poeng. Dette var rett og slett en nydelig følelse!
Før dere får se bildene er det to ting dere skal vite:
1: Jeg har ALDRI gjort dette før, på noen som helst måte. Aldri bygget høyttalerkabinetter eller noe annet, så jeg hadde egentlig ingen annen plan enn å lage en boks jeg kunne putte høyttalerne i.
2: som mitt første bygg er jeg veldig glad for at disse høyttalerne ikke skal synes. Det var i tankene mine helt fra før jeg startet, at dette trenger ikke se pent ut, og derfor prøver jeg heller ikke å få det pent. Det senket terskelen veldig for å prøve dette. Og det er jeg glad for.
Første delehaug kappet og klart.
Merk at det ble _ingen_ feilkapp, og det ble heller ikke kjørt noe som helst form for testkutting. Alt som ble kappa ble brukt til boksene.
Slik ble kabinettene. Ikke direkte vakre, men forhåpentligvis vil de gjøre jobben.
Siden jeg ikke har mer enn to veldig små tvinger, kunne jeg ikke basere meg kun på liming. Så da ble det skruer i tillegg til lim.
Det var først etter at jeg hadde skrudd sammen det første kabinettet at jeg kom på tanken om å forsenke skruene litt. Ikke fordi det kommer til å synes, eller ha noe å si, men jeg regnet det som en fin ting å teste ut.
Prøvemontering av ramma til in-wall høyttaleren.
Alt passer og ser ut til å skulle funke bra.
Løsningen B&W bruker for å feste høyttaleren i "veggen" likte jeg veldig godt. Små tvinger som rett og slett klemmes fast til baffelen. Ingen verktøy nødvendig.
Dette bildet er bare for å vise hvordan høyttaleren blir i forhold til kabinettet.
Jeg skal bore hull til høyttalerkabel i kabinettet, og så skal jeg koste og vaske her før jeg pakker ut selve høyttaleren av plasten.
Nå gjenstår det en måte å få festa kabinettene i takabsorbentene.
Kabinettene uten innhold veier 2,2 kg.
Kjøpte 12mm MDF da jeg uansett var på Thaugland for å kjøpe saga. Og det tror jeg var lurt. Det jeg hadde liggende her fra før av var 22mm, så om jeg hadde brukt det ville jeg ha bikka 4kg bare for kabinettene. Det kunne blitt litt tungt for de puslete brakettene som skal skrus i taket.
Nok en gang: Dette var SKIKKELIG moro! En helt ny opplevelse med dette magiske verktøyet. Skjønner ikke at dykksag er standard i samtlige butikker som selger verktøy. Dette burde vært allemannseie!