Anlegget mitt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.334
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Da har du muligens en du kan ofre mot ønsket betaling og forhåpentligvis attpåtil ikke har noe hastverk med å kvitte deg med den sånn inntil videre og da eller 😁🙏
    Nei, den har ligget i esken til D1100 siden ny, har aldri vært brukt. Har det overhodet ikke travelt og du kan godt få den for en høvding når det måtte passe deg.

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Er nok ikke helt slik, faktisk er det svært mange utlendinger som mer enn gjerne handler på det norske bruktmarkedet nettopp pga prisene.. Når det gjelder Toskebokser er det sjeldent man kan gjøre gode kupp på det private bruktmarkedet, jeg har fått langt bedre priser via forhandlere.
    Usikker på hva du mener med toskebokser?
    overraskende for meg både at det norske marked ikke bare kan konkurrere med det store utland hva angår priser men faktisk utkonkurrere de og at det private norske markedet generelt er dyrere enn det å handle brukt gjennom en norsk forhandler 🤷‍♂️

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    RB1090 har ingen triggerport, men svært mye av dagens utstyr har det. McIntosh benytter stereo hodetelefonplugger til både å styre av/på og lys i hele kjeden fra preamp. Den er til og med programerbar, slik at du kan slå av og på ønsket utstyr ved kanalvalg. Om du ser bak på din C48, ser du 6 tilkoblinger under "Power Control" som du kan bruke på alt utstyr som har triggerport.
    Jeg ser dette og for meg ser det ut som det er minijack mens på min CNX V2 streamer ser det ut til at jeg må ha to stk RCA (bildet).
    Må jeg isåfall ha en minijack til RCA kabel for å få dette til å kommunisere?
    jeg antar at dette ikke har noen som helst innvirkning på lydkvalitet?
    Håper isåfall det også er en lignende mulighet på ML332’n, slik at jeg kan forholde meg til kun en fjernkontroll til det meste, eller til og med kanskje alt 😊
    AB1A1FF0-FA7B-4F69-9F6E-F6AC620B2E58.png

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.334
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Det har aldri vært et problem med snart 50 år med lyd hos meg iallefall :) Noe feil med utstyret hvis det er et problem hos mange ;)

mvh
    Har selv en mistanke om at min Rotel er moden for en real overhaling. Noe jeg uansett vil gjøre enten det blir så jeg beholder den og selger 332’n, eller selger Rotelen.
    Du vet ikke tilfeldigvis om noen profesjonelle/kyndige i Trøndelag/Trondheims området som har godt renommé og god erfaring med slikt?

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.709
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Har selv en mistanke om at min Rotel er moden for en real overhaling. Noe jeg uansett vil gjøre enten det blir så jeg beholder den og selger 332’n, eller selger Rotelen.
    Du vet ikke tilfeldigvis om noen profesjonelle/kyndige i Trøndelag/Trondheims området som har godt renommé og god erfaring med slikt?
    Nei dessverre 🤔

mvh

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Nei dessverre 🤔

mvh
    Ok. Det skal jeg nok finne ut av tenker jeg 👍
    Har selv brukt ett selskap ved navn jeg mener å huske er Trondheim eventuelt Tiller TV og Radiospesialisten med en HK690 og erfaringen jeg har fra den opplevelsene var god.
    Usikker på kompetansen og erfaringen angående litt mer high-end utstyr, noe jeg anser Rotelen som, sammenlignet med HK690’n. Harman Kardon altså.
    Tror neppe jeg ville ha sendt C48’n min dit for å si det sånn, uten at jeg er bastant på at de ikke er kompetente elle erfarne nok på high-end klassen.
    Bare ett inntrykk jeg selv har etter å ha brukt de.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.337
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeg ser dette og for meg ser det ut som det er minijack mens på min CNX V2 streamer ser det ut til at jeg må ha to stk RCA (bildet).
    Må jeg isåfall ha en minijack til RCA kabel for å få dette til å kommunisere?
    jeg antar at dette ikke har noen som helst innvirkning på lydkvalitet?
    Håper isåfall det også er en lignende mulighet på ML332’n, slik at jeg kan forholde meg til kun en fjernkontroll til det meste, eller til og med kanskje alt 😊
    Vis vedlegget 1030811
    Hmm, tror du må prøve å ikke tro på konspirasjoner, ellers må du ha kabler ca sammme verdi so huset ditt for å motvike dårlig lyd......

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Hmm, tror du må prøve å ikke tro på konspirasjoner, ellers må du ha kabler ca sammme verdi so huset ditt for å motvike dårlig lyd......
    Du får bare unnskylde min uvitenhet men nå henger jeg ikke helt med på hva du mener?

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Har ikke noe med lyd å gjøre i det heletatt. Trigger sender bare av/på pulser til styringa.
    Skjønner 👍 men har jeg rett i at om jeg skal få HR085 til å fungere som fjernkontroll til CXN V2 så må jeg ha en minijack til RCA kabel da det for meg ser ut som det er RCA som brukes til samme funksjon på CXN V2 streameren?

Salamander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Antall liker
    1.328
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    6
    Ifølge noe jeg har lest for en god stund siden så vil det å bruke Neby som "mellomledd" synonymt med å doble prisen sammenlignet med å handle direkte fra det store utland. Nå er jo det mest riktige å støtte opp om norske forhandlere men om prisforskjellen er på ett horribelt nivå så kan de takke seg selv. Dette er som sagt bare noe jeg har lest og en må sikkert ta toll med i betraktningen også. For alt jeg vet så er f.eks Neby det beste alternativ.
    Når jeg hadde samme problemstilling for 4 år siden med klissete kontroll på min C-48, så kostet den 2995,- hos Neby. Endte opp med å kjøpe fra Audio-classics til rett over 1000 lappen. Fjernkontrollen koster 99$ der nå, men med litt frakt og moms i tillegg, så ville jeg hoppet på @MakkinTosken sitt generøse tilbud før han angrer seg😂

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.334
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Når jeg hadde samme problemstilling for 4 år siden med klissete kontroll på min C-48, så kostet den 2995,- hos Neby. Endte opp med å kjøpe fra Audio-classics til rett over 1000 lappen. Fjernkontrollen koster 99$ der nå, men med litt frakt og moms i tillegg, så ville jeg hoppet på @MakkinTosken sitt generøse tilbud før han angrer seg😂
    Da skal Neby jaggu ha sitt for den! :cautious: Kjøpte nettopp 4 badehåndklær fra dem til ca samme samlet pris, følte det var et kupp. :ROFLMAO:

1717954831560.png

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Har hørt lignende selv angående Neby vs utenlandsk forhandler.
    Kjempetilbud det ja men har nå tross alt en bindende avtale med @MakkinTosken med mindre ubehag er ønskelig 😉😆

Salamander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Antall liker
    1.328
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    6
    Da skal Neby jaggu ha sitt for den! :cautious: Kjøpte nettopp 4 badehåndklær fra dem til ca samme samlet pris, følte det var et kupp. :ROFLMAO:
    Flott skarre væra 😌 👌 😂

…har en Accuphase t-skjorte, men tørr ikke bruke den. Selv ikke på messe med likesinnede…Henger i skapet. Møllen setter i det minste pris på den😌

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.860
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke det er en trigger, men en buss med noe mer utvidet funksjonalitet.
    Jeppps...... IKKE trigger.
    Og IKKE prøv å sette RCA/MiniJack mellem de 2.
    Det er en buss til bruk mellem ulike "Cambridge" apparater....... og KUN det. Du kan risikere å skade Cambridge´n
    så den ikke funker etterpå.
    Trigger = typisk 12 volt spenning, som slår av/på tilsluttede apparater.
    Kontroll Buss = Dataspråk imellem ulike apparater av samme fabrikat.

Usikker på hva du mener med toskebokser?
    Utdanning for ferskings/trøndere 😁 :
    Norges største "fanboy" av McIntosh = nickname @MakkinTosken
    McIntosh audiogear av ulike slag i huset til @MakkinTosken = "Toskebokser" 😂

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.334
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vel, @Dolbytor går meg en høy gang, han er virkelig syk.
    Det var dessuten han som sementerte begrepet. McIntosh hadde sikkert vært ordentlig begeistret for å vite at de mest aktive norske kundene kaller utstyret deres for det. :unsure:

Pær

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Antall liker
    168
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Oj, oj, oj @Kjell-Ove 808 , for noen høyttalere :cool: . Eldre B&W har alltid fasinert meg og 808 er et smykke og låter nok meget bra (Har aldri hørt dem selv). Har selv noen DM16 fra 1983, ikke i nærheten av 808, men har noen likheter. Når høyttalerne drar på årene kan det være en ide å vri bass elementene 180 grader, de har tross alt stått 40 år med tyngdekraften som drar dem nedover, og opphenget kan lide litt av det. Gjort det selv; låter det bedre??? vanskelig å se, men det skalder ikke... og elementene har det nok bedre og varer lenger.
    Verdiene på kondensatorene i delefilteret kan også begynne å avvike litt, kjenner ikke til hva som er brukt i 808, men i DM16 er det for det meste "lytter". Vil tro der er brukt motstander på diskanten, helt i starten og ikke rett før diskanten (Hvis det ga noe mening)... poenget; den blir meget varm. Står det en kondensator tett på den så vil den lide med årene. Har sett at det har vært en utfordring på flere eldre B&W (matrix 800 serie og DM serien). Noen tanker og tips som kan være OK å ta med;)
    Men igjen, de høyttalerne der!!!!! Vakkert........ misunnelig??? JA....

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.982
    Sted
    Holmestrand
    Det er en buss til bruk mellem ulike "Cambridge" apparater....... og KUN det. Du kan risikere å skade Cambridge´n

Kudos for støtteundervisning av rookies.
    Lærekurven kan være bratt for oss alle.

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag

Tusen takk for lærdommen 🙏
    Kjekt å vite 👍
    Jeg har hørt uttrykket "Donald-watt" men toskeboks var ny for meg 😁

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Oj, oj, oj @Kjell-Ove 808 , for noen høyttalere :cool: . Eldre B&W har alltid fasinert meg og 808 er et smykke og låter nok meget bra (Har aldri hørt dem selv). Har selv noen DM16 fra 1983, ikke i nærheten av 808, men har noen likheter. Når høyttalerne drar på årene kan det være en ide å vri bass elementene 180 grader, de har tross alt stått 40 år med tyngdekraften som drar dem nedover, og opphenget kan lide litt av det. Gjort det selv; låter det bedre??? vanskelig å se, men det skalder ikke... og elementene har det nok bedre og varer lenger.
    Verdiene på kondensatorene i delefilteret kan også begynne å avvike litt, kjenner ikke til hva som er brukt i 808, men i DM16 er det for det meste "lytter". Vil tro der er brukt motstander på diskanten, helt i starten og ikke rett før diskanten (Hvis det ga noe mening)... poenget; den blir meget varm. Står det en kondensator tett på den så vil den lide med årene. Har sett at det har vært en utfordring på flere eldre B&W (matrix 800 serie og DM serien). Noen tanker og tips som kan være OK å ta med;)
    Men igjen, de høyttalerne der!!!!! Vakkert........ misunnelig??? JA....
    Tusen takk for dine komplimenter og gode tips 🙏
    Synes selv de er veldig fine ennå "rose-wood" utgaven er hakket penere.
    Lyden er det heller ingenting å si på. Sånn ca like mektig som deres fysiske størrelse 😁
    Jeg har iallfall ikke hørt maken. Jeg visste ikke av denne modellen før jeg tilfeldigvis kom over de på Finn, og fikk regelrett hakeslepp bare av synet.
    DM16 ser jo pene ut de også. En ser godt de er fra samme tidsepoke 👍

Pær

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Antall liker
    168
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Nei ;)
    Utelukkende polyester. Ingen elektrolytter (bipolare).
    Takk for korreksjonen🎯 det er sant, men på mine DM , usikker om 808 har det, var det en 1000uf lytt på bassen, den var bare å hive ut og det viste seg raskt å være en god ide🤓

Sist redigert:

Pær

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Antall liker
    168
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Tusen takk for dine komplimenter og gode tips 🙏
    Synes selv de er veldig fine ennå "rose-wood" utgaven er hakket penere.
    Lyden er det heller ingenting å si på. Sånn ca like mektig som deres fysiske størrelse 😁
    Jeg har iallfall ikke hørt maken. Jeg visste ikke av denne modellen før jeg tilfeldigvis kom over de på Finn, og fikk regelrett hakeslepp bare av synet.
    DM16 ser jo pene ut de også. En ser godt de er fra samme tidsepoke 👍
    Fikk mine DM16 billig pga litt skavanker og en død mellomtone. Har sett flere har erfart ‘død’ mellomtone på B&W fra den epoken da kondensatoren ligger tett på en motstander som blir alt for varm, men heldig vis lett å fikse. Fant denne på finn.no , stive priser for tiden💸💸💸en null mer enn jeg gav for mine… https://www.finn.no/337039659

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Fikk mine DM16 billig pga litt skavanker og en død mellomtone. Har sett flere har erfart ‘død’ mellomtone på B&W fra den epoken da kondensatoren ligger tett på en motstander som blir alt for varm, men heldig vis lett å fikse. Fant denne på finn.no , stive priser for tiden💸💸💸en null mer enn jeg gav for mine… https://www.finn.no/337039659
    Sier du det ja. Har heldigvis ikke vært borti det problemet og håper jeg slipper unna. Jeg vet nå, hvem jeg skal kontakte om problemer oppstår 😁👍
    Stive priser ja, det skal være sikkert og vist 😏
    Det gjelder jo alt i dag.

Jeg vet ikke om du har lest dette her:

Interresant og gøy lesning.
    Som for eksempel denne: "The name of the system is derived from the fact that the length of the tapered space is equal to 1/4 of the wavelength of the lowest sound (80 Hz at 808) at which this effect occurs" synes jeg var litt gøy 😊

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.121
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gøy ja. Jeg visste ike at de gjorde den sammen med Nakamichi, og heller ikke at mellomtonen er transmisjonslinje-avstemt. Bildet er nesten uleselig, men det ser vitterligen ut som at den forvrenger særdeles lite ved 95dB/m:
    1718041677612.png

Til sammenlikning begynner en KEF LS60 å beskytte seg selv ved omtrent samme lydtrykk.

Ser også at delefilteret er komplekst og litt til. Hadde vært gøy å se et impedansplott på dem. Polarplottene er interessante. Man ser også tydelig hvordan den asymmetriske plasseringen av mellomtone- og diskantdrivere gjør responsen "skjev". Hva som låter best av innerst og ytterst kommer antakelig an på i kvart einskilde høve.
    1718042572516.png

Sist redigert:

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Jeg ville jo, sånn per automatikk, ha diskant ytterst, så altså bytte de....
    Jeg satte de faktisk selv som du sier, når jeg fikk de i hus. Det var liksom logisk for meg men har i ettertid funnet ut at det er slik de står nå, på bildet de er ment å stå. Kan ikke si jeg la merke til noe nevneverdig forskjell på lyden men tror nok den eventuelle forskjellen ville ha kommet frem bedre om jeg ikke har hatt så mye resonans/støy fra rommet de står i.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn