Anlegget mitt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Horten
    Hvilken resonans/støy i rommet er det du tenker på? :unsure:
    For ofte så er det slik at om rommet er bra å ha en samtale i, eks som ikke gir masse ekko eller føles rart på noen måte og det er lett å få med seg hva som sies, så er det også et bra rom å høre på musikk i.
    Soffa, møbler, bokhyller, bilder, tepper++, aka ikke superminimalistisk, i hjem her på berget gir ofte et veldig bra utgangspunkt.:cool:

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Hvilken resonans/støy i rommet er det du tenker på? :unsure:
    For ofte så er det slik at om rommet er bra å ha en samtale i, eks som ikke gir masse ekko eller føles rart på noen måte og det er lett å få med seg hva som sies, så er det også et bra rom å høre på musikk i.
    Soffa, møbler, bokhyller, bilder, tepper++, aka ikke superminimalistisk, i hjem her på berget gir ofte et veldig bra utgangspunkt.:cool:
    Snakking går greit men også der høres en viss resonans/klang.Det er nok mye pga at jeg har lite på veggene, ingen gulvmatter og heller ingenting i tak annet enn en spot-skinne som selvsagt lager lyd.
    Har en vedovn som også lager en god del lyd men hovedproblemet er vibrerende taklister og gamle, "skranglete" vindu og mye resonans fra både vegger, tak og gulv. Nå er det eneste tiltaket jeg har gjort å henge opp forholdsvis tykke gardiner, noe som helt klart hjelper.
    Tv’n derimot, en 65" Panasonic plasma sådan, hjelper slettes ikke der den står midt i mellom høyttalerene.
    Det ultimate hadde jo selvsagt ett dedikert lydrom noe som mest sannsynlig vil bli med årene.
    inntil det eventuelt skjer så må jeg gjøre de tiltak jeg kan der de står.
    Har noen ideer om hva det blir som jeg kommer til å dele her, i tilfelle jeg skulle komme på noe idioti, noe som slettes ikke er en umulighet.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.121
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det fine med TV midt mellom høyttalerne er at man kan gå i operaen (eller på Rammsteinkonsert) hjemme i stua. En annen sak er at den gjør mindre ille for lyden enn hva mange audiofile tror.

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Det fine med TV midt mellom høyttalerne er at man kan gå i operaen (eller Rammsteinkonsert) hjemme i stua. En annen sak er at den gjør mindre ille for lyden enn hva mange audiofile tror.
    Det blir jo etter min fattige fortstand som en glatt veggflate som sender en god del resonans ut i rommet, altså lyd som legges på det som opprinnelig kommer fra høyttalerene men det kan godt hende det ikke utgjør det helt store som jeg tror.

Pær

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Antall liker
    168
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Det blir jo etter min fattige fortstand som en glatt veggflate som sender en god del resonans ut i rommet, altså lyd som legges på det som opprinnelig kommer fra høyttalerene men det kan godt hende det ikke utgjør det helt store som jeg tror.
    Kan sikkert få gjort mye med en miniDSP 2x4. Aldri prøvd selv og sikkert mange meninger om det er veien å gå…..

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.121
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Flatskjerm er ikke bedre enn en glatt vegg, men heller ikke verre. Frontveggen min er et skyvefelt i glass. Jeg får ikke sett opera, men utsikten er grei nok. Det viktigste i oppsettet mitt er ar det er langt til alle vegger og at høyttalernes utstrålingsmønster er nær et perfekt dipol-åttetall. Bilde.

I ditt rom tror jeg at jeg hadde "drept" frontveggen slik jeg har gjort i taket over lytteområdet, og om lister og karmer skrangler hadde jeg gått på med hammer og spiker.

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Flatskjerm er ikke bedre enn en glatt vegg, men heller ikke verre. Frontveggen min er et skyvefelt i glass. Jeg får ikke sett opera, men utsikten er grei nok. Det viktigste i oppsettet mitt er ar det er langt til alle vegger og at høyttalernes utstrålingsmønster er nær et perfekt dipol-åttetall. Bilde.

I ditt rom tror jeg at jeg hadde "drept" frontveggen slik jeg har gjort i taket over lytteområdet, og om lister og karmer skrangler hadde jeg gått på med hammer og spiker.
    Ser du har montert noe i taket der ja. Har tenkt tanken. Jeg regner med det er hult med kun en diffusjonsåpen duk under hvor det hele absorberer lyd og ikke reflekterer?
    Mine tanker er å skru en 30mm lekt som en ramme rundt hele takflaten over og ett par meter foran anlegget hvor det hele til slutt dekkes med en slik duk som strammes, stiftes og klemmes med list under.
    mulig det blir en form for led-stripe rundt det hele før duken blir lagt. Det er iallfall en tanke jeg har.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.121
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er 10 cm akustikkplate som vel absorberer 90% i virkeområdet. Når du først skal gjøre noe slikt gå for 10 cm dybde. da virker det noenlunde frekvenslineært ned til ca 400 Hz.

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Det er 10 cm akustikkplate som vel absorberer 90% i virkeområdet. Når du først skal gjøre noe slikt gå for 10 cm dybde. da virker det noenlunde frekvenslineært ned til ca 400 Hz.
    Det tviler jeg på at jeg har takhøyde til men skal ofre det jeg kan 👍. Kommer nok til å lage det selv da jeg er snekker, fremfor å kjøpe kostbare hi-fi løsninger.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.121
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hva har du? Her er det nominelt 240 effektivt 235 cm, og 225 cm under platene (feltet er 180x120 cm). Har du en plantegning av rommet ditt?

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Hva har du? Her er det nominelt 240 effektivt 235 cm, og 225 cm under platene (feltet er 180x120 cm). Har du en plantegning av rommet ditt?
    Det er i stuen jeg har anlegget og langt i fra ett ideelt lydrom. Huset er i fra 1924 så ingen standarder ute å går her.
    Har ikke målet i hodet men jeg tipper det nå ligger på ca 2250-2300mm. Takhøyden altså.
    Har foreløpig ingen plantegning nei, men kan lage det. Kan ta bilder også, slik at du/dere ser hva situasjonen er.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.121
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også anlegget i stuen, men i et stort typehus fra 1976. Fordelen med plasseringen er at området mellom høyttalerne er et gangareal. Ulempen er at jeg ikke kan ha en TV mellom. Den er på en annen vegg med et lite lydanlegg til.

Det jeg tenkte med plantegning var å få et inntrykk av høyttalerne og og lytteposisjonens plassering i rommet. Det kan være noe å hente der.

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Og jeg som trodde jeg hadde noe unikt 😩😄
    Der var det mye annet flott også da 😍
    De Mcintosh effektforsterkerne der er alldeles nydelige å se til iallfall. Har aldri hatt gleden av å høre de men ble selv veldig fornøyd med hva min C48 gjorde med lyden til mitt anlegg. Før den brukte jeg en HK690 som forforsterker.
    Hva heter den effektforsterkeren du har i midten og hva i all verden slags monster et det som står til høyre for platespilleren der?

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Monsteret er Mark Levinson, no 53 kanskje. Monoblokker.
    Jeg venter jo selv en oppgradering fra min nåværende Rotel RB1090 til en Mark Levinson no332, som selvsagt blir en liten tass i forhold til no53 men for meg forhåpentligvis og trolig en forbedring hva angår lydkvaliteten. Hva angår lydtrykk/mengde er muligens Rotelen hakke vassere men jeg tror faktisk ikke det.

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Jeg har også anlegget i stuen, men i et stort typehus fra 1976. Fordelen med plasseringen er at området mellom høyttalerne er et gangareal. Ulempen er at jeg ikke kan ha en TV mellom. Den er på en annen vegg med et lite lydanlegg til.

Det jeg tenkte med plantegning var å få et inntrykk av høyttalerne og og lytteposisjonens plassering i rommet. Det kan være noe å hente der.
    Jeg kommer tilbake på dette. Har laget en grov skisse allerede men den må nok finpusses litt før jeg tør dele den 😊

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Må bare få dele med alle involverte at jeg mildt sagt er veldig positivt overrasket over all den respons og god hjelp jeg allerede har fått ene og alene takket være det tilsynelatende fantastiske miljøet på forumet generelt 🙇‍🙏🙇‍♂️❤
    Det settes det voldsomt stor pris på må vite 😃

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Denne meldingen var jo ikke ment som respons til @niels men til @duc999
    Beklager den.
    Min tanke var jo å få innvestert i en MC300 men ble frarådet det av han jeg kjøpte 808 av. Han hadde prøvd det meste på de sa han (som f.eks 1,2kw monoblokker fra Mcintosh) men han frarådet meg å gå for Mcintosh når det gjelder effektforsterker til å drive 808.
    Det var foresten da jeg lærte meg utrykket "Donald-watt" som han da brukte angående Mcintosh 😄
    Han som fikk meg på ideen om og isteden gå for en ML332, noe han mente ga en atskillig bedre lydkvalitet.

Sist redigert:

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.311
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det er sikkert disse du har nå, jeg hadde de bare hjemme på oppbevaring en stund. ML 33 og ML 3 er det som er avbildet. Mcintosh er 1,2 kw blokkene som var fra samme eier som B&W

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Det er sikkert disse du har nå, jeg hadde de bare hjemme på oppbevaring en stund. ML 33 og ML 3 er det som er avbildet. Mcintosh er 1,2 kw blokkene som var fra samme eier som B&W
    Skjønner. Det jeg har nå er en Mcintosh C48 forforsterker og en Rotel RB1090 som forhåpentligvis blir byttet ut med en ML332 (som er lagt av til meg) etter hvert.

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag

Her har du en skisse/plantegning i en målestokk på 1:25 sånn omtrent, sånn som det står nå.
    Fant jo ut at alt sto litt skeivt i forhold til at jeg prøver å få sweetspot sentrert mot sofaen og måtte flytte litt på alt og det hele tok sin tid.
    Nå står alt riktig og har dessverre ingen mulighet til å flytte hverken høytalere eller sofa fra der de står.
    Høytalerne står ca 60-70 cm fra bakvegg og den til venstre står sånn ca 15cm fra veggen til venstre.
    Fra panna mi når jeg sitter midt i sweetspot er det 5 meter til hver høytaler, målt med laser 😆
    Gjennomsnittelig takhøyde er 2200 hvor dragere bygger ca 20cm
    Det totale målet på langsiden er 6460. Fikk det ikke med på tegningen med mindre en legger sammen målene som står.

9B4EBA49-77C4-482C-BADE-18B37FA21B61.jpeg

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.982
    Sted
    Holmestrand
    Det fine med TV midt mellom høyttalerne er at man kan gå i operaen (eller på Rammsteinkonsert) hjemme i stua. En annen sak er at den gjør mindre ille for lyden enn hva mange audiofile tror.
    Og når man faktisk ser på TV så har man faktisk god lyd.
    NRK har vist en serie med jazz, det er en del klassisk.
    Alt på skjerm blir bedre med god lyd.
    🤗

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Og når man faktisk ser på TV så har man faktisk god lyd.
    NRK har vist en serie med jazz, det er en del klassisk.
    Alt på skjerm blir bedre med god lyd.
    🤗
    Er nettopp derfor jeg velger å ha tv’n der. Litt av poenget med å ha ett ordentlig stereoanlegg er for meg og også kunne bruke det til filmer og konsertopptak 👍

rupa

Medlem
    Ble medlem
    17.02.2009
    Antall liker
    21
    Sted
    hjemme
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmål. Er det riktig av meg og først slå på effektforsterkeren, la den gjøre ferdig sitt berømte klikk som kommer etter noen få sekunder (noe jeg antar er ett reelle eller flere som aktiveres?),
    for så å skru på strømskinnen hvor kun alle kilder og tv er koblet på,
    la streamer og eventuelle andre kilder gjøre ferdig sin oppstarts-prosess for så og slå på forforsterker og la den gjøre ferdig sin prosess før jeg til slutt sender lydsignal fra en vilkårlig kilde med forbehold om at riktig kanal/input på forhånd er innstilt riktig på forforsterkeren?
    Er det også viktig i hvordan rekkefølge eller på hvilket vis en slår av anlegget eller har kanskje hverken det eller oppstarts-prosess ingen betydning for komponentene?
    Det jeg har for vane angående avslåing er å først stoppe/mute musikk/lyden,
    slå av lydkilde med fjernkontroll,
    Skru ned volumet på forforsterker til ett lavt volum slik at jeg slipper en potensielt ubehagelig opplevelse ved neste oppstart for så og slå den av med fjernkontroll.
    Dette for så å slå av strømskinnen og til slutt skru av effektforsterkeren.
    Hei!

Det heter seg at det siste man slår på er effektforsterkeren, den er også det første man slår av. Slik unngår man at effekttrinnet forsterker et evt signal som oppstår når andre enheter påføres strøm. Disse signalene sendes jo rett til høytalerne. Det ønsker man ikke.

Mvh/rupa

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Hei!

Det heter seg at det siste man slår på er effektforsterkeren, den er også det første man slår av. Slik unngår man at effekttrinnet forsterker et evt signal som oppstår når andre enheter påføres strøm. Disse signalene sendes jo rett til høytalerne. Det ønsker man ikke.

Mvh/rupa
    Men når man hører ett lite "thud" i høytaleren, er ikke det ett tegn på at ett signal blir over-forsterket i såpass grad at det fysisk høres, ennå det fortsatt ikke er sendt ett lydsignal? Mulig jeg er ute på viddene her men, det eneste viset jeg unngår denne lyden i høytalerne på er om jeg venter med forforsterker til slutt, etter alle eventuelle oppstarts signal er over og forbi.
    Jeg tenker tydeligvis helt motsatt av hva som påstås å være det riktige.
    Alle sier at jeg må slå på effektforsterker til slutt, som da er den måten en får denne signal"thud" lyden i høytalerne på.
    Jeg skal gi meg med dette nå, trosse min egen logikk og høre på dere med atskillig mer kunnskap angående dette enn meg 😊👍

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.337
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Et lite thud er ikke farligt, som nevnt tidligere er utstyr forskellig, noen kombinasjoner funker bra, andre ikke så bra. Her må jeg slå på Tandberg båndspiller på først, så forsterker, etter det slår jeg forsterker av først og så båndspiller.

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.121
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk for plantegning, @Kjell-Ove 808! Nå skjønner jeg.

Har du en løs stol som er behagelig å sitte i og samtidig lett å flytte på tilgjengelig?
    Om så foreslår jeg at du eksperimenterer litt med lytteavstand. Begynn med noe radikalt: Sett deg med slik at du har hodet i forkant av vedovnen, spill litt lavere enn hva du er vant med, lytt litt og fortell hva du synes om lyden.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.247
    Torget vurderinger
    96
    Helt enig med Valentino. En tilnærmet likesidet trekant er det optimale. Jeg er ganske sikker på at trådstarter ville fått seg en åpenbaring. Sofaen står alt for langt unna og man vil ikke få noe stereo perspektiv, om det er noe å trakte etter da selvsagt. Men lyden ville vokst betraktelig i dybde og bredde opplevelse.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.121
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil presisere at stolen bør være enkel å flytte på. Jeg bruker selv en ganske nett gyngestol fra 1950-tallet både til lytting på toppen av den likesidede trekanten og til hodetelefonlytting i hjørnet ved elektronikkhyllene.
    Høyttalerne er store, men MTM-konfigurasjonen er liten, så de tåler helt fint at man sitter 1,8-2 m unna.

Sist redigert:

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Takk for plantegning, @Kjell-Ove 808! Nå skjønner jeg.

Har du en løs stol som er behagelig å sitte i og samtidig lett å flytte på tilgjengelig?
    Om så foreslår jeg at du eksperimenterer litt med lytteavstand. Begynn med noe radikalt: Sett deg med slik at du har hodet i forkant av vedovnen, spill litt lavere enn hva du er vant med, lytt litt og fortell hva du synes om lyden.
    At jeg ikke hadde tenkt på det du 🤦‍♂️
    Selvsagt har jeg en godstol på hjul. Finnes det menn uten?
    Begynte som du sa, kanskje 1,5 meter unna og merket som @Polka nevner, stereoperspektivet forandret seg til…ja ett ekte stereoperspektiv.
    Mye av støyen eller ett villniss av lyd som det er 5 meter unna kontra 2 mer som opphørte. Bassen ble mye mer tydelig og presis på lavt volum. Har ikke prøvd høyt ennå.
    fant rimelig fort ut at like foran drageren er antagelig den nye sweetspot’n 😁👍
    Må nok til å eksperimentere mere med forskjellig musikk, volum, lytteposisjon og vinkle på høytalerne. Fikk også ett lite inntrykk av at høytalerne skulle ha stått høyere, som om lyden ble bedre hvor lengre ned i stolen jeg sank. Time will show 👍
    Tusen takk for masse tips 🙏

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Jeg vil presisere at stolen bør være enkel å flytte på. Jeg bruker selv en ganske nett gyngestol fra 1950-tallet både til lyttinhg på toppen av den likesidede trekanten og til hodetelefonlytting i hjørnet ved elektronikkhyllene.
    Høyttalerne er store, men MTM-konfigurasjonen er liten, så de tåler helt fint at man sitter 1,8-2 m unna.
    Nå er jeg privilegert med en bananrygg som etter endt arbeidsdag krever en stressless så lite stressende som overhodet mulig. Noe jeg heldigvis har montert hjul på da den er svintung men farlig god 😁
    Vil MTM konfigurasjon si avstand i mellom høytalere skal være så tilnærmet lik avstand til lytteposisjon som mulig. Er avstand fra vegg eller rettere sagt romstørrelse og form også med i beregningen?

Har jeg forstått det riktig at kanskje det ultimate lytterommet for mitt anlegg er 4650 bredt som for mine høytaler-kabinett vil si en senter-avstand på 2000 og en avstand på 1000 fra ytterkant kabinett til sidevegg og bakvegg,
    som igjen vil si at rommet også må være 4650 langt slik at mitt hode sitter 1000 fra bakvegg og 2000 fra ytre front på kabinettene som selvsagt da er vinklet nøyaktig midt i mellom ørene mine?

Har også forstått det slik at det skal være fordelaktig å skrå hjørnene i rommet med en 45 graders vinkel på ca 400-500 bredde og som attpåtil går fra gulv til tak.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.121
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Stressless på hjul er fint. Du trenger selvfølgelig et sidebord til drinken.
    MTM: Mellomtone-(Tweeter)Diskant-Mellomtone på en loddrett linje.
    Jeg har plassert deg omtrent 1/3 nedover rommets lengde. Det kan gi jevnest mulig bassrespons. Plassseringen gir også en tilnærmet likesidet trekant med spissene i diskanter og hode. Det er bra. Jeg har ikke tenkt at du skal prøve å flytte på annet enn deg selv foreløpig.

Sist redigert:

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Stressless på hjul er fint. Du trenger selvfølgelig et sidebord til drinken.
    MTM: Mellomtone-(Tweeter)Diskant-Mellomtone på en loddrett linje.
    Jeg har plassert deg omtrent 1/3 nedover rommets lengde. Det kan gi jevnest mulig bassrespons. Plassseringen gir også en tilnærmet likesidet trekant med spissene i diskanter og hode. Det er bra. Jeg har ikke tenkt at du skal prøve å flytte på annet enn deg selv foreløpig.
    Blir nok sidebord med askebeger og sjokomelkboks-holder i mitt tilfelle 😬
    Nok en gang takk for nyttig lærdom 🙏
    Bare det å flytte på meg selv gjorde underverker 👌
    Hører jo fortsatt taklisten vibrere mot veggplatene. Antagelig litt langt i mellom spikrene men min plan er å gå over med listeskruer og en dæsj akryl.
    Ja også min syngende vedovn da, men den blir heldigvis byttet ut med en blytung jævel uten klang og vibrerende blikk-deksel. Forbanna "billig"ovner.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn