Anlegget mitt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.337
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Kanskje ikke muligt i en vanlig stue men Cardas sin metode for plasering av høyttalere i et rektangulert rom gir en god refererense av hva du oppnår om du minsker rommets innflytelse.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.328
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja, Cardas tilnærming var fascinerende på 90-tallet, før måleutstyr og analyseverktøy ble allemannseie. Enda ikke sett et eneste bevis på at det gylne snitt eller Fibonacci gir spesielle akustiske fortrinn. En kabelflettende gammel tåpes fantasi, trukket ut av egen ræv vil jeg påstå.:poop:

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Ja, Cardas tilnærming var fascinerende på 90-tallet, før måleutstyr og analyseverktøy ble allemannseie. Enda ikke sett et eneste bevis på at det gylne snitt eller Fibonacci gir spesielle akustiske fortrinn. En kabelflettende gammel tåpes fantasi, trukket ut av egen ræv vil jeg påstå.:poop:
    Det er vel mye vrangforestillinger ute å går blant oss såkalte Audiofile ja vil jeg tro. Slett ikke ulikt en erketypisk religion men er man selv overbevist så gir det vel individets ønskede effekt uavhengig av andres overbevisninger.

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Hei 😊

Spørsmål igjen.

Er det sånn som jeg antar og opplever at mange lydproduksjoner er umulige å få ordentlig fin lyd på, totalt uavhengig av hvor bra stereoanlegg du enn måtte ha?
    Er det også slik at dette har en lei tendens til å gjelde musikk med gitar med full vreng, og spesielt når to gitarer rytme-gitarer dominerer lydbilde med en "lydvegg" eller er det bare slik at det er en vanskeligere musikk/sjanger eller lydbilde å produsere rent lydkvalitets-messig?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.419
    Sted
    Langesund
    Hei 😊

Spørsmål igjen.

Er det sånn som jeg antar og opplever at mange lydproduksjoner er umulige å få ordentlig fin lyd på, totalt uavhengig av hvor bra stereoanlegg du enn måtte ha?
    Er det også slik at dette har en lei tendens til å gjelde musikk med gitar med full vreng, og spesielt når to gitarer rytme-gitarer dominerer lydbilde med en "lydvegg" eller er det bare slik at det er en vanskeligere musikk/sjanger eller lydbilde å produsere rent lydkvalitets-messig?
    Har du noen eksempler?

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Horten
    Hei 😊

Spørsmål igjen.

Det er mange momenter som spiller inn:
    Det er jo (desverre)slik at det finnes ingen standard eller aksepterte retningslinjer for hvordan musikken produseres i studio og mixes/mastres i etterkant.
    Man er prisgitt kunnskap og interesse til teknikere, rommet de sitter i, lydanlegget de hører på mens de mixer/mastrer, teknikerens hørsel og preferanser.
    Også selvsagt artistenes meninger og tanker.

Genrelt viktig å huske at det å produsere musikk er et fag (som det meste annet), hvor det selvsagt er stor variasjon i hvor flinke folk er i dette faget.
    -Noen er flinke og har peiling, de har gjerne en egen "sound" de mixer/mastrer etter som er lett igjenkjennbart i det de produserer. Andre litt tilfeldig...
    Så kommer ulik mastering til ulike plattformer som siste steg, hvor det igjen er viktig med kunnskap/dyktig håndtverk.

-Det er altså ingen sannsylig mulighet for at et vilkårlig pop-anlegg skal klare å gjenskape noe som helst innenfor begrepet "slik artisten mente det" slik mange mener/håper/tror. :cool:

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.881
    Sted
    Sunndalsøra
    Gode innspillinger har litt og si hvilken mikrofon som blir brukt på de forskjellige instrumentene, og plasseringen. Jan Erik Kongshaug var god på dette da han også var fremragende på både gitar og bass.
    I dag så blir det brukt mange digitale effekt som compressor/limiter osv. som ikke ''alltid'' gjør noe bedre. Jeg liker best å høre på eldre innspillinger fra 60/70 tallet, selv om dem fra 60 tallet kunne være mono stereo. Instrumentene virket mere fremtredene. Ble ikke forderva mikset etter produsentens smak.

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Har du noen eksempler?
    Heisann. Beklager sen respons. Jeg måtte jo selv høre etter hvilke lydproduksjoner jeg sikter til. Har foreksempel alltid hatt problemet med å få fin lyd på høyt volum med bandet Deftones, bare som ett eksempel. Det er flere jeg ikke kommer på i farten. Det er som regel alltid mellomtone og spesielt diskant som regelrett blir alt for skarp/høylytt alt for tidlig.
    Alt dette bedret seg betraktelig kun ved å skifte min lytte-posisjon i forhold til høytalerne. De irriterende frekvensene er der fortsatt, bare mye mildere.
    Det skyldes med andre ord delvis lytterom, kvaliteten på komponentene og hvor godt komponentene er kompatibel med hverandre. Det og selvsagt selve lydproduksjonen selv. Det er iallfall min foreløpige konklusjon.
    håper på stor forbedring med "nytt" effekttrinn, noe som muligens og antagelig må akkompagneres med en oppgradering av streamer like så. Den er heller ikke på samme nivå som høytalerne føler jeg.
    Har hørt flere nevnt at mine høytalere er veldig kresne på hvilke komponenter og kilder man bruker. De krever ganske så enkelt veldig god kvalitet hele veien. Ett svakt ledd og du vil aldri oppnå høytalernes potensiale.

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Sætre
    Heisann. Beklager sen respons. Jeg måtte jo selv høre etter hvilke lydproduksjoner jeg sikter til. Har foreksempel alltid hatt problemet med å få fin lyd på høyt volum med bandet Deftones, bare som ett eksempel. Det er flere jeg ikke kommer på i farten. Det er som regel alltid mellomtone og spesielt diskant som regelrett blir alt for skarp/høylytt alt for tidlig.
    Alt dette bedret seg betraktelig kun ved å skifte min lytte-posisjon i forhold til høytalerne. De irriterende frekvensene er der fortsatt, bare mye mildere.
    Det skyldes med andre ord delvis lytterom, kvaliteten på komponentene og hvor godt komponentene er kompatibel med hverandre. Det og selvsagt selve lydproduksjonen selv. Det er iallfall min foreløpige konklusjon.
    håper på stor forbedring med "nytt" effekttrinn, noe som muligens og antagelig må akkompagneres med en oppgradering av streamer like så. Den er heller ikke på samme nivå som høytalerne føler jeg.
    Har hørt flere nevnt at mine høytalere er veldig kresne på hvilke komponenter og kilder man bruker. De krever ganske så enkelt veldig god kvalitet hele veien. Ett svakt ledd og du vil aldri oppnå høytalernes potensiale.

hørt igjennom flere låter, låter bra
    Aldri hørt denne artisten før , mye bra så langt.

madrugada har en del låter som er bra men, inspillingene i studio er elendig
    hvilket album?

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Mange plater har en lyd man aldrig helt blir varm på, musikken kan være bra den men det er teknikeren bak spakene der bestemmer endelig lyd egentlig. Jeg er kanskje litt atypisk men en del plater som selger millioner har jeg aldrig helt omfavnet.
    Sitter med samme inntrykket selv 👍

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    hørt igjennom flere låter, låter bra
    Aldri hørt denne artisten før , mye bra så langt.

madrugada har en del låter som er bra men, inspillingene i studio er elendig
    hvilket album?
    Jeg vil påstå at Adrenaline kanskje er den verste men det gjelder også White Pony og deres selvtitulerte album som da bare heter Deftones.
    Jeg skal komme med flere eksempler etter hvert 👍

Mange takk for responsen foresten 🙏

Sist redigert:

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    @niels @Motorhome @Powercon Det er stor forskjell på lydbildet fra produsent til produsent selvsagt, samme som musikernes måte å ta opp lyden på.
    Du har band som "Kyuss", som gjerne spiller i samme rom og spiller hele albumet live på ett opptak og tilsynelatende så lite mixing og mastering som mulig. Allikevel så skjærer det ikke i ørene så fort man skrur opp volumet så det trykker litt og lyden forblir det den skal.
    Samme med ett band ved navn "Dead Moon", så og si null produksjon utover ett vanlig lydopptak med utstyr ment for en ting. Ta opp lyd. Ingen ubehagelige lyder der heller.
    Det virker for med som at lydproduksjon, mixing og mastering har en lei tendens til å legge til lyd/frekvenser som ikke faller vår hørsel naturlig, eller rettere sagt ikke har den naturlige lyden som gir oss det behaget det kan gi.
    Alle mulige effekter lagt oppå ett lydopptak av en enkel stemme gir fort uønskede resultater i lydbildet er mitt inntrykk.
    Nå skal det også nevnes at det er flere eksempler på noe man kanskje kan anse som noe "over-produsert" men allikevel låter aldeles nydelig.

Har også funnet ut at lytteposisjon i forhold til høytalere og at lytte-rommet ellers er av avgjørende betydning.
    Oppå dette kommer selvsagt kvaliteten på komponentene og lydkilden selv inn i bildet.

Om det siste jeg nevner her er på sin plass så kan man fortsatt bli utsatt for at selve lydproduksjonen av produsentene gir ett ubehagelig lydbilde.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Horten
    Hva tenker du på når du sier ulyder? For det er vel få produsenter som legger til noe som later rart, så jeg tror det nesten må være noen instrumenter eller vokal/koring kanskje som lager krøll?

Noen høyttalere er det jeg kaller skarpe i toppen. Ved litt volum så kommer diskant og tar deg med at det skjærer i ørene, og man føler man må enten skru ned volum eller høre på noe annet.
    Du har jo nevnt du liker å ha på litt volum, så greit å vite hva som skjer:
    En låt jeg bruker til å sjekke om høyttalere er det jeg kaller skarpe, er låta Kokken Tor (deLillos). Ca 4+ minutter uti låta så er det fullt øs med gitar og koring/hyling, og på bra høyt volum da så er det lett å kjenne om det skjærer i ørene. Ørene er veldig følsome i dette området (2-5 kHz) så dette området er viktig å ha kontroll på. -Aka EQ eller annet om høyttalerene er veldig ivrig i dette frekvensområdet, for det er hovedsakelig høyttalerene som gjør dette og som kommer vanvittig kraftig frem om man spiller låter som er "sterke" i samme frekvensområde.

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Hva tenker du på når du sier ulyder? For det er vel få produsenter som legger til noe som later rart, så jeg tror det nesten må være noen instrumenter eller vokal/koring kanskje som lager krøll?

Noen høyttalere er det jeg kaller skarpe i toppen. Ved litt volum så kommer diskant og tar deg med at det skjærer i ørene, og man føler man må enten skru ned volum eller høre på noe annet.
    Du har jo nevnt du liker å ha på litt volum, så greit å vite hva som skjer:
    En låt jeg bruker til å sjekke om høyttalere er det jeg kaller skarpe, er låta Kokken Tor (deLillos). Ca 4+ minutter uti låta så er det fullt øs med gitar og koring/hyling, og på bra høyt volum da så er det lett å kjenne om det skjærer i ørene. Ørene er veldig følsome i dette området (2-5 kHz) så dette området er viktig å ha kontroll på. -Aka EQ eller annet om høyttalerene er veldig ivrig i dette frekvensområdet, for det er hovedsakelig høyttalerene som gjør dette og som kommer vanvittig kraftig frem om man spiller låter som er "sterke" i samme frekvensområde.
    Mine høytalere er nok som du sier, litt skarpe i toppen, ennå de har justering på både høye og midtre frekvenser som i mitt tilfelle er skrudd ned på det laveste.
    Tror personlig at Rotelen og mine manglende tiltak på å få bukt med mye av resonansen i stuen anlegget står i er det som står for mye av de skjærende lysende som dessverre kommer før volumet et høyt nok til min tilfredstillelse.
    Har fått ordnet en grei deal på saueskinn, noe jeg selv tror er godt egnet hva gjelder lyd-absorpsjon der tanken er og henge de der det er litt større og glatte veggplater som reflekterer all lyd på kryss og tvers av rommet.
    Oppå det har du jo fenomenet med at alt materie har en frekvens, så når lydfrekvenser som kommer fra høytalerne harmonerer med noen av disse nærmest utallige frekvensene så skapes det lyder som ikke hører musikken til. Der har jeg også en utfordrende og avgjørende faktor jeg må ta hensyn til.
    Har forøvrig også tilgang til EQ på min C48 men min konklusjon er at det beste er å gå forbi den, altså bruke EQbypass, der du får lyden som lydprodusentene og musikerne selv har produsert. Enten det eller så blir det å justere på EQ for nærmest enhver lydproduksjon, noe som for meg er uaktuelt.

Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Horten
    En ev justering på EQ vil jo være for å tilpasse høyttalerene til rommet/dine lyttepreferanser. :cool:
    Om høyttaleren er skarpe, så er den jo skarp for alle låter/produksjoner.

Jeg tror du må prøve å finne ut om hvor problemet egentlig ligger.
    Ville nok ha sjekket at de knottene som justerer brilliance/precense fungerer, du skal jo fint høre det i lytteposisjon om noe skrur på de mens du lytter.
    Videre kan du henge noe tøy/ullpledd foran diskant'ene for å høre om det gir forskjell.

Angående rommet ditt, så er det i all hovedsak bass som ev kan/må håndteres generelt. For alt annet så er det i hovedsak direkte lyd fra høyttalerene som du hører.
    Om ikke høyttalerene har sinnsyke problemer med spredning, så ville jeg ha prøvd litt med ulik toe-in/vinkling for å se om ting bedrer seg.
    Ikke være redd for å prøve uortodokse vinklinger.

Genrelt angående rom man lytter i, så vil jeg si at det er oftest slik at om man synes rommet er fint å oppholde seg i, prate i (flere samtidig) og ikke noe overdøves av eks lyder rundt, så er rommet bra nok til å lytte på musikk i. Et typisk norsk hjem har nok innredning og møbler til å være helt suverent.
    En veldig minimalistisk stil eller typisk "syden-leilighet" med kun fliser på gulv/vegg/tak, har selvsagt utfordirnger. -Men det merker man jo fort selv om man bare prater der og alt reflekteres og blir merkelig.

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    En ev justering på EQ vil jo være for å tilpasse høyttalerene til rommet/dine lyttepreferanser. :cool:
    Om høyttaleren er skarpe, så er den jo skarp for alle låter/produksjoner.

Jeg tror du må prøve å finne ut om hvor problemet egentlig ligger.
    Ville nok ha sjekket at de knottene som justerer brilliance/precense fungerer, du skal jo fint høre det i lytteposisjon om noe skrur på de mens du lytter.
    Videre kan du henge noe tøy/ullpledd foran diskant'ene for å høre om det gir forskjell.

Angående rommet ditt, så er det i all hovedsak bass som ev kan/må håndteres generelt. For alt annet så er det i hovedsak direkte lyd fra høyttalerene som du hører.
    Om ikke høyttalerene har sinnsyke problemer med spredning, så ville jeg ha prøvd litt med ulik toe-in/vinkling for å se om ting bedrer seg.
    Ikke være redd for å prøve uortodokse vinklinger.

Genrelt angående rom man lytter i, så vil jeg si at det er oftest slik at om man synes rommet er fint å oppholde seg i, prate i (flere samtidig) og ikke noe overdøves av eks lyder rundt, så er rommet bra nok til å lytte på musikk i. Et typisk norsk hjem har nok innredning og møbler til å være helt suverent.
    En veldig minimalistisk stil eller typisk "syden-leilighet" med kun fliser på gulv/vegg/tak, har selvsagt utfordirnger. -Men det merker man jo fort selv om man bare prater der og alt reflekteres og blir merkelig.
    Hos meg er det lite på veggene og lite på gulv annet enn glatte flater, noe som også gjelder tak. Jeg liker ikke å ha mye ting, da det vanskeliggjør rengjøring, en aktivitet jeg ikke har noen behov for å vanskeliggjøre ytterligere. Jeg kan høre en viss resonans kun ved snakking.
    Jeg må nok inngå noen kompromisser der.
    Tanken er som nevnt å finne på noe øye-vennlige lyd-absorpsjons-paneler allà rammer fylt med saueskinn eller lignende.
    Har prøvd meg frem med EQ’n som er integrert i min C48 men det endte som nevnt i at jeg konkluderte med at EQbypass var det beste alternativet for meg. Har også prøvd meg frem med lytteposisjoner og vinkling av høyttalerene og har på det viset alene forbedret lydbildet betraktelig, men min visjon er å få god lyd der hvor jeg faktisk sitter, og ikke iben lyttestol midt foran anlegget, midt i stuen.
    Mener selv at høytalerne mine er såpass store at det ikke skulle være nødvendig og sitte bare 2-2,5 meter unna for å få godlyden. Jeg mener de skal kunne skape den samme gode lyden 4-5 meter unna også.
    Oppå dette har jeg også en vag mistanke om at to av mellomtone elementene mine ikke er de originale. Altså ett i hvert kabinett som ikke ser identisk ut med de to andre, noe jeg ikke kan se noen indikator på iblant all informasjonen jeg har funnet på disse høytalerne.
    Det er noe jeg må ta opp med forrige eier.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Horten
    Spørs om ikke du skulle fått tatt noen eks REW-målinger i rommet ditt for å ev se om noe stikker seg soleklart ut. :unsure:

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Spørs om ikke du skulle fått tatt noen eks REW-målinger i rommet ditt for å ev se om noe stikker seg soleklart ut. :unsure:
    Nytt og ukjent territorie for meg men.
    Er isåfall dette ett greit alternativ eller må en til med noe mer sofistikert/kostbart?

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Horten
    Ukjent for meg den app'en der. Kanskje andre har erfaringer å dele?

For REW er jo gratis, men man må ha en PC og en målemikrofon (som ikke er gratis).
    Poenget med å måle er å finne ut hva som er problemet, så utbedre kontrollert.

Altrnativt så holder man litt på i blinde syens jeg, med kanskje litt tilfeldige resultater.
    -Betyr ikke at man ikke treffer, ordtaket er jo; selv blind høne finner korn av og til. :cool:

Kanskje noen her på forumet bor i nærheten av deg og er kjent med eks REW?
    For da kan du legge ut målingene her på forumet, det er mange flinke folk her inne.(y)

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Nytt problem.
    Har greid å sprengt ett av basselementene i mine B&W 808 å vil sette stor pris på tips og råd om hva som vil være den beste løsningen?
    Har forstått det slik at det å skaffe seg ett "nytt" original-element et tilnærmet umulig?
    Har også forstått det slik at det å reparere skaden slik at det ikke forringer den opprinnelige kvaliteten antageligvis fort vil ende opp med at jeg må sende de til USA, med ett medfølgende eksemplar av ett fullt fungerende element av samme modell?
    Noe jeg antar koster skjorta?

Finnes det folk i Norge som et kompetente nok på dette området som kan få ordnet mitt defekte element slik at det kommer tilbake til sin originale forfatning?

Noe sier meg at du @Pær kanskje kan være behjelpelig med noen tips/råd eller til og med inneha kunnskapen og ferdighetene til å kunne fikse dette?

Selve modell-nummer på elementet er BT 300

47F24FEB-0CFA-4D47-88A6-3427F89D79D6.jpeg 992AABA6-6B3A-4C94-8AB9-0B4696DF9DC4.jpeg F3FF2CB7-028E-4540-85FC-1F955F05FA45.jpeg 5E2BA76C-A2CE-4F56-824B-3506C9BBFFE8.jpeg 3D862B5E-343A-4DA9-BE6D-E6F95637C692.jpeg A6E5A919-AC5A-4A3D-90BF-CF4CA6F23FA9.jpeg 59BFECC1-01FE-46B7-89FE-7A44B7B5E870.jpeg

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.419
    Sted
    Langesund
    Her snakker vi om sen respons ja. du brukte ti dager, jeg brukte 40 dager.
    Unnskyld for det.
    Er vel som du er inne på at noen opptak aldri blir behagelig å høre på høyt volum. Jeg som har eget rom og styrer DSP har funnet ut at frekvenskurven bør tilte litt og at rommet har en viss form for demping. Høykvalitets drivere hjelper også på. Da tåler de verste opptaka mer volum. Uten DSP kan en jo vinkle høyttaler litt ut fra lytterposisjonen.
    Ser du har andre problemer nå, og håper det løser seg.

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Antall liker
    193
    Sted
    Trøndelag
    Hei igjen til alle.
    Har vært borte en stund i og med at jeg har slitt med å finne ett nytt element eller og få fikset det jeg har. Har nå funnet ett tilsynelatende originalt og korrekt element men skulle ha likt (om mulig) noen bekreftelse på om dette elementet faktisk
    er identisk med det som står i mine 808 80series.
    Vil sette stor pris på om noen kan hjelpe meg litt.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn