ANMs Analoge Ablegøyer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fin. Jeg kunne tenkt meg en Z4 Coupé som lekebil selv. Det der er en cab/hardtop? Morsom sak!

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.842
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg vil bare understreke at jeg trykte "liker" pga. bildet og ikke musikkvalget...;)

A

ANM

Gjest
    Ikke så spennende egentlig. Men tråler tidlig 80-talls britisk synthpop. Human League, Depech Mode, OMD, Yazoo, Tubeway Army, New Order osv osv. For meg er det litt spennende å utforske kronologien i den musikalske evolusjonen.

Jeg synes også opphavet til britiske skinnheads er interessant, da Ska og 2 Tone og det jamaicanske/hvite miljøet er der skinnhead kulturen ble startet som en multikulturell subkultur. Madness, Specials og vår egne Monroes er eksempel på musikksjangeren.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    Ikke så spennende egentlig. Men tråler tidlig 80-talls britisk synthpop. Human League, Depech Mode, OMD, Yazoo, Tubeway Army, New Order osv osv. For meg er det litt spennende å utforske kronologien i den musikalske evolusjonen.

Jeg synes også opphavet til britiske skinnheads er interessant, da Ska og 2 Tone og det jamaicanske/hvite miljøet er der skinnhead kulturen ble startet som en multikulturell subkultur. Madness, Specials og vår egne Monroes er eksempel på musikksjangeren.
    Bra! Hvem sa at musikk og hifi bare var "rockefot"?

A

ANM

Gjest
    Nei, musikk er veldig spennende. Er ikke alltid man får med seg dybden i populærmusikken før det går litt tid og tenåringene omsider har sluttet å skrike.

A

ANM

Gjest
    Bare en tilsynelatende sprudlene poplåt som denne har et litt kamuflert budskap. Forøvrig skrevet av Peter Sinfield fra King Crimson.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.714
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hehe, hadde aldri gjettet at den låten hadde et politisk budskap :)

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ang. subbene dine, ANM: I hvor mange låter er det subbene virkelig går i gang, når du deler så dypt som 37 hz? Jeg er klar over at det kan finnes en del rominformasjon fra opptaktsrommet osv som går så dypt. Og hvis man hører på konserter med store konsertflygler eller orgler, så er det informasjon der, eller hvis man hører på en del moderne elektronisk musikk. Men på "normal" rock og pop som de 80talls-greiene du har lagt ut i tråden nå? Min fordom ville være at de ikke bidrar med så mye så alt for ofte... eller tar jeg helt feil? (kommer vel litt an på hvor bratt delefilter er også, kan jo tenkes at subbene sniker seg til å bidra litt høyere i frekvens også)

A

ANM

Gjest
    De har en snill avrulling oppover på 12dB, så passive er de aldri.

Nå var det jo faktisk slik at jeg ikke var direkte misfornøyd med bassresponsen i C4, men følte det ble litt rotete fra ca 50 og nedover. Ved å tette bassrefleksene på hovedhøyttalerne føler jeg at de falt av mer forutsigbart, men for høyt oppe til å tilfredsstille. Drahjelp videre ned med de to 12" hjalp veldig på. Som du ser i SHs basstråd er det ganske grei respons helt ned til og under 20Hz.

Rart du skulle nevne det med fordommer. I RELs brukermanual står det at folk ofte har en tendens til å dele for høyt og kompensere med lavere volum ved integrering. Husk at jeg ikke bruker DSP eller noen form for høypassfiltrering av hovedhøyttalerne.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.590
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2

Det finnes litt gull i den sjangeren også. Jeg og kona skal på Depeche Mode konsert om 1 1/2 uke. Regner med at det blir en kjempekonsert og like bra som sist jeg så dem live.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    De har en snill avrulling oppover på 12dB, så passive er de aldri.

Nå var det jo faktisk slik at jeg ikke var direkte misfornøyd med bassresponsen i C4, men følte det ble litt rotete fra ca 50 og nedover. Ved å tette bassrefleksene på hovedhøyttalerne føler jeg at de falt av mer forutsigbart, men for høyt oppe til å tilfredsstille. Drahjelp videre ned med de to 12" hjalp veldig på. Som du ser i SHs basstråd er det ganske grei respons helt ned til og under 20Hz.

Rart du skulle nevne det med fordommer. I RELs brukermanual står det at folk ofte har en tendens til å dele for høyt og kompensere med lavere volum ved integrering. Husk at jeg ikke bruker DSP eller noen form for høypassfiltrering av hovedhøyttalerne.
    Takk, interessant! Jeg kommer nok til å eksperimentere med subwoofer-integrasjon litt mer for egen del fremover, fram til jeg får det neste oppsettet i hus på senhøsten altså. Er ikke 100% fornøyd med hvordan det funker nå.

A

ANM

Gjest
    Det er gull i alle sjangre. Tiden filtrerer bort all møkka, igjen står de som faktisk satte preg på evolusjonen.

Kos dere på konsert, alt for lenge siden jeg selv har vært på en.
    Siste jeg var på var i Edinburgh i 2013 med gamle Bryan Ferry. Gikk inn uten alt for store forventninger, men pokker for en stemning det ble i konsertsalen. Ingen satt og det ble full allsang! De gamle er eldst!

A

ANM

Gjest
    Takk, interessant! Jeg kommer nok til å eksperimentere med subwoofer-integrasjon litt mer for egen del fremover, fram til jeg får det neste oppsettet i hus på senhøsten altså. Er ikke 100% fornøyd med hvordan det funker nå.
    Nå vet jo du at jeg søker å oppnå best mulig resultat på gammelmåten. Du later til å ha satt grenser på andre områder. Ikke sikkert at mine erfaringer er nyttig for deg. Men om du ikke skal sette inn filter på hovedhøyttalerne er du nødt til å snike subbene inn et sted ved deres naturlige avrulling for å oppnå gode resultater.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå vet jo du at jeg søker å oppnå best mulig resultat på gammelmåten. Du later til å ha satt grenser på andre områder. Ikke sikkert at mine erfaringer er nyttig for deg. Men om du ikke skal sette inn filter på hovedhøyttalerne er du nødt til å snike subbene inn et sted ved deres naturlige avrulling for å oppnå gode resultater.
    ...Med mindre du ønsker en liten "loudness"-festkul, da. ;)

A

ANM

Gjest
    Om man har begrensninger nedover i frekvens kan en festkule gi stor glede. For de som etterstreber en viss grad av troverdig gjengivelse blir slikt bare et irritasjonsmoment. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Om man har begrensninger nedover i frekvens kan en festkule gi stor glede. For de som etterstreber en viss grad av troverdig gjengivelse blir slikt bare et irritasjonsmoment. :)
    Dette kan vi sikkert krangle om en gang, vi også, men jeg er ikke enig i at lineær respons i forhold til lyden som ligger på plata nødvendigvis er det mest "troverdige". Det er nok den "riktigste" gjengivelsen av det i seg selv som ligger på lagringsmediet, men MÅ ikke nødvendigvis være det som høres mest "ekte" ut.

...Sånn prinsipielt sett, da.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ikke no å krangle om i det heletatt. Lineær behøver ikke bety flat vettu.
    Neida, vi behøver selvsagt ikke det.

Men, jo. Lineær betyr eksakt det samme som flatt.

Men med teskje: Noen ganger kan det være slik at ved å legge på litt mer bass enn det som finnes på plata, kan lyden virke mer "ekte" enn når anlegget gjengir frekvensresponsen på plata nøyaktig. ...Synes jeg, i alle fall. Det høres mer moro ut, mer "live", og hensikten for meg er å ha engasjerende og morsom lyd. Ikke å ha "riktig" lyd. Det er bedre med "realistisk" lyd enn "riktig" ift. CD-en.

Når det er sagt, har jeg nok ikke så voldsom festkul i bassen, jeg heller. Har ikke målt på en stund.

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest
    Nerdegenet er vekket.

Siden jeg nå svært enkelt kan rippe vinyl gir det mulighet for analyse. Eksempel: lavfrekvent støy kombinert med pickup resonanse.

Her har vi samme spor nivåmatchet digitalt med 2 forskjellige pickuper hhv AT ART9 og Ortofon Cadenza Red. Trenger nok litt mer tid til å bli dus med programmet samt rippe flere spor for å skille snørr og bart. Men aner allerede her at min mistanke om en lavere resonanse frekvens på ART9 er bekreftet.

ART9
    AAAART9.jpg

Cadenza
    AAARED.jpg

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    Nerdegenet er vekket.

Siden jeg nå svært enkelt kan rippe vinyl gir det mulighet for analyse. Eksempel: lavfrekvent støy kombinert med pickup resonanse.

Her har vi samme spor nivåmatchet digitalt med 2 forskjellige pickuper hhv AT ART9 og Ortofon Cadenza Red. Trenger nok litt mer tid til å bli dus med programmet samt rippe flere spor for å skille snørr og bart. Men aner allerede her at min mistanke om en lavere resonanse frekvens på ART9 er bekreftet.

ART9
    Vis vedlegget 438170
    Cadenza
    Vis vedlegget 438171
    Hva betyr "resonansefrekvens" i hørt lyd, i praksis?

A

ANM

Gjest
    Mange resonansefrekvenser, men rent prinsipielt ønsker man jo at armresonansen ikke skal sammenfalle med rumble fra drivverk eller ujavnhetene i platen. Det er noen forskjellige meninger om hvor armresonansen bør ligge, men 10Hz +-2Hz er vel den mest vanlige. Noen mener at 15Hz og oppover er bedre, men skal snart vise spektrum en plate som nok gjør meg litt skeptisk til denne teorien.

A

ANM

Gjest
    Her har vi spektrumet av Roger Waters Amused To Death. For meg er det åpenbart at å ha lagt armresonansen til 14-15Hz på dette sporet ville vært ugunstig.

AAAAmused.jpg

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    Her har vi spektrumet av Roger Waters Amused To Death. For meg er det åpenbart at å ha lagt armresonansen til 14-15Hz på dette sporet ville vært ugunstig.

Vis vedlegget 438174
    Fascinerende (selv om jeg ikke forstår det plukk).

Så ideelt sett justerer du armresonansen til hver låt?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn