ANMs Analoge Ablegøyer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    ANM

    Gjest
    Det er min også, kostet nesten det halve, passer inn med resten, har fjernkontroll, har en gjensalgsverdi og lokalt servicenettverk. :)
    Men er din balansert?
    Nå har jeg hatt en lang samtale med en kyndig og dette med balansert RIAA er ikke så rett frem som man tror. Grunnet brum og annen støy kan man ikke uten videre la pick up flyte og mange av de såkalt balanserte har en summering et sted i kjeden. Jeg sitter selv med skjema over balanserte, men da har man benyttet trafo og man er i bunn og grunn like langt da pu fortsatt behandles SE med den negative til jord.

    Dette får bli høstens prosjekt å komme til bunns av...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    MM- og MC-innganger er ikke prinsipielt forskjellige. De har bare forskjellige faste innstillinger for gain, lastimpedans og kapasitans.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ANM: Dette kan sannsynligvis du svare på. :)

    Jeg ser at McIntosh MC275 ikke kan brokobles til mono, men parallellkobles, og doble effekten. (Brokobling - gitt nok strøm - vil jo firedoble effekten). Hva betyr dette i paksis? Brokobling bruker ett forsterkertrinn på hver fase i en slags balansert push/pull-konfigurasjon, ikke sant? Parallelkobling vil altså kanskje bety to trinn som driver samme fase single ended?

    Ble bare nysgjerrig, og tenkte at dette kunne sikkert du. :)
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Brokobling er jo på en måte en balansering ved at du kjører to trinn i motfase og henter ut differansen. Ved trafo kan man på en måte snakke om serie og parallell og ikke brokobling, men direkte koblede blir det brokobling og biamping ikke parallell. Ved å parallellkoble utgangstrafoene vil du vel kunne kjøre 8 ohms tappen på en 4 ohms last og dermed dobble spenning og evnen til å levere strøm dermed også 4 doble effekt? Du skal vel i prinsippet kunne seriekoble trafoene også, + til - om polene flyter, men det gjør de vel ikke da i 275 sitt tilfelle.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vel, jeg skjønte ikke helt forskjellen, i alle fall. :) Takk likevel.

    Men 2. stk MK275 ser veldig interessant ut. ....Hvis jeg vinner i Lotto. ;) (Men, de er ikke så galt priset ift. annet fra Mac.)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jo en trafo utgjør jo et galavanisk skille og spenningene på de to sekundærene flyter jo i sin egen verden dermed kan du jo koble + til - og få en serie kobling mellom to sekundærer eller + til + og - til - og parallellkoble de. Seriekobling kan derimot bli et problem siden feedback ofte hentes fra sekundær dermed har du ikke lenger galvanisk skille og får et potensiale forskjell som ikke kretsen liker.

    På en vanlig direkte drevet forsterker er jo ofte begge - polene koblet til felles jord og en brokobling oppstår ved at du snur fasen på signalet på en kanal og den ene kanalens pluss blir til minus, alltså en seriekobling. Prøver du derimot å parallell koble to kanaler som har lik fase kan potensialforskjeller mellom plussene på utgangen svi forsterkeren. Uansett opppnår ddu lite da spenningen forblir lik og effekten det samme.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Disclaimer: Nå har ikke jeg studert MC275 så hvordan den parallellkoblingen gjøres vet jeg ikke og vil mulighetene vil avhenge av topologi. Uttalte meg bare generelt om trafo. Dobling av effekt er uansett ikke ille og 150 rørwatt smaker jo litt.;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk. :)

    Det vesentlige er jo at den går an å koble som en 150W monoblokk med XLR inn. :)

    Midt i blinken.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.074
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en stund 2 x Mc 275. Låt bra, men 150w er og blir 150w anyway. Måtte opp på 400w før det ble trøkk i brystkassa fra 15 tommerne i jbl 4365.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Kan bli fett ja! Streifet innom tanken selv nå jeg leste at de kunne brukes som monotrinn.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.395
    Antall liker
    4.058
    Torget vurderinger
    0
    Det er min også, kostet nesten det halve, passer inn med resten, har fjernkontroll, har en gjensalgsverdi og lokalt servicenettverk. :)
    Men er din balansert?
    Nå har jeg hatt en lang samtale med en kyndig og dette med balansert RIAA er ikke så rett frem som man tror. Grunnet brum og annen støy kan man ikke uten videre la pick up flyte og mange av de såkalt balanserte har en summering et sted i kjeden. Jeg sitter selv med skjema over balanserte, men da har man benyttet trafo og man er i bunn og grunn like langt da pu fortsatt behandles SE med den negative til jord.

    Dette får bli høstens prosjekt å komme til bunns av...
    Jeg tror det er her herr Becker har gode svar på spørsmålet om helbalanserte MC-oppsett, fra pickup til utgang på phonotrinn. Så vidt jeg forstår, er han omhyggelig med valg av teknologi i PU og arm.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Oppriktig talt vet jeg ikke SH. Mener ikke være en våt klut, men det er et par problemstillinger man på en måte ikke kommer utenom. Skulle vært morsomt å se skjemaet, men den gode her Becker er svært sparsomlig med info, selv elementær info som S/N, headroom etc holder han jo for seg selv. Det hele lukter litt...
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.242
    Antall liker
    67.852
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det kan vel være en naturlig vei å gå for deg som tviholder på analog tilnærming. Jeg har selvfølgelig ikke peiling på hvor god den Tandberg-spilleren er/var, men du er jo også opptatt av estetikk....:cool::)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det var bare noe som dumpet på døren, har ingen ambisjoner om å sette den inn i daglig bruk. :) Etter en kjapp vask fremstår den nesten som 100% kosmetisk. Bare morsomt å få den til å virke.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Så da ripper du likegodt hele plateveggen over på bånd? ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dægern, Proton kassettdeck! Det har jeg faktisk aldri sett. Har sett receivere, forsterkere og CD-spillere, men selvfølgelig hadde de kassettdeck også. Slettes ikke ille som de NAD wannabees de var. Den ser kanskje ikke box fresh ut, men designet har noe tysk vintage over seg som jeg liker. Og det uten å være tysk, med DIN-plugger og allslags tøys i dag. En kul spiller som fortjener å brukes hvis den funker. Det er noe slik jeg gjerne gir til junior hvis hans interesse for kassettmediet står seg. Du får hamstre inn litt gode bånd fra EB, de har fortsatt gode chromebånd men Auditor har tømt butikken for metall. Ta opp litt vinyl og sammenlign det med Tidal Hifi. :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.155
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    10
    Teak. Usikker, men tror ikke Tandberg benyttet eik noen gang.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Takk! Er ingen dendrolog som du skjønner.:D

    Jo, den ble tilbudt i Teak, eik og pallisander.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Litt kløvervaselin på en grov oppvasksvamp med veden så er gløden i treet tilbake som om det var nytt! Trekker fint inn og varer :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Palisander er vel noe Tandberg brukte endel av.
    Men er vel litt for lys og fin i veden til å pallisander?
    Å, du vet aldring og solbleiking... En gang i tiden hadde jeg nesten svart hår, i dag er jeg blondine. ;)
    Dette er nok kanskje eik, ja. Hadde de eik så er det ikke usannsynlig. Men teak tror jeg neppe det er.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Dette er teak. Eika tandberg brukte var lys eik, palisanderen er mye mørkere og har annet spill i treeverket.:)
     

    AudunB

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    46
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Palisander var forrøvrig den dyre varianten :cool:
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    261
    Antall liker
    373
    Torget vurderinger
    2
    Har en som ligner veldig, 9241, i (falmet) palisander. Ramla inn døra her nylig, var gratis den også :)
    Hva jeg skal med den? Ummm...

    IMG_2551.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Palisander er vel noe Tandberg brukte endel av.
    Men er vel litt for lys og fin i veden til å pallisander?
    Å, du vet aldring og solbleiking... En gang i tiden hadde jeg nesten svart hår, i dag er jeg blondine. ;)
    Dette er nok kanskje eik, ja. Hadde de eik så er det ikke usannsynlig. Men teak tror jeg neppe det er.
    Joda baluba, det er teak.
    Sånn er det. Er ikke bare på utsiden jeg har blitt blondere med årene, det samme har skjedd på innsiden av hodet. :rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn