ANMs Analoge Ablegøyer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    261
    Antall liker
    373
    Torget vurderinger
    2
    Akaien din tar seg ihvertfall meget bra ut med de metallspolene imo.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Trenger ikke selge noe for å overhale Akaien. Har hatt den i 11 år, virket 95% i 2 år, men nå må den overhales ja.

    Tandbergen er litt nostalgisk for meg. På begynnelsen av 80 tallet fikk lille ANM ha pappas 3300x på rommet hvor jeg hørte musikk på hodetelefoner til jeg sovnet. Selv om den jeg har ikke er den samme er den veldig lik. Likte joysticken til 3300 da...
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mcintosh mt5 platespiller til 45k på nattilbud på soundgarden i Bergen i morgen. Er det interessant?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Nå har jeg jo en platespiller, men kan jo være av interesse for andre de fanboysa.:)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bra prisavslag, men den danker neppe ut Dais. ;)

    Det jeg stusser på er en 2000-kroners pickup på en 80000-kroners platespiller.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Mange ting man kan stusse over, men branding krever sin pris. Er jo ikke akkurat slik at Clearaudio selger kusinene særlig billig heller.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Du kan si det slik. Det er en grunn til at jeg ikke kjøpte MT10. Kul spiller men svært overpriset. Veil på den burde vært rundt 50 og solgt for 40+. MT5 er en 20k spiller.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kjekt å vite hvor overpriset det er, selv til halv pris :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    4.063
    Torget vurderinger
    0
    Når jeg leser litt om platespillere og periferiutstyr, slår det meg at støy er et vanlig problem. Jeg hater støy. Ser ikke poenget med det hvis det kan unngås.

    Spørsmålet er så: Finnes platespillere med balansert XLR-utgang og balanserte armer/ledningsarmer?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du kan bruke "balanserte" kabler på en del armer, og en del riaa-trinn har xlr-innganger, men om de er "balanserte" er en annen diskusjon. ...Et par sider bakover i denne tråden, faktisk. :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    4.063
    Torget vurderinger
    0
    Du kan bruke "balanserte" kabler på en del armer, og en del riaa-trinn har xlr-innganger, men om de er "balanserte" er en annen diskusjon. ...Et par sider bakover i denne tråden, faktisk. :)
    Joda, har fått med meg (såvidt...) at armene kan balanseres, men platespiller med XLR har jeg aldri sett. Hadde ikke det vært en idé? Har du sett noe slikt?

    Jeg har sett RIAA-trinn med XLR inn og ut.

    La meg spørre litt mer provokativt: Hvorfor aksepterer så mange analogaper unødig støy?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det ble produsert et knippe balanserte pickuper en gang i tiden. Men tenk! Hva er S/N på en god vinylskive? Det er ikke nevnverdig støy fra elektronikken i et godt trinn og uansett vil støygulvet fra skiva overdøve den.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hva da "platespiller med XLR"?

    Det du kobler til riaa er armen, og da er det bare armkabelen som kan termineres med XLR. Det finnes altså.

    Det er ikke slik at alle platespillere støyer, og dersom det er mer støy enn fra digitale kilder, (Det er det nok, i alle fall målbart om ikke alltid hørbart) nedprioriteres nok det i forhold til alle de positive egenskapene.

    Jeg tror dette har kokt ned til "If you have to ask, you'll never know"-nivå, og at platespillere ikke er for alle er helt greit. Bra, egentlig. :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    La meg spørre litt mer provokativt: Hvorfor aksepterer så mange analogaper unødig støy?
    Av samme årsak som digitalapene ikke merker at det er noe galt med den digitale lyden. Vi filtrerer det ut. Husk støyen er sjeldent relatert til det programmerte innholdet slik som grusomhetene i de øvre frekvenser i digitallyd er.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Du kan bruke "balanserte" kabler på en del armer, og en del riaa-trinn har xlr-innganger, men om de er "balanserte" er en annen diskusjon. ...Et par sider bakover i denne tråden, faktisk. :)
    Joda, har fått med meg (såvidt...) at armene kan balanseres, men platespiller med XLR har jeg aldri sett. Hadde ikke det vært en idé? Har du sett noe slikt?

    Jeg har sett RIAA-trinn med XLR inn og ut.
    VPI selger sine junction boxer med RCA eller XLR

    5e0564_e361129305034e88a1e499cc94abc17c~mv2_d_5000_3338_s_4_2.jpg
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    4.063
    Torget vurderinger
    0
    Hva da "platespiller med XLR"?

    Det du kobler til riaa er armen, og da er det bare armkabelen som kan termineres med XLR. Det finnes altså.

    Det er ikke slik at alle platespillere støyer, og dersom det er mer støy enn fra digitale kilder, (Det er det nok, i alle fall målbart om ikke alltid hørbart) nedprioriteres nok det i forhold til alle de positive egenskapene.

    Jeg tror dette har kokt ned til "If you have to ask, you'll never know"-nivå, og at platespillere ikke er for alle er helt greit. Bra, egentlig. :)
    Analogape par excellence Michael Fremer har en gjennomgang av et balansert phonotrinn her:

    https://www.stereophile.com/phonopreamps/708aqvox/index.html

    Kanskje han bare fabulerer, men han beskriver lyden med dette trinnet slik man ville forventet når man rydder opp i signalveien.

    Platespiller er jo et forbrukerprodukt, men i 2017 burde man vel være i stand til å bryte ned skillet mellom pro og konsum?

    Vel vitende om at ubalanserte oppsett kan være helt støyfrie. Poenget mitt er mer å reise spørsmålet hvorfor man ikke kan gjøre det skikkelig fra begynnelsen av?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Uansett hvor balansert phonotrinnet, pluggene eller utgangen er vet jeg ikke om noen pickuper på markedet i dag som er symmetriske. Så kan man diskutere i det blå om en pickup kan kobles direkte mot en differensiell inngang eller ei. Noen økt CMRR får man uansett ikke og om man løser utfordringene ved å la jord flyte så er spørsmålet uansett, ble det bedre? MP1100 mottar signalet som ren SE fra pickup og fasevender det og behandler det som balansert internt. Om McIntosh driver med villedning, vel juryen er ute. Info jeg har fått om feks Pro-Jects balanserte antyder at de har løst det på en litt annen måte, likevel i grenseland for å kunne kalle den balansert, da ettersom jeg har forstått er det ikke balansert korreksjon i den.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hva da "platespiller med XLR"?

    Det du kobler til riaa er armen, og da er det bare armkabelen som kan termineres med XLR. Det finnes altså.

    Det er ikke slik at alle platespillere støyer, og dersom det er mer støy enn fra digitale kilder, (Det er det nok, i alle fall målbart om ikke alltid hørbart) nedprioriteres nok det i forhold til alle de positive egenskapene.

    Jeg tror dette har kokt ned til "If you have to ask, you'll never know"-nivå, og at platespillere ikke er for alle er helt greit. Bra, egentlig. :)
    Analogape par excellence Michael Fremer har en gjennomgang av et balansert phonotrinn her:

    https://www.stereophile.com/phonopreamps/708aqvox/index.html

    Kanskje han bare fabulerer, men han beskriver lyden med dette trinnet slik man ville forventet når man rydder opp i signalveien.

    Platespiller er jo et forbrukerprodukt, men i 2017 burde man vel være i stand til å bryte ned skillet mellom pro og konsum?

    Vel vitende om at ubalanserte oppsett kan være helt støyfrie. Poenget mitt er mer å reise spørsmålet hvorfor man ikke kan gjøre det skikkelig fra begynnelsen av?
    Et "balansert" phonotrinn, da. ANM utledet jo dette litt tidligere.

    Med den tankegangen burde jo ingen komponenter ha RCA-kontakter, og S/PDIF burde f.eks. fases helt ut til fordel for bufrede løsninger, etc.

    Det er nå engang sånn hifikomponenter bygges.

    Betamax var et mye bedre system enn VHS også, for å si det sånn.

    Ingen bruker vinyl pga. mediets tekniske overlegenhet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Er særdeles lite plaget med støy fra platespiller/RIAA kombinasjonen min. Subjektivt sagt, of course.

    Men, så er jeg kanskje kommet over den anale fasen hvor alt må anal-yseres hele tiden, og konsentrerer meg mer over hva det anal-oge mediet kan gi av godlyd til de som fortjener det. :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    4.063
    Torget vurderinger
    0
    Er særdeles lite plaget med støy fra platespiller/RIAA kombinasjonen min. Subjektivt sagt, of course.

    Men, så er jeg kanskje kommet over den anale fasen hvor alt må anal-yseres hele tiden, og konsentrerer meg mer over hva det anal-oge mediet kan gi av godlyd til de som fortjener det. :)
    Høh! Vi sitter og analyserer hele tiden! I alle fall de som skifter utstyr fra år til år.

    :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg analyserte Fremmers "balanserte" RIAA og den er betraktlig mer støyete enn min.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ved å se på data. De opplyser om 78dBA ved min forsterkning 65dBA ved max, MC er målt til 0,04uV ved max som vil si 82dBA.

    Artig! Disse tyskerne er glade i strømforsterkere, det tilbyr ClearAudio også. Skulle vært morsomt å prøve.
    Artig 2! McIntosh underopplyser gain. De oppgir 64dB max, men kjapp utregning av 1,25mV inn mot 4V ut gir 70dB.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Først må selvsagt diamanten balanseres. ^-^

    Vis vedlegget 446074
    Har ikke du problemer med din platespiller pga. noe som et balansert oppsett ville løst?
    Det er neppe et problem i praksis, men jeg har satt til side spilleren for når jeg finner tiden riktig til å justere den opp og få bort jordingstøyen. Det blir vel den gamle Rega-fixen, en ekstra jordingskabel. Det kommer nok snart. :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg forstår litt elektronikk og har jo holdt på med dette en stund, men må si jeg gir litt opp. Det er mange rare påstander og veldig mye synsing som både er riktige og gale. Leste litt på denne Aqvoxen til SH og argumentene for bruk av spenningsfølger som inngangstrinn. Vel, MC pickuper er lavimpedante kilder og kan kanskje betraktes som strømgeneratorer, men hva med det reaktive? Om man bruker en inngang med tilnærmet uendelig impedanse, hva med kapasitansene da og evt resonanser? Åpenbart mener noen at det ikke er et problem, men de har åpenbart flertallet mot seg... Uansett det er sluttresultatet som teller og jeg kan ikke se, basert på specs, noen åpenbare fordeler med spenningsfølger på inngangen.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    4.063
    Torget vurderinger
    0
    Jeg forstår litt elektronikk og har jo holdt på med dette en stund, men må si jeg gir litt opp. Det er mange rare påstander og veldig mye synsing som både er riktige og gale. Leste litt på denne Aqvoxen til SH og argumentene for bruk av spenningsfølger som inngangstrinn. Vel, MC pickuper er lavimpedante kilder og kan kanskje betraktes som strømgeneratorer, men hva med det reaktive? Om man bruker en inngang med tilnærmet uendelig impedanse, hva med kapasitansene da og evt resonanser? Åpenbart mener noen at det ikke er et problem, men de har åpenbart flertallet mot seg... Uansett det er sluttresultatet som teller og jeg kan ikke se, basert på specs, noen åpenbare fordeler med spenningsfølger på inngangen.
    Det hele er kanskje en avveiningsøvelse hvor øvelsen på papir må suppleres med praktiske tester og erfaring?

    Uansett: Alle erfaringsberetningene jeg har lest forteller om et lydbilde fra balanserte oppsett som minner om de vanlige påstandene som knyttes til balanserte oppsett. Dette kan imidlertid ha vært ren placebo hos testerne.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Dette kan imidlertid ha vært ren placebo hos testerne.
    Det er vondt og litt flaut for meg å rippe opp i det, men det er nettopp det jeg mistenker basert på egne nylige erfaringer. Jeg er derimot ikke en som undergraver fakta for å redde ansikt. Jeg trodde MP1100 var balansert fra inngangen av og opplevde positiv forskjell. Det var den altså ikke. Dette faktumet kunne jeg holdt for meg selv, ingen hadde avslørt det.

    Tallene lyver ikke. Ingenting ved S/N som vitner om noen fordeler ved bruk av balansering av inngang på phonotrinn, ihvertfall ikke fra ditt eksempel.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.318
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    Dette med balansert Phonoforsterker/RIAAtrinn er kanskje ikke så vanskelig. Tegninga under er ei prinsippskisse for et Phono/RIAA-trinn med «trafobalanserte» inn og utganger:
    TrafoBal RIAA Prinsippskisse.jpg


    Det som kan være vanskelig, og kanskje helt unødvendig er å lage den «fullbalansert», inkl RIAA-EQ. Kravene til god/snever toleranse for at det skal være noe poeng å lage filterkretsene «balanserte» er temmelig skarpe, og man kan fort ende opp med hånd-matchede komponenter innenfor toleranser vesentlig bedre enn 0,1 pst. dvs dersom man vil opprettholde common mode undertrykke som er vesentlig bedre enn 60 dB.

    Den eneste fordelen med å koble PU til en «balansert» inngang er undertrykking av common-mode-støy (CM). CM-støy opptrer som kjent med samme polaritet og spenning i begge «fasene», dvs i forhold til signal/chassis-jord, og som for det aller meste er innstrålt støy i ledningene mellom PU og phonoforsterkeren.

    Det er unødvendig og antagelig ikke noen fordel med et midtpunkt til signaljord på PU. Dersom man skulle lage en PU med et midtpunkt til jord i spolene, så kan det bli veldig kritisk at det faktisk er et midtpunkt, slik at spolene til hver pol er nøyaktig «like», med «lik» motstand, «lik» selvinduksjon, og utsatt for et «likt» magnetfelt. I virkeligheten eksisterer det ikke så mange ting som pr definisjon er like, og likheten er i praksis alltid spørsmål om tolreanser for avvik. Jf over om toleranser ift RIAA EQ og undertrykking av CM, det samme gjelder her.

    For signal/støy-forholdet så er ikke en balansert inngang noen umiddelbar fordel. Heller det motsatte da det er flere ganger «vanskeligere» å lage en balansert inngang med like god støy-ytelse som en «tilsvarende» ubalansert inngang.

    Det meste av «S/N» støyen under avspilling er mekanisk og kommer fra platerilla og PU-nåla. Spesifikasjon av S/N på en phonoforsterker gjelder i så godt som alle tilfeller forsterkerens egenstøy, og som regel med kortsluttet inngang. Målinger/spesifikasjoner med kortsluttet inngang kan være lite representativt for ytelsen når man kobler til en høyimpedant kilde, dvs typisk en MM-puer med typiske kildeimpedanser et sted rundt 1K ohm + noen 100 mH. Med en høyimpedant kilde så kan ekvivalent strømstøy på inngangstrinnet være vesentlig ift totalt S/N og denne måles ikke med inngangen kortsluttet til jord. Enkelt omregnet så er støyspenningen = strømstøyen multiplisert med kildeimpedansen/resistans. Ulik vekting av strøm- vs spenningsstøy i inngangstrinnet er også en grunn til å designe inngangene til MM & MC noe ulikt. I tillegg kommer det at PUens spolemotstand (termisk støy) ift signalspenning i seg selv er en faktor for S/N, men PU-produsenter er ikke glade i å opplyse om S/N.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Har nok slått meg til ro med at McIntosh sin løsning fungerer. Ergrelsen ligger i hvor mye tankearbeid det har gitt meg at de valgte å montere en xlr plugg på inngangen. Btw, hadde du prøvd å selge meg den kretsen over som balansert KJ, hadde vi nok hatt noen timer på telefonen vi også. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn