Den minner meg litt om min gamle Sim Audio P-5 som var fantastisk. Blir en ro over presentasjonen og musikken for mer flyt og føltes mer virkelighetnært, samtidig blir den jo ikke varm og det er en fordel i min bok. For meg til å bli nysjerrig på Anthem sine effektrinn ogsåSå moro at AVM60 falt i smak til stereobruk også. Etter vår mening er det kanskje en av produktets sterkeste sider.
Ja dette høres jo imponerende ut det @Authentic
Med slike prestasjoner allerede før du har fått tatt siste finpussen med RK , så lover det unektelig bra
Og førsteinntrykket er at du synes ikke ARC står noe tilbake for dirac også til stereo bruk ?
Ja Anthem er nok et merker som skal være med i vurderingen ved neste korsvei kan det se ut til
Hvilke effektforsterkere bruker du i dag?Den minner meg litt om min gamle Sim Audio P-5 som var fantastisk. Blir en ro over presentasjonen og musikken for mer flyt og føltes mer virkelighetnært, samtidig blir den jo ikke varm og det er en fordel i min bok. For meg til å bli nysjerrig på Anthem sine effektrinn ogsåSå moro at AVM60 falt i smak til stereobruk også. Etter vår mening er det kanskje en av produktets sterkeste sider.
Den minner meg litt om min gamle Sim Audio P-5 som var fantastisk. Blir en ro over presentasjonen og musikken for mer flyt og føltes mer virkelighetnært, samtidig blir den jo ikke varm og det er en fordel i min bok. For meg til å bli nysjerrig på Anthem sine effektrinn ogsåSå moro at AVM60 falt i smak til stereobruk også. Etter vår mening er det kanskje en av produktets sterkeste sider.
Bare til informasjon så designer Anthem sine effekttrinn med en filosofi om at de skal være så nært "wire with gain" som mulig. Det brukers derfor ingen tid på "voicing" eller noe som kan skrytes av. Det er veldig nøkterne konstruksjoner slik sett. Det gjør nok at de ofte faller litt utenfor og blir glemt.For meg til å bli nysjerrig på Anthem sine effektrinn også
På en måte skjer det lite, og langsomt, innenfor hobbyen vår.Så, dette er hvorfor vi bruker så mye penger på denne hobbyen..
Men la oss først se litt bakover.
I løpet av de siste årene har jeg hatt et utall med recievere og det har også blitt noen prosessorer. De fleste japanske produsenter har vært innom og favoritten i mine ører har vært Marantz.
Av diverse årsaker tilbrakte jeg det siste året med en Marantz av7010 i påvente av en avklaring rundt bruk av diverse rom her i huset.
På forsommeren 2018 ble jeg og madammen enige om at vi skal ta i bruk i et rom i kjelleren til dedikert kino og jeg var naturligvis ikke sein om å bestille meg en Marantz av7704. Endelig en dedikert surroundprosessor ikke sant?
Vel, skuffelsen var til å ta og føle på når den ble koblet opp. Rett ut av esken og etter en runde med audyssey låt den riktignok bedre enn 7010, men ikke “wow for en oppgradering”-bedre.
Etter et par uker med innspilling så var inntrykket det samme og for å være føltes det som å ha oppgradert uten å egentlig ha oppgradert.
Nå kunne strengt tatt budsjett strekkes til en av8805, men samtidig satt jeg med en gnagende følelse av mye av problemet låt i Marantz sin lydsignatur og Audyssey.
Resultatet av denne frustrasjon - og ikke minst alle skribleriene signert Authentic her på hfs - fyrte jeg avgårde en mail til Glenn på Lydcompagniet og det endte jo som det måtte; en avm60 ble sendt min vei.
Denne ble mottatt bare en uke før min egen ferieavvikling og det ble dermed foretatt en enkel grunnkalibrering samtidig som den første uken hovedsakelig handlet om innspilling.
Etter ferien har jeg hatt en uke til med å se film og en grundigere kalibrering vil bli foretatt i løpet av neste uke.
Men noen førsteinntrykk er på sin plass:
- Servicen hos Lydcompagniet er helt superb! Fullstendig ukjent med ARCkan det tenkes at det ble noen mailer til Glenn og svarene kom alltid kjapt samtidig som de ga svar på alt jeg lurte på og mer til. Vet, google funker alltid, men jeg har savnet en butikk som vet hva kundeservice handler om.
- ARC er helt fantastisk! Dagens rom har en del lydmessige utfordringer og Marantz/audyssey sitt auto-oppsett løste det på en særdeles dårlig måte som resulterte i veldig mye jobb i etterkant. Med ARC sitter det overraskende bra her selv med grunnkalibreringen og jeg gleder meg rått til å leike meg mer med ARC!
- Anthem avm60 på film: den blåste Marantz av7704 fullstendig av banen. Selv bare med en grunnleggende kalibrering er det så mye mer dynamikk, punch, drønn, luftighet og ikke minst “naturlighet”i presentasjonen av stemmer at jeg sitter og gliser under enhver film. Nå har jeg riktignok bare 4.1 i skrivende stund, men den sømløsheten mellom front og surround er upåklagelig mens lydbildet er nydelig oppløst med det resultat at alt av detaljer kommer tydelig frem. Og integreringen av subben? Det har aldri vært så moro å se John Wick som det er nå!!
Foreløpig konklusjon:
Jeg har alltid vært skeptisk til å kjøpe de dyreste surround-boksene for det kommer gjerne en ny utgave neste år og selv om den ikke overdrevent mye bedre så gjøre det noe med bruktprisen samtidig som at det koster en formue om man skal holde seg oppdatert.
Anthem avm60 på sin side er et kroneksempel på hvorfor man bør gå et - kanskje to - steg over det man egentlig hadde tenkt. Den spiller i en helt annen liga enn recieverne og prosessorene rundt 20k, og jeg gruer meg vilt til den dagen Anthem lanserer en etterfølger til avm60 for dette satte en ny standard hos meg og det er fullstendig uaktuelt å noen gang å nedgradere...
OBS: Jeg har ikke rukket å sette meg ned med musikken så der vil jeg ikke uttale meg enda.
I min bok gjør den stereo pre som om det var "bare" dette den skulle ha som oppgave. Jeg sammeligner den med min gamle Moon P-5 pre som var fantastisk på alle måter. Min Marantz 8801 var tragisk iforhold. kort forklart hva som skjer som er bedre.Så, dette er hvorfor vi bruker så mye penger på denne hobbyen..
OBS: Jeg har ikke rukket å sette meg ned med musikken så der vil jeg ikke uttale meg enda.
Gratulerer med AVM 60Sitter her og vurderer om jeg har vært snill eller kjempesnill i år med tanke på hvor mye innhog i hifibudsjettet Anthem skal stå for nå i disse juletider
AVM60 er bestilt og vurderer om jeg har vært snill nok til om jeg også skal kjøpe STR Pre/Power. Finner ikke så mye omtale her til lands av Pre/Power, er det noen som kan dele noe erfaring?? Evt også iforhold til STR Integrert, regner med den også er relaitvt lik?
PRE virker jo til å ha det meste, bortsett fra at den ikke ser ut til å ha noe innebygd streaming mulighet!?
Sånn å forstå Spørs litt på høyttalerne, men pre og effekt er et steg opp, naturlig nok. Men jeg hadde levd godt med den integrerte. Og til den prisen den ligger på, mener jeg den er et kupp.Det er to forskjellige oppsett, AVM60 skal uansett i hjemmekinoen, STR er evt til stueoppsett. Tviler ikke på at det er bra men endel peng så må vurdere (og diskutere) littebitt i romjula
Tror nok også INT gir mer for pengene så det er noe å tenke på det også... får se hva ender opp med!
Testene på www er jo svært gode, så man håper jo på at det skal bli fullklaff.Blir spennende å se hva du mener om STR, det er virkelig en lekker serie med produkter. Og med en del funksjoner som vekker nysgjerrigheten.
Gratulerer Baldrick. Tror det er en uhyre god kombinasjon til musikk og film. Håper du får orden på bassen i rommet ditt snart. Hadde du ikke bodd så langt unna så skulle jeg ha kommet en tur å sett om jeg kunne ha hatt noen ideer out of the box. For du har vel snart gjort alt som er inne i boxen...Fikk AVM60 tidligere i uka og venter på pre/Power så får håpe jeg blir god venn med Anthem i tida som kommer
Krysser fingrene for det ja.Hjemmekinoen er og blir en utfordring, selv om nå bakveggen er fyllt opp med 60cm isolasjon som bassfelle så er der ikke noe trøkk fra fronthøyttalerne. Heldigvis ser det ut til at subene som delvis er satt opp som SBA ser ut til å kunne fungere greit, men det irriterer meg sinnsykt at jeg ikke får noenlunde lyd fra frontene Hjemmekinoen er ikke koblet opp igjen enda så har derfor bare så vidt fått lyd i AVM60en, håper kanskje å få ordnet dette ila uka så jeg får testet det skikkelig.
STR Pre/Power skal brukes i stua på JBL 4365, der er det i utgangspunktet langt bedre lyd og det meste fungerer noenlunde, men håper jo at både STR forsterkerne generelt og også ARC kan gi det ett greit løft!
Skulle gjerne ha bestilt str pre/power settet selv. Men kronene strakk ikke til det. Håper og tror den integrerte kan ha mye av den samme lyden. Så får man se da ettethvert. Treffer Anthem på Ø så er det jo ikke umulig at man kan oppgradere senere.Leste nylig testen av det store settet - forforsterker og effektforsterker - i svenske Hifi & Musik.
For å si det sånn; hadde jeg ikke fulgt med på dette bladet og samtlige journalister - nesten alt de har testet - et par tiårs tid eller mer. Så ville jeg trodd testen var noe overdrevet - så bra kom dette settet ut av testen. Som er grundig gjort, som alt annet dette bladet gjør, og med målinger som viser at effektforsterkeren gir nesten 2 x 1000 watt i 4 Ohm. Dog ikke like strømsterk som en typisk blytunge og noe større forsterker, jamnført med nesten 1000 watt ut på de begge. Ikke bare "monster-effekt," hele settet fikk skussmål for lyden langt over pengene det koster.
For de som lurer på hva man skal med så mange watt? Prøv - prøv gjerne på mindre monitorer og gjerne på lavt volum - som å råkjøre med masse energi tilgjengelig eller like gjerne kruse på tomgang med en stor V8 bensinmotor med 5 - 6 liters slagvolum.
En annen ting, ved løsninger som dette her, hvor forforsterkeren har sub utganger, mener jeg muliggjør bruk av langt billigere høyttalere dersom man ønsker god bass. Store bassrike høyttalere (les, dyp bass/mye bass/kvalitets bass) er ofte grisedyre, mens man her kan kjøre råbra subber (hvor det ser ut til at priskonkurransen er større) parret til til gode hovedhøyttalere. Av prinsipp er det heller ingen bakdel om den aller dypeste og mest slagkraftige bass foregår fra sitt eget kabinett.
Er enig Baldrick. Spotify connect og Tidal synes jeg mangler. Men kan løses på andre måter. Men ja, burde ha hatt det.Tipper det ikke er noen vanvittig forskjell fra Integrert til Pre/Power, men forhåpentligvis noe mer enn kun mer effekt for å rettferdiggjør økt pris.
Det eneste jeg kommer på som STR mangler er innebygd streaming mulighet, det virker for meg snodig at de ikke har dette når de ellers er såpass moderne og fleksible. Hadde de om ikke annet hatt airplay2, Spotify Connect eller lignende så hadde det hjulpet mye. AVM60 har DTS Play-Fi som jeg riktignok ikke har testet, men det er nå i hvert fall noe.
Som sagt.. Man må ha noe å ønske seg. Er spent på STR integrert. Og blir det bra, så er det jo bare å spare en stund.For å komme på banen med litt info:
Forskjellene mellom STR Int. og Pre/Power er følgende:
- Høyere effekt (åpenbart), med de økede kostnadene det medfører.
- Mer påkostet DAC
- Mer påkostet RIAA
- Mer avansert preamp
Streamer:
Streamer ble diskutert, men det ble vurdert at mange kunder som handler i denne prisklassen velger separat streamer. En fullfunksjon streaming løsning, app etc ville også dratt prisen noe opp. Derfor ble det, i denne omgang, droppet.
Henger meg på det du sier sist; "i denne omgang." For streameren er oppfunnet. Handelsvare hos mange OEM produsenter. Og burde være like viktig som en iboende enhet som DAC = en sixpack på at de kommer med detteStreamer:
Streamer ble diskutert, men det ble vurdert at mange kunder som handler i denne prisklassen velger separat streamer. En fullfunksjon streaming løsning, app etc ville også dratt prisen noe opp. Derfor ble det, i denne omgang, droppet.
Bevares, for all del, dn kneler ikke ved noen høyttalere - med målt rett under 950 Watt i 2 Ohm. Mitt spørrende, var den lille FORSKJELLEN mellom målt effekt i 4 og 2 Ohm - kun noen få Watt, ellers "like normale forskjeller" mellom 4 og 8 Ohm. Uansett, bare Amtrack og noen få andre over dammen som har mer futt i seg enn ampene du importererVel MusikkBjørn; Filosofien til Anthem er å lage så forvrengningsfrie og stabile forsterkere som mulig innenfor tildelte rammer. Noe de også har vist seg å være, og evnen til å trekke vanskelige laster vet jeg de fokuserer på. Tror ikke det foreligger noe konkret filosofi i den retningen du her fremsetter.
I forhold til det første du skriver, så ligger det vel i kortene at noe kommer på et eller annet tidspunkt uten at jeg vet hvor det kommer først, om det blir i nye revisjoner, eller rimeligere produkter.
Jeg tipper det handler om en regulering av strømforsyningen. Alle Anthem forsterkere har en sikringkrets som overvåker stabiliteten. Skulle de hentet ut mer, måtte strømforsyningen økes, og det hadde medført en økning i kostnader, og påfølgende utsalgspris.Bevares, for all del, dn kneler ikke ved noen høyttalere - med målt rett under 950 Watt i 2 Ohm. Mitt spørrende, var den lille FORSKJELLEN mellom målt effekt i 4 og 2 Ohm - kun noen få Watt, ellers "like normale forskjeller" mellom 4 og 8 Ohm. Uansett, bare Amtrack og noen få andre over dammen som har mer futt i seg enn ampene du importerer
Tør innrømme jeg glatt hadde kjøpt dette Anthem settet - usett og uhørt - etter testomtalene de fikk i Sverige, den var rett og slett sjeldent bra! Også anmelderne av Hifi & Musik, de er bra, i form av sin holdning om å opplyse publikum best mulig om ha det bor i de ulike produktene, mens andre har mer fokus på karakterer & velklingende ord for ordene sin del.
Dette her, er jo en usedvanlig god forklaring, som jeg kanskje egentlig etterspurte i "første forsøk"Jeg tipper det handler om en regulering av strømforsyningen. Alle Anthem forsterkere har en sikringkrets som overvåker stabiliteten. Skulle de hentet ut mer, måtte strømforsyningen økes, og det hadde medført en økning i kostnader, og påfølgende utsalgspris.Bevares, for all del, dn kneler ikke ved noen høyttalere - med målt rett under 950 Watt i 2 Ohm. Mitt spørrende, var den lille FORSKJELLEN mellom målt effekt i 4 og 2 Ohm - kun noen få Watt, ellers "like normale forskjeller" mellom 4 og 8 Ohm. Uansett, bare Amtrack og noen få andre over dammen som har mer futt i seg enn ampene du importerer
Tør innrømme jeg glatt hadde kjøpt dette Anthem settet - usett og uhørt - etter testomtalene de fikk i Sverige, den var rett og slett sjeldent bra! Også anmelderne av Hifi & Musik, de er bra, i form av sin holdning om å opplyse publikum best mulig om ha det bor i de ulike produktene, mens andre har mer fokus på karakterer & velklingende ord for ordene sin del.
Det er fort litt gambling for en produsent som Anthem når de velger å gå inn i prisklassen her. Blir det sammen som når søstermerket Paradigm lanserte Persona. Du kan raskt bli avfeiet av kundegruppen som handler i disse klassene pga manglende "track record" i klassen, samtidig som at følgere som forventer rimeligere produkter kan konkludere med at det nå kun handler om å dra mest mulig penger ut av kundene. Produktene MÅ derfor fungere. Du må ta med noe håndfast til bordet. Med et mer "anerkjent" boutique High End merkenavn bak STR, skal du ikke se bort i fra at prisene fort kunne ha blitt det doble.
STR har kommet for å bli, og jeg vet det diskuteres internt både rimeligere produkter og enda mer påkostede.
Mange Hifi-produsenter har ulike filosofier rundt ulike aspekter ved deres produkter. Det var her jeg feiltolket ditt spørsmål i første instans.Dette her, er jo en usedvanlig god forklaring, som jeg kanskje egentlig etterspurte i "første forsøk"
Er vel flere enn meg, vil jeg tro, som ser dette som Mercedes til Skoda pris.
Selv kjører jeg bil fra "Anthem-land" med 6.2 L V8 bensin "strømforsyning"
Hehe, Canada og USA er samme greie, i en entusiasts øyneMange Hifi-produsenter har ulike filosofier rundt ulike aspekter ved deres produkter. Det var her jeg feiltolket ditt spørsmål i første instans.Dette her, er jo en usedvanlig god forklaring, som jeg kanskje egentlig etterspurte i "første forsøk"
Er vel flere enn meg, vil jeg tro, som ser dette som Mercedes til Skoda pris.
Selv kjører jeg bil fra "Anthem-land" med 6.2 L V8 bensin "strømforsyning"
Nå kjenner jeg ikke til så mange bilprodusenter i fra Canada da hehe