Antonsen bygger dedikert kino/lytterom i ny garasje

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Takk :)

    i prinsippet er det bare duk/høytallerstoff fra Biltema. I praksis står høyttalere ca 1,5m fra bakvegg. Det er litt rack bak den ene HT - dette er kanskje litt dumt?
    Det er nok andre som kan si mere om beste guidline, bare lurte da jeg generellt har erfaring med "større" lydbilde når de står ett stykke ut fra vegg. Men de står jo ganske langt ut fra bakvegg da :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja, syns jeg har ganske god dybde i lydbildet nå, men klart - alltid rom for forbedringer. Kikket litt på noen musikk blu-rays i dag og det var hvertfall veldig gøy :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Her er forresten flimmerproblemet, hvis noen har noen tips.

    Vis vedlegget 340029

    Forøvrig testet litt mer i dag, når jeg endrer fra 1080p til 1080i i kodi innstillingene forsvinner problemet. Samme skjer hvis jeg spiller film i 1080p men ikke i fullskjerm, da også er det ingen problemer... projektor takler da 1080p. og jeg får ikke de samme problemene med 1080p på plasmatv...

    Noen innstillinger på projektor kanskje?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Selv om prosessorene og gpu er identisk med f.eks en NUC kan noen ganger særegenheter oppstå når man bruker Linux/Windows. Jeg ville sett om det finnes oppdaterte skjermkort drivere fra Intel. Du kan også teste ut prøveversjonen av Kodi med DX11-støtte.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk for tips. Drivere er oppdatert men kodi versjon skal jeg sjekke ut. Skal teste litt med innstillinger på projektor i kveld også. Er forøvrig en Mac mini med Windows 10 jeg har.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Har blitt sinnsykt bra dette altså Geir :)

    Du nevnte, for en stund tilbake, at du var usikker på om det var best å ha det slik du har i dag, eller om du burde ha laget en lettvegg til lerret og teknisk rom bak.
    Jeg er helt overbevist om at det er best slik du gjorde det slik at høyttalerne oppfatter et større rom. Du får jo masse plass til bakvegg, noe jeg tror er positivt.
    Er slik løsning jeg kommer til å gå for og. Søknaden min er endelig godkjent, men med under 2 uker til termin så kommer jeg ikke til å begynne før til våren.

    Hva var målene på rommet ditt igjen forresten?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk for det Vebbis :) begynner å bli veldig fornøyd selv, har endel timer med diverse klipp allerede - men får bite tenna sammen snart så jeg får gjort resten ferdig... Er også helt enig at løsningen med falsk vegg var den beste. Må nok gjøre noe for å maskere gjenskinn fra projektor i de men det lar seg nok gjøre. Syns det låter bra allerede.

    Godt å høre at kommunen har gitt seg, blir spennende å følge med når du kommer i gang. Lykke til med termin :)


    rommet er ca 7x4,2 minus rommet bak lerret som er ca 1,3x4,2.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Tror forøvrig jeg har fått til problemet med 1080p og kodi. Virket greit i går, gjorde noen endringer i driverinnstillingene - ikke spør meg hva, trykket rundt på det meste :) Blir spennende å se om det holder seg i orden nå.

    Ellers blir det vel mye filmer fremover tipper jeg :) Må få spilt noen plater snart også. I tillegg til å bygge rommet ferdig da, selvsagt... element til tapped horn er en månedforsinket, så "premiere" på ferdig kino blir nok ikke før i slutten av november.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    image.jpg


    Selv om bildet alltid kommer feil vei fra iPhone komme poenget frem - det er hardt liv! Kald øl, varm vinyl og en god sofa !

    god helg :)
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Men hvor var øl'en??
    Her er det hjemmebrygget IPA fra fat, godt med øl på en lørdags kveld, livet blir litt mindre "hardt" da ;)

    Nyt musikken og kvelden :cool:
     

    SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.110
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Ingenting å si på platevalget :)

    DSC09098.jpg


    Rommet ser knakende bra ut.
    Håper du får mange gode rekreasjonsstunder der, men husk å involver familien.
    Så fort jeg åpner kjelleren kommer alle rekende for en sosial stund.
    Alltid hyggelig

    Stein
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Men hvor var øl'en??
    Her er det hjemmebrygget IPA fra fat, godt med øl på en lørdags kveld, livet blir litt mindre "hardt" da ;)

    Nyt musikken og kvelden :cool:
    Takk for det, fikk spilt endel forskjellig og smakt litt forskjellig øl :) Bryggeriutstyr står på ønskelista fremover, virker utrolig artig :)

    Ingenting å si på platevalget :)

    Vis vedlegget 341227

    Rommet ser knakende bra ut.
    Håper du får mange gode rekreasjonsstunder der, men husk å involver familien.
    Så fort jeg åpner kjelleren kommer alle rekende for en sosial stund.
    Alltid hyggelig

    Stein
    Takk for det :) Vi så en film i går kveld hele gjengen :) Jeg og kona, samt bikkjene - ett sete til hver - er trivelig det :) Selv om snorkingen til de firbente legger til litt ekstra surround effekter ;)

    Selv om bildet alltid kommer feil vei fra iPhone komme poenget frem - det er hardt liv! Kald øl, varm vinyl og en god sofa !

    god helg :)
    Bilde kommer kun feil vei når du legger ut stående bilder. Tar du bilder med iPhone liggende blir de riktige :)
    Ja, må prøve å huske det ;)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Får prøve å holde litt liv i tråden, er ikke blitt gjort noe mer i kinoen den siste uka dessverre, men får holde litt liv i tråden allikevel :) Var på Union Scene i Drammen på fredag, for å få med meg Magma sin konsert. En bra kveld, men må si det var det første forbandet som imponerte mest, Mats/Morgan Duo. For meg ukjente, men etter litt googling i dag ser jeg at de har holdt på en stund og Morgan Ågren har blant annet spilt med Kaipa. De har vel også spilt med Frank Zappa. Ble med en LP hjem som jeg ikke har fått hørt på enda.


    I tillegg var vi innom Strømsø Platebar, ble kun en utgivelse derifra på meg - Magna Carta - Lord of the ages. I tillegg hadde en kompis med to plater til meg, i form av mitt gamle band Koldbrann - Vertigo samt Nettlecarrier - Black Coffin Rites. Begge disse har jeg hørt mye på fra før av, men koldbrann hadde jeg "bare" i rødvinyl mens denne er svart. Nettlecarrier rakk jeg aldri å skaffe før den ble utsolgt. Fine tilskudd til samlinga :)

    IMG_2692.jpg


    Vi får se hvordan jeg gjør det etterhvert, når kino er "ferdig" om jeg beholder denne tråden til det mer byggetekniske og fortsetter i min gamle tråd (Mitt anlegg...) med plateprat og utstyrsdrømming.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Har såvidt begynt på taket i dag. Har montert skinner i den største åpningen i taket. Resten gjør jeg på mandag, må dekke til sofa pga gipsstøv...

    IMG_2726 (1).jpg


    Inne i skinnene kommer det en profilmutter hvor jeg skal henge gjengestag ned.

    IMG_2727.jpg


    På disse skal jeg da henge rammeverk/himmling og fylle opp med rockfon lydplater. Har bestilt 16 stk 100mm plater, som strengt talt burde ha kommet allerede...

    Mangler ett strøk på rammene..

    IMG_2728.jpg


    Har trua!
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hva er den fjæra til?
    Kan du ta flere bilder så man kan kopiere prinsippet :)

    edit: blir spennende å høre hva du får til resultat lydmessig
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Skal ta flere bilder i morgen :) men fjæra holder i praksis muttern på plass.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ok, har ikke sett slike, hvem er det som selger disse?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Nei, blir enkel løsning nå. Men det ligger rør o.l. klart for stjernehimmel, så hvis jeg får ånden over meg er det muligheter etterhvert.. :)

    Litt bedre bilde av skinnene og mutterløsning

    PICT4947-optimised.jpg


    Litt usikker på hvor man får kjøpt det som privatperson. Jeg har skaffet det gjennom jobben. Er noe elektrikere bruker, mest i industri sammenheng.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Når det er sagt hadde det vært fint med en stjernehimmel å drømme seg bort i mens man spiller plater :)

    Så tidligere idag Gravity i 3D - første filmen jeg har sett fra start til slutt i 3D. Meget hyggelig opplevelse. Har sett den i "vanlig" 2D tidligere på tv, og må absolutt si det er en hel annen opplevese med 7.1 og 3D. Filmen gikk fort, noe som tyder på at den er god.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ok har tre elektrikerkompiser i gata så da vet jeg hvor jeg skal henvende meg om jeg går for en slik løsning, takker for opplysningen.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Kom endelig i gang med taket i går


    Startet med å dekke til sofa, gipsstøv er ikke fint for stoffet.

    IMG_2805.jpg


    Gjengestag monteres "snorrett". Måtte riktignok justere litt underveis, men greit å ha noenlunde riktig utgangspunkt.

    IMG_2804.jpg


    Og dermed var jeg klar for rammeverk!

    IMG_2806.jpg


    Liten vits å gi seg da, så smalt opp ett par plater også....

    IMG_2808.jpg


    Er veldig fornøyd med det estetiske resultatet. Har ikke testet noe musikk/film enda, men merker at akustikken i rommet er veldig forandret bare ved å være der. Platene er 10cm tykke og har ca 5cm luft over.

    Fikk hjelp av fatter til dette, fikk en god teknikk etterhvert så muiig jeg går på den lille åpningen alene hvis jeg blir for utålmodig
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ja er noe med det å få på plass de siste bitene i puslespillet, blir liksom et anne inntrykk, ble veldig bra :)
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Var det 10 cm flexi a plater du gikk for ?

    Det ser veldig flott ut. All grunn til at du skal være fornøyd :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Rolig stemning her mens jeg drikker kaffe & vurderer om jeg skal gi gass på resten av taket eller spille en plate til. Låter ganske fint her nå, blir spennende å få gjort noen målinger etterhvert.

    image.jpg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.293
    Antall liker
    23.545
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det er uten tvil mest moro å spille en plate til, men du blir sikkert veldig mer fornøyd av å gyve løs på taket :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Få no ferdig det taket så vi får se hvordan det blir ;)
    Så blir det ennå bedre å spille den plata, muligens ennå bedre lyd også når taket blir ferdig.

    edit: du va tydeligvis i gang allerede eller så va du jevili snar :)
     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    IMG_2842.jpg


    Kjapt mobilfoto :) Nå blir det en tur i skogen med bikkjene før Manchester derby. Får håpe jeg rekker både å ta noen ordentlige bilder samt lytte litt i kveld!
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Dette har virkelig blitt kjempestilig :)
    Du har gjort en knallinnsats her , og du har all grunn til å være stolt av dette rommet - her får du nok mange fine stunder både med film og musikk :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ble bærre lækkert, hadde nok hatt problemer med å kom meg i seng om kveldan, men det e vel ikke noe problem for du sover vel godt i sweet spot ;)
    E dokk heilt ferdig no?
    Ser hvertfall slik ut!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.466
    Antall liker
    64.009
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Lekkert!!! Er ikke spesielt interessert i biler, men dette er definitivt en garasje jeg kunne tilbragt mye tid :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn