Antonsen bygger dedikert kino/lytterom i ny garasje

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da har vi kjøpt en NUC til å ha i kinoen, spennende å se om jeg får 3D til å fungere på den. Har hvertfall installert openelec på den og lagt inn alt av filmer osv, så får koble den opp i kinoen i kveld.

    Er hvertfall helt støyfri, og ikke spesiell stor:

    IMG_3592.jpg


    God jul!
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja, det kan hende... :) Har ingen HDD i maskina heller så vet ikke om det fungerer så bra... har en popcorn hour til 3D i nødfall..


    Desverre har jeg fått samme feil med kodi som jeg hadde tidligere på windowsmaskina, klarer ikke å huske hva jeg gjorde av innstillinger for å bli kvitt problemet...

    IMG_3593.jpg


    Her er innstillingene

    IMG_3594.jpg
    ¨

    Dette er kodi som fungerer på gammel maskin:

    IMG_3595.jpg


    Fryktelig irriterende, lar seg nok fikse, klarte det jo til slutt forrige gang. Hadde jeg bare husket hva jeg gjorde....
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Nå som selve rommet egentlig er ferdig for en stund - kommer jeg til å fortsette tråden i "mitt anlegg forum", og heller komme tilbake til denne tråden når jeg er i gang med oppgraderinger av rommet :)

    Min tråd
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Da er vi klare for legging av gulv :)

    Vis vedlegget 328956

    Ble endel uttak bak stereobenken, håper jeg har husket på alt. Speakon til høyttalere. Til høyre utenfor bildet er det satt opp to xlr kontakter som går ut til platespiller i selve kinoen.

    Vis vedlegget 328957
    Hvordan gjorde du det med hdmi, hvor får man kjøpt kvaliets vegguttak?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg tok bare en blindplate, og borret stort nok hull slik at kabelen går i mellom - altså ingen egen kontakt.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    ok, da spørs det om jeg mangler en 1/2 m kabel for din løsning.
    Ser ut som du har grei kontroll på kabler og kontakter, kanskje du vet hvor slike vegg kontakter er å få tak i?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok en slik jeg er ute etter, men er usikker på om den er god for 4k
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har du en oppdatert dom etter å ha levd med den store FNKY-sofaen et halvt år?
    Både når det gjelder totalinntrykket og enkeltdetaljer.
     

    Delthral

    Medlem
    Ble medlem
    10.04.2014
    Innlegg
    43
    Antall liker
    21
    Jeg har samme sofa bare at min er i sort mikrofiber. Kan si noen ord hvis det kan hjelpe på. Monteringen var veldig enkel og den er relativt tung å flytte hvis du må endre plassering senere (200 kg?). Jeg er enig i det mange sier at de kan være litt kort i nakkestøtten hvis man er lang (180+ cm), men det gjelder kun i helt nedfelt posisjon. Den er veldig god å sitte i og man blir ikke sliten eller lei selv etter mange timer. Barna elsker den da de kan ligge i alle retninger hvis de to i midten er slått ut.
    Har opplevd endel statisk elektrisitet i min. Vet ikke om det er pga mikrofiber eller ikke. Jenter med langt hår merker dette godt. Koppholderne er av billigste sort (kun enkel plastikk). Man skal også være forsiktig med å legge for mye vekt på armene og oppbevaringsboksene. Bør ikke lene seg godt over sidearmen for å hente noe fra gulvet hvis man veier endel kg :=) Reclinerfunksjonen virker solid og det er enkelt å finne en behagelig posisjon. Siden det er 4-seter kan det være et problem med sweetspot i midten for egolytting, men det er ikke SÅ ille å bare sitte midt i loveseaten med begge reclinerne ute.
    Pris i forhold til kvalitet?
    Dette er langt i fra noe Ekornesprodukt, men vil likevel si at det fint er verdt 11000 levert på døra som jeg betalte. Å sammenligne det mot sofaer i 30-40000 kronersklassen har nok lite for seg. FNKY sofaen kunne godt vært festet litt bedre mellom modulene da det lett blir et lite mellomrom mellom setene enkelte steder.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Min erfaring er ganske lik Delthral, men jeg har ikke merket noe med statisk elektrisitet. Jeg har plassert sofa slik at den ikke er sentrert i rommet, slik at det ene setet kommer i sweetspot.
     

    Delthral

    Medlem
    Ble medlem
    10.04.2014
    Innlegg
    43
    Antall liker
    21
    Ganske sikker på at det er mikrofiberen som gjør dette.

    Virket som det ble ekstra ille når jeg hadde subforsterkeren nesten inntil sofaen.

    Min erfaring er ganske lik Delthral, men jeg har ikke merket noe med statisk elektrisitet. Jeg har plassert sofa slik at den ikke er sentrert i rommet, slik at det ene setet kommer i sweetspot.
    Tenkte å forskyve sofaen min jeg også slik at jeg kommer i sweetspot. Kjekt med bredt rom :=)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Nå har jeg 4 høyttalere, takfester og en bunke med kabler -håper jeg får tid til å montere dette i dag :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hehe, de er montert og ferdig koblet. Må få tak i noen for å feste kabelen i taket med så kommer det nok noen bilder. Får Yamaha CX 5100 i morgen, rekker dessverre ikke å teste den før tirsdag/onsdag - spent.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ikke fått testet så mye enda, men veldig uvant med Yamaha oppsett :) blir nok vant til det til slutt, tok bare 1-2 år før jeg følte at jeg kunne Marantzen hehe

    image.jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da har jeg fått kost meg litt med yamaha de siste dagene - på film er dette fantastisk gøy. Utrolig detaljert i alle kanaler, og selvsagt veldig gøy med atmos. Har kun sett noen klipp så langt, men har sett en film oppmikset til neural:X, det var bra.

    Tok litt målinger i dag med REW, lenge siden jeg har gjort det men dippen jeg hadde tidligere på rundt 40-50hz er tilbake, dette er også noe jeg syns jeg hørte. Har tatt to målinger her, en i "straight" som jeg tror er samme som pure direct + sub samt en i "stereo" som antageligvis er med ypao. På min gamle marantz spilt jeg mest i stereo modus da jeg syns dette låt best.

    yamahany.jpg



    stereo:

    Skjermbilde 2016-08-20 kl. 10.15.57.jpg


    Legger ved den siste målingen jeg tok av Marantz i desember:

    ny.jpg


    Nå har jeg også to subber forran, når jeg målte med marantz hadde jeg bare en. En av årsakene til at jeg bygde sub nr2 var for å få mer headroom og litt jevnere bassrespons. Sånn sett var dette litt skuffende.


    Noen forslag til tiltak? Jobbe mer med ypao - eq i bassen? Demping bak lerretet er også kanskje en mulighet, men blir litt vanskelig å få plass pga all elektronikken.
     

    Vedlegg

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Tok en liten runde til med målinger. Har prøver jeg forskjellige delinger på frontene, 40, 60 og 80 hz. full range og pure direct.

    Ser ut for meg som jeg primært flytter dippen.

    Skjermbilde 2016-08-20 kl. 10.55.39.jpg


    Skjermbilde 2016-08-20 kl. 10.53.48.png


    Klarer ikke å finne ut hvor høyt subben spiller i frekvens under innstillinger. Eneste valg jeg har funnet sålangt er delay og faseforsyving. Sub kunne kanskje skrues noe lavere, men er litt gøy med litt ekstra dypbass på film. Musikk er det nok ikke fult så mye som skjer rundt 30hz.

    Edit: Fikk tips om mer muligheter innen eq innstillinger på yamaha. mer testing :)
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Om du flytter den dippen ved å endre delefrekvenser, så tyder det egentlig på at subben har dårlig timing.
    Test å skru på pink pn fra 20-200hz og åpne rta vinduet. Ha samme sekvens lengde i rta vinduet og på pink pn.
    Justert så avstand på sub ved å se på rta plottet. Se om dippen hever seg når du treffer riktig timing mellom front/sub.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Det så ut som den flyttet seg litt når jeg målte slik som du sa, mens når jeg kjørte 4 nye målinger tyder det kanskje mer på at den jevnet seg ut mer?

    antall meter av avstand jeg setter subben på. 3M er det den foreslo selv automatisk

    Skjermbilde 2016-08-20 kl. 12.33.20.jpg


    Jeg har justert noe eq her.

    Takker for all hjelp jeg har får :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Kan dette ha noe med forsinkelsen i hornet på sub og gjøre tro.
    Har du prøvd å fasevende sub 180grader. Bare for å se hva som skjer :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk for tips, har ikke prøvd, skal gjøre det når jeg er ute med måleutstyret neste gang.

    Har plasert subbene ved siden av frontene, mot midten.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Prøv som Niko er inne på å fasevend enten subber eller høyttalere. Kan være at de har negativ og positivt utslag ved delefrekvens.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Det er også det jeg nevnte med tid. Tipper det er en kansellering som følge av tid eller fase mellom horn og front.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Skjermbilde 2016-08-20 kl. 15.54.53.jpg


    Når jeg snudde fase kom dippen der hvor jeg deler (40hz).

    Tok også en måling med sub alene, ser ut til at det er dipp samme sted med mindre. Blir veldig usikker av dette. Hadde beste måling med marantz med en sub i midten. Kanskje en ide og plassere begge i midten baklerretet?

    Prøvde litt til med deling 60hz:

    Skjermbilde 2016-08-20 kl. 16.21.41.jpg


    Er vel også 60hz deling som ser best ut, og her er det ganske tydelig at den skal stå i reversed.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Så vel ut til å bedre seg ved 60hz fasevendt :) kan være håp om å komme i mål nå :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Absolutt, spilt litt musikk og liker absolutt lyden samtidig som jeg tror det er mer potensiale å hente ut her etterhvert.


    Er på utkikk etter en bedre løsning til rack/hyller for forsterkere. Noen som har noe forslag, som bygger minst mulig i bredden og hvor man gjerne kan justere høyden på hyllene etter behov. Trenger da plass til minst fem effektforsterkere, prossessor, og satellitt tuner.

    Helst noe billig :) utseende har ikke allverdens å si, men pga subbene har jeg begrenset plass.


    kanskje dette er veien å gå?

    http://www.positive-feedback.com/Issue16/diyrack.htm
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Fin vei å gå det. Mange har tatt den varianten. Bare i treverk. dvs innom ikea etter heltre benkeplater og innom feks biltema
    etter gjengestag og muttere + skiver :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja tror det er det beste. Har faktisk gjengestag, ymse muttere & skiver samt noen sponplater og noe kryssfiner liggende i uthuset... Spørs om det blir litt bygging til helga :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da ble det litt bygging i helgen. Gleder meg ikke til å koble all galskapen sammen igjen... Tenkte å korte ned og gjøre kablene akkurat passe lange, så blir litt lodding også. Yamaha har også xlr inn, så bytter nok plugger på kabel fra riaa.

    IMG_6629.jpg


    IMG_6631.jpg


    Prøvemontering for før hulltaking av alle platene

    IMG_6644.jpg


    IMG_6645.jpg


    Ble slik til slutt, er fornøyd - billig og praktisk.

    IMG_6661.jpg


    IMG_6663.jpg

    IMG_6665.jpg


    Blir noen timer med fotball nå, så blir neppe noen svidde fingertupper av loddebolten før imorgen.

    Lager nok noe tilsvarende for senterht etterhvert også.

    LITT kjedelig å skru muttere da!
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kult!
    Hvordan opplever du stabiliteten på et så høyt oppsett? Dønn stødig, eller flekser det en del?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Vel, dønn stabilt er det ikke. Men syns det er stabilt nok. Hadde jeg hadde bedre plass hadde jeg kanskje laget to i stedenfor en høy. Er totalt 2m med gjengestag, men hadde bare meters lengder - så ble en skjøt, men tror kanskje ikke det gjør noe med stabiliteten.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ble jo berre lekkert dette ja. Som du sier , billig og akkurat slik du trenger det :)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du trer rør med litt dimensjon (feks 42mm rustfritt) utenpå gjengestengene så vil det bli mye mer stabilt og penere, da trenger du bare muttere øverst og nederst :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.209
    Antall liker
    22.930
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ble veldig bra dette Antonsen! Tar du på deg oppdrag? ;)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ble jo berre lekkert dette ja. Som du sier , billig og akkurat slik du trenger det :)
    takk :)

    Hvis du trer rør med litt dimensjon (feks 42mm rustfritt) utenpå gjengestengene så vil det bli mye mer stabilt og penere, da trenger du bare muttere øverst og nederst :)
    ja, hadde jeg hatt dette synlig og ikke bak ett lerret hadde jeg nok tenkt litt mer på estetikken :)

    Ble veldig bra dette Antonsen! Tar du på deg oppdrag? ;)

    hehe, dette tok kanskje 2-3 timer - det som tok lengst tid var å skru muttere. Er nok noe de fleste får til :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn