Antonsen bygger dedikert kino/lytterom i ny garasje

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette er inspirerende for oss andre som ikke har kommet spesielt godt i gang med våre drømmer ennå.
    Når alt er ferdig, hvordan får du tilgang til baksiden av lerretsveggen for utskiftning av utstyr og lignende?

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Vis vedlegget 331939

Gjennom denne døra :)

går ut til selve garasjen, så må kjøre ut en bil for å komme inn men når først alt er oppe å gå kommer jeg nok til å måtte inn der så ofte. Blir nok endel testing før jeg setter opp lerretet.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Det blir hvertfall tøffere med nye svarte XTZ bak og sideHT i forhold til mine gamle brune ;)

IMG_1986.jpg

Ellers så går det sakte men sikkert videre med listing og maling.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja ble bra :)

idag har vi lagt gulv ferdig i vindfang. Har koblet opp alle høytallere nå, så hvis jeg orker i morgen skal jeg lage alle rca kabler - da er det Klart for lyd ??????

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk :) var god følelse når alle loddinger var i orden.

Er nok fortsatt en stund igjen, masse småting som tar mye tid samtidig som vi er i full gang med jobb igjen. Men om 1-2 måneder burde mye være gjort. Har endel ting vi har tenkt til å gjøre ute også før vinteren.

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Når du sier d sånn skjønner jeg hvor langt jeg har igjen :eek:

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Du har virkelig stått på, godt gjort! Svært pent ser det ut til å bli også :)

eha

Medlem
    Ble medlem
    11.11.2003
    Antall liker
    1
    Sted
    Nittedal
    Jeg lurte litt på disse Speakon-kontaktene som du har brukt. Vurderer å bruke slike til min fremtidige hjemmekino (som pr. i dag bare er et luftslott). Du har bare boret hull i Elko-blindlokk, eller? Det ser jo veldig fint ut, det du har gjort, men du synes ikke kanskje at det er litt sløsing av plass? :)

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Du har virkelig stått på, godt gjort! Svært pent ser det ut til å bli også :)
    Takk for det! Vanskelig å tenke seg hvordan det blir mens man holder på syns jeg, men begynner å bli bedre enn jeg håpet på før jeg begynte :)

Jeg lurte litt på disse Speakon-kontaktene som du har brukt. Vurderer å bruke slike til min fremtidige hjemmekino (som pr. i dag bare er et luftslott). Du har bare boret hull i Elko-blindlokk, eller? Det ser jo veldig fint ut, det du har gjort, men du synes ikke kanskje at det er litt sløsing av plass? :)
    Ja, er bare blindlokk - er riktignok ikke Elko men schneider - prinsippet er det samme. Det tar jo litt plass, men er jo plass jeg ikke hadde brukt til noe annet uansett ;) Har grei tilgang til billig elektromateriell og det ble ganske ryddig syns jeg. Jeg vurderte å ha alle HT i en boks hvor jeg bare skrudde en plate utenpå veggen med speakon - men tror ikke det hadde blitt noe mindre jobb egentlig. Har brukt 4-polede speakon slik at jeg får ett par HT i en plugg.

Når du sier d sånn skjønner jeg hvor langt jeg har igjen :eek:
    Ja da er vi to...:eek:

Hehe - joda - men velger det litt selv, vil ikke forhaste meg og slurve meg inn i mål nå ;)

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Går sakte men sikkert videre - listet litt videre i dag, og handlet inn hjørnelister osv. - kjedelige ting som tar lang tid, men må gjøres :)

Siden Sony kommer med ny projektorserie i oktober, blir det neppe noe handel før dette, eller mest sannsynlig nærmere jul. Vurderer derfor om jeg skal klinke igang med subprosjektet først som sist... Har mer eller mindre bestemt meg for å kjøre på med tapped horn... :) Kommer til å gå for en i første omgang. Har mulighetet til å stille delingen i marantzen, så kommer ikke til å kjøpe DSP med det første. Hadde sikkert vært kjekt, men budsjettet er sprekt for lengst - og jeg vet ikke helt veien videre med oppsettet. Plutselig havner jeg på kjøret og må ha fult oppsett med horn og aktiv deling....

Kommer til å bli en blåkopi av volvotreter og eminence horn, mest fordi den ser "enkel" ut å bygge, har god omtale samt at jeg forstår relativt lite av å gjøre beregninger selv. Har en gammel stereo forsterker, på rundt 130W, mulig denne kan brukes provisorisk? Ellers går jeg ikke av veien for å bygge noe klasse D, dette har vært noe jeg har hatt lyst til lenge, men så er det disse penga da... :)

Men, dette å sitte ute på verandaen mens en tenker på slikt må være ett luksusproblem :) God helg!

IMG_2113.jpg

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Vurderer derfor om jeg skal klinke igang med subprosjektet først som sist... Har mer eller mindre bestemt meg for å kjøre på med tapped horn... :) Kommer til å gå for en i første omgang. Har mulighetet til å stille delingen i marantzen, så kommer ikke til å kjøpe DSP med det første. Hadde sikkert vært kjekt, men budsjettet er sprekt for lengst - og jeg vet ikke helt veien videre med oppsettet. Plutselig havner jeg på kjøret og må ha fult oppsett med horn og aktiv deling....

Kommer til å bli en blåkopi av volvotreter og eminence horn, mest fordi den ser "enkel" ut å bygge, har god omtale samt at jeg forstår relativt lite av å gjøre beregninger selv. Har en gammel stereo forsterker, på rundt 130W, mulig denne kan brukes provisorisk? Ellers går jeg ikke av veien for å bygge noe klasse D, dette har vært noe jeg har hatt lyst til lenge, men så er det disse penga da... :)
    Det skal bli spennende å følge med på, vil trenge bass/subwoofer system selv :)
    Hvor høyt opp i frekvens kan man dele tapped horn? Avhenger det mest av elementet eller designet av hornet? (jeg er helt grønn på det, så kanskje det er et "dumt" spørsmål :) )

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg er også grønn - men etter hva jeg leser må den deles relativt lavt, maks i underkant av 100 hz? Siden jeg skal bruke dette i kinosammenheng regner jeg med å dele på rundt 80hz.

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er også grønn - men etter hva jeg leser må den deles relativt lavt, maks i underkant av 100 hz? Siden jeg skal bruke dette i kinosammenheng regner jeg med å dele på rundt 80hz.
    Brukte google etter siste innlegg og fikk sett og lest litt om det. Ser ut til å passe veldig bra i kino sammenheng ja, ned til under 20Hz :cool:

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Vel, etter litt mer studering ser jeg at volvotreter sine horn blir altfor høye i mitt rom. Derfor har nå googlet litt, og sirklet meg inn på Anarchy 25hz tapped horn. Noen som har kjennskap til disse? Ser enda enklere ut å bygge, og her kan jeg gå for to med en gang.

Disse går ikke like dypt, men vet ikke hvor stor forskjell de 5 hz gjør?

5cea60ec_page3.jpg

5d00d3d2_page1.jpg

78123400_4anarchy.jpg

Forstår jeg det riktig når det er brukt 12mm kryssfiner?

Hvor har du tenkt til å dele Mfufu? Syns dine høyttaler planer er særdeles spennende, og greit å ha i bakhode om eventuell subløsning kan passe for line array også.

Sist redigert:

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Hvor har du tenkt til å dele Mfufu? Syns dine høyttaler planer er særdeles spennende, og greit å ha i bakhode om eventuell subløsning kan passe for line array også.
    Først skal jeg lage LA'ene, så vil jeg gjøre målinger for å se hvor langt ned de spiller uten EQ, for så å dele rett over det punktet. Basert på målingene Halair la ut i sin tråd så antar jeg at det blir ett sted mellom 100-150Hz, men jeg lager kabinett med litt større volum, så jeg vil måle det selv i eget rom uansett. Men det blir nok over 100Hz, det har jeg en sterk følelse av :)

Det finnes mange spennende sub/bass løsninger, og TH som du ser på virker jo til å ha godt med dokumentasjon med mange som har laget det. SLOB er en annet prinsipp som jeg også syntes er spennende, men her er det veldig lite info å finne så her må man kanskje forberede seg på å eksperimentere litt mer selv. Det som er spennende med SLOB til en LA løsning er jo hvis man kunne lage selve "slot'en" omtrent på samme høyde som LA'ene. Men jeg aner ikke hvor høyt opp i frekvens de kan spille, og om det avhenger av elementer eller hva som vil sette begrensninger. Nelson Pass har dokumentert ett prosjekt hvor han har laget dette (http://www.firstwatt.com/pdf/art_slob.pdf), men jeg fikk flere spørsmål enn svar etter å ha lest det :confused:

Men basstårn med enten lukkede kabinetter eller bassreflex er kanskje det tryggeste og mest "safe" å lage? Jeg tenker at det å velge en bass/sub løsning med elementer som kan spille opp til over 500Hz kan være en god ide ifm fremtidig bruk tilfelle en vil prøve seg med horn i mellomtone og diskant i fremtiden. For så å dele aktivt med en dsp :)

Har lastet ned både WinISD og Unibox og simulert både lukkede og bassrefleks kabinetter med forskjellige elementer. Startet med 12", gikk så opp til 15" og er nå på disse som jeg fikk troen på Faital Pro 18XL1800 - Högtalarelement för infrasub 3200W / 95dB - supersonic. Disse har høy følsomhet, ser ut til å kunne spille både dypt (ihvertfall i bassrefleks) og ett stykke opp i frekvens. Men de koster... :cool:

Dette var kanskje svar på mere enn du spurte om, men her er mange tanker som svirrer rundt i toppen om dagen :D

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Det finnes mange spennende sub/bass løsninger,
    Hehe - her er du inne på kjernen av "problemet".

og TH som du ser på virker jo til å ha godt med dokumentasjon med mange som har laget det. SLOB er en annet prinsipp som jeg også syntes er spennende, men her er det veldig lite info å finne så her må man kanskje forberede seg på å eksperimentere litt mer selv. Det som er spennende med SLOB til en LA løsning er jo hvis man kunne lage selve "slot'en" omtrent på samme høyde som LA'ene. Men jeg aner ikke hvor høyt opp i frekvens de kan spille, og om det avhenger av elementer eller hva som vil sette begrensninger. Nelson Pass har dokumentert ett prosjekt hvor han har laget dette (http://www.firstwatt.com/pdf/art_slob.pdf), men jeg fikk flere spørsmål enn svar etter å ha lest det :confused:

Men basstårn med enten lukkede kabinetter eller bassreflex er kanskje det tryggeste og mest "safe" å lage? Jeg tenker at det å velge en bass/sub løsning med elementer som kan spille opp til over 500Hz kan være en god ide ifm fremtidig bruk tilfelle en vil prøve seg med horn i mellomtone og diskant i fremtiden. For så å dele aktivt med en dsp :)

Har lastet ned både WinISD og Unibox og simulert både lukkede og bassrefleks kabinetter med forskjellige elementer. Startet med 12", gikk så opp til 15" og er nå på disse som jeg fikk troen på Faital Pro 18XL1800 - Högtalarelement för infrasub 3200W / 95dB - supersonic. Disse har høy følsomhet, ser ut til å kunne spille både dypt (ihvertfall i bassrefleks) og ett stykke opp i frekvens. Men de koster... :cool:

Dette var kanskje svar på mere enn du spurte om, men her er mange tanker som svirrer rundt i toppen om dagen :D
    Er veldig åpen på veien videre selv, men TH har trigget noe mtp film. Hadde jeg kun tenkt musikk hadde jo nok tenkt litt anderledes. Man kan jo selvsagt bygge en th til til å ta det dypeste og noe annet til mellombassen - men blir forferdelig mye bokser og utstyr av slikt :) Noe av det som er gøy med dette er jo at det er så mye muligheter, men har dessverre hørt lite selv. Det jeg er mest redd for er at TH ikke vil stå i stil med resten av det mer tradisjonelle oppsettet jeg har nå. Hva det blir fremover vet jeg ikke, har lyst til å bygge noe selv.

Fortsatt god tid til å bestemme meg for løsning enda - det ser jo unektelig tøft ut med basstårn også ;) Kom til å tenke på at det store hornet kunne også eventuelt ligge bak lerretet også, den må vel ikke være stående etter hva jeg skjønner.

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Ifm TH og stående vs liggende så kan ikke jeg heller se for meg rent teoretisk at det skal være noe problem. Og siden det blir brukt til film så er det jo en fordel å ha noe som kan gå ned til ihvertfall 20Hz? :p

Det finnes sikkert folk her med erfaring med TH som kan gi ett sikkert svar på dette? Eventuellt så går det jo å spørre om det i en egen tråd :)

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Musikken er helt klart det viktigste ;-) takker for tips, skal sjekke ut!

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ikveld tenkte jeg å slappe av litt med litt testing, så jeg koblet opp en gammel TV for å se hva jeg driver med. Når jeg først hadde dette oppe tenkte jeg å teste ett par filmklipp også - men sånn ble det aldri. Jeg fikk aldri lyd og bilde samtidig (fra mediaspilleren, når jeg kjørte pink noise for å teste lydnivåer etc fikk jeg lyd og bilde samtidig). Skrudde jeg av TV fikk jeg lyd, men så fort TV ble skrudd på fikk jeg kun bilde. Dette gjelder begge utgangene på prossessoren, begge inngangene på TVen samt jeg prøvde flere forskjellige innganger på forsterker... Finner ingen innstillinger som skulle tilsi dette, prøvde for gøy å velge HDMI audio på tv, men da fikk jeg ikke lyd noen sted. HDMI handshake problemer? Hva kan gjøres eventuelt..?

Vurderte å kaste alt ut på veien, men tror ikke det hadde hjulpet - hvertfall ikke langvarig ;)

Vebbis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Antall liker
    418
    Torget vurderinger
    1
    Ikveld tenkte jeg å slappe av litt med litt testing, så jeg koblet opp en gammel TV for å se hva jeg driver med. Når jeg først hadde dette oppe tenkte jeg å teste ett par filmklipp også - men sånn ble det aldri. Jeg fikk aldri lyd og bilde samtidig (fra mediaspilleren, når jeg kjørte pink noise for å teste lydnivåer etc fikk jeg lyd og bilde samtidig). Skrudde jeg av TV fikk jeg lyd, men så fort TV ble skrudd på fikk jeg kun bilde. Dette gjelder begge utgangene på prossessoren, begge inngangene på TVen samt jeg prøvde flere forskjellige innganger på forsterker... Finner ingen innstillinger som skulle tilsi dette, prøvde for gøy å velge HDMI audio på tv, men da fikk jeg ikke lyd noen sted. HDMI handshake problemer? Hva kan gjøres eventuelt..?

Vurderte å kaste alt ut på veien, men tror ikke det hadde hjulpet - hvertfall ikke langvarig ;)
    Hvis du kaster det på veien så sørg for at det er Brenneveien da :)

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Hvordan går det her nå forresten?

Det er vanvittig kjipt når man har jobbet masse med ett prosjekt og ting ikke funker som forventet. En har sett frem til å nyte det mens man har jobbet. Men hvis det er en trøst så er du ikke alene om det, det er langt fra uvanlig. Kun en ting å gjøre, brette opp skjorte-armene og begynne feilsøkingen, det tar den tiden det tar. Vi andre krysser fingrene imens :cool:

Og husk, uansett hvor store utfordringer man støter på her i livet, er det alltid plass til en pils (det har jeg ihvertfall lest ett sted en gang på internett, så da må det jo være sant) :cool:

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hehe, ja - gir ikke opp, men tror ikke det blir så altfor mye feilsøking på dette, ikke lenge til nå så skal jeg uansett sette opp lerretet, og da vil jeg ikke kunne trekke hdmi til tven lenger - var mest for å teste litt. Irriterende der og da, men sånn er det. Mistenker at er noe HDMI issue greier, som forhåpentligvis vil gå over av seg selv når TV blir byttet ut med projektor. Typisk nok den andre gangen jeg ville bare slappe av med en LP fikk jeg bare lyd i den ene kanalen. Etter dobbeltsjekking av alle plugger jeg har loddet selv, uttak i veggen osv byttet jeg ut en og en kabel til problemet ble løst. Fasit? En av de få fabrikkferdige kablene mine hadde en dårlig lodding.... de ble kastet og jeg lagde ett nytt sett selv. 2,5 timers jobb alt i alt så jeg rakk kun en låt før tiden var brukt opp :)

Status nå er at gangene er 90% ferdig, gjenstår kun litt akryl i listeskjøtene samt noen få stumper med hjørnelist. I tekniskrom er det to hjørnelister som må monteres etter at de er malt, samt 2 hjørnelister i selve kinoen.

Det som gjenstår etter dette i kinoen er:
    -lydplater på vegg
    -lydplater i tak
    -lerret
    -DIY playanddisplay hylle over platespilleren

Målet er nære :)

I tillegg skal det bygges ett tapped horn, kjøpe projektor og eventuelt en bluesound/mac mini.

Når alt dette er gjort skal det nytes en stund, før jeg tar en tur til deg for inspirasjon til LA ;)
    Har trua for å bygge ncore etterhvert også.

Dagensinnsats besto av å gjøre ferdig lerretveggen:

IMG_2200.jpg

Listene/ramma til lerret bygger litt over åpningen slik at når jeg setter inn lerretet fra baksiden vil den gå i mot og hindre at det faller inn. Litt vanskelig å ta bilde av.

IMG_2202.jpg

Ellers har jeg en jobb ute, rundt huset og garasjen som jeg må prøve å bli ferdig med før vintern.

IMG_2192.jpg

IMG_2196.jpg

Får litt hjelp av de firbente, men gravingen blir veldig ustrukturert ;)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.501
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det drar seg stadig nærmere slutten her ser jeg! Morsomt å følge med :)

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    I tillegg skal det bygges ett tapped horn, kjøpe projektor og eventuelt en bluesound/mac mini.

Når alt dette er gjort skal det nytes en stund, før jeg tar en tur til deg for inspirasjon til LA ;)
    Har trua for å bygge ncore etterhvert også.
    Så du har bestemt deg for tapped horn ja, blir morro å følge med på, og det hadde vært spennende å høre på når du har fått det opp og i gang.
    Du er selvsagt velkommen til å høre på LA også når det blir klart her :)

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    IMG_0258.jpg

Neste på programmet er lydplater på veggen samt hylle for LPer. Forhåpentligs til neste helg igjen :)

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Blir Oberst dette, stort er det lerrete og er det 2.35:1
    men hylle til lp plater, er det fuldt i reolen?

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Husker ikke målene i farta, men er 2.35:1 ja. Hylle til platene var litt dumt skrevet av meg, men skal lage jo en "play-and-display" hylle. Syns de ferdige rammene på big dipper osv er alt for dyre.

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Små snacks med andre ord, bare kosearbeid som gjenstår :)
    Tenkte jeg også skulle gå for 2.35:1 siden det skal brukes til film, men får se når ting kommer på plass.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja, blir stortsett kun brukt til film her også, eneste er endel musikk blu-rays, men det får gå.

Bestilte projektor i dag, og en mac mini for ett par dager siden.. :) Nærmer seg.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ble Sony hw-55. Ser at prisene på de kommende modellene blir ganske mye høyere, så da ble det slik. Hadde veldig lyst på JVC PJ, men prisen er 150% dyrere så det blir for mye. Får heller se om 5-6 år om 4K og motorisert linse er innenfor budsjettet.

Mens jeg har gravet videre i jorda og klargjort for pukk har kona kappet og grunnet festene til akustikkplatene:

IMG_2269.jpg

og begynt på "play-and-display" hylla som skal henge over platespilleren. Blir bra :)

IMG_2270.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn