Antonsen bygger dedikert kino/lytterom i ny garasje

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ikke noe hastverk. Får beskjed om at mappen ikke finnes.
    Sikkert noe galt jeg gjør.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takker igjen for hjelpen, setter stor pris på det :) Og er du på disse trakter må du bare komme innom på kaffe & musikk.
    Er jo ikke veldig langt unna du bor. Du kunne jo også tatt turen oppover hit. Er jo slett ikke sikkert du liker et så kontrollert rom.
    Takker for tilbudet - Rommet ditt er noe jeg har veldig lyst til å oppleve. Kanskje noen muligheter i begynnelsen av Desember?

    Prøver en ny link til målingene jeg gjorde i går -

    https://www.dropbox.com/sh/nd37b2ythykbaq5/AABooO_erz8pz0LShGPDh0uwa?dl=0

    Tror det skal være høyere SPL på de også.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Titter på de senere...

    Starten av desember tror jeg vil fungere greit. Er det en søndag du tenker på? Er greit å ha litt tid når du (dere) kommer.. Mfufu (tror jeg det var) har lysst å haike oppover.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Titter på de senere...

    Starten av desember tror jeg vil fungere greit. Er det en søndag du tenker på? Er greit å ha litt tid når du (dere) kommer.. Mfufu (tror jeg det var) har lysst å haike oppover.
    Jepp, jeg henger meg gjerne på hvis mulig. Er fleksibel på lørdager og søndager :)
    (edit: relativt fleksibel ihvertfall, lørdag 5. er jeg i "hangover modus" :rolleyes:, men ellers så skal det ikke være noe problem)
     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    12-13 desember? Både søndag og lørdag passer for meg, men kanskje best søndag. :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Om dere skal en tur nedover hit 12-13 desember, så er jeg ganske sikkert at dere kan komme en tur innom meg også, dersom dette skulle være interessant. Uansett er Retep sitt rom verdt å oppleve, så anbefaler den turen.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Må sjekke litt på jobb. Starter med søndagsåpent i desember.

    Jeg har jobber også annenhver lørdag i fast turnus. Har jobbelørdag denne uka. Fri neste uke men da er det julebord med hifigutta.

    Får se litt på det, men tror nok det et søndag som et lettest.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da satser vi på den søndagen så sant Retep får fri. Besøk hos thohaug er vel også interessant hvis tiden strekkjer til?

    blir artig :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sett på målinger nå. Er det ok om jeg legger ut grafer i tråden din? Eller vil du ha det på epost?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir ikke skrivng før imorgen.

    Jeg må bare spørre. Du har koblet riktig + og - hele veien?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Bare å legge ut :) er 99% prosent sikker på at jeg har koblet riktig, men skal dobbelt sjekke imorgen. Men, ble litt hastekobling når jeg flyttet på ting her.


    Men syns rew lager litt ulyder avogtil - ikke noe jeg hører ved musikk eller film.


    edit: jo, er koblet riktig.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har ikke fått tid til å skrive noe langt innlegg enda. Men kortversjon er at rommet ditt påvirker lyden mye.

    De platene du har i førsterefleksjonspunkter. Er nok ikke plassert helt riktig. Samtidig som at de et for grunne og fysisk for små.

    Når du har målt i sweetspot. Står mik langt fra sofaryggen? Bruker du mikstativ eller den lille tripod som følger med umik?

    Det er et par plasser på frekvens grafene som går igjen som topper og bunner. Dette er helt naturlig. Og følger faste regler.

    Jeg er desverre ingen teoretiker, og mine forklaringer baserer seg for det meste på praktisk arbeid i mitt og andre sine rom.

    Jeg tror at med enkle men tøffe grep så kan dette forbedres ganske mye. I forhold til hva JEG liker. Jeg venter derfor med konkrete anbefalinger til du har fått vert hos meg. Det er viktig å vite hvordan du vil ha lyden.

    Jeg har hørt Dali H400 mk2 mange ganger og liker lyden godt.

    Om du har muligheten til å ta med H400 feks hit. Vet det er mye jobb. Så kan du jo få hørt de i et akustisk kontrollert rom. Det er stor forskjell på toppregisteret på H400 og på RF7. RF7 er nok langt mer direkte ig frempå feks.

    Legger ut et svar med noen grafer i løpet av dagen.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har faktisk montert platene i førsterefleksjonspunktet slik at jeg kan slide de litt begge veier. Tror kanskje de skulle vært litt nærmere sweetspot? Har kanskje mic 15 cm fra sofarygger... Litt vanskelig å få god avstand til ryggen uten samtidig å ha mikrofon for høyt, syns jeg.

    Blir veldig spennende å høre lyden hos deg, tror ikke jeg tar med H400 denne gang, men får vel en viss pekepinn via dine RF7 også tenker jeg. MÅ jo legge til at jeg på ingen måte er misfornøyd med hvordan det spiller nå, men at det er noen forbedringspunkter er det ingen tvil om. Jeg ønsker å opprettholde det visuelle, men f.eks tykkere dempeplater på veggene, og diverse tiltak bak lerret er enkle å få til. Andre tiltak lar seg nok også gjøre, men da må litt mer planlegging til for å ikke ødelegge utseende på rommet. Ser helt klart for meg å teste med diverse provisoriske tiltak og heller lage noen finere permanente løsninger på sikt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tror du er inne på det. Platene skal noe nærmere sweetspot ja.

    Det visuelle har jeg nok kastet ut døren. Men har sett enda mer nerdete rom enn mitt. Jobber litt med lyden selv nå. Prøver å få enda litt mer golyd. Er rart dette med plassering. Har dratt ht helt ut til sideabsorbentene, nå sittet senter der det skal. Men plutselig så har alle de som synger blitt så innmari høye.... Tror jeg må hente frem vater imorgen. Har en følelse av at ht nå et høyere ved fremkant enn bakkant...

    Leker litt med mer klang mellom 10-15 ms også. Kan legge til eller trekke fra 5-7 db ganske enkelt.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg flyttet i går høyttalerne litt nærmere bakvegg, istedenfor å flytte dempeplatene nærmere SP. Har sett en film og spilt litt plater og tror egentlig dette er til det bedre. Avstanden til bakvegg er fortsatt stor, kan nesten ikke regne baffelveggen for en vegg i denne sammenhengen, tror jeg, så har jo fortsatt ca 140cm til vegg. Hadde vært artig å gjort en måling for å sammenligne, men tror platene treffer mer riktig nå.

    Har også installert JRiver til å spille av musikk, mulig jeg går for denne istedenfor audirvana. Har kun "demo" versjon av begge, så må prøve meg frem litt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jriver er spennende og har mange muligheter.

    Feks. Kjør et sveip for Høyre høyttaler i sweetspot.

    Trykk så på EQ inne på REW. Åpner nytt vindu.
    Se til høyre der er en del ting du kan trykke på.

    Sett hvilken eq du har. Default passer bra til Jriver.
    Sett til fullrange i nedtrekk vinduet og sett riktig avrulling. Tenk fronter og sub som en enhet. Her må du prøve deg frem med 12 el 24db oktav avrulling. Jeg bruker 12 siden det er det Audessy bruker.

    Har ikke pcREW fremfor meg så nå blir det bare utifra huet...

    I det neste vinduet så setter du hvor du vil ha tilt, hvor langt ned og hvor bratt. Og det samme i toppen.

    Sett db nivået slik at linjen går igjennom målingen i bassen og tangerer frekvensene fra ca 5-600hz. Het må du bare prøve deg frem. Sett også hvor mye du vil at rew skal øke dipper. Max pr dipp og max totalt

    Trykk så på match target to respons eller noe slikt.

    Da jobber rew litt. Og du vil få frem en korrigert frekvens respons

    Trykk så på EQ FILTER. Der vil du nå se hva rew mener du bør justere for å få graf nr 1 så lik som ønsket graf. Graf 2,

    De verdiene setter du inn i paranetric eq i Jriver. Alt med Q over 10 pleier jeg å hoppe over. Men du bør prøve.

    Sett alt inn i Jriver og spill musikk. Nå kan du feks slå av og på hvert eq filter minst du lytter til musikk.

    Når du putter inn eq filtrene velg den høyttaleren du målte. Gjør det samme med den andre høyttaleren.

    Lagre dette om du ønsker å teste med å korrigere høyttalerene i stereo. Mål da begge høyttalerene samtidig og gjør det samme i rew og putt de eqfilterene inn i Jriver.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Her var det mye matnyttig !

    Dette skal jeg absolutt eksperimentere med, noe som var litt av årsaken til at jeg lastet ned jriver også. Håper jeg får tid til å kikke litt på dette i løpet av neste uke.

    Takker for tips.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bare hyggelig å komme med tips. Vet også at flere bruker å justere EQ under 3-400hz stereo og så tar man oppover hver for seg.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Ble ganske så bra dette dedikerte lytte rommet ditt antonsen , hvilken subwoofer bruker du og er det 1 eller 2 og gratulerer med ny sub , har selv kommet meg i eget lytterom nå og det er så befriende at man selv velger lyd nivå osv osv , tenkte jeg skulle få tatt en måling selv i dag av frontene og di nye svs rør subbene mine , men er ikke sikkert jeg rekker det må jo ta min del av våres sønn som er bare 3 uker gammel :)

    Imagine
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Bare hyggelig å komme med tips. Vet også at flere bruker å justere EQ under 3-400hz stereo og så tar man oppover hver for seg.
    @

    Må jo også skyte inn at jeg primært lytter til musikk fra vinyl - men hvis jeg får til justering av EQ/syns det låter bedre er jo veien kortere til å kjøre på med eksterne bokser.

    Ble ganske så bra dette dedikerte lytte rommet ditt antonsen , hvilken subwoofer bruker du og er det 1 eller 2 og gratulerer med ny sub , har selv kommet meg i eget lytterom nå og det er så befriende at man selv velger lyd nivå osv osv , tenkte jeg skulle få tatt en måling selv i dag av frontene og di nye svs rør subbene mine , men er ikke sikkert jeg rekker det må jo ta min del av våres sønn som er bare 3 uker gammel :)

    Imagine
    Takk for det og gratulerer selv :) Kjører foreløpig kun med 1 sub, har bygget selv, tapped horn. Finner noen bilder ett par sider tilbake :) Er inspirert av Nikko sin tråd under DIY forumet.

    Absolutt digg å ha utstyret i egent rom uten å måtte ta noe særlig hensyn!
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Fikk Roger Waters Blu-ray i dag, måtte bare teste ett par låter i kveld - er absolutt potensiale der !

    IMG_3186.jpg


    I tillegg skrudde vi opp en viktig detalj igår - alle kinoer med respekt for seg selv må jo ha ei godterihylle :)

    IMG_3177.jpg
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Skulle til å si at det var snilt å stille med godis til hundene også, men dental stikk e vel mere som tanbørste.
    Er det den du skal avslutte med etter at hyllene er tømt ???;)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hadde forøvrig Jørn Finnerud på projektorkalibrering her på onsdag, ble en betydelig oppgradering av bildet. Anbefaler å få utført en slik kalibrering til alle som er interessert i godt bilde.

    Ellers har jeg ikke hatt tid til å være ute i rommet siden forrige helg, men ser på været at i dag frister det veldig med noen plater :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er ikke mange som setter sånn pris på møkkavær som oss "lyd og bilde entusiaster" :) En perfekt hobby i Norge :)
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Bra sagt, dårlig vær er en god grunn til å sitte inne og nyte hobbyen vår ;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.383
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    At en må vente på dårlig vær for å sitte inne å lytte til musikk, er like feil som å måtte vente til helgen for å jekke en øl :cool:
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hehe, den hylla er det nok verre å ikke la seg friste av ;-) digger å smake masse forskjellig øl så er midt i blinken, vi ett par kompiser som har "ølreiser" ett par ganger i året :)
     

    Lokie

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2005
    Innlegg
    101
    Antall liker
    40
    Sted
    Hordaland, Øygarden
    Ølreiser høres ikkje dumt ut, er du ut av landet også da eller? Prøver å få med meg det som er av Ølfestivaler i nærheten. Ellers så er det så mange kompiser som brygger etter hvert at vi snart kan droppe å handle inn øl :p
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Blir jo mest at vi møtes, spiser og handler inn endel øl eller går ut å tester noen microbryggerier :) Men vi var i Belgia i våres og London i fjor - blir vel minst en utenlandstur neste år også tenker jeg!
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Går mye i julemas og stress for å bli ferdig med ting på jobb til jul for tiden, men har jobben litt med plassering mellom slagene. Har prøvd å gjøre noen målinger.

    Legger først inn før/etter: Lilla = ny
    ny.jpg


    Uten spl.jpg


    water.jpg


    Dipen jeg hadde på rundt 40hz er borte og er litt jevnere i bassen. Har fått en ny dip rundt 160hz.

    Høyttalere står litt lengre mot lerret, og sub står tilnærmet i midten.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Ser vel ut som sub funker iallefall :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn