Antonsen bygger dedikert kino/lytterom i ny garasje

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Oi, det ble plutselig mye målinger :).

    Må innrømme at jeg ikke får helt tak i hvor du bør sette inn tiltak. Målemafiaen og akustikk-gutta må på banen!

    Du har jo møysommelig bygd opp rommet fra grunnen av. Sjekket du noe opp mot romkalkulatorer? f.eks: mh-audio

    Du er vel noenlunde låst på plassering også? Men mønsteret går jo forsåvidt igjen med peaker og dipper. Den smale dippen ved 40 Hz er sikkert ikke så hørbar (kansellering fra frontvegg??), men verre med et bredt lavt nivå mellom 40 og 70 Hz. Du kan jo prøve å dele ved 70 - 75 Hz og heve nivået igjen på sub. For deretter å ta ned sub-nivået rundt 30 Hz med DSP/EQ.

    Hvordan er den frontveggen bygd opp egentlig, var det et hulrom/scene midt på?

    Hvis du har flere ruller med glava/rockwool igjen etter bygginga, kan du jo prøve å stacke dem i hjørnene. Ellers som sagt så må du ty til akustikkgutta. Detter er vel mat for AtleT, Orso, Thohaug, Hutsefruts, Retep m.fl.
    Takk for innlegg :) Jeg er jo relativt låst med plassering ja, men demping både i hjørnene og bak lerret er nok en god start. Samt DSP til subben. Gjorde ingen beregninger av rommet i forkant, litt dumt kanskje.. :)

    Frontveggen er i praksis bare rammeverk med duk/høyttaler stoff på.

    Er jo forøvrig ikke noe jeg stresser med dette da, men noe jeg tenker å pusle med litt etterhvert. Nå må jeg nyte rommet litt først, før jeg blir rastløs igjen. Men skal for morroskyld gjøre en ny måling av sub alene når jeg har fått festet elementet på nytt.


    Her har du en perfekt match for rommet ditt.

    Vis vedlegget 347571

    Opeth - Deliverance og Damnation i 96/24 5.1 Suround.
    Ja, kunne tenke meg å kjøpe flere av disse Opeth blu-rayene. Jeg har kun den nye Pale... Er absolutt gøy med musikk på blu-ray.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Morro å se du er i gang her :)

    Har dessverre ikke så mye å bidra med ifm målinger og tips og tolkninger rundt dette, da jeg er ganske newbee på det selv, så "tør" ikke si så mye. Men med så mye kompetanse som det finnes her på sentralen så kommer man vanligvis i mål :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Kommer nok i mål etter hvert, men langt fra noe jeg stresser med nå :) Kan spille musikk og se film her uten å skjemmes så da er resten bonus ;)

    Når det er sagt, er jeg veldig nysgjerrig på DSP - vil jeg klarer meg en enkel 2x4 minidsp for kun sub? Budsjettet er ikke stort dessverre...
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Hvis det er denne du tenker på, https://minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-2x4, så har den 6 eq parametere, samt høy og lav pass filter, i tillegg så kan du justere utgangsnivået på alle 4 uavhengig, og hvis jeg tolker målingene du har lagt ut rett, så trenger du å justere ned volumet til sub'en ihvertfall (eventuellt så blander jeg målinger kun av sub og målinger av begge :rolleyes:)?

    Men enig med du, spill musikk, se film, og nyt :D
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja, den jeg tenkte på :)

    slik jeg tenker og som joho var inne på tenker jeg å redusere volumet opptil ca 35 Hz og deretter øke gain på sub slik at den er jevnere hele veien. Muligens litt feil terminologi, men poenget kommer forhåpentligvis fram :)

    jeg tenker å koble kun sub på dsp og la hovedhøytallere være koblet slik de er. Sub er koblet på lfe utgangen.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    869
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Ja, den jeg tenkte på :)

    slik jeg tenker og som joho var inne på tenker jeg å redusere volumet opptil ca 35 Hz og deretter øke gain på sub slik at den er jevnere hele veien. Muligens litt feil terminologi, men poenget kommer forhåpentligvis fram :)

    jeg tenker å koble kun sub på dsp og la hovedhøytallere være koblet slik de er. Sub er koblet på lfe utgangen.

    Ja, mtp pris/funksjonalitet er denne god. Et lite obs for at den har 0,9 Vrms ut. Vet ikke hvordan det passer med din effektforsterker. Men du har nok sikkert nivå nok i subben som sådan.

    Du skal i utgangspunktet ikke øke gain etter 35. Men tilpasse volum/gain til effektamp og til nivå med hovedht. Når det er gjort vil du sannsynligvis se en peak ved 25 -35 Hz som du da drar ned vha filter/eq, og ikke volumet generelt. Bredden på det du vil ha ned, styrer du med Q-verdien.
    Dette vil du se/høre on the fly mens du justerer/tester.

    Ellers så ser jeg at du har Mac. Du kan jo laste ned avspillingsprogrammer med eq-muligheter og leke litt med det. Har ikke Mac, så vet ikke hvilke det skulle være, men ser at Amarra blir brukt en del. Finnes kanskje også Jriver for Mac?

    Uansett ville jeg målt og testet rommet/sub/ht til det satt sånn noenlunde før krykkene ble satt inn. Men som sagt, vet ikke hvor akustikk-tiltakene bør settes inn. Er nok ikke bare å slenge inn noe og håpe på det beste.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja helt klart - akustikk tiltak er vel langt å foretrekke kontra. Jeg skal kikke litt på hva jeg har plass/mulighet til i teknisk rom snart. Vurderer også å legge subb ,kan være interessant å høre/måle forskjellen. Er bare litt usikker på om jeg får plass til å legge den sånn å endre sentereHT stativ osv...

    Ellers så har jeg avtalt bærehjelp i morgen, så da blir det spacer på elemetet og forhåpentligvis får jeg tid til lytting også!
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Dersom du vil, så kan jeg sikkert ta å komme innom deg en helg, så kan jeg ta med måleutstyret så kanskje vi får til noe. Har veldig lyst til å oppleve dette rommet. Dette må isåfall planlegges litt, ettersom det er et stykke. Dette er kun dersom det er interessant selvfølgelig.

    ang. målingene dine. Det hadde vært mye enklere om du sendte meg hele .MDAT fila på PM eller her i tråden. Da kan jeg se på den selv.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    869
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    . Vurderer også å legge subb ,kan være interessant å høre/måle forskjellen.
    Vrak skateboardet ditt og sett hjula under subben! Trill den rundt i rommet og lytt og mål.
    Enda bedre: en sub til. Så får du sikkert has på 40 - 70 Hz området. Ser ut som du har en nokså bred kansellering fra rommet her.

    Kan du ta en måling av subben så nær munningen som mulig. (regner med du ikke gidder å slepe den ut for måling :))
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Dersom du vil, så kan jeg sikkert ta å komme innom deg en helg, så kan jeg ta med måleutstyret så kanskje vi får til noe. Har veldig lyst til å oppleve dette rommet. Dette må isåfall planlegges litt, ettersom det er et stykke. Dette er kun dersom det er interessant selvfølgelig.

    ang. målingene dine. Det hadde vært mye enklere om du sendte meg hele .MDAT fila på PM eller her i tråden. Da kan jeg se på den selv.
    Først og fremst takk for ett meget generøst tilbud - Det er selvsagt bare å komme en dag! Vi kan jo avtale litt nærmere, men type desember og utover burde det sikkert være en helge dag som passer for begge :)

    Her har jeg ( håper jeg) delt mine filer. Fint hvis du sier ifra hvis jeg har delt mer enn det, hehe, da jeg bruke denne kontoen på jobb.

    https://www.dropbox.com/sh/fux80ex53dskzdp/AAD__W0mdPzTpuGiqRx--72Ia?dl=0

    . Vurderer også å legge subb ,kan være interessant å høre/måle forskjellen.
    Vrak skateboardet ditt og sett hjula under subben! Trill den rundt i rommet og lytt og mål.
    Enda bedre: en sub til. Så får du sikkert has på 40 - 70 Hz området. Ser ut som du har en nokså bred kansellering fra rommet her.

    Kan du ta en måling av subben så nær munningen som mulig. (regner med du ikke gidder å slepe den ut for måling :))
    Jeg skal ta måling av subb rett ved munning i helgen. Skal prøve å legge den også, muligens jeg får det til bare ved å flytte senter stativ nærmere lerret. Har "skateboard" jeg kan bruke på jobb - problemet er bare å rulle den rundt bak lerretet med masse kabler osv.. :) En subb nr 2 ligger allerede i planene hvis den første var vellykket :) Kunne dog tenke meg å teste litt mer, blant annet med liggende kasse før jeg går mer drastisk tilverks å bygger en til. Det er også litt plass hensyn å ta.


    Den gode nyheten - vi fikk demontert elementet i dag og laget spacer. Tok ingen bilder av seansen men fungerte smertefritt! Nå kan jeg spille så øra blør uten noen ulyder - gøy :) Fikk testet en låt og to-tre flimklipp før tiden gikk ut men den gjør definitivt jobben i "dypet". Var gøy dette.

    Savner litt punch i mellomgulvet i action scener men det er ikke her her hornsubben skal jobbe - det får bli ett senere prosjekt... :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    En tanke - Den dippen jeg har i bassen kan jo være noe audyssey lager. Kan for morro skyld prøve å koble om i helgen og kjøre en sveip uten noen form for RK innkoblet. Kan være interessant.

    Er få/ingen muligheter til å korrigere hva audyssey gjør såvidt jeg vet - så hvis den måler bedre uten vet jeg ikke hva man kan gjøre, ekstern dsp på alle kanaler er hvertfall utenfor budsjett nå.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Audessy treffer bra hos meg på avstand / delay. Kjenner ikke din audessy. Jeg har xt32 der er det
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    flere muligheter. Blant annet en som heter audessy EQ eller noe i den duren. Der kan man sette vivå selv. Men får ikke velge egne frekvenser eller Q.

    Hvilken audessy er det du har?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Xt32 også

    godt mulig den har treffer bra, bare tenker høyt. Skal bli spennende å prøve den liggende.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    869
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    En tanke - Den dippen jeg har i bassen kan jo være noe audyssey lager. Kan for morro skyld prøve å koble om i helgen og kjøre en sveip uten noen form for RK innkoblet. Kan være interessant.
    Du spurte tidligere om man kunne koble sub til frontutgangen og så måle uten noe form for filtre. Det kan du jo gjøre, og du har sikkert pre-out på recieveren også.

    Og hvis du tar den nærfeltsmålinga også (for å eliminere mest mulig av rompåvirkninga), så ser du også om subben er riktig konstruert. Noe den mest sannsynligvis er, men godt å få det bekreftet.

    Hva var det egentlig som raklet i kassa?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    En tanke - Den dippen jeg har i bassen kan jo være noe audyssey lager. Kan for morro skyld prøve å koble om i helgen og kjøre en sveip uten noen form for RK innkoblet. Kan være interessant.
    Du spurte tidligere om man kunne koble sub til frontutgangen og så måle uten noe form for filtre. Det kan du jo gjøre, og du har sikkert pre-out på recieveren også.

    Og hvis du tar den nærfeltsmålinga også (for å eliminere mest mulig av rompåvirkninga), så ser du også om subben er riktig konstruert. Noe den mest sannsynligvis er, men godt å få det bekreftet.

    Hva var det egentlig som raklet i kassa?
    Her må jeg hive inn en liten kommentar fra sidelinja :) Dette er en hornsub. Å måle den uten ett bratt delefilter vil kun resultere i ett helsikes rot oppover i frekvens.
    Den må deles bratt helst 48db filter ikke noe høyere enn 100hz. Det synes også veldig godt på simuleringene som ligger i tråden her.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    869
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    En tanke - Den dippen jeg har i bassen kan jo være noe audyssey lager. Kan for morro skyld prøve å koble om i helgen og kjøre en sveip uten noen form for RK innkoblet. Kan være interessant.
    Du spurte tidligere om man kunne koble sub til frontutgangen og så måle uten noe form for filtre. Det kan du jo gjøre, og du har sikkert pre-out på recieveren også.

    Og hvis du tar den nærfeltsmålinga også (for å eliminere mest mulig av rompåvirkninga), så ser du også om subben er riktig konstruert. Noe den mest sannsynligvis er, men godt å få det bekreftet.

    Hva var det egentlig som raklet i kassa?
    Her må jeg hive inn en liten kommentar fra sidelinja :) Dette er en hornsub. Å måle den uten ett bratt delefilter vil kun resultere i ett helsikes rot oppover i frekvens.
    Den må deles bratt helst 48db filter ikke noe høyere enn 100hz. Det synes også veldig godt på simuleringene som ligger i tråden her.
    Klar over det, men poenget/problemet er å få målt uten Audyssey. Og da er det en mulighet han har. Går ikke fra LFE, men hvis han har "vanlig" subutgang i tillegg, burde det gå å bare sette LP. Hva målingen viser over 80 Hz ser han bort fra.:)
    (Det er for ordens skyld ikke ment for permanent bruk)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Det er vel mulig i REW å måle kun mellom f.eks 20-100hz også. Tror det "kun" er lfe utgang på prosessor, men skal koble den inn på standard pre-out.

    Raklingen var elementet som berørte montasjeplata når den vibrerte for mye. Lagde en spacer av sponplate avkapp, dette ga en avstand på 22mm - problem løst. Målte ingen forskjell.

    Skal prøve å få testet uten audyssey imorgen.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    En tanke - Den dippen jeg har i bassen kan jo være noe audyssey lager. Kan for morro skyld prøve å koble om i helgen og kjøre en sveip uten noen form for RK innkoblet. Kan være interessant.
    Du spurte tidligere om man kunne koble sub til frontutgangen og så måle uten noe form for filtre. Det kan du jo gjøre, og du har sikkert pre-out på recieveren også.

    Og hvis du tar den nærfeltsmålinga også (for å eliminere mest mulig av rompåvirkninga), så ser du også om subben er riktig konstruert. Noe den mest sannsynligvis er, men godt å få det bekreftet.

    Hva var det egentlig som raklet i kassa?
    Her må jeg hive inn en liten kommentar fra sidelinja :) Dette er en hornsub. Å måle den uten ett bratt delefilter vil kun resultere i ett helsikes rot oppover i frekvens.
    Den må deles bratt helst 48db filter ikke noe høyere enn 100hz. Det synes også veldig godt på simuleringene som ligger i tråden her.
    Klar over det, men poenget/problemet er å få målt uten Audyssey. Og da er det en mulighet han har. Går ikke fra LFE, men hvis han har "vanlig" subutgang i tillegg, burde det gå å bare sette LP. Hva målingen viser over 80 Hz ser han bort fra.:)
    (Det er for ordens skyld ikke ment for permanent bruk)
    Ser poenget :) Det skader selfølgelig ikke å prøve. Kan til og med være litt artig å se hva som skjer :) Det jeg lurer litt på er om uryddighetene oppover i frekvens. Kan rote til målingene i det området som sub'en skal virke. Men kjør på. Alt må prøves hvis man vil ha svar :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Glemte å skrive at jeg justerer delay på subbene litt selv. Legger ofte til litt.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Når du sier delay - da er det avstand til subb du endrer ikke sant?

    Har ikke fått gjort noe særlig i helgen, men fikk tatt en kjapp måling i lytteposisjon i "puredirect" samt en måling ved å plassere mikrofon rett ved hornmunning. Jeg må måtte redusere gain ganske mye ved denne målingen.

    submunning.jpg


    Her er mdat filene hvis noen vil kikke

    https://www.dropbox.com/s/yofzakuqjnyjhcu/submunning.mdat?dl=0
    https://www.dropbox.com/s/hgy3x772zhdpct2/subpuredirect.mdat?dl=0

    Da tolker jeg det slik at subb måler ganske bra mens jeg trenger noen tiltak for å få bassen slik frem til lytteposisjon.

    Er det demping bak lerret som er første pri, eller er bassfeller i hjørnene bak lerret en bedre start?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Vis vedlegget 347309

    Legger inn bilde av simuleringen til hornet her. Da blir det lettere å sammenligne simuleringen og det du måler i rommet.
    Ikke så veldig vesentlig kanskje. Men litt artig å se om det går an å nærme seg simuleringen etterhvert :)
    Her er reel måling ved hornet :)

    munn.jpg


    Da gjenstår det bare å få den målingen i lytteposisjon ;)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Vis vedlegget 347309

    Legger inn bilde av simuleringen til hornet her. Da blir det lettere å sammenligne simuleringen og det du måler i rommet.
    Ikke så veldig vesentlig kanskje. Men litt artig å se om det går an å nærme seg simuleringen etterhvert :)
    Her er reel måling ved hornet :)

    Vis vedlegget 348741

    Da gjenstår det bare å få den målingen i lytteposisjon ;)
    Så ikke gæernt ut det der ;) Med litt jobbing så håper jeg du får det resultatet du vil ha i lytteposisjon også :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får du lagt ut et par fullfrekvens målinger. Mdat filene?
    Høyre og venstre side alene. Høyre + venstre side uten sub og tilslutt h+v + subb?

    Så kan jeg se litt på målingene imorgen. Blir hjemme noen dager fremover...
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takker for det, jeg rekker dessverre ikke å ta noen nye målinger nå - men har målinger med venstre side alene og med sub. I tillegg har jeg målinger med begge ht med og uten sub...

    https://www.dropbox.com/sh/fux80ex53dskzdp/AAD__W0mdPzTpuGiqRx--72Ia?dl=0

    Filnavnene er litt kryptiske med den som heter "puredirectsist" er h+v uten audyssey og sub. mens 80100høygain er med sub og audyssey. De andre navnene er lettere å forstå tror jeg :) De som er merket med 80cm er når jeg prøvde å flytte høyttaler fysisk 80cm nærmere lytteposisjon.

    Takker for all hjelp,
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal se på de imorgen

    Ja med delay mener jeg avstand på subb.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hva er forskjellen på de målingene med venstre høyttaler? Er veldig ulike målinger....

    Men det er noe som går igjen. Har du en reflekterende flate ca 15-20cm fra høyttaler eller mic? Du har full kansellering på frekvenser mellom 800-900hz.

    Men målingene er litt lave i nivå for å kunne lese av skikkelig.

    Men er tydelig at du får mye hjelp av rommet nedover i frekvens. Og at rommet ditt setter sitt spor på lyden.

    Har du fått tak på hvordan måle?
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Gratulerer med sub :-D

    Nå skal prøve og følge godt med her så jeg kansje lærer noe mer med tanke på målinger.

    Lykke til :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hei!

    Målingene på venstreHT er :
    - i pure direct (venstrepure)
    - med audyssey og sub (venstrefullrange)

    så flyttet jeg høyttaler fysisk 80cm nærmere lytteposisjon.
    -i pure direct (venstrepure80cm)
    - med audyssey og sub (venstrefr80com)

    Det henger dempeplater på veggen ca 20 cm forran høyttaler.. er 5 cm plater, trukket med stoff fra spoonflower.com ...

    Tror jeg har forstått hvordan man måler, har kjørt pink noise og satt minus -12 db for å justere referansevolum til ca 80db målt via spl meter.
    Så har jeg bare trykket measure. Mulig jeg skulle satt -12 db her også ser jeg nå, usikker på om jeg har gjordt det. Har satt length på 512K og og 4 sveip.

    Men må nok jobbe litt mer med programmet etterhvert - sliter med tiden, så de når jeg først går ut i kinoen blir det ofte til at jeg seter på en LP eller ser en film istedenfor å utforske lyden.. :)


    Hva er forskjellen på de målingene med venstre høyttaler? Er veldig ulike målinger....

    Men det er noe som går igjen. Har du en reflekterende flate ca 15-20cm fra høyttaler eller mic? Du har full kansellering på frekvenser mellom 800-900hz.

    Men målingene er litt lave i nivå for å kunne lese av skikkelig.

    Men er tydelig at du får mye hjelp av rommet nedover i frekvens. Og at rommet ditt setter sitt spor på lyden.

    Har du fått tak på hvordan måle?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takker

    Har du mulighet til å ta nye målinger der du måler fra ca 150hz og opp med noe mer spl? Nærfelt og med mic i sweetspot?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Det skal jeg prøve å få gjort. Fortsatt med en høyttaler eller begge? Mulig jeg må bruke høyre ht til dette pga kabellengder (nærfelt). Begge langvegger er like, så burde måle/låte likt på begge sider.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Om du får til, så ønsker jeg både venstre og høyre fra sweetspot og nærfelt. 4 målinger.
    + 1m fremfor SP og 1m ca bak SP. Mål i SP først før du måler fremfor og bak. Ikke endre volum mellom de 3 målingene. Pass på at du har nok spl. min 70db.

    Alle måinger i mono.

    Ta også stereo måling i Sp, fremfor og bak Sp.

    Mål uten subb.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    på nærfelt, ha samme avstand til elementer, gulv og sidevegg, men IKKE lik avstand fra sidevegg og gulv.

    Dårlig forklart.

    Mik skal stå på samme avstand frå venstre og høyre HT.
    Er avstanden til sidevegg 40 cm, så ikke sett mik 40cm fra gulvet
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Har prøvd å ta en haug med målinger nå.

    Takker igjen for hjelpen, setter stor pris på det :) Og er du på disse trakter må du bare komme innom på kaffe & musikk.

    https://www.dropbox.com/s/h25772iyrc5qiho/puredirectsist.mdat?dl=0

    Edit: Så ikke det med nærfelt målingen før nå.

    Jeg har hatt litt større avstand fra gulv til mic enn fra mic til sidevegg. Har prøvd å gjøre det likt på begge sider, men litt vinglete stativ har nok endret set noe.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ser på det imorgen.
    Det med avstander er ikke veldig viktig.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har prøvd å ta en haug med målinger nå.

    Takker igjen for hjelpen, setter stor pris på det :) Og er du på disse trakter må du bare komme innom på kaffe & musikk.

    https://www.dropbox.com/s/h25772iyrc5qiho/puredirectsist.mdat?dl=0

    Edit: Så ikke det med nærfelt målingen før nå.

    Jeg har hatt litt større avstand fra gulv til mic enn fra mic til sidevegg. Har prøvd å gjøre det likt på begge sider, men litt vinglete stativ har nok endret set noe.
    fikk kun 1 måling fra deg...puredirectsist....
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    ..... og du må litt opp i spl. Trenger ikke å måle under 100hz for min del. Jeg ser nå kun på hvordan rommet ditt påvirker responsen over 200hz. Da dette krever enkle tiltak plassert riktig.

    Legger ut din måling pluss min som viser forskjellene. Husk nå på at jeg har holdt på med rommet i vertfall 500timer, og WAF er ikke et tema.

    Fr.jpg
    gd.jpg
    ip.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takker igjen for hjelpen, setter stor pris på det :) Og er du på disse trakter må du bare komme innom på kaffe & musikk.
    Er jo ikke veldig langt unna du bor. Du kunne jo også tatt turen oppover hit. Er jo slett ikke sikkert du liker et så kontrollert rom.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn