Apple vs

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Problemet er gjerne ikke hvilke formater som brukes, men hvordan man må være tredjegrads hacker eller ingeniør for å omgå de sperrer og begrensinger som legges av Apple på ellers vanlige formater og bruk.

Når f.eks. jeg skulle eksperimentere med Pure Vinyl (som nevnt over) viste deg seg jo at hele musikksamlingen var var ubrukelig uten at det ble laget mystiske skyggefiler som skulle lure programmet til å tro at filene var noe annet enn flac. kreative hackerløsninger laget for å omgå Apple.
    Det finnes mange programmer som spelar FLAC på OSX. Vil man bruke iTunes bør man konvertere, dette er jo valgfritt.
    Windows Media Player støtter heller ikkje FLAC. Man er avhengig av 3. parts plugins.
    Joda, det er måter å omgå Apples sperrer, enn så lenge. Men itunes er tungt integrert i platformen, og mange programmer bruker alt eller deler av det selv om de lager sine egne skins og smådeler. Jeg vet ikke om noen tilsvarende programmer på PC som bruker seg av WMP på tilsvarende måte.

Fordelen med en windowsløsning slik jeg ser det er at jeg ikke trenger å bruke noen av MS' programmer overhodet. Jeg står fritt til å installere, modifisere og tilpasse akkurat som jeg ønsker. Slik sett er windows mer like linux enn OSX når det kommer til programvare og programløsninger.

Men jeg har intet forhold til MS overhodet, og er ytterst skeptisk til W8. Av det lille jeg har sett er det alt for mye appletenkning og fastlåsing der til at jeg liker det jeg ser. Jeg kan godt se for meg at jeg skroter windows om noen år hvis det blir tilfelle.

Det er jo bare å se på ipad f.eks. der alt skal gå gjennom istore (eller hva det nå heter) og der alt som smaker av konkurranse mot apples egne løsninger forbys og stenges ute.
    Dette stemmer ikkje. Program som Chrome - en direkte konkurrent til Safari, er tilgjengelig i App Store. Det er også Opera.
    Det er nok utelukkende fordi USA og EU vil gi dem milliardbøter om de stenger ute andre nettlesere. De er hellige. MS har brent seg til de grader bare med å ha IE ferdig installert. Du kan se for deg rettssakene om Apple hadde nektet tilgang for Opera og Chrome etc. på noen av deres maskiner. Tro meg, det er ikke av godvilje og hensyn til brukerne at denne muligheten er der.
    men den er der. Jeg ser ingen forskjeller på å benytte Win eller macos sett i forhold til begrensninger og muligheter. Jo en du kan ikke kjøre MacOS under Windows men du kan kjøre Windows under MacOS

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    heldigvis. på min Nokia Lumina 800, derimot, stanger eg hodet i veggen mot det makkverket som er Internet Explorer og det finnes ingen alternativer.

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    Men i trådstartes (?) og min interesse — kva er den rimligste, mest sytaslause (enkle) løsningen for å spele av valfritt format fra PC til Dac?

C

Cyber

Gjest
    heldigvis. på min Nokia Lumina 800, derimot, stanger eg hodet i veggen mot det makkverket som er Internet Explorer og det finnes ingen alternativer.
    Makkverk? Har nylig kjøpt Lumia 800 selv og er superfornøyd - hva er problemet? Windows Phone vs IOS er jo som å gå 40 år frem i tid.

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    Makkverk? Har nylig kjøpt Lumia 800 selv og er superfornøyd - hva er problemet? Windows Phone vs IOS er jo som å gå 40 år frem i tid.
    Problemet er i fleirtal.
    Eg vant ein Lumina 800 for eit halvt år sidan (ga min 4S til madammen).
    Likar OSet, hatar programma og telefonen i seg sjølv.

- Kameraet tar uskarpe, overeksponerte bilder med et grønt slør.
    - Batteriet var i mindre enn ein dag (lite til ingen bruk)
    - Applikasjonene er forferdlige (særlig Facebook og Spotify). Veggbilder på Facebook bruker opptil eitt minutt å laste på wifi. Spotify kobler ikkje over 3G 80% av tiden.
    - Glasset har fått ei djup ripe etter pen bruk. Flippen ved usb-kontakten ble bøyd første uka.
    - Nettleseren er mest dårlig av alt dårlig (vanskelig / umulig å kopiere / lime inn, laster ikkje mobil-utgaven av nettsider, kjenner ikkje igjen telefonnummer.
    - Ukonsekvent brukergrensesnitt mellom programmer (tilbake-knappen særlig).
    - Windowsknappen nullstiller programmer, sjølv om dei nettopp var åpne. MÅ bruke oppgavebehandler.

Og mykje mykje meir.

X

X186841

Gjest
    Enkel rimelig pc med digital utgang og foobar med Wasapi til avspilling av alle slags formater.

Men i trådstartes (?) og min interesse — kva er den rimligste, mest sytaslause (enkle) løsningen for å spele av valfritt format fra PC til Dac?

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    Jeg ville uten tvil gått for en NAS - løsning og fått tak på en squeezebox Touch(ja jeg vet at dette er ut). Hovedpoenget er å få musikken trygt plassert på HDD. Det å slippe å starte opp en pc for å kunne spille av musikk blir kjedelig i lengden. NAS-boksen går i dvale ved inaktivitet og starter igjen på forespørsel.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Har maskinvareekvivalenten til Galaxy S3 fra LG nå. Denne anbefaler jeg ikke. Den er både rask og stabil, men de falt for fristelsen å LG-fisere Android slik at den er litt tregere og litt mindre optimalisert enn f.eks S3. Jeg var imidlertid så uheldig at jeg i mellom Galaxy S2 og denne LGen fikk ha Samsung Galaxy Nexus et par ukers tid og dette er virkelig gromtelefonen. Den er så vidt dårligere CPU-messig enn S3, men ellers lik. Galaxy Nexus er en ren Google-telefon levert på maskinvaren fra Samsung, og denne kommer med vanilla Android, helt uten produsentmessige tilpasninger og jallaløsninger. Telefonen er en sann fryd i bruk, og kun nødvendig programvare er installert!

Akkurat som i PC-verdenen ser man også her baksiden av medaljen når produsentene selv skal sette sitt særpreg på produktet ved å forhåndsinstallere søppelalternativer til veltestede etablerte løsninger, som for sikkerhets skyld ikke kan fjernes uten å ty til 1337-hacking.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Har maskinvareekvivalenten til Galaxy S3 fra LG nå. Denne anbefaler jeg ikke. Den er både rask og stabil, men de falt for fristelsen å LG-fisere Android slik at den er litt tregere og litt mindre optimalisert enn f.eks S3. Jeg var imidlertid så uheldig at jeg i mellom Galaxy S2 og denne LGen fikk ha Samsung Galaxy Nexus et par ukers tid og dette er virkelig gromtelefonen. Den er så vidt dårligere CPU-messig enn S3, men ellers lik. Galaxy Nexus er en ren Google-telefon levert på maskinvaren fra Samsung, og denne kommer med vanilla Android, helt uten produsentmessige tilpasninger og jallaløsninger. Telefonen er en sann fryd i bruk, og kun nødvendig programvare er installert!

Akkurat som i PC-verdenen ser man også her baksiden av medaljen når produsentene selv skal sette sitt særpreg på produktet ved å forhåndsinstallere søppelalternativer til veltestede etablerte løsninger, som for sikkerhets skyld ikke kan fjernes uten å ty til 1337-hacking.
    Jeg liker samsung Galaxy bedre enn iPhone faktisk. Skjermen er såpass stor at det er mulig å nettsurfe med den til og med

G

Gjestemedlem

Gjest
    Et par spørsmål om Nexus.

Hvor lenge varer batteriet og er er det greit å sende sms med en slik? (er vant med qwerty-telefoner med 10 dagers standby)

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos

Jeg liker samsung Galaxy bedre enn iPhone faktisk. Skjermen er såpass stor at det er mulig å nettsurfe med den til og med
    Jeg var superfornøyd med S2 inntil den lå på taket hele veien til jobb i sprutende regnvær (utrolig at den ikke datt av!) og S3 er jo enda bedre! Jeg likte S2 best utseendemessig, men dette er smak og behag.

Samboeren min har iPhone 4S og det føles unektelig ut som en liten reise bakover i tid når man går direkte fra Galaxy-serien til denne, både når det gjelder GUI-utforming og ikke minst skjermareal. Begge telefoner er imidlertid flotte i bruk og fungerer generelt svært bra i hverdagen.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest

Jeg var superfornøyd med S2 inntil den lå på taket hele veien til jobb i sprutende regnvær (utrolig at den ikke datt av!) og S3 er jo enda bedre! Jeg likte S2 best utseendemessig, men dette er smak og behag.

Samboeren min har iPhone 4S og det føles unektelig ut som en liten reise bakover i tid når man går direkte fra Galaxy-serien til denne, både når det gjelder GUI-utforming og ikke minst skjermareal. Begge telefoner er imidlertid flotte i bruk og fungerer generelt svært bra i hverdagen.
    Selv med den store skjermen har S3 bedre batterikapasitet enn iphone. Jeg syntes iphone/ipad er litt døvt (Min subjektive oppfattning)

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Et par spørsmål om Nexus.

Hvor lenge varer batteriet og er er det greit å sende sms med en slik? (er vant med qwerty-telefoner med 10 dagers standby)
    Batteriet varer som S3, S2 og de andre topptelefonene på markedet. Jeg bruker telefonen min til lite annet enn synkronisering, musikk til trening og litt privat på kveldstid fordi mobiltelefoner ikke er i bruk av sikkerhetsmessige årsaker på jobb (den er påslått altså). Da holder den typisk både 2 og 3 døgn. Med normal til mye bruk må man påregne lading minst annenhver kveld. Med andre ord et sorgens kapittel med tanke på hvordan situasjonen var for fem-seks år siden (hvem husker vel ikke tiden da man kunne lade telefonen hver 10. dag?)

Tastaturet klarer jeg ikke å venne meg til på touch-telefoner generelt. Jeg liker ikke qwerty-tastatur heller for å si det slik. Jeg kvier meg generelt for å skrive lengre SMSer enn "OK."
    Jeg har store hender som ikke passer til slik dillekosing med skjermen.
    Problemet er egentlig ikke tastaturet, det er det å holde en såpass stor telefon balansert, samtidig som tommelen skal knekkes i ymse posisjoner på nedre halvdel, samt at jeg ikke ønsker å måtte benytte to hender fordi jeg sjelden har fullt fokus på telefonen når jeg skriver en SMS.

Hvis man liker tohåndsskriving på mobil så går det helt greit, spesielt om man slår på taktil feedback på touch-tastaturet. Tiden hvor man sleit med touch-tastaturer som rett og slett var for små og hadde for kort avstand mellom tastene er heldigvis forbi på disse telefonene med såpass med skjermplass.

Jeg er såpass nerd at jeg ofte bruker AirDroid, en app som gjør mobiltelefonen om til en midlertidig Web-server slik at du kan sende og motta SMSer, hente ut bilder, styre med kontakter og alt mulig fra et pent web-grensesnitt via en PC med tastatur, hvis jeg må gjøre noe nyttig eller utveksle en rekke SMSer.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    forsøk å lese inn SMS med voive. Den teknologien har en vei å gå

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Jeg har brukt alle mulige(bortimot) plattformer; diverse unix, irix, solaris, windows fra 3.0 til 7, Mac OS fra system 6 tror jeg..og litt Linux faktisk :)

Men, som kunststudent ble det Silicon Graphics(for 3D) og Mac for foto & video, den gangen(tidlig på 90-tallet) var pc-plattformen helt ubrukelig for den type oppgaver - med et ustabilt OS og få/ingen softwareløsninger som holdt mål. Dette har heldigvis endret seg, men det tok jaggu tid.

Selv om det i dag er relle valg(SGI er jo gone for good, dessverre) for brukeren, så er det ingen tvil om at Apples maskiner og OS er lysår foran pcer og windows i brukeropplevelse og brukskvalitet, fra hardware til software. Økosystem-tenkingen er noe av grunnen til det(enkelt å få ting til å fungere sammen, for de aller fleste), men også innsikt og forståelse for brukers behov og adferd, attention to detail på nær sagt alle nivåer, og evnen til gjennomføre nyttig innovasjon, mer eller mindre kontinuerlig. Det handler ikke om kosmetikk, men om perfeksjonisme. Og som bruker tenker du ikke over dette, du tar det for gitt, du bruker mindre tid på å rote rundt for å få gjort det du skal - du er mer effektiv rett og slett.

At Apple i tillegg lager produkter som det er fint å eie er jo bare bra, hele PC industrien har kastet seg på den vogna også, noen lykkes, andre ikke :) Apple lager produkter folk vil ha, som de skjønner hvordan de kan bruke, og som stort sett har høy kvalitet. Det er grunnen til at de lykkes, ikke at de er noen jævla monopolistsvinjævler ;-)

Jeg bruker både pc og mac på jobb, men pcen er ikke mye i bruk, siden jeg nå kan kjøre en veldig god terminalserver på mac.
    Mer og mer blir gjort på iPad...har sluttet å reise med bærbar f.eks, iPad dekker de aller fleste behov jeg har.
    Før den kom var jo tablet pcen der, men den kunne man jo ikke bruke til noe som helst. Apple knakk koden for tablets også, selv om de ikke var først - og vips er en enorm industri født. Blir spennende å se de nye Microsoft Surface-brettene, jeg får snart en sånn..håper de lykkes med Windows 8. For konkurranse er bra seff.

Jeg forstår imidlertid lite av denne "krigen", røkla mot Apple, hvis man liker/trenger windows/pc, så er det jo bare å velge det da. Og motsatt. Det er fryktelig lite komplisert.

O.

C

Cyber

Gjest
    Problemet er i fleirtal.
    Eg vant ein Lumina 800 for eit halvt år sidan (ga min 4S til madammen).
    Likar OSet, hatar programma og telefonen i seg sjølv.

- Kameraet tar uskarpe, overeksponerte bilder med et grønt slør.
    - Batteriet var i mindre enn ein dag (lite til ingen bruk)
    - Applikasjonene er forferdlige (særlig Facebook og Spotify). Veggbilder på Facebook bruker opptil eitt minutt å laste på wifi. Spotify kobler ikkje over 3G 80% av tiden.
    - Glasset har fått ei djup ripe etter pen bruk. Flippen ved usb-kontakten ble bøyd første uka.
    - Nettleseren er mest dårlig av alt dårlig (vanskelig / umulig å kopiere / lime inn, laster ikkje mobil-utgaven av nettsider, kjenner ikkje igjen telefonnummer.
    - Ukonsekvent brukergrensesnitt mellom programmer (tilbake-knappen særlig).
    - Windowsknappen nullstiller programmer, sjølv om dei nettopp var åpne. MÅ bruke oppgavebehandler.

Og mykje mykje meir.
    Høres ut som det er noe galt med din. Min tar bilder like gode som iPhone 4 - aldri sett noe grønt slør, har 30% på batteriet etter to dagers normal bruk (5-6 samtaler, surfing+++ har i skrivende stund 73% etter 17 timer oppetid med en hel del bruk og musikkavspilling), jeg liker Spotify meget godt, facebook likeså og den fungerer meget kjapt. Ingen riper eller skader her. Nettleseren kan stilles inn til å velge vanlig eller mobilside - og velger alltid riktig hos meg konsekvent. Resten kjenner jeg ikke til, til mitt bruk er den ihvertfall helt perfekt.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.418
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    I likhet med Dog har jeg brukt mye rart - Windows fra versjon 2.11 og oppover, Linux (fra v 0.99 et eller annet), OS/2, Irix, Solaris, MacOS fra system 6 opp til nå osv. Jeg har til og med en Sun Ultra 60 og en SGI O2 stående her hjemme. Imidlertid er det iMacen som er den maskinen jeg bruker til vanlig bruk - delvis pga pålitelighet, delvis fordi at jeg ikke gidder å knote, og delvis fordi den er suveren å bruke for å hale informasjon ut av diskene på gamle maskiner med ødelagte operativsystemer...

Nettverksmessig opererer jeg med en eldre hjemmebygga PC som server, som jeg kjører freeNAS på, men blir nok å konvertere denne til å kjøre Linux. Dersom jeg ikke får en passe slump penger for hånden og kjører opp en Mac Mini server, da...

mvh

Johan-Kr

• Liker
    Reaksjoner: Dog

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.578
    Sted
    Pt. Høvik
    Kort summert betaler man dobbel pris for en maskin grunnet litt pynt. Med mindre man skal bruke en datamaskin med programmer som kun finnes til OSX finnes det ingen god grunn til å velge dette fremfor en windowsbasert PC.

Mac er å kaste penger ut vinduet og rett i fanget på noen av de mest brutale monopolistene verden har sett.
    Jeg er helt enig; dette er penger rett i lommeboken til disse folkene. Men, efter at jeg fikk meg Mac (og annet Apple-utstyr; iPod, ATV) så har jeg ikke lenger såkalte dataproblemer.

Jeg nærmer meg de 60 og vil ha noe som funker! Det gjør Apple-produktene! Jeg har aldri hatt et eneste problem. Jeg tenker tilbake på begynnelsen av 2000-tallet med gru. Og Windows. Herregud så mye rot. Jeg vil ha brukervennlighet og det får jeg med Apple. Smarte som de er. Og jeg har ikke tenkt å åpne en eneste datamaskin for å skifte et eller annet! Ikke et minnekort engang, enda så lett det er. Det gjorde sønnen min. Nei, Plug-and-Play og that´s it. Slik skal det være. I´m no fucking technician!

Men at Apple tilstreber monopol, ja det gjør de, sammen med alle selskaper på denne kloden. Ellers ville de jo være idioter.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Os/2 glemte jeg gitt! :) Det var tider(og sier litt om hvor desperat man var etter noe som var bedre på den tiden da Windows ikke multitasket i det hele tatt). Misunner deg O2en, jeg hadde også en sånn - og det er den kuleste maskinen jeg har hatt. Men måtte selge den da jeg innså at de applikasjonene jeg trengte aldri ble oppdatert...the start of the fall of sgi. Synd!

O.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    OS`et er overlegent Windows bare sånn for å repetere meg selv. OG jo flere fornøyde brukere (og mindre fornøyde pc brukere) jo flere vil antall Mac brukere vokse. Det ble vel engang sagt av Jobs: " Vista is the best thing that could have happen for Apple" Og dette var vel også det som "vippet" meg over på den "mørke" siden iflg Depnot.
    Det er alltid noen som skal ta det helt ut og det er lett å se hvordan enkelte Eplehoder oppfører seg som en hannhund med 10 brunstige tisper utenfor døra når Apple lanserer nye produkter - uansett er dette ett fåtall av brukerne og de fleste er rimelig normale. At noen sammenligner Apple med kirke-og gudeprofetier står for meg like latterlig som de som legger seg med soveposen og venter i 3-dager utenfor butikkdører før en nylansering.

Når det er sagt så vil jeg ta med at pressekonferansene til Apple er jeg sluttet å se på for de er på grensen til tragikomisk med alle deres "its amazing" og jeg kjenner jeg blir flau på deres vegne til tider men pengepungen vokser...

Sist redigert:
    T

tce-teams

Gjest
    Du bygger sikkert bilen din med deler som du kjøper på noe som minner om multicom med forskjell at det er for bilbyggere. Kjøper bærbar som skal tåle daglig frakt. Bruksområde: mail, surfing, nettbaserte applikasjoner, litt foto, noe avspilling av film. litt musikk til MP3 spillere samt office. Alle bærbare PCer jeg har disponert har falt sammen etter maks et år. Macene er like fine. Det er den viktigste forskjellen. Kvaliteten. Jeg har brukt PC/MAC pararelt i 13 år
    Ingen tvil om at Apples produkter kan fasilitere disse bruksområdene på en glimrende måte. Det kan selvfølgelig gode PC-produkter også. Den eksteriørmessige kvaliteten bestemmes som vanlig etter lommeboka. Innvendig sitter de samme komponentene med kun små variasjoner mellom produsentene uansett, gjerne produsert på samme sted, så her stiller de alle likt, uansett om logoen er Apple eller HP.

Eksteriør er beskyttelse og pynt og velges etter smak og kvalitetsfølelse. Selv om jeg skulle foretrekke en karbon-farget Sony Vaio med to SSDer i RAID0 og en heftig ekstern skjermkortdock med blu-ray spiller, så blir det urimelig å si at Apple er generelt labre greier fordi den ikke kan leveres i karbonutførelse med samme konfigurasjon.

Programvaren er etter min mening den eneste relevante forskjellen mellom Apple og "de andre" i dag. På maskinvaresiden finnes det 100% oppegående maskinvarealternativer både på skjermbrett, laptoper, ultrabooks og mobiltelefoner, som medfører at man ikke trenger å gå for Apple med mindre man ønsker OS X eller IOS6.

Med andre ord har man i dag større valgfrihet på kvalitet enn noensinne. Dessverre obfuskeres PC-markedet av av dårlige billig-maskiner med horribel standardkonfigurasjon, noe som gjør at de fleste føler det er tryggere og enklere å orientere seg blant Apples mer avgrensede utvalg.

Hi-Fi klubbens slagord: "Du kjøper vel ikke stereo der du kjøper kjøleskap" er forøvrig et godt slagord også for PC-kjøp. Maskinene er ikke billige på elektronikksjappene fordi de velger å sponse din velferd. De er billige fordi de systematisk har valgt programvaresponsede minimumskonfigurasjoner av alle modeller, uten tanke for annet enn å få ned prisen.
    Jeg setter ting på spissen. Jeg kjøpte en Samsung bærbar til en venninde av meg for noen dager siden. det var bra saker.
    Det har sviger mor mi gjort og kjøpte seg samsung pc til 9000,-.

T

tce-teams

Gjest
    Der er du inne på det essensielle , det har aldri kommet noe godt ut av for dominerende aktører.
    Microsoft har jo fått sine saftige bøter , noe apple også må kunne regne med når de blir store nok.
    Kan vel heller ikke si jeg likte innstillingen til Jobs om å skulle knuse Google/Android koste hva det koste ville, får håpe de ikke har flere slike verdensherredømme sjefer på gang.

Ingen som argumenterer mot det. Men er det ønskelig å gi et selskap denne jernkontrollen over forbrukerne? Låse dem i all deres bruk til sitt eget selskap, sine egne løsninger, formater osv.

Jeg er veldig veldig skeptisk til slikt og liker å innbille meg at jeg har lov til å velge som forbruker og ikke få min datahverdag diktert av en nådeløs datagigant, om de pakker det inn i aldri så pen aluminium.
    det er fleire som kjøper android produkter enn apple produkter.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.160
    Sted
    Trondheim
    Nå må vi ikke glemme at Apple har i størrelsesorden 5% markedsandel når vi snakker om OSX. Selv om vi tar med nettbrett er ikke Apple mye over 15%. På den siste oversikten på verdensbasis er ikke Apple inne på listen blant de 5 største en gang!

O

Oblivion

Gjest
    Ser ikke helt hva som diskuteres her etterhvert, men på MacBook kjører jeg OSX, Window og Linux, og på ren Intel hardware det samme..
    Enten multiboot eller virtuellt avhengig hva som skal gjøres. Noen applikasjoner krever Windows, noen OSX, noen Linux- og for å kunne bruke de beste applikasjonene må en bruke det OS som passer.
    Kjører også forskjellige OSX, Windows og Linux OS versjoner (32/64bit) av samme årsak.
    En virtuell Windows versjon som er manuelt "hacket" slik at alt av nettverk og unødvendige funksjoner er fjernet brukes til det meste av Windows applikasjoner og fungerer da mot normalt hele tiden.

Men for de som vil kjøpe en maskin som skal brukes til surfing, mail og spille musikk og vil ha noe som fungerer og fungerer så er et system med OSX totalt overlegent den samme hardwaren med Windows..

V

vredensgnag

Gjest
    Kort summert betaler man dobbel pris for en maskin grunnet litt pynt. Med mindre man skal bruke en datamaskin med programmer som kun finnes til OSX finnes det ingen god grunn til å velge dette fremfor en windowsbasert PC.

Mac er å kaste penger ut vinduet og rett i fanget på noen av de mest brutale monopolistene verden har sett.
    Jeg er helt enig; dette er penger rett i lommeboken til disse folkene. Men, efter at jeg fikk meg Mac (og annet Apple-utstyr; iPod, ATV) så har jeg ikke lenger såkalte dataproblemer.

Jeg nærmer meg de 60 og vil ha noe som funker! Det gjør Apple-produktene! Jeg har aldri hatt et eneste problem. Jeg tenker tilbake på begynnelsen av 2000-tallet med gru. Og Windows. Herregud så mye rot. Jeg vil ha brukervennlighet og det får jeg med Apple. Smarte som de er. Og jeg har ikke tenkt å åpne en eneste datamaskin for å skifte et eller annet! Ikke et minnekort engang, enda så lett det er. Det gjorde sønnen min. Nei, Plug-and-Play og that´s it. Slik skal det være. I´m no fucking technician!

Men at Apple tilstreber monopol, ja det gjør de, sammen med alle selskaper på denne kloden. Ellers ville de jo være idioter.
    Gjestemedlems innlegg er da noe verre sprøyt i denne tråden.

Et eksempel. Min gamle far og hans dataeventyr.
    Da han skulle kjøpe seg datamaskin, i langt fremskreden alder, etter å fortsatt holde på med skrivemaskin og blåkopier, anbefalte jeg Mac.
    Hans svar var: det er ingen i nærmiljøet som har Mac, så om jeg trenger hjelp blir det vanskelig.

Så det ble en stasjonær PC med skjerm -- og en masse problemer. Det var bra at han hadde folk i nærmiljøet med PC. De kyndigste gikk vel på evig rundtur i vennekretsen og løste dem, etter tur.

Det Gjestemedlem og Marsboer synes å glemme er at folk flest ikke er videre teknisk kyndige. For å ha greit utbytte av en PC, er dørterskelen høyere, og for mange brukere er den vanskelig høy, fordi interaksjonen ikke er intuitiv. Og som nevnt tidligere i tråden er det ikke sikkert at brukeren kjenner til driver-villnisset som skal navigeres, for eksempel.
    Min fars kamp for å få tilkoblet sitt digitalkamera var en god illustrasjon, i så måte. Det fant han overhodet ikke ut av på egen hånd, på sin PC/Windows.

Etter å ha brukt venners tålmodighet, mange euro på kyndig teknisk assistanse, og slite med mye nedetid og lite direkte bruk, så var han likevel ikke på glid når det gjaldt en Mac. (Fordi så få i nærmiljøet hadde én.)

Jeg allierte meg med hans søster i Norge og ett av hennes barnebarn (han bor i Sør-Spania).
    Så åpnet jeg min laptop, trykket på Skype-alias, ringte barnebarnet, og brått kunne han se sin søster på skjermen, som han ikke hadde sett på en stund.
    De snakket sammen lenge, og min far syns dette var et mirakel. Og dette var hva som skulle til for at han skulle vise interesse for Mac interface, som han straks fant langt enklere å forstå enn hva han hadde møtt på sin PC.

Jeg kjøpte en iMac til ham, og nå brukte han datamaskinen jevnlig, kom seg på Facebook og fikk kontakt med gamle venner igjen, leste norske aviser, hadde jevnlig e-post korrespondanse og Skypet flittig med slekt og venner. Minimalt med nedetid, selv om han med sine giktbrudne fingre noen ganger klarte å trekke et alias ut av dokken i stedet for å åpne programmet, og så lurte han på hvor programmet var blitt av.

Min far var sjøkaptein da han arbeidet. Han var ansett som skolelys og avla gode eksamener på styrmanns- og kapteinsskolen. Han kunne gjøre navigasjonskalkulasjoner i hodet, og har navigert alle verdenshav, i alle slags vær og med mange ulike skipstyper. Så han var ingen dumknoll - men det var jævlig vanskelig for ham å trenge inn i PC-bruk, fordi den ikke var tilrettelagt for brukeren, og stilte høye krav til brukerens vilje til å innordne seg maskinen.

Og der er forskjellen mellom Mac OS og Windows. Årsaken til at Microsoft har søplet som aksje er at selskapet motvillig har latt seg trekke inn i det å være brukervennlige, mens Mac satte det som en betingelse. Og det har gjort at Mac GUI har virket barnslig og useriøs på mange kraftbrukere av PCer, og har samtidig sørget for at Apple-aksjen har skutt i været. (Og kritikerne har gjerne ikke forstått at de med enkle tastetrykk under start-up kan ha interaksjon med et Mac OS helt tilbake til line-command stadiet, om det er dette de ønsker seg.)
    Apple lager datamaskiner for folk som ikke kan, har lyst til eller gidder å sitte og "finne ut av" det som ligger langt bak hva de ønsker å utrette med datamaskinen. At Windows endelig, etter tiår, er begynt å imitere funksjonell brukervennlighet er fint, men de har utsatt sine brukere for mye unødvendig tøys og tull på veien. Jeg bruker begge deler (på mine Mac'er), og må le over hvor brukeruvennlig Windows fortsatt er, i forhold til det å bruke Apple.

Og min fars reaksjon da hans digitalkamera ble koblet til iMac'en var selvfølgelig ren forbløffelse. "Er det alt som skal til?"

Kost/Nytte er en ganske grei linse å vurdere noe gjennom. Og da kan det være mer enn bare hva man har betalt for en datamaskin som spiller inn, f.eks. faktisk brukertid og utbytte.

Sist redigert:

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.810
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Men for de som vil kjøpe en maskin som skal brukes til surfing, mail og spille musikk og vil ha noe som fungerer og fungerer så er et system med OSX totalt overlegent den samme hardwaren med Windows..
    Er det nå jeg skal være nerd og si at apple har iallefall fremt il et år siden implementert java feil og har evne til å sende interruptus når pause skal sendes og dermed vil faktisk ikke alle web applikasjoner fungere korrekt...:rolleyes:

Synes også diskusjonen har tatt av og sporet i en vei som er underlig.

Selv bruker jeg følgende formel på privat datautstyr. Jeg regner ikke mer en tre års levetid på et produkt. innkjøpspris/3 = datakost pr år. Ser lite poeng i å kjøpe superfancy utstyr for å surfe på nett. Tar man en macbook pro med litt ekstrautstyr, ssd og minne så er man fort opp i 16000. Det gir en datakost på ca 5300 pr år. Like mye som forsikringen med full kasko på bilen koster pr år med andre ord. Personlig synes jeg det er mye for å surfe på nett. Ikke trenger man den kraften heller for å drive med enkel bildebehandling, skriving osv. Man klarer seg faktisk med den laveste konfigureringen som er å finne og da snakker vi om 9900 for en macbook air, som gir en datakost pr år på 3300 som begynner å nærme seg noe. Om en funksjon i photoshop tar 2 sekunder lenger på en stor oppgave som tar 20 sekunder på en rask pc er uvesentlig etter min mening.

Ser man på pcer som har god byggekvalitet eks nye asus zenbook uX32VD eller nye samsung 9 serien så er datakosten ca. det samme som på apple, men hardware kan samelignes Som oblivion sier, man kan på apple kjøre alle os dersom man ønsker det, selv om jeg finner det frustrerende av jeg må jobbe på et apple tastatur når jeg er i pc modus.

Jeg ser at i pc verdene kommer det nå laptops med touchskjerm for å være klar for windows 8....

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Det Gjestemedlem og Marsboer synes å glemme er at folk flest ikke er videre teknisk kyndige.
    Jeg har da ikke snakket negativt om Apple i denne tråden, og jeg har heller ikke nevnt et ord om at man må forvente at folk selv må bygge sine egne PCer, være programvareguruer og at verden da er bra! Jeg vet tvert i mot at folk stort sett ikke har et fnugg av peiling eller interesse for å dille med alskens jallaprogramvare som "installerer seg selv" og at Apple selvsagt er et flott valg for disse, akkurat som det også er et flott valg for de som kun liker platformen bedre av helt andre grunner.

Min tilnærming er kun at man velger det man selv er komfortabel med slik at man løser oppgavene sine mest mulig effektivt i henhold til foretrukket arbeidsmønster.

Jeg har kun reagert på usaklige utalelser som at "OS X er et overlegent OS" eller "gir en overlegen bruksopplevelse" siden dette ikke på noen måte reflekterer den tekniske virkeligheten eller tar innover seg realiteten blant alternativene. Alle alternativer er i dag så bra at det utelukkende er opp til bruken selv, ikke maskinvareplatformen og operativsystemet, om opplevelsen blir god eller ikke. Slik har det vært siden tidlig 2000-tall.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.160
    Sted
    Trondheim
    3 år levetid for en hjemmePC? Den Macen jeg bruker hjemmer er snart 7 år gammel og fungerer helt fint til normal hjemmebruk: Surfe på nettet, e-post, vanlig dokumentbehandling, ripping av CDer og DVDder, avspilling av video osv. Selvfølgelig ikke veldig rask for Photoshop, men hvilken vanlig bruker har behov for det? Jeg kan ikke se for meg at jeg behøver bytte den for den type bruk jeg har hjemme. Det er ingen ting som tyder på at hardware kommer til å ryke. Viften går ikke unormalt mye, maskinen blir ikke spesielt varm og harddisken er fremdeles lydløs. Den fikk nytt batteri i fjor og kjører ca. 3 t på batteri. Jeg regner med å kunne ha den maskinen i hvertfall i 3 år til.
    Jeg har forøvrig også en annen bærbar maskin hjemme som jeg bruker innimellom. Den er 9 år gammel (første 17" PowerBook fra 2003) og fungerer fremdeles helt fint, men denne begynner å bli merkbart treg, så den fyrer jeg ikke opp så ofte.
    Jeg får ny maskin på jobben hvert 4. år så jeg har jo tilgang på raskere maskin når/hvis jeg trenger det, men hjemme holder den maskinen lenge. Jeg ser ingen grunn for å oppgradere en hjemmemaskin hvert 3. år, i hvertfall ikke hvis det er en Mac. Da skal du ha spesielle behov.

Mitt "problem" er at maskinene holder så lenge at det samler seg opp med fullt brukbare maskiner hjemme (når jeg får ny maskin på jobben kan jeg beholde den gamle), slik at jeg nå har fullt brukbare maskiner stående på hvert rom hjemme. Mac mini, MacBook Pro og PowerBook på hvert rom. De slutter aldri å fungere. Jeg skal flytte til et nytt hus neste år. Da skal jeg sette opp min Cube med dens originale 14" LCD-skjerm på stua. Den kan jo brukes til å vise bilder, spille video og enkel surfing. Dessuten er den stilig. BTW: den er fra 2000 og "still going strong".

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg kunne vært mer nyansert, Marsboer. Men jeg syns at både du og Gjestemedlem forutsetter et kyndighetsnivå som ligger utenfor de flestes rekkevidde.
    Det handler om ulike innganger til det man ønsker å utrette, og du er en superbruker i forhold til 98-99% av markedet, det er det verdt å ta med i betraktningen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjestemedlems innlegg er da noe verre sprøyt i denne tråden.

Et eksempel. Min gamle far og hans dataeventyr.
    Sukkerspinn. Jeg ville aldri funnet på å kjøpe en mac til min mor, som også bruker maskinen sin en god del, og som ringer meg hvis det er noe hun lurer på. Men det er som oftest en eller annen funksjon i et program som har gjort noe uventet. Problemer man vil støte på i enhver plattform. Hvis man er oppvokst med macos og så er man sikkert bedre egnet til å gi support der om det er noe. Jeg ville aldri kunnet gjøre det, for de gangene jeg har skullet løse problemer på mac så har det vært som å begynne i første klasse på skolen igjen og man må lære alt fra grunnen. Alt er anderledes og ser ut som om det er laget for småbarn.

Ikke det at jeg har så mye i mot tidkrevende datafikling (i hine hårde dage har jeg sittet med Commodore User magasiner og skrevet av sidevis med kode inn på en Vic20 for å få i gang et ultraprimitivt spill) , men det er grenser i dag for hva som er nyttig å bruke tid på å lære seg. En mac er alt for komplisert for meg å skulle hjelpe noen med. Det er litt som å lære seg Urdu. Sikkert kjekt å kunne, men av svært begrenset nytte med mindre det er spesielle forhold som tilsier noe annet. Er man vokst opp med det, er det nok anderledes.

Når det gjelder å overføre bilder til en PC er det jo i de aller fleste tilfeller bare å plugge i ledningen og da enten starte et program som følger med kameraet (som kan være så mye rart), åpne et program som f.eks. Picasa eller flytte filene til disk der man vil ha dem. Jeg kan ikke huske at slike ting skal ha bydd på problemer.

Men det er jo alltid slik, at hvis man fjerner nok valgmuligheter for brukerne og i stedet tar over kontrollen og bestemmer hva som skal brukes til alt, så kan man få et slags minste felles multiplum som sikkert er greit å forholde seg til. Det er omtrent som å gå på Rema og finne at de har to typer frukt i butikken. Røde eller grønne epler... eller ok, bare grønne da slik at ikke kan skal lage kluss for brukeren. Funker bra så lenge man er fornøyd med grønne epler, men den dagen man vil ha noe annet er det 25 km gange til neste butikk. Så da holder man seg til det grønne eplet og later som om resten av verden ikke eksisterer.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.160
    Sted
    Trondheim
    Jeg vil bare minne om at OSX er en POSIX-sertifisert UNIX basert på BSD. I tillegg har den et GUI-overbygg som er svært logisk bygd opp.
    Hvis å tilby full UNIX-funksjonalitet fra Terminalen, samt å tilby et GUI på toppen av dette pluss muligheten for å lage egne skreddersydde løsninger via f.eks. Automator (der du kan lage egne snarveier for ting du ofte gjør) eller andre verktøy (som f.eks. DragThinbg o.l.) er å fjerne valgmuligheter for brukerne, er det et eller annet jeg ikke har forstått.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Jeg kunne vært mer nyansert, Marsboer. Men jeg syns at både du og Gjestemedlem forutsetter et kyndighetsnivå som ligger utenfor de flestes rekkevidde.
    Det handler om ulike innganger til det man ønsker å utrette, og du er en superbruker i forhold til 98-99% av markedet, det er det verdt å ta med i betraktningen.
    Hæ? Jeg har ikke forutsatt noen ting. Jeg forutsetter at det er et kjøtthue uten interesse som er brukeren. Hvordan er denne forutsetningen annerledes enn det du snakker om?

Poenget mitt er bare at ulike systemer passer for ulike brukere og at det ikke finnes noen som helst tekniske årsaker for å velge det ene foran det andre lenger.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Når enkelhet og brukeroverstyring er målet finnes det vel enda bedre alternativer enn osx:

Qimo 4 Kids | Software For Kids

What is Qimo?

Qimo is a desktop operating system designed for kids. Based on the open source Ubuntu Linux desktop, Qimo comes pre-installed with educational games for children aged 3 and up.
    Qimo’s interface has been designed to be intuitive and easy to use, providing large icons for all installed games, so that even the youngest users have no trouble selecting the activity they want.

qimo.jpg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Hehe hvilken økt frihet får du av å benytte windows deph?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.160
    Sted
    Trondheim
    Frihet til å bruke Microsofts proprietære løsninger, antagelig. Husk at Microsoft er et langt mer proprietært selskap enn Apple. Microsoft er et selskap som lager et generisk system som de så lisensierer til hvem som helst, for så å sørge for at de må fortsette å bruke MS-løsninger for at ting skal virke (Exchange, Sharepoint, Windows Media etc...). De er avhengige av lisenskostnader for å overleve, så de er avhengige av å holde folk på Windows for enhver pris, og bruker sin monopolposisjon (og dermed store inntekter) innen enkelte områder til å presse seg inn på andre områder. Akkurat som Google - de bruker sine inntekter på salg av personinformasjon fra sin søkemotor til å presse seg inn på OS-området (Android) for å få enda større inntekter på salg av personopplysninger.

Apple derimot tjener pengene sine på å selge hardware og er dermed avhengig av å ha fornøyde kunder, som ønsker å kjøpe mer hardware fra dem, for å overleve. Dermed har Apple ingen ting å tjene på å være proprietære, noe som også vises gjennom at de ikke bruker noen proprietære formater i sine systemer, og tillater hvilket som helst system å kjøre på Apple-maskiner. Men fordi de er et hardwareselskap som tjener sine penger på å selge hardware vil de miste sitt fortrinn ved å lisensiere bort sitt OS til andre, noe de derfor ikke gjør. Noe som av en eller annen underlig grunn får noen til å se rødt og anklage Apple for å være monopolister (noe de pr. definisjon av monopol, ikke er), proprietære (noe de heller ikke er) og lukkede (noe de definitivt ikke er - hva er det som er så lukket med UNIX?).

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hehe hvilken økt frihet får du av å benytte windows deph?
    Først og fremst kan jeg selv sette sammen PCer av det jeg ønsker. Ikke kun rackhifi for å bruke et gammelt hifiuttrykk. Her er det store muligheter til selv å ha frihet til å vektlegge det man ønsker. Utvalget er enormt, og hardwarestøtten likeså.

Når det gjelder Windows i seg selv er ikke det noe viktig overhodet. Det ligger i bakgrunnen og kjører programmer jeg ønsker. Jeg kan installere det jeg ønsker uten å "spørre" MS om lov.. enn så lenge. Hvis W8 blir mer likt osx så vil jeg sikkert revurdere.

Jeg liker å ha flere programmer å velge i, og vil ha mine løsninger og ikke Mikrosoft sine. Utvalget i programmer, spesielt fra små uavhengige leverandører et betydelig større. I tillegg er det kjekt å kunne bruke maskinen til underholdning og spill (ikke bare Myst og Tetris)..

etc. etc.

Vil jeg ha en hermetikkboks kjøper jeg heller en Playstation.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13

Synes også diskusjonen har tatt av og sporet i en vei som er underlig.
    Hvorfor underlig ? Det jo nettopp dette som gjelder. For min del spiller det lite rolle om det står Mac, PC eller Linux på programvaren/OS som skal kjøres. Det desidert viktigste er at ting fungerer sømløst og at selv om oppgavene som løses kan være kompliserte nok med ip-adresser og krypteringer så skal OS`et gjøre dette overkommelig uten for mye frustrasjoner for meg. Med ett rimelig stort hus her hjemme og mange komponenter (ikke bare mine) er det en stor fordel at jeg for de opp og gå på nettverket uten for mye kludring og her syntes jeg Apple sine produkter er i sin egen klasse - Jeg kan ikke si det samme om Windows.

Det er flere som har vært innom meg og sett hvordan oppsettet fungerer her med streaming av musikk, video, bilder og generell programvare som knyter dette ilag, i den forbindelse ble jeg forespurt om jeg ville hjelpe min kones søster med ett lignende oppsett med deres Windows maskiner noe jeg da også prøvde meg på. Etter noen timer med knoting var jeg drittlei og dro hjem og anbefalte de og kjøpe seg Macer...
    Og På meg virker det som også som om det finnes mer freeware til Mac en til Windows der alle skal ha en krone eller to hos deg.

Forresten er det noen som kan anbefale en DLNA server til Windows som ikke koster noe og som kan transcode i realtime (ikke en absolutt nødvendighet) for så og sende de over til ekstern enhet dvs Samsung TV- Gratis eller med minimal kostnad. Windows media player funker ikke....
    Og er det noen som kan anbefale ett gratis konverteringsprogram for audio filer til Windows...?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn