Politikk, religion og samfunn Arbeiderpartiet - Quo vadis?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.630
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det begynner å bli åpenbart at det sitter folk sentralt plassert i Arbeiderpartiet som ikke vil partiets beste.
    Det er selvsagt alltid mulig å angripe mediene for at konspirasjonsteorier og intriger stadig når avisenes forsider. Det blir imidlertid for enkelt. Det er åpenbart for alle og enhver at det er sentrale kilder som sprer og spinner interne konflikter og har interesse av at de skrives om.

Denne vedvarende viljen til å sette seg selv foran partiet kan fort ende opp med å bli det som ødelegger det en gang for alle. Det er ikke alvorlig bare for Arbeiderpartiet og heller ikke bare for venstresiden. Det er alvorlig for Norge.

Arbeiderpartiet på sitt beste gir politisk representasjon til ganske store grupper som faktisk ikke har noe alternativ. Partiet har vært helt sentrale i å skru sammen samlende løsninger for landet og ikke minst vært garantisten for en venstreside som forstår verdien av privat næringsliv.

Dagens intrigemakere må enten ikke forstå eller ikke bry seg om at det ikke finnes noen garanti for at Arbeiderpartiet igjen blir et dominerende parti i norsk politikk. Det skremmer meg.

En ting er å ha ambisjoner. Det er grei skuring, og Arbeiderpartiet har aldri vært noen søndagsskole. Allikevel er dagens situasjon unik fordi man ikke engang kan finne noe som ligner på et politisk prosjekt bak intrigemakernes overskrifter. Det handler ganske enkelt om karrière.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.438
    Torget vurderinger
    4
    Det begynner å bli åpenbart at det sitter folk sentralt plassert i Arbeiderpartiet som ikke vil partiets beste.
    Det er selvsagt alltid mulig å angripe mediene for at konspirasjonsteorier og intriger stadig når avisenes forsider. Det blir imidlertid for enkelt. Det er åpenbart for alle og enhver at det er sentrale kilder som sprer og spinner interne konflikter og har interesse av at de skrives om.

Denne vedvarende viljen til å sette seg selv foran partiet kan fort ende opp med å bli det som ødelegger det en gang for alle. Det er ikke alvorlig bare for Arbeiderpartiet og heller ikke bare for venstresiden. Det er alvorlig for Norge.

Arbeiderpartiet på sitt beste gir politisk representasjon til ganske store grupper som faktisk ikke har noe alternativ. Partiet har vært helt sentrale i å skru sammen samlende løsninger for landet og ikke minst vært garantisten for en venstreside som forstår verdien av privat næringsliv.

Dagens intrigemakere må enten ikke forstå eller ikke bry seg om at det ikke finnes noen garanti for at Arbeiderpartiet igjen blir et dominerende parti i norsk politikk. Det skremmer meg.

En ting er å ha ambisjoner. Det er grei skuring, og Arbeiderpartiet har aldri vært noen søndagsskole. Allikevel er dagens situasjon unik fordi man ikke engang kan finne noe som ligner på et politisk prosjekt bak intrigemakernes overskrifter. Det handler ganske enkelt om karrière.
    Han kunne like gjerne kalle spaden ved sitt rette navn: Trond Giske.

Det er andre mindre karrierefisker også, men han er den verste, han setter standarden og svært mange av småfisken svømmer rundt han.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.687
    Tadjiks iver i #metoo fremstår også først og fremst som fremming av egen karriere i partiet. Noe som egentlig er en grei første antagelse ang alt som skjer i AP om dagen.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.438
    Torget vurderinger
    4
    Tadjiks iver i #metoo fremstår også først og fremst som fremming av egen karriere i partiet. Noe som egentlig er en grei første antagelse ang alt som skjer i AP om dagen.
    Eller i hver fall et sterkt behov for å markere avstand til sin daværende nestlederkollega, hvilket egentlig ikke nødvendigvis er så mye annerledes....

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.687
    Dagens AP er et fint eksempel på hva som kan skje med en organisasjon når organisasjonens opprinnelige formål blir uinteressant for de som besitter sentrale verv. Det er helt sikkert bøtter og spann av folk som er oppriktig opptatt av politikken osv, men det ser ut som om øvre sjikt av partiet er relativt tynt befolket av den sorten.

Støre selv et et fint eksempel: han resonnerte seg i sin tid garantert frem til at mest sannsynlige vei til makt i Norge går gjennom AP, ergo ble det AP.

Det som skjer nå er at en sentral fraksjon innbitt kjemper for at partiets største «liabaility» - Trond Giske - skal fortsette å være sentral. Uansett hvor mye det koster av partiets eneste reelle aktiva - velgere som vil stemme AP.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.317
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel og en funksjon av APs kjernevelgere fra forna dar, de dårlig betalte sliterne, er en truet art. De aller fleste i Norge i dag er høvelig velbeslått og sliter ikke ut kroppen i tungt, fysisk arbeid. Jo bedre folk har det, jo mere selvsentrert og opptatt av egne interesser blir man. APs politiske budskap de siste årene har vært et elendighetsbilde de færreste klarer å finne i sin hverdag.

Den dagen AP klarer å snakke om sin egen politikk, framfor å prate ned regjeringa, så kan de klare å gå opp igjen. Jeg har på følelsen at det klarer ikke det mannskapet de har på toppen nå.

Johan-Kr

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.630
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om de har glemt det opprinnelige formålet med organisasjonen, så husker de i det minste hvordan de selv skal stikke fingrene ned i kakeboksen: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/e1oRPy/raatne-forhold-i-trondheimspolitikken

Når posisjonering for egen berikelse blir hoveddrivkraften er vi på vei mot et sted hvor norsk politikk ikke bør være. På tide å holde opp skiltet med «game over» og håpe at AP til slutt greier å komme på bena igjen. Det må alltid finnes en troverdig opposisjon som kan overta rattet hvis posisjonen roter det til. Heldigvis finnes det en troverdig opposisjon i Trondheim, men det ser verre ut på landsbasis. Støre og Giske med støtte av Rødt? Fri og bevare.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.798
    Torget vurderinger
    1

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.888
    Om de har glemt det opprinnelige formålet med organisasjonen, så husker de i det minste hvordan de selv skal stikke fingrene ned i kakeboksen: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/e1oRPy/raatne-forhold-i-trondheimspolitikken

Når posisjonering for egen berikelse blir hoveddrivkraften er vi på vei mot et sted hvor norsk politikk ikke bør være. .

Sosialkleptokratene er mitt forslag til nytt partinavn for AP.
    Jeg ser jo stadig at folk har slike bisarre misoppfattelser av virkeligheten. Kleptomani? Hvem får pengene?
    Alvorlig talt: Den såkalt "Skandinaviske Modellen" har faktisk vist seg som den mest vellykkede samfunnsmodellen, så vel historisk, som geografisk. Så hva er egentlig problemet ditt? At du må betale skatt?

Disqutabel
    (Stemmer ikke AP, for tiden finner jeg ikke mitt parti i Stortinget, ikke utenfor, heller, dessverre. Sosial. Liberal. Gi meg det partiet)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.630
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I tilfellet Trondheim AP: Lokale entreprenører med gode forbindelser til partitoppene får pengene, eller rettere sagt en urettmessig andel av pengene, og så kan det virke som om visse AP-politikere får godt betalt for å levere "riktig" resultat i politisk saksbehandling. Det stinker, men det er noen få råtne epler i en lokal kurv heller enn et systematisk problem. Håper jeg.
    https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/e1oRPy/raatne-forhold-i-trondheimspolitikken
    https://www.adressa.no/nyheter/tron...rte-trekk-og-sakens-konsekvenser-14463144.ece

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.798
    Torget vurderinger
    1
    I tilfellet Trondheim AP: Lokale entreprenører med gode forbindelser til partitoppene får pengene, eller rettere sagt en urettmessig andel av pengene, og så kan det virke som om visse AP-politikere får godt betalt for å levere "riktig" resultat i politisk saksbehandling. Det stinker, men det er noen få råtne epler i en lokal kurv heller enn et systematisk problem. Håper jeg.
    https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/e1oRPy/raatne-forhold-i-trondheimspolitikken
    https://www.adressa.no/nyheter/tron...rte-trekk-og-sakens-konsekvenser-14463144.ece
    Ikke bare i Trondhjem. Hele landet. I tillegg bevilger de seg selv gjerne lønnsøkninger på over 100 000kr i året, selv i lutfattige kommuner, mens vanlige folk oppfordres til å vise måtehold av de samme. Dette setter den skandinaviske modellen i fare. Det foregår er dårlig skult, systematisk plyndring av felleskapet.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.888
    Jeg håper også det. Forhåpentligvis er det norske systemet for begrensning av korrupsjon, såpass oppegående at det luker ut de griskeste. Innimellom ser vi slike korrupte / korrupsjonslignende situasjoner rundt om kring i kommuner og fylker, men det er nok verre å påvise en overrepresentasjon i spesifikke, politiske farger i disse hendelsene.

Disqutabel

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.888
    Ikke bare i Trondhjem. Hele landet. I tillegg bevilger de seg selv gjerne lønnsøkninger på over 100 000kr i året, selv i lutfattige kommuner, mens vanlige folk oppfordres til å vise måtehold av de samme. Dette setter den skandinaviske modellen i fare. Det foregår er dårlig skult, systematisk plyndring av felleskapet.
    Det er og blir bullshit. Så å si et hvert land i verden er betydelig verre på de fenomener du peker på. Vi har organisasjoner som overvåker landenes tilstand på dette, en av de mest anerkjente er Transparency International, og deres resultater finner du her: https://www.transparency.org/news/feature/corruption_perceptions_index_2017

Verken Norge eller noe annet land er fri for den slags, men merk at det er samfunnets struktur og funksjonalitet som er begrensende for korrupsjonen, ikke den politiske fargen.

Disqutabel

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.888
    Kleptomani? Hvem får pengene?

Disqutabel
    Med sittende regjering er det vel liten tvil om hvem som får pengene.
    Så enkelt er det dog ikke. I Norge er det stort sett "Det Store Norske Sosialdemokratiet" som er i arbeid, enten det er H eller A som "styrer" skuta. Vi har et såpass tregt system, at det tar tid å endre disse rotfestede prosessene.

Disqutabel

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.798
    Torget vurderinger
    1
    Jeg håper også det. Forhåpentligvis er det norske systemet for begrensning av korrupsjon, såpass oppegående at det luker ut de griskeste. Innimellom ser vi slike korrupte / korrupsjonslignende situasjoner rundt om kring i kommuner og fylker, men det er nok verre å påvise en overrepresentasjon i spesifikke, politiske farger i disse hendelsene.

Disqutabel
    Det er ikke den politiske fargen som er poenget her, men at vi forventer noe annet av visse politiske farger som bruker arbeiderklassen som sin legitimitet og som predikerer solidaritet og deling av godene.
    Korrupsjon på Norsk foregår helt åpenlyst og er hvitvasket. Hvorfor motta 100 000kr under bordet når du kan få dem som lønnsøkning? Helt legalt.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.888

Disqutabel
    Det er ikke den politiske fargen som er poenget her, men at vi forventer noe annet av visse politiske farger som bruker arbeiderklassen som sin legitimitet og som predikerer solidaritet og deling av godene.
    Korrupsjon på Norsk foregår helt åpenlyst og er hvitvasket. Hvorfor motta 100 000kr under bordet når du kan få dem som lønnsøkning? Helt legalt.
    Om du mener at politikerne er for godt betalt, er det da helt legitimt å stemme på SV, da disse er de eneste som konsekvent stemmer i mot disse økningene. Jeg hører med til dem som mener at også politikere skal få betalt for sine stadig mer uglesette uriasposter. Det har da ingenting med korrupsjon å gjøre, slike påstander er rent sludder og/eller misunnelse.

Disqutabel

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.630
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser ingen grunn til å tro at dette er et problem bare i ett enkelt parti eller på en bestemt side av midtstreken. Det er snarere naturloven om at makt korrumperer. I Trondheim har AP hatt full kontroll veldig lenge, og da er det ikke så merkelig at slike saker begynner å dukke opp når folk har glemt hvorfor de sitter der. Det er da det er viktig med en styringsdyktig opposisjon som kan overta makten hvis posisjonen roter det til. Og det er akkurat der AP's (og dermed Norges) problem ligger: De har det så travelt med sin interne posisjonering og maktkamp at de ikke utgjør et troverdig alternativ. Selv en Høyremann ser at det er et demokratisk problem.

Politikerlønn har forøvrig ingen ting med korrupsjon å gjøre. Det er en drittjobb for luselønn, og vi skal være sjeleglade at såpass mange dyktige og pliktoppfyllende folk har valgt å ta den belastningen i Norge. Jeg vil tro det er ganske mange av oss her inne som tjener bedre enn statsministeren, og vi er aldri i nærheten av det ansvaret eller medietrykket som hun har på en alminnelig dag. Korrupsjon er å misbruke det ansvaret for egen eller andres vinning i stedet for til fellesskapets beste.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.798
    Torget vurderinger
    1
    Halvparten av lønnsmotagere tjener fra 400 000kr og nedover. At millionlønning defineres som luselønn viser at enkelte er blitt lønnsblinde.....

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.630
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For det ansvaret en statsråd eller statsminister har? Median lønn for alle lønnsmottakere sier lite om arbeidets innhold. Industriarbeideren kan stemple ut og gå hjem, mens statsråden har ansvaret 24/7. Den relevante sammenligningen er administrerende direktør i børsnotert selskap. Snittlønnen for toppsjefene i landets 100 største selskaper er ca 5,8 millioner. https://frifagbevegelse.no/nyheter/...100-storste-selskaper-6.158.443290.36ea1f87f3

Jeg mener bestemt at statsministerens 1.593.242 er dårlig betalt for det ansvaret hun har. Det er til og med 149 statsansatte ledere som tjener mer enn henne, og det er ikke fordi de har mer ansvar eller større belastning. Selv den ansatte regjeringsråden på statsministerens kontor tjener mer enn statsministeren selv. https://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2017/11/149-ledere-tjener-mer-enn-Erna-Solberg

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.798
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte ikke primært på statsråder.

C

cruiser

Gjest
    Sutring over slikt pjatt demonstrerer bare hvor godt vi egentlig har det..

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.798
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man ikke tar tak i materien mens det enda er "pjatt", så ender vi opp som en bananrepublikk. Forskjellene øker, og de som roper høyest om det er en del av problemet.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Går det virkelig ikke an å bli kvitt denne idioten....??....

Kvinnen i Giske-videoen til NRK: – Ser verre ut enn det var

Onsdag ble Giske enstemmig innstilt som styremedlem i Trøndelag Ap, samt som medlem i arbeidsutvalget. Samme dag forfattet Sandli følgende bekymringsmelding, som ble sendt på e-post til partisekretær Kjersti Stenseng:

«I går fikk jeg se en dypt foruroligende videosnutt. Den viste Trond Giske, åpenbart beruset, i ferd med å beføle en ung kvinne på et utested i Oslo. Denne skal ha blitt filmet natt til søndag denne uka. Som mangeårig tillitsvalgt i en stor fagforening som nå skal inn i en valgkamp, finner jeg en slik oppførsel uforenlig med arbeiderbevegelsens verdier. Hadde dette vært et engangstilfelle ville jeg nok ikke reagert så sterkt på dette, men jeg er klar over at dette er en type opptreden som har pågått i en årrekke. Når han nå i tillegg blir innstilt til å sitte i landsstyret for Arbeiderpartiet, må jeg si at det vil svekke våre muligheter til å kunne stille opp for partiet slik vi vanligvis pleier å gjøre».

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.238
    Sted
    Liten by
    https://www.nrk.no/norge/kvinnen-som-danset-med-giske_-_-det-ser-verre-ut-enn-det-var-1.14441359

Fagforeningslederen har ikke tatt kontakt med kvinnen i videoen, og sier at han syns videoen taler for seg selv.
    – Jeg syns at når sånne ting er i ferd med å komme ut i sosiale medier, er det min plikt å ta kontakt med Arbeiderpartiet.
    Sandli forteller at han i ettermiddag fikk en telefon fra partisekretær Kjersti Stenseng, som han mener var mer opptatt av om at dette var et partiarrangement, enn hun var villig til å ta affære.
    – Har ikke Giske lov til å gå på byen og ha det gøy?
    – Det går an å ha det gøy uten å tafse på unge jenter.

Min plikt? Å LAGE nyheter som ikke eksisterer? Ser vi her en maktkamp, der alle midler er lov å bruke?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.012
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    https://www.nrk.no/norge/kvinnen-som-danset-med-giske_-_-det-ser-verre-ut-enn-det-var-1.14441359

Fagforeningslederen har ikke tatt kontakt med kvinnen i videoen, og sier at han syns videoen taler for seg selv.
    – Jeg syns at når sånne ting er i ferd med å komme ut i sosiale medier, er det min plikt å ta kontakt med Arbeiderpartiet.
    Sandli forteller at han i ettermiddag fikk en telefon fra partisekretær Kjersti Stenseng, som han mener var mer opptatt av om at dette var et partiarrangement, enn hun var villig til å ta affære.

Min plikt? Å LAGE nyheter som ikke eksisterer? Ser vi her en maktkamp, der alle midler er lov å bruke?
    Trolig.

Men hvor vanskelig kan det egentlig være for en 40 årig småbarnsfar som vet han er i kikkerten?

Ikke gå på nattklubb Trond, i hvert fall ikke etter midnatt! Ikke drikke Trond, i hvert fall ikke mer enn en øl!

Å ikke skjønne såpass vitner om ikke annet om dårlig dømmekraft.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.238
    Sted
    Liten by

Trolig.

Men hvor vanskelig kan det egentlig være for en 40 årig småbarnsfar som vet han er i kikkerten?

Ikke gå på nattklubb Trond, i hvert fall ikke etter midnatt! Ikke drikke Trond, i hvert fall ikke mer enn en øl!

Er det å danse helt normalt med andre dårlig dømmekraft?
    Hvorfor skal ikke han få lov å gjøre det andre gjør?

At det er korttenkt er noe annet!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.012
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Trolig.

Er det å danse helt normalt med andre dårlig dømmekraft?
    Hvorfor skal ikke han få lov å gjøre det andre gjør?

At det er korttenkt er noe annet!
    Det er dårlig dømmekraft når han vet at hans politiske karriere er i spill og at han har mektige motstandere, og hvordan pressen er. Akkurat som at det er dårlig dømmekraft å drikke seg drita og vakle rundt i Harlems bakgater. You pick your choices and your priorities, and live with the consequences.

Hvis du gjør korttenkte ting, har du dårlig dømmekraft. Det skaper problemer både for ham og det partiet som han visstnok ønsker skal vinne frem. Da opptrer han og partiet slik at han når sine mål. Et parti kan ikke ha korttenkte ledere.

Og om du er i tvil om hva det har ført til, er det bare å lese denne tråden.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.238
    Sted
    Liten by
    Nja, agree to disagree.
    Man må kunne ha et liv. Uansett.
    Utifra det som har kommet frem, så var han hverken full eller tok seg til rette.
    At noen velger å skape nyheter kan man ikke forsikre seg imot uansett hva man gjør.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hvis noen i hans egen organisasjon har sendt bekymringsmelding om hendelsen, i god tid før VG kom på banen, er vel ikke det å "lage nyheter"...?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.012
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nja, agree to disagree.
    Man må kunne ha et liv. Uansett.
    Utifra det som har kommet frem, så var han hverken full eller tok seg til rette.
    At noen velger å skape nyheter kan man ikke forsikre seg imot uansett hva man gjør.
    Prinsipielt enig, men man må velge hvilket liv man vil ha. Velger man et liv som offentlig person, så fører det til noen konsekvenser. Er man ikke villig til å ta de, så bør man vurdere noe annet.

Det er relativt åpenbart at Giske ikke gjorde noe spesielt galt. Det er også relativt åpenbart at han burde ha skjønt at dette kunne bli misforstått. Så da må han, som vi alle, ta et valg: Hva er viktigst? Å komme tilbake i politikken? Eller å gå på byen og danse med langt yngre jenter? At han tok det valget han gjorde, forteller meg noe om Giske som gjør meg enda sikrere på at han er lite skikket til det han aspirerer til. Enten er han naiv, eller så synes han ikke politikken er viktig nok. Ingen av alternativene gjør han mer attraktiv i en politisk stilling.

Sist redigert:

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.147
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Bare det at Giske er rimelig dritings åpenlyst på byen gjør at han følges med falkeblikk, misbruk eller ikke av "objektet" han har intet å gå på.

I tillegg, når en ser vrakgods, manipulasjon og kameraderi som ligger etter han som minister.... han har ikke noe å gå på uansett så han vil bli "tatt" og løftet i rampelyset i enhver mulig sammenheng. "Noen" i hans eget habitat har fått nok.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn