ArneM´s OB i andre utgave (AE Dipole 15 LO++)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Hvordan opplever du lydmessige forbedringer av å gå fra MiniDSP til AL/PA DSP?
    Eller er det bare støyen du opplever markant forbedringer med? Jobber selv med NC500/3KA700 combo og skal bruke 4x10HD til den nye DSPen er kommet/ferdig/lansert(?!).
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.712
    Antall liker
    14.829
    Sted
    Langesund
    Morro med Audiolense,
    Etter startproblemene er løst begynner dette å bli morro.....
    2 x 12 " og M2 horn !

    Vis vedlegget 457378

    Vis vedlegget 457379
    Meget fin target, låter sikkert knallbra
    Jo relativt fornøyd med resultatet, er jo lite som skal til for å få ett annet resultat..... Så holder på å prøve og feile...
    Men det nærmer seg presentabelt [emoji12]


    Mvh
    ArneM
    Har selv, etter god hjelp fra AtleT, en target der har punkter på mye av de samme plassene som deg. Det punktet ved 1000 Hz, eller for meg 900 Hz, har jeg noe høyere. og kjører litt mer stigning fra Ca 130 ned til 60 Hz. Det er lov å prøve:)
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Det vondt å si Terje... Første som slo meg er at det er så godt som stillt når allt står på, og det låter glattere uten pukler gjør det vanvittig mye bedre bare det. Så ren forskjell mellom Minidsp og Audiolense / Rme er vondt å si.
    Og ikke minst jeg tegner en target og så blir det sånn! Innenfor rimelighetens grenser..
    Hvilken Dsp snakker du om ?

    Mvh
    ArneM
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Morro med Audiolense,
    Etter startproblemene er løst begynner dette å bli morro.....
    2 x 12 " og M2 horn !

    Vis vedlegget 457378

    Vis vedlegget 457379
    Meget fin target, låter sikkert knallbra
    Jo relativt fornøyd med resultatet, er jo lite som skal til for å få ett annet resultat..... Så holder på å prøve og feile...
    Men det nærmer seg presentabelt [emoji12]


    Mvh
    ArneM
    Har selv, etter god hjelp fra AtleT, en target der har punkter på mye av de samme plassene som deg. Det punktet ved 1000 Hz, eller for meg 900 Hz, har jeg noe høyere. og kjører litt mer stigning fra Ca 130 ned til 60 Hz. Det er lov å prøve:)

    Audiolense gjør det jo til en lek å ratte targetkurver..... Fatter nesten ikke at noen gidde å bruke noe annet :)
    Noen få tastetrykk og vipps ny target og nye filtre !
    Alle andre systemer blir tungrodde å vanskelig i forhold ....
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.712
    Antall liker
    14.829
    Sted
    Langesund
    Jo relativt fornøyd med resultatet, er jo lite som skal til for å få ett annet resultat..... Så holder på å prøve og feile...
    Men det nærmer seg presentabelt [emoji12]


    Mvh
    ArneM
    Har selv, etter god hjelp fra AtleT, en target der har punkter på mye av de samme plassene som deg. Det punktet ved 1000 Hz, eller for meg 900 Hz, har jeg noe høyere. og kjører litt mer stigning fra Ca 130 ned til 60 Hz. Det er lov å prøve:)

    Audiolense gjør det jo til en lek å ratte targetkurver..... Fatter nesten ikke at noen gidde å bruke noe annet :)
    Noen få tastetrykk og vipps ny target og nye filtre !
    Alle andre systemer blir tungrodde å vanskelig i forhold ....
    Ja når alt er satt opp og responderer som tenkt fra BX sin side, og en i tillegg begynner å forstå programmet, ja da er dette en "gudegave" for oss med aktive systemer.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.824
    Antall liker
    104.040
    Torget vurderinger
    23
    Bx/Audio Lens er det beste som har skjedd hififolk som har forlatt steinalderen.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.794
    Antall liker
    11.296
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Etter sett AL hos OMF så er dette vanvittig bra greier!!
    Pass på ikke kjøre drivere utfor kanten og ha litt kontroll på hva AL finner på.


    Holder selv på i steinalderen med et nytt OB eksperiment.
    2226 med spredelinse under :)

    JBL 2226 stein OB.jpg
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Skjønner. Jeg vurderer sterkt Analog-Precision sin DSP/Pre..
    Sett litt på AL tidligere, men vet ikke helt om jeg orker PA DSP/PC basert løsning. Men hver gag jeg tenker på det, så gir det mer mening da jeg kun bruker pc som lydkilde anyways..


    Det vondt å si Terje... Første som slo meg er at det er så godt som stillt når allt står på, og det låter glattere uten pukler gjør det vanvittig mye bedre bare det. Så ren forskjell mellom Minidsp og Audiolense / Rme er vondt å si.
    Og ikke minst jeg tegner en target og så blir det sånn! Innenfor rimelighetens grenser..
    Hvilken Dsp snakker du om ?

    Mvh
    ArneM
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Etter sett AL hos OMF så er dette vanvittig bra greier!!
    Pass på ikke kjøre drivere utfor kanten og ha litt kontroll på hva AL finner på.


    Holder selv på i steinalderen med et nytt OB eksperiment.
    2226 med spredelinse under :)



    Vis vedlegget 457546


    Det tror jeg skal gå veldig fint .... Sett delefrekvens,kjøre høytaler tilkoplingstest ,juster nivå ut og så målesveip. EASY !!
    Den "spredelinsa" så jo heftig ut :)....
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Skjønner. Jeg vurderer sterkt Analog-Precision sin DSP/Pre..
    Sett litt på AL tidligere, men vet ikke helt om jeg orker PA DSP/PC basert løsning. Men hver gag jeg tenker på det, så gir det mer mening da jeg kun bruker pc som lydkilde anyways..


    Det vondt å si Terje... Første som slo meg er at det er så godt som stillt når allt står på, og det låter glattere uten pukler gjør det vanvittig mye bedre bare det. Så ren forskjell mellom Minidsp og Audiolense / Rme er vondt å si.
    Og ikke minst jeg tegner en target og så blir det sånn! Innenfor rimelighetens grenser..
    Hvilken Dsp snakker du om ?

    Mvh
    ArneM
    Så lenge Pcén er der og det er den du bruker, så gjør du deg selv en bjørnetjeneste med å IKKE gå for AL og f.eks Rme / Aurora dac.

    Er vel nok av folk som stiller seg bak dette vil jeg tro....
    Jeg har gjort alle tabbene i boka tror jeg når det gjelder oppsett, men nå er det gjort på 5 min så spiller det søøøøt musikk !!
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke alternativer fins hvis man skal kjøre AL UTEN å gå via pc?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.794
    Antall liker
    11.296
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Etter sett AL hos OMF så er dette vanvittig bra greier!!
    Pass på ikke kjøre drivere utfor kanten og ha litt kontroll på hva AL finner på.


    Holder selv på i steinalderen med et nytt OB eksperiment.
    2226 med spredelinse under :)



    Vis vedlegget 457546


    Det tror jeg skal gå veldig fint .... Sett delefrekvens,kjøre høytaler tilkoplingstest ,juster nivå ut og så målesveip. EASY !!
    Den "spredelinsa" så jo heftig ut :)....

    Du har faktisk helt rett :)
    AL vil faktisk få en 2226 bass og en akustisk linse montert i en OB lignende steinblokk til å spille helt greit. :)

    Passivt ville dette vert umulig.
    Aktivt, umulig.
    miniDSP, et helv.....arbeid.

    OMF forklarte, ser det selv også, at kan faktisk ta mine egne høyttalere, lempe de i en varebil og kjøre ned til deg Arne, sette opp høyttalerne, koble til, og med AL så vil det vere kjapt oppe å gå!
    Forutsatt at du har fire forsterker kanaler, og 210 cm under taket ;)


    Glemte helt hvorfor hvorfor jeg balte med passivt.... :)
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Du må bruke AL på en Pc og måle og lage filtre med, så kan de lastes inn på Minidsp.
    Men dette spørs hva du har og hvor du vil hen.... Har du Windows pc og skal dele elektronisk kan du like godt hoppe i det og gå for en fler kanals dac... Det kan bli enklere og billigere enn Minidsp i en eller annen form [emoji41]



    Mvh
    ArneM
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg hadde vært alene om å bruke anlegget hadde pc vært stas, men er avhengig av at kjerring og unger kan bruke det mens jeg er borte... Skulle helst hatt noe med en digital og en (stereo selvsagt) analog inngang som også kunne fungert som fjernkontrolert pre.

    Du får gi beskjed om jeg kupper tråden for mye nå...
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Hvis jeg hadde vært alene om å bruke anlegget hadde pc vært stas, men er avhengig av at kjerring og unger kan bruke det mens jeg er borte... Skulle helst hatt noe med en digital og en (stereo selvsagt) analog inngang som også kunne fungert som fjernkontrolert pre.

    Du får gi beskjed om jeg kupper tråden for mye nå...

    Da er det litt verre ....
    Å prate Hifi er da ikke å kuppe noen´s tråd :)

    Her tror jeg andre må komme med forslag .... Tenker du å bruke Audiolense som Dsp ?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.411
    Antall liker
    3.617
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker en Squeezebox touch løsning hvor musikkbibliotekt ligger på en PC i hjemmenettverket. Da laster man inn en app i Logitech media serveren fra Inguz og legger korreksjonsfilene i en mappe som heter impulses på PCen. Jeg bruker en iPad som fjernkontroll, veldig enkelt. Roadrune du må gjerne sende meg en pm hvis du tro det kan være noe, så vi ikke tar for mye plass her:)
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Indisk på menyen i kveld.... Kylling Vindaloo..... Sterkt og godt [emoji41]


    Mvh
    ArneM
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg hadde vært alene om å bruke anlegget hadde pc vært stas, men er avhengig av at kjerring og unger kan bruke det mens jeg er borte... Skulle helst hatt noe med en digital og en (stereo selvsagt) analog inngang som også kunne fungert som fjernkontrolert pre.

    Du får gi beskjed om jeg kupper tråden for mye nå...

    Da er det litt verre ....
    Å prate Hifi er da ikke å kuppe noen´s tråd :)

    Her tror jeg andre må komme med forslag .... Tenker du å bruke Audiolense som Dsp ?
    Har egentlig ikke tenkt så mye :D

    Har lyst til å bytte ut BWene mine med noe aktivt hjemmemekka ræl og lurer litt på alternativene.

    Dsp vil det jo bli uansett, men jeg tror oddsene for å få godlyd vil stige vesentlig om jeg har en automatisk romkorrigering i tillegg.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Audiolense er iallefall kommet for å bli her, har hatt Minidsp 4x10 i noen år og dette et en helt annen verden og mye enklere å få et godt resultat Punktum ! Så jeg vil vel kalle Audiolense for hjemmemekkerens mekka [emoji16]


    Mvh
    ArneM
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    3.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei Arne

    tillater meg å legge ut en liten epistel i tråden din håper det er ok.
    Er stort sett on topic. Legger den nok også i egen tråd men tror den kan være av interesse for noen av dine lesere.

    Fikk lust til å drodle litt omkring noen prinsipper knyttet til oppbygging av DSP styrte entusiastsystemer og deres brukervenlighet eller mangel derav.
    Dette blir fullt og helt basert på egne vurderinger og jeg prøver ikke på noen måte
    å påstå at jeg har full oversikt.
    Jeg har observert at det er noen forvirring om kring applisering av forskjellige løsninger som komer frem i ymse former i ymse tråder, ofte fra folk som ønsker å prøve men har ikke rukket å skaffe seg oversikt. Personlig mener jeg at mange som ønsker å prøve seg på DIY høyttalere kunne oppnå rett gode resultater, overraskende fort med dertilegnet DSP løsning.

    Det er ofte tanken om en PC som skremmer folk, noe som jeg synes er helt unødvendig, vedkommende har vel brukt en datamaskin til å komme seg inn her på HFS.
    Skal prøve, ikke minst for egen skyld å bygge disse tankene mine systematisk opp.
    Jeg har ikke tenkt gå i dybden men konsentrere meg om overordnet system oppbygging.

    1.Målinger:

    All, vil jeg påstå vellyket implementering av DSP er avhengig av målinger.
    Avlesing og tolkning av disse målingene som blir innhentet med måle microfon skjer nesten utesluttet på en datamaskin.
    Om det er i dedikerte måleprogrammer som REW eller ARTA eller i en software som Audiolense, accurate eller lignende
    som har en målemodul som en del av pakka. Den inneholder da også crossower, eq og lignende funksjoner.
    Dette fører oss fort til neste punkt, grunnlegende system forskjeller.

    2.Proprietære bokser:

    Jeg velger å kalle denn typen systemer for propretære bokser, der det er en boks som inneholder nevnte funksjoner som crossover, eq etc.
    I tilleg har de tradisjonelle forforsterker funksjoner innebygde. Da tenker jeg på valg av kilde og volum som primær funksjoner.
    Noen kjente bokser i denne kategorien er MiniDsp sin 4x10HD, Hypex DLCP, jeg har hatt begge, og DEQX som jeg ikke kjenner i detalj.
    Diverse pro høytaler prosessorer som dbx driverack og slikt faller på en måte også inn under denne kategorien.
    Alle disse, med evt unntak av DEQX, er avhengige av at bli foret med info fra målinger og manuelle justeringer av parametre
    før de genererer filtre som siden spilles av direkte via boksen som også inneholder et antall kanaler med digital, analog konvertering.

    3.Softvare baserte løsninger:

    Denne kategorien er bygget opp kring en software løsning som kjører på en datamaskin der all DSP behandling av signalet
    gjøres i denne software pakke og sendes videre til en ekstern flerkanals DAC.
    Den kan være et lydkort av typen RME, Lynx og lignende. Det finnes andre frittstående DAC løsninger.
    Av disse er det nok Audiolense som er best kjent her på HFS.
    Selv bruker jeg AL og RME og har ikke sett meg til bake siden den løsningen var oppe å stå.
    Denne type løsninger er sort sett avhengige av en tredjeparts media avspiller.
    Det er grunnet behovet av en convolver. De filtrene som programmet genererer må legges i en convolver før det behandlete signalet
    kan spilles av. J river og AL er kjente parhester som fungerer godt sammen.
    Bør nevnes at når filtrene er lagt i avspillerens convolver trenger ikke AL å være i kjdjen lengre.
    Her mangler det gjerne disse tradisjonelle preamp funksjonene jeg snakket om.
    Noe som jeg delvis har løst med RME sin programmerbare remote.

    Da var det dette med avspilling og brukervenlighet og da ikke minst for andre en selve entusiasten.
    Om man holder seg strikt til digital avspilling og ikke som jeg driver og roter med analoge kilder og film bør dette ikke være så vanskelig.
    Systemer av type 1 mates direkte digitalt om signalet kommer direkte fra en datamaskin, server eller en streamer av ett eller annet slag.
    I denne typen systemer er brukervenligheten stort sett avhengig av kringutrustningen ettersom boksen kan mates fra omtrent hvad som helst.
    Systemer av type 2 byr på andre utfordringer. Dette er mest grunnet behovet for en tredjeparts avspiller med convolver.
    har oppskrift på en variant som jeg ikke kjenner i detalj men som han, generøs som han er, deler gjerne har han sagt.
    Jeg har tenkt mer på utfordringene som man har ved bruk av Jriver og feks. Tidal.
    Utvikklerne av jriver har sagt at de ikke kommer å lage en implementering av Tidal inn i Jriver.
    Derfor kan man ikke fjernstyre Tidal gjennom Jriver i WDM modus.
    De remote appene som finnes til Jriver fungerer utmerket på telefon når jeg spiller direkt fra mit eget mediabiliotek
    men som sagt ikke på Tidal, eller for den delen spotify
    Det jeg har tenkt prøve er noe så enkelt som remote desktop fra PC som kjører Jriver med sine convolvere i tilleg til Tidal
    over på en laptop og eller telefon.
    Samme løsning bør da kunne gå på et dedikert netbrett og plutselig har man en rett brukervenlig løsning, også for koner og barn.
    Det var en liten oppsummering av hvordan jeg ser på dette som sikkert kan suppleres av mange andre.

    H
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Takk for en god oppsummering og forklaring Habicht.

    Det JEG er ute etter er noe som kan prossessere lyd fra platespiller, satelittuner, Chromecast og bluray/cdspiller.

    Det at jeg ikke vil ha en pc i kjeden har ingenting med frykt for pc å gjøre (jeg har nettopp bygd aktive ht for en kompis med en 4x10HD), men det faktum at hverken jeg eller kjerring vil ha en pc surrende døgnet rundt, og iallefall ikke bryet med å starte opp både pc og programvare hver gang en skal høre en plate eller se på tv.

    Men kanskje en Rasberry Pi kunne blitt brukt på ett vis?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.411
    Antall liker
    3.617
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    roadrune, ut i fra hva du sier tror jeg den beste løsningen er en Raberry Pi med JRiver.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    3.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Føret en ting jeg glemte i forbindelse med AL.

    Den kan brukes med rett godt resultat med default instillinger noe minidsp 4x10 hd eller Hypex ikke har muligheter til.
    Grunn info som delefrekvenser må tastes inn men etter det kan man gå default.

    Er ikke den raspery greia enslags PC ?

    En løsning som AL som i tillegg skal kunne spille fra Tidal/spotify må ha litt prosessorkraft, ikke veldig men litt.

    Om du ikke vil ha en PC inne i bildet Roadrune kan AL fort bli en utfordring.

    Platespiller og alle de andre tingene kan kobles rett i lydkort, ikke helt i mål der selv men det har ikke med PC å gjøre men opsett av RME.
    Vi er der snart. En pc kan i prinsipp stå å surre etteller annet sted og styres som sagt med remote desktop
    Kan hende DEQX er en mer egnet løsning for dine mål om du ønsker å kjøre aktive høytalere med DSP styring.
    Tror det er en mer ferdig utviklet løsning med hifi folk som målgruppe, men det koster litt.

    H
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Rasberry Pi er vel en slags "pc light" som er designet for å stå på kontinuerlig om jeg har forstått det rett.

    Jeg har null erfaring med den selv.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    3.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det som man må prøve å løse når man som du Roadrune og delvis jeg ønsker flere kilder digitale og analoge er prempfunksjonene.

    Stor eller liten PC betyder AL og lignende en ekstern DAC løsning i form av et lydkort om man går for løsninger som er lett tilgjengelige på markedet.
    Disse har fleste muligheter for tilkobling av flere eksterne kilder, analoge og digitale. Det er når man skal skifte i mellom som man kan få utfordringer.
    Noe av dette kan løses i windows gjennom innstilling av det som kalles innspillingsenheter, men her er jeg ingen ekspert.
    Noe av det andre som jeg setter pris på som en stor fet volumknott, kan løses med RME utstyr som også kan brukes til kildevalg.
    Her er jeg ikke helt i mål, men sikker på at det skal gå seg til. Har blitt vist en løsning av JoHoo som er en 8kanals ekstern volum styring til lydkort og evt. andre funksjoner. Husker ikke helt navnet men JoHoo kan sikkert legge inn en link.

    Ikke helt enkelt alt dette, men når det er sagt da låter AL styrte systemer med gode pro DACer meget bra i mine ører.

    H
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    3.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er såklart en løsning til opp ialt dett som noen her på asylet har brukt og som nok ble nevnt her i tråden.
    Det er Dirac i boks i samarbeid med Minidsp 4x10 HD.

    Om jeg har forstått metoden riktig da bruker man 4x10 til å sette delefrekvenser og som preamp og dirac på boks til all DSP som den er i stand til å løse helt automatisk. Ikke mye muligheter for justeringer men sikkert en rett anvendlig og lettvint måte å løse det heele på.
    Mener OB-BB og Illya og sikkert fler har brukt denne metoden med godt resultat. Ikke noe pc her.
    Finnes sikkert muligheter til å løse pre amp funksjonen på en mer sexy måte om det skulle være nødvendig

    H
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.805
    Antall liker
    5.457
    Sted
    oslo
    komboen 4x10 og dirac (gjennom software) når ikke audiolense opp til knærne en gang ;)
    AL har mange problemer, men alle handler egentlig bare om mangler med JRirver, bland annet at det er et 32bit program, som ikke klarer å ta i bruk alle kreftene som maskinen har tilgjengelig... noe som er veldig irriternde ved live playback gjennom wmd og platespiller.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Føret en ting jeg glemte i forbindelse med AL.

    Den kan brukes med rett godt resultat med default instillinger noe minidsp 4x10 hd eller Hypex ikke har muligheter til.
    Grunn info som delefrekvenser må tastes inn men etter det kan man gå default.

    Er ikke den raspery greia enslags PC ?

    En løsning som AL som i tillegg skal kunne spille fra Tidal/spotify må ha litt prosessorkraft, ikke veldig men litt.

    Om du ikke vil ha en PC inne i bildet Roadrune kan AL fort bli en utfordring.

    Platespiller og alle de andre tingene kan kobles rett i lydkort, ikke helt i mål der selv men det har ikke med PC å gjøre men opsett av RME.
    Vi er der snart. En pc kan i prinsipp stå å surre etteller annet sted og styres som sagt med remote desktop
    Kan hende DEQX er en mer egnet løsning for dine mål om du ønsker å kjøre aktive høytalere med DSP styring.
    Tror det er en mer ferdig utviklet løsning med hifi folk som målgruppe, men det koster litt.

    H
    Absolutt løsbart :) jeg kjørte eksterne kilder gjennom jriver i mitt oppsett.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Føret en ting jeg glemte i forbindelse med AL.

    Den kan brukes med rett godt resultat med default instillinger noe minidsp 4x10 hd eller Hypex ikke har muligheter til.
    Grunn info som delefrekvenser må tastes inn men etter det kan man gå default.

    Er ikke den raspery greia enslags PC ?

    En løsning som AL som i tillegg skal kunne spille fra Tidal/spotify må ha litt prosessorkraft, ikke veldig men litt.

    Om du ikke vil ha en PC inne i bildet Roadrune kan AL fort bli en utfordring.

    Platespiller og alle de andre tingene kan kobles rett i lydkort, ikke helt i mål der selv men det har ikke med PC å gjøre men opsett av RME.
    Vi er der snart. En pc kan i prinsipp stå å surre etteller annet sted og styres som sagt med remote desktop
    Kan hende DEQX er en mer egnet løsning for dine mål om du ønsker å kjøre aktive høytalere med DSP styring.
    Tror det er en mer ferdig utviklet løsning med hifi folk som målgruppe, men det koster litt.

    H
    Absolutt løsbart :) jeg kjørte eksterne kilder gjennom jriver i mitt oppsett.
    Hva kjørte du igjennom ? Og hvordan settes det opp ? Jeg har en Apple Tv som jeg ville hatt lyd fra , er det løsbart gjennom Al?


    Mvh
    ArneM
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut for meg, etter litt googling, at en Raspberry Pi med Octo lydkort og en Hifiberry digital IO kan fungere som både pre, delefilter og vert for AL eller Dirac.

    Kan dette være ett godt og billig alternativ?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Ser ut for meg, etter litt googling, at en Raspberry Pi med Octo lydkort og en Hifiberry digital IO kan fungere som både pre, delefilter og vert for AL eller Dirac.

    Kan dette være ett godt og billig alternativ?
    Hva Rasberry er kapabel til vet jeg ingeting om, men det er vel en mulighet for at det vil funke,men blir det brukervennlig nok kontra Pc ?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Føret en ting jeg glemte i forbindelse med AL.

    Den kan brukes med rett godt resultat med default instillinger noe minidsp 4x10 hd eller Hypex ikke har muligheter til.
    Grunn info som delefrekvenser må tastes inn men etter det kan man gå default.

    Er ikke den raspery greia enslags PC ?

    En løsning som AL som i tillegg skal kunne spille fra Tidal/spotify må ha litt prosessorkraft, ikke veldig men litt.

    Om du ikke vil ha en PC inne i bildet Roadrune kan AL fort bli en utfordring.

    Platespiller og alle de andre tingene kan kobles rett i lydkort, ikke helt i mål der selv men det har ikke med PC å gjøre men opsett av RME.
    Vi er der snart. En pc kan i prinsipp stå å surre etteller annet sted og styres som sagt med remote desktop
    Kan hende DEQX er en mer egnet løsning for dine mål om du ønsker å kjøre aktive høytalere med DSP styring.
    Tror det er en mer ferdig utviklet løsning med hifi folk som målgruppe, men det koster litt.

    H
    Absolutt løsbart :) jeg kjørte eksterne kilder gjennom jriver i mitt oppsett.
    Hva kjørte du igjennom ? Og hvordan settes det opp ? Jeg har en Apple Tv som jeg ville hatt lyd fra , er det løsbart gjennom Al?


    Mvh
    ArneM
    Jeg hadde et billig lydkort med optisk inn. Koblet ps4 inn i det og valgte "lytt på denne inngangen" i lydinngangs innstillingene i Windows :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn