Arrogante "hifisnobber" og fordommer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

maxmekker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    2
    At det er forskjeller på utstyr er det vel ingen diskusjoner om. Tror heller det er snakk om at hver enkelt må finne sine preferanser og matche utstyret etter det. Kanskje det mer enn pris.

Selv har jeg vandret veien fra en Nad 2040, på 80 tallet, til en McIntosh Ma 7000 i dag. Alle stegene jeg har tatt, uansett forsterker høyttalere osv, har ført til forandringer i lyden. Ikke besting at det som på papiret skal være best er det etter mine preferanser.

Så ja det er veldig morsomt og teste forskjellige ting, men alt må matches. Dette kan det sies mye om, men lar det ligge nå. Hoved poenget mitt som jeg nå kommer til, er rommet. Det er det enkleste i verden og få dyrt utstyr til og låte middels eller dårlig. Gang på gang har jeg merket at rommet spiller mer inn på den totale lyden enn den enkelte andre faktoren i kjeden. Selv små forandringer i rommet kan føre til store utslag i lyden. Feks så fjernet jeg en gammel kloss av en tv og erstattet den med flatskjerm. Lyden løftet seg svært mange hakk på det. Dette spesielt på dette som går på tilstedeværelse og rom i musikken. Høyttalerne forsvant helt i lydbildet, lyden ble dypere, bredere og høyere. Jeg hadde skaffet meg testplaten til Nordost, som har verktøy for og teste disse tingene. Denne cd annbefales. Så i mange tilfeller kan du ha anlegg til mange årslønner, uten at det helt overbeviser. Men litt billigere ting kan låte fantastisk, om rommet er i stil.

For og si det rett ut, det er en vanskelig hobby. Har matchet ting feil med den følgen at relativt dyre ting har plaget meg mer enn det spilte musikk. Det ble ikke brukt. Etter mye prøving og feiling osv, har jeg endelig funnet noe som passer meg. Klart jeg ønsker meg mer og bedre greier. Men det er for mange andre faktorer som begrenser muligheten for det. Rom, rom og atter rom og pluss at jeg ikke har en rik Onkel i USA. Så da får jeg heller forsøke jobbe med rommet, slik jeg kan få så mye utav det jeg har som mulig. Her er det mange ting som kan gjøres uten at det koster en formue.

Lykke til med testing og matching.

Husk og stole på dine egne ører. Liker du det du hører, er det ganskje bra nok uavhengig av tester og andres meninger.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.449
    Jeg må forsvare prisen overfor meg selv.
    Og kona.

Alle andre driter jeg i. I særdeleshet HFS mobben.

mvh

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    DoMentor skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Etter å ha fått feil på min Densen B400 cd spiller mener jeg å huske at den het, satte jeg inn en billig Sony spiller. Ved første lytt tenkte jeg "hmm dette låt da slett ikke verst" for så å finne ut etter ettpar spor at oppløsning, klangfarger og 3D effekten var helt borte fra den kjente kjære lyden jeg hadde hatt.

Oppe i high-end land er det nok ikke stor forskjell fra de forkjellige spillere men den Denon spilleren til trådstarter er jeg redd kan falle igjennom i ett avslørende anlegg uten at jeg har tid eller ork til en duellering.

(Han skal ha kredit for frisk overskrift uansett )
    Oki, dumt det da, urk :(

Tja, uansett er det vel de med steindyre rigger som har mest å bevise / forsvare da ;)
    Takk for kompliment vedr. trådtittelen ;)
    Mvh :)
    Det er ikke alle som føler de har noe å bevise.

Velger du bort drivverket i en cd (les. Digital analog konverter) spiller og leser deg litt opp i datahjørnet om overføringer fra PC/Mac kan du spare inn mange penger framfor å trå til med med en Ultra High-end cd rigg.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    ch skrev:
    Jeg må forsvare prisen overfor meg selv.
    Og kona.

Alle andre driter jeg i. I særdeleshet HFS mobben.

mvh
    ;D

Okey kona skjønner jeg men i fare for å ha gått glipp av noe de årene jeg har vært her,- Hvem er mobben ?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.825
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    johnnygrandis skrev:
    DoMentor skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Etter å ha fått feil på min Densen B400 cd spiller mener jeg å huske at den het, satte jeg inn en billig Sony spiller. Ved første lytt tenkte jeg "hmm dette låt da slett ikke verst" for så å finne ut etter ettpar spor at oppløsning, klangfarger og 3D effekten var helt borte fra den kjente kjære lyden jeg hadde hatt.

Oppe i high-end land er det nok ikke stor forskjell fra de forkjellige spillere men den Denon spilleren til trådstarter er jeg redd kan falle igjennom i ett avslørende anlegg uten at jeg har tid eller ork til en duellering.

Tja, uansett er det vel de med steindyre rigger som har mest å bevise / forsvare da ;)

Velger du bort drivverket i en cd (les. Digital analog konverter) spiller og leser deg litt opp i datahjørnet om overføringer fra PC/Mac kan du spare inn mange penger framfor å trå til med med en Ultra High-end cd rigg.
    Der fins det nok flere meninger, min gode mann ;)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    DoMentor skrev:
    johnnygrandis skrev:

Nå er det jo du som har opprettet en tråd for å bevise noe.

I mine øyne er det på grensen til naivt å tro at det ikke har vært noen utvikling på digitalsiden i løpet av periode på over 20 år.

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    166
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    svingen68 skrev:
    Har jammen ikke fått med meg den utfordringen, men jeg er klar. Jeg mener på ingen måte at et produkt må koste mye for å være interessant, men jeg har en opplevelse av at pris og ytelse ofte henger iallefall litt sammen. Anyway, jeg vet ikke hvor du bor men i Arendal er du iallefall velkommen til å ta med deg spilleren din til meg for å teste den mot en Esoteric X01-D2. Kan sannsynligvis hoste opp en DCS Puccini for anledningen også. Grunnen til at du ikke fikk svar på den "utfordringen" din tror jeg ikke er at gutta med "dyre rigger" er redd for at det ikke er forskjell,men mer at de ikke gidder å bry seg eller ikke har sett "utfordringen" slik som jeg. Min erfaring i noen shootouter vi har gjort er nemmelig at det er tildels stor forskjell mellom "billige" (nå vet jeg ikke hva din koster, men den er jo også moddet så et lite forbehold der) cd spillere og de endel høyere opp i prisklassene. Men bemerk at du må hoppe ganske langt oppover i pris før forskjellen blir markant.
    Mvh
    Sveinung
    Enig :)

Ketil skrev:
    Disse som har rådyre CD spillere og som visstnok ikke innser at spillere fra Elkjøp til 2k visstnok er like bra har vel en gang i tiden også startet opp med en rimelig spiller. Her i heimen har det vært innom alt fra en såkalt rimelig Sony spiller fra en gang rundt 1990 via en Marantz CD63 og Pioneer PDS06 til Hegel CDP2A og CDP4A, før jeg endelig sitter her med en EC EMP-1/S.

Hvis man ikke hører forskjell på disse spillerene er man rimelig tunghørt. Men til en hvis grad kan jeg være enig i at forskjellen ikke trenger å være så stor hvis musikkutvalget heller i retning av den mer kunstig produserte arten. I mine ører befinner den største forskjellen seg i måten en dyr spiller reproduserer ekte instrumenter. Man blir temmelig fort lei av måten rimelige spillere får akustiske instrumenter til å høres ut som plastikkprodukter. I tillegg er det også for meg klare forskjeller i oppløsning, dynamikk, kontroll. Men her kan kanskje rimelige spillere lettere holde følge da den digitale signalbehandlingen ikke er så forskjellig mellom en rimelig og dyr spiller, da mindre high end produsenter ofte ikke har kunnskap og ressurser til å lage egne drivverk og lignende så dette kan ofte være det samme i en rimelig og dyr spiller.

Om det nå forholder seg slik at signalbehandlingen i det digitale domene i en CD spiller gir utslag i parametre som oppløsning, mens behandling i det analoge domene er ansvarlig for klangfarver, er kanskje en litt tendensiøs påstand fra min side. Men ofte kan det virke som om forskjellen mellom rimelig og dyr befinner seg i sistnevnte område, noe som kan stemme med hvor en high end produsent kan legge inn ressurser.
    Og enig :)

Har hatt en del CD-spillere sjøl opp gjennom årene, aldri noen rådyre, den dyreste er vel min nåværende Eximus til ca 45000 (nypris, jeg kjøpte den brukt for drøyt 20 lapper).
    Faktum er, IMO:
    1) Billige CD-spiller presterer stadig bedre, og forskjellene blir mindre
    2) Dyrere CD-spillere er mimidlertid fremdeles klart bedre enn billige, og jeg fikk faktisk bakoversveis da jeg fikk Eximuus'en i hus for et par år siden (erstattet en eldre driv/Dac-kombo).

Uansett, dyre stereoanlegg kan - for noen -tydeligvis være like mye status som dyre biler. Synd!!
    Men for de som er glad i musikk og god lydgjengivelse, så er det fremdeles slik at man må grave litt i lommeboka for å få det man ønsker. Og dét burde jo ingen andre bry seg fillla med 8)

Mvh

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.519
    Hva var det nå den het, den re-brandede Chlas Ohlsonspilleren som var så god (og dyr) ::)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    lars_erik skrev:
    johnnygrandis skrev:
    DoMentor skrev:
    johnnygrandis skrev:

Der fins det nok flere meninger, min gode mann ;)
    Selvfølgelig, det hadde vært naivt å tro noe annet.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    Slik jeg ser det så er det smarte i dag DAC. En god DAC vil løfte lyden fra flere kilder og det kan jo ikke være dumt. Med mindre CD-spilleren har mulighet for input så vil denne kun levere seg selv som kilde. En DAC kan lever fra flere kilder og hos meg går også CD-spilleren gjennom DAC'en.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Geir Kristiansen skrev:
    Slik jeg ser det så er det smarte i dag DAC. En god DAC vil løfte lyden fra flere kilder og det kan jo ikke være dumt. Med mindre CD-spilleren har mulighet for input så vil denne kun levere seg selv som kilde. En DAC kan lever fra flere kilder og hos meg går også CD-spilleren gjennom DAC'en.
    Hehe - forsiktig nå! Du kan risikere å starte en diskusjon om hvorvidt DACer du får slengt etter deg på Elkjøp (no offense) egentlig er like gode som DACer som koster et par årslønner.....

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Det rare er at de musikerene jeg kjenner har billige og gamle anlegg. De bryr seg ikke om hifi.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    Ulf-B skrev:
    Geir Kristiansen skrev:
    Hehe - forsiktig nå! Du kan risikere å starte en diskusjon om hvorvidt DACer du får slengt etter deg på Elkjøp (no offense) egentlig er like gode som DACer som koster et par årslønner.....
    Spiller fortsatt ikke noen rolle. Penger man skal benytte til kjøp av CD-spiller heller benyttes til kjøp av DAC. Valget er valid enten man skal benytte 5000, 10000, eller 50000. DAC vil løfte lyden fra flere kilder mens de fleste CD-spillere ikke har digital input.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    Elmer skrev:
    2. HI-FI Klubben forhandlet Quad electrostatene (ESL 63) en kort peride på 80-tallet. De hadde kostet ltt under 12store/stk før de overtok så ble prisen ca 7store. Når Quad fikk vite dette mistet de agenturet, produktet skulle ikke selges så billig! (Mye billigere enn i England faktisk)
    Den historien har jeg hørt på en annen måte:
    Neby, som importerte Quad og hadde en HiFi-sjappe rett ovenfor HiFi-klubben, gikk konkurs. Klubben kjøpte utstyr av konkursboet, bar det over gata og solgte det billig. Derfor ble noen par med ESL-63 solgt svinebillig..........

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.921
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gjest skrev:
    Det rare er at de musikerene jeg kjenner har billige og gamle anlegg. De bryr seg ikke om hifi.
    Ja, det er interessant. Jeg har fått det forklart som at de vet så godt hvordan det skal låte, så de legger ikke merke til svakhetene ved gjengivelsen. Etslags massivt "expectation bias". Men det er rimelig få proff-musikere som har råd til "bleeding edge high end" uansett, så den bias'en sparer de mye penger på. Og jeg har jo lagt merke til måten musikere spisser ørene på når de hører ting gjengitt fra riggen min. ;)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Arrogansen kan faktisk være like påtrengende blant dem med rimelige anlegg. Det kan da være spesielt morsomt å trykke dem som har bedre råd enn deg selv, ned i søla.

Det meste handler om troverdighet. Hvorfor vil man ha en test av sin rimelige spiller mot noe langt dyrere? Hva er den bakenforliggende motivasjon?

Forumet kan grovinndeles i to grupper: Dem som febrilsk forsvarer sine egne investeringer, være seg store eller små. Og dem som har en relativt nøytral interesse for teknikken bak det hele, og som dermed i utgangspunktet er lite opptatt av status og pris.

Hvem tror du på..? ;)

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.741
    Til FZ .

Nei, Neby gikk ikke konk. HiFi-klubben overtok noen av agenturene som han hadde bl.a NAD og Quad (noe senere), også prisen på NAD sin berømte droppet fra nesten 2000 til 1100 og holdt seg der. Klubben på den tiden lot mye av gevinsten med å drive direktesalg komme kunden til gode, de hadde også lavere kostnader da de aldri annonserte. De utga en"avis" (Audiovisen) trykt på billig avistrykk en til to ganger iåret som var katalogen deres. Den måtte hentes i butikken. De påstod forøvrig selv at de hadde prissenkning mellom 40-60% på merker som de hadde overtatt etter andre. Dette ble de prøvet på av konkurrenter, saken gikk til Dansk Høyesterett - og de vant.

I dag er situasjonen nok noe annerledes da de også selger "andres" merker som de ikke importer selv.

Beklager en liten avsporing.

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    Asbjørn skrev:
    Gjest skrev:
    Ja, det er interessant. Jeg har fått det forklart som at de vet så godt hvordan det skal låte, så de legger ikke merke til svakhetene ved gjengivelsen. Etslags massivt "expectation bias". Men det er rimelig få proff-musikere som har råd til "bleeding edge high end" uansett, så den bias'en sparer de mye penger på. Og jeg har jo lagt merke til måten musikere spisser ørene på når de hører ting gjengitt fra riggen min. ;)
    Jeg synes ikke det er så rart. Musikere er som folk flest, ikke spesielt interessert i hifi. Det vi holder på med er ganske sært, tro det eller ei. ;)

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    126
    DoMentor skrev:
    Heisan, godtfolk :D

Så da kan man jo lure på hvor mye mer man må gi / om det evt. er vits i å betale for en CDP som er bedre enn min DCD 3560 ;D Hjertelig takk for oppmerksomheten.

Skal vi si 5000kr? For da kan man kjøpe noe til 3000kr + 5000kr, si en Denon DCD-1510AE til 8000kr.

mvh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Rhesus skrev:
    Asbjørn skrev:
    Gjest skrev:
    Jeg synes ikke det er så rart. Musikere er som folk flest, ikke spesielt interessert i hifi. Det vi holder på med er ganske sært, tro det eller ei. ;)
    Men musikere er vel mer interessert i musikk enn folk flest? Er ikke hensikten med hifi å få mer ut av musikken? I så tilfelle er det faktisk rart at ikke musikere prioriterer kvaliteten på anlegg og dermed gjengivelsen av musikken.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.825
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Karma skrev:
    Rhesus skrev:
    Asbjørn skrev:
    Gjest skrev:
    Men musikere er vel mer interessert i musikk enn folk flest? Er ikke hensikten med hifi å få mer ut av musikken? I så tilfelle er det faktisk rart at ikke musikere prioriterer kvaliteten på anlegg og dermed gjengivelsen av musikken.
    Jeg er selv musiker, og har vært i begge leire. Den ene leiren er at siden jobben er musikk, distanserer men seg litt på fritiden. Da betyr ikke gjengivelsen så mye.
    Den andre leiren er at man vil ha mest mulig perfeksjon hjemme også.

ole

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Antall liker
    119
    Sted
    Bærum
    Ja, det finnes en gruppe som forsvarer sine investeringer, enten disse er dyre eller billige. En engasjert gruppe dette.

Så finnes en gruppe som fra tid til annen "finner" billige produkter som visstnok slår alt klassisk og tradisjonelt ned i støvlene.En interessant gruppe dette også. Denne gruppen er minst like hissig i sine forsvar som de klassiske og mer "generelle investerings-forsvarere".
    Noen eksempler på dette fra de siste 5 år er flg. hyper: Passive preamper (noen år tilbake), ICE forsterkere, billig rørforsterker av et bestemt merke og modell (lar navnet ligge denne gangen, er blitt klok av skade, og det er heller ikke poenget).
    Alle disse 3 katergorier ble/blir solgt hissig inn av de som tilhørte "menigheten", og det skulle være like bra eller mye bedre enn de tradisjonelle ting til 10 ganger prisen fra de etablerte og dyre gamle-gutta.

Min observasjon er at arrogansen finnes i mange leire, den mest interessante arrogansen mener jeg finnes hos dem som hopper på en trend-hype om noe nytt som slår alt annet ned i støvlene, det er oftest veldig billig, men desverre viser erfaringen at vekkelsens kraft gjerne går over etter en periode.

Ole

Karma skrev:
    Forumet kan grovinndeles i to grupper: Dem som febrilsk forsvarer sine egne investeringer, være seg store eller små. Og dem som har en relativt nøytral interesse for teknikken bak det hele, og som dermed i utgangspunktet er lite opptatt av status og pris.

Hvem tror du på..? ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.223
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    Hva var det nå den het, den re-brandede Chlas Ohlsonspilleren som var så god (og dyr) ::)
    Hvilken?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Elmer skrev:
    Til FZ .

Nei, Neby gikk ikke konk. HiFi-klubben overtok noen av agenturene som han hadde bl.a NAD og Quad (noe senere), også prisen på NAD sin berømte droppet fra nesten 2000 til 1100 og holdt seg der. Klubben på den tiden lot mye av gevinsten med å drive direktesalg komme kunden til gode, de hadde også lavere kostnader da de aldri annonserte. De utga en"avis" (Audiovisen) trykt på billig avistrykk en til to ganger iåret som var katalogen deres. Den måtte hentes i butikken. De påstod forøvrig selv at de hadde prissenkning mellom 40-60% på merker som de hadde overtatt etter andre. Dette ble de prøvet på av konkurrenter, saken gikk til Dansk Høyesterett - og de vant.

I dag er situasjonen nok noe annerledes da de også selger "andres" merker som de ikke importer selv.

Beklager en liten avsporing.
    Nad 3020 kostet over 1300 hundre i Norge da den kom på markedet i HiFiklubben (mener å huske at det var 1380.-).
    Jeg kjøpte min for litt under 1000,- (norske) i Sverige, den kostet på samme tid (eller like før) 680,- danske i Danmark.

Mvh.KW

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    Karma skrev:
    Rhesus skrev:
    Asbjørn skrev:
    Gjest skrev:
    Hvis det var slik at det var musikkinteressen som drev oss, kunne man kanskje forvente seg en litt annen fordeling mellom kjønnene enn det faktisk er, eller? Jeg tror fascinasjonen for teknikk, perfeksjon og duppeditter viktigere enn mange vil ha det til.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    126
    Men jeg vil si, att å prøve å danke ut en Fredriksen modda spiller i eierens eget annlegg, det tipper jeg blir vrient...
    okke som.
    G.F er meget flink til å modde cd spillere, nå er han ikke så kjent for å modde Denon da, mer for sine Sony cdspiller mods... egentlig. Skulle tro att en av hans modda Sony spillere hadde vært mindre smart å yppe seg mot... :)

Jeg tror det lar seg gjøre, Domentor, å banke din dcd Denon... selv om du muligens tviler på det. ;)

For, og av alle steder man skulle vente å finne ett slikt utsagn... det er sagt: "Kvalitet er ikke dyrt" ... Craig whitson...
    (Grillkongen...)
    Og det er sant! Kvalitet koster ikke mye gryn, men mangel på fornuft,det er dyre saker det.
    For... det jeg synes er teit, det er å tro att om man betaler den dyreste summen får man den beste lyden...
    Det er bortkastet synes jeg!

mvh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Rhesus skrev:
    Karma skrev:
    Rhesus skrev:
    Asbjørn skrev:
    Gjest skrev:
    Hvis det var slik at det var musikkinteressen som drev oss, kunne man kanskje forvente seg en litt annen fordeling mellom kjønnene enn det faktisk er, eller? Jeg tror fascinasjonen for teknikk, perfeksjon og duppeditter viktigere enn mange vil ha det til.
    Min erfaring i mitt 53 årige liv, er at det er en stor overvekt av menn som er lidenskapelige til musikk. Menn lytter, mens kvinner skravler og lar musikken være i bakgrunnen. Altså kan det synes å være en sammenheng med hifi også på det området..

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Min erfaring er at det nesten alltid er en klar sammenheng mellom pris og kvalitet. Dette forholdet gjelder uansett produkt.
    I begge endene av kvalitetsskalen finnes noen avvik som utmerker seg som "billig" eller "dyr" i forhold til hva man får for pengene. De som priser seg langt utenfor normal sammenheng mellom pris/kvalitet har enten ikke livets rett (går konk) eller priser seg opp ganske raskt (ingen driver vedledighet).
    Men ingen regel uten unntak: I blant dukker det opp produkter som gir svært god valuta for pengene. Disse er ofte ny i markedet (må kjøpe seg innpass) eller er overlegen konkurrentene i størrelse og kunnskap/teknologi. Sistnevtne har stordriftsfordeler og kan selge "billig" samtidig som de tjener penger.

Noen kvalitetsforskjeller trenger litt erfaringsgrunnlag for å observeres:
    De som har kjøpt et Ikea kjøkken og montert det selv, er ofte imponert over soliditeten og hvor enkelt og greit det er å montere. Men over tid erfarer man at noen løsninger kunne vært gjort annerledes og smartere (bedre tilpasset sitt behov). Når man kjøper sitt andre eller tredje kjøkken er man ofte "moden" for ekstern hjelp. Da opplever enkelte å få løsninger de ikke selv hadde tenkt på (god hjelp fra fagfolk er ofte en del av "pakken" man betaler ekstra for). Litt etter litt innser man at heltre listverk (dører), bedre rullemekanismer (skuffer), faste skuffeinnlegg og skreddersøm mht. mål (for å nevne noe) har noe for seg. Nå er vi på deltaljnivå, men det er ofte her (i detaljene) man "skiller klinten fra hveten".

I (meget) ung alder var jeg svak for vin av sorten "Blue Nun", Black Tower, "Liebfraumilch" osv. I dag har smaken utviklet seg og jeg foretrekker viner i en helt annen prisklasse (dessverre) og med annet smaksuttrykk. Jeg ser ikke bort fra at jeg ikke ville likt disse vinene i min pure ungdom.

Poenget mitt er at visse kvalitetskriterier trenger en viss erfaring og modning for å observeres og prissettes.
    Å kalle det for "snobbete" er å bomme på målet.
    De fleste som kjøper dyre HiFi komponenter har en viss erfaring med kjøp av HiFi HiFi bak seg. At disse skulle bli mindre kritisk (dummere) med årene (erfaring) er lite sannsynlig. Men at de med tiden har utviklet andre preferanser og dermed verdsetter andre kriterier er ganske sannsynelig.

Ps! innlegget er ikke ment å nedvurdere nye/unge HiFi entusiaster, men mer å forklare hvorfor enkelte verdsetter (og betaler for) "dyre" komponenter.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    For ca. et halvt år siden hørte jeg en episode av verdt å vite på p2. Temaet var hvordan vi forsvarer våre handlinger. Husker ikke det faglige begrepet, men essensen var følgende:

De fleste har behov for å oppfattes som vellykkede og kloke mennesker.
    Deres handlinger gjenspeiles i at de er vellykkede og kloke mennesker, som tar de riktige valgene.
    Valgene man tar må forsvares, ettersom det motsatte setter meg i dårlig lys.

Er jeg et menneske som stadig gjør gale valg? Bruker mine penger på dritt? Gifter meg med feil person? Er i en jobb jeg ikke passer i? Har venner jeg ikke liker? Spiser feil? Trener feil?

De færreste vil gå rundt og mene det jeg skriver over. Vi tviler iblant på våre valg, men for å ikke gå helt i kjelleren, forsøker vi å tilpasse oss valgene vi har tatt, og gjøre de til "de beste". Lettere å leve da! :)

Sitter nå og lytter til herlig musikk, Alan Parssons project - The eye. Anlegget er bra, men ikke det beste jeg har hatt. Rommet er ok, men musikken låt bedre da jeg hadde et større rom, med 3 meters takhøyde.

Men å si jeg er misfornøyd ville bli feil. Jeg har det fantastisk! :)

Uansett slike debatter, så vil det vikigste være hva vi selv mener og tror. Som en kollega sa i går, det er 7 milliarder verdensbilder - greit å tenke på her inne også. :)

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    rumath:
    Det du viser til er helt riktig.
    Men jeg antar at de som kjøper "dyre" HiFi komponenter har gjort det flere ganger. At vi alle "bommer" i blandt er sikkert. Men vi "bommer" jo ikke gang på gang...?

Blir litt oppgitt over de som idiotforklarer de som har andre preferanser en dem selv (les: kjøper "dyre" HiFi produkter).
    I en annen setting kan jeg se for meg at de samme personene kritiserer meg fordi jeg ikke bytter bremsekomponenter på bilen min selv, kjøpt "billig" fra samme produsent som leverer originaldeler til det merkeverkstedet jeg bruker. De samme folkene ville kanskje kritisert meg for ikke å benytte Snap Drive eller annet (kurant) verksted for å få gjort samme jobben (med samme deler) til lavere pris.
    Selv er jeg mer en kapabel til å gjøre jobben selv, og jeg vet hvor jeg kan få tak i samme (originale) deler rimeligere en hos merkeverksted. Likevel velger jeg å bruke merkeverksted..... Jeg kan liste en opp en rekke grunner for det valget, men jeg er redd for at jeg likevel vil bli stemptel som "snobbete"....
    Kan ikke jeg bli respektert for mine valg og mine prioriteringer selv om jeg velger "dyreste" løsning....?

(siste avsnitt er en generell betraktning, og ikke rettet mot rumath spesielt)

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Absolutt! Og det var litt av poenget mitt, vi må respektere hverandres valg, selv om vi ikke alltid stiller oss 100% bak de.
    Men vi skal være forsiktige med å predikere at våre valg er de beste.
    Summen av våre valg definerer oss, noen gale, noen riktige. Vi bør selv vite hvilke som er hva. :)

Det som er riktig for meg, kan være galt for deg. Herlig! Det er mangfold, og det driver verden fremover.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Per_Olsen skrev:
    Min erfaring er at det nesten alltid er en klar sammenheng mellom pris og kvalitet. Dette forholdet gjelder uansett produkt.
    En svært kjent hifi produsent hevder at det ikke er det innenfor "high end".

"I could add that if our sales were not so strong and growing daily, it would be more difficult to put up with the pervasive mythology that the really expensive amplifiers somehow have a level of refinement which amps in the upper middle price ranges don't quite reach, when independent measurements show levels of signal-alteration (distortion, noise, frequency-response aberrations, etc.) in the over-cosmetic, costly gear as much as 50 (fifty; five-oh) times as high as Bryston's measurements

Christopher W. Russell
    VP/Eng., Bryston Ltd."

Men det er helt klart behagelig å tro at det alltid er en sammenheng mellom pris og kvalitet ;)

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Men det er helt klart behagelig å tro at det alltid er en sammenheng mellom pris og kvalitet ;)
    Og det er enda mer behagelig å tro det motsatte...... ::)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.746
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Det er jo fordi at prisen gjør at det låter bra. ;)
    Jeg overbevist at dersom Nordost Odin eller Vahalla (eller hva de nå heter) hadde kostet 30kr meteren så er det få som hadde syntes den låt spesielt bra. Mange ville ikke engang ha brydd seg med å høre på dem...

Saken er set finnes et platå for de fleste produkter hvor kvalitetspotensialet er tatt ut (Dette nivået vil variere med produkttype der de elektromekaniske komponetene vil forventes å ha høyest pris). Utover dette betaler du for håndverk og eksklusivitet eller regelrett svindel.
    Episoden med DVD spileren til 300kr i et nytt kabinett med prislapp på 50 000kr viser vel at man ikke MÅ betale en formue for en vellydende(?) CD-spiller og at audiofile vil kunne være fornøyd med en budget DVD spiller fra Elkjøp dersom de ikke vet det.... ;)

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Voff skrev:
    Det er jo fordi at prisen gjør at det låter bra. ;)
    Jeg overbevist at dersom Nordost Odin eller Vahalla (eller hva de nå heter) hadde kostet 30kr meteren så er det få som hadde syntes den låt spesielt bra. Mange ville ikke engang ha brydd seg med å høre på dem...
    Da kjøper du kabler fra clasern og en sprittusj. Deretter skriver du Odin på dem og så er du i mål.
    Merkelig at ingen andre har kommet på dette ;D

mvh Elektron

tdbil

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    Det er jo litt merkelig av DoMentor starte denne tråden når han har oppgradert til en større Dennon spiller og mener at den er betydelig bedre,og etterpå hevde at det ikke er noe å hente videre opp på pris/alders skalaen ;) det er ikke bare Dennon som kan lage cdp ???

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.825
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ikke noe merkelig i det. Her inne er less more. Her følger heller ikke pris kvalitet. Og de som ikke har prøvd, vet bedre enn de som har prøvd.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    lars_erik skrev:
    Ikke noe merkelig i det. Her inne er less more. Her følger heller ikke pris kvalitet. Og de som ikke har prøvd, vet bedre enn de som har prøvd.
    Ja litt merkelig det der....

tdbil

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    lars_erik skrev:
    ;D ;D ;D

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn