BT
Æresmedlem
- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.873
Jeg er en typisk arrogant snobb med fordommer.
Du for ingen til å tro på det med den avataren BT ;DBT skrev:Jeg er en typisk arrogant snobb med fordommer.
Slikt må du ikke skrive Asbjørn. Det gir oss forståelse for hvordan ting henger sammen, og vi kan velge utifra det. Men det ønsker ikke audiofile, og de synes det er ødeleggende for hobbyen. Ørene alene skal styre hele ballet. Da er det mest spennende.Asbjørn skrev:Derimot ser jeg fra måledata i Stereophile at Q5 er tunet med en ganske tydelig "personlighet", nesten en gammeldags loudness-kurve mellom 50 og 10000 Hz, men med litt lite nivå ved 2 kHz og kanskje litt mye i presensområdet ved 4-6 kHz. "Detaljert", altså:
Kanskje ikke så rart at det blir en god "match" med Dartzeel? Reaksjonen på høyttalerimpedansen vil delvis glatte ut den ujevne frekvensgangen i høyttaleren ved å fylle inn litt ekstra i øvre mellomtone og dempe presensområdet litt. Se svart linje i grafen nedenfor, som viser frekvensgang i en simulert høyttalerlast. Impedanstoppen i bassen på Q5 er helt nede ved 30 Hz (heller enn 65 Hz som i den simulerte høyttaleren), så denne forsterkeren vil også fylle ut frekvensgangen littegranne i bassen nedenfor "pukkelen" ved 55 Hz i høyttalermålingen. Djevelsk dyr eq-boks, spør du meg:
Legg til en ørevennlig andre- og tredjeordens forvrengningskarakter fra forsterkeren for å "kompensere" for alt arbeidet som er lagt ned i å lage høyttalerelementer med lavest mulig forvrengning, så blir nok dette riktig bra.
Men jeg spør meg selv om det ikke kan finnes en rimeligere måte å oppnå tilnærmet samme resultat på, f eks med mer nøytrale komponenter og mindre matchingsmagi.
Veldig usikker på hvor mye du forstår av hvordan "ting" henger sammen.orso skrev:Slikt må du ikke skrive Asbjørn. Det gir oss forståelse for hvordan ting henger sammen, og vi kan velge utifra det. Men det ønsker ikke audiofile, og de synes det er ødeleggende for hobbyen. Ørene alene skal styre hele ballet. Da er det mest spennende.Asbjørn skrev:Derimot ser jeg fra måledata i Stereophile at Q5 er tunet med en ganske tydelig "personlighet", nesten en gammeldags loudness-kurve mellom 50 og 10000 Hz, men med litt lite nivå ved 2 kHz og kanskje litt mye i presensområdet ved 4-6 kHz. "Detaljert", altså:
Kanskje ikke så rart at det blir en god "match" med Dartzeel? Reaksjonen på høyttalerimpedansen vil delvis glatte ut den ujevne frekvensgangen i høyttaleren ved å fylle inn litt ekstra i øvre mellomtone og dempe presensområdet litt. Se svart linje i grafen nedenfor, som viser frekvensgang i en simulert høyttalerlast. Impedanstoppen i bassen på Q5 er helt nede ved 30 Hz (heller enn 65 Hz som i den simulerte høyttaleren), så denne forsterkeren vil også fylle ut frekvensgangen littegranne i bassen nedenfor "pukkelen" ved 55 Hz i høyttalermålingen. Djevelsk dyr eq-boks, spør du meg:
Legg til en ørevennlig andre- og tredjeordens forvrengningskarakter fra forsterkeren for å "kompensere" for alt arbeidet som er lagt ned i å lage høyttalerelementer med lavest mulig forvrengning, så blir nok dette riktig bra.
Men jeg spør meg selv om det ikke kan finnes en rimeligere måte å oppnå tilnærmet samme resultat på, f eks med mer nøytrale komponenter og mindre matchingsmagi.
Den var bra!vredensgnag skrev:Spørs vel også hva man lytter etter.
Vet at jeg vet ganske lite. Men kanskje du kan forklare meg litt?65finger skrev:Veldig usikker på hvor mye du forstår av hvordan "ting" henger sammen.
skjønner ikke en pøkk selv orso som de aller fleste her inne. De som skriker høyest er de som ofte kan minst. Tenker ikke spesielt på deg orso. Du kan mye om akustikk om ikke annetorso skrev:Vet at jeg vet ganske lite. Men kanskje du kan forklare meg litt?65finger skrev:Veldig usikker på hvor mye du forstår av hvordan "ting" henger sammen.
Av alt usaklig vissvass du har liret av deg er vel dette det mest uvitende så langt.lars_erik skrev:Ikke at det er noe galt i diy. Men for de av oss som går etter best mulig lyd, er det å mekke selv ikke veien å gå.
Herlighet ! Orso, hva brukte de før det kom målinger og grafer da ? snakk om ikke å stole på egne sanser. Jeg er redd målinger og grafer virkelig kan være ødeleggende for noen i denne hobbyen.orso skrev:Slikt må du ikke skrive Asbjørn. Det gir oss forståelse for hvordan ting henger sammen, og vi kan velge utifra det. Men det ønsker ikke audiofile, og de synes det er ødeleggende for hobbyen. Ørene alene skal styre hele ballet. Da er det mest spennende.Asbjørn skrev:Derimot ser jeg fra måledata i Stereophile at Q5 er tunet med en ganske tydelig "personlighet", nesten en gammeldags loudness-kurve mellom 50 og 10000 Hz, men med litt lite nivå ved 2 kHz og kanskje litt mye i presensområdet ved 4-6 kHz. "Detaljert", altså:
Men det ønsker ikke audiofile, og de synes det er ødeleggende for hobbyen. Ørene alene skal styre hele ballet. Da er det mest spennende.
Når en ser diy'en sin stå foran å spille skjer det noe med hode, innbildningskraften er stor ;D Blir noe av det samme som skjer nå en har kostet på seg dyr hifilars_erik skrev:Ikke at det er noe galt i diy. Men for de av oss som går etter best mulig lyd, er det å mekke selv ikke veien å gå.
Ikke enig.orso skrev:Vet at jeg vet ganske lite. Men kanskje du kan forklare meg litt?65finger skrev:Veldig usikker på hvor mye du forstår av hvordan "ting" henger sammen.
Slik idiotisk opptreden fortjener intet annet svar enn nettopp dette. Idioti!el_mariachi skrev:Av alt usaklig vissvass du har liret av deg er vel dette det mest uvitende så langt.lars_erik skrev:Ikke at det er noe galt i diy. Men for de av oss som går etter best mulig lyd, er det å mekke selv ikke veien å gå.
Hvilket aspekter av god lyd kan ikke framskaffes gjennom DIY?
Det kan jeg godt forstå. At det å ha laget noe selv, kan gi en tilfredstillelse, har jeg stor tro på.8x12_TOM skrev:Når en ser diy'en sin stå foran å spille skjer det noe med hode, innbildningskraften er stor ;D Blir noe av det samme som skjer nå en har kostet på seg dyr hifilars_erik skrev:Ikke at det er noe galt i diy. Men for de av oss som går etter best mulig lyd, er det å mekke selv ikke veien å gå.
Joda og ørene kan du jo bare henge av deg i gangen, sålenge du har papirer på at det låter bra.orso skrev:Er det bare jeg som opplever at det man hører henger sammen med målinger og psykoakustikk?
Jeg med.lars_erik skrev:Det kan jeg godt forstå. At det å ha laget noe selv, kan gi en tilfredstillelse, har jeg stor tro på.8x12_TOM skrev:Når en ser diy'en sin stå foran å spille skjer det noe med hode, innbildningskraften er stor ;D Blir noe av det samme som skjer nå en har kostet på seg dyr hifilars_erik skrev:Ikke at det er noe galt i diy. Men for de av oss som går etter best mulig lyd, er det å mekke selv ikke veien å gå.
Jeg har jo ikke tilbudt å sammenligen den gamle denoen med en grommere CD-spiller.johnnygrandis skrev:Du for ingen til å tro på det med den avataren BT ;DBT skrev:Jeg er en typisk arrogant snobb med fordommer.
Hvis sammenhengen Asbjørn påpeker er det som fremkaller synergi mellom disse komponentene, hvordan kan kunnskap om dette være ødeleggende for hobbyen? Det må da være en berikelse for hobbyen om man slipper å teste ut ting helt tilfeldig i hytt og pine, men heller ha en forståelse for hva som bør passe sammen ut fra målinger. Da bør det bli mindre prøving og feiling, men det er kanskje det hobbyen dreier seg om for mange? Når det er sagt tror jeg ikke at disse målingene forteller hele sannheten, men de kan gi en viss pekepinn.johnnygrandis skrev:Herlighet ! Orso, hva brukte de før det kom målinger og grafer da ? snakk om ikke å stole på egne sanser. Jeg er redd målinger og grafer virkelig kan være ødeleggende for noen i denne hobbyen.orso skrev:Slikt må du ikke skrive Asbjørn. Det gir oss forståelse for hvordan ting henger sammen, og vi kan velge utifra det. Men det ønsker ikke audiofile, og de synes det er ødeleggende for hobbyen. Ørene alene skal styre hele ballet. Da er det mest spennende.Asbjørn skrev:Derimot ser jeg fra måledata i Stereophile at Q5 er tunet med en ganske tydelig "personlighet", nesten en gammeldags loudness-kurve mellom 50 og 10000 Hz, men med litt lite nivå ved 2 kHz og kanskje litt mye i presensområdet ved 4-6 kHz. "Detaljert", altså:
Ser ikke du det meningsløse selv i denne kommentaren ?
Men det ønsker ikke audiofile, og de synes det er ødeleggende for hobbyen. Ørene alene skal styre hele ballet. Da er det mest spennende.
++1 er her ;DE.I.A. skrev:+1tdbil skrev:Men det viktigste er at man finner utstyr som matcher ens egen smak og da er det samme f hva andre mener ;D billig eller dyrt er uvesentlig
/Tommy
Selv om det kan gå mange år,og mange tusen før man finner ut akkurat det ;D
Om jeg eventuelt skulle ha hatt lyst til å gå for Magico, så hadde jeg valgt Magico Q3 og så skaffetjohnnygrandis skrev:Godt innlegg som vanlig Asbjørn kjente jeg fikk enda mer lyst på en slik kombinsjon nå ;DAsbjørn skrev:
Og når det er tomt for argumenter..........lars_erik skrev:Slik idiotisk opptreden fortjener intet annet svar enn nettopp dette. Idioti!el_mariachi skrev:Av alt usaklig vissvass du har liret av deg er vel dette det mest uvitende så langt.lars_erik skrev:Ikke at det er noe galt i diy. Men for de av oss som går etter best mulig lyd, er det å mekke selv ikke veien å gå.
Skal kommentere denne før jeg hopper av.johnnygrandis skrev:Ikke enig.
Det er bare måten du formulerer deg på, du forventer og tror din måte er fasit mens du gjør ditt beste for å overbevise andre om at din måte er rett måte. Samtidlig som det virker som at alle subjektive meninger teller svært lite så sant ikke rom og utstyr er målt i forkant. Det blir litt som å leve i bakvendt land " der alt går an"
Kompromissløs custom for anlegg og rom er "by default" sjanseløst mot "erfarne audiofiles" samlinger av påkostet hyllevare? Friskt tenkt, i det minste.lars_erik skrev:Nå er dette, nok engang, i ferd med å utvikle seg til en polarisert debatt mellom de som setter mest pris på best mulig lytteopplevelse og de som facineres av å gjøre mest mulig selv. Ikke at det er noe galt i diy. Men for de av oss som går etter best mulig lyd, er det å mekke selv ikke veien å gå.
Tull Orso, det jeg antydet uten at du klarte å lese det var at du er en av de få med meget gode kunnskaper om aksutikk (og annet) Jeg har full respekt for målinger og og akustikk bare ikke forvent at jeg skal sluke alt rått. Spesielt finner jeg det meget usannsynlig å basere mitt lydideale på målinger noe jeg har inntrykk av at noen her inne gjør. Ørene først Alltid.orso skrev:Skal kommentere denne før jeg hopper av.johnnygrandis skrev:Ikke enig.
Det er bare måten du formulerer deg på, du forventer og tror din måte er fasit mens du gjør ditt beste for å overbevise andre om at din måte er rett måte. Samtidlig som det virker som at alle subjektive meninger teller svært lite så sant ikke rom og utstyr er målt i forkant. Det blir litt som å leve i bakvendt land " der alt går an"
Det du egentlig sier er at det ikke er greit å komme med andre meninger enn hva du og andre har. Og det er mangel på respekt. Og det er altså i diskusjonsforum....
Samtidig er "dere" like tydelige på hva dere mener og bruker ord som "nitrist", "målehuer" og "panneflat grafer" i deres karakteristikk om oss.
Hehe,godt sagt..johnnygrandis skrev:Joda og ørene kan du jo bare henge av deg i gangen, sålenge du har papirer på at det låter bra.orso skrev:Er det bare jeg som opplever at det man hører henger sammen med målinger og psykoakustikk?
Godt sagt? Jeg antydet at lytting og målingene faktisk hang sammen og ikke var noe motstridende. Da ble svaret til johnygrandis rimelig malplassert.samlanes skrev:Hehe,godt sagt..johnnygrandis skrev:Joda og ørene kan du jo bare henge av deg i gangen, sålenge du har papirer på at det låter bra.orso skrev:Er det bare jeg som opplever at det man hører henger sammen med målinger og psykoakustikk?
Mvh.
Vel, jeg synes ihvertfall det er interessant å ta utgangspunkt i hva jeg selv hører eller hva andre forteller de hører, og så forsøke å forstå hvorfor det blir sånn. Kanskje det er mulig å danne seg en liten teori om det er mulig å lage noe tilsvarende selv, eller å finne lignende egenskaper i andre prisklasser. Magico har interessante løsninger på det meste.JENO skrev:Hvis sammenhengen Asbjørn påpeker er det som fremkaller synergi mellom disse komponentene, hvordan kan kunnskap om dette være ødeleggende for hobbyen? Det må da være en berikelse for hobbyen om man slipper å teste ut ting helt tilfeldig i hytt og pine, men heller ha en forståelse for hva som bør passe sammen ut fra målinger. Da bør det bli mindre prøving og feiling, men det er kanskje det hobbyen dreier seg om for mange? Når det er sagt tror jeg ikke at disse målingene forteller hele sannheten, men de kan gi en viss pekepinn.johnnygrandis skrev:Herlighet ! Orso, hva brukte de før det kom målinger og grafer da ? snakk om ikke å stole på egne sanser. Jeg er redd målinger og grafer virkelig kan være ødeleggende for noen i denne hobbyen.orso skrev:Slikt må du ikke skrive Asbjørn. Det gir oss forståelse for hvordan ting henger sammen, og vi kan velge utifra det. Men det ønsker ikke audiofile, og de synes det er ødeleggende for hobbyen. Ørene alene skal styre hele ballet. Da er det mest spennende.Asbjørn skrev:Derimot ser jeg fra måledata i Stereophile at Q5 er tunet med en ganske tydelig "personlighet", nesten en gammeldags loudness-kurve mellom 50 og 10000 Hz, men med litt lite nivå ved 2 kHz og kanskje litt mye i presensområdet ved 4-6 kHz. "Detaljert", altså:
Jeg syntes vi er like gode begge to ;Dorso skrev:Godt sagt? Jeg antydet at lytting og målingene faktisk hang sammen og ikke var noe motstridende. Da ble svaret til johnygrandis rimelig malplassert.samlanes skrev:Hehe,godt sagt..johnnygrandis skrev:Joda og ørene kan du jo bare henge av deg i gangen, sålenge du har papirer på at det låter bra.orso skrev:Er det bare jeg som opplever at det man hører henger sammen med målinger og psykoakustikk?
Mvh.
Over og ut.
"Vissvass" er argument?el_mariachi skrev:Og når det er tomt for argumenter..........lars_erik skrev:Slik idiotisk opptreden fortjener intet annet svar enn nettopp dette. Idioti!el_mariachi skrev:Av alt usaklig vissvass du har liret av deg er vel dette det mest uvitende så langt.lars_erik skrev:Ikke at det er noe galt i diy. Men for de av oss som går etter best mulig lyd, er det å mekke selv ikke veien å gå.
Syntes du kan skille hva du leser i reklamene fra hva vi syntes her inne. Det er to forkjellige ting. de fleste her inne er voksne oppegående mennesker og kan skille svada mot fakta.Asbjørn skrev:At noen likevel foretrekker at ting skal være mystiske og dyre kan ikke jeg noe for.
Skjønte det. Min kommentar var til johnnygrandis.orso skrev:JENO:
Det var ironi. Jeg mener nøyaktig det samme som deg.
Hvor ? ;DJENO skrev:Skjønte det. Min kommentar var til johnnygrandis.orso skrev:JENO:
Det var ironi. Jeg mener nøyaktig det samme som deg.
JENO skrev:Hvis sammenhengen Asbjørn påpeker er det som fremkaller synergi mellom disse komponentene, hvordan kan kunnskap om dette være ødeleggende for hobbyen? Det må da være en berikelse for hobbyen om man slipper å teste ut ting helt tilfeldig i hytt og pine, men heller ha en forståelse for hva som bør passe sammen ut fra målinger. Da bør det bli mindre prøving og feiling, men det er kanskje det hobbyen dreier seg om for mange? Når det er sagt tror jeg ikke at disse målingene forteller hele sannheten, men de kan gi en viss pekepinn.johnnygrandis skrev:Herlighet ! Orso, hva brukte de før det kom målinger og grafer da ? snakk om ikke å stole på egne sanser. Jeg er redd målinger og grafer virkelig kan være ødeleggende for noen i denne hobbyen.orso skrev:Slikt må du ikke skrive Asbjørn. Det gir oss forståelse for hvordan ting henger sammen, og vi kan velge utifra det. Men det ønsker ikke audiofile, og de synes det er ødeleggende for hobbyen. Ørene alene skal styre hele ballet. Da er det mest spennende.Asbjørn skrev:Derimot ser jeg fra måledata i Stereophile at Q5 er tunet med en ganske tydelig "personlighet", nesten en gammeldags loudness-kurve mellom 50 og 10000 Hz, men med litt lite nivå ved 2 kHz og kanskje litt mye i presensområdet ved 4-6 kHz. "Detaljert", altså:
Håper ikke dama er like vintage som resten av utstyretstiv skrev:++1 er her ;DE.I.A. skrev:+1tdbil skrev:Men det viktigste er at man finner utstyr som matcher ens egen smak og da er det samme f hva andre mener ;D billig eller dyrt er uvesentlig
/Tommy
Selv om det kan gå mange år,og mange tusen før man finner ut akkurat det ;D