Hei!
Kjempebra innlegg Joaquiun.
Akkurat slik jeg ser det også,bra formulert.
Skal andre da.liksom avgjøre for "oss" hva som er nøytralt.
Jeg har sagt det før og sier det igjen.
Alle de testene en har lest og hvor ofte en leser ordet nøytralt på så mange forskjellige komponenter, som jeg har meget vanskelig for å forstå likevel ikkje lyder forskjellig (og i forskjellige kombinasjoner)
Dersom det er så veldig viktig (å tro) at en skal gjengi det fullstendig slik artist/mikser i et gitt studio med et gitt utstyr har ment at det skal lyde, hva da med alle de som sitter med kunst på veggene, f.eks
litografier (grafiske trykk) som er signert,godkjent i trykkeriet normalt under riktige lysforhold for slikt (5000 kelvingrader ca.).
Skal de gjøre dette riktig så må/bør hvert grafiske trykk bli lyst opp rimelig godt med egnet lampe og fargetemperatur tilsvarende det som ble brukt ved godkjenning i trykkeriet (normalt 5000 kelvingrader vil eg tro)
Det blir koselig innebelysning i heimen det :
Uten dette og eventuelt gode mengder med dagslys inn i rommet (noe vanskelig i vinterhalvåret (ellers også for mange)
Så løsningen for å gjøre alt dette riktig må da være at vi har et studioliknende lytterom og med skikkelig godt dagslys, dersom vi ønsker og pynte opp med litt ekte litografier i tillegg.
Jeg har både et par litografier og anlegg/gjengivelse som ikke helt når opp til den absolutte sannheten på sine respektive områder.
Bildene liker jeg og gjengivelsen liker jeg og ikke minst så trives jeg i stua.
Mulig jeg har antydning til litt festkul (Cremona), men jeg liker faktisk også det godt
Rognlien liker det (han har blitt litt mobbet av KV for det angjeldende sine Klipsh ;D), og da går det vel kanskje an for oss "amatører" også.
Jeg tror jeg vil forsøke å forklare det på en litt forenklet måte.
Jeg vil heller at 90% av platesamlingen min skal yte 90% av (i stedet forc ca. 60%) det best mulige og at de siste 10%, dermed muligens ikke oppnår 100% (kanskje bare 90 de også)
Dette er bare %tall uten vitenskapelig bakgrunn, men et forenklet forsøk på å forklare hva jeg mener og vil frem til.
Det er flere i min omgangskrets som er av den oppfattning (som meg)
at med den til dels store forskjellen det er cdinnspillinger i mellom, så vil det ofte være slik at noen cder som "passer" godt i et bestemt anlegg gjør det mindre i et annet.
Dette vil jeg tro mange har merket i oppgraderingens gang.
Mvh.KW