ART2 VS ACT2

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.771
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
en annen ting, endre:
du omtaler nå dcs-riggen som  sterilt og analytisk, mens act2 er musikalsk.

jeg er temmelig sikker på at det finnes folk som i sin tur vil omtale dcs som nøytral og presis, mens act2 til sammenligning er farget...

skjønner du da hvor meningsløse disse begrepene er?

jeg er nemlig helt enig i det du skriver i ditt siste innlegg (svar til kw): til syvende og sist koker det ned til personlige preferanser.    

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Å lese innholdet i innleggene er svært viktig, og det er ikke minst viktig å ikke begynne å tolke det som står der for noe annet enn ordene svart på hvitt.
Jeg sier at ART er betraktelig mer farget i lydkarakteren enn ACT2. Dette er ikke du i stand til å kunne vurdere fordi du ikke har noen erfaring med ART. Mine lille erfaring med ART er bare 15 minutters lytting for ca 6-7 år siden, slik at jeg kan heller ikke vurdere dette. Som du kan lese ut av mine innlegg så sier jeg dette ut fra erfaringer fra andre personer som jeg stoler på.
Du sier at du liker lydkarakteren fra 6922-røret. Det er helt ok, men dette er et rør med større forvrengning og mer støy. Jeg sier at et rør med mindre forvrengning og mindre støy gjengir musikken mer korrekt. Det er helt OK at du og andre synes dette er tull, men min opplevelse av "superrøret" er at det er den mest musikalske gjengivelsen jeg noen gang har opplevd. Jeg er kjempefornøyd, og i kveld satt jeg der med gåsehud på armene og gliste. Hvis du er i Bergensområdet så kan du ta kontakt, og så kan du få en demo.
Kanskje øret ditt ombestemmer seg ;D
Hvis jeg bestemmer meg for å komme med et innlegg om en sak her på forumet, så er det som oftes min intensjon å dele mine erfaringer med andre. Da kan andre medlemmer vurderer om disse tipsene er noe for dem også, eller om det bare er tull.
I denne saken er det noen som har funnet ut at tipsene kan ha noe for seg.
Det er derfor trist å se at det skal være monopol på å dele positive erfaringer med andre.

Hilsen
Endre

Endre
tja, nå har du i beste fall misforstått kraftig.
jeg har aldri kommentert din opplevelse av lyden fra disse russerrørene du snakker om.

det jeg omtalte som "vås", er påstanden om at jeg liker farget lyd mens du liker lyd slik den er ment å være fra artistens side.

jeg har heller aldri sagt at preampen din eller anlegget ditt låter sterilt. det var et retorisk eksempel.

les det jeg skriver nærmere, så forstår du.
det ser iallfall ut som de andre debattantene her har forstått det.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.771
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Hei

Å lese innholdet i innleggene er svært viktig, og det er ikke minst viktig å ikke begynne å tolke det som står der for noe annet enn ordene svart på hvitt.
Jeg sier at ART er betraktelig mer farget i lydkarakteren enn ACT2. Dette er ikke du i stand til å kunne vurdere fordi du ikke har noen erfaring med ART. Mine lille erfaring med ART er bare 15 minutters lytting for ca 6-7 år siden, slik at jeg kan heller ikke vurdere dette. Som du kan lese ut av mine innlegg så sier jeg dette ut fra erfaringer fra andre personer som jeg stoler på.
Du sier at du liker lydkarakteren fra 6922-røret. Det er helt ok, men dette er et rør med større forvrengning og mer støy. Jeg sier at et rør med mindre forvrengning og mindre støy gjengir musikken mer korrekt. Det er helt OK at du og andre synes dette er tull, men min opplevelse av "superrøret" er at det er den mest musikalske gjengivelsen jeg noen gang har opplevd. Jeg er kjempefornøyd, og i kveld satt jeg der med gåsehud på armene og gliste. Hvis du er i Bergensområdet så kan du ta kontakt, og så kan du få en demo.
Kanskje øret ditt ombestemmer seg ;D
Hvis jeg bestemmer meg for å komme med et innlegg om en sak her på forumet, så er det som oftes min intensjon å dele mine erfaringer med andre. Da kan andre medlemmer vurderer om disse tipsene er noe for dem også, eller om det bare er tull.
I denne saken er det noen som har funnet ut at tipsene  kan ha noe for seg.
Det er derfor trist å se at det skal være monopol på å dele positive erfaringer med andre.

Hilsen
Endre

Endre

jeg har faktisk hørt art (mk1), riktignok veldig briefly, så jeg er enig med deg i at jeg ikke kan uttale meg om lyden hverken på denne eller på act2.

og det har jeg da heller ikke gjort.

jeg har derimot hørt et utall forsterkere basert på 6h30, og har blitt like skuffet hver gang.

jeg ser derimot ikke bort ifra at disse russiske millitærrørene du snakker om er bedre enn andre 6h30.

samidig har jeg såpass stor respekt for cj, slik at skulle noen være istand til å designe en vellydende krets rundt 6h30, så må det nesten være dem.

jeg bor i bergen, men pendler til oslo på jobb.

neste gang jeg er hjemme, takker jeg gjerne ja til invitasjonen din. alltid gøy å få nye erfaringer, og jeg er sbolutt ikke typen som er redd for å få "verdensoppfatningen" min snudd på hodet. ;D

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Jeg har enda til gode å høre om noen som har erfaring med dCS, og som mener at den er noe annet enn analytisk i måten den gjengir musikk på. Jeg tenker da på Elgar Pluss. Hvis du bruker Delius, så blir den varmere i lydkarakteren og mindre analytisk. Dette er mine personlige erfaringer fordi jeg har eid dem begge. Men for å ikke tråkke i salaten igjen, så får jeg vel presisere at dette er mine personlige erfaringer med utstyret, uten at det trenger å være sannheten for gud og hvermann.

Hilsen
Endre
en annen ting, endre:
du omtaler nå dcs-riggen som  sterilt og analytisk, mens act2 er musikalsk.

jeg er temmelig sikker på at det finnes folk som i sin tur vil omtale dcs som nøytral og presis, mens act2 til sammenligning er farget...

skjønner du da hvor meningsløse disse begrepene er?

jeg er nemlig helt enig i det du skriver i ditt siste innlegg (svar til kw): til syvende og sist koker det ned til personlige preferanser.    

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Bare send en mail. Blir bortreist uke 4,5 og 6. Må jobbe ;)

Endre
jeg har faktisk hørt art (mk1), riktignok veldig briefly, så jeg er enig med deg i at jeg ikke kan uttale meg om lyden hverken på denne eller på act2.

og det har jeg da heller ikke gjort.

jeg har derimot hørt et utall forsterkere basert på 6h30, og har blitt like skuffet hver gang.

jeg ser derimot ikke bort ifra at disse russiske millitærrørene du snakker om er bedre enn andre 6h30.

samidig har jeg såpass stor respekt for cj, slik at skulle noen være istand til å designe en vellydende krets rundt 6h30, så må det nesten være dem.

jeg bor i bergen, men pendler til oslo på jobb.

neste gang jeg er hjemme, takker jeg gjerne ja til invitasjonen din. alltid gøy å få nye erfaringer, og jeg er sbolutt ikke typen som er redd for å få "verdensoppfatningen" min snudd på hodet. ;D

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Får du den i kveld eller? ;D

O.
Ville vært galskap å ikke kunne forvente forbedringer av en Preamp som er regnet blant verdens beste..... ;)

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Jeg har eid og spillt på ART i 6 år før den ble byttet ut med dagens AudioResearch. Art spiller med en varm og frodig, men samtidig oppløst og myk tone. Den er ikke nøytral, men vil gjøre de fleste platene dine om til små mesterverk. Å begynne å sette opp ECC88 mot 6H30 røret er like vanskelig som å si at epler er bedre enn pærer. Røret er en del av apparatets lyd ja, men andre ting som lay out, strømforsyning osv. kan ha like stor betydning. I ART er der egen strømforsyning pr. 2 rør dvs det er 6 strømforsyninger 3 i hvert apparat. Den tredje strømforsyningen i hver boks mater 1 rør + en dummylast. Alle spenningstilpassninger blir for hånd loddet inn med dioder i serie istedenfor motstandere. Det er lokalt massive strømlagre på plass og dette er årsaken til den fantastiske lettflytende lyden. Absolute håndarbeid og sikkert 4 ganger så dyr å produsere som ACT2. Jeg foretrekker også ECC88 fremfor 6H30 på bakgrunn av klangbilde, men det er min personlige smak som kommer inn, det er ingen absolutter. Fordel med 6H30 er jo en svært lang levetid....

Samleren.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.923
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
problemet med en del rør som tåler høyt strømtrekk er at designerne da ofte lager kretser der de utnytter denne egenskapen, selv om mange er enige om at både 6h30--6c45 m.fl,faktisk lyder betydelig rikere og mere harmonisk riktig ved lave strømtrekk.
fex kjører jeg mine 6c45 ved 12 mA selv om de tåler 45.
denne fella er jeg rimelig overbevist om at CJ gutta unngår.
IMO
Mvh
Leif

PS jeg har ikke hørt hverken ART eller ACT

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Jeg har eid og spillt på ART i 6 år før den ble byttet ut med dagens AudioResearch. Art spiller med en varm og frodig, men samtidig oppløst og myk tone. Den er ikke nøytral, men vil gjøre de fleste platene dine om til små mesterverk. Å begynne å sette opp ECC88 mot 6H30 røret er like vanskelig som å si at epler er bedre enn pærer. Røret er en del av apparatets lyd ja, men andre ting som lay out, strømforsyning osv. kan ha like stor betydning. I ART er der egen strømforsyning pr. 2 rør dvs det er 6 strømforsyninger 3 i hvert apparat. Den tredje strømforsyningen i hver boks mater 1 rør + en dummylast. Alle spenningstilpassninger blir for hånd loddet inn med dioder i serie istedenfor motstandere. Det er lokalt massive strømlagre på plass og dette er årsaken til den fantastiske lettflytende lyden. Absolute håndarbeid og sikkert 4 ganger så dyr å produsere som ACT2. Jeg foretrekker også ECC88 fremfor 6H30 på bakgrunn av klangbilde, men det er min personlige smak som kommer inn, det er ingen absolutter. Fordel med 6H30 er jo en svært lang levetid....

Samleren.
Høres veldig bra ut, hører at ART2 skal være enda bedre enn ART var. Om jeg ikke tar feil, kom de siste oppdateringene til ART2 i løpet av 2001.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
problemet med en del rør som tåler høyt strømtrekk er at designerne da ofte lager kretser der de utnytter denne egenskapen, selv om mange er enige om at både 6h30--6c45 m.fl,faktisk lyder betydelig rikere og mere harmonisk riktig ved lave strømtrekk.
fex kjører jeg mine 6c45 ved 12 mA selv om de tåler 45.
denne fella er jeg rimelig overbevist om at CJ gutta unngår.
IMO
Mvh
Leif

PS jeg har ikke hørt hverken ART eller ACT
Leste en eller annen plass, at ACT2 kjører med kun 4 6N30P rør, mens ART2 har 10 6922 rør. Grunnen til at ACT2 kun trengte 4, var pga. at det kunne kjørers mer strøm gjennom dem, og hvert 6N30P rør, da kunne erstatte 3-4stk 6922 rør. Da høres det ut for meg at de kjører fullt strømtrekk, eller?

TommyL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
0
Jan,
dersom du skal kjøre en rør pre amp på Krellene dine, så vil jeg anbefale deg å lese side 15 i manualen først...........

:eek:

Tommy

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Jan,
dersom du skal kjøre en rør pre amp på Krellene dine, så vil jeg anbefale deg å lese side 15 i manualen først...........

:eek:

Tommy
Har fikset det allerede jumper 1 & 2 på hver kanal :)

TommyL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
0
Ok, ville bare tipse deg så du ikke får problemer ;D

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Fikk beskjed i går, ART2'en kommer med flyet på Fredag. Lenger å vente enn jeg regnet med, men den som venter på noe godt.... :)

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Her er noen bilder jeg fikk tilsendt:

Absolutt alt følger med...

Å så fin du er  ;D

Skulle holde med tilkoblinger...

Nummer 179 av 250, denne er produsert i april 2003, sjekket med CJ, det betyr at det er en av de aller siste som ble laget. De ble noenlunde tilfeldig nummerert i følge CJ.

Så, da var det bare å vente på fredan, på fredan sa æ  ;D

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Au! Det dype såret på venstre side av den delen som står underst var ikke bra ;D

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Hehe..det skal nok bli godt for dem å komme hjem. Være stuet bort på et lager passer dem ikke...

O.
Hvor da  :eek:  ;D

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Hehe..det skal nok bli godt for dem å komme hjem. Være stuet bort på et lager passer dem ikke...

O.
Come to Daddy! , det såkalt dype såret, er bare gjenskinn... :D

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg bare fleipet selvsagt, men vet hvordan jeg selv hadde vært hvis jeg ventet på noe og fikk bilder av den aktuelle varen :D

O.
Come to Daddy! , det såkalt dype såret, er bare gjenskinn... :D

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Hei

Det er bra at du er bestemt i dine oppfattninger. ::) All ære til deg for det. Steril eller analytisk lyd som du kommenterer kjenner jeg alt til etter å ha hatt dCS-riggen i hus i flere år.
Etter å ha lest dine bastante påstander om at 6H30P-DR låter dritt uansett hva andre enn deg måtte mene, begynte jeg å lurer på om ørene mine tok feil. Jeg monterte tilbake mine gamle originale 6H30P-EB Soltek rør, og ja, DE låter dritt. Etter nå å ha lyttet i en uke på mine nye militære 6H30P-DR er jeg ikke i tvil om at dette er den mest musikalske opplevelsen som jeg noensinne har opplevd i noe oppsett som jeg har hørt.
Du må gjerne bortforklare dette som bare vås fra en som ikke vet hva han snakker om. Det er helt ok for meg. Til din informasjon så er det nå andre som også etter hvert vil få disse rørene i sitt utstyr. Det skal bli spennende å se om de har samme oppfattning som deg.

Hilsen
Endre
Gleder meg til mine rør av den russiske typen DR rør kommer Endre! Skal bli spennende når rørene og spilleren min kommer :)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei

Mine vurderingen av hva som er god lyd i mitt oppsett er mine personlige lydpreferanser som det er bare jeg som skal like.  ;D
Jeg har så vidt jeg kan lese ikke sagt noen plass at mine oppfattninger av god lyd er "sannheten".
Hva du eller andre har som lydpreferanser betyr nada for meg.
Det som betyr noe er at vi alle er personlig fornøyd med lydkvaliteten i vårt eget oppsett.
Det som jeg synes etter hvert begynner å bli kjedelig på dette forumet, er en lei tendens av enkelte debatanter til å tolke det som står i teksten til noe helt annet enn det som står svart på hvitt. Hvorfor er det ikke mulig å lese teksten, og godta innholdet, uten å begynne med fortolkninger som er helt på trynet ???
Et lite hjertesukk.

Endre
Hei Endre!
Mitt innlegg som dette (over her) er et svar på, var jo ikke til deg men til Joachin, fordi jeg delte (sterkt) hans generelle uttalelser i nevnte innlegg om begrepet nøytralt og slike ting.
Så langt jeg har forstått mener jo joachin at du da misforstår hans innlegg (og dermed mitt som var et bifall til hans generelle betraktninger).Dermed blir ditt svar til meg et svar på noe galt grunnlag ;)
Hadde jeg hatt noen innvendinger/synspunkter på dine uttalelser/ meninger så quoter jeg til det i min innlegg (nesten alltid).
Jeg står faktisk veldig sterkt på det at enhver bør og får ha sin egen subjektive oppfatning om hva som er god lyd og eventuelt hva som er nøytralt, det er vel nettopp dette joachin også mener.
Når jeg i mitt innlegg kommer inn på at ikke andre skal kreve sannheten på begrepet nøytralt (fordi det er vanskelig/nærmest umulig), så var og er det på et helt generellt grunnlag ut i fra min videre uttalelse om alle de gangene jeg har lest uttrykt begrepet "nøytralt" om produkter som da burde lyde likt noe vel de fleste er enige om at de neppe gjør. ;) :)

Mvh.KW

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.651
Torget vurderinger
49
Sitter du og drømmer Janhella ;D
Kom den ikke i går ?

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.651
Torget vurderinger
49
Sikkert lureri, får den vel aldri  :-/  ;D
Ja ja du fikk jo fine bilder iallefall ;)

Bli spennende å få høre tilbakemeldinger fra deg ,når du får den i hus .

Men du ,kan du ikke kjøpe deg et digitalkamera snart så vi kan få noen fine bilder å sugle på

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Ja ja du fikk jo fine bilder iallefall  ;)

Bli spennende å få høre tilbakemeldinger fra deg ,når du får den i hus .

Men du ,kan du ikke kjøpe deg et digitalkamera snart så vi kan få noen fine bilder å sugle på
Har lagt ut masse bilder i det siste...... :) men ikke av hele anlegget...

Romaniconti

Medlem
Ble medlem
16.01.2006
Antall liker
0
Også, for ikke å glemme - det kan hjelpe å høre på ART II før en skiller sol og vind - skader ikke. :eek:

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

De er sendt fra Russland nå. Jeg er sikker på at du vil bli overbegistret.

Endre
Gleder meg til mine rør av den russiske typen DR rør kommer Endre! Skal bli spennende når rørene og spilleren min kommer :)

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Takk for oppklaringen.

Endre
Hei Endre!
Mitt innlegg som dette (over her) er et svar på, var jo ikke til deg men til Joachin, fordi jeg delte (sterkt) hans generelle uttalelser i nevnte innlegg om begrepet nøytralt og slike ting.
Så langt jeg har forstått mener jo joachin at du da misforstår hans innlegg (og dermed mitt som var et bifall til hans generelle betraktninger).Dermed blir ditt svar til meg et svar på noe galt grunnlag ;)
Hadde jeg hatt noen innvendinger/synspunkter på dine uttalelser/ meninger så quoter jeg til det i min innlegg (nesten alltid).
Jeg står faktisk veldig sterkt på det at enhver bør og får ha sin egen subjektive oppfatning om hva som er god lyd og eventuelt hva som er nøytralt, det er vel nettopp dette joachin også mener.
Når jeg i mitt innlegg kommer inn på at ikke andre skal kreve sannheten på begrepet nøytralt (fordi det er vanskelig/nærmest umulig), så var og er det på et helt generellt grunnlag ut i fra min videre uttalelse om alle de gangene jeg har lest uttrykt begrepet "nøytralt" om produkter som da burde lyde likt noe vel de fleste er enige om at de neppe gjør. ;) :)

Mvh.KW

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Den er vel i planleggingsfasen jeg ble fortalt levering i sent februar/mars. Men det er greit å ha rør liggende klare til testing :)

Romaniconti

Medlem
Ble medlem
16.01.2006
Antall liker
0

Samleren.
Før man kan forerekke noe som helst er det en fordel å ha samenlignet under like forrutsetninger. 6 år med ART og 0 år med ACT er ikke det same som 3 år med ART og 3 år med ACT. Klangbilde med rør varierer ifht laseten de utsettes for og produsent. Foretrekker du ECC 88 uansett? Prisen på teflonkondisene i ACT får kondisene i ART til å fremstå som doruller rent prismessig - men det er naturligvis - akkurat som prisen på monteringen av dioer i ART relativt uinterresant rent musikalsk.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Før man kan forerekke noe som helst er det en fordel å ha samenlignet under like forrutsetninger. 6 år med ART og 0 år med ACT er ikke det same som 3 år med ART og 3 år med ACT. Klangbilde med rør varierer ifht laseten de utsettes for og produsent. Foretrekker du ECC 88 uansett? Prisen på teflonkondisene i ACT får kondisene i ART til å fremstå som doruller rent prismessig - men det er naturligvis - akkurat som prisen på monteringen av dioer i ART relativt uinterresant rent musikalsk.
Da får du titte nærmere på de andre komponenetene i ART2, den koster faktisk en del mer enn ACT2 å produsere ;)

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Prisen på teflonkondisene i ACT får kondisene i ART til å fremstå som doruller rent prismessig
Nåja, men mange slurker med "din" vin rekker de ikke til  ;)

Beklager usakligheten, kunne bare ikke dy meg  :-[

Romaniconti

Medlem
Ble medlem
16.01.2006
Antall liker
0
Da får du titte nærmere på de andre komponenetene i ART2, den koster faktisk en del mer enn ACT2 å produsere  ;)
Som sagt kostnadene med å lage ART er like uinteressant som kostnadene med å lage ACT. Bilig er det uansett ifht utsalgspris unasett rabatt hot Peti. Titte på komponenter betaler jeg andre for å gjøre - har mer enn nok med å få tid til å høre nok på musikk. Vi får krysse fingerne for at et er utviklingskostnader FOU vi betaler for og ikke år egen dumskap. ;)

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Fikk et tips om at ART snur polariteten på signalet. Dette gjør også min ACT2. Dette kjenner du kanskje allerede til? Hvis ikke, må du koble høyttalerkablene dine med motsatt polaritet, enten på forsterkersiden eller på høyttalersiden. Snur forsterkeren din polariteten også, trenger du ikke å ta hensyn til dette.
Lykke til med musikkopplevelsen.

NB! Fikk også tips om at ART spiser rør. Vær oppmerksom på dette med tanke på at du må bytte rør "ofte" for å opprettholde maks kvalitet på musikkgjengivelsen.

Endre
Takk, håper også det....

Topp Bunn