ART2 VS ACT2

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Hei

Fikk et tips om at ART snur polariteten på signalet. Dette gjør også min ACT2. Dette kjenner du kanskje allerede til? Hvis ikke, må du koble høyttalerkablene dine med motsatt polaritet, enten på forsterkersiden eller på høyttalersiden. Snur forsterkeren din polariteten også, trenger du ikke å ta hensyn til dette.
Lykke til med musikkopplevelsen.

NB! Fikk også tips om at ART spiser rør. Vær oppmerksom på dette med tanke på at du må bytte rør "ofte" for å opprettholde maks kvalitet på musikkgjengivelsen.

Endre
Takk, fikk med meg polariteten ja, ART skulle være glad i rør, men forstod at det hadde endret seg litt til ART2?.
Blir nok matchet med CJ power etterhvert...

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Skal ikke banne på det, men slik som jeg forsto det hadde det ikke betydning om det var en ART serie II med tanke på at den spiser rør. Dette er jo mulig å finne ut av.

Endre
Takk, fikk med meg polariteten ja, ART skulle være glad i rør, men forstod at det hadde endret seg litt til ART2?.
Blir nok matchet med CJ power etterhvert...

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Lurer på hva som kommer med flyet i morgen  ;D  :D :D :D

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
114
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Lurer på hva som kommer med flyet i morgen  ;D  :D :D :D
en haug med sammenraskede skrotede rør i to plastposer ;D ;D ;D

og så noe jernskrot i en kasse såklart ;D ;D
jakr

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
en haug med sammenraskede skrotede rør i to plastposer ;D ;D ;D

og så noe jernskrot i en kasse såklart ;D ;D
jakr
BAT'en din kommer sikkert hjem som pusslespill ;D

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
114
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
den kom jo i plastpose den. det er jo derfor at den er på tur. brynjar fikser den han:)
jakr

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
den kom jo i plastpose den. det er jo derfor at den er på tur. brynjar fikser den han:)
jakr
Joda, bare tulla, du får den sikkert snart...

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Det er uproblematisk å spille i 1500 timer på ett rørsett i ART. På endel andre fabrikater er gjerne den praktiske levetiden på rørene det dobble. På grunn av konstruksjonen med ett forsterkersteg vil lyden følge rørslitasjen mer enn i andre konstruksjoner. Når man starter med nye rør er lyden likevel så overlegent god at det er rikelig å gå på før rørslitasjen krever utskifting. 10 stk 6922 er likevel en rimelig kostnad ca. annet hvert år.

Lykke til

Samleren

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.002
Torget vurderinger
9
Det er uproblematisk å spille i 1500 timer på ett rørsett i ART. På endel andre fabrikater er gjerne den praktiske levetiden på rørene det dobble. På grunn av konstruksjonen med ett forsterkersteg vil lyden følge rørslitasjen mer enn i andre konstruksjoner. Når man starter med nye rør er lyden likevel så overlegent god at det er rikelig å gå på før rørslitasjen krever utskifting. 10 stk 6922  er likevel en rimelig kostnad ca. annet hvert år.

Lykke til

Samleren
Da er BAT en del rimeligere i drift! her holder rørene ca.8-10000 timer ;D

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Det gjør de gjerne i ART også, men det er tvilsomt om lydkvaliteten er på et akseptabelt nivå da.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Før man kan forerekke noe som helst er det en fordel å ha samenlignet under like forrutsetninger. 6 år med ART og 0 år med ACT er ikke det same som 3 år med ART og 3 år med ACT. Klangbilde med rør varierer ifht laseten de utsettes for og produsent. Foretrekker du ECC 88 uansett? Prisen på teflonkondisene i ACT får kondisene i ART til å fremstå som doruller rent prismessig - men det er naturligvis - akkurat som prisen på monteringen av dioer i ART relativt uinterresant rent musikalsk.
Kondensatorene som er brukt i ART er produsert av CJ selv og ble for kostbare for fremtidige produkter. Dagens produkter benytter kondensatorer laget av ekstern produsent.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Det er uproblematisk å spille i 1500 timer på ett rørsett i ART. På endel andre fabrikater er gjerne den praktiske levetiden på rørene det dobble. På grunn av konstruksjonen med ett forsterkersteg vil lyden følge rørslitasjen mer enn i andre konstruksjoner. Når man starter med nye rør er lyden likevel så overlegent god at det er rikelig å gå på før rørslitasjen krever utskifting. 10 stk 6922  er likevel en rimelig kostnad ca. annet hvert år.

Lykke til

Samleren
Selv med NOS long life rør (10.000t)?

Edit:
Peanuts uansett sett over tid...

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Jepp, har du ikke råd til rørskift før det er gått 10000 timer foreslår jeg transistor. Gjerne en klasse D som heller ikke belaster strømregningen.
NOS long life holder selvsagt lenger enn 1500 timer i ART mellom 4 og 5 tusen vil jeg tro.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Jepp, har du ikke råd til rørskift før det er gått 10000 timer foreslår jeg transistor. Gjerne en klasse D som heller ikke belaster strømregningen.
NOS long life holder selvsagt lenger enn 1500 timer i ART mellom 4 og 5 tusen vil jeg tro.
Ok, å bytte rør er jo noe av sjarmen :)

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Det er viktig å sette rett apparat oppå hverandre, da kjølingen er laget tilrette for dette. På bildet står de feil. Jeg hadde de i hver sin hylle på AudioMagic racket mitt. De er følsomme for hva de blir plassert på. Men de er ikke følsomme på kabeltyper, de spiller konge selv med rimelige kabler.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Det er viktig å sette rett apparat oppå hverandre, da kjølingen er laget tilrette for dette. På bildet står de feil. Jeg hadde de i hver sin hylle på AudioMagic racket mitt. De er følsomme for hva de blir plassert på. Men de er ikke følsomme på kabeltyper, de spiller konge selv med rimelige kabler.
Har satt av en hylle til hver av delene.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Da er det bare å glede seg. TIPS! Du kan slå apparatet av og på med fjernkontrollen. Det er bare å holde knappen nede noen sekunder. Dette er ikke nevnt i manualen. Hadde god erfaring med JJ Tesla 6922, ikke så dyre, men meget gode.

Samleren

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Pass også på polariteten på nettstikkene. At den er lik for begge apparatene.

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
114
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
da setter vi oss godt tilbake i godstolen og venter på tilbakemelding fra den føste lytteseansen, gjerne med bilder. husk å bruke stativ i fall du er så spent at du blir ustø på hånda:)
jakr

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Da er det bare å glede seg. TIPS! Du kan slå apparatet av og på med fjernkontrollen. Det er bare å holde knappen nede noen sekunder. Dette er ikke nevnt i manualen. Hadde god erfaring med JJ Tesla 6922, ikke så dyre, men meget gode.

Samleren
Takk skal du ha, den var grei å få med, kjenner det begynner å krible nå.....

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
da setter vi oss godt tilbake i godstolen og venter på tilbakemelding fra den føste lytteseansen, gjerne med bilder. husk å bruke stativ i fall du er så spent at du blir ustø på hånda:)
jakr
Blir rapport etterhvert, det er helt sikkert ;D
Du får jo anledning til å høre ART2 selv etterhvert, når du kommer over med Bat'en.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
YEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEESSSSSSSSS ;D ;D ;D ;D ;D GOD NATT!!!!

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.771
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
YEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEESSSSSSSSS  ;D ;D ;D ;D ;D GOD NATT!!!!
hva nå? har du fått'n?
spiler det bra?

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Å hvor herligt :D

Kjørte fra Klepp til Haugesund/Karmøy i går for å hente min kjære ART2 som kom fra London. For de som ikke kjenner til reiseruta, så er det ca. 3 timer med bil og 25min med ferje. Som sikkert de fleste har fått med seg, har ikke været vært spesiellt bra i det siste. Det var heller ikke noe untak i Haugesund, det var faktisk så dårlig, at fly som skulle til Haugesund, ble henvist til Bergen flyplass :'( , selvfølgelig måtte dette skje når jeg skulle hente ART2'en, alt hadde jo gått så bra til da, så jeg burde jo har regnet med noe motgang. De som kom med ART2'en som håndbaggasje, ble selvfølgelig satt av i Bergen, og måtte transporteres med buss til Karmøy, normalt tar dette ca. 3 timer fikk jeg beskjed om. Tenkte greit det, jeg kan jo brenne av noen timer i Haugesund og Karmøy, tuslet litt rundt på kjøpesenter, besøkte absolutt alle butikkene for å få tiden til å gå, fikk med meg en lokal versjon av idol, og satt meg ned på Dolly og spiste pizzaen 10 ganger saktere enn normalt, for å få tiden til å gå. Butikkene stengte jo etterhvert, så det ble å kjøre rundt å titte litt, men ble fort lei av det....etter 6,5 timers venting, fikk jeg en telefon om at de var kjørt til flyplassen på Karmøy, yes ;D, reiste ditt og plukket opp 2 særdeles flotte jenter/damer som hadde med seg ART2 god pakket inn i skum i hver sin bag. Stakkars jenter, de måtte passe på hver sin del av ART2 (håndbaggasje), de veier trossalt rundt 15kilo pr. del ferdig pakket. Kjørte jentene til hotellet og fortsatte på 3,5 timers reise hjem igjen.....
Når jeg kom hjem, ble det å pakke ut alt, bytte støpsler til Norsk standard og koble til alt og sitte å lytte. Ikke vet jeg om det var gleden av at ART2'en var endelig på plass, som ble så stor når jeg koblet opp, det får vi se over tid, men mitt første inntrykk er woooahhhh, som CJ selv sier It just sounds right
Nei, nå må jeg springe tilbake å lytte :) Livet er herlig! ;D Får komme med inntrykk og bilder etterhvert.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Gratulerer!!!

Gleder meg til å høre om flere inntrykk når du har hatt den noen flere timer!

Du får kose deg! :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.984
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Flottings Janhella.
Du kunne bare sendt en pm eller noe slikt, så hadde jeg hatt tid til et hifi-besøk.
Da kunne du unngått kjøpesenter maset. :)

svale

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.08.2002
Antall liker
136
Gratulerer!!!

Håper du blir fornøyd? ;D
Gleder meg å håre hvilke rør du kommer til å velge.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Gratulerer janhella! Dette er nok morsomt...evt religiøst. ;D

O.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Et nytt tips som er litt på sidelinjen, men akk hvor magisk. Jeg var så heldig å få låne et sett med Argento Serenity Master Reference ht-kabler, og Serenity Reference signalkabler(fikk settet samme dag som de nye "magiske" rørene fra Russland kom). Fikk kose meg med settet i en ukes tid. Nøkkelordet her blir naturlig, naturlig, naturlig. Med SMR ht-kabel i oppsettet blir gjengivelsen "the real thing". Jeg har ikke hørt stemmer gjengitt så realistisk noen gang før, med unntak når jeg lytter på Avalon Sentinel hjemme hos Peter. Instrumenter får en naturlig glød over seg med korrekt fylde. Dette er skummelt vanedannende. Det har derfor vært to triste uker nå siden jeg leverte de tilbake. Argento SMR tryller frem alt det beste fra min ACT2, og jeg er helt sikker på at din ART II også ville hatt stor glede av SMR.
Jeg sprakk, klarte ikke mer. Jeg bestilte et sett med SMR ht-kabler i går.

Endre
Takk, håper også det....

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Endre: Men de Argento kablene er jo kostbare da ;) Kanskje det skulle ha vært mulig å snakke med Peter om å teste Argento? Hmmmmmmm ;) Får se om en mail sendes i jøpet av helga ;D

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Takk, takk til alle, jeg er veldig fornøyd.
Nå gjelder det å få rør som passer til preampen, det er original rørene som sitter i, og det er på tide å bytte dem. Selv med slitte rør, spiller den mye bedre (etter min smak), enn alt annet jeg har hørt til nå.
Nye rør Siemens cca, Telefunken, eller hva det nå blir, høyner nok nivået enda en del hakk, dette blir spennende.
Kunne godt tenkt meg anbefalinger på beste rør å bruke, selv om det blir mye smak og behag.....

Edit:
Når det gjelder kabler, er rørpre'ene jeg har hatt til nå, ikke så kresne på kabler som de andre preampene jeg har hatt. Det blir nok ikke Argento kabler, de sies å være mørke i signaturen, altså ikke helt nøytrale. Forstod det slik at det var det som var fint med ACT2 at den var så nøytral, hvorfor forsøpple det?
Er forøvrig ferdig med å kjøpe nytt, kommer bare til å kjøpe brukt, min opplevelse, er at man ikke nødvendigvis får noe bedre om det er nytt, bare annerledes, og det kan jeg finne på bruktbørsen enda rimeligere.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
"Det blir nok ikke Argento kabler, de sies å være mørke i signaturen, altså ikke helt nøytrale. Forstod det slik at det var det som var fint med ACT2 at den var så nøytral, hvorfor forsøpple det? " Klarte du å kveste ut en slik setning/påstand av negativitet basert på "De sies å være mørke i signaturen"?
Du må da vel takle at Endre liker Act2 bedre? ;)

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Janhella.. skal du ikke oppdatere signaturen din snart da :p Grattis med ART'n!

mvh Kai

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
114
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
endelig en som kom meg i forkjøpet:)
har venta en stund på denne
jakr

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Prøvelytting er livsfarlig. Bare se på meg.

Endre
Endre: Men de Argento kablene er jo kostbare da  ;) Kanskje det skulle ha vært mulig å snakke med Peter om å teste Argento? Hmmmmmmm ;) Får se om en mail sendes i jøpet av helga ;D

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Jeg er enig med deg at Argento Serenity Reference signalkabler er litt mørke i klangsignaturen, men det er ikke Serenity Master Reference. SMR er absolutt nøytral med korrekt klangbalanse(etter min smak, og veldig mange andre i resten av verden.) Anbefales sterkt. SMR vil både få din ART II og min ACT2 og mange andre produkt til å brilliere.

Endre
Nå gjelder det å få rør som passer til preampen, det er original rørene som sitter i, og det er på tide å bytte dem. Selv med slitte rør, spiller den mye bedre (etter min smak), enn alt annet jeg har hørt til nå.
Nye rør Siemens cca, Telefunken, eller hva det nå blir, høyner nok nivået enda en del hakk, dette blir spennende.
Kunne godt tenkt meg anbefalinger på beste rør å bruke, selv om det blir mye smak og behag.....

Edit:
Når det gjelder kabler, er rørpre'ene jeg har hatt til nå, ikke så kresne på kabler som de andre preampene jeg har hatt. Det blir nok ikke Argento kabler, de sies å være mørke i signaturen, altså ikke helt nøytrale. Forstod det slik at det var det som var fint med ACT2 at den var så nøytral, hvorfor forsøpple det?
Er forøvrig ferdig med å kjøpe nytt, kommer bare til å kjøpe brukt, min opplevelse, er at man ikke nødvendigvis får noe bedre om det er nytt, bare annerledes, og det kan jeg finne på bruktbørsen enda rimeligere.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.771
Sted
oslo
Torget vurderinger
17

Edit:

argentos sølvkabler er IKKE mørke i lyden. hvor har du hørt dette? de er veldig transparente, med en relativ lys karakter.

snakker av egen erfaring, da jeg har hatt mye argento innom systemet.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
argentos sølvkabler er IKKE mørke i lyden. hvor har du hørt dette? de er veldig transparente, med en relativ lys karakter.

snakker av egen erfaring, da jeg har hatt mye argento innom systemet.
Royervin skrev blant annet et innlegg i Fidelity en gang i tiden.....
Men som sagt, jeg har ikke testet dem, og kommer ikke til å gjøre det heller, om de ikke kommer på bruktbørsen til en billig penge.
Hvordan vurderer du dem opp mot KCAG?

Topp Bunn