Ironi igjen, men du skal alltid ha rett da
Total overkill høres helt riktig ut for det rommet ditt!Joda, jeg forstår den. I hovedhuset er "anlegget" en Tivoli-radio og en Yamaha THR10 gitarforsterker med audiosignal fra mobiltelefonen. Men det blir litt stusslig i et rom på ca 250 kubikkmeter, spesielt hvis det skal danses.Samme med hytta på fjellet. Der står et Tivoli-anlegg, med sub. Låter varmt og deilig og helt på trynet ift alle hifi-kriterier. Funker det også
Det første jeg tenkte på var faktisk Cerwin-Vega XLS-15. DC1515 er enda råere, men det vil ikke løse plasseringsproblemet. Arkitekten har plassert dører og trapper bak tre av de fire logiske høyttalerplasseringene. Gulvstående høyttalere er ikke riktig løsning, dessverre, og det er heller ingen opplagte steder å bygge en falsk vegg for innfelte studiomonitorer heller. Jeg kan forøvrig garantere at det ikke kommer noen Nordost-produkter inn i dette huset.Vakker hytte altså. Cv dc 1515 passer vel ikke akkurat inn der
Mitt tips er Nordost Valhalla, begynn der.
Jeg må tenke mer på horn-løsninger, ser jeg. Det er et betydelig poeng i å kunne "belyse" gulvarealet med lyd uten at den også går i alle andre retninger. Riggen bør også kunne plasseres 2-3 meter opp på veggen for å løse plasseringsdilemmaet. En relativt liten monitor som Genelec 8050 blir nok også litt spinkelt her.
Man kunne jo starte med JBL 2360 horn vinklet passe skrått nedover, men de krever også en søyle av en eller flere 15-tommere helst rett nedover fra der hornet står, og da blir det litt plasseringsutfordringer mht dobbeltdøren inn til rommet igjen. Dessuten var fru arkitektens ansiktsuttrykk nokså megetsigende da jeg viste henne bildet av sånne.
Derimot legger jeg merke til at Danley har en del annet interessant også, fra kanskje litt i underkant til totalt overkill:
Go 2
SM Series - Molded Synergy Horn Loudspeakers
SBH-Series - Skinny Big Horn
GH Series - Genesis Horn
Samme tanke slo meg, en fantastisk hytte, men det er kanskje greit å ikke ha det akkurat som hjemme.Siterer meg selv fra en annen tråd:
Vi har sommerhytte i Sandefjord, som vi overtok for et par år siden. Det første jeg tenkte på var - selvsagt - hva slags anlegg jeg skulle ha der.
Først prøvde jeg en geneva xl. Det låt altfor svært og brumlete. Så kjøpte jeg en huldra 10 og et par Tandberg system 11. Låt fint, men krevde plassering som ødela litt i en liten stue.
I mellomtiden kjøpte jeg en touring L (reiseradioen som er inspirert av Tandbergs gamle). Og vips, der falt alt på plass. Lyder mer enn bra nok til at musikken gleder og begeistrer, fyller den lille stua fint med godlyd. Tas med til grillen, kjøkken, strand, utestue osv ved behov.
Og deilig med litt fri fra audiofilia nervosa i noen uker
Samme med hytta på fjellet. Der står et Tivoli-anlegg, med sub. Låter varmt og deilig og helt på trynet ift alle hifi-kriterier. Funker det også
Hæ? Danse? Ja men så si nå det da, hvem her skulle tro at du i tillegg til målinger & sånt beveger føttene?I hovedhuset er "anlegget" en Tivoli-radio og en Yamaha THR10 gitarforsterker med audiosignal fra mobiltelefonen. Men det blir litt stusslig i et rom på ca 250 kubikkmeter, spesielt hvis det skal danses.
Ganske lurt, da blir man vant til kablenes egenlyd.Det er helt klart at du må starte med kablene . Tommelfingerregelen er vel 25% av husprisen , og lytte på dem i et par måneder. Så kan du tune inn de siste detaljene med høyttalere til slutt!
Takktakk. Hovedhuset er en nokså typisk danskinspirert sak fra 1965:For et anneks. For et rom. Hvordan ser hovedhuset ut da? Uansett kult å se at folk med god smak, gode intensjoner, arbeidslyst og midler får tak i slike skatter. Innebygde horn ville jeg også gått for. Steike. Hvordan fyres det kirkerommet opp? Hvis dere stenger ned vinterstid blir det vell rått. Volumet tilsvarer vell en enebolig på 150m2 så 15-20000kwh holder vell. Gratulerer herfra.
På kortveggen ved dobbeltdøren inn til rommet.Omtrent hvor i rommet tenker du å ha høyttalerne?
Hva slags trommesett er det forresten?
Nydelig hus. Gøy å se at slikt finnes. Et nydelig feriehjem for dere, barn og det som hører til.Takktakk. Hovedhuset er en nokså typisk danskinspirert sak fra 1965:For et anneks. For et rom. Hvordan ser hovedhuset ut da? Uansett kult å se at folk med god smak, gode intensjoner, arbeidslyst og midler får tak i slike skatter. Innebygde horn ville jeg også gått for. Steike. Hvordan fyres det kirkerommet opp? Hvis dere stenger ned vinterstid blir det vell rått. Volumet tilsvarer vell en enebolig på 150m2 så 15-20000kwh holder vell. Gratulerer herfra.
Vis vedlegget 555963
Mye kobberdetaljer og håndbanket teglsten. Sypressen har blitt nokså forvokst, men bak den er hele fasaden en rad med vinduer. Vinterhave på baksiden. Da vi kjøpte var det lekkasje i taket og sopp i kjelleren. Det er det ikke lenger. Dessuten er taket på vinterhaven skiftet ut fra lakkerte stålplater til kobber, for vi syntes det så mye riktigere ut når vi først var i gang. Senere fant vi arkitektens tegninger, hvor det vitterlig sto "koppar". OK, vi har skjønt det, liksom.
Dessuten er det et litt mindre, postmoderne anneks med søyler foran og en 1970-talls garasje. Tilsammen blir vel dette enslags katalog over trender i skandinavisk småhusarkitektur fra 1965 til 1995.
Atelieret varmes med tidstypiske varmelister, men det skal inn en luft-til-luft varmepumpe med det første. Åpenbar kandidat for en slik løsning, for å holde strømregningen litt i sjakk.
Skulle man skaffe bedre høyttalere til hovedhuset må det nesten bli noe Carlson-greier. Från tiden, men det huset er også helt håpløst mht konvensjonell høyttalerplassering.
Skjønner. Det hadde jo vært konge med noen hvitlakkerte Danley, og diskret plasserte suber. Det virker som de har jobbet ganske målbevisst for å komme seg inn på kirkemarkedet i statene, så det blir jo bare riktig med ditt "cathedral ceiling". Låvetak er kanskje mer treffende på norsk? Og selv om du fort kan ende opp med 130dB headroom så MÅ du jo ikke skru opp på fullt.På kortveggen ved dobbeltdøren inn til rommet.Omtrent hvor i rommet tenker du å ha høyttalerne?
Hva slags trommesett er det forresten?
Tama trommer (stor + skarp + tamtams) og tre Zildijan cymbaler så vidt jeg kan se.
Genelec låter i alle fall helt høggorm i mine ører....Alle dere som anbefaler Genelec - noen gang hørt på aktive studiemonitorer som selges innenfor musikkbransjen?
Jeg tilhører klart denne gruppen, forutsatt moderne i form av at tradisjonelle løsninger kjempestor bass + horn erstattes av mindre mellomtoner. I praksis line array løsninger, hvor italienske FBT (tror jeg de heter) trolig var den første ut med det feteste av "den nye høyttaler-verden."Ser ut som om det sirkles inn aktiv PA her. Moderne PA-høyttalere låter urovekkende bra, ingenting å skamme seg over. I hvertfall ikke om man vil danse.
Enig, og spesielt de mindre modellene av Genelec.Genelec låter i alle fall helt høggorm i mine ører....Alle dere som anbefaler Genelec - noen gang hørt på aktive studiemonitorer som selges innenfor musikkbransjen?
Der er jeg helt enig. Hørte de i direkte sammenligning med noen Skramstad prototyper. Genelec hørtes ødelagte ut???Genelec låter i alle fall helt høggorm i mine ører....Alle dere som anbefaler Genelec - noen gang hørt på aktive studiemonitorer som selges innenfor musikkbransjen?
Til finfjøset hadde jeg kanskje hadde vurdert å henge opp horisontale linjekilder i en av de eksisterende «lys-riggene» som allerede henger i taket. Det kan gi en ganske jevn distribusjon av lydenergien i hele rommet, og uten dominerende «hotspots». Det bør kunne gjøres på en måte som integrerer bra med interiøret og en unngår utfordringer med gulvplassering av HT. En utfordring er kanskje å få en tilstrekkelig bassrespons, ev å få en god integrering/sammenheng med separate subwoofere. På den andre siden så bør f.eks. en ca 7-8 meter lang linjekilde kunne ha tilstrekkelig headrom til mye jonglering (EQ) selv med små HT-elementer. Jeg regner med at lys-riggen ev. bør forsterkes.
Jeg må innrømme at jeg har tenkt tanken (og allerede lest meg opp på hvordan de fungerer - patenter er fine ting), men jeg er ikke sikker på at jeg har tid til å gjøre det mellom alt det andre som også behøver å gjøres. Kanskje som et steg to.Naturlyd er inne på noe. Du som liker å pusle med ting, og er en mann, tilsynelatende uten begrensninger, bør ta en kikk på DIY av Synergy horn.
Hørte noen DIY varianter i Danmark i helgen nå, og ble meget imponert. Første høyttaler jeg har sittet på sideplass og opplevd stemmer fra midt i mellom høyttalerne.
Interessant. Den JBL surroundhøyttaleren har noen storesøsken også. Riktignok passive, men ellers veldig interessante. Jeg har forsåvidt noen ledige monoblokker stående rundt om, så det kan jo fungere slik også.Når det kommer til musikken, så synes jeg du har gode ideer i første innlegget. PA kan fort bli litt «industrielt» i et slikt rom synes jeg. JBL har noen fine Atmos høyttalere for montering i taket som kanskje kan være gode både som hovedkanaler med hjelp av suber og supplerende høyttalere andre steder, men også som supplement til hovedkanalene? Disse er dimensjoner for lydtrykket du søker. De har også flere stuevennlige inwall-løsninger.
https://www.jblpro.com/www/products/cinema-market/surround-systems/8320#.XZr_vso8yfA
Thanks God, med dette trenger vi ikke bekymre oss for gravide seler rundt eller ved Väderöarna. Men, Asbjørn, med ditt engasjement på dette forum så er det nesten så noen burde pålagt deg hanke-stereo eller billig PA på hytta. Fordi hytter skal være avslappende, i tilfelle du er fersk hytteeierOm jeg ender opp med 15-tommere og to hornladede kompresjonsdrivere pr kanal skal du se at jeg greier å tømme kåken også, pluss å få skylden for at gravide seler aborterer ute ved Väderöarna...
JBL 9350 ser fortsatt veldig interessante ut. Her har noen tenkt. Jeg har sendt en mail til Lydrommet om norsk pris.
Det er nettopp for å kontrollere direktiviteten, men dette er ikke en "vanlig" to- eller tre-veis. Les white papers eller patentene:hvorfor 3 drivere men bare oppgitt en delefrekvens på 2.2khz? isåfall veldig høyt for en 15". full kollaps i nedre diskant da vel, om man kan kalle det direktivitet? men skjønner da at den skal tåle juling så...