Asbjørn
Jeg blir litt bekymret når jeg ser disse JBL vegghøyttalerne. De er, så vidt jeg vet, laget for å være surroundhøyttalere. Der er kravene til frekvensrespons og direktivitet viktige, men kravene til god oppførsel i tidsdomenet er derimot ikke noe man vektlegger i særlig grad. Hvor godt dette er løst i disse JBL-ene vet jeg ikke, men "mye greier" foran driveren, uten at det er en vel avstemt faseplugg, er i utgangspunktet ikke problemfritt i mellomtonen.
Det nevnes også en del fulltoner her. Der har vi samme problematikk som du risikerer med den 15-tommeren delt så høyt, og med så mye som skal kontrollere ditt og datt ut av driveren, nemlig at det "søler" forferdelig i tidsdomenet.
Jeg tviler jo ikke ett sekund på at du vet hva jeg snakker om, men la meg allikevel presisere litt. Her er FR for en PHL 2521:
Og her er CSD for den samme:
Denne er høyst anerkjent som en driver av svært høy kvalitet, men la oss allikevel se på en annen driver, litt mindre, og litt bedre egnet til mellomtone. Dette er en Seas 18cm med PP-membran (nei, den er dessverre ikke å få kjøpt for tiden):
FR:
Og her er CSD for den samme:
Ikke så skammelig stor forskjell på frekvensresponsen på de to der, men de vil låte ulikt. PHL-en vil låte "mer musikalsk", eller som jeg liker å si det, nesten dønn likt på alle innspillinger, selv om det egentlig skulle spilt ganske ulikt. Dette er dessverre det jeg ofte ser på sånne "speciality speakers". Jeg tror faktisk du har langt høyere odds for å lykkes med et par litt større studiomonitorer når du får tunet dem inn til "din lyd".
MEN
Dette er et stort rom, og du ønsker å fylle hele med god lyd. Dette har jeg jobbet litt med. For eksempel hotellkorridorer der man ønsker å kunne høre rimelig tydelig radio hele veien. Der bruker man selvsagt høyttalere med en anelse retningsbestemthet, og med forsinkelse så de havner i fase med de lenger borte.
Jeg tror ikke anlegget ditt bør se helt slik ut. I stedet bør du definere et "startpunkt" i rommet der oppsettet ditt i all hovedsak står. Jeg tror kanskje at rommet ditt, både med tanke på arkitekturen, og med tanke på rommets beskaffenhet, godt kan "belydes" skrått ovenfra. Jeg tror du bør gjøre det med kardioide coax + DSP, og jeg tror du skal tenke bassløsning plassert litt her og der i rommet, men gjerne delt lavt nok til at det hele summerer ganske ryddig tross stor avstand mellom "fronter" og bassdel.
Tanken blir da at anlegget fyrer fra en ende av rommet, og leverer et brukbart lydtrykk både i bass, mellomtone og diskant. Når man beveger seg lenger vekk reduseres tydeligheten og lydtrykket en del. Der kan man fylle på med lyd fra en liten spredningskontrollert høyttaler på hver side av rommet, som spiller i retning bort fra frontsystemet, og øker tydeligheten og korrigerer frekvensbalansen, men som ikke forsøker å gjenopprette det fulle lydtrykket man har 1 meter fra frontsystemet. Man kan ha flere slike forsinkede punkter, og man kan også fylle på litt i bassen bortover i rommet for å oppnå det samme.