Høyttalere Asbjørns hytteanlegg - trenger litt råd her

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.138
    Torget vurderinger
    2
    Om jeg ender opp med 15-tommere og to hornladede kompresjonsdrivere pr kanal skal du se at jeg greier å tømme kåken også, pluss å få skylden for at gravide seler aborterer ute ved Väderöarna...

JBL 9350 ser fortsatt veldig interessante ut. Her har noen tenkt. Jeg har sendt en mail til Lydrommet om norsk pris.
    JBL lager rasende spreke pro-høyttalere. De du lenker til har ikke noen reell dypbass, vil jeg tro, men den bassen de har, er nok såpass hurtig at du er villig til å tilgi mye rart når du kan ha det så gøy! :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.738
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    JBL lager rasende spreke pro-høyttalere. De du lenker til har ikke noen reell dypbass, vil jeg tro, men den bassen de har, er nok såpass hurtig at du er villig til å tilgi mye rart når du kan ha det så gøy! :)
    Ja, de har -3 dB ved 40 Hz og -10 dB ved 34 Hz, men det holder nok til det meste.

Annotation 2019-10-07 214207.jpg

Stortromme slår til ved 50 Hz, og jeg hører ikke så mye på elektronika med synth-bass. Men om jeg skulle begynne med det går det an å bygge eller kjøpe subwoofere. Man får plass til ganske lange bassrefleksrør, transmisjonslinjer eller foldede horn hvis man har fire og en halv meter takhøyde. Jeg minner om denne sagaen: The Legend of EL PIPE-O

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Noen eldre 15’ Tannoy eller Klipschorn, eller noe i den duren? Suverent musikalske, med fet lyd. Flott sted, blir nok utrolig bra lydmessig, uansett hva du finner. Lykke til i jakten og Gratulerer:)

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.671
    Noen eldre 15’ Tannoy eller Klipschorn, eller noe i den duren? Suverent musikalske, med fet lyd. Flott sted, blir nok utrolig bra lydmessig, uansett hva du finner. Lykke til i jakten og Gratulerer:)
    Musikalske og fed lyd så man ikke kan høre forskel på noget som helst. Nå så er det helt som forventet.

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Som forventet hva da? Ikke høre forskjell på hva da?

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.671
    Nogen forstår alligevel ikke noget som helst uden at det bøjes i neonrør.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.138
    Torget vurderinger
    2
    Musikalske og fed lyd så man ikke kan høre forskel på noget som helst. Nå så er det helt som forventet.
    OT:
    Litt usikker på hva du konkret mener her, Drossel, men er det en ting Klipschhorn skiller mer på enn de aller, aller fleste "domestic loudspeakers" så er det det dynamiske utslaget, hurigheten og tilstedeværelsen. Hvem definerer hva som er high end? Dette spørsmålet har jeg stilt siden jeg begynte som skribent for mer enn 25 år siden. Jeg har fortsatt ikke fått noe fyldesgjørende svar.
    Klipsch går utenpå det meste på enkelte faktorer. Samtidig som de farger og holder på sitt på en del andre faktorer. F.eks. Marten er mer detaljerte og innsiktsfulle enn de fleste andre, fin dynamikk har de også, men heller ikke disse matcher Klispch på realisme i dynamikk og hurtighet. Gode fulltoner har fantastisk klarhet og plasseringsevne, god dynamikk har de også. Men de kan ikke kopiere bassen fra et par store elementer i f.eks. Aurum-høyttalerne.
    Ingen høyttalere er perfekte. Men mange er ekstremt gode på en del ting, ikke fullt så gode på noe annet.

Mvh
    Håkon Rognlien

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.671
    Jeg mener "musikalsk og fed lyd" er farvet lyd som camouflerer de små dine detaljeret og opløsning. Klart man ikke kan høre forskel på kabler så.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.138
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener "musikalsk og fed lyd" er farvet lyd som camouflerer de små dine detaljeret og opløsning. Klart man ikke kan høre forskel på kabler så.
    Det kan vi faktisk gjerne være enige om.
    På samme tid kan jeg absolutt også hevde at typisk detaljerte og lite fargende høyttalere kamuflerer det dynamiske utsvinget, og dermed hele det grunnleggende, musikalske uttrykket. Hvem av disse er mest high end?

Kabler...? Jeg er agnostisk i det spørsmålet, finner ingen fornuftig grunn til å diskutere det, og i hvertfall ikke i denne tråden.

Mvh
    Håkon Rognlien

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Nogen forstår alligevel ikke noget som helst uden at det bøjes i neonrør.

Hva vet du om hva jeg forstår eller ikke, du kjenner meg jo ikke..? Basert på mine uttalelser om fed og musikalsk lyd, som var ment å kjapt beskrive noen høytalere jeg liker godt, så velger du å gå til personangrep? Er bedre å holde kjeft da, hvis du ikke kan argumentere/diskutere fornuftig

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    ?? Dette er da sannelig ikke en kabeltråd Fru Drossel

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.097
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Gutter, kan ikke dere krangle i en annen sandkasse?
    Dette er Asbjørns hytte tråd...jeg blir rett og slett flau av å lese dette.

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Vel, jeg er enig og med på den. Det var da opprinnelig også til denne tråden jeg kom med mitt innslag, før uværet kom. Foreslår at en moderator sletter alt etter mitt første innlegg her fra Drossel og meg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.738
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Anyways, nå har jeg gjort de to første innkjøpene til anlegget: En Chromecast Audio til kr 349 fra Power (allerede utgått vare hos Clas Ohlson - på tide å hamstre), og en Exibel mini-Toslink til vanlig Toslink optisk kabel til kr 149,90 hos Clas Ohlson.

Så langt er altså 30 % av totalkostnaden i kabler, så her har kabelbrigaden virkelig ingen ting å klage over. ;)

Litt mer seriøst: Det er ikke målet at dette anlegget skal være ultimat "avslørende" for finlytting etter audiofile detaljer. Jeg har en ganske bra rigg hjemme med helt OK detaljoppløsning. Dette er mer for å fylle rommet med et jevnt lydfelt til moro, og hvem bryr seg om "pin-pointing" i den lyttesituasjonen? Korrekt gjengivelse av dynamisk kontrast, derimot.

I øyeblikket heller jeg mer mot en Benchmark DAC3 (heller enn RME) som neste ledd i signalkjeden pga analoge innganger (i Sverige har man fortsatt radio), og før Chromecast'en skal det nok være en medie-PC med Roon og tilstrekkelig stor harddisk til å speile musikkbiblioteket hjemmefra.

Sist redigert:

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.609
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Anyways, nå har jeg gjort de to første innkjøpene til anlegget: En Chromecast Audio til kr 349 fra Power (allerede utgått vare hos Clas Ohlson - på tide å hamstre), og en Exibel mini-Toslink til vanlig Toslink optisk kabel til kr 149,90 hos Clas Ohlson.

....

I øyeblikket heller jeg mer mot en Benchmark DAC3 (heller enn RME) som neste ledd i signalkjeden pga analoge innganger (i Sverige har man fortsatt radio), og før Chromecast'en skal det nok være en medie-PC med Roon og tilstrekkelig stor harddisk til å speile musikkbiblioteket hjemmefra.
    Ikke bruk Chromecast Audio uten ROON eller annen oppegående streaming software.
    jeg antar du har jo sett forskjellen på målingene i det digitale domene for Chromecast Audio. Chromecast digital review - ASR forum

Det er store forskjeller på Google sin egen streaming software integrering vs Roon eller andre ref innlegg #75

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.738
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, jeg vet. Derfor er også Roon nevnt i innlegget du siterer. Fra din link:
    Conclusions
    There are a few here:

1. The CAST audio functionality of Google Chrome is horrid. There is no excuse for it to be butchering even simple 16-bit signals as it did. While audibly it is not as dire as it looks, I still would avoid it if you can.

2. Roon's implementation of Chromecast streaming is superb. It is bit accurate up to 24 bits and 48 kHz that I tested. Congratulations to Roon for job well done. I assume they received support from Google to implement it as the protocol otherwise is not open to the public.

3. The Chromecast output has more jitter than an audiophile/instrument grade Toslink output. This is evident when used with low quality DACs like Schiit Modi 2 Uber.

4. Using a well-designed Dac like the Topping D50, there is no difference at all between Toslink from Chromecast or higher fidelity sources. All the jitter is filtered out resulting in the performance of the DAC itself being the limit.

#4 is a great news here. It means that if you have a good DAC and use Roon, you can turn your DAC into a streamer/renderer using the Chromecast Audio. For just $35, that is a superb addition. As such, the combination of Roon and Chromecase audio is highly recommended!
    Benchmark DAC3 skal visstnok sluke jitter til frokost, lunch og middag, så jeg antar den regnes som «a good DAC» i denne sammenhengen. DAC3 L uten hodetelefonutganger ser ut til å koste ca 24000.

Norsk pris på JBL 9350 ser ut til å være ca kr 11000 pr stk. Et godt stykke under M2 og Everest, for å si det slik. De er ikke helt små, så spørsmålet er mest om jeg får dem forbi fru arkitekten. Jeg ender vel opp med å måtte kjøpe en symaskin i tillegg, denne gangen også. :)

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.609
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    ---

Benchmark DAC3 skal visstnok sluke jitter til frokost, lunch og middag, så jeg antar den regnes som «a good DAC» i denne sammenhengen. :)

Norsk pris på JBL 9350 ser ut til å være ca kr 11000 pr stk. Et godt stykke under M2 og Everest, for å si det slik.
    :D

Du er vel ikke nødvendig å kjøre Roon for å få utnyttet Jitter fri digital utgang? Men det forenkler hvis du ønsker ett standard oppsett og eventuelt EQ i Convolvern til Roon.

JBL 9350 med et par sub'er strategisk plassert rundt i rommet kan bli en helt OK løsning.

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.049
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Norsk pris på JBL 9350 ser ut til å være ca kr 11000 pr stk. Et godt stykke under M2 og Everest, for å si det slik. De er ikke helt små, så spørsmålet er mest om jeg får dem forbi fru arkitekten. Jeg ender vel opp med å måtte kjøpe en symaskin i tillegg, denne gangen også. :)
    Grattis Asbjørn, blir topp sommersted det der.

Harman-JBL-L100_BLU_3-4_Grill-W-Stand_RT-DT2-1605x1605px.jpg

Løp og kjøp...:cool:

jblsynthesis.com

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.201
    Ikke helt billige, men meget konstant respons både horisontalt og vertikalt kombinert med under halvparten av SPL tap per meter. Bred horisontal spredning vel og merke.
    i call bs. en høyttaler så smal kan aldri ha annet enn dårlig horisontal spredningskontroll. på samme måte som CBT har de bare begrenset vertikal

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Conclusions
    There are a few here:

1. The CAST audio functionality of Google Chrome is horrid. There is no excuse for it to be butchering even simple 16-bit signals as it did. While audibly it is not as dire as it looks, I still would avoid it if you can.

2. Roon's implementation of Chromecast streaming is superb. It is bit accurate up to 24 bits and 48 kHz that I tested. Congratulations to Roon for job well done. I assume they received support from Google to implement it as the protocol otherwise is not open to the public.

3. The Chromecast output has more jitter than an audiophile/instrument grade Toslink output. This is evident when used with low quality DACs like Schiit Modi 2 Uber.

4. Using a well-designed Dac like the Topping D50, there is no difference at all between Toslink from Chromecast or higher fidelity sources. All the jitter is filtered out resulting in the performance of the DAC itself being the limit.

#4 is a great news here. It means that if you have a good DAC and use Roon, you can turn your DAC into a streamer/renderer using the Chromecast Audio. For just $35, that is a superb addition. As such, the combination of Roon and Chromecase audio is highly recommended!
    Benchmark DAC3 skal visstnok sluke jitter til frokost, lunch og middag, så jeg antar den regnes som «a good DAC» i denne sammenhengen. DAC3 L uten hodetelefonutganger ser ut til å koste ca 24000.

Heed Obelisk DAC koster en del mindre og ikke opplevd forskjell der på Chromecast vs streamer til 20.000, Moon.
    Heed bør du ta en lytt til. Gir vel et snev av varme, men det kan jo være fordel kanskje

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.738
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sjekket bestykningen i 9350. 15-tommeren 265H-1 er et forholdsvis rimelig lettvekts 400 W differential drive PA-element made in Mexico, mens den 1,5-tommers kompresjonsdriveren 2408H er mer interessant. Den brukes visstnok også i de store Vertec linjearrayene. Patentert er den også:

https://www.diyaudio.com/forums/multi-way/247050-jbl-m2-poors.html#post3729827
    https://patentimages.storage.googleapis.com/76/75/cf/b5aea44c4fb021/US20070147647A1.pdf

Den andre 1-tommers kompresjonsdriveren 2414H er det tydeligvis ikke så mye å si om. Dn brukes i de små EON PA-kassene, og det er visst det hele.

Noen som vet noe om disse driverne? Det er ikke high end beryllium akkurat, men de ser ut som solide arbeidshester.

helvax

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Antall liker
    444
    Sted
    Viken
    Håper jeg ikke banner i kirka her: Hva med Kii? Pent og enkelt med alt inne i ht, og spiller kontrollert, behagelig og engasjerende. Fin hyttelyd på alle volum, og kanskje konevennlige?

Hadde noen jbl pro på en doxa signatur for veldig lenge siden. De spilte rent og engasjerende, men savnet litt detalj og tyngde. Husker jeg ønsket jeg meg noen mellomstore sonus faber.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.738
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, Kii er veldig interessante, men jeg tror det blir litt for smått i et rom på 250 kubikkmeter luft. Dette annekset er på størrelse med en liten kirke. Litt overslagsregning tyder på at jeg behøver noe med kapabilitet til å levere rundt 120 dB SPL 1 m fra høyttalerne for å kunne drive det store rommet. Kontrollert direktivitet med horn hjelper jo en hel del der. JBL 9350 har 99 dB følsomhet og kan levere 130 dB kontinuerlig, så de har ihvertfall lunger til det.

https://www.lautsprechershop.de/tools/t_phone_en.htm

Om man behøver mer tyngde skaffer man en subwoofer eller fler. Her er det fullt mulig å bygge foldede horn avstemt til 20 Hz om man vil.

Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.083
    Torget vurderinger
    0
    Ja, Kii er veldig interessante, men jeg tror det blir litt for smått i et rom på 250 kubikkmeter luft. Dette annekset er på størrelse med en liten kirke. Litt overslagsregning tyder på at jeg behøver noe med kapabilitet til å levere rundt 120 dB SPL 1 m fra høyttalerne for å kunne drive det store rommet. Kontrollert direktivitet med horn hjelper jo en hel del der. JBL 9350 har 99 dB følsomhet og kan levere 130 dB kontinuerlig, så de har ihvertfall lunger til det.

https://www.lautsprechershop.de/tools/t_phone_en.htm

Om man behøver mer tyngde skaffer man en subwoofer eller fler. Her er det fullt mulig å bygge foldede horn avstemt til 20 Hz om man vil.
    250 kubikkmeter...

Lytter man til Genelec, må man ganske høyt opp i boksvolum og membranstørrelse for å fylle såpass store rom med lyd:

https://www.genelec.com/sites/default/files/immersive_audio_brochure_180806_web_0.pdf

Et sted mellom modell 1234 og 1236....

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.316
    Sted
    Østfold
    Litt usikker på hva du konkret mener her, Drossel, men er det en ting Klipschhorn skiller mer på enn de aller, aller fleste "domestic loudspeakers" så er det det dynamiske utslaget, hurigheten og tilstedeværelsen. Hvem definerer hva som er high end? Dette spørsmålet har jeg stilt siden jeg begynte som skribent for mer enn 25 år siden. Jeg har fortsatt ikke fått noe fyldesgjørende svar.
    Jeg husker en av trådene om dette, for ikke så forferdelig lenge siden. Jeg syntes vi kom veldig nær en slags definisjon:

High end representerer enden av en skala. Innen hifi er det svært få parametre som kan plasseres på en linjær skala. Det er ting som dB SPL, frekvensomfang, størrelse, pris, vekt, eksklusivitet osv.

Måten high end markedsføres er det mer som et slags begrep. Vi er skjønt enige om at en budsjetthøyttaler ikke er å regne som en high end høyttaler. Da ender vi egentlig med at det er pris og dermed eksklusivitet alene som bestemmer om noe er high end. Da står vi heller ikke igjen med en eneste ytelsesparameter bak definisjonen.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.316
    Sted
    Østfold
    Asbjørn

Jeg blir litt bekymret når jeg ser disse JBL vegghøyttalerne. De er, så vidt jeg vet, laget for å være surroundhøyttalere. Der er kravene til frekvensrespons og direktivitet viktige, men kravene til god oppførsel i tidsdomenet er derimot ikke noe man vektlegger i særlig grad. Hvor godt dette er løst i disse JBL-ene vet jeg ikke, men "mye greier" foran driveren, uten at det er en vel avstemt faseplugg, er i utgangspunktet ikke problemfritt i mellomtonen.

Det nevnes også en del fulltoner her. Der har vi samme problematikk som du risikerer med den 15-tommeren delt så høyt, og med så mye som skal kontrollere ditt og datt ut av driveren, nemlig at det "søler" forferdelig i tidsdomenet.

Jeg tviler jo ikke ett sekund på at du vet hva jeg snakker om, men la meg allikevel presisere litt. Her er FR for en PHL 2521:
    PHL_2521-FR.gif

Og her er CSD for den samme:
    PHL_2521-CSD.jpg

Denne er høyst anerkjent som en driver av svært høy kvalitet, men la oss allikevel se på en annen driver, litt mindre, og litt bedre egnet til mellomtone. Dette er en Seas 18cm med PP-membran (nei, den er dessverre ikke å få kjøpt for tiden):
    FR:
    P18RNXP-FR.gif

Og her er CSD for den samme:
    P18RNXP-CSD.jpg

Ikke så skammelig stor forskjell på frekvensresponsen på de to der, men de vil låte ulikt. PHL-en vil låte "mer musikalsk", eller som jeg liker å si det, nesten dønn likt på alle innspillinger, selv om det egentlig skulle spilt ganske ulikt. Dette er dessverre det jeg ofte ser på sånne "speciality speakers". Jeg tror faktisk du har langt høyere odds for å lykkes med et par litt større studiomonitorer når du får tunet dem inn til "din lyd".

MEN

Dette er et stort rom, og du ønsker å fylle hele med god lyd. Dette har jeg jobbet litt med. For eksempel hotellkorridorer der man ønsker å kunne høre rimelig tydelig radio hele veien. Der bruker man selvsagt høyttalere med en anelse retningsbestemthet, og med forsinkelse så de havner i fase med de lenger borte.

Jeg tror ikke anlegget ditt bør se helt slik ut. I stedet bør du definere et "startpunkt" i rommet der oppsettet ditt i all hovedsak står. Jeg tror kanskje at rommet ditt, både med tanke på arkitekturen, og med tanke på rommets beskaffenhet, godt kan "belydes" skrått ovenfra. Jeg tror du bør gjøre det med kardioide coax + DSP, og jeg tror du skal tenke bassløsning plassert litt her og der i rommet, men gjerne delt lavt nok til at det hele summerer ganske ryddig tross stor avstand mellom "fronter" og bassdel.

Tanken blir da at anlegget fyrer fra en ende av rommet, og leverer et brukbart lydtrykk både i bass, mellomtone og diskant. Når man beveger seg lenger vekk reduseres tydeligheten og lydtrykket en del. Der kan man fylle på med lyd fra en liten spredningskontrollert høyttaler på hver side av rommet, som spiller i retning bort fra frontsystemet, og øker tydeligheten og korrigerer frekvensbalansen, men som ikke forsøker å gjenopprette det fulle lydtrykket man har 1 meter fra frontsystemet. Man kan ha flere slike forsinkede punkter, og man kan også fylle på litt i bassen bortover i rommet for å oppnå det samme.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.138
    Torget vurderinger
    2
    Gode fulltoner har fantastisk klarhet og plasseringsevne, god dynamikk har de også.
    Det er bare ett problem med dem. De finnes ikke.
    Hehe, du skjønner hva jeg mener, Snickers. Det er mye interessant med den typen element som kalles fulltone-element. Så må en hver få ha sin mening omkring kvalitet og hva som beskriver et slikt element og implementeringen av det.

Mvh
    Håkon Rognlien

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hvis man har behov for frakte 3m2 med lett matriale 2-3 ganger i året, ser jeg ikke behovet for å kjøpe seg en stor varebil. Man kan kjøpe seg egnet henger og hekte den på en Porsche Cayenne. Ulempen er at man kan bli spottet i nabolaget som duden som har krok på Cayennen.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.166
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man har behov for frakte 3m2 med lett matriale 2-3 ganger i året, ser jeg ikke behovet for å kjøpe seg en stor varebil. Man kan kjøpe seg egnet henger og hekte den på en Porsche Cayenne. Ulempen er at man kan bli spottet i nabolaget som duden som har krok på Cayennen.
    Til etterretning koster slepekroken på en Cayenne rundt 50 KKr.

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn