Hehe, "To do"-listen ifb hyttekjøp synes å ekspandere eksponentielt.
Ja, det baller på seg.
Jeg så litt på simuleringen av kretsløsningen jeg slengte sammen og var ikke helt fornøyd. Det største problemet er altfor høyt støynivå, ca 35-36 uV RMS ifølge TINA-TI, og etterfulgt av en NCore med 20x gain blir det fort hørbart gjennom effektive høyttalere med 99 dB @ 1 W. Det andre problemet var at den hadde en del mer gain enn jeg egentlig vil ha. Dessuten ser hverken betjeningen eller kretsdiagrammet spesielt logisk ut. Så jeg kastet den, og gjorde et nytt forsøk.
Dingsen skal gi en summert mono senterkanal med variabelt volum, og subtrahere en variabel andel av motsatt kanal fra hver av sidekanalene. Da er det enklest med en knott for hver av de formålene, slik at null volum på senterkanalen og null subtrahering gir vanlig to-kanals stereo og taus senterkanal, mens full pinne gir henholdsvis summert mono senterkanal og differansesignalet i hver sidehøyttaler. "Riktig" innstilling er formodentlig et sted rundt 0,5 på begge. Den skal også stå fast montert med korte kabler mellom kjente apparater, hhv utgangene på en Benchmark DAC3 og inngangene på NC500OEM. Da er det ikke nødvendig med kretsløsninger som kompenserer for feil før og etter, så vi dropper bootstrap-krets på inngangene og kvasi-flytende utganger.
Det er mest logisk å lage noen tydelige funksjonsblokker i kretsdiagrammet for hhv subtraksjon og addisjon. I tillegg hengte jeg på en summert mono-kanal uten volumjustering for eventuell subwoofer, mest fordi jeg ville at antall opamper skulle bli delelig med 4. Derimot droppet jeg den ekstra direkteinngangen, siden den var å invitere trøbbel av forskjellig slag.
Her har jeg doblet opp alle summasjons- og subtraksjons-opamper for støyreduksjon, satt buffere etter potmetrene for å sikre at de ikke påvirker gainet i summasjon og subtraksjon, og redusert impedansene så mye som forsvarlig uten å begynne å klippe på strømtrekk heller enn spenning noe sted. Hvis man følger signalveiene vil man finne fem opamper i serie langs hver vei, to av dem unity gain buffere.
Den ser ut til å gjøre det den skal. Signal bare på venstre kanal, rattene på 45 % senterkanal og 55 % subtraksjon:
Dingsen har tilnærmet unity gain med bare et lite "insertion loss" på 0,4 dB eller så. Den er tenkt å stå etter en Benchmark DAC3 L med signalnivå opp til +24 dBu. Det er over 17 V, og så mye greier ikke denne å svelge unna. Med LME49740'ere er max forsyningsspenning +/- 18 V. Det kan være lurt å ha litt sikkerhetsmargin for overspenning og slikt. +/- 15 V virker safe. Da klipper den ved +/- 13,3 V eller deromkring. Worst case er max utstyring i begge kanaler i fase, og da blir det slik:
Klipping ved 13,3 V er 9,4 V RMS, og 9,4 V RMS ganger 20x gain i effektforsterkeren blir 188 V RMS ut av den, og 188 V RMS i 8 ohm blir 4418 W avgitt effekt, og 4418 W i høyttalere med 99 dB/W blir nokså høyt, rent bortsett fra at hverken effektforsterker eller høyttaler kan takle det. Så dette holder nok.
Men vi tar med oss de 9,4 V RMS og beregner total støy fra dingsen til 2,6 uV RMS. Det skulle bli noe slikt som 131 dB SNR, noe som tilsvarer 21,5 bits oppløsning og ikke gjør spesielt mye skam på en DAC3. Total uvektet SNR fra den er oppgitt til -126 dB, noe som jeg får til å bli 6 uV RMS. Siden dette er ukorrelert støy kan vi summere som kvadratroten av summen av kvadratene, og finner at støyen har økt fra 6 uV RMS før denne dingsen til 6,5 uV RMS etter. Det er til å leve med.
Joda, det baller på seg. Kanskje jeg snart må bestille et chassis til den.
https://modushop.biz/site/index.php?route=product/product&path=63&product_id=70