ASR - Friedrich Schäfers Entourage

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Bare lurter på hvilke forsterkere du har testet som var Vesentlig Kraftigere? Vel, den Emitter 2 Exc er ikke mer enn 280w, men det betyr ikke så mye, annet enn en liten indikasjon hvor høyt en kan spille.
    Denne kan spille så høyt, at de fleste aldri hører musikk på slike volum...samtidig leverer denne slike ekstreme strømmengder, at jeg vet ikke om noen annen forsterker som kan sammenlignes med det! Det er nok også grunnen til at den låter så utrolig bra også med lavt volum. Men jeg var bare nyskjerrig på hvilke du hadde testet?

Sist redigert:

januscp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Men prismessig trur eg det vert svært vanskeleg å matche ASR 2 Ex. Så då skal eg greie meg permanent utan forforsterkar, for fyrste gong sidan 70-talet.

Kor høgt skrur de volumet? Når eg spelar på 36, er det heilt greitt som hyggjeleg lyttenivå der andre aktivitetar i stova kan gå føre seg. Går eg på 54 og litt over, tek det heile til å bli heimeåleinefest-aktig. og på 60-talet er det rein rølping.

Eg brukar stort sett anlegget til både vanleg laurdagsradiolytting, TV-lyd og det meste andre. Gidd heller ikkje bruke multikanalsanlegget meir, sjølv om eg har projektor og stort lerret 4 steg unna stereooppsettet. Ante vel eigentleg at lyden har veldig mykje å seie for filmopplevinga, men dette er ei vesentleg påminning....

Eg lurer på om det er ASR-eigarar som brukar forsterkaren på Magnepan. Eg har alltid vore svært fasinert av Magnepan, ein fornuftig prisa, svinegod høgtalar. Eg hadde kanskje gått for slike, om det ikkje hadde vore for storleiken og akkurat dette med høg lytteterskel. Magnepan må spele høgt skal det vere moro, er mi erfaring. Men sidan eg har høyrt akkurat det same om mbl, og no kjem til andre resultat, lurer eg på om Magnepan + ASR greier jobben med å spele "fornuftig"? Erfaringar?
    Jeg kjører også ASR alene, og forforsterkeren er atter ute av bildet, nå for første gang på 15 år... Kan ikke helt se at en forforsterker har noe å tilføye om ikke Friedrich skulle finne på noe usedvanlig...
    Volum er jeg enig med deg arve 36 er helt passe til det meste. rundt 45 må man rope til sidemannen, og over 54 har jeg ikke vært, for da sang hele loftsstua på noen og tredve kvadrat med, og taket truet med å kaste maling i hodet mitt...

Til radiolytting på lørdager, og til Head-fi gørrtidlig på hverdager får en Leben CS600 lov å smøre øregangene med speilfløyel. Denne låter mye likt ASR, men med litt mere morofaktor, og foreløpig påmontert 4xGolden Dragon KT66 leverer de musikk fra MBL1621A og 1611F kombinasjonen rett inn i AKG 701Q, kanskje verdens beste hodetelefonforsterker denne Leben CS600 På lørdagene legges AKG på hylla til fordel for Evolution Acoustics MMMicroOne - en naturstridig god stativ-ht.

Men nå til ASR og Magnepan; jeg kom tilfeldigvis over et pent brukt par 3.7 som jeg fant ut skulle få lov til å erstatte mine 1.7 De låter helt KÅNGE sammen med ASR, og jeg har en vag deja-vu følelese at jeg nevnte det samme i Maggie tråden...
    Det spiller ikke bare fornuftig, det er utrolig hvor nært live det spiller, ihvertfall på de sjangere jeg har stående i CD og LP hylla...

Sist redigert:

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Hadde også Magnepan 3.7 sammen med ASR før mine nåværende Revel høytalere. Begge oppsettene lå/låter helt utrolig, men foretrekker Revel med stor margin:)

Deep Purple

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Antall liker
    55
    Sted
    Mosjøen
    Torget vurderinger
    3
    Må vel melde meg som ASR venn-Mini Basis MK3 nylig oppkoblet,spiller fabelaktig!

AKA

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    192
    Torget vurderinger
    6
    Melder meg herved inn: Har en ASR Emitter 1 Exclusive, samt en herlig ASR Mini Basis mk3. Riiatrinnet er imponerende til prisen - ingen over, ingen ved siden:)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.366
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Men nå til ASR og Magnepan; jeg kom tilfeldigvis over et pent brukt par 3.7 som jeg fant ut skulle få lov til å erstatte mine 1.7 De låter helt KÅNGE sammen med ASR, og jeg har en vag deja-vu følelese at jeg nevnte det samme i Maggie tråden...
    Det spiller ikke bare fornuftig, det er utrolig hvor nært live det spiller, ihvertfall på de sjangere jeg har stående i CD og LP hylla...
    Det ante meg. Skulle likt å høyre kombinasjonen 20.7 + Emitter, om sjansen skulle by seg.

januscp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    @AKA: Gratulerer, ASR ruler...

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: AKA

januscp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Det ante meg. Skulle likt å høyre kombinasjonen 20.7 + Emitter, om sjansen skulle by seg.
    Jeg håper på å ta det steget en gang i fremtiden - avventer et sett 20.7 på brukten til en fornuftig penge. I mellomtiden er ikke 3.7 noe "hardship" bare for å ha nevnt det. De kan få bli lenge i systemet mitt uten at jeg vil hige hemningsløst etter noe mer. 3.7 har fått følge av 2 stk JL Fathom 113 bare for å fylle pent og forsiktig ut i de aller laveste frekvensene. Integreringen er ikke veldig vanskelig, men jeg er lat, og har bare fiklet med dem i en time ca, og noen besøkende bemerker en litt vel fyldig bass på noen enkelte opptak. Så lenge ikke noe av inventaret flytter seg over gulvet på egen hånd er det vel ikke for mye bass.... er det vel:rolleyes:;)
    For øvrig kunne jeg godt tenkt meg å prøve MBL 101 MKII i oppsettet. har hørt den på Stereofil, og gikk hjem med stjerner i øya...vil ha, vil ha....

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Sist sommer skalASR ifølge Schäfer ha "improved the offset loop construction since summer this year-
    gives a higher resolution with even more controlled but same time stronger Bass up to the midrange".

Er det noen som nylig har kjøpt utstyr som kan bekrefte dette? Jeg er særlig interessert i lytteinntrykk for Basis exclusive.

OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Batteriene til min Emitter 1 Exclusiv begynner å bli dårlige. Klarer ikke å lade det helt opp og når jeg slår på forsterkeren går han helt i bånn på batteriindikatoren for deretter å gå opp til 7 av 10 på indikatoren i front. Kan likevel spille 3 - 4 dager uten å lade opp batteriet.
    Vet at Stereofil bytter batteri(er) på disse, men utfra bilder av innmaten ser det ut til å være 6 stk standard 6V - 1,2 Ah batterier som er koplet sammen.
    Er det noen som har kjøpt eksempelvis Panasonic batterier og gjort denne jobben selv? Slik jeg ser må dette være en helt kurant sak å gjøre selv.
    Tips/erfaringer mottas med takk :)

OhYeah

Sist redigert:

OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    L1030720.jpg

Tror jeg svarer selv på mitt eget spørsmål :)) Plukket ut ett av batteriene og det var et standard Panasonic 6V - 1,2 Ah batteri. Bestilte 6 nye via en norsk forhandler. Nøyaktig samme betegnelse på batteriene. Kunne sikkert fått de enda litt billigere dersom jeg hadde sjekket flere steder, men kr. 1920,- innkludert frakt synes jeg er en fair pris og de er herved bestilt :)

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Var det helt standard Panasonic batterier..jøss! Har du mulighet legge ut bilder ved skifte når du skal det? Gjør du dette selv, og er det en enkel sak tror du?

januscp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Skal bli interresant å høre om du kan legge merke til noen forskjell i lydbildet!
    Har bestilt siste upgrade av min Emitter II Excl. fra Stereofil, men det tar åpenbart lang tid å skaffe dette kortet...

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ifølge bruksanvisningen til Basis Exclusive RIAA skal det være svært enkelt å skifte batterier. Det samme gjelder sikkert Emitter. Takk for opplysningen om Panasonic. Kanskje Clas Ohlson. .....Og fortell for all del hvordan det går.

OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Batteriene er i bestilling fra batterionline.no. Kommer med en tilbakemelding når batteriene er ankommet :)

ProduktnavnVarekodeAnt.Delsum
    6V 12Ah Panasonic - Faston 187 (4,8mm) LC-R0612P6986kr 1 425,60
    Delsumkr 1 782,00
    Frakt og ekspedisjonkr 119,00
    Totalt eks. mvakr 1 544,60
    Herav mva 25%kr 356,40
    Totalt ink. mvakr 1 901,00

Takk igjen for at du valgte å handle hos oss,
    Batteri Online

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Var det nøyaktig samme type batterier du fikk bestilt, eller var det forskjellige nivåer/kvalitet å velge mellom på de spesifikasjoenen du trengte?

OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Var det nøyaktig samme type batterier du fikk bestilt, eller var det forskjellige nivåer/kvalitet å velge mellom på de spesifikasjoenen du trengte?
    Ifølge nettsiden og bildet på nettsiden er det eksakt samme batteri - eksakt samme fabrikant, typebetegnelse, effekt og størrelse på selve batteriene. Leverandøren lå ikke inne med disse batteriene og måtte få de fra sin fjernleverandør. Med andre ord skal batteriene være særdeles ferske og fine :) DE ble sendt på fredag og regner med at de er hos meg mandag eller tirsdag. Kommer tilbake med litt mer info.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.351
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Melder meg inn i klubben da jeg nettopp fikk en særdeles pent brukt Mini Basis mk2 i hus. Jeg har prøvd å finne ut av forskjellene mellom mk2 og mk3 men har ikke funnet så mye på verdensveven. Noen som vet?

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Melder meg inn i klubben da jeg nettopp fikk en særdeles pent brukt Mini Basis mk2 i hus. Jeg har prøvd å finne ut av forskjellene mellom mk2 og mk3 men har ikke funnet så mye på verdensveven. Noen som vet?
    Velkommen,velkommen. Tør ikke si noe bestemt om lyden på de to annet enn at da jeg kjøpte 2010-utgaven av Basis Exclusive som B-vare hos Stereofil, hadde forsterkeren først vært på hjemlån til en kar som på forhånd hadde 2008-utgaven. Han så ingen grunn til å bytte ut sin gamle. Mao forskjellen var ikke stor. Du kan evt spørre Marius hos Stereofil.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.351
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Takk for raskt svar. Tror nok jeg greier meg lenge med mk2 men det er jo viktig å fore oppgraderingstrollet :p Til nå er jeg meget fornøyd både med lyd, brukervennlighet og de nesten uendelige mulighetene for lastvalg og gain. Eneste jeg savner er et subsonicfilter som kan slås på når det er behov for det. Jepp, det er som å banne i kirka, men jeg sliter med et svært sviktisk tregulv og ingen mulighet for veggheng av spilleren. En kjappløsning hadde vært gull. Blir en fin vår med mye lytting :)

januscp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Var batteriene noe billigere på batterionline enn hos Stereofil?

OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Var batteriene noe billigere på batterionline enn hos Stereofil?
    Stereofil skulle ha kr. 6000,. for batteriskiftet. Egentlig ikke så galt, men tanken på å pakke og sende og vente på batteridelen gjorde at jeg begynte å undersøke litt vedr. å skifte batteriene selv. Ferske batterier fra Batterionline.no kostet kr. 1900,- inkl. frakt.

Sist redigert:

OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Da var batteriene på plass....de gamle batteriene til venstre..."koplingsskjema" foran :)

Vedlegg

Sist redigert:

OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Jobben tok en liten halvtime. Fosterkeren er nå slått på i standby modus. Det var allerede bra med strøm på de nye batteriene - 9 av 10 streker på indikatoren i front. Lar den stå å lade seg helt opp før jeg tester den. Jeg er litt spent :)

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Nice:) Det så rimelig enkelt ut å skifte dem? Regner med de kablene tilsluttet batteri er bare å dra forsiktig ut og like greit på igjen? Batteriene så like ut ja, bortsett fra ørsmå forskjeller på skrift og logoer bak..og det var lyd i boksen etterpå?:)

Btw, 1900 k var ikke ille gitt

OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Ja da var min kjære Emitter 1 Exclusive i tipp topp shape igjen! Forsterkeren var ikke til å kjenne igjen! Forsterkeren har helt tydelig blitt gradvis dårligere den siste tiden pga. batteriene. Nå er den tilbake i godt gammelt slag og i kveld har den levert varene så det holder! Dette var gøy :) Dette er som å få en ny forsterker igjen! Batteriene som ble skiftet har stått i siden den var ny - ca. 8 år. Anbefalt skifteintervall er ca. 6 år og det er helt klart at jeg kunne/burde ha skiftet batteriene tidligere!
    PS. Svært enkelt å skifte batteriene. Bare å løsne 4 muttere på de to aluminiumstengene som holder batteriene på plass. Vanlige kabelsko på ledningene mellom batteriene. OBS! Lag et enkelt koplingsskjema for å være sikker på at batteriene blir koplet KORREKT sammen. Hele jobben tok ca. en halv time.
    :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.366
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Som relativt ny eigar av ASR Emitter 2 Exclusive, var dette spennande å sjå.
    Det eg kunne tenkt meg, var ein heidundrande batteripakke som kunne drive heile forsterkaraen ein lyttekveld eller to, og sluppe å vere kopla til straumnettet før dagen etter....

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Du skal kunne høre musikk kontinuerlig i rundt 100 timer på ren batteridrift før batteria må lades helt opp igjen..slik sett er du totalt avisolert fra strømnettet når musikken setter igang. Men regner med det blir en litt vel lang musikkøkt:)

Sist redigert:

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Ja da var min kjære Emitter 1 Exclusive i tipp topp shape igjen! Forsterkeren var ikke til å kjenne igjen! Forsterkeren har helt tydelig blitt gradvis dårligere den siste tiden pga. batteriene. Nå er den tilbake i godt gammelt slag og i kveld har den levert varene så det holder! Dette var gøy :) Dette er som å få en ny forsterker igjen! Batteriene som ble skiftet har stått i siden den var ny - ca. 8 år. Anbefalt skifteintervall er ca. 6 år og det er helt klart at jeg kunne/burde ha skiftet batteriene tidligere!
    PS. Svært enkelt å skifte batteriene. Bare å løsne 4 muttere på de to aluminiumstengene som holder batteriene på plass. Vanlige kabelsko på ledningene mellom batteriene. OBS! Lag et enkelt koplingsskjema for å være sikker på at batteriene blir koplet KORREKT sammen. Hele jobben tok ca. en halv time.
    :)
    Artig å lese at du hørte forskjell på lyden.
    Har snakket med konstruktør Friedrich noen ganger, og han sa klart at etter ca 5, toppen 6 år burde batteriene skiftes... selv om de tilsynelatende ser ut til å lade bra og ha full styrke, så ville lydkavliteten foringes etter ca 5 år.
    Hvordan opplevde du forskjellen?

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Når musikk avspilles er det 100% ren batteridrift til lyden..Du er helt isolert fra nettet under avspilling.
    Uten batteri er det normal nettkontakt, men tilogmed da er linjedelen i hovedenhet så og si nesten helt isolert fra strømmen som hver kanal krever fra psu`ene.

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Audiophile-Arve: Kan jeg spørre hvilke høytalere du har?

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.303
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Jobben tok en liten halvtime. Fosterkeren er nå slått på i standby modus. Det var allerede bra med strøm på de nye batteriene - 9 av 10 streker på indikatoren i front. Lar den stå å lade seg helt opp før jeg tester den. Jeg er litt spent :)
    Veldig grei pris for 6 stk inkl frakt!
    Dette er ikke så spesielle eller kostbare batterier så den prisen er grei, derimot 6K for å bytte syns jeg var drøyt;)
    Veldig viktig at du nå første gangen lader den HELT opp, dette vil du ha igjen på levetiden senere.
    Tror ikke jeg ville ha kjørt dem mer enn 5 år, koster jo ikke skjorta og bytte:cool:
    Og som du sier, dette ble andre boller OhYeah;);)

gismo

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn