Audeze LCD2.2b vs Grado SR125 cymbaler + musikk.
Da var det duket for en ny vs nemlig Audeze LCD2.2b mot mine Grado SR125, begge har nå spilt ca 80-90 timer siden kjøp.
Gradoene er formodentlig en mer kjent hodetelefon en Yamaha HP1 som jeg brukte som min gamle referanse ved sist test. (#1004)
Utstyr brukt er som vanlig Naim headlineII - Hegel HD20 - Sqeezebox T - Musikk rippet til Wave.
Musikk eksempler linket fra spotify.
Mitt kutt er fra naim sampler cd2 men dette er samme versjon av låten.
Leo Green – Angels
SR125: Cymbaler har skimmer i sin utkingning, klokke klang ved intro klinger fint ut, men saksofon mangler litt krop og er litt kald i klangen.
Audeze: har som sist mindre skimmer i sin utkligning, klokke klangen ved intro dør hurtigere ut, Saksofonen har kropp og organisk klang.
Tar med en låt fra sist lytterunde.
Ana Popovic – Navajo Moon
SR125: Ord som skimmer, crisphet, og metallisk kan brukes om grados måte å presentere cymbaler på ment på beste måte, men annslaga på tangentene på hammon orgelet (start ved 4.10) er mindre markante og lyden litt mindre organisk det samme gjeller gitaren.
Audeze: Samme litt manglende utkligning som sist, samt cymbalene lyder noe lenger bak i miksen trolig pga større lydkule, hammon orgel og gitar lyder organisk og klangrikt.
Beth Hart – I'd Rather Go Blind
SR125: Mine opplevelse her er at cymbalene ved intro er på grensen til sibilant, og gitaren til Joe Bonnamassa mangler litt rør klang/varme, steme mangler litt sjel.
Audeze: Cymbaler ok tilstede i miksen, gitaren har herlig klang og stemen til Beth Hart er kraftfull, intens, og sjelfull.
The Doors – Riders On The Storm
SR125: Cymbaler noe frempå i miksen, lyden av rein og torden er litt tettere på og det er ikke samme kraften i torden efekten, el piano på grensen til sibilant.
Audeze: Cymbalene lyder også her litt mer distansert, lyden av rein og torden lyder lenger borte, men torden har mer trøkk i effekten, elpiano låter klangrikt.
Joe Cocker – Many Rivers To Cross
SR125: Vind effekt uler litt mer en på Audeze, bassen går ikke så dypt, litt mer pågående presentasjon, mangler litt hjerte smerte effekt.
Audeze: Vind efekten litt mer distansert men med en følelse av en slags virvl effekt, bassen er dyp, intens med god integrasjon med resten av miksen, definitivt hjerte smerte effekt.
Phil Collins – I Wish It Would Rain Down Lyden av skarptromme, spesielt etterklangen av "seide systemet" = det strenge systemet som ligger under slagskinnet på skarprtomma, lyden høres godt fra ca 40sek ut i låten, gir et raslende rapp i slagskinnet rett etter trommestikka.
SR125: Markert frempå presentasjon av denne fine låten blir fort litt presset i verset, men med tydelig gjengivelse av seide systemet.
Audeze: Mye mere behagelig presentasjon men med godt trøkk der det skall være, Gjengivelsen av seide systemet på skarptromma er her på samme klare nivå som på Grado.
Håper denne vs kan være til hjelp for noen som vurderer Audeze.