Audeze hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    Montert LCD-3 puter på LCD-2,rev.1. Komfortmessig er det en liten forbedring fra de originale tettpakkede øreputene. Ved montering var støvfilten som beskytter driveren markant tykkere i LCD-2 putene. Dette gav en opplevelse av mer treble og en mer detaljert hodetelefon, som passer meg bra fordi treble er litt for tilsidesatt for min smak. Ved nærmere inspeksjon ser jeg at filten er omtrent det samme og hodetelefonen høres egentlig veldig lik ut som den alltid har gjort. Viser vel at man hører de forskjellene man forventer og høre. Damn you brain!
    Det er viktig å huske på at du faktisk trenger hjernen din for å ha utbytte av hodetelefonene dine. Ellers er jeg ofte enig i din fordømmelse. Både på egne, men spesielt på andres vegne.
    Haha ikke misforstå jeg ville ikke vært foruten, men jeg innser at den har sine svakheter. :p

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Da ankom LCD-X og LCD-XC 4 dager før ETA. Sånt er alltid kjekt. :)

LCD-2 rev.2 veier 502g
    LCD-X veier 612g
    LCD-XC klokker inn på 654g

Alle uten kabler, seff.

Har så smått lyttet til dem via NAD M51 (DAC) og Mjolnir (forsterker) - og har ikke noe spesielt å klage på, for å si det slik. XC isolerer svært godt er nå i alle fall ett førsteinntrykk. :)

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4

LCD-2 rev.2 veier 502g
    LCD-X veier 612g

Alle uten kabler, seff.

Har så smått lyttet til dem via NAD M51 (DAC) og Mjolnir (forsterker) - og har ikke noe spesielt å klage på, for å si det slik. XC isolerer svært godt er nå i alle fall ett førsteinntrykk. :)
    Jeg håper på et sett LCD-X med vegan puter om et par uker :D

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Ps: du MÅ komme med et førsteinntrykk av X så fort som f........ehhhhhh...overhodet mulig ;)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Gled deg til de ankommer. :) Jeg vil våge og påstå at LCD-X vil være første Audeze som blir CDW Approved.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.135
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3

LCD-2 rev.2 veier 502g
    LCD-X veier 612g

Alle uten kabler, seff.

Hvorfor er X så tung?

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes

LCD-2 rev.2 veier 502g
    LCD-X veier 612g

Alle uten kabler, seff.

Hvorfor er X så tung?
    Alu hus er tyngre en tre.

Ikke så fryktelig vill gjetting etter 36 år som mekaniker.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.135
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    The technical specifications of the LCD-X are as follows:

• Style: Circumaural - open
    • Transducer type: Planar magnetic
    • Magnetic structure: Proprietary self-closing design, acoustically transparent
    • Magnet type: High-grade Neodymium
    • Transducer active diaphragm area: 39.8 sq cm (6.17 sq in)
    • Maximum power handling: 15 W (for 200 ms)
    • Sound pressure level (SPL): >130 db with 15 W
    • Frequency response: 5 Hz - 20 KHz, usable high-frequency extension of 50 KHz
    • Total harmonic distortion (THD): Less than 1% throughout entire frequency range
    • Impedance: 22 ohms, purely resistive
    • Efficiency: 96 dB/1 mW
    • Optimal power requirement: 1-4 W
    • Weight: 600 g
    • Cable length (both): 2.5 m (8.2 ft)

The technical specifications of the LCD-2 are as follows:

• Diaphragm excursion: 2.5 mm peak to peak
    • Transducer active diaphragm area: 6.17 sq in
    • Sound pressure level (SPL): 130 db (maximum)
    • Housing: Renewable Bamboo composite or Caribbean Rosewood
    • Ear pads: Specially designed acoustically shaped foam inserts with premium lambskin or super suede cover
    • Total harmonic distortion (THD): Less than 1% throughout entire frequency range
    • Impedance: 60 Ohms, purely resistive
    • Efficiency: 90 dB/1 mW
    • ADZ6SE Cable (single-ended): ¼” TRS to 2x4-pin mini XLR
    • Cable length: 2.5 m or 8.2 ft
    • Weight: 490 g (without cable - Bamboo Composite)
    • Weight: 522 g (without cable - Rosewood)

The technical specifications of the LCD-3 are as follows:

• Diaphragm excursion: 2.5 mm peak to peak
    • Transducer active diaphragm area: 6.17 sq in
    • Sound pressure level (SPL): 130 db (maximum)
    • Ear pads: Specially designed acoustically shaped foam inserts with premium lambskin or super suede cover
    • Impedance: 45 Ohms, purely resistive
    • Efficiency: 91 dB/1 mW
    • ADZ6SE Cable (single-ended): ¼” TRS to 2x4-pin mini XLR
    • ADZ6B4 Cable (balanced): 4-pin XLR to 2x4-pin mini XLR
    • Cable length (both): 2.5 m or 8.2 ft
    • Weight: 548 g (without cable - Zebrano)

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.135
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hva er RINGENE på LCD-X laget av? Det stårjo ikke - kanskje det er bly, for å skjerme mot uønsket innkommende stråling??

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Sitat: "...LCD-X in gunmetal ... anodized aluminum..."

Tettheten til aluminium er vel sånn ca. 5 ganger høyere enn trevirket benyttet på andre Audezemodeller. Hvis man regner ut volumet på ringene / treringene, så skulle det ikke fordundre meg om vektøkningen finnes så enkelt. :)

Sist redigert:

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    @ JohnnyH: LCD-X har i mine ører definitivt fortsatt Audeze house sound - men i en åpnere grad enn de øvrige jeg har hørt. Benytter i dag kun Mjonir - men vil selvsagt benytte V200 etterhvert. :)

Jeg vil tippe at i en line-up - så ville en overvekt av de*) som prøvde de ulike modellene - velge LCD-X som "den hodetelefonen de likte best".

*) Det vil si et snitt av de som liker hodetelefoner - og ikke bare Audezebrukere.

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    @ JohnnyH: LCD-X har i mine ører definitivt fortsatt Audeze house sound - men i en åpnere grad enn de øvrige jeg har hørt. Benytter i dag kun Mjonir - men vil selvsagt benytte V200 etterhvert. :)

Jeg vil tippe at i en line-up - så ville en overvekt av de*) som prøvde de ulike modellene - velge LCD-X som "den hodetelefonen de likte best".

*) Det vil si et snitt av de som liker hodetelefoner - og ikke bare Audezebrukere.
    Det hørtes jo spendende ut!

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Så bra. :) Har du bestilt LCD-X med sorte ringer? Med sort så er de litt sånn:

Vis vedlegget 227385
    Jeg snakket med Audio Norge og de jobber med saken om de kan få et av 3 ledige sett som kommer med ekspressprosessert vegan-puter og hodebånd :D Om det er gunmetal eller sort vet jeg ikke, og det er det samme for meg :D Det er lyden i disse som frister noe jææææææææææævli :D Hvordan opplever du X? Jeg er jo en HD800 fan som vil ha bedre bass, men som elsker oppløsningen i HD800 og som ikke vil miste for mye av rommet :D

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det er alt for lenge siden jeg hørt HD800, så jeg kan ikke gi noen sammenligning der - men jeg kan love deg at LCD-X er den "lysest spillende" Audeze yet. ;) Jeg tror LCD-X blir en hit...

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Det er alt for lenge siden jeg hørt HD800, så jeg kan ikke gi noen sammenligning der - men jeg kan love deg at LCD-X er den "lysest spillende" Audeze yet. ;) Jeg tror LCD-X blir en hit...
    :D ser fram til å lese flere inntrykk av X etterhvert som de kommer ;)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Fant nettopp kanskje noe nyttig. Currawongs lille post på "moderforumet" gir en grei indikering - uten å ha finfiltrert alt han sier - men de grøvste linjene er jeg enig i.

I'm still scratching my head about the LCD-X. I'm using them with the Phoenix (Skylab's excellent review is a good read to put things into perspective). What seems to have changed that I can see from measurements and listening compared to my LCD-3s is in the upper mids and treble area, with a bit less of the Audeze house sound there. My third pair of LCD-3s were still somewhat muffled-sounding at times, whereas the LCD-Xs are not. They do seem to be able to achieve something of the trick 'stats usually do of having a relatively "bright" treble (and note here that I'm being very general with that comment and the 8 kHz peak isn't going to be so bright for all music) but without it being irritating in any way. I've broken out the binaural music, especially Jon McCleary on the Accidental Powercut Series from Bowers and Wilkins and really getting into it again with the volume turned down so the sounds become delicate. Though there's probably a tiny bit of detail loss noticeable on the percussion, I don't feel like I've compromised at all probably because of the more precise imaging and the realistic (to me anyway) sound of the instruments.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.135
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Sitat: "...LCD-X in gunmetal ... anodized aluminum..."

Tettheten til aluminium er vel sånn ca. 5 ganger høyere enn trevirket benyttet på andre Audezemodeller. Hvis man regner ut volumet på ringene / treringene, så skulle det ikke fordundre meg om vektøkningen finnes så enkelt. :)
    Hvis de bruker samme volum aluminium som tre sløser de med materialer....

Mulig det bare er meg, men en hodetelefon har ingen fordeler av å veie mer enn en halv kilo.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Er enig i at det ikke er et poeng at den skal veie mest mulig. Hvorfor 500g er noen magisk grense ser jeg ikke. De oppleves ikke spesielt tunge på hodet. Øreputene er supercomfy og de ekstra grammene merkes ikke.

Mener å ha lest at Audeze har lagt til en ekstraplate nær driveren. Om det er riktig eller ikke vet jeg ikke, men kan være én forklaring. Spiller ingen trille for min del. Vekta er i realiteten ikke en signifikant opplevd forskjell. :)

PS: At amerikanere sløser med materialene er ingen overraskelse. Styrkeberegning er ikke basert på formler, men "godt og solid nok".

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.135
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Er enig i at det ikke er et poeng at den skal veie mest mulig. Hvorfor 500g er noen magisk grense ser jeg ikke. De oppleves ikke spesielt tunge på hodet. Øreputene er supercomfy og de ekstra grammene merkes ikke.

Mener å ha lest at Audeze har lagt til en ekstraplate nær driveren. Om det er riktig eller ikke vet jeg ikke, men kan være én forklaring. Spiller ingen trille for min del. Vekta er i realiteten ikke en signifikant opplevd forskjell. :)

PS: At amerikanere sløser med materialene er ingen overraskelse. Styrkeberegning er ikke basert på formler, men "godt og solid nok".

Det er det LCD-2 veier, ikke sant - jeg mener at LCD-2 er tunge nok, hvordan Audeze klarer å lage dem enda tyngre er et kunststykke. Det må da være den tyngste hodetelefonen på markedet.

Men hvis lyden er bra tåler man 100 gram til.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Husk én viktig ting: LCD-2 har harde puter. LCD-3, X og XC har myke. Det gjør nemlig en vesentlig forskjell på opplevd vekt. :)

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.135
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Husk én viktig ting: LCD-2 har harde puter. LCD-3, X og XC har myke. Det gjør nemlig en vesentlig forskjell på opplevd vekt. :)
    Jeg har både LCD-2 med harde og LCD-3 med myke - jeg synes de er akkurat like tunge. Faktisk er LCD-2 rev.1 nesten bedre på hode fordi den ikke klemmer like mye mot tinningen. Så hodet er som baken - det er ikke bare størrelsen, men også formen, det kommer an på.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Gled deg til de ankommer. :) Jeg vil våge og påstå at LCD-X vil være første Audeze som blir CDW Approved.
    Jeg har tenkt tanken og dokumentert den tidligere i tråden. Audeze vil uansett neppe bli kjøpt uhørt.

[...]
    Alu hus er tyngre en tre.

Ikke så fryktelig vill gjetting etter 36 år som mekaniker.
    Med aluminium og andre metaller kan man (vel) normalt benytte mindre dimensjoner enn med tre. Spørsmålet blir om dimensjonsreduksjon i dette tilfellet vil gi lavere, samme eller høyere vekt enn tre. Egenvekten varierer forøvrig mye mellom treslag.

Tyll Hertsens bemerket med rette at Audeze kan klemme i forkant. Er dette utbedret på Audeze LCD-X og LCD-XC? Årsaken skal være et vinklet feste mellom bøyle og "klokke".

Ligger Audeze LCD-XC til innspilling, er du forført av LCD-X, skuffer den, eller hva?

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    LCD-XC og X er begge eksepsjonelle. Det er lite rykter / spekulasjoner å spinne rundt dem. De er begge svært gode. Mao. lite å spinne teori rundt her. :)

T

Tittentei

Gjest

LCD-2 rev.2 veier 502g
    LCD-X veier 612g

Alle uten kabler, seff.

Gratulerer (som første nordmann?) med LCD-X og XC! Blir veldig gøy å høre hva du synes om disse kontra de andre modellene i bredere ordlag enn du hittil har presentert. :) Gøy at du er tilbake og fortsatt er en early adopter som kan bane vei for lags som undertegnede.

Denne gangen er sjansen for barnesykdommer minimal også, de har nok lært mye de tre-fire siste årene!

Du kan kanskje trekke noen kjappe sammenlikninger med Beyerdynamic T 1? F.eks. lurer jeg på om LCD-X er i nærheten av disse med tanke på diskant?

Hvis de bruker samme volum aluminium som tre sløser de med materialer....

Mulig det bare er meg, men en hodetelefon har ingen fordeler av å veie mer enn en halv kilo.
    Har aldri opplevd vekten av Audeze spesielt slitsom, men forstår at mange kan gjøre det. Stor hjerne gir sterk nakke.

Jeg har tenkt tanken og dokumentert den tidligere i tråden. Audeze vil uansett neppe bli kjøpt uhørt.

...

Ligger Audeze LCD-XC til innspilling, er du forført av LCD-X, skuffer den, eller hva?
    Trodde du likte LCD-3, og at det først og fremst var LCD-2 som ikke falt i god jord (høyst sannsynlig pga ditt foretrukne lyttenivå). Er selv enig i at LCD-3 > LCD-2 ved lavere SPL.

LCD-XC og X er begge eksepsjonelle. Det er lite rykter / spekulasjoner å spinne rundt dem. De er begge svært gode. Mao. lite å spinne teori rundt her. :)
    Er LCD-XC en slags lukket LCD-X, eller er det mer LCD-2 r1 eller r2 i lukket form? Mener da med tanke på diskant?

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.135
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Er LCD-XC en slags lukket LCD-X, eller er det mer LCD-2 r1 eller r2 i lukket form? Mener da med tanke på diskant?
    Jeg tror LCD-X er litt mer sånn her, med tanke på diskant, altså:

[video=youtube;7RjHIObu6vg]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=7RjHIObu6vg[/video]

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Vi der (så langt) ikke forstår Audeze

[...]
    Jeg har tenkt tanken og dokumentert den tidligere i tråden. Audeze vil uansett neppe bli kjøpt uhørt. [...]
    Trodde du likte LCD-3, og at det først og fremst var LCD-2 som ikke falt i god jord (høyst sannsynlig pga ditt foretrukne lyttenivå). Er selv enig i at LCD-3 > LCD-2 ved lavere SPL. [...]
    Du husker (nok) galt ref. innlegget "Vi der ikke forstår Audeze":

[...]
    [...]
    Audeze LCD2.2 bambus forstår jeg derimot egentlig ikke (poenget med). Tidlige tanker var bl.a.:
    [...]
    Audeze LCD3 fremstod som en mer normal hodetelefon, men fremdeles med de samme familieegenskaper.
    [...]
    [...]
    Alternativt kan din fortolkning av det jeg har skrevet være farget av din langt mer positive opplevelse av Audeze LCD2 og LCD3.

Jeg tror, bl.a. utfra egen erfaring, at Loevhagen her tipper meget godt.

[...]

Ufra det (lille) jeg har lest om Audeze LCD-X vs. de andre, og mine egne observasjoner av Audeze LCD2 og LCD3, er det langtfra usannsynlig at jeg kan komme til å konkludere med at "Audeze LCD-X fremstår som en mer normal hodetelefon enn Audeze LCD3 og LCD2." Kanskje jeg endog vil like den, selv prisen tatt i betraktning.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    LCD-XC og LCD-X er begge svært, svært gode hodetelefoner. Har lyttet til dem med M51/Mjolnir og DAC800/V200 kombinasjoner. Det er egentlig liten tvil her at begge hodetelefoner er tunet "lysere" enn sine eldre søsken. Hvorvidt LCD-3, som fremdeles koster mest av de fire, hodetelefonene - fortjener å være dyrest - er jeg mer usikker på om er riktig. Forskjellen er imidlertid ikke allverden. Jeg synes det er litt morsomt at pris ofte virker å være en parameter ulike lyttere legger til grunn når de skal mene noe om produktets objektive musikkgjengivelse. Pris har selvsagt noe å si - men bør frikobles lytteinntrykkene så godt man kan.

Det er mange som har søkt et par lukkede - la oss kalle det anderledes musikkspillende - hodetelefoner. De bør så absolutt legge ørene inni XC-modellens myke skinnputer. XC er tunge. De tyngste i line-upen, så de som synes LCD-2 har vært for tunge kan bare glemme XC.

Fit/finish til LCD-X og XC er upåklagelig. LCD-X med sorte ringer ser sååå jækla ganster ut - og XC det motsatte.

Woaha. Endelig en hodetelefon som er lukket OG som spiller slik JEG vil ha musikken.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn