Audio Note byggesett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Hadde glemt Dire Wolf. Beklager "pedanteriet".
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Tuller du @VB !? Jeg er kjempeglad for pedanteriet😄 Jeg sitter og leser tråder til øynene blir bittesmå, og har ikke peiling. Jeg er superglad for at du passer på meg! Veleik
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Jepp. Gridstopperme er 2w tantalum. (Tror det er 100R) ellers er det jo Black Gate WK, NX og tubecaps som gjelder. Trafoene som sitter der er vel de gamle, svarte e/i.
    Masse ting du kan gjøre. Men sitter vel noen kondensatorer «oppe» mellom trafone med? Hvordan type er det? Er det Mundorf HV Lytic er det mye å hente der. Angående å få mere AN lyd så gjør trafone mye. Men masse andre ting som gjør mye med. Bedre kondensatorer å motstander for eksempel som nemnt tidligere her. Å gjennomarbeide hele kjeden uten noen svake ledd noen plass i noen komponenter.
    Og du er så heldig å ha en av de tidlige AN kit interstage med trafo laget fra original tegning til AG. :)
     
    Sist redigert:

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Takk for tilbakemeldinger @Rune S og @VB gridstopperne kan jo byttes med snasne umagnetiske i sølv for en "rimelig" penge... mens jeg sparer til uhib. Hva med de trafoene som har perma nickel kjerne? Enda bedre, eller er det viktigere å komme seg til sølvtråd?
    Skal du bytte trafo er det viktigste å komme seg til C-Core i første runde. Selv standard IHiB C-Core er utrulig mye bedre en IE. ANs «best buy» er UHiB CU-AG mener AG å PQ men ikke akkurat billig.
    Litt lesing om kjerne materialer for dem som liker sånt. 😊


    To quote Andy Grove, Audio Note's esteemed designer - Our economy transformers (E&I) use a material known as M6, in laminations of 0.35mm thickness. The material is first cold rolled, to align the grain structure, into a tape then it is punched into laminations. The problem with this is that the flux runs anti-parallel to the preferred direction at the back of the "E". This means that at that point the materials full potential is not realized at that point increasing losses and decreasing effective permeability. M6 steel has reasonably low hysteresis, good permeability (approximately 10,000) and high saturation flux density (approximately 2T or 20,000 Gauss). The problem of poor grain orientation is alleviated if we move from I-E laminations to a C-Core. Here the metal tape, after being cold rolled, is wound into a loop and then cut, now the magnetic flux always travels in the preferred direction in the steel, this alone gives a significant increase in performance. When we move up to a C-Core we change the material's specifications to M0 or HiB silicon steel a material that has slightly lower losses and higher permeability than M6, the permeability of HiB can be 40,000 or more. HiB is processed in a different way to M6 giving it a different grain structure this special material is manufactured in Japan and America only. Our finest transformers use two versions of Radiometal core in the form of a C-Core. Radiometal is a 36% Nickel iron and Superradiometal a 48% Nickel-iron alloy of excellent magnetic properties the permeability is similar to that of HiB but its saturation flux density is lower at 1.6T or 16000 Gauss. Radiometal has a much lower hysteresis loss than silicon steel and is far more sensitive to small signals. If one is to firstly listen to a transformer with the best silicon steel core and then change to one with the Radiometal core, one experiences more colours and texture in the performance and more low-level details are present. The high frequencies are so much clearer. It is like the difference between artificial light and sunlight.
     
    Sist redigert:

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Takk for innspill @Olof Lilja de store kondisene mellom trafoene er også Tubecap. Jeg har også forstått at det er AN-trafoer jeg har, men med "gammel" kjerne... å bytte disse fire trafoene vil koste fra 40' til 60' (ihib-uhib), så det er virkelig en økonomisk påkjenning.

    Finnes det andre produsenters trafoer som vil gi noe av det samme, men billigere? Dectrafoene som ANK nå bruker vil komme på rundt halve prisen av ihib'ene fra AN. Noen som vet om disse er "noe å satse på"?

    Lundahl?

    Mvh Veleik
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Takk for innspill @Olof Lilja de store kondisene mellom trafoene er også Tubecap. Jeg har også forstått at det er AN-trafoer jeg har, men med "gammel" kjerne... å bytte disse fire trafoene vil koste fra 40' til 60' (ihib-uhib), så det er virkelig en økonomisk påkjenning.

    Finnes det andre produsenters trafoer som vil gi noe av det samme, men billigere? Dectrafoene som ANK nå bruker vil komme på rundt halve prisen av ihib'ene fra AN. Noen som vet om disse er "noe å satse på"?

    Lundahl?

    Mvh Veleik
    Ønsker du AN lyd ville jeg holdt meg til AN uk transformatorer. 😊
    Det er Audio Note Kits trafoer du har. Men første (og beste) utgaven designet av Andy.
     
    Sist redigert:

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Var redd for det @Olof Lilja Jeg får begynne å spare, samtidig som jeg koser meg med det jeg har. Som jo er veldig gode forsterkere. Kanskje bytte gridstopp-motstandene til non-mag sølv, som det ble foreslått her.

    Ellers er jo LMC veldig på at jeg bør bytte til gridstopp-choke...
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Byttet ut et par AN (vanlig c kjerne - ikke dobbel) OPTer på en AN kit1 til et par double c-core Daburu for endel år siden. De Daburu optene var ekstremt mye bedre på absolutt alle parametre for å si det mildt. Var også ganske dyre men ikke AN science fiction priser. Ikke i produksjon lenger dessverre.
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Byttet ut et par AN (vanlig c kjerne - ikke dobbel) OPTer på en AN kit1 til et par double c-core Daburu for endel år siden. De Daburu optene var ekstremt mye bedre på absolutt alle parametre for å si det mildt. Var også ganske dyre men ikke AN science fiction priser. Ikke i produksjon lenger dessverre.
    Enkel C-Kjerne? Var I-E trafo da tenker jeg?
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Noen som vet hvor ANK får laget sine c-kjerne-trafoer? Monolith, kanskje?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    "...som produserer etter mil spec."

    Det var vel i sin tid overskuddsmateriale etter WW2 som startet bølgen av forstererbygging med rør i US. I vertfall var flere gitarforsterkene et resultat av tilgang til rimelige deler.
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Noen som har testet ut forskjellig forsyning til glød isteden for vanlig 7812 regulator? AC glød, super DC regulator å så videre? Konklusjoner?
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Noen som har testet ut forskjellig forsyning til glød isteden for vanlig 7812 regulator? AC glød, super DC regulator å så videre? Konklusjoner?
    Hei Olof,
    Dette er et spennende tema.

    Har testet en alternativ 7812 regulatorer i min AN preamp med M2 psu.

    Rørene i linjetrinnet har indirekte gløding.
    I teorien så skulle tro det skulle spille liten rolle, men etter praktiske forsøk,
    så opplever jeg lyden som mer naturlig med mer ro med UWB regulator i forhold til standard 7812 regulator.
    T og S lyder i stemmer oppleves som mer naturlige med mindre "syntetisk preg"
    synes også kondensatorene i gløde kretsen påvirker lyden.
    Ser det har kommet en MK2 variant av UWB regulatoren.
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Hei Olof,
    Dette er et spennende tema.

    Har testet en alternativ 7812 regulatorer i min AN preamp med M2 psu.

    Rørene i linjetrinnet har indirekte gløding.
    I teorien så skulle tro det skulle spille liten rolle, men etter praktiske forsøk,
    så opplever jeg lyden som mer naturlig med mer ro med UWB regulator i forhold til standard 7812 regulator.
    T og S lyder i stemmer oppleves som mer naturlige med mindre "syntetisk preg"
    synes også kondensatorene i gløde kretsen påvirker lyden.
    Ser det har kommet en MK2 variant av UWB regulatoren.
    Ikke i tvil om at det påvirker lyden. AN bruker en egen trafo kun til glød.
    AC glød regnes ofte for det beste lydmessig men støyer. Til DC glød type den i M2 PSU anbefaler mange mellom 4700-10000uF og kun 2200uF på M2. Så mye å teste ut. Må prøve de super regulatorene trur jeg. Takk for forslag! 😊 Ser ut som en enkel og god måte å gjøre det på!
     
    Sist redigert:

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Et lite tips sånn ellers er å montere OPT som dette da magnetfeltet da påvirker verandre positivt. Og legge nett-trafo for å isolere den mest mulig. Choke for nærme nett-trafo ødelegger dynamikk. Her ordnet med skillevegg. Testet mye i det siste. Og snakket med mange flinke folk. 😊 Resultert i mye arbeid men mye moro og gode resultater med. Dac er «slaktet» og skal gjenoppstå i ny utgave med. 😂
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Ikke i tvil om at det påvirker lyden. AN bruker en egen trafo kun til glød.
    AC glød regnes ofte for det beste lydmessig men støyer. Til DC glød type den i M2 PSU anbefaler mange mellom 4700-10000uF og kun 2200uF på M2. Så mye å teste ut. Må prøve de super regulatorene trur jeg. Takk for forslag! 😊 Ser ut som en enkel og god måte å gjøre det på!
    Interessant.
    Jeg har vurdert og teste uten regulatoren og tilpasse spenningen med en CLC krets,
    slik simuleringen under viser.

    Har et par Hammond 159ZC choker liggende som kan benyttes til formålet.
    Kan hente spenningen etter Bridge og første C: 2200uf på M2 kortet.
    Kan tilpasse spenningen med Motstand i serie med Choken etterfulgt av 10000uf.


    Alternativet kan være egen trafo til glød, slik som du nevner at AN benytter, og filter til kresen separat.
    Med separat Trafo, så kan jeg alternativt til CLC velge en tilpasset LC krets.

    Skillevegg hørtes ut som en smart løsning for skjerming av kretsen.
    1617117904220.png
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sist redigert:

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Mye "greier" for lite tenker jeg her. Sjekk strømtrekk og finn pcb med noen parallellkoblede av nye "ekstremt støysvake" LDO som tåler strømtrekket.
    Eks. med disse

    Prøvde også et par "low noise" smps LDO i to220 pakning men det ble faktisk bare værre.


    Eller rett og slett et par 12v MC batterier ;)
    Du har sikkert rett i det. Men mange bekker små vet du. Litt her å litt der blir stor forskjell til slutt er alt optimalt. Å mange ting som kan optimeres i et helt anlegg. 😊
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    609
    Olof:
    Dere solgte denne rundt 2005:

    Ligger fremdeles ubrukte hos meg. Her er det ikke snakk om å skynde seg. :)

    En annen variant er DC-glød med konstantstrømkilde hvor man setter opp f.eks. en LM317 (eller bedre) som konstantstrømkilde. Mye info på nettet.

    Gløding med LC-filter høres også spennende ut.:cool:
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Olof:
    Dere solgte denne rundt 2005:

    Ligger fremdeles ubrukte hos meg. Her er det ikke snakk om å skynde seg. :)

    En annen variant er DC-glød med konstantstrømkilde hvor man setter opp f.eks. en LM317 (eller bedre) som konstantstrømkilde. Mye info på nettet.

    Gløding med LC-filter høres også spennende ut.:cool:
    Morsomt! De Tent modulene er knallgode. Brukt en i min 1.1 dac blant annet med veldig godt resultat. 😊
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Er det noen her som har byggebeskrivelse/skjema til AN kit 4 forsterkeren med 6V6? Det ramlet en slik inn døra her, og når jeg skulle få strøm på den brant motstand R12 opp. Det er en 100Ohm motstand som jeg ikke kan finne på klone skjema som ligger på nettet.
     

    Vedlegg

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Nevermind. Fant skjemaet.
    Er det noen her som har byggebeskrivelse/skjema til AN kit 4 forsterkeren med 6V6? Det ramlet en slik inn døra her, og når jeg skulle få strøm på den brant motstand R12 opp. Det er en 100Ohm motstand som jeg ikke kan finne på klone skjema som ligger på nettet.
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Har i dag montert AN Kaisei Polar i strømforsyningen på min ANK L1 EL84 v2, og en billig og god rørforsterker lyder enda bedre. Åpnere og litt kraftigere lyd er førsteinntrykk etter noen timer med strøm gjennom komponentene. Har Mullard ECF80 og Siemens EL84L rør i forsterkeren.
    Byttet også til blanke kromknotter. Det ble egentlig ganske stilig🙂

    20210404_195657.jpg
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Så som jag nevnte tidligere ble det en full rebuild av dacen min. Den startet livet sitt sånn som dette med I/V trafo og Tent clock (og link).

    D2F6C974-E35C-4CA1-A688-A394DF268A63.jpeg

    Så røyk alt mulig ut og noe nytt kom in. Fortsatt ikke klar men kommet et godt stykke på vei. Og ikke minst er kretsløsningene endret en god del.

    202AF798-CC00-47AF-8108-4E7BD3EECAD5.jpeg
    Fortsatt står nytt linjekort og litt annet smått og godt på ønskelisten. Men man får ta en ting av gangen.
    Uansett låter denne hinsides bra nå. S-HiB C-Core nett trafo ble siste nye nå og litt av rosinen i pølsa. 😊

    Ps. Bare så det er sagt så har jeg absolutt ikke noe imot I/V trafo så fremt den er bra nok. Har man ikke råd til det er ingen bedre en dårlige greier. 😊
     
    Sist redigert:

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Fra post #206 i fenne tråden:
    Hei alle kits venner. Jeg har veleik sin L3 på besøk for å finne ut av et brum problem, og må nok søke litt erfaring her. Begynner å bli en stund siden jeg hadde min egen også så er litt rusten. Det mest åpenbare som er feil er at B+ måler så lite som 160V. Og ettersom den ikke har HT-adjust får man jo ikke akkurat justert dette. Denne kjører med BP psu, og av en eller annen grunn er den satt opp med veldig høy spenning i forhold til hva jeg pleide å bruke. Den står på 420V som vil si at anoden til ECL82 får litt vel mye i forhold til det som er meningen (60V for mye). Kanskje dette har brukt opp ECL82 røret og gjør at B+ er blitt så lav? Pre spiller fortsatt musikk, men det er åpenbart at i alle fall signalrørene har sett sine bedre dager.

    Har noen her opplevd brum pga helt oppbrukte rør og lave spenninger? Er greit å starte med det enkleste tenkte jeg.

    Det som ikke er så enkelt eventuelt er at motstandene i ulik grad avviker fra skjema. Jording virker å være etter boka med unntak at jeg ikke vet i forhold til den ukjente volumpot. I tillegg er det et CRC filter mellom BP og m2 kort. Men den burde vel ikke lage brum såvidt jeg kan skjønner. Kunne sikkert bare fjernet den uansett.

    Fikk testet ez81 også ettersom glød og anodespenning var koblet til og i orden. Men fikk ikke noe spenning på katoden. Ødelagt rør?
    Nå har denne L3'en vært hos doktor Olof og fått nytt liv😊 Det var ganske mye galt med den og ikke rart at stakkars ShaunV ble frustrert. Jeg bygde nytt M2X-kort og returnerte fra EZ81 til 6x5. Deretter ble den levert Olof, og nå rapporterer han at all brum er borte og at B+ ligger på 255V👍 Kanskje @Olof Lilja kan bidra med ytterligere info om nødvendig?
    Gleder meg til å høre en pre som muligens aldri har virket helt optimalt...
    Veleik
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg har separate trafoer til ALT i mine DIY BP
    7805 og 7812 låter dritt og det første jeg byttet ut i mine AN Quest for 20 år siden
    prøvde rod coleman glødereg til 300B men låt pluselig trisse, så det rev jeg ut igjen...ligger to par her, et bygget og et i poser.... :rolleyes:
    Vegard W fant da ut at de låt forskjellig avhengig av hvilke kondiser eller motstander som ble brukt
    tilbake til choke input glød
    anbefaler fortsatt gitterchoke til alle som har plass
     
    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hei Olof,
    Dette er et spennende tema.

    Har testet en alternativ 7812 regulatorer i min AN preamp med M2 psu.

    Rørene i linjetrinnet har indirekte gløding.
    I teorien så skulle tro det skulle spille liten rolle, men etter praktiske forsøk,
    så opplever jeg lyden som mer naturlig med mer ro med UWB regulator i forhold til standard 7812 regulator.
    T og S lyder i stemmer oppleves som mer naturlige med mindre "syntetisk preg"
    synes også kondensatorene i gløde kretsen påvirker lyden.
    Ser det har kommet en MK2 variant av UWB regulatoren.

    Erik
    Sjekk ut regulatoren til Jan Didden....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    spør Vegard, jeg hoppet av da det låt bæsj :ROFLMAO:
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Får gjøre det. Kanskje han til og med kan komme med innspill på denne tråden. God gløding er ikke bare bare.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn