Masse ting du kan gjøre. Men sitter vel noen kondensatorer «oppe» mellom trafone med? Hvordan type er det? Er det Mundorf HV Lytic er det mye å hente der. Angående å få mere AN lyd så gjør trafone mye. Men masse andre ting som gjør mye med. Bedre kondensatorer å motstander for eksempel som nemnt tidligere her. Å gjennomarbeide hele kjeden uten noen svake ledd noen plass i noen komponenter.Jepp. Gridstopperme er 2w tantalum. (Tror det er 100R) ellers er det jo Black Gate WK, NX og tubecaps som gjelder. Trafoene som sitter der er vel de gamle, svarte e/i.
Skal du bytte trafo er det viktigste å komme seg til C-Core i første runde. Selv standard IHiB C-Core er utrulig mye bedre en IE. ANs «best buy» er UHiB CU-AG mener AG å PQ men ikke akkurat billig.
Ønsker du AN lyd ville jeg holdt meg til AN uk transformatorer.Takk for innspill @Olof Lilja de store kondisene mellom trafoene er også Tubecap. Jeg har også forstått at det er AN-trafoer jeg har, men med "gammel" kjerne... å bytte disse fire trafoene vil koste fra 40' til 60' (ihib-uhib), så det er virkelig en økonomisk påkjenning.
Finnes det andre produsenters trafoer som vil gi noe av det samme, men billigere? Dectrafoene som ANK nå bruker vil komme på rundt halve prisen av ihib'ene fra AN. Noen som vet om disse er "noe å satse på"?
Lundahl?
Mvh Veleik
Enkel C-Kjerne? Var I-E trafo da tenker jeg?Byttet ut et par AN (vanlig c kjerne - ikke dobbel) OPTer på en AN kit1 til et par double c-core Daburu for endel år siden. De Daburu optene var ekstremt mye bedre på absolutt alle parametre for å si det mildt. Var også ganske dyre men ikke AN science fiction priser. Ikke i produksjon lenger dessverre.
Vet det er en trafo produsent i Ottawa som produserer etter mil spec.Noen som vet hvor ANK får laget sine c-kjerne-trafoer? Monolith, kanskje?
Hei Olof,Noen som har testet ut forskjellig forsyning til glød isteden for vanlig 7812 regulator? AC glød, super DC regulator å så videre? Konklusjoner?
Ikke i tvil om at det påvirker lyden. AN bruker en egen trafo kun til glød.Hei Olof,
Dette er et spennende tema.
Har testet en alternativ 7812 regulatorer i min AN preamp med M2 psu.
NewClassD UWB Voltage Regulator MK 1 | HIFICollective
www.hificollective.co.uk
Rørene i linjetrinnet har indirekte gløding.
I teorien så skulle tro det skulle spille liten rolle, men etter praktiske forsøk,
så opplever jeg lyden som mer naturlig med mer ro med UWB regulator i forhold til standard 7812 regulator.
T og S lyder i stemmer oppleves som mer naturlige med mindre "syntetisk preg"
synes også kondensatorene i gløde kretsen påvirker lyden.
Ser det har kommet en MK2 variant av UWB regulatoren.
NewClassD UWB2 Voltage Regulator MK 2 | HIFICollective
www.hificollective.co.uk
+ 12vDet var mange regulatorer på Hi Fi collective hvilken passer.
Interessant.Ikke i tvil om at det påvirker lyden. AN bruker en egen trafo kun til glød.
AC glød regnes ofte for det beste lydmessig men støyer. Til DC glød type den i M2 PSU anbefaler mange mellom 4700-10000uF og kun 2200uF på M2. Så mye å teste ut. Må prøve de super regulatorene trur jeg. Takk for forslag! Ser ut som en enkel og god måte å gjøre det på!
Du har sikkert rett i det. Men mange bekker små vet du. Litt her å litt der blir stor forskjell til slutt er alt optimalt. Å mange ting som kan optimeres i et helt anlegg.Mye "greier" for lite tenker jeg her. Sjekk strømtrekk og finn pcb med noen parallellkoblede av nye "ekstremt støysvake" LDO som tåler strømtrekket.
Eks. med disse
Prøvde også et par "low noise" smps LDO i to220 pakning men det ble faktisk bare værre.
Eller rett og slett et par 12v MC batterier
Morsomt! De Tent modulene er knallgode. Brukt en i min 1.1 dac blant annet med veldig godt resultat.Olof:
Dere solgte denne rundt 2005:
Ligger fremdeles ubrukte hos meg. Her er det ikke snakk om å skynde seg.
En annen variant er DC-glød med konstantstrømkilde hvor man setter opp f.eks. en LM317 (eller bedre) som konstantstrømkilde. Mye info på nettet.
Gløding med LC-filter høres også spennende ut.
Er det noen her som har byggebeskrivelse/skjema til AN kit 4 forsterkeren med 6V6? Det ramlet en slik inn døra her, og når jeg skulle få strøm på den brant motstand R12 opp. Det er en 100Ohm motstand som jeg ikke kan finne på klone skjema som ligger på nettet.
Mye der er fra den gangen det var enkelt å få tak i og helt standard med BG-N skulle man ha noe bra. Nå ville jeg brukt bipolare Kaisei.Det digitalkortet @Olof Lilja ...
Salivaproduksjonen går når det ses så mye rødt
Nå har denne L3'en vært hos doktor Olof og fått nytt liv Det var ganske mye galt med den og ikke rart at stakkars ShaunV ble frustrert. Jeg bygde nytt M2X-kort og returnerte fra EZ81 til 6x5. Deretter ble den levert Olof, og nå rapporterer han at all brum er borte og at B+ ligger på 255V Kanskje @Olof Lilja kan bidra med ytterligere info om nødvendig?Hei alle kits venner. Jeg har veleik sin L3 på besøk for å finne ut av et brum problem, og må nok søke litt erfaring her. Begynner å bli en stund siden jeg hadde min egen også så er litt rusten. Det mest åpenbare som er feil er at B+ måler så lite som 160V. Og ettersom den ikke har HT-adjust får man jo ikke akkurat justert dette. Denne kjører med BP psu, og av en eller annen grunn er den satt opp med veldig høy spenning i forhold til hva jeg pleide å bruke. Den står på 420V som vil si at anoden til ECL82 får litt vel mye i forhold til det som er meningen (60V for mye). Kanskje dette har brukt opp ECL82 røret og gjør at B+ er blitt så lav? Pre spiller fortsatt musikk, men det er åpenbart at i alle fall signalrørene har sett sine bedre dager.
Har noen her opplevd brum pga helt oppbrukte rør og lave spenninger? Er greit å starte med det enkleste tenkte jeg.
Det som ikke er så enkelt eventuelt er at motstandene i ulik grad avviker fra skjema. Jording virker å være etter boka med unntak at jeg ikke vet i forhold til den ukjente volumpot. I tillegg er det et CRC filter mellom BP og m2 kort. Men den burde vel ikke lage brum såvidt jeg kan skjønner. Kunne sikkert bare fjernet den uansett.
Fikk testet ez81 også ettersom glød og anodespenning var koblet til og i orden. Men fikk ikke noe spenning på katoden. Ødelagt rør?
Hei Olof,
Dette er et spennende tema.
Har testet en alternativ 7812 regulatorer i min AN preamp med M2 psu.
NewClassD UWB Voltage Regulator MK 1 | HIFICollective
www.hificollective.co.uk
Rørene i linjetrinnet har indirekte gløding.
I teorien så skulle tro det skulle spille liten rolle, men etter praktiske forsøk,
så opplever jeg lyden som mer naturlig med mer ro med UWB regulator i forhold til standard 7812 regulator.
T og S lyder i stemmer oppleves som mer naturlige med mindre "syntetisk preg"
synes også kondensatorene i gløde kretsen påvirker lyden.
Ser det har kommet en MK2 variant av UWB regulatoren.
NewClassD UWB2 Voltage Regulator MK 2 | HIFICollective
www.hificollective.co.uk
Hva funka best?Vegard W fant da ut at de låt forskjellig avhengig av hvilke kondiser eller motstander som ble brukt