Kjøpe ferdig eller bygge selv?
Hei,
Er det noen er som vet sånn ca. hvordan kvaliteten er på DIY kit'ene vs ferdigbygde høyttalere fra Audio Note. Den informasjonen jeg har funnet er at kit'ene ikke har samme toleranse på frekvenskurven som de ferdige (0.2dB +/- mot 0.6dB +/-).
Fra manualen til kit'et så finnes denne infoen (
http://www.audionote.co.uk/comp/kit_speaker_an-e.pdf):
It is important to appreciate that a finished AN-E is always likely to be better that any equivalent kit version, no matter
which one, as the drivers we use in the kits have a slightly wider "spread" in performance than the ones used in the
finished products, basically the kits get the drivers which cannot be matched within the very tight criteria used in our
finished products.
Litt lenger nede:
Again this does not necessarily mean that a Kit 03, say, would not be as good as or even better than a standard ANE/
SPe provided you can make a cabinet that is on par with ours, which I doubt you can, as the production methods used
have taken years to develop and there is much we do not disclose, but is it possible to get quite close if close tolerances
are achieved.
Nå venter jeg på norsk prisliste, men jeg fant den danske:
Level Zero & One
AN-E/D, black vinyl 24.000,oo
Level Two
AN-E/LX, maple 34.000,oo
AN-E/LX-HE, maple 43.000,oo
Level Three
AN-E/SPe, maple 38.000,oo
AN-E/SPe-HE, maple 47.000,oo
AN-E/LX Signature, maple 95.000,oo
AN-E/SPe Signature, maple 105.000,oo
...
Level Six
AN-E/SOGON, maple 900.000,oo
Jeg har iallefall funnet norske priser på DIY utgavene (
http://www.upgradeaudio.com/index.php?go=produkter/AN_ht_kit).
Kabinett: 8000,- (enklere DIY enn dette blir det vel ikke)
Kit 2: 10.500,-
Kit 3: 19.500,-
Så dersom Kabinett + Kit3 = AN-E/SPe-HE så ser det da vitterlig ut som at her er det en besparelse på nesten 20.000 ved å skru inn elementene selv. Som manualen sier så er ikke dette helt riktig, men hvor mye bedre vil da den ferdige egentlig være? Har et sett Snell KIII idag, men ønsker nok på sikt å bevege meg noen trinn opp på kvalitetsstigen og da min kommende forsterker er MAE SET-1 så bør jeg nok ha en høyttaler som er relativt lettdreven.
Når det gjelder Kit 2, så kom jeg over denne infoen:
the speakers in SPKR-KIT-02 are similar to the AN-E/D which are close...
Så her er ikke marginen helt den samme (18k vs 24k), men 6 tusen er jo penger det også, og selv med denne kombinasjonen så er jeg nok langt på vei mot bedre lyd.
Jeg vil også bli medlem av AN klubben