Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Ringer det noen bjeller? Jeg synes den kan ligne både på EH, Sovtek og Svetlana i grunn. :p

Vedlegg

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.147
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    ØivindJ skrev:
    shaunv skrev:
    Sovtek er i alle fall de rørene jeg har dårligst erfaring med i AN dac'er! Ut med de! Hehe.
    Samme kvalitetsklasse(/samme greia) som EH smårør eller? I så fall veldig enig.
    EH er bedre enn Sovtek i mine ører, men alt handler om smak, preferanser og utstyr, derfor går det ikke an å si at den og den rørtypen er dårlig.
    Jeg satte et Siemens i dacen min i dag, det spiller flott synes jeg, men det låt ikke bra før, når jeg hadde Heresy. ;)
    Med RCA i dacen blir det for mye av det gode, altfor varmt og rørete, trenger ikke det med Khorn i enden av kjeden.

Så! Gode og dårlige rør er det kun hver enkelt person som kan avgjøre.

God natt!

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    JanOlav skrev:
    ØivindJ skrev:
    shaunv skrev:
    Sovtek er i alle fall de rørene jeg har dårligst erfaring med i AN dac'er! Ut med de! Hehe.
    EH er bedre enn Sovtek i mine ører, men alt handler om smak, preferanser og utstyr, derfor går det ikke an å si at den og den rørtypen er dårlig.
    Jeg satte et Siemens i dacen min i dag, det spiller flott synes jeg, men det låt ikke bra før, når jeg hadde Heresy. ;)
    Med RCA i dacen blir det for mye av det gode, altfor varmt og rørete, trenger ikke det med Khorn i enden av kjeden.

God natt!
    Skal sies at Sovtek fungerte i RIAA'n i ene oto'en jeg hadde, så finnes ingen fasit nei.

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    Det stemmer sikkert.

Har hatt inntrykk av at enkelt rør er en kvalitets klasse over andre, også når det er de "bedre" rørene som trekker klangbalansen på hele oppsettet i feil retning.

Men det inntrykket er jo bare basert på et-to oppsett, så..

God natt

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    JanOlav skrev:
    ØivindJ skrev:
    shaunv skrev:

God natt!
    Nå må du ikke blande klang/signatur med dårlig/bra da unge mann ;)

/jan

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Philips Miniwatt ifra tidlig 60-tall fungerer ypperlig i min dac. Gleden av å kunne teste ut rør er tilstede om enn ikke påtagelig etter jeg fikk dette i hus.. :)

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    shaunv skrev:
    Ringer det noen bjeller? Jeg synes den kan ligne både på EH, Sovtek og Svetlana i grunn. :p
    er det ikke svetalana logoen da?

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    shaunv skrev:
    jokris skrev:
    shaunv skrev:
    er det ikke svetalana logoen da?
    Trodde jeg også. Men samme logo står på noen sovtek likerettere jeg har. ::)
    kan det være at de har produsert for hverandre? slik som mullard f.eks har gjort for en del andre?
    hvordan er din mening om Nos tesla rør forresten? ikke JJ men tesla
    skaffet meg 4 stk rca black plate istad forresten, får de i posten etterhvert, blir spennende å prøve
    lest litt rundt omkring at disse er prisgunstige enda men kanskje ikke så lenge til

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    noen som har formening om Nos 5814A jan philips rør da?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    shaunv skrev:
    Vil tro det er mil.spec svetlana rør. Iaf 90% sikker.

Prøvd andre ECL82 rør ?

/jan

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.147
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    JanR skrev:
    JanOlav skrev:
    ØivindJ skrev:
    shaunv skrev:

God natt!
    Nå må du ikke blande klang/signatur med dårlig/bra da unge mann ;)

/jan
    Hvorfor ikke? Det hjelper ikke med et "bra rør" om det ikke låter bra hos deg?? Eller er det noe annet du mener? :-\

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    JanOlav skrev:
    Hvorfor ikke? Det hjelper ikke med et "bra rør" om det ikke låter bra hos deg?? Eller er det noe annet du mener? :-\
    Dårlig forklart av meg, beklager.

Det jeg prøvde å si var at:
    Selv om ett rca låter i overkant feit hos deg betyr det vel ikke at det er ett dårlig rør ?
    Signaturen til mange rca er sånn, litt småfeite/rørete (på en god måte)

Men kanskje Siemens er mere "nøytralt", klangmessig. Gjør ikke Siemens dårlig av den grunn, det passer bare ikke så godt her kanskje. Smak og behag mao.

Så man må skille mellom dårlig - bra og smak - behag.

Ble du klokere ? ;D

/jan

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.147
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    JanR skrev:
    JanOlav skrev:

Selv om ett rca låter i overkant feit hos deg betyr det vel ikke at det er ett dårlig rør ?

Men kanskje Siemens er mere "nøytralt", klangmessig. Gjør ikke Siemens dårlig av den grunn, det passer bare ikke så godt her kanskje. Smak og behag mao.

Ble du klokere ? ;D

/jan
    Det var egentlig akkurat det samme som jeg MENTE også. Derfor hjelper det ikke for Jokris at RCA er et "bra" rør; hvis det låter fælt hos han, forstår du?! ;)
    Man kan råde i hytt og pine, lese tester i alle blader; men det er til syvende og sist hjemme hos deg selv i dine egne ører som gjelder.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    JanOlav skrev:
    JanR skrev:
    JanOlav skrev:

Ble du klokere ? ;D

/jan
    Det var egentlig akkurat det samme som jeg MENTE også. Derfor hjelper det ikke for Jokris at RCA er et "bra" rør; hvis det låter fælt hos han, forstår du?! ;)
    Man kan råde i hytt og pine, lese tester i alle blader; men det er til syvende og sist hjemme hos deg selv i dine egne ører som gjelder.
    Det som det bunner i er;- prøv hjemme.

Man kan anbefale rør pga klang og hvordan det låter hjemme hos en sjøl på ens eget anlegg/ht's men ingen garanti for at det låter bra hos Per. Vi er nok ikke uenig der ;)
    Men man kan sikkert utelukke endel rør/fabrikanter basert på råd og andres erfaringer.

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.866
    Torget vurderinger
    2
    RCA låter forskjellig avhengig av hvor de er produsert også.

Jeg har mest erfaring med 6922 når det gjelder RCA.

De beste jeg har hatt var produsert i Nederland av Amperex. De dårligste var produsert i Japan.

I mellom ligger Engelske og Tyske.

De engelske er antagelig produsert av Mullard, veldig like i lydsignaturen ihvertfall.

Hvem som har produsert Japanske og Tyske vet jeg ikke.

Mine erfaringer dette. I andre komponenter kan de låte helt annerledes.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    de rca rørene jeg har kjøpt skal være usa produsert? beklager at jeg hiver ut masse innlegg angående rør om dagen her inne, tenkte at i og med det var til en L2 pre så var det greit å høre erfaringer fra andre >AN kjennere:)
    jeg kjøper jo nå inn litt rør for å få testet ut hvilke forskjeller man kan oppnå lydmessig og da trengs det jo litt mer enn 1 par rør:)
    min første prioritet er å unngå kjøp av kjedelige rør og selvfølgelig rett ut dårlige rør, om de så spiller forskjellig klang og ytemessig er ett stort pluss for da finner jeg ut hvor min lyd ligger:)
    jeg tråler mange forum om dagen og leser meg opp på specs og forskjellige utgaver men til syvende å sist så er jo det bare
    teori uansett, så det er veldig godt å få høre fra dere hvordan dre har opplevd rørene hos dere kvalitetsmessig og ytelsesmessig selv om det ikke nødvendigvis har noen innvirkning på hvordan de vil lyde hos meg

er rett og slett blitt bitt av rørbasillen til de grader:)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    jokris skrev:
    er rett og slett blitt bitt av rørbasillen til de grader:)
    Morro det :D

Bare å "mase", derfor det finns vennetråder. Søke andres erfaring med både hardware og rør er jo litt av poenget syns nå jeg.

Skal bli artig å høre hva du finner ut når du har fått testet litt rør. Dele erfaringene din vettu :)

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    det skal jeg gjøre, er bare å vente nå på posten:)

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    JanR skrev:
    jokris skrev:
    det skal jeg gjøre, er bare å vente nå på posten :)
    Skjer vel litt til uka da vil jeg tro. Og neste helg er du nok i ekstase ;D
    /jan
    tja , vi får håpe noe av det dukker opp til uken:) kommer fra england og usa så det kan vel ta noen dager tenker jeg:) handler litt av motron til uken også tenker jeg
    noen som har vært borte i å måtte bruke adaptere på rør? f .eks ecc803s til 12ax7? ser det er tilsalgs slike som dette
    er cdet forøvrig noen som vet om noen variater av 12au7 /12ax7 rør som ikke vil passe inn i L2?
    har lagti nn bud på nos rør fra GE 6681 typen, disse er laget av mullard faktisk:)

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    Noen som vet hvilke 300b rør Motron vanligvis har med seg til Horten?

cardas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Antall liker
    773
    Sted
    Nøtterøy
    Upgrade Audio får inn de nye PX300B fra Gold Lion om kort tid. Disse skal være virkelig grume.
    Har selv et par smårør (ECC82) fra Gold Lion i bestilling som er tenkt i preampen.

Mvh
    Andreas

PS
    Olof bruker selv KT77 fra Gold Lion i sin L4 amp med virkelig kanon resultat.
    Hadde jeg vært deg Øivind ville jeg sjekket ut de før du går til innkjøp av noen EH eller GD

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    cardas skrev:
    Upgrade Audio får inn de nye Golden Lion om kort tid. Disse skal være virkelig grume.
    Har selv et par smårør (ECC82) fra Golden Lion i bestilling som er tenkt i preampen.

Mvh
    Andreas

PS
    Olof bruker selv KT77 fra Golden Lion i sin L4 amp med virkelig kanon resultat.
    Hadde jeg vært deg Øivind ville jeg sjekket ut de før du går til innkjøp av noen EH eller GD
    Var ikke klar over at de lagde 300B, interesant.

/jan

cardas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Antall liker
    773
    Sted
    Nøtterøy
    De er relativt nye og skal være i Western klassen lydmessig.
    Lars Erik hos Upgrade gleder seg som en unge! ;)

Mvh
    Andreas

cardas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Antall liker
    773
    Sted
    Nøtterøy
    HCS skrev:
    cardas skrev:
    HCS skrev:
    Hva er prisen på 300b ifra disse ,GL ?

Vil tro de kommer til å ligge på ca. 2500-3000,- for mertset par

Mvh
    Andreas

Spennede... På hvilken måte er disse sammenlignbare med WE rør ?

Aner ikke bare noe jeg har snappet opp et sted. Husker ikke hvor desverre ???

Vedlegg

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    Tusen takk for tips.

Har jo hørt at EH 300B skal være ok, men det var vel egentlig aldri helt aktuelt det heller.

Gold Lion høres veldig spennende ut!

cardas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Antall liker
    773
    Sted
    Nøtterøy
    ØivindJ skrev:
    Tusen takk for tips.

Har jo hørt at EH 300B skal være ok, men det var vel egentlig aldri helt aktuelt det heller.

Golden Lion høres veldig spennende ut!

Bare hyggelig! :D

EH er vel sikkert greit nok det. Bruker det i Kit1 ampen. Men det finnes nok mye som er mer spennende der
    ute. Til prisen er EH veldig gode men det spørs om man ikke får igjen for å legge på noen kroner ekstra.

Mvh
    Andreas

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn