Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Har blitt rørgal:) slo til på to forskjellige tilbud om salg av 5 pakninger, de er dog noe forskjellig da de har noen års forskjell
    liker de amerikanske rørene veldig godt foreløpig, veldig mye for penga:)
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.432
    Antall liker
    1.147
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    jokris skrev:
    Har blitt rørgal:) slo til på to forskjellige tilbud om salg av 5 pakninger, de er dog noe forskjellig da de har noen års forskjell
    liker de amerikanske rørene veldig godt foreløpig, veldig mye for penga:)
    Ja, amerikansk mitt også, veldig bra rør. Du burde få tak i GE også. ;) :D
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.574
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    jokris skrev:
    Har blitt rørgal:) slo til på to forskjellige tilbud om salg av 5 pakninger, de er dog noe forskjellig da de har noen års forskjell
    liker de amerikanske rørene veldig godt foreløpig, veldig mye for penga:)
    Du trenger dem når alle barna skal ha egne forsterkere vet du!:)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    har GE6201 i mcintoshen akkurat nå, og ett par 12au7 Ge på vei over atlantern, ja jeg må stokke opp hvis jentene mine blir rørgale :)
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Mye bra som foregår her inne for tiden...
    Jeg bare ser.. og storkoser meg! :D
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Samme her, masse snakcs å se av bilder og mye aktivitet :) koser meg gløgg ihjel etter jeg fikk dacen selv, og må si at den bare forsetter å vokse på meg, nå var jeg jo heldig å fikk kjøpt dac som var tunet til min L2 pre, da jeg har kjøpt begge deler av samme person :)
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Da har L1 med EL84-rør fått spilt seg inn noen timer. Og la det være sagt. Jeg er ikke mindre entusiastisk. Dette er faktisk en liten vellåtende godsak.
    I går kom min svigermor inn i stuen hvor den stod og spilte seg inn. Før jeg har fått sagt noen om forsterkeren kommenterer hun den gode lyden og lurer senere på om jeg kan bygge en slik til henne ;D. Ja som nemnt. Kvinner er skjelden så entusiastisk til hobbyen vår. Og når det skjer er det verdt å registrere.

    Så i kveld tar jeg den med ned i hifibula og setter den inn i oppsettet med det beste jeg har å by på. Settes opp som effektforsterker med PV10'en forran. Og den skal drive ESL-63 :eek:
    Den har fortsatt EH-utgangsrørene selv om Olof har sendt med Gold Lion-rør.

    Den har fortsatt den flotte klangen og mellomtonen som jeg hørte oppe i stuen. Den har den fyldige, dype og fine bassen. Hvor god den egentlig er vet man vel først når man får gitt den den rette lasten. Eneste er at jeg hører den ruller litt av i toppen. Men ikke antydning til å låte spist eller sibilant. Den drar lyden godt bakover og gir stemmer med kjøtt og blod. Mangler litt på fløyene, men pytt.
    Skifter rør og lyden strammer seg litt opp. Blir litt slankere rett og slett. Bassen ikke så feit og mer detaljer i toppen.

    Hmmm. Her er grunnkomponentene gode. Men det er rom for oppgraderinger i form av motstander, lytter og kondensatorer. Den blir litt for varm også. Men i følge konstruktør skal kassen utvides for å skaffe bedre ventilasjon og plass. Kortet skal også gjennomgå mindre endringer for å gjøre plass til litt større kondensatorer i linjeveien. Hvor god kan denne egentlig bli?

    Og kan man drive ESL-63 med 15-18W?
    Ja det kan man til greit lyttenivå. Men tar av, gjør det jo ikke ;D
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.886
    Antall liker
    5.822
    Sted
    oslo


    da var endelig toslink/coax adapteret på plass, og dac'en satt på prøve.
    høres meget bra ut så langt; mye mer helhetlig og musikalsk en beresforden, fyldigere bass og lavere støygulv.

    hadde heldigvis ett par goldenjack -10db In-Line Attenuators liggende, som kom meget godt med for å dempe volumet ned til vanlig nivå, siden utgangsnivået var ekstremt høyt.

    har også lastet ned siste demoversjon av puremusic og gått til innkjøp av airfoil, så nå er det bare å fylle kaffekoppen og nyte musikken ;D
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    noen med formenig om hvordan ANkit 1 på brukten vil klare seg med rf63 ?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    jokris skrev:
    noen med formenig om hvordan ANkit 1 på brukten vil klare seg med rf63 ?
    Aldri hørt komboen men vil tro rf-63 trives med "større/kraftigere" forsterkere.
    Vil nok kanskje fungere men ikke pokker om du får utnyttet rf'ene til max :)

    /jan
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    JanR skrev:
    jokris skrev:
    noen med formenig om hvordan ANkit 1 på brukten vil klare seg med rf63 ?
    Aldri hørt komboen men vil tro rf-63 trives med "større/kraftigere" forsterkere.
    Vil nok kanskje fungere men ikke pokker om du får utnyttet rf'ene til max :)

    /jan
    oki, er en venn på avforum som er ute etter å teste en rørforsterker på sine rf63, er det noen andre gode alternativer på brukten såvidt noen vet? rundt samme pris?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    jokris skrev:
    JanR skrev:
    jokris skrev:
    noen med formenig om hvordan ANkit 1 på brukten vil klare seg med rf63 ?
    Aldri hørt komboen men vil tro rf-63 trives med "større/kraftigere" forsterkere.
    Vil nok kanskje fungere men ikke pokker om du får utnyttet rf'ene til max :)

    /jan
    oki, er en venn på avforum som er ute etter å teste en rørforsterker på sine rf63, er det noen andre gode alternativer på brukten såvidt noen vet? rundt samme pris?
    Je skal ikke hardnakka påstå at det ikke går.
    Men står ved at det er blir i underkant lite effekt for å utnytte rf'ene til det de er gode for.

    /jan
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    det har du sikkert rett i Jan, jeg er jo ingen feinsmecker og viter innenfor rørverden så jeg lurer bare på om noen som har litt mere erfaring og viten kan hjelpe med å finne noe passende:) litt redd for å anbefale ting jeg ikke vet nok om til han da jeg ønsker at han skal få en like vannvittig engasjerende opplevelse med rør som vi andre har fått:)
    all input er veldig velkomment :)
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    bjarnetv skrev:


    da var endelig toslink/coax adapteret på plass, og dac'en satt på prøve.
    høres meget bra ut så langt; mye mer helhetlig og musikalsk en beresforden, fyldigere bass og lavere støygulv.

    hadde heldigvis ett par goldenjack -10db In-Line Attenuators liggende, som kom meget godt med for å dempe volumet ned til vanlig nivå, siden utgangsnivået var ekstremt høyt.

    har også lastet ned siste demoversjon av puremusic og gått til innkjøp av airfoil, så nå er det bare å fylle kaffekoppen og nyte musikken ;D
    Kjekt å se at "gammelhuinn" falt i smak :)
    Den er kresen på drivverk.. Bare så du er klar over det ;)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    da har noen dager gått med dac 2.1 hjemme og idag opplevde jeg å nærmest å ha norah jones på egen konsert i stua, føltes ihvertfall slik ut:) kjempefornøyd ...... JA ;D ;D ;D ;D ;D ;D
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    jokris skrev:
    da har noen dager gått med dac 2.1 hjemme og idag opplevde jeg å nærmest å ha norah jones på egen konsert i stua, føltes ihvertfall slik ut:) kjempefornøyd ...... JA ;D ;D ;D ;D ;D ;D
    Oh yes! AN og Norah Jones, helt enig :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har tips angående rør i 2.1 dac ? kjører med rca 6x5,amperex ecl82,og mullard 8162
    er det viktig å ha best mulig hifi rør i dac? dvs f.eks CV rør, eller gir det bedre resultat med
    varmere rør som ecc82 mullard eller lignende? vet at ting har med eget oppsett å gjøre og at det ikke er noen fasiter her....
    interesangt å høre hva folket mener uansett:)
    er en fantastisk oppgradering imo denne dacen :) knallfornøyd ;D ;D ;D
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.870
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    AN dac og country musikk er ikke ille det heller for å si det slik.
    Happy ja!
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Har prøvd telefunken smooth plate,tesla og Amperex bugle boy ribbed plate ecc82.
    Amperex røra er dei varmeste eg har prøvd.
    Hadde Amperex røra med heim til motron ifjor sommer,for måling.Samtidig sammenlignet me dei med Mullard ecc82 uten å sjå forskjeller visuellt.
    Motron meinte det var samme rør fra samme fabrikk,uten goldpinns,vanleg 2-3000timer rør.

    Dei finst sikkert i gold pinns også,men om lyden fra dei er enda bedre/varmere veit eg ikkje.

    Skulle selvfølgelig prøvd Telefunken ecc802s,men med pris på 1000dollar paret blir det nok med tanken for meg,evnt b749 til langt lavere sum men sikkert dyre dei og.
    Trur Motron tar opp mot 1000pr stk for b749.

    Mvh.


    jokris skrev:
    Noen som har tips angående rør i 2.1 dac ? kjører med rca 6x5,amperex ecl82,og mullard 8162
    er det viktig å ha best mulig hifi rør i dac? dvs f.eks CV rør, eller gir det bedre resultat med
    varmere rør som ecc82 mullard eller lignende? vet at ting har med eget oppsett å gjøre og at det ikke er noen fasiter her....
    interesangt å høre hva folket mener uansett:)
    er en fantastisk oppgradering imo denne dacen :) knallfornøyd ;D ;D ;D
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    takker, ja det er sikkert og visst at de utrydningstruete røra koster flesk, har foelopig kostet på meg ett par marconi b309 som er mullard produserte, veldig vanskelig å finne , bortsett fra nettopp motron:)
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Et Tweak tips til alle med An 2.1dac som eg har prøvd.

    På linjekortet rett ved siden av 6922/12au7røra set det 2stk ladelytter,som regel blackgate vil eg tru,men kan også feks vere cerafine som hos meg.
    Verdien er 470uf og 35volt.

    Fjernet dei for ca 1/2 år siden, lyden blei meir analog+eindel mindre gain uten desse lyttene.(tipper 3-5db mindre gain.)
    Satte dei tilbake for ca 1veke siden og lyden blei meir transistoraktig/kaldere.
    No er dei igjen fjernet for alltid hos meg.

    I mitt tilfelle er dacen ferdig innspillt til minste nanoorganisme,om mine cerafine lytter trenger ny innspilling etter lang tid på benken skal eg ikkje påstå så mykje om,men siden lydinntrykket er akkurat det samme denne gangen vil eg tru ei vekes bruk er nok.

    Dette tweaket gir ca akkurat samme utslag som skifte mellom et dårlig og godt rør.

    NB!!!!Til dei som evnt prøver tweaket,så må lytten merkes feks med tusjstrek fra print og opp på lytten.
    Snus den feil vei ved tilkobling vil den trulig eksplodere.

    Ein annen variant av tweaket er å sette inn ein filmkondis på 0,1uf(100nf) på den samme ladelytten,om ein feks liker lyden som den er,og trenger gain.
    Dette blei eg fortalt av ein med peiling på området,eg bare lodder inn og ut etter behov:)

    Mvh.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    da har jeg finni en god rørkombo til 2.1 dac min, bendix 5822 + ecl82 fra cifte + 8132 mullard rør, funker som bare f... her hjemme, har landet da på en rca kombo i L2 pre, ett 6x5 fra RCA (jan1945 ), ecl82 RCA 60 talls + CBS 5814 commando
    har i tillegg testet ut 12ax7 rør i mc, og her passer sylvania goldbrand JFS 12ax7 midt i smørøyet, nest best har
    GE BE12ax7 (50 talls) og RCA 12ax7 fra slutten av 40 tallet
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Her er det vel kondisen som avkobler katodemotstanden dere snakker om?
    Jeg har spilt i flere år uten den. :)
    Forøvrig er det ofte flere ting i AN sine kretser en med fordel kan fjerne. 8)
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.574
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    BHO skrev:
    Her er det vel kondisen som avkobler katodemotstanden dere snakker om?
    Jeg har spilt i flere år uten den. :)
    Forøvrig er det ofte flere ting i AN sine kretser en med fordel kan fjerne. 8)
    Så er spørsmålet. Hva gjør den der i utgangspunktet hvis man ikke trenger den? Er det kun for å tjene penger på deler eller er det noe mer ??? Det er ikke snakk om fordeler og ulemper med begge løsninger kanskje?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.693
    Antall liker
    11.862
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tror nok du har endel "impedanse" å gå på i kitsene :)
    Men bruker du kretsen mot en solid state eks. med lav inngangsimpedans kan det skape krøll ja.
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    shaunv skrev:
    BHO skrev:
    Her er det vel kondisen som avkobler katodemotstanden dere snakker om?
    Jeg har spilt i flere år uten den. :)
    Forøvrig er det ofte flere ting i AN sine kretser en med fordel kan fjerne. 8)
    Så er spørsmålet. Hva gjør den der i utgangspunktet hvis man ikke trenger den? Er det kun for å tjene penger på deler eller er det noe mer ??? Det er ikke snakk om fordeler og ulemper med begge løsninger kanskje?
    Tja si det du ;)
    Men etter å ha snakka med han som f.eks designet 6sn7 kretsen som bl.a sitter i M2, så kan en virkelig lure. ::)
    Men jeg lar det ligge der.....så ikke noe å mase mer om, for å ha det nevnt. ;)
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Skal ikkje uttale meg om egentlig årsak til at dei er der,men blei fortalt at dei har med å gjøre både til strømforsyningen og signalet.

    Og i signalveien er det ofte bedre heilt uten lytter blei eg fortalt,så derfor prøvde eg,etter ein tlf til uppgrade som forsikret meg om at det var trygt uten.

    Godt mulig det forandrer impedanse bla.

    BHO:Har du kun spillt uten dei lyttene?

    Mvh.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    BHO skrev:
    shaunv skrev:
    BHO skrev:
    Her er det vel kondisen som avkobler katodemotstanden dere snakker om?
    Jeg har spilt i flere år uten den. :)
    Forøvrig er det ofte flere ting i AN sine kretser en med fordel kan fjerne. 8)
    Så er spørsmålet. Hva gjør den der i utgangspunktet hvis man ikke trenger den? Er det kun for å tjene penger på deler eller er det noe mer ??? Det er ikke snakk om fordeler og ulemper med begge løsninger kanskje?
    Tja si det du ;)
    Men etter å ha snakka med han som f.eks designet 6sn7 kretsen som bl.a sitter i M2, så kan en virkelig lure. ::)
    Men jeg lar det ligge der.....så ikke noe å mase mer om, for å ha det nevnt. ;)
    Hvilket minner meg på, vi må ha ett møte ang M2 linje kortet en dag Birger.

    /jan
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Hvilket minner meg på, vi må ha ett møte ang M2 linje kortet en dag Birger.

    /jan
    Så sant ;D
    Ligger noen lapper med håndtegna kretser og slenger nede på kjøket her, men vetta fan om vi finner ut av det. ;D ;D
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er dei to som enten er midt mellom røra på linjekortet,eller like på utsiden av røra som hos meg.(avhengig av alder på print da dei er litt ulike.)
    Dei måler kun ca 15mm diam og ca 25mm lengde.

    Mvh.

    BHO skrev:
    Her er det vel kondisen som avkobler katodemotstanden dere snakker om?
    Jeg har spilt i flere år uten den. :)
    Forøvrig er det ofte flere ting i AN sine kretser en med fordel kan fjerne. 8)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    BHO skrev:
    JanR skrev:
    Hvilket minner meg på, vi må ha ett møte ang M2 linje kortet en dag Birger.

    /jan
    Så sant ;D
    Ligger noen lapper med håndtegna kretser og slenger nede på kjøket her, men vetta fan om vi finner ut av det. ;D ;D
    Hehehe, er ganske sikker på at vi finner ut av det over noen pils eller ett par små SM's ;)

    /jan
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Fjerner man katodekondisen så tror jeg man innfører lokal feedback i kretsen,uten at jeg har helt oversikt ::) Men det stemmer igrunnen bra med observasjonene at man får lavere gain.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    har ett spørsmål , i både pre og dac har jeg 12au7 rør, men jeg er jo blitt så glad i rør at jeg kunne tenkt meg på sikt å bytte om til 6922 i enten dac eller pre, hvor vil det gjøre størst forskjell ? og hvorfor er det eventuellt ett godt bytte ?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.693
    Antall liker
    11.862
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Aner ikke hvor det vil gjøre mest forskjell i lyden og aner heller ikke hvorfor det er et godt bytte :) bortsett fra om du har en masse 6922 rør i himen som du vil prøve ut..

    Men det er morsomt å prøve forskjellige ting så lærer du en hel del underveis også.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.693
    Antall liker
    11.862
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    samlanes skrev:
    Et Tweak tips til alle med An 2.1dac som eg har prøvd.

    På linjekortet rett ved siden av 6922/12au7røra set det 2stk ladelytter,som regel blackgate vil eg tru,men kan også feks vere cerafine som hos meg.
    Verdien er 470uf og 35volt.

    Fjernet dei for ca 1/2 år siden, lyden blei meir analog+eindel mindre gain uten desse lyttene.(tipper 3-5db mindre gain.)
    Satte dei tilbake for ca 1veke siden og lyden blei meir transistoraktig/kaldere.
    No er dei igjen fjernet for alltid hos meg.

    I mitt tilfelle er dacen ferdig innspillt til minste nanoorganisme,om mine cerafine lytter trenger ny innspilling etter lang tid på benken skal eg ikkje påstå så mykje om,men siden lydinntrykket er akkurat det samme denne gangen vil eg tru ei vekes bruk er nok.

    Dette tweaket gir ca akkurat samme utslag som skifte mellom et dårlig og godt rør.

    NB!!!!Til dei som evnt prøver tweaket,så må lytten merkes feks med tusjstrek fra print og opp på lytten.
    Snus den feil vei ved tilkobling vil den trulig eksplodere.

    Ein annen variant av tweaket er å sette inn ein filmkondis på 0,1uf(100nf) på den samme ladelytten,om ein feks liker lyden som den er,og trenger gain.
    Dette blei eg fortalt av ein med peiling på området,eg bare lodder inn og ut etter behov:)

    Mvh.
    Sjekket litt mer. Man introduserer negativ feedback i konstruksjonen - det er klart. Men er det ønskelig?
    Om man synes det låter bedre så er det ønskelig men her er hva Peter Q. skriver om det.
    The Negative Effects of Feedback

    The Problem
    Before his successful invention of recorded music, Thomas Edison had to arrive at the fundamental realization that sound can be entirely characterized in two dimensions. His first cylindrical recording was nothing more than a rough approximation of the changes in pressure amplitude (caused by the modulation of his voice) plotted against a constant timebase (generated by the steady turning of a crank). Crude as his technique may have been, sound was recorded and quite recognizably, reproduced. The limiting factor in Edison's first experience was not his idea, but his hardware; further refinements in the field of audio could come only from improvements in technique.

    Unfortunately, in the more than hundred years that have passed since the birth of recorded sound, engineers have clouded the simple definition of sound as changes in amplitude versus time by the use of such irrelevant (to music at least) ideas as frequency, phase, harmonics, intermodulation, etc. Such factors serve only to complicate the basic function of audio recording and reproducing equipment, and, to a certain extent, have stood in the way of the development of truly accurate audio components. Although the art and science of sound reproduction has progressed to a point Edison could never have imagined, only after shifting engineering priorities back to a study of the real components of real signals, will further substantial improvements be realized.

    Once, having established that all audio signals can be expressed as a change in amplitude over some period of time, or DeltaA/DeltaT, the function of all sound system equipment can be easily defined. For instance, an amplifier performs simple multiplication resulting in an output signal which can be expressed as G(DeltaA/DeltaT) or GDeltaA/DeltaT, where G is the gain of the amplifier and DeltaA/DeltaT is the input signal. From this representation it can be seen that all changes in amplitude must be magnified by the same factor (i.e. the Gain of the amplifier) and the time base (DeltaT) must remain unchanged, independent of all other considerations. This leads to the discovery of the only two families of real distortions that can and do exist in audio systems.

    Such amplitude distortion can assume two forms, harmonic and non-harmonic. Harmonic distortion (the most commonly and easily measured anomaly in audio components) is generally caused by non-linearities in the electrical characteristics of the amplification devices. Such distortion is "harmonic", as the number of zero crossings in the error wave form in an integral multiple of the number of zero crossings in the fundamental. Additionally, the value of the distortion signal will always be zero at the zero crossing point of the fundamental. A small amount of this type of distortion is inaudible as it does not drastically alter the shape of the waveform and does not affect the zero crossing point.

    Non-harmonic amplitude distortions are generally caused by network anomalies. Such phenomena as slew rate limiting, clipping, and transient distortions result in non-harmonic distortion components which not only alter the shape of the signal waveform, but can change the zero crossing point, as these elements may have some real value, when the input signal is at zero.

    This leads to the second major family of distortion; time base distortion. Time base distortion occurs when the DeltaT term of the signal equation is altered. The zero crossing point displacement described above is a form of time base distortion. Modulation of pulse width, or a change in the delay time between signal "events" also constitute time base distortions. These distortions are the most audible as our auditory system can more easily detect duration and delay than amplitude.

    The Audio Note No-Feedback Real Audio Amplifiers.

    The Audio Note amplifier range does not make use of any kind of feedback. As a result, they were neither designed for vanishingly small harmonic or low intermodulation distortions, but instead for minimal non-harmonic and time base anomalies.

    The Audio Note amplifiers are all using directly heated power triodes in their output stages, and miniature double triodes in their high-gain and driver stages. Their function were defined before their circuitry was conceived, as constant multiplication of amplitude over a totally non-varying time base, with a view to maintaining power output into a varying load.

    During the development of these amplifiers using direct heated power triodes, most accepted amplifier design practices had to be ignored, as investigations into their implementation showed circuits with variability of gain with amplitude, time and signal duration, as well as variability of time delay with amplitude, signal duration and signal delay. What has resulted are amplifier circuits which operate optimally and non-varyingly for all signal and load conditions. Where compromises have been necessary between maximally linear amplitude response, and optimum time base performance, the design parameters have always been adjusted to favour the latter. With the superior linearity and load characteristics of the directly heated power triode, whose circuit configurations naturally lend themselves to the defined functions.

    The design practices most obviously eschewed in the development of the Audio Note Real Audio amplifiers (using direct heated power triodes) is the use of negative or local feedback. Negative feedback, quite simply, is the application of an inverted portion of an amplifier's output signal to its input terminals. This "extra" signal is subtracted from the input and serves to reduce the effective amplifier gain (as the input signal is then smaller). In addition, steady state distortion is thought to be reduced as the out-of-phase distortion components contained in the feedback signal cancels out some of the errors created by the amplifier circuitry.

    This scheme presents two very obvious problems. Firstly, all amplifiers introduce some delay to passing a signal from its input, to its output and then back to its input. During this delay period, a feedback amplifier is operating at its natural (referred to as "open-loop") gain. It is not until this initial delay period is over, that the circuit begins to exhibit its intended operating ("closed loop") gain characteristics. There must be, by the very definition of a feedback system, some change in the gain factor G, during the transition from open to closed loop operation. This gain modulation would probably not be audible by itself, as the propagation delays of most good amplifiers are quite small, except that the increased gain of the amplifier during the initialization period results in a decreased maximum input capability before overload. Simply put, an amplifier which utilizes 20 dB of feedback (a relatively modest amount by modern standards) and requires an input of two volts to clip during closed loop operation, would overload with only two tenths of a volt input during the forward delay period. Once the amplifier is overdriven, it may take many times its delay period to become fully restored to normal operation. The distortion created by this condition has been commonly referred to as Transient Intermodulation Distortion (TIM), Dynamic Intermodulation Distortion (DIM), and Slew Induced Distortion (SID).

    In addition to this obvious form of feedback induced distortion, there exists another more subtle effect of signal regeneration. Because all amplifiers have some forward propagation delay, the fed back portion of the output signal will always lag behind the input. There is therefore a constant introduction of "out of date" information into the amplifier. Under transient conditions (which is what music is; transients), this results in the presentation of an error correction signal intended to reduce the distortion of an input signal which has already passed through the amplifier and is either already out of the circuit or well on the way out of the circuit. The signal present at the input by the time the feedback has arrived may bear no relation to the previous signal and thus will not be properly acted upon by the regenerated information. The current input signal is then distorted once, through the subtraction of an erroneous feedback waveform, and again by the amplifier. Additionally, the error signal present in feedback is passed through the amplifier and again fed back, with all of the newly created distortions, to make yet another trip through the circuit, until it is allowed to decay through successive attenuation. Thus, a distortion signal which originally may have lasted only a few microseconds, can pass through the amplifier enough times for its effective duration to have exceeded the threshold of human audibility. The mechanism originally designed to reduce audible distortion, actually, under transient conditions, serves to regenerate, emphasize and, in fact, create distortion.

    Because our Real Audio triode amplifiers operate totally without signal feedback, such distortion regeneration does not take place. The circuits have been designed for maximum linearity without corrective mechanisms, and thus responds as easily to transient signals as it does to steady state waveforms. The amplifiers make no attempt to reverse the path of time in order to correct their own errors. Those distortions created by these circuits (which are almost entirely harmonic in nature) are allowed to pass only onto the loudspeaker, and not back to the input.
    Despite the absence of feedback, the forward propagation delay of all our amplifiers has received much attention. All our output transformers have been designed using this criterion, obviously with a keen eye on cost. It is obvious that if this delay is not absolutely invariant, for all conditions, the DeltaT component of the input signal will not be accurately preserved. Thus, those factors which determine delay have been carefully observed and stabilized. In addition, the operation of all amplification stages at nearly constant power, independent of signal conditions, i.e. Class A operation at every stage, greatly contributes to the symmetry and linearity of our circuits.

    It is, however, not enough for an amplifier to operate linearly by itself. In order to minimize audible distortions, the device must be able to operate as well into a real loudspeaker as it does into a laboratory resistive load.

    In order to adequately control the cone excursions of the loudspeaker and to optimize power transfer, the effective output impedance of the amplifier should be as far below the impedance of the load as possible. The ratio of these two impedances is referred to a damping factor, usually referenced to an eight ohm speaker. Thus, a damping factor of eighty reflects an amplifier output impedance of one tenth of one ohm. The design of the output transformer is extremely critical, and taps on the output are normally provided to match the load impedance best possible.

    A problem in the normal expression of damping factor is that its measurement is performed using steady state signals. This results in a factor relying quite heavily on the action of an amplifier's feedback. The damping ability of an amplifier under transient conditions, before the feedback mechanism has been able to reach, is only accurately expressed as the steady state damping factor divided by the feedback factor. Thus, an amplifier with twenty decibels of feedback and specified damping factor of one hundred, has a damping value of only ten under transient conditions. This not only reduces the amplifier's ability to control the cone movement, but allows voltages created in the speaker voice coil to mix with the output signal and enter the amplifier's feedback system. In this condition, distortions created by the speaker's motion are not only unattenuated, but are emphasized through feedback regeneration.
    Audio Note Real Audio, no-feedback amplifier's damping ability remains constant at all signal conditions.

    An investigation is underway to fully explain the relationship between damping factor, real world power output and amplifier feedback. This will take some time. In the meantime, the only amplifiers available on the market to fully fulfill the criteria set, amplitude against time, with as little change as possible, are the non-feedback amplifiers from Audio Note.

    Peter Qvortrup

    All material copyright Audio Note (UK) Ltd., unless otherwise stated. Audio Note (UK) Ltd. reserve the right to change, modify, add to, or remove any of the content of this site at any time without prior notice. Further, images on this site may differ from current models or specifications.
    Så kan en beregne for "noen" rør her.
    http://www.pentodepress.com/home/amplifier-calculators/cathode-capacitor/
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn