Ser at bambadoo ga deg et utfyllende svar.Cobra2 skrev:Sammenliknet noen forskjellen i spenning etter likeretteren?
Om ikke spenningen ut ble justert, vil jeg ikke anse at det er rørtypen i seg selv som gjorde "forbedringen".
Arne K
Joda. Du kan svare for meg også ihvertfall. Jeg opplever det samme. En annerledeshet som jeg helt klart opplever som en forbedring. EZ har kommet for og bli i Gruva.JanR skrev:Bam har jo ett poeng, hvis jeg ikke misforsto.
Mange ganger tolker vi forskjellig/annerledes som "bedre", tror jeg.
I det her tilfellet, vel når det gjelder EZ rør så er det her hos meg både forskjell og til det bedre
Kan ikke svare for alle andre.
/jan
Annerledes hos meg ble også bedre. ;DJanR skrev:Bam har jo ett poeng, hvis jeg ikke misforsto.
Mange ganger tolker vi forskjellig/annerledes som "bedre", tror jeg.
I det her tilfellet, vel når det gjelder EZ rør så er det her hos meg både forskjell og til det bedre
Kan ikke svare for alle andre.
/jan
Feilen ligger vel hos dac eller cd-drev? Skurringen kom jo når du koblet dac inn?patro skrev:Har problemer med litt skurr ved bruk av volumpotmeteret på M2en i høyre kanal. Men kun når DAC er koblet til kanalene (tar jeg ut signalkabelen mellom dac og M2 i høyre kanal blir skurret borte), og uansett hvilken inngang jeg velger å sette DACen i. Kablene er sjekket, alt OK!
Regner med at signalet fra DACen er konstant, og at bruk av volumkontroll på M2 ikke skulle påvirke DACens signal, og at problemet faktisk ligger hos M2? Og siden det kun skurrer når jeg bruker volumkontrollen, ikke når jeg har stilt inn på ønsket volum, regner jeg med at det ikke er en rørfeil (da ville vel skurret vært konstant?) - men hva kan det være? Noen tips?
Edit: har nå også brukt annen kilde, og da er det ikke noe skurring. Dermed tviler jeg på at feilen ligger i effekt - eller forforsterker. Hadde blitt glad for eventuelle forslag om andre tester ...
Per A
Det er nok ikke cd-transporten, når jeg kobler fra den, er det likevel den samme skurringen. Den er ikke sterk, og merkes best når jeg ikke spiller CD samtidig. Det er egentlig ikke noe stort problem, bortsett fra at det kan være tegn på noe som er i ferd med å ryke ... Jeg har tenkt å bytte rør i DACen for å sjekke om det kan være grunnen, men synes som sagt høres det litt rart ut.JanOlav skrev:Feilen ligger vel hos dac eller cd-drev? Skurringen kom jo når du koblet dac inn?
Har du forsøkt bare cd-drev?
Du skriver dette: Har problemer med litt skurr ved bruk av volumpotmeteret på M2en i høyre kanal. Men kun når DAC er koblet til kanalene (tar jeg ut signalkabelen mellom dac og M2 i høyre kanal blir skurret borte), og uansett hvilken inngang jeg velger å sette DACen i. Kablene er sjekket, alt OK!patro skrev:Det er nok ikke cd-transporten, når jeg kobler fra den, er det likevel den samme skurringen. Den er ikke sterk, og merkes best når jeg ikke spiller CD samtidig. Det er egentlig ikke noe stort problem, bortsett fra at det kan være tegn på noe som er i ferd med å ryke ... Jeg har tenkt å bytte rør i DACen for å sjekke om det kan være grunnen, men synes som sagt høres det litt rart ut.JanOlav skrev:Feilen ligger vel hos dac eller cd-drev? Skurringen kom jo når du koblet dac inn?
Har du forsøkt bare cd-drev?
Da er kabler byttet, har også brukt forskjellige kabler, og skurret er alltid identisk og alltid i samme, høyre, kanal ...JanOlav skrev:Prøv å bytte om på kablene, fra høyre til venstre.
En av mine favoritter, AN og KlipschOlbor skrev:Slik ser det ut hos meg om dagen! Spiller fantastisk!
Mvh. Ole
Har hørt endel på Meishu, hadde en på "hjemelån" en god stund. Ble da brukt på Khorn.GisleB skrev:Er som sikkert mange har fått med seg ganske Audio Note frelst etter hva jeg opplevde hva denne OTO phono SE gjorde med lyden hos meg . Men har et spørsmål .
Audio note Meishu, den er oppgitt til 2x9Watt, altså mindre en OTO. Er denne virkelig "svakere" nen OTO SE ? Synes nå på bilder at den har større utgangstrafoer, og at det er mer av alt, men kan jo ta feil her.
Watt er jo Watt sier mange, men jeg velger å tro at Meishu vil få enda bedre kontroll på mine Glenair en OTOen har selv med mindre oppgitt watt..
Noen som har litt erfaring med begge ?
Er meget fornøyd med OTOen men det er klart den må slippe litt taket på bassen/fastheten når jeg spiller litt høyt. Og jeg lurer litt på hva forsjellen er til Meishu.
Mm jaØivindJ skrev:Hører vel litt mer faving av lyden med OTO`n, og litt mer gjennomsiktighet med Meishu.
Slik det var(imo) med OTO Vs 2A3 ampen.
?
Er veldig enig i den beskrivelsen.ØivindJ skrev:Hører vel litt mer faving av lyden med OTO`n, og litt mer gjennomsiktighet med Meishu.
hvis du kommer over 13d5/ecc82 fra brimar i cleartop versjonen laget av std fabrikken så slå til, jeg har også ett par 13d5 rør slik som du har og de blir bedre etter en del timer, dette er lang levetidsrør også så gode rør til en god prissamlanes skrev:Snakket med olof her om dagen,og spurte litt om pris på div til dac.
Jeg har tweaket litt vel masse i det siste,og lyden har ikkje vert god nok,så midt i samtalen med olof,tipset han meg om å fjerne 2stk mundorf 47+47uf lyttene på linjekort,ved ecc82 røra.
Det gjorde dacen mørkere/varmere enn noen gang,og faktisk med enda litt bedre oppløysing enn før.
Dette tipset skulle eg fått for lenge siden
Uten tvil det beste enkelt tweaket eg har gjort i dacen.
Har også kjøpt inn Brimar 13d5,made in england,O getter(ecc82)men telefunken smooth plate røra er hakket bedre.
Har kun spillt ca 10t på brimar riktignok,så litt kan vel fortsatt skje.
Bestillte 2stk 470uf/16v black gate fk,som skal inn iplassen for elna silmic,kanskje det blir til det bedre.
Mvh.
Interessant. Nå husker ikke jeg ecc82 kretsen siden jeg skrapet den for en stund siden, men å fjerne de kondisene introduserer endel feedback tror jeg? - det er fullt mulig jeg er totalt på bærtur her siden jeg ikke har kretsen foran meg. Anyway det er fyfy iflg. AN men om det låter bedre så er det helt supert.samlanes skrev:Snakket med olof her om dagen,og spurte litt om pris på div til dac.
Jeg har tweaket litt vel masse i det siste,og lyden har ikkje vert god nok,så midt i samtalen med olof,tipset han meg om å fjerne 2stk mundorf 47+47uf lyttene på linjekort,ved ecc82 røra.
Det gjorde dacen mørkere/varmere enn noen gang,og faktisk med enda litt bedre oppløysing enn før.
Har også kjøpt inn Brimar 13d5,made in england,O getter(ecc82)men telefunken smooth plate røra er hakket bedre.
Bestillte 2stk 470uf/16v black gate fk,som skal inn iplassen for elna silmic,kanskje det blir til det bedre.
Mvh.
Gitt opp å spørre PQ om noe som helst, det meste er fyfy iflg den mannenbambadoo skrev:Anyway det er fyfy iflg. AN men om det låter bedre så er det helt supert.
Att ta bort dom två (skall vara 100uF enligt orginal schemat) introduserar inte feedback.bambadoo skrev:Interessant. Nå husker ikke jeg ecc82 kretsen siden jeg skrapet den for en stund siden, men å fjerne de kondisene introduserer endel feedback tror jeg? - det er fullt mulig jeg er totalt på bærtur her siden jeg ikke har kretsen foran meg. Anyway det er fyfy iflg. AN men om det låter bedre så er det helt supert.samlanes skrev:Snakket med olof her om dagen,og spurte litt om pris på div til dac.
Mvh.
470uf BG-n er veldig bra som katode kondis.
Ahh, takk for oppklaringen Mr OKarlsson skrev:Att ta bort dom två (skall vara 100uF enligt orginal schemat) introduserar inte feedback.bambadoo skrev:Interessant. Nå husker ikke jeg ecc82 kretsen siden jeg skrapet den for en stund siden, men å fjerne de kondisene introduserer endel feedback tror jeg? - det er fullt mulig jeg er totalt på bærtur her siden jeg ikke har kretsen foran meg. Anyway det er fyfy iflg. AN men om det låter bedre så er det helt supert.samlanes skrev:Snakket med olof her om dagen,og spurte litt om pris på div til dac.
Mvh.
470uf BG-n er veldig bra som katode kondis.
Sattes bara där för att få lite mer pulver i den gamla oregulerade PSUn.
Mvh
O
Da er jeg med, litt i overkant travelt når jeg leste de foregående postene :-\Karlsson skrev:Jan du behöver inte loddebolt till det.
Dom skall bara bort så en avbitare funkar fint.
OBS! Vi pratar om 2X100uF 450V på L2 12AU7 linjekortet nu alltså!
O
M2 pren kan "uppgraderas" lite med avbitare den med!JanR skrev:Da er jeg med, litt i overkant travelt når jeg leste de foregående postene :-\Karlsson skrev:Jan du behöver inte loddebolt till det.
O
Men...det er muligheter for å "leke" litt med M2 linjekort også ?
Alt på eget ansvar selvsagt
/jan
Var de to jeg tenkte på ja.Karlsson skrev:M2 pren kan "uppgraderas" lite med avbitare den med!JanR skrev:Da er jeg med, litt i overkant travelt når jeg leste de foregående postene :-\Karlsson skrev:Jan du behöver inte loddebolt till det.
O
Men...det er muligheter for å "leke" litt med M2 linjekort også ?
Alt på eget ansvar selvsagt
/jan
På eget ansvar så klart. Sitter två (0,33uF tror jag) på ingångssidan av linjekortet som med fördel kan tas bort.
Monterades där på grund av några tokiga regler i UK på 90talet. Ta för all del inte bort 0,47uF på utgångssidan bara! Finns massa mer man kan göra. Men jag har hört rykten om att det finns planer om ett nytt M2 6SN7 linjekort. Det kommer säkert bli helt topp utan en massa onödiga komponenter.
O
Absolutt. All ære til de guttabambadoo skrev:Ja hadde litt kontakt med Olof om det tidligere. Veldig hyggelig å se at UA oppdaterer tweaks sidene sine. De er veldig bra.