Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    når man begynner å skjønne skjemaer, ser man hvor krøkkete noen av kretsene er, og da vil man selvsagt videre
    de er nermest designet for å øke deleforbruket
    men i de seneste kretsene har de "modernisert" seg kraftig
    mvh
    Leif
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Det siste innlegget ditt var litt mer konstruktivt, Leif. ;)

    Du har sikkert rett i det, men så lenge det spiller bra og er stabilt, er jeg fornøyd. Jeg skjønner iallefall ikke en drit av bygging og skjemaer.

    Mvh. Ole
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Olbor skrev:
    LMC skrev:
    KIT´ene deres er en honeytrap for å lokke folk inn i garnet med delekjøp og stæsj som PQ har hamstret i årevis med akutt leveringsunderskudd som følge
    deretter er det bare å charge med møkkagreip!
    mvh
    Leif
    Det er feil.

    Så. Da kan vel du pelle deg ut sv tråden?
    Hook, line and sinker!
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Du er i siget Leif ;D


    LMC skrev:
    når man begynner å skjønne skjemaer, ser man hvor krøkkete noen av kretsene er, og da vil man selvsagt videre
    de er nermest designet for å øke deleforbruket
    men i de seneste kretsene har de "modernisert" seg kraftig
    mvh
    Leif
    Og ja, ser ut som kanskje PQ/AG har "skjerpet" seg, litt iaf.
    Så det er vel håp.

    /jan
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    utrolig hva en friskerklæring fra AHUS gjør med selvtilliten ;D
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ha-ha
    har blitt kalt for mye rart, men feig er vel neppe det mest treffende ::)
    hvilket standpunkt har så Guruen fra Haugenstua da
    hvor mange AN apparater har du...de må jo være rørverdenens svar på Accuphase :eek:
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kontrastvæske, vann og tørre brødskiver
    høydepunktet var da kona kom med sushi til middag og da jeg leksa opp hele slagavdelingen for råtten koordinering ogh at jeg faktisk var kunde der!
    den satt lover jeg deg! 8)
    mvh
    Leif
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    LMC skrev:
    kontrastvæske, vann og tørre brødskiver
    høydepunktet var da kona kom med sushi til middag og da jeg leksa opp hele slagavdelingen for råtten koordinering ogh at jeg faktisk var kunde der!
    den satt lover jeg deg! 8)
    mvh
    Leif
    hehe. boller og brus samt flagging når du forlot avdelingen ;D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.995
    Antall liker
    10.923
    Torget vurderinger
    10
    LMC skrev:
    kontrastvæske, vann og tørre brødskiver
    høydepunktet var da kona kom med sushi til middag og da jeg leksa opp hele slagavdelingen for råtten koordinering ogh at jeg faktisk var kunde der!
    den satt lover jeg deg! 8)
    mvh
    Leif
    Amatør du også ;D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.995
    Antall liker
    10.923
    Torget vurderinger
    10
    65finger skrev:
    LMC skrev:
    kontrastvæske, vann og tørre brødskiver
    høydepunktet var da kona kom med sushi til middag og da jeg leksa opp hele slagavdelingen for råtten koordinering ogh at jeg faktisk var kunde der!
    den satt lover jeg deg! 8)
    mvh
    Leif
    hehe. boller og brus samt flagging når du forlot avdelingen ;D
    Tenker du på når han forlater avdelingen for Audio Notes venner?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    65finger skrev:
    LMC skrev:
    kontrastvæske, vann og tørre brødskiver
    høydepunktet var da kona kom med sushi til middag og da jeg leksa opp hele slagavdelingen for råtten koordinering ogh at jeg faktisk var kunde der!
    den satt lover jeg deg! 8)
    mvh
    Leif
    hehe. boller og brus samt flagging når du forlot avdelingen ;D
    he-he
    jeg satte i alle fall ny rekord i utskrivelse etter resultatet av siste undersøkelsen
    papirene var klare da jeg kom opp igjen fra cardiologene! ;D
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.995
    Antall liker
    10.923
    Torget vurderinger
    10
    Det var bra :)

    Men hva gjør jeg med preampen?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    venner? ::)

    seriøst HEL, vet ikke hva du kan gjøre for å senke utgangsimpedansen i pre...bytte rør antakelig
    prøv først og se hva du synes...om problem ; ta det der og da
    mvh
    Leif
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    LMC skrev:
    seriøst HEL, vet ikke hva du kan gjøre for å senke utgangsimpedansen i pre...bytte rør antakelig
    prøv først og se hva du synes...om problem ; ta det der og da
    mvh
    Leif
    Greit sted å begynne.
    Det er ikke allverden jobb å lage ett nytt linjekort med for eks 5687, hvis det kan hjelpe ?
    10-12 komponenter, ca. 1/3 av hva som sitter der pr i dag ;)

    /jan
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.995
    Antall liker
    10.923
    Torget vurderinger
    10
    Da tar jeg det etter at jeg har fått input fra Nelson Pass. Skjønner at alt kan løses. Takk for hjelp så langt Leif og Jan. :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    HEL:

    M2 m/light linjekort (6SN7) For ordens skyld, original kortet til venstre ;)







    Og det låter ikke feil.


    Det her er L2 m/light linjekort (5687)



    /jan
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.819
    Antall liker
    1.396
    Hva var ditt inntrykk av lydforskjellen mellom 5687 og 6SN7? Har prøvd begge rørene selv og endte tilslutt opp med 6SN7. Selv om lyden av 5687-røret hos meg var mer presist med bedre kontroll, mer stabilt lydbilde og fastere bass, så var det ett eller annet med den store utadvendte mellomtonen til 6SN7 som vant meg over. Alle innspillingene ble liksom litt mer "Mercury Living Presence".
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    oktal rør er de mest mikrofoniske
    gå for de reneste og enkleste kretsene imo
    mvh
    Leif
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.819
    Antall liker
    1.396
    Oktalene er kanskje mer mikrofoniske, men er det mikrofonien i røret som lager en "framoverlent" mellomtone tro? Hmmm. Uten signalkilder og musikkopptak i den absolutte toppklasse kan det jo uansett være fordelaktig å "tune" lyden litt etter behag også.

    V
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    VB skrev:
    Hva var ditt inntrykk av lydforskjellen mellom 5687 og 6SN7? Har prøvd begge rørene selv og endte tilslutt opp med 6SN7. Selv om lyden av 5687-røret hos meg var mer presist med bedre kontroll, mer stabilt lydbilde og fastere bass, så var det ett eller annet med den store utadvendte mellomtonen til 6SN7 som vant meg over. Alle innspillingene ble liksom litt mer "Mercury Living Presence".
    M2 m/6SN7 vs L2 m/5687 så foretrekker jeg helt klart 6SN7. Litt "feitere" og mere "rør'ish" det 6SN7 røret. Tenker på originale pre's og med original linjekort.

    I en enklere krets (linjekort) så er det nesten hips om haps, nesten.
    L2'n som står her vs M2 (bortimot identisk "light" linjekort) er forskjellen mindre men den er der.
    Låter overraskende likt når sant skal sies. En tøddel feitere er det med 6SN7, men som sagt ikke så stor forskjell som jeg trodde det skulle være. Sånn er det her hos meg iaf.

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    LMC skrev:
    oktal rør er de mest mikrofoniske
    gå for de reneste og enkleste kretsene imo

    mvh
    Leif
    Du har selvsagt ett poeng der Leif. Nå sliter ikke jeg med mikrofoni, hverken i pre eller 2A3 ampen som er 6SN7 bestykket. Men sånn generelt så er nok "større" rør mere utsatt.

    Var litt bekymret for akkurat det/støy/mikrofoni når light linjekortet ble satt inn men ikke noe problem, så langt.

    /jan
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.995
    Antall liker
    10.923
    Torget vurderinger
    10
    hel skrev:
    Da tar jeg det etter at jeg har fått input fra Nelson Pass. Skjønner at alt kan løses. Takk for hjelp så langt Leif og Jan. :)

    Her er svaret:

    There is no spec on the maximum output of the AudioNote, and it
    doesn't appear to have balanced outputs, so I think you're going to
    end up with the 4X25 approach.


    Her er bruksanvisningen:

    http://www.firstwatt.com/pdf/prod_f4_man.pdf


    Når det gjelder speccene på min M2 line så vet jeg ikke om de samsvarer med de som ligger på Audio Note sine web sider. Min M2 er kanskje 6-10 år gammel?


    Er veldig takknemlig hvis noen kan skumme gjennom manualen til First Watt F4 og konkludere hvorvidt det matcher eller ikke.

    :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.365
    Antall liker
    11.163
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei hel. Har ikke sjekket spørsmålene dine skikkelig. Har vært på tur i helga og nettopp kommet hjem..

    Kommet hjem ja.. Til min forskrekkelse var det infernalsk varmt i stua. Har endel glass så det er ikke helt unormalt. Men dette var en trykkende varme.

    Så må jo selvsagt anlegget skrus på... Men det var på... Ikke rart det er varmt her inne . Og alt virket finfint.
    Da kan jeg kanskje gå ut fra at forsterker etc. er rimelig stabil og 100% friskmeldt?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.995
    Antall liker
    10.923
    Torget vurderinger
    10
    Flott. Jeg sitter på verandaen akkurat nå og leser alle tre 6moons artiklene om F4 for nte gang. (printet på papir og med rød tusjpenn i hånda)
    Har også manualen her. Et stykke ut i den fortelles det at: "inngangskapasitansen er svært lav noe som gjør at den lett kan drives av rørpreamper" det står også: "the amplifier is largely indifferent to the source impedance of your preamp, so a high source impedance is not a problem".

    Jeg blir ikke klokere, men jeg regner med dere blir det?

    :)
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    hel skrev:
    Lurer på noe ifb M2 preampen min. Tidligere i denne tråden fikk jeg råd om ikke å drive subbene med preampen da de stjeler dynamikk. Nå har jeg ikke subber lenger men skal kjøre 4 kanaler. Jeg har bestilt 1 stk F4 til ;D ;D ;D
    Altså: planen er å kjøre 2 stk F4, en på hver side i et biamping oppsett.

    Er det noen som vet hvordan dette vil fungere? Her er litt info og speccer:

    I følge manualen har First Watt F4 (2x25 watt uten feedback) en dempefaktor på 40 og input på 47k ohm med svær lav kapasitans (output impedansen er på 0,2 ohm). Input gain er på 0. (Man kan også kjøre dem som 100 watts monoblokker med dempefaktor på 20.)

    AN preampen har doble pre out og følgende speccs:
    Input Impedance 100kO
    Gain @ 1kHz 23dB, feedback off
    16dB, feedback on
    Input Sensitivity (for 1V output) 70mV, feedback off
    150mV, feedback on
    Output Noise (rms) < 0.4mV, unweighted feedback off
    Output Impedance 5kO, feedback off
    2.5kO, feedback on
    Tube Compliment 1x 6SN7, 1x 6X5, 1x ECL82
    Dvs at om du har sving på 2Vrms ut fra cd spillern (som normalt) så blir dette ca 28Vrms på full pupp ut av AN preampen uten feedbackloopen koblet inn. Det tror jeg er nok til å drive F4 ampen som stereotrinn, men er ikke helt sikker på hva som skjer når du monokobler to F4 kanaler.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.995
    Antall liker
    10.923
    Torget vurderinger
    10
    Og jeg driver i dag 1 stk F4 med AN M2 line og det låter fantastisk.

    Det jeg lurer på er hvordan AN preampen vil fungere med 2 stk F4. Her er det 3 muligheter:

    1) Biamping, 4x25 watt

    2) Monoblokker koblet balansert, 100 watt i 8 ohm pr stk, dette går ikke da M2 ikke er balansert :( kanskje jeg må ha ny pre? :)

    3) Monoblokker singel ended koblet parallelt på input og output, 100 watt i 2 ohm, hvis jeg har forstått rett så får jeg ikke flere watt men fire ganger så mye dreiemoment og mindre forvrengning
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    hel skrev:
    Og jeg driver i dag 1 stk F4 med AN M2 line og det låter fantastisk.

    Det jeg lurer på er hvordan AN preampen vil fungere med 2 stk F4. Her er det 3 muligheter:

    1) Biamping, 4x25 watt

    2) Monoblokker koblet balansert, 100 watt i 8 ohm pr stk, dette går ikke da M2 ikke er balansert :( kanskje jeg må ha ny pre? :)

    3) Monoblokker singel ended koblet parallelt på input og output, 100 watt i 2 ohm, hvis jeg har forstått rett så får jeg ikke flere watt men fire ganger så mye dreiemoment og mindre forvrengning
    1) Da må AN pre drive dobbelt så mye inngangskapasitans. Blir det hørbart kan feedbackloopen på AN preen kobles inn. Da takler den det bedre.
    2) Du kan konvertere et SE linjesignal til balansert gjennom en trafo. Lundahl har slike. Det jeg lurer litt på er om du ikke trenger dobbelt så mye sving fra AN preen om to SE F4 kanaler kobles til en balansert kanal(monotrinn). I så fall kan det bli litt marginalt selv med 3Vrms ut fra dacen.
    3) Det blir ganske likt biamping hva kravene til AN preen angår, hvis jeg forstår det riktig.

    Du får ta det overstående med en klype salt. Har ikke stålkontroll på dette her.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.995
    Antall liker
    10.923
    Torget vurderinger
    10
    Når jeg sammenligner M2 med Pass Labs egen transistor preamp så er utgangsimpedansen som følger:

    M2: 5000 ohm uten feedback og 2500 ohm med feedback
    Pass Labs XP 10: 150 ohm som singel ended (og 1000 ohm balansert)

    Kan det være korrekte data? At AN M2 har så høy utgangsimpedans i forhold til Pass Labs?

    Hvordan fungerer dette egentlig? Betyr den høye utgangsimpedansen at det er mer motstand i signalet fra AN (mindre gain) og at en 4 kanalers eller parallelkobling av to stereotrinn vil motta mindre kraft (dynamikk)?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ja det er ganske vanlig at rør-preamper har høyere utg imp. og ikke er så gode til å drive lave impedanser ("nesten kortslutning")
    mvh
    Leif
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    AN M2 har ikke så uvanlig impedans ut iforhold til lignende rør-preer tror jeg,som Leif skriver.
    Men syns ikke du trenger miste nattesøvnen av regler og tall Hel ;) ,i praksis er det ofte mye som fungerer fint som mange teoretikere mener ikke skal fungere,tørre å prøve tror jeg er et greit motto innen hifi. Spiller det musikk ? ! , ja da driter ivertfall jeg i teori :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    "if it sounds right, it probably is" ref Gary Dews i Borderpatrol
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    JanR skrev:
    M2 m/6SN7 vs L2 m/5687 så foretrekker jeg helt klart 6SN7. Litt "feitere" og mere "rør'ish" det 6SN7 røret. Tenker på originale pre's og med original linjekort.

    I en enklere krets (linjekort) så er det nesten hips om haps, nesten.
    L2'n som står her vs M2 (bortimot identisk "light" linjekort) er forskjellen mindre men den er der.
    Låter overraskende likt når sant skal sies. En tøddel feitere er det med 6SN7, men som sagt ikke så stor forskjell som jeg trodde det skulle være. Sånn er det her hos meg iaf.

    /jan
    Jeg også er veldig glad i 6SN7 røret ;) Synst ofte det virker å ha en større mellomtone enn alle de mindre røra,mulig det er mikrofoni for alt jeg vet,men jeg synes ofte det virker som der blir større plass i mellomtoneområdet til diverse klangfarger,jepp me likes too :)

    Vil igrunnen anbefale deg å begynne med loddebolten,viss ikke du allerede er igang,for min erfaring er at småkomponentene i kretsen rundt røret har minst like mye å bety tonalt som forskjel på rør,ingen motstander eller kondiser er perfekte,de har alle sin lydsignatur,og jeg tror grunnen til at du oppfatter den enkle versjonen med 5687 og 6SN7 som såpass like er fordi det ser ut for meg som det er brukt akkurat samme komponentene på de 2 korta.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn