Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    DAC5 var den første uten filter og resampling, den kom vel ut i 1997(?), finner ikke tilbake til artikkelen, fant den på enjoy the music om dac5.

    Men for å kaste inn en liten brannfakkel, hvorfor høres de filterløse dacene til audio note så bra ut, når de måler enorme mengder med
    jitter?

    CD-spiller 4.1x:

    712an.AN41fig11.jpg
     
    Sist redigert:

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Jeg holdt på å begå den tabben og selge dacen min, aner ikke hva jeg tenkte på. :p
    Jeg hadde vel kommet dit hen at jeg ville prøve noe nytt, har hatt utstyret så lenge så man begynner å innbille seg at alt annet er mye bedre.
    Jeg solgte Rega Planet 2000 (idioti kalles slikt), og kjøpte meg en ny brukt cd spiller. En blytung sak med rør som lyder navnet Advance Acoustic.

    Jeg koblet opp nye spilleren, og joda, den gjorde seg ikke helt bort, litt feitere lyd, mere tyngde i bass. Så jeg tenkte at den duger, jeg spiller mest vinyl, så om jeg selger dac så får jeg bedre hylleplass til DVD spiller og slikt.

    Etter fire uker (minst) så var det en fyr som var interessert, han ville låne den med seg for å teste den i eget anlegg.
    Jeg tenkte at det hadde jo vært moro å høre hvordan det låt med dacen oppkoblet, hadde jo ikke hørt. Dumt å selge uten å vite hvordan det spilte sammen.

    HELDIGVIS AT JEG GJORDE DET!
    Absolutt alle parametere ble bedre, stemmene ble ikke grøtete, Katie Mehlua hørtes ikke mere ut som Amanda Lear, men hun fikk tilbake den deilige, organiske og sensuelle stemmen sin.
    Bassen ble strammet opp, det ble en sammenheng i lydbildet som ikke var der via Advance Acoustic.
    Detaljene og stereo formidlingen kom bedre frem etc. etc. etc.

    Cd spilleren funker alene uten dac, den minner meg om EC i spillestilen, kan også leke seg med rør, men den ble grundig parkert med dacen inkoblet.


    AN dacen min har jeg levd sammen med i en god del år nå, og den kommer til å forbli hos meg i lang tid, det er sikkert!:D
     
    Sist redigert:

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Enda godt du tok til vett J.O :)

    Holdt på å selge min også, brrr. Galskap !

    /jan
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har solgt to... Men treff endelig blink med den jeg har nå. Den forrige har stort potensiale, men følte ikke for å begynne ifra bunnen. Så var jeg så heldig å finne en som var strukket litt og da får jeg sjelero.

    Vedr målinger... Se på vinyl. Måler tidvis ræva, men spiller bra. Hadde en dac som måler bortimot perfekt på lån. Jan R og hørte denne. Og den låt helt for jæ for å si det rett ut. På tross av alle jitterkorrigeringer , upsamplinger mm som den dac'en hadde... Bare et ord på den dac'en : FYSJ.... Dessto mer glad i AN. :)
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Vel, jeg skjønner godt hva dere mener, når jeg bruker canal digital tuneren til min dac, det låter mer analogt, men grøtete og udynamisk. To teorier jeg har ang. audio note dacene er:

    1. dacene er bygd rundt dette med uten filter og upsampling? og dette blir ikke det samme på andre dacer der ute?
    2. Har lest rundt på nettet at det jitter er ikke jitter men oppstår i flere former, og audio note dacene eliminerer "feil" type jitter?
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har solgt to... Men treff endelig blink med den jeg har nå. Den forrige har stort potensiale, men følte ikke for å begynne ifra bunnen. Så var jeg så heldig å finne en som var strukket litt og da får jeg sjelero.

    Vedr målinger... Se på vinyl. Måler tidvis ræva, men spiller bra. Hadde en dac som måler bortimot perfekt på lån. Jan R og hørte denne. Og den låt helt for jæ for å si det rett ut. På tross av alle jitterkorrigeringer , upsamplinger mm som den dac'en hadde... Bare et ord på den dac'en : FYSJ.... Dessto mer glad i AN. :)
    Er nok sikkert små forskjeller ute og går på dacene, ingen er jo helt klin like. ;)
    De må også matche sammen med drevet og resten av anlegget.
    Godt du fikk det til med den tredje! :D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Den tredje fungerte idiot bra her. Nesten så jeg vurderte å hive ut fyren å beholde dac'n ;)

    /jan
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Den tredje fungerte idiot bra her. Nesten så jeg vurderte å hive ut fyren å beholde dac'n ;)

    /jan
    Det synes jeg du skulle ha gjort, det var jo bare rett og rimelig etter at du fikk lov til å teste den i eget oppsett. :cool:
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Hehe det syns du.
    Seriøst, ikke ofte jeg får hakeslepp og/eller blir revet med....det gjorde jeg av den der.

    Så er det ett snev at fornuft i vår lille venn hcs så holder han godt på den dac'en ;)

    /jan
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hehe det syns du.
    Seriøst, ikke ofte jeg får hakeslepp og/eller blir revet med....det gjorde jeg av den der.

    Så er det ett snev at fornuft i vår lille venn hcs så holder han godt på den dac'en ;)

    /jan
    Hehe, lille venn meg skal nok holde på denne en stund ja...En av de beste dac'ene jeg har hørt, uansett pris..
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Apropo matching av drivverk, noen her som har testet/hørt m2tech sine usb drivverk sammen med audio note dac?
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som Roberth har rett i at filter blei fjerna på dacene i 97.
    I testen av 3.1x i Fidelity nr 8,nevner Rognlien også 97 som første året uten filter.
    Står faktisk i første linja på innledningen til testen.

    Mvh.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.366
    Antall liker
    11.163
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er vel snakk om både digital filter og analog filter.
    De fjernet digital filtrering først og hadde en anelse analog filtrering i noen år. Senere fjernet det hele skiten :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Så slipper vi flere misfortåelser.

    Analogue Filter Removal and I/V Interface Reset - Since May 2003 none of the DAC models starting with the DAC2.1x have had analogue filter. All previously made 1xoversampled DACs can upgraded to have no analogue filter as well.

    Dig. filter borte fra 97. Ref. samlanes

    /jan
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Først kom DAC5(1997) uten filter og deretter kom resten av gjengen etterhvert uten filter.
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.819
    Antall liker
    1.396
    Spørsmål om jording av utgang

    Hei!

    Det er vel flere her på denne vennetråden som har enten konvertere eller forforsterkere fra AudioNote med utgangstrafoer. Er det i såfall noen som kan si meg om minus på phonoutgangene er jordet til chassis eller om de bare flyter fritt sammen med trafoene for å si det sånn?

    Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg har et par AN 5:1 trafoer i en hjemmelaget forforsterker som har vist seg å gi minst brum både med og uten jord alt etter hvilken effektforsterker jeg har prøvd dem på.

    Vennlig hilsen
    Vidar
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.036
    Antall liker
    2.131
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Min AN dac er på vei ut av huset.
    Men jeg skaffer meg en ny tenker jeg, type stort kabinett med plass til oppgraderinger. Har trafoer mellom dac board og analog board liggende. Så jeg er et stykke på vei.
    Er det noen som har formening om analogkortet i AN dac'er?
    6922 rør vs 12au7 vs 5687?
    Personlig er jeg litt begeistret for 12au7.
    Ser ikke bort ifra at noen har skrevet noe om dette før, så vis meg gjerne hvor

    Håvard
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.366
    Antall liker
    11.163
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    6922 driter du i... Det er for "hifi"'ish... Jeg bruker nå 6463 i parallell i min dac.. Har droppet I/V trafoene. Ble dynamikk drepere i mine ører...
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.036
    Antall liker
    2.131
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ok, takker for tips.
    Kjenner ikke disse rørene, men jeg tenker da at analogkortet må bygges med verdier på motstander og kondiser for å passe dette røret?

    Håvard
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.366
    Antall liker
    11.163
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    6463 er mer eller mindre 5687 men en annen "pinout".
    Super duper enkel krets med rimeliger rør som spiller bedre enn det meste der ute :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.036
    Antall liker
    2.131
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Med andre ord ikke drop in?
    krever litt omtanke ved lodding av rørsokkel?

    Håvard
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.366
    Antall liker
    11.163
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Korrekt men ikke vanskelig. Såre enkelt.. Dette er mitt valg.. Finnes mange andre gode valg også men jeg skylder anbefaling om å teste
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.036
    Antall liker
    2.131
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Takker for info
    I mitt eget hode hadde jeg tenkte meg to 12au7 rør i analogkortet, eller 5687.
    Er litt ute etter synspunkter på hvordan disse står seg mot hverandre. Litt pros and cons.
    Men det er klart at 6364 kan også testes.

    For vi snakker vel om to rør på analogkortet, ikke bare et?
    I min Signature plus sitter det bare et rør på analog kortet

    Håvard
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.366
    Antall liker
    11.163
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har vært gjennom 6922 , 12 au 7 og nå denne. Det er " kvantesprang" i forskjell
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn