Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    6p14p-ev rørene havnet raskt inn i igjen P1 SE, de er ikke egnet for hifi bruk men de er nok perfekt for PA(gitarforsterkere osv).
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Og må bare gjenta meg selv, tungsram-rørene er MEGET musikalske, anbefaler alle som bare bryr seg om musikk om å teste dem i audio note UK komponentene!

    EDIT:

    For å beskrive karakteren litt mer på disse rørene, litt oppløsning, lite varm,e men farger lyden merkbart(om dette er positivt eller negativt kan diskuteres here inne), musikken bare flyter fritt, følelsene er bare helt frie all musikken jeg spiller, disse rørene bringer fram i mine hører langt bedre den musikalske informasjonen i musikken raytheon i hele kjedene klarte.
    Jeg kan fks. bare se for meg ansiktet til mark knopfler når han synger wanderlust, følelsene utgir i ansiktet når han synger. Klarer ikke forklare det bedre.
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Priser og bilder på rørene jeg bruker

    Tungsram ecc83 matchet par ca +/- 450 kr inkl frakt.

    $T2eC16VHJIIE9qTYKKd8BQIT7Hs3Qw~~60_57.jpg


    Tungsram ecc82 ca 114 kr inkl frakt.

    $(KGrHqV,!p8E9lb5Q31LBPqFO,!SZw~~60_12.JPG
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    6p14p-ev rørene havnet raskt inn i igjen P1 SE, de er ikke egnet for hifi bruk men de er nok perfekt for PA(gitarforsterkere osv).
    Brukt de rørene i både OTO SE og P1SE, skjønner ikke helt hva du mener med det som er uthevet over.


    Når det gjelder Tungsram, uten tvil de beste rørene jeg har brukt i riaa (6922 ekvalenter)

    /jan
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Altså 6p14p-ev er i forsterkerene og blir der så det er sagt inn til videre, RFT-rørene har alt for mye forvrengning og mikrofoni for hifi.

    Virker som RFT var planlagt til å produsere for den vanlige sovjetiske borger mens 6p14p-ev som er produsert i russland er militær-rør slik jeg har fortstått det.

    Mens tungsram produsert i sovjet ungarn, på 70-tallet som jeg bruker ellers i anlegget mitt, virker som de er laget stereo/monoanlegg e.l. for entusiasten e.l.

    Bare synsing, kommunismen interresserer meg og alt ble sentralplanlagt, så rørene ble produsert for forskjellige formål etter hvilket land? Vet at soviet yugoslavia også produserte rør som skal være veldig gode, Ei de het?

    Alle jeg har prøvd produsert på den siden av jernteppet oppfatter jeg som mye mer musikalske enn de produsert på andre siden, ut i fra min erfaring.

    RFT ser jeg for meg vil være geniale for en metalgitarists forsterker, har fire el84 og to ecc83 her, el84 bare testet littegranne. Hvis noen gitarister skulle være interresert. De er mørke og meget lett forvrengte i en gitarforsterker hva jeg har lest på de forumene.

    Så langt liker jeg veldig godt kommunistrør i min elektronikk. Russiske rør fungerte bra i min i drivrør på ampen, bare testet raytheon, telefunken og bruker nå tungsram i dac, og jeg frykter de blir stående i, i begge deler.

    Neste mål er å spare til tungsram el84 quad.
     
    Sist redigert:

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Trodde du mente 6p14p var for "rølpete" og ikke egnet seg til "hifi", her må det spesifiseres vettu.

    Ja jeg hadde på lesebrillene ;)

    /jan
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Trodde du mente 6p14p var for "rølpete" og ikke egnet seg til "hifi", her må det spesifiseres vettu.

    Ja jeg hadde på lesebrillene ;)

    /jan

    Åååå neida, 6p14p er et genialt rør, ønsker å prøve tungsram sine el84 for å se om jeg får enda mer moro.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Trodde du mente 6p14p var for "rølpete" og ikke egnet seg til "hifi", her må det spesifiseres vettu.

    Ja jeg hadde på lesebrillene ;)

    /jan

    Åååå neida, 6p14p er et genialt rør, ønsker å prøve tungsram sine el84 for å se om jeg får enda mer moro.
    Kan ikke tenke meg, selv om jeg legger godviljen til, at tungsram er like "rølpete" og lett-å-like som Reflector 6p14p ;)
    Men jeg har tatt feil før, tror jeg.

    /jan
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Hehe, men tungsram rørene er utrolig mye dyrere, skal heller prøve ut 6p14p-ev med gold grids.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Hehe, men tungsram rørene er utrolig mye dyrere, skal heller prøve ut 6p14p-ev med gold grids.
    De rørene koster stort sett nada, 6p14p. Hvis jeg husker rett....rundt 600-650kr for 8 stk. Varierer nok sikkert litt på pris. Ikke sjekket de på ebay i det siste.
    Og jeg har alltid kjøpt fra ukraina og georgia. Gått bra au, utrolig nok.

    Finns vel 4-5 forskjellige typer 6p14p, ikke alle som lever like lengre iflg reklamen. Alt fra 1500 timer til 5000 timer.

    /jan
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.366
    Antall liker
    11.164
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    What?? Er eg treige?.. Hmm - må legge fra meg jobb, trening og andre uviktige ting skjønner jeg..
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.366
    Antall liker
    11.164
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Siden de har forbedret m10 line.. Huff prisen er sikkert Science Fiction.
    Trenger nokre bileter.

    Innmat av linjedelen og "Galahad Signature"..

    sX.3QwvZNwnAWh5mJArkCg.jpg
    5xUE_OaLCP6qhDUgZsBV6A.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.366
    Antall liker
    11.164
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Var noen flere der jeg fant de ja..

    Skal lete fram og legge ut link
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Lurer på hvor mange timer det tar å bygge alle delene av m10 line, altså selve preampen pluss strømforsyningsboksene, slik jeg har forstått tar arbeiderne på audio note sine fabrikker seg god tid for å sikre kvalitet.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Var noen flere der jeg fant de ja..

    Skal lete fram og legge ut link
    Det hadde vert fint:)

    Vet foresten du eller noen andre hvor man kan kjøpe lignende materiale som AN bruker som "printkort" ? Kunne tenkt meg å hatt litt slikt liggende til fremtidige DIY prosjekt.

    Robert,vet ikke hvor lang tid det tar å bygge en slik.Selve byggingen når alle delene er klar tar sikkert ikke så voldsom lang tid,tror en proff får gjort mye på en 30-40 timer,men vet igrunnen ingenting om det,vill gjetting:D
    Men de lager også sine egne kondiser og trafoer,og spessielt i trafoene ligger der veldig mye kunnskap og utvikling over veldig mange år.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Det skulle vert forbudt å bruke Aluminium til høgtalerbygging:)

    Mvh.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Hehe,ja høres slik ut.Men gir sikkert en veldig "detaljert" lyd,spessielt på triangel og kirkeklokke innspillinger:)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.366
    Antall liker
    11.164
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Medea til Audio Physic ble vel bygget helt med panzerholtz mener jeg
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Hehe,ja høres slik ut.Men gir sikkert en veldig "detaljert" lyd,spessielt på triangel og kirkeklokke innspillinger:)
    Ja,huff.Et slikt prinsipp med aluminium må vere den totale motpol til feks Audio note høgtalere og BBC prinsipper.
    Kanskje det kan funke til bass,med god intern demping.

    Piega er vel bygd i alu,men aldri lytta på dei.

    Mvh.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Hehe,ja høres slik ut.Men gir sikkert en veldig "detaljert" lyd,spessielt på triangel og kirkeklokke innspillinger:)
    Ja,huff.Et slikt prinsipp med aluminium må vere den totale motpol til feks Audio note høgtalere og BBC prinsipper.
    Kanskje det kan funke til bass,med god intern demping.

    Piega er vel bygd i alu,men aldri lytta på dei.

    Mvh.
    Jeg har hørt de, og så lenge de er lagd av aluminium så låter de som aluminium. :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.366
    Antall liker
    11.164
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Men er det noen her som faktisk har kretsen til Galahad psu liggende?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Den hadde vert artig å ha ja.Da jeg hadde M8 så prøvde jeg å skrive ned et skjema,men ga meg på det dengang.Men tok såpass bra bilder,noterte verdier,tegnet,osv. , så akkurat den skal jeg vel klare å kopiere viss jeg gidder engang.Men jeg tror også de gjorde kontinuerlige småjusteringer i PSUene,og den i M10 er noe helt annet.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.366
    Antall liker
    11.164
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg hadde satt veldig pris om du hadde "giddet" ;)

    Ang. justeringer i kretser og slikt. Der mener jeg det også er andre "hensyn" produsentene tar og det er rett og slett lagerbeholdning :)

    Å tilpasser kretser etc. til det man faktisk har masse av på lager er jo ikke dumt sånn økonomisk sett :) - Har hørt noen rykter om det faktisk når det gjelder AN og valg av rør etc.

    Ikveld har jeg syndet.
    Spiller på transistor effekttrinn !!!:mad: Ikke rør i effektdelen. Tester noe nytt. AN i dac og preamp består. 300b saken får hvile seg litt.

    Ikke nok med det. Tester ut noen grisebillige gamle HT jeg hadde stående i garasjen. Grunnen er at jeg må teste på noe annet enn gromsakene når det er nytt effekttrinn som skal brukes.
    QLN qubic 313. Rimelige mtm med 6.5" vifa basser. De er heller ikke moddet (som absolutt alt annet jeg har - inkl. motoriserte kjøretøyer...)....

    Det svinger rett og slett ganske bra..
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Hehe,får se.En annen ting er at jeg igrunnen har stor respekt for Peter & Co sitt arbeid,så om jeg noterer et skjema så er jeg ikke sikker på om jeg legger det ut....
    Har ikke noen planer om å kopiere M10en,det var litt spøk,men det er artig å se inni boksene og innimellom plukke opp noen gode tips man kan bruke selv uten at det koster skjorta.Mye av greia med gode AN produkt er kvaliteten på trafoene,etter min erfaring fantastisk kvalitet.OG fantastiske priser!

    Har foresten kjøpt tilbake AN E kit 04,det med alnico-elementene,så jeg er litt mer tilbake i AN klubben,og interessen for musikk og hifi er på stigende kurs.Har strengt tatt alt for mange høytalere allerede,men the more the merrier sier de:D Har hovedsaklig et par MingDa 805 monoblokker som skal moddes og få varme opp stua og kose seg med AN E.30-40w SET kan bli artig på de tror jeg.
     
    Sist redigert:

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Ikke fått høytalerne ennå ?
    Skal oppom selgeren i morgen, tar med teppebankeren jeg !

    /jan
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.366
    Antall liker
    11.164
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Lyser godt opp de 805 blokkene. Har testet de endel tidligere.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Hehe,ja ta med den Jan! Tror H.R. bruker for mye tid på hjemmebrygget øll og kjøre ungene på fotballtreninger:D
    Neida,det går så bra så! H.R. jobber så godt han kan med transportkasser,det blir meget eksklusive greier,custom made signature versjon:D
    Har god tid,har plenty å spille musikk på,tror heller ikke de utkonkurerer det jeg har fra før,bare litt annerledes.AN E er litt bedre på enkelte ting,Von Schweikert litt bedre på andre,Klipschhorn på annet;-) ,slik er det bare.Tenkte jeg skulle ha noen høytalere der jeg kan fyre opp desse 805 varmeovnene på kalde høst og vinterkvelder :)
    002.jpg
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.366
    Antall liker
    11.164
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ville sjekket ang. spenninger og slikt. Vet ikke om disse er 240vac "godkjent" men 220 som finnes i Kina. Når den differensen skal forsterkes opp kan vi fort havne litt i "uføre..
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Lyser godt opp de 805 blokkene. Har testet de endel tidligere.
    Ja de lyser og varmer godt.Var det en umoddet utgave? Tror der er mye å gå på,originalt spiller den helt greit synst jeg,men jeg mener å høre der er et meget stort potensiale.Få vekk global feedback,forenkle kretsen,ivertfall kutte første ledd.Regner med jeg prøver Fikus sine forslag i utgangspunktet ming-da . Har kjøpt 6H6P rør,og i tillegg regner jeg med å gå for ting jeg vet matcher godt med AN E,AN kondiser,2W Tantalum osv.
    Mulig jeg også prøver med en step-trafo 1:2 eller 1:3 og så rett inn på 2A3 røret,da har jeg en baby-Gaku-On :D
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Ville sjekket ang. spenninger og slikt. Vet ikke om disse er 240vac "godkjent" men 220 som finnes i Kina. Når den differensen skal forsterkes opp kan vi fort havne litt i "uføre..
    Jeg har allerede brukt de endel,virker solide og stabile så det holder.De kjører dessuten 805 røret veldig moderat,det tåler veldig mye mer.Ting er overdimensjonert og byggekvalieten står rett og slett ikke tilbake for noe som helst av ting jeg har sett.Det er en fryd å se inni desse MingDa produktene,ingen printkort,loddinger av ypperlig kvalitet,ryddig og oversiktlig,bra komponenter,osv.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.366
    Antall liker
    11.164
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja innsiden er flott på alle mingda ting. Har en el84 sak liggende som ekstra forsterker jeg også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn