Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Har vært gjennom 6922 , 12 au 7 og nå denne. Det er " kvantesprang" i forskjell
    Og kvantespranget gjelder også fra 12au7 til 6463? Har vært inne på tanken om å bytte 6922-analogkort i min dac, har 12au7 i pre, kanskje 6463 er bra valg for dac, så slipper man for mye 12au7 på rad ...?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.366
    Antall liker
    11.164
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sist redigert:

    Retromission

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2009
    Innlegg
    12
    Antall liker
    3
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Jeg er den lykkelige eier av AN kit 300b se i full krom siden 1997, jeg har også hatt ANJ høytalere i to runder underveis..
    Nå har jeg problemer med kit1 og håper at kanskje noen her kan gi meg noen tips på hva det kan være, og hva jeg bør gjøre...
    20081006.TubeAmplifierAudioNote.005toW3.jpg


    Jeg fant ut at hvis jeg så vidt berører sokkelen på det venstre utgangsrøret så høres det rett ut i venstre høytaler som støy, sokkelen fungerer som en "mikrofon" ved hårfin berøring, det samme skjer i mindre grad hvis jeg "tapper" litt hardere med fingrene på chassi/trafo..

    Det er ikke 300b røret da jeg har byttet rundt, og problemet består på venstre kanal.
    Jeg vet at røret har hvert satt i feil ved en annledning, i venstre rørsokkel, for en kort stund..

    Kan rørskkelen være skadet? Tips på hva det er?

    Jeg er uansett intressert i å oppgradere , den er helt standard kit i fra -96 + bedre potmeter og standard AN 300b rør

    Tips på hva jeg bør starte med? Hvilke deler?
    Er det noen alternative rør, som ikke koster en formue, som noen kan anbefale?

    Jeg har vært i kontakt med Uppgradeaudio om tips og eventuelle produkter jeg burde kjøpe inn, og fikk følgende svar:

    [FONT=&quot]Hei![/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Upgrade Audio drives for tiden kun som en bigeskjeft.[/FONT]
    [FONT=&quot]Vi har dessverre ingen mulighet til å si ja til ombygginger som du spør om,[/FONT]
    [FONT=&quot]da annet arbeid tar opp all tid.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Upgrade Audio vil nok også i framtiden kun være et salgsfirma![/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Vennlig hilsen[/FONT]
    [FONT=&quot]Lars Erik[/FONT]
    [FONT=&quot]Upgrade Audio

    [/FONT]
    Jeg håper det er greit at jeg stiller disse spørsmålene her:)?

    Hvis jeg skulle møte "veggen" med oppgraderingen av kit1, kjenner noen til hvem som kan gjøre en god jobb her i Vestfold?

    [FONT=&quot]
    [/FONT]


    [FONT=&quot] [/FONT]
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.366
    Antall liker
    11.164
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Dårlig kontakt i rørsokkel evt. kombinert med dårlige loddinger. Kanskje også en kondis som har "begynt" å svikte.
     

    Retromission

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2009
    Innlegg
    12
    Antall liker
    3
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Takk for rask tilbakemelding:)

    Bytte rørsokkel først, vil kanskje være en god ide?
    Eventuelt oppgradere begge soklene til teflon?
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Har dårlig erfaring med Yamamoto sine teflonsokler. De slipper pinnene på røret etter noen år. Har selv skiftet til de teflonsoklene som selges av bl.a. PartsconneXion. Mine sokler er av typen UX-4.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.366
    Antall liker
    11.164
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Åpne , gå over loddinger og bruk en fin nebbtang og lag festene en anelse mindre. Jeg bruker "sykehus" tang til slikt
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    vedr E182cc;
    mener Gary på BP brukte dette i preampen sin, men droppet det pga for høyt gain og følsomt for mikrofoni
    gikk vel over til 6H30pi...ikke sikker hva han bruker i dag
    mvh
    Leif
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    vedr E182cc;
    mener Gary på BP brukte dette i preampen sin, men droppet det pga for høyt gain og følsomt for mikrofoni
    gikk vel over til 6H30pi...ikke sikker hva han bruker i dag
    mvh
    Leif
    Bruker vel 6H30pi ennå tror jeg, men er noe på gang mener jeg Birger sa.

    /jan
     

    Retromission

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2009
    Innlegg
    12
    Antall liker
    3
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Har dårlig erfaring med Yamamoto sine teflonsokler. De slipper pinnene på røret etter noen år. Har selv skiftet til de teflonsoklene som selges av bl.a. PartsconneXion. Mine sokler er av typen UX-4.
    Takk! jeg skal prøve de, hvis nebbtang ikke hjelper:)
     

    jazzkid

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2007
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    Sted
    Bryne
    Hei. Er det noen som har testet c-core utgangstrafo vs vanlig? Er det noe forskjell i lyden?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.366
    Antall liker
    11.164
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mye bedre.. NB: Jeg sammenlignet AN 300b OPT (2.5k IE kjerne) med et annet merke 300b (3.5k double c-core).
    Sistnevnte var "mye" bedre på absolutt alle parametre.
    Vil tro det samme gjelder for AN ie kjerne til AN c-kjerne også.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    audionote.jpg


    :cool:

    Ikke noe utstyr lånt.
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    sony an.jpg


    Endelig fått reserve høyttalern, mens jeg venter.... :cool:
     

    Retromission

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2009
    Innlegg
    12
    Antall liker
    3
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15

    jazzkid

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2007
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    Sted
    Bryne
    Er det noen her som har hørt noe om denne preampen fra Audio Note kits?

    "L4LINEP L4 Line Pre-amplifer Triple C core o/p transformer coupled PRE-amp with upgrades"
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei noen som vet hvordan strømreservene i 300b kit kontra oto er?
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei tenker på kit1, den intergrerte. Hadde før oto på klipsch forte ll og det ble i tammeste laget...
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Hei tenker på kit1, den intergrerte. Hadde før oto på klipsch forte ll og det ble i tammeste laget...
    Kit-1 vil nok være stiv nok i strømforsyningen, men spillestilen vil jeg ikke påstå er noe mindre enn OTO. Den er mer fintspillende rett og slett, og med mindre støy. EDIT: Skulle stå: spillestilen vil jeg ikke påstå er noe mindre tam enn OTO. Altså, den er kanskje teknisk bedre, men mer kjedelig. Men det er i et oppsett hvor OTO fungerer skal sies. ;-)
     
    Sist redigert:

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei tenker på kit1, den intergrerte. Hadde før oto på klipsch forte ll og det ble i tammeste laget...
    Kit-1 vil nok være stiv nok i strømforsyningen, men spillestilen vil jeg ikke påstå er noe mindre enn OTO. Den er mer fintspillende rett og slett, og med mindre støy.
    Ok hvis den har mer krefter enn oto så mulig jeg tester den ut:)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Det er vanskelig å gi noen enkle svar på dette eddie.Personlig mener jeg det er mer krefter i Oto enn kit1.Oto er også "stivere" pga at den ikke har rør i strømforsyningen.Oto kommer vel også i forskjellige versjoner,SE og push-pull,som utgjør en annen forskjel.Tungdrevne høytalere trives ofte bedre med push-pull,og her er det ikke nok å se på følsomheten til en høytaler på papiret.I praksis har jeg opplevd Audio Note E høytalere med 94db følsomhet,og for den del mine Celestion 3 med 86dB følsomhet,som enklere å kontrolere for kit 1 enn Klipschhorn med sine 104dB.Klipschhorn har tross alt en 15" som skal kontroleres,oppstart og stopp,dette krever krefter uavhengig av følsomhetstall.
    Kit 1 spiller mer finoppløst og gjennomsiktig enn Oto når den ikke sliter med høytalerlasten.
    Viss en Oto ikke føles som nok kraft,så er neppe kit 1 svaret.Da heller jeg mer til Jan sitt forslag,L4 er en virkelig morsom og musikalsk forsterker!

    Det som som regel er viktigst til slutt er klangbalansen i et oppsett.En AN kit 1 er voicet mot AN høytalere,ikke Klipsch.
    På Klipsch heritage så bør man etter min mening se hva Paul har uttalt,blant annet at en av hans favoritt forsterkerene var en push-pull 2A3 forsterker.Tror det var en vintage Brook: I may have gotten carried away with my interpetation. What I was remembering was an article by Joe Roberts in the #15 issue of Sound Practices where he stated that "K-Horn fans are particularly nirvana-stricken with 2A3s, fitting since Paul Klipsch used Brook 2A3s back in the olden days". Klipsch Heresy G.W. Find [Archive] - AudioKarma.org Home Audio Stereo Discussion Forums
    Jeg har full forståelse for Pauls mening,jeg hadde en 2A3 pp forsterker som JanR tok over,og det er en av de beste forsterkere jeg har hørt på følsomme høytalere.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg

    Jeg har full forståelse for Pauls mening,jeg hadde en 2A3 pp forsterker som JanR tok over,og det er en av de beste forsterkere jeg har hørt på følsomme høytalere.
    Ditto.

    En hinsides god amp den Joplin saken :)
    Beste jeg har hørt - hatt her hjemme.

    /jan
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Håper virkelig du får skikk på den ampen Jan:) ,og også jobber vider med den:) Der er sannsynligvis mer som kan gjøres med tanke på å matche Klipschhorn med tanke på delekvaliteten inni Joplinen.Du har allerede klassiske motstander inni der,Beyschlag 2 watt karbon motstander,som har sin egen særegne klang som nok er ganske likt hva en 2A3 Brook hadde,og det er godt mulig du bør tenke klassiske komponenter i resten også med tanke på høytalerene dine.Eller kanskje den allerede har en fin miks av nytt og gammelt:) Syntest uansett den spillt glimrende som den var.

    Det er helt tydelig at push-pull kobling av DHT ala 2A3,300B,osv,gjør noe helt spessielt.Dette er noe jeg selv har tenkt å utforske mer.Se hva for eksempel Lynn Olson skriver.Han mener push-pull kanselerer 2. harmonisk forverenging som DHT ofte har litt av,og dermed får man en fordel som SE ikke har.
    Ingen av delene er perfekt uansett,gi og ta,og til syvende og sist handler det om den veldig vanskelige matchen.Men det er heldigvis ganske enkelt å høre hva som gjør at en digger ens egen favoritt musikk,trykk på play,lytt,og digg! :)
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Audio Note dacen min spiller fantastisk med masse jitter og billige høyttaler, jeg bøyer meg allerede i støvet for denne selv jeg ennå ikke har testet med usb-spdif converteren eller gode høyttalere. Jeg bøyer meg i støvet allerede til disse dacene.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.819
    Antall liker
    1.396
    Er det noen som har modifisert utgangstrinnet til Audio Note Dac kit?

    Hei!

    Går i tanker om at det burde være mulig å bytte ut utgangstrinnet til AudioNote Dac kit med direkte oppvarmede trioder. Klar over at alt sannsynligvis må inn i en ny kasse for å få plass til glødemoduler, strømforsyninger, etc. etc. Men hva med selve ideen. God eller dårlig? Egnede rør? Utgangsimpedans? Gain?

    Vennlig hilsen
    Vidar
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Er det direkteglødende rør i samme kategori som 300B du snakker om?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.819
    Antall liker
    1.396
    Ja, samme som 300B, men selvfølgelig med høyere forsterkning. Hva om jeg kjøpte et kit 2.0 og skiftet ut utgangstrinnet med rør av typen Svetlana 4P1L eller kanskje Emission Labs 20A. Burde jo absolutt være mulig. Er imidlertid litt usikker på hvor mye forsterkning jeg trenger. Noen som vet hvor mange volt som effektivt kommer inn til utgangstrinnet på AN DAC kittene etter I/V konvertering?

    Mvh
    V
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.366
    Antall liker
    11.164
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kjør prosjekt :) bør være fullt mulig.. Mulig en anelse utfordring med i/v tilpasning men ellers kan det være veldig stilig
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.819
    Antall liker
    1.396
    Noen som kan forklare nøyaktig hva som er utfordringa med I/V tilpasningen? (når det gjelder digital teknologi er jeg på svært tynn is).

    V
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    For dem her som totalt driter i hifi men vil masse musikk av rørene i sine audio note apparter, prøv tungsrum, hifi er de sånn, "njæ njæ" men de er utrolig dynamiske og musikalske, ufattelig mye moro med disse rørene. Bruker dem både i forsterker og DAC, effektrørene er 6p14p-ev.

    La til RFT el84-rør i forsterkeren, dette gjorde at toppen ble ganske rullet av og lyden ble fyldigere og varmere. Eller samme kvaliteter som nevnt over.

    EDIT: Var fristet til å kjøpe tungsram el84 men de er dyre, skal testet 6p14p-ev og RFTene en stund og se.

    Alt er bare førsteinntrykk.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn