Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Audio notes venner

Du har rett Bambadoo. Det er en Ongaku. Jeg har forresten Audiophiles test av denne fra januar 1990. Morsom og veldig tankevekkende lesning. Hørte den forresten i Londoni 97. Det var VIRKELIG en lyd av en annen verden.... :D

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Audio notes venner

Er det AN/E som blir brukt sammen med Ongaku.?

Har siden 90 tallet vurdert AN/E, men som den surrekoppen jeg er så har aldri noe slikt funnet veien hit, har bare hatt en drøss med andre saker..
    Leser stadig om folk som er MEGET fornøyd med AN/E og andre AN høyttalere, men jeg har en stue på ca 60 kvadrat, det er utrolig vanskelig rom til høyttalere, eneste jeg har fått til å funke skikkelig bra her er Klipsch (horn)..
    Kan AN/E være noe for meg en gang i fremtiden.?
    Hva er det med AN/E som gjør den så spesiell.?
    Er de lett å få til å spille med 2 greie hjørner, i et meget vanskelig rom.?

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Audio notes venner

Det første jeg la merke til med AN/E var dybden i lydbildet selv på relativt lavt volum.

De jeg hørte på var demoparet til Upgrade Audio, og de hadde kun ca 50t med spilletid. Likevel imponerende!

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.150
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Audio notes venner

Erland skrev:
    Det første jeg la merke til med AN/E var dybden i lydbildet selv på relativt lavt volum.

De jeg hørte på var demoparet til Upgrade Audio, og de hadde kun ca 50t med spilletid. Likevel imponerende!
    Det de høyttalerene presterer er det bare å ta av seg hatten for!
    Det spiller så stort, dybde og bredde i massevis, for ikke å glemme bassen.
    Tar jeg ikke feil så går de ned til 18hz.
    Vi snakker her om en 8 tommer pr.høyttaler.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Audio notes venner

Jeg synes jeg bare blir mer og mer avhengig av disse produktene. Fikk en pakke i posten i dag og har fått varmet seg noe timer, det hele låter meget bra. Denon drivverket hakke nubbsjangs. Jeg begynner og føle meg som en virkelig god venn av AN 8)

Vedlegg

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Audio notes venner

Necroth skrev:
    Jeg synes jeg bare blir mer og mer avhengig av disse produktene. Fikk en pakke i posten i dag og har fått varmet seg noe timer, det hele låter meget bra. Denon drivverket hakke nubbsjangs. Jeg begynner og føle meg som en virkelig god venn av AN 8)
    Wow,grattis! Jeg siklet litt på den der selv.Jeg hadde CDT-1 og det var en fantastisk kombinasjon med AN DAC.Husk der er en del Black Gater inni de driverkene der og det er anbefalt at driverket står på 24/7.Black Gate som ikke er innspillt virker å ha en tendens til vandre hit og dit lydmessig,en dag låter det hardt,neste innelukket og sørpe osv,men når det er innspillt da blir det bare en utrolig sammenheng og ting låter naturlig,synst ivertfall jeg da ;)

Rotekroken; når det gjelder AN E høytalere så står de for meg frem som den mest komplette høytaler-konstruksjon jeg har hørt for musikk-nyting i normale rom.Spiller man råkkenroll så mener jeg høytaleren MÅ stå i hjørner for at den ikke skal låte ordinert med litt flabbete bassrefleks-lyd i bassen,men det slo meg her en dag jeg fekk presset de helt i hjørner etter å ha fjernet et hjørneskap,at det ligner på den energi-følelsen og raskhet jeg hadde med Klipschhorn.Litt light versjon selvsagt,for Klipschhorn kan vere mye mer brutalt og sikkert spille en 10-15 dB høyere med noenlunde kontroll enn AN E.Bassen i desse alnico basselementene som jeg har er fullstendig naturstridig i forhold til hva jeg har hørt av 8" tidligere,og jeg opplever alnico elementet som å ha en god del mer energi,dynamikk,kontroll,renhet,lineeritet enn de keramiske jeg hadde i mitt forrige kit 03,og ikke minst en nydelig klang og tone.Jeg har ikke noe bedre ord for å beskrive lyden enn det jeg bruker om ekte instrument at noen har en veldig fin tone og rik klang.Litt som forskjelen på en ny Yamaha fiolin(viss de lager fioliner ::) ) og en 100 år gammel Stradivarius som er blitt spillt på og kjelt med og har utviklet en rik klang.
    Mitt forrige kit 03 hadde heller ikke hemp kon eller Black Gate i delefilteret og jeg vet at ivertfall Black Gate bidrar litt til renhet og kontroll,men jeg har ikke angret et sekund på at jeg gjekk for de svindyre alnico elementene.
    Jeg prøvde meg på en beskrivelse av det kit 03 som jeg hadde sist ,her ;
    http://www.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=speakers&n=222710&review=1
    Og flere tester her : http://www.audioasylum.com/audio/reviews/review.mpl?Action=FindCat&CategoryID=Speakers

I all beskjedenhet må jeg si at omtalen min i ettertid fremstår som en dårlig skrevet rotete stil,noe jeg var veldig god til på skolen ;D Stil var det verste jeg visste ;)
    Vel uansett,det som slår meg med AN E er at jeg i det store og hele har problemer med å beskrive høytaleren.Istedet for å ha noen svært imponerende trekk,eller noen svært flatterende feil,så presenterer de en helhet og er på sitt beste et åpent vindu inntil en musikalsk begivenhet.
    De sier også veldig klart fra hva som står før i kjeden.

De gamle kit 03 som jeg hadde uten Black Gate ble bedre selv etter 5-600 timer,og ifølge Peter Q så vil Black Gate versjonen ta over 1000 timer før de viser det beste av sitt store potensiale.
    Så Olof,du må pøse på med Rammstein før messa! ;D

Mvh
    Rune

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Audio notes venner

Gratulerer, Necroth! Det der et fantastisk drivverk du har kjøpt. Har ener´n selv., og det er det beste jeg har hørt her i huset. Selv samboeren min bemerket at det låt myyyye bedre enn mitt hotrod-SonyXA50ES med masse modifikasjoner, og det uten å vite hva som var blitt gjort i anlegget, og fra et rom i den andre enden av leieligheten. ;D Men for all del, husk på plassering og strømkvalitet! Fram med skikkelig strømkabel og Base-plattform. DA skal du høre på drivverk! ;D

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Audio notes venner

Erland skrev:
    Høres ut som om jeg må en tur innom UA en tur for en demo.?
    Regner med at det er en mulighet for noe slikt.?
    Hva er det dem bruker sammen med AN/E.?

Continuo skrev:
    Det de høyttalerene presterer er det bare å ta av seg hatten for!
    Det spiller så stort, dybde og bredde i massevis, for ikke å glemme bassen.
    Tar jeg ikke feil så går de ned til 18hz.
    Vi snakker her om en 8 tommer pr.høyttaler.
    Nå spriker det jo en del i tech spec på de forskjellige variantene av AN/E, er vel opp til Sogon til $125k paret om jeg ikke tar helt feil.?
    Heftigste data er vel 17hZ på +-6dB, men godt hjulpet av hjørne så klarer den vel å yte brukbart i området rundt 25hZ.?
    Var vel noe slikt som max lydtrykk på 108dB også.?
    Egentlig mer enn nok for en gammel mann (uff, de 40 nærmer seg med stormskritt.!! :-[)..
    Er jo musikken jeg er på jakt etter, ikke tech spec, men det også imponerer..

Er det ingen som har noen grusomme eller dårlige erfaringer med AN/E da.?
    Noe som får tankene litt mer vekk herfra, hvis ikke så er jeg redd for hva som kommer til å skje.!! ;D

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Audio notes venner

Necroth skrev:
    Grattis Alex.!
    Du får komme med noen lytteinntrykk etter hvert..
    Det var vel Denon DCD-2560 du hadde før.?
    En god gammel traver fra tidlig 90 tallet en gang, ikke nubbsjans for at den skal holde følge med nyere og vesentlig dyrere saker, men jeg tror den har gjort en bra jobb tross alt.?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Audio notes venner

Er du i ferd med å bli en frafallen, Kjell? AN-E er IKKE horn, vet du.... :D Ellers er det ofte AN-E tilsalgs i Danmark, og da ofte versjonen med sølvkabel internt og bedre kvalitet på delefilterkomponenter. Skal du ha med Alnicomagneter, sølv, hotrod-delefilter og hamp-membran, begynner det derimot å koste seriøst med penger. Ellers er jo etpar godt plasserte AN-E med AN-elektronikk en combo som får en til å glemme at det er et hifianlegg det lyttes på, og det er jo det det hele dreier seg om... :)

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.150
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Audio notes venner

Rotekroken skrev:
    UA spiller på en DAC1.1 (OlofSignature), M2 og en CJ Premier 11 drar AN/E i påvente av AN 300b monoblokker!
    Drivverket er vel DIY.
    Du kan sikkert få lyttet til de med Kit 1 eller 2 også. :)

impulse skriver at det ikke er horn, det er riktig, men bare vent til du får hørt de!

montesi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Antall liker
    969
    Torget vurderinger
    7
    Audio notes venner

Fikk gleden av å høre på olof sitt anlegg igår.. Saftige saker:)

Mari Boine låt av kjøtt og blod! hehe

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Audio notes venner

Kjøtt og blod er igrunnen ord som alltid faller ned i hodet på meg også når jeg hører godt Audio Note utstyr! :) Organisk er et annet og i det siste bruker jeg mest ordet naturlig ;)

Tror høytaler kitene kan bli storselgere.
    Er også veldig spent på å høre de nye AN kit monoblokkene.Brian hos AN Kits i Canada har jo tidligere vert rundt med desse høytalerene og beste versjon av kit 1,og han har sjeldent brukt å få spørsmål om høytalerene sier han.Meen,ved siste messe når monoblokkene foret høytalerene da hadde plutselig de flest spurt om høytalerene.....? Kit 1 med HiB C-core trafoer er visst ingen spessielt dårlig forsterker!! (jeg har ikke hørt med HiB) ,men det kan tyde på at desse monoblokkene blåser enda mer liv i høytalerene,og da vet ikke jeg helt! :eek: Da blir det plutselig meningsfullt det som Olav Flugsrud engang sa til meg etter å ha hørt annlegget til Peter Qvortrup at det låt som et formektigt PA annlegg i bassen.
    Jeg begriper ikke hvordan det går ann å få så riktig nivå i bassen uten at det blir rot,ifra den merkelige lille kassen med en liten 8" ?

Jeg sier det igjen at alle som er virkelig glad i musikk bør få meg seg en lytt til annlegget til Upgrade Audio på messa!

Mvh
    Rune

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Audio notes venner

Rune S skrev:
    Rotekroken; når det gjelder AN E høytalere så står de for meg frem som den mest komplette høytaler-konstruksjon jeg har hørt for musikk-nyting i normale rom.Spiller man råkkenroll så mener jeg høytaleren MÅ stå i hjørner for at den ikke skal låte ordinert med litt flabbete bassrefleks-lyd i bassen,men det slo meg her en dag jeg fekk presset de helt i hjørner etter å ha fjernet et hjørneskap,at det ligner på den energi-følelsen og raskhet jeg hadde med Klipschhorn.Litt light versjon selvsagt,for Klipschhorn kan vere mye mer brutalt og sikkert spille en 10-15 dB høyere med noenlunde kontroll enn AN E.Bassen i desse alnico basselementene som jeg har er fullstendig naturstridig i forhold til hva jeg har hørt av 8" tidligere,og jeg opplever alnico elementet som å ha en god del mer energi,dynamikk,kontroll,renhet,lineeritet enn de keramiske jeg hadde i mitt forrige kit 03,og ikke minst en nydelig klang og tone.Jeg har ikke noe bedre ord for å beskrive lyden enn det jeg bruker om ekte instrument at noen har en veldig fin tone og rik klang.Litt som forskjelen på en ny Yamaha fiolin(viss de lager fioliner ::) ) og en 100 år gammel Stradivarius som er blitt spillt på og kjelt med og har utviklet en rik klang.
    Mitt forrige kit 03 hadde heller ikke hemp kon eller Black Gate i delefilteret og jeg vet at ivertfall Black Gate bidrar litt til renhet og kontroll,men jeg har ikke angret et sekund på at jeg gjekk for de svindyre alnico elementene.
    Jeg prøvde meg på en beskrivelse av det kit 03 som jeg hadde sist ,her ;
    http://www.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=speakers&n=222710&review=1
    Og flere tester her : http://www.audioasylum.com/audio/reviews/review.mpl?Action=FindCat&CategoryID=Speakers

I all beskjedenhet må jeg si at omtalen min i ettertid fremstår som en dårlig skrevet rotete stil,noe jeg var veldig god til på skolen ;D Stil var det verste jeg visste ;)
    Vel uansett,det som slår meg med AN E er at jeg i det store og hele har problemer med å beskrive høytaleren.Istedet for å ha noen svært imponerende trekk,eller noen svært flatterende feil,så presenterer de en helhet og er på sitt beste et åpent vindu inntil en musikalsk begivenhet.
    De sier også veldig klart fra hva som står før i kjeden.

De gamle kit 03 som jeg hadde uten Black Gate ble bedre selv etter 5-600 timer,og ifølge Peter Q så vil Black Gate versjonen ta over 1000 timer før de viser det beste av sitt store potensiale.
    Så Olof,du må pøse på med Rammstein før messa! ;D

Mvh
    Rune
    Ser da ut til at kunskapene om stil har bedret seg en god del siden skoletiden.?
    Var slik selv også, karakterer tør jeg ikke oppgi her ;D
    Imponerende lesestoff både her og der, takker og bukker..

AN/E er vel snart en 12-14 år gammel drøm, hvorfor jeg alltid har unngått dem aner jeg ikke, men jo mer jeg leser om dem jo mer har jeg lyst på noe slikt..
    Horten messa i slutten av september må jeg nesten få med meg, UA skal vel ha med seg et kurant anlegg, samme er det vel med en del andre aktører som er verdt å få med seg, selv om det "aldri" spiller bra i slike demo rom, så gir det jo et kurant inntrykk..
    Kanskje gjøre en deal med UA gutta om en skikkelig demo etter messa, da bør de vøre temmelig innspilte..

Å sammenligne AN/E med Khorn light gjør jo ikke saken stort bedre her da.!
    Jeg prøver å lete etter feil i AN/E så jeg kan roe meg ned, ikke fyre meg enda mer opp.!! ;D
    Slik du forklarer dette så høres dette ut som drømme høyttaler nr 1, jeg liker alt slik du forklarer åssen de spiller, selv om dine er oppgraderte så er det mulig å oppgradere til bedre versjoner senere, uansett hvem jeg ender opp med..

Men en ting lurer jeg på Rune, slik du beskriver lyden så kan det nesten høres ut som om de er på kanten til High-End, er de der eller har de tatt vare på de musikalske egenskapene.?
    Jeg liker at det skal være minst mulig "B&W signatur" og mer over på Klipsch og Snell type med litt mer varme, kjøtt, blod, tårer, sjel, High-End er ikke noe for meg serru..

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Audio notes venner

impulse skrev:
    Er du i ferd med å bli en frafallen, Kjell? AN-E er IKKE horn, vet du.... :D Ellers er det ofte AN-E tilsalgs i Danmark, og da ofte versjonen med sølvkabel internt og bedre kvalitet på delefilterkomponenter. Skal du ha med Alnicomagneter, sølv, hotrod-delefilter og hamp-membran, begynner det derimot å koste seriøst med penger. Ellers er jo etpar godt plasserte AN-E med AN-elektronikk en combo som får en til å glemme at det er et hifianlegg det lyttes på, og det er jo det det hele dreier seg om... :)
    Ja Trond, det kan høres ut som jeg kan falle litt vekk fra horn, men dette må vurderes og lyttes på før en evt avgjørelse..
    Hadde håpet at sjefen i huset syns AN/E var stygge og ikke ville passe inn her, men også hun er med på en slik konvertering, om det spiller til forventningene, dette kom som et aldri så litet sjokk på meg.! :eek:

Om det ikke er hønn, så får det bare være, jeg setter mer pris på de musikalske egenskapen enn å være med i et laug ;)
    Om jeg konverterer så kommer jeg sikkert til å plage dere like mye ;D

hey hey hey, roe seg litt ned her nå, jeg skal ikke rett opp på toppmodellen her, om det blir noe så blir det sikkert noe brukt og kanskje modde litt etter hvert som lommeboka tillater det..
    En svipptur til Danmark bør ikke by på støre problemer, eller å få tilsendt noe slikt, absolutt verdt å legge bak øret ;)

Kan ikke være stort mer enig med deg, om et anlegg spiller musikk, så glemmer man alt annet, og det er jo dette man leter etter..
    Gleder meg til å få M2 i hus og høre hva som bor i den også, fremdeles på vestlandet enda den ble sendt den 30/8, posten imponerer.! :p

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Audio notes venner

Continuo skrev:
    Rotekroken skrev:
    UA spiller på en DAC1.1 (OlofSignature), M2 og en CJ Premier 11 drar AN/E i påvente av AN 300b monoblokker!
    Drivverket er vel DIY.

impulse skriver at det ikke er horn, det er riktig, men bare vent til du får hørt de!
    Dette begynner å ligne en sammensvergelse 8)

Det er jo KIT-1 sammen med M2 på AN/E som er interessant her, det er jo noe jeg blir kjent med i løpet av en uke, sett bort fra AN/E da, det er jo dem jeg skal høre på..
    Da begynner det jo å nærme seg kun differanse i rom, det vil gi meg en veldig god pekepin om hva jeg kan forvente i egen stue..

Grrrrr... Jeg som hadde slått meg til ro med RF-5 a gitt.... Så dukker en gammel drøm opp og ødelegger alt...... Og ingen som snakker shit om min gamle drøm...... Lurer på hvor dette ender.....? :-\

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.150
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Audio notes venner

Rotekroken skrev:
    Continuo skrev:
    Rotekroken skrev:
    Drivverket er vel DIY.

Dette begynner å ligne en sammensvergelse 8)

Det er jo KIT-1 sammen med M2 på AN/E som er interessant her, det er jo noe jeg blir kjent med i løpet av en uke, sett bort fra AN/E da, det er jo dem jeg skal høre på..
    Da begynner det jo å nærme seg kun differanse i rom, det vil gi meg en veldig god pekepin om hva jeg kan forvente i egen stue..

Grrrrr... Jeg som hadde slått meg til ro med RF-5 a gitt.... Så dukker en gammel drøm opp og ødelegger alt...... Og ingen som snakker shit om min gamle drøm...... Lurer på hvor dette ender.....? :-\
    Hei, RF-5 er overhodet ikke noe dårlig høyttaler, bare så det er sagt!
    AN/E er desverre bedre, det er kun mellombassen som er bedre hos Klipsch (den er til gjengjeld sinnsyk bra).

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Audio notes venner

Rotekroken skrev:
    Ser da ut til at kunskapene om stil har bedret seg en god del siden skoletiden.?
    Var slik selv også, karakterer tør jeg ikke oppgi her ;D
    Imponerende lesestoff både her og der, takker og bukker..

AN/E er vel snart en 12-14 år gammel drøm, hvorfor jeg alltid har unngått dem aner jeg ikke, men jo mer jeg leser om dem jo mer har jeg lyst på noe slikt..
    Horten messa i slutten av september må jeg nesten få med meg, UA skal vel ha med seg et kurant anlegg, samme er det vel med en del andre aktører som er verdt å få med seg, selv om det "aldri" spiller bra i slike demo rom, så gir det jo et kurant inntrykk..
    Kanskje gjøre en deal med UA gutta om en skikkelig demo etter messa, da bør de vøre temmelig innspilte..

Å sammenligne AN/E med Khorn light gjør jo ikke saken stort bedre her da.!
    Jeg prøver å lete etter feil i AN/E så jeg kan roe meg ned, ikke fyre meg enda mer opp.!! ;D
    Slik du forklarer dette så høres dette ut som drømme høyttaler nr 1, jeg liker alt slik du forklarer åssen de spiller, selv om dine er oppgraderte så er det mulig å oppgradere til bedre versjoner senere, uansett hvem jeg ender opp med..

Men en ting lurer jeg på Rune, slik du beskriver lyden så kan det nesten høres ut som om de er på kanten til High-End, er de der eller har de tatt vare på de musikalske egenskapene.?
    Jeg liker at det skal være minst mulig "B&W signatur" og mer over på Klipsch og Snell type med litt mer varme, kjøtt, blod, tårer, sjel, High-End er ikke noe for meg serru..
    Takk for det! Det var da hyggelig. :)

Husk på at det som er litt dumt med høytaler byggesettene er at element er nøye tilpasset delefilter fra fabrikk,så man kan ikke gå fra keramisk magnet i basselementet og bare kjøpe alnico å sette de inn i kassene,desverre.I alle andre byggesettene deres er det slik at man kan leke seg med andre deler,men i høytalerene er det ifølge de selv en helhetlig matching.Men det betyr ikke det at jeg ikke har tenkt å prøve meg litt på forandringer i delefilteret over tid ;) Mulig at Audio Note overdriver viktigheten av deres egen matching,men man skal ikke se vekk fra at de også faktisk har kunnskap som mannen i gata trenger en del tid på å tilegne seg. ;)

Det virker som vi har litt samme negative erfaringer med dette "high-end" ordet ;) ,jeg vil nesten gå så langt som å si at jeg hater det! Det sier meg ingenting,high fidelity(høy troverdighet) sier det som trenger å sies. AN E låter definitivt ikke analytisk "high-end" ,men jeg synst de er ganske ærlige på en naturlig måte.Vanskelig å forklare,du må nesten høre det selv ;)
    Jeg har foresten alltid sagt at viss man har rette rommet til Klipschhorn så må det vere en av de morsomste høytalere som er konstruert,men for meg var de også litt i råeste laget i lengden,litt for "på" viss det gir noen mening.For meg har horn nesten uansett fasong en viss egenkarakter som jeg synst blir litt unaturlig pågående i lengden,spessielt såpass nær som man stort sett alltid sitter i normale rom i vanlige hus.
    For de som vil ha mest mulig råskap så vil nok AN E i de fleste oppsett oppleves som vel høflig og snill,men personlig har jeg kanskje funnet min drømmehøytaler så langt ! :)
    Ved siden av Von Schweikert som også har stått for noen av mine deiligste musikkopplevelser via stereo-annlegg! Desverre tror jeg demonstrasjoner av VS på messer i Norge ikke har vist potensialet til desse høytalerene.Både AN og VS er på sitt beste istand til å låte så naturlig at jeg kan bli lurt til å tro at et ekte instrument er i rommet!
    Clement Perry i Stereotimes, som er en ivrig konsert-gjenger, stillte seg visstnok engang i kø for å komme inn i et rom der han trodde der var et liveband,men når han kom inn så var der intet band, bare et par Von Schweikert VR-6 ;D

Mvh
    Rune

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Audio notes venner

Å huske lydbilder godt nok til å gi sammenligninger er ikke lett, men jeg kan ikke finne noe å utsette på AN/E!

Rett og slett en utrolig god høytaler!

Men jeg tillater meg også å "banne i kjerka" (AN venners forum), og gi en losjebror (Hornlauget) litt trøst;

Kvelden jeg kom hjem etter AN/E seansen, satte jeg meg foran khorna og foret inn Gladys Knight m/ storband. Jeg støkk litt når gjengen med messinginstrumenter forsøkte å blåse meg ut av stolen ;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Audio notes venner

Vi er rimelig på linje her, Rune. Mine beste høyttaleropplevelser har kommet med AN-E, Living Voice Auditorium,Klipsch hjørnehorn, Avantgarde (med full AN-rigg) VR 6 og selvfølgelig mine elskede Impulse H2. Bare sånn i tilfelle du lurte.... :D
    Jaggu på tide at du får lånt øre til sistnevnte, forresten!

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Audio notes venner

Continuo skrev:
    Hei, RF-5 er overhodet ikke noe dårlig høyttaler, bare så det er sagt!
    AN/E er desverre bedre, det er kun mellombassen som er bedre hos Klipsch (den er til gjengjeld sinnsyk bra).
    Vil bare minne om at det dere får høre av Upgrade sine AN E ikke betyr at det er slik alle AN E låter.Jeg hadde tidligere som sagt kit 03 uten hamp og Black Gate,og kanskje hovedgrunnen til at jeg solgte var at jeg savnet litt energi i mellom/øvre bass/nedre mellomtone.Etter samtaler med Peter Q og også Andy Grove så mente de at der var mer av den energien og trøkket i alnico versjonen.Så langt kan jeg ikke annet enn si at jeg er veldig enig.I tillegg låter dette her mye vakrere med en utrolig rik klang i instrument og stemmer,og litt av æren har nok både hamp kon og Black Gatene men hovedsaklig tror jeg forskjelene ligger i alnico magnetenes egenskaper.Så viss dere mener Upgrade sine har energi og god bassgjengivelse så skulle dere ha hørt alnico versjonen!

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Audio notes venner

Ahh. Endelig slutt på letingen etter god kilde? Fikk i dag kjøpt meg en lekker AN M2 dac kit 2.1 level b Signature med USB.

Meget godt fornøyd med første inntrykket :D

Låter overaskende likt min Rega Saturn (positivt), men heldigvis virker den mye mer oppløst og elegant i toppen uten at den overhode blir <hissig>. Luft,luft,luft,god kontroll og så ørevennlig at jeg blir bare sittende å måpe.

Bare å avlyse alle avtaler resten av helgen og sende kona og ungene til farmor.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Audio notes venner

Erland skrev:
    Å huske lydbilder godt nok til å gi sammenligninger er ikke lett, men jeg kan ikke finne noe å utsette på AN/E!

Rett og slett en utrolig god høytaler!

Men jeg tillater meg også å "banne i kjerka" (AN venners forum), og gi en losjebror (Hornlauget) litt trøst;

Kvelden jeg kom hjem etter AN/E seansen, satte jeg meg foran khorna og foret inn Gladys Knight m/ storband. Jeg støkk litt når gjengen med messinginstrumenter forsøkte å blåse meg ut av stolen ;D
    Nei det er ikke å banne i kjerka det der,just the facts of life! ;D Intet tre gror helt til himmels,og en AN E vil nok aldri trøkke til slik som Khorn kan! Jeg har igrunnen også alltid sagt at der er ingenting som gjengir horn-instrument så realistisk som horn :D

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Audio notes venner

Rune S skrev:
    Takk for det! Det var da hyggelig. :)

Husk på at det som er litt dumt med høytaler byggesettene er at element er nøye tilpasset delefilter fra fabrikk,så man kan ikke gå fra keramisk magnet i basselementet og bare kjøpe alnico å sette de inn i kassene,desverre.I alle andre byggesettene deres er det slik at man kan leke seg med andre deler,men i høytalerene er det ifølge de selv en helhetlig matching.Men det betyr ikke det at jeg ikke har tenkt å prøve meg litt på forandringer i delefilteret over tid ;) Mulig at Audio Note overdriver viktigheten av deres egen matching,men man skal ikke se vekk fra at de også faktisk har kunnskap som mannen i gata trenger en del tid på å tilegne seg. ;)

Det virker som vi har litt samme negative erfaringer med dette "high-end" ordet ;) ,jeg vil nesten gå så langt som å si at jeg hater det! Det sier meg ingenting,high fidelity(høy troverdighet) sier det som trenger å sies. AN E låter definitivt ikke analytisk "high-end" ,men jeg synst de er ganske ærlige på en naturlig måte.Vanskelig å forklare,du må nesten høre det selv ;)
    Jeg har foresten alltid sagt at viss man har rette høytalerene til Klipschhorn så må det vere en av de morsomste høytalere som er konstruert,men for meg var de også litt i råeste laget i lengden,litt for "på" viss det gir noen mening.For meg har horn nesten uansett fasong en viss egenkarakter som jeg synst blir litt unaturlig pågående i lengden,spessielt såpass nær som man stort sett alltid sitter i normale rom i vanlige hus.
    For de som vil ha mest mulig råskap så vil nok AN E i de fleste oppsett oppleves som vel høflig og snill,men personlig har jeg kanskje funnet min drømmehøytaler så langt ! :)
    Ved siden av Von Schweikert som også har stått for noen av mine deiligste musikkopplevelser via stereo-annlegg! Desverre tror jeg demonstrasjoner av VS på messer i Norge ikke har vist potensialet til desse høytalerene.Både AN og VS er på sitt beste istand til å låte så naturlig at jeg kan bli lurt til å tro at et ekte instrument er i rommet!
    Clement Perry i Stereotimes, som er en ivrig konsert-gjenger, stillte seg visstnok engang i kø for å komme inn i et rom der han trodde der var et liveband,men når han kom inn så var der intet band, bare et par Von Schweikert VR-6 ;D

Mvh
    Rune
    Absolutt noe å tenke over om det er slik at AN/E finner veien hit, har ikke fått med meg så mye at det er forskeller mellom KIT og original vare, jeg trodde man bare kunne modde og mode..
    Om det blir en konvertering så blir det nok noe bruktbørs, så får vi evt bare sitte på trappa og vente til man har opplevd AN/E og evt se seg om etter brukt i inn og utland..

Men slik jeg tolker dere som har og har opplevd AN/E, så er dette absolutt den rette høyttaleren etter min smak, om de passer rommet er nok dessverre en annen historie, etter 30-40 par høyttalere på 6 år, så var det kun horn via RF-5 som kunne spille musikk her..
    Dette er noe av hva jeg gruer meg veldig til, men man kan ikke bare ha fremgang heller ;D

At Peter Q og co har peil, det er det ingen som helst tvil om.!
    Så for oss andre å finne opp kruttet på nytt igjen er kanskje ikke alltid like vellykket.?
    Stole på at de vet best og følge den strømmen ;)

Etter alt jeg har lest om AN/E så tror jeg vet hva du mener, så åpent og detaljert at det minner litt om "High-End" men med musikalske egenskaper.?
    High-End anlegg har ikke den muligheten til å fremvise følelser, se for deg Arve Tellefsen svette litt i panna, pga han konsentrerer seg for å finne det rette øyeblikk for å finne akkurat den tonen, der blir "High-End" sterilt, livløst og "firkantet" i mine ører, jeg jakter ikke på slikt, men respekterer at andre ønsker en slik lyd i heimen, men da vet dere hvertfall hvor jeg befinner meg..
    Og det ser ut til at jeg befinner meg midt i AN/E suppa.!

Aldri hørt skikkelige horn på et skikkelig anlegg, men via lauget så er det mange muligheter, jeg vet om et referanse anlegg som jeg ønsker meg, men impulse er så stiv på prisen sine at han vil ikke bytte likt mot det jeg har ;D

Von Schweikert er faktisk en høyttaler som jeg har lest en del om, og som har gitt meg en god magefølelse, men de befinner seg i et annet spekter enn hva jeg er på jakt etter, men for de som er ute etter noe slikt, så tror jeg at Von Schweikert kan være veien å gå.?
    Må få hørt hva som bor i dem en dag også ;)

Takker for innspill Rune, dette har vært meget lærerikt og gitt meg en del blod på tann.!
    Jeg MÅ bare høre hva som bor i AN/E KIT og så ta det videre derfra, det er nok et godt stykke opp til dine, men det er hvertfall en start og en liten forsmak på hva jeg kan ha i vente ;)

Mvh
    Kjell

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Audio notes venner

jonas skrev:
    Ahh. Endelig slutt på letingen etter god kilde? Fikk i dag kjøpt meg en lekker AN M2 dac kit 2.1 level b Signature med USB.

Låter overaskende likt min Rega Saturn (positivt), men heldigvis virker den mye mer oppløst og elegant i toppen uten at den overhode blir <hissig>. Luft,luft,luft,god kontroll og så ørevennlig at jeg blir bare sittende å måpe.

Gratulerer så mye.!
    Samme erfaring med AN jeg også, rett å slett mer musikk.!
    Kose deg i helgen, finne frem en flaske eller to med noe godt også, må jo nesten feire litt ;)

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.150
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Audio notes venner

jonas skrev:

Grattis fra meg også!

Som Rotekroken sier: AN sine produkter gir oss det vi liker. musikk! ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Audio notes venner

Hva i himmelens navn mener du med at du ikke har hørt skikkelige horn på et skikkelig anlegg, Kjell? Du har jo vært her! :D

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Audio notes venner

Det er vel med AN-E som med Klipsch sin Heritage serie......WAF er et "ikke" tema. ;D , men jeg har sett AN-E i en finish kvalitet som er helt rå, men utseende av selve kassa er det vondt å få gjort stort med, den ser jo like døll ut uansett finish.....akkurat som med de fleste store H-Klipscher.
    Både AN og Klipsch er dog suverene formidlere av god lyd med dynamikk i fokus. :)

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Audio notes venner

Rotekroken skrev:
    Men slik jeg tolker dere som har og har opplevd AN/E, så er dette absolutt den rette høyttaleren etter min smak, om de passer rommet er nok dessverre en annen historie, etter 30-40 par høyttalere på 6 år, så var det kun horn via RF-5 som kunne spille musikk her..
    Dette er noe av hva jeg gruer meg veldig til, men man kan ikke bare ha fremgang heller ;D

At Peter Q og co har peil, det er det ingen som helst tvil om.!
    Så for oss andre å finne opp kruttet på nytt igjen er kanskje ikke alltid like vellykket.?
    Stole på at de vet best og følge den strømmen ;)

Etter alt jeg har lest om AN/E så tror jeg vet hva du mener, så åpent og detaljert at det minner litt om "High-End" men med musikalske egenskaper.?
    High-End anlegg har ikke den muligheten til å fremvise følelser, se for deg Arve Tellefsen svette litt i panna, pga han konsentrerer seg for å finne det rette øyeblikk for å finne akkurat den tonen, der blir "High-End" sterilt, livløst og "firkantet" i mine ører, jeg jakter ikke på slikt, men respekterer at andre ønsker en slik lyd i heimen, men da vet dere hvertfall hvor jeg befinner meg..
    Og det ser ut til at jeg befinner meg midt i AN/E suppa.!

Aldri hørt skikkelige horn på et skikkelig anlegg, men via lauget så er det mange muligheter, jeg vet om et referanse anlegg som jeg ønsker meg, men impulse er så stiv på prisen sine at han vil ikke bytte likt mot det jeg har ;D

Von Schweikert er faktisk en høyttaler som jeg har lest en del om, og som har gitt meg en god magefølelse, men de befinner seg i et annet spekter enn hva jeg er på jakt etter, men for de som er ute etter noe slikt, så tror jeg at Von Schweikert kan være veien å gå.?
    Må få hørt hva som bor i dem en dag også ;)

Takker for innspill Rune, dette har vært meget lærerikt og gitt meg en del blod på tann.!
    Jeg MÅ bare høre hva som bor i AN/E KIT og så ta det videre derfra, det er nok et godt stykke opp til dine, men det er hvertfall en start og en liten forsmak på hva jeg kan ha i vente ;)

Mvh
    Kjell
    Viss man har 2 skikkelige hjørner så tror jeg AN E er mindre kilen på rom enn de fleste andre høytalere,men rommet og akustikken er alltid viktig.
    Har hørt på RF-5 en 3-4 timer i et ukjent rom,men jeg likte godt det jeg hørte.En godt balansert høytaler med god sammenheng og spilleglede :)

Slik du beskriver "high-end" som sterilt og livløst så er det helt samme oppfatning som jeg har hatt med mye slikt utstyr,så jeg har vanskelig for å forstå at du ikke vil like AN E ;)
    Dra gjerne frem de innspillingene som er støvet ned fordi endel "high-end" utstyr har fått de til å fremstå som dårlige innspillinger men som en gang var favoritt-musikk,så tror jeg du får se akkurat hva Audio Note gjør så bra! :) De såkalte "detaljene" er der i massevis viss man måtte gidde å lytte etter det,men derimot blir det såpass helhetlig og levende presentert at det er MUSIKKEN som kommer i fokus! 8)

Jeg snakket med Olav Flugsrud hos Audiocompaniet her en dag og bestillte meg en Audio Note mc pick-up,og jeg mener han sa han hadde tatt inn endel høytaler kit som sannsynligvis går billig.Kan jo høre med de også,tlf 22116870 .

Von Schweikert VR1000,VR2,VR3,VR4(bassdelen her kan vere litt for tung å få liv i med M800 viss man liker å spille på livekonsert lydnivå) parret med en Consonance M800SE(EL34 push-pull på 75 watt) ,en AN DAC og en grei forforsterker som for eksempel Eastern Electric Minimax,EAR 864 eller AN fremstår for meg fortsatt som noe av det mest musikalsk givende jeg har hørt innen hifi,og da selv etter at jeg har hatt komplett Audio Note oppsett :)

Mvh
    Rune

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Audio notes venner

impulse skrev:
    Vi er rimelig på linje her, Rune. Mine beste høyttaleropplevelser har kommet med AN-E, Living Voice Auditorium,Klipsch hjørnehorn, Avantgarde (med full AN-rigg) VR 6 og selvfølgelig mine elskede Impulse H2. Bare sånn i tilfelle du lurte.... :D
    Jaggu på tide at du får lånt øre til sistnevnte, forresten!
    Det er ikke så mye ukjent hifi som gjør meg nyskjerrig lenger,men de Impulsene føler jeg nå at jeg bare må få hørt engang! ;)

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Audio notes venner

impulse skrev:
    Hva i himmelens navn mener du med at du ikke har hørt skikkelige horn på et skikkelig anlegg, Kjell? Du har jo vært her! :D
    Jeg mente selvfølgelig horn med skikkelig store DIMENSJONER, ikke skikkelig stor LYD.!
    For Impulse H2 er skikkelige høyttalere som spiller STORT.!
    Om du ønsker deg nesten nye Klipsch RF-5, så kan jeg godt ta de gamle "vraka" av noen H2 du har i bytte 8)

Det jeg tenkte på med skikkelige horn på skikkelig anlegg, var LMC og Erland sine dimensjoner ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Audio notes venner

Hehehehe.. Jeg tok faktisk den, Kjell...men jeg måtte rett og slett bare erte deg litt..... ;D

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Audio notes venner

impulse skrev:
    Hehehehe.. Jeg tok faktisk den, Kjell...men jeg måtte rett og slett bare erte deg litt..... ;D
    Godt å høre 8)
    Men angående bytte RF-5 mot H2........... jeg har stor bil........ :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Audio notes venner

La oss si det sånn.. Aldri i verden om jeg selger de hønna! ;D

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Audio notes venner

Rune S skrev:
    Viss man har 2 skikkelige hjørner så tror jeg AN E er mindre kilen på rom enn de fleste andre høytalere,men rommet og akustikken er alltid viktig.
    Har hørt på RF-5 en 3-4 timer i et ukjent rom,men jeg likte godt det jeg hørte.En godt balansert høytaler med god sammenheng og spilleglede :)

Slik du beskriver "high-end" som sterilt og livløst så er det helt samme oppfatning som jeg har hatt med mye slikt utstyr,så jeg har vanskelig for å forstå at du ikke vil like AN E ;)
    Dra gjerne frem de innspillingene som er støvet ned fordi endel "high-end" utstyr har fått de til å fremstå som dårlige innspillinger men som en gang var favoritt-musikk,så tror jeg du får se akkurat hva Audio Note gjør så bra! :) De såkalte "detaljene" er der i massevis viss man måtte gidde å lytte etter det,men derimot blir det såpass helhetlig og levende presentert at det er MUSIKKEN som kommer i fokus! 8)

Jeg snakket med Olav Flugsrud hos Audiocompaniet her en dag og bestillte meg en Audio Note mc pick-up,og jeg mener han sa han hadde tatt inn endel høytaler kit som sannsynligvis går billig.Kan jo høre med de også,tlf 22116870 .

Von Schweikert VR1000,VR2,VR3,VR4(bassdelen her kan vere litt for tung å få liv i med M800 viss man liker å spille på livekonsert lydnivå) parret med en Consonance M800SE(EL34 push-pull på 75 watt) ,en AN DAC og en grei forforsterker som for eksempel Eastern Electric Minimax,EAR 864 eller AN fremstår for meg fortsatt som noe av det mest musikalsk givende jeg har hørt innen hifi,og da selv etter at jeg har hatt komplett Audio Note oppsett :)

Mvh
    Rune
    Rom og akkustikk er alltid viktig, men faktisk en del mindre viktig med horn, lettere å få horn til å spille med rommet, enn boks-høyttalere generelt..
    Skal få tatt noen bilder av "hjørnet" mitt, så kan du jo se om dette kan være "hjørne" nok til å vurdere AN/E..
    Det er halvannet hjørne, kjerringa satte et skap på den ene siden..
    Vet ikke om det kan være en mulighet å låne med seg det AN/E settet fra UA en gang etter messa.?
    Får ta kontakt med Lars Erik eller Olof og høre litt med dem..
    Må nesten ha dette hjemme for å høre åssen det låter her..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn