Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Jeg er ikke sikker på dette med potmeteret,men er det ikke slik at la oss si det er et 100k potmeter,så er det 100k koblingskondensatoren mellom 6SN7 og 5687 ser inn i? Og ergo bør der i tilfelle settes inn en 100k motstand fra kondis/5687 mot jord viss man fjerner volumkontrollen?

Audio Note 2W Tantalum er vel et ganske bra valg i tilfelle.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.439
    Har kikket litt nærmere på tegningene og på side 24 mangler det "grid-leak" motstander til 5687-rørene, noe som betyr at potmeteret (100k) har denne rollen. På side 41 står det to 1M-motstander i tillegg til potmeteret. Jeg så ikke side 24 før nå. Vet ikke hvilke tegninger som reflekterer de faktiske forhold. Beklager at jeg var litt raskt ute uten å ha sjekket avvikene mellom de to skjemaene.

bevisfrond

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Antall liker
    525
    Torget vurderinger
    23
    Hei og hjertlig takk for engasjement og kunnskap.
    Forstår jeg dere rett i at det er mer pain enn gain med å lodde vekk volumpot'ene? Altså at det er marginalt å hente ift. lydkvalitet?
    Sier teorien noe om hvor det er best å ha Kit 3 sitt volum, når de brukes som effekttrinn, med TVC som styrer innganger og volum? Selv har jeg hatt de på maks, da jeg har tenkt at de der påvirker lyden minst, og da har selvfølgelig også psykoakustikken fortalt meg at det låter best, he-he.
    Om det er lite å hente lydmessig, er det faktisk et pluss å ha volumkontrolene, da de bl.a. kan benyttes i fit, balanse og gainstruktur.
    Mvh Håkon

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.439
    Jeg tror som sagt det er mer pain enn gain. Har du ikke støy eller forvrengning på max volum så ha det på max.

bevisfrond

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Antall liker
    525
    Torget vurderinger
    23
    Stille på 105 db/1w effektive høyttalere.
    Bare jeg som trodde at attenuatoren var en flaskehals for lydkvaliteten.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.902
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Still volum på det nivå du synes låter best.

Men du bruker jo en tvc som er passiv. Jeg ville bypasset hele 6sn7 kretsen. Har tidligere lest endel om folk som har hatt bedring lydmessig da.

bevisfrond

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Antall liker
    525
    Torget vurderinger
    23
    Da takker jeg for all hjelp.
    Jeg velger å beholde pot'ene i kretsen, og planlegger heller en total renovering/ombygging.
    Noen som har tips om hvem man bør henvende seg til for å få gjort en slik jobb?

Håkon

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.747
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Velkommen skal du være. Alltid plass til en ny AN-venn.

Det ser nesten ut som pickupen har korrodert, men lyden kan vel være god for det. Hvordan høres den ut sammenlignet med Koetsu Urushi?
    Den ser traspet ut, men låter forunderlig bra.

I forhold til Koetsuen? Kanskje best å ty til bilder:

1) Koetsu:

voluptuous.jpg

2) Audio Note:

slank.jpg

mvh

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.439
    Ha-ha! Så ikke den komme akkurat. Men ser og forstår forskjellen.

• Liker
    Reaksjoner: tkr

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Har kikket litt nærmere på tegningene og på side 24 mangler det "grid-leak" motstander til 5687-rørene, noe som betyr at potmeteret (100k) har denne rollen. På side 41 står det to 1M-motstander i tillegg til potmeteret. Jeg så ikke side 24 før nå. Vet ikke hvilke tegninger som reflekterer de faktiske forhold. Beklager at jeg var litt raskt ute uten å ha sjekket avvikene mellom de to skjemaene.
    Jeg var rask jeg også,kikket bare kjappt på det første skjema jeg trykkte på:) , og der var der ikke tegnet inn det du kaller grid-leak motstander.
    Så her må man i tilfelle se hva som faktisk er montert eller ikke montert i den posisjonen i forsterkeren.Står der en 1M motstand så kan man bare fjerne potmeteret viss man ønsker det.
    Og min erfaring er at alt man kan fjerne fra signalveien utgjør et løft og man kan komme litt nermere på musikken

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Disse små potmeterne Håkon har, vil det ha noe for seg å oppgradere di til bedre kvalitet når han likevel skal beholde dette?

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.439
    Tja, det hadde vel blitt litt klarere lyd skulle jeg anta, men neppe mer enn om han hadde skiftet ut noen av ledningene inni forsterkeren.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Skjemaet ditt viser kun en kanal viss det er det du tenker på at det virker å mangle noe.Men begge kanalene er helt like.
    Se på komponenter som står direkte i signalveien i første omgang.Volumpotmeter,R7 10k ohm,C3 og C4 som er de som kalles koblingskondensatorer 0.22uF ,R9 og R10 2,2k ohm. Og tilsvarende for andre kanalen. Der kan du gjør noen av de største lydforandringene. Kanskje også på katodeavkobling som de 47uF 50V som du nevnte.På skjema står det 100uF 63V på katodeavkobling til EL84 rørene?

Jeg liker nok mye av det samme som du beskriver lydmessig.Liker at ting er kroppslig,men har hurtighet og punch,og liker ikke for fremtredende mellomtone og opp.Fascinerende nok på superinnspilllinger,men blir som regel slitsomt i lengden viss man slik som meg skal spille all musikk uavhengig av innspillingskvalitet.
    Se på for eksempel Allen Bradley i R7 og R9/R10 posisjon.Tror Hifi-collective har av de vintagemotstandene.De har ofte en deilig kroppslig gjengivelse,og som ofte gjør seg ekstra godt i kretser som dette med NFB,negativ feedback sløyfe.Den sløyfen ser du øverst på skjema,en sløyfe fra utgangen på utgangstrafo tilbake til start på katoden ECF80 via R15 og C8.
    Koblingskondisene C3 og C4 vil også kunne utgjøre bra forskjeler ved skifte.
    Hei igjen.
    kjenner jeg får lyst til å lodde litt igjen nå som det blir mørkt på kveldene. Kan jeg spørre dere om en tjeneste?
    Kan du Rune S, eller noen andre, peke ut posisjon R7, R9 og R10 på bildet jeg la ut på side 355? Og berdien på mostandene?
    Jeg klare ikke å se hvor dette blir på boardet. Er ikke god på tekniske tegninger. Har lyst til å bestille meg noen nye gode motstander her å lodde inn.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.439
    Ikke for å kuppe et eventuelt svar fra Rune, men det letteste er om du får tak i er et bilde av printkortet UTEN komponentene påmontert. Kanskje det er noen som har bygget L1 og som har manualen tilgjengelig. Ellers blir litt mer arbeid, men slett ikke vanskelig eller umulig. Legg gjerne ut skjema...

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Det skal du ikke ha dårlig samvittighet for VB :D Kupp i vei!
    Jeg klarer ikke ut fra bildene å se hvor R7,R9 og R10 er. Og dette vil vere kun ene kanalen.Tilsvarende må skiftes i andre kanal.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Kupp i vei sier Rune! Skjønner han godt jeg :)

Men jeg skal se hva jeg får til av bilder av printplate og skjema. Har bare halve skjemaet men er vel bare å gjøre det speilvendt på motsatt side?

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.439
    Halve skjemaet går helt fint. Alt motstandene er vel neppe helt symmetrisk på printet, men finner vi ut av en kanal så finner vi ut av begge.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Kupp i vei sier Rune! Skjønner han godt jeg :)

Men jeg skal se hva jeg får til av bilder av printplate og skjema. Har bare halve skjemaet men er vel bare å gjøre det speilvendt på motsatt side?
    Hvordan gjekk det?

Hjelper gjerne:) Men det var for min del vanskelig å vere sikker på noe ut fra de bilder og skjema du la ut. Først og fremst bør du vere sikker på at du har et skjema som stemmer med din forsterker. Mest sannsynlig så har printkortene i forsterkeren markert posisjonene,R1,2,3,4,5 ,C,1,2,3,4,5 osv ,og da finner du lett ut av det på den måten. Så bør du ha foran deg et motstandsfargekode skjema ala desse
    resistor color code - Bing Bilder
    Motstandfargekoder1.gif

Motstandfargekoder3.jpeg

Du sier du ikke er så god på å lese skjema og slikt,men det var det heller ingen av oss andre som var før vi begynnte å studere og jobbe med det.Desverre så er det bare en måte å lære ting på ;-)
    For min egen del så er jeg veldig glad jeg begynnte å jobbe litt mer med det.Hobbyen blir mer interesant og enklere på den måten syns jeg. For min del er det gull verdt det å kunne jobbe med voicing av enkle rørkretser.Det er stort sett det de gjør hele gjengen fra Kondo,Peter Qvortrup,Shindo,Goldmund,Rockport,you name it. Der er lite nytt under lokket på en hifi dings.De fleste kopierer ting hifibransjen visste og brukte for 80-90 år siden. Det er valg av deler og voicing som hovedsakelig gjør at ting låter forskjellig.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.439
    Er det noen som vet om høyttalerelementene i AN-E og AN-J er like? Årsaken til at jeg spør er at jeg kunne tenkt meg å lage en kopi av J. Et slags "J Kit" kanskje.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.902
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mener faktisk at de er like. Delefiltrene er forskjellige. Men det benyttes forskjellige elementer i de forskjellige E modellene også...

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.439
    Har bare elementene til det billigste AN-E kit'et. Du har jo forresten diskutert samme emne før på forumsidene til ANK. Du har jo til og med lagt ut et bilde. På den tråden var det jo også et skjema som ser riktig ut. Litt variasjon i komponentverdier kanskje, men det grunnleggende synes å være likt.

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.902
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Stemmer. Hadde et par AN/J tidligere på "hytta".
    De spilte rett og slett glitrende der.

Pusset de opp og det ble veldig fine også. Hadde tenkt å "oppgradere" delefiltrene men slo det fra meg og bare byttet internkabling til Duelund.

De "forsvant" sammen med det meste annet i skilsmissen :rolleyes: :mad:

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.439
    Ja, det er ikke alltid like greit med de greiene der...

Ser forresten at på en kondensator (den nederste gule) står det 2.2, mens det på tegninga står 4.2. Så litt testing med ulike komponenter må en nok påregne hvis en skal gå i gang med et slikt prosjekt. Det vanskeligste vil nok imidlertid være (som alltid) å lage pene kabinetter der elementene står med riktig avstand - for ikke å snakke om bassportens diameter og lengde. Det er vanskelig å finne noe helt konkret på nettet, men det er selvfølgelig mulig at det går an å "ekstrapolere" ut fra bilder. Tvilsomt prosjekt, men det kunne holdt meg sysselsatt i vintermånedene.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Har alltid tenkt at det kunne vere spennende å jobbe litt med delefilteret til AN E.Kanskje prøve litt forskjellige deler. Samtidig er det sikkert litt hold i det AN sier at de er ganske så nøye matchet.Når man skifter til en annen spole eller kondis,så er det også andre ting enn kapasitans og induktans man forandrer....
    Men spennende VB:)

Viss man spiller høyt med AN E så mener jeg det er en klar oppgradering å flytte filteret ut av kassa.Jeg mener ivertfall at jeg fekk mer ro og klarhet med å gjøre det.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.439
    Har alltid hatt mest sans for an-j. Det er noe med proporsjonene som tiltaler. Utvendige delefiltre hadde gjort arbeidet mye lettere, så skulle gått for det nesten uansett eventuelle lydmessige fordeler.

Jeg må imidlertid bli flinkere til å jobbe med tre. Bare det å sage plater med 45 graders kant uten å få utflisninger er en stor utfordring.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Er ikke noen møbelsnekker jeg heller. Men det er i grunnen noe jeg er tenkt å jobbe litt mer med fremover.Blir bare mer og mer glad i treverk. Tenker i grunnen å starte en egen treverk tråd på DIY sidene en dag.....
    Først skal jeg få laget meg noen rammer til bruk i rørDIY prosjekt.
    Har også lenge tenkt å prøve finne noe ala det AN bruker for å plassere komponenter på i topp-produktene.Er det noen av dere som har vert borti dette eller vet hvor lignende kan skaffes?
    ANDAC5Signature1.jpg

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Glimrende,tusen takk!
    Visste det var snakk om panzerholz men har ikke tidligere funnet noen plass å kjøpe fra.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.439
    Si fra om det går bra å bestille små kvanta og ikke minst pris. Flotte "printkort" som jeg godt kunne tenkt meg å ha hatt litt av selv.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.439
    Det vanskeligste vil nok imidlertid være (som alltid) å lage pene kabinetter der elementene står med riktig avstand - for ikke å snakke om bassportens diameter og lengde. Det er vanskelig å finne noe helt konkret på nettet, men det er selvfølgelig mulig at det går an å "ekstrapolere" ut fra bilder. Tvilsomt prosjekt, men det kunne holdt meg sysselsatt i vintermånedene.
    Ser ut til at avstanden mellom elementene er helt lik, men diskanten (og dermed også bassen) er plassert noe lengre ned på baffelen på AN-J vs. AN-E.

Vedlegg

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Si fra om det går bra å bestille små kvanta og ikke minst pris. Flotte "printkort" som jeg godt kunne tenkt meg å ha hatt litt av selv.
    Jepp.Skal komme med en tilbakemelding når jeg har vert i kontakt med de.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.439
    Har forsøkt å finne avstanden fra toppen av baffelen og ned til senterpunktet for diskanten til AN-J ved hjelp av et par bilder tatt sånn noenlunde rett forfra. I begge tilfellene kom jeg fram til 12 cm pluss minus et par-tre millimeter. Hvordan jeg kom fram til det tallet kan dere kanskje se på bakgrunn av bildet nedenfor (hintet er at diskantens diameter er 95mm).

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.902
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sikkert noen på forumet som burde vært istand til å hjelpe deg :)

Her er ihvertfall dimensjonene på an-j kassene.

585mm(h)*330mm(w)*235mm(d)

Sist redigert:

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.439
    Sikkert noen på forumet som burde vært istand til å hjelpe deg :)

Her er ihvertfall dimensjonene på an-j kassene.

585mm(h)*330mm(w)*235mm(d)
    Husker du noe om hvor avstivningene i kabinettene var plassert da du åpnet høyttalerne dine? På bildet ditt ser det ut som det er ett par som står skrått rett under basselementet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn