Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.841
    Antall liker
    1.415
    Det var kabinettene sine det! Og så står det jo alle mål inkludert bassport! Tusen takk! Dette kommer til å spare meg for mye prøving og feiling. Eneste problemet nå er at jeg ikke har lyst til å bygge kabinettene selv siden de på eBay var så fine - men jeg skal gjøre det likevel.

    Takknemlig hilsen
    VB
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    639
    Antall liker
    515
    Torget vurderinger
    23
    Defekte elementer AN Kit 04, AlNiCo hemp cone woofer plus silver voice coil

    Som fornøyd nybliven eier av et par Kit 03 høyttalere, røyk jeg på et spontankjøp av et par "rep-objekt" Kit 04. En defekt forsterker hadde ødelagt bass/mellomtoneelementene. De er nå i en tilstand hvor hemp membranene er hindret i å bevege seg. Er vel da voice coilene som sitter fast i magneten regner jeg med?
    Full av optimisme sendte jeg henvendelse til AN UK med forespørsel om reparasjon/innbytteordning. Ikke fullt så optimistisk nå, etter å ha fått svar:

    "We offer a replacement scheme for damaged AlniCo drive units.

    Ship the damaged pair back to us and we will provide you with a new matched pair at a discount of 20%.

    So, total price for a new matched pair of bass units (once we have received the original pair) will be £2,400.00 + shipping.

    Unfortunately it is not possible to have them repaired."

    At jeg i tilegg må betale moms på denne prisen blir uvesentlig i denne sammeng.

    Spørsmålet er derfor om noen her inne kjenner til alternative løsninger som ikke koster skjorta, slipset og taxiregning hjem?

    Håkon
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.841
    Antall liker
    1.415
    Det er jo Alnico og sølv så det er ikke så rart at det blir dyrt. Ser ingen løsninger dessverre.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Kanskje du kan undersøke om det er noen her til lands som er god på reperasjon og gi det et forsøk? Eventuellt høre med SEAS om de kan se på de?

    Kan du bevege elementet med hånda? Vet ikke hva som kan ha skjedd,men mulig at det kunne blitt så mye varme at talespolen har løsnet/deformert....
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    639
    Antall liker
    515
    Torget vurderinger
    23
    Kanskje du kan undersøke om det er noen her til lands som er god på reperasjon og gi det et forsøk? Eventuellt høre med SEAS om de kan se på de?

    Kan du bevege elementet med hånda? Vet ikke hva som kan ha skjedd,men mulig at det kunne blitt så mye varme at talespolen har løsnet/deformert....
    Det ene elementet kan beveges noe, med tydelig skrapelyd, det andre virker å sitte fast.
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    639
    Antall liker
    515
    Torget vurderinger
    23
    Kanskje du kan undersøke om det er noen her til lands som er god på reperasjon og gi det et forsøk? Eventuellt høre med SEAS om de kan se på de?

    Kan du bevege elementet med hånda? Vet ikke hva som kan ha skjedd,men mulig at det kunne blitt så mye varme at talespolen har løsnet/deformert....
    Tips om kvalifiserte reparatører, eller kontaktperson på SEAS mottas med stor takknemlighet.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Du kan jo i første omgang prøve en tråd på DIY sidene her.Kanskje flere som følger med der og eventuellt kan gi noen råd.
    Jeg hadde ivertfall gjort et forsøk på å se om jeg fannt noen som kunne prøvt reparere de viss det ikke koster for mye.
    Seas kan vere verdt et forsøk.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Så må du sjekke om diskantene er ok! Hvis de er i orden er dette prosjektet verd å gå videre med. Hvis ikke, kan det bli uforsvarlig dyrt
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    639
    Antall liker
    515
    Torget vurderinger
    23
    Så må du sjekke om diskantene er ok! Hvis de er i orden er dette prosjektet verd å gå videre med. Hvis ikke, kan det bli uforsvarlig dyrt
    Diskantene virker heldigvis.
    Er vel ditt gamle par jeg har JoHoo :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Jepp. Synd du ikke plukka de opp da jeg solgte de, men cest la vie...
    flott med diskantene. Da er det håp. En recone jobb er ikke allverdens, og får du tak i membraner og spole fra Seas (uten sølv) så kommer dette til å spille igjen. Men AN filosofien er selvfølgelig matching, så kanskje er det bare å grave i pungen, og kline til på tilbudet fra AN?
    De spiller herlig, og hadde ikke byggelysten tatt helt av, kunne de igrunn vært en endelig høyttaler
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.841
    Antall liker
    1.415
    Har bare elementene til det billigste AN-E kit'et. Du har jo forresten diskutert samme emne før på forumsidene til ANK. Du har jo til og med lagt ut et bilde. På den tråden var det jo også et skjema som ser riktig ut. Litt variasjon i komponentverdier kanskje, men det grunnleggende synes å være likt.
    Vedlagte bilder

    Har funnet ut hvor de selger spolene og de blå kondensatorene. Falcon Acoustics | The Leading DIY Speaker Parts and Kit Supplier since 1972 AN bruker åpenbart skikkelig billige deler i de lavest prisete høyttalerne sine. En pussig detalj er at Alcap (de blå) bare har "low loss" elektrolytter i samme størrelse som AN har brukt Bennic (de gule). AN liker åpenbart ikke "low loss" - eller så liker de bare lavest mulig pris.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Noen som vet vilke kabler Upgrade Audio brukte i mange av byggesettene? Tenker på de flerfargede som er brukt fra rcakontaktene til inngangsvelger,her i min AN L3 forforsterker.Det er flerledere,og ser ut som sølv.
    HPIM2881.jpg

    HPIM2884.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.494
    Antall liker
    11.454
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Husker ikke eksakt men mener det var noe kimber "hookup" wire. Var nok kobber. Var ihvertfall gode saker.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Ok,skal se om jeg finner noe lignende fra Kimber.
    Det ser ut som sølv.Lurte på om det kan vere sølvbelagt kobber,noe jeg som prinnsipp ikke er så begeistret for.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.494
    Antall liker
    11.454
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja det er nok gjerne det. Kan også være cardas. Mener å huske at Brian skrev noe om dette da vi startet med kit..
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.841
    Antall liker
    1.415
    Noen som vet vilke kabler Upgrade Audio brukte i mange av byggesettene? Tenker på de flerfargede som er brukt fra rcakontaktene til inngangsvelger,her i min AN L3 forforsterker.Det er flerledere,og ser ut som sølv.
    Hei Rune! Ser ut som du har skumgummi i forforsterkeren. Er det for at kablene skal ligge godt?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Noen som vet vilke kabler Upgrade Audio brukte i mange av byggesettene? Tenker på de flerfargede som er brukt fra rcakontaktene til inngangsvelger,her i min AN L3 forforsterker.Det er flerledere,og ser ut som sølv.
    Hei Rune! Ser ut som du har skumgummi i forforsterkeren. Er det for at kablene skal ligge godt?
    Jepp,og den er ikke billig! Noen bruker mye penger på ekslusive kabel-løftere,jeg bruker enda mer på kabel-hvilere
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.841
    Antall liker
    1.415
    Ha-ha! Ja, det blir vel litt roligere og mer avslappet lyd av det.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Vidar,forskjelen er som natt og dag!! Helt sjokkerende :D
     
    T

    Torget

    Gjest
    Noen som kan si hvor gode disse utgangstrafone til AN er?

    Hvor gode er AN`s dyrere pre`er, sammenliknet med tungt moddet OTL Preamper? Kan det sies noe generelt fornuftig om det?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Det med kablene spiller for så vidt ikke så stor rolle.
    Har bestillt litt deler fra HifiCollective som jeg tenkte leke med i L3en fremover.Blant annet de nye AN 2W ikke magnetiske. Bestillte også Elna Silmic II og noen Takman karbonfilm som jeg tenkte kunne vere greit å stifte bekjentskap med.

    Ellers er planen å få laget meg et stort kabinett som gir meg frihet til å leke meg med diverse ideer.Har liggende deler til enda en L3.Derfor denne her ligger ute for salg.
    Jeg vil også ha et enklere utgangspunkt for å leke meg med forskjellige rør,og har i grunnen god tro på komboen 6SN7 og ECC99 som AN Kits kjører i L5en nå.

    Kabinettet skal også kunne fungere til et kommende DHT forforsterker prosjekt som jeg har planer om å endelig realisere i løpet av denne vinteren.
    På tide Vidar? :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har ikke noe fasitsvar på det med trafo eller ikke,eller noe annet innen hifi for den del.
    Liker begge deler.
    Får av og til en fornemmelse av at en trafokobling gir en større grad av ro,mens kondiskobling kanskje litt friskere.En god trafokobling har muligens litt mer klarhet og dynamisk spenn,mens kondiskoblinger kanskje i større grad roter til litt.Men det er nok forenklete unøyaktige beskrivelser.Der er for eksempel ikke 2 trafoer som låter likt,og det samme med forskjellige kondiser.
    En positiv ting med en trafo er viss den har et omsetningsforhold,step-down forhold,så senker den utgangsimpedansen.Mange standard rørpreer med ECC81,82,83,88 har høy utgangsimpedans og det kan ofte bli litt bingo med tanke på å drive diverse effekttrinn med fornuft.

    Det sagt så liker jeg trafoene til Audio Note meget godt.Jeg tror personlig at AN sine topp-trafoer er de beste trafoer som noensinne er produsert.De kunne muligens nesten like mye om kjernemateriale i glansdagene til Telefunken,Klangfilm,osv ,men de gjekk aldri til skrittet å bruke sølvtråd.Det er nok også i 2014 mulig å maskinere diverse ting til mye tightere toleranser.Ser ingen annen trafoprodusent i dag som er i nerheten å gå så kompromissløst til verket som Audio Note.
    Bare så synd AN trafoene er så dyre.
     
    T

    Torget

    Gjest
    Takk for det.
    Det var en fin bekreftelse på det jeg mener å ha hørt forskjeldige steder til forskjeldige tider.
    Beklager teit spørsmål, som opplagt ikke har noe fasit svar.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Finnes ingen teite spørsmål innen hifi,bare teite svar:D
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Gøy med DIY.Man trenger ikke kjøpe en ny AN M9 eller M10 for å la musikken flyte gjennom et par nye AN 2W ikke magnetiske.
    Fra nederst,de nye AN 2W tantalum ikke magnetiske,de gamle AN2W,Shinkoh,Amtrans
    HPIM2891.JPG


    De har ikke fått så mange timene enda,kanskje rundt 10t,men jeg må si jeg liker det jeg hører så langt. Erstattet den 1k fra inngang/potmeter inn på gitter 5687 første trinn.R3 og R4
    HPIM2896.jpg

    Foreløpig er jeg litt satt ut av hvor store forskjelene oppleves.Til tider er det mer som jeg har satt inn en DAC kit 4.1 med mye gode deler eller byttet ut AN E kit 03 med 04 alnico varianten.
    Jeg er sikkert mer balansert i uttalelsene om noen dager:D
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei noen som vet ca verdi på et par AN/E ? Teknisk topp stand :/ fabrikkbygde!
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    639
    Antall liker
    515
    Torget vurderinger
    23
    Hei noen som vet ca verdi på et par AN/E ? Teknisk topp stand :/ fabrikkbygde!
    Tja ligger et par her på HFS til 8k, og du finner de til et par nye Tesla om du går for dyreste versjonen.
    Hvilken versjon er det du tenker på?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.494
    Antall liker
    11.454
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja veldig vanskelig å anslå verdien på noe slikt. Det er så mange varianter og iterasjoner av de. Er det av de tidligere an/e-b med sponkasser så kan prisen være ned i et par tusenlapper og opp til en 5-6k i mine øyne. (kjøpte selv et par an/j-b for 1500 inkl. stativer for noen år siden.)

    Det blir litt som å anså verdien på en bmw...
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.025
    Antall liker
    623
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har noen meninger ang oppgradering av kobber spole diskant til sølv spole diskant i An-E med Hemp kobber spole bass? Vet at jeg må forandre et par kondiser i diskantfilteret og kansje serie motstanden da følsomheten på sølvdiskanten er høyere. Noen som har prøvd dette?

    Mvh
    Morten Jansen
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Noen som har noen meninger ang oppgradering av kobber spole diskant til sølv spole diskant i An-E med Hemp kobber spole bass? Vet at jeg må forandre et par kondiser i diskantfilteret og kansje serie motstanden da følsomheten på sølvdiskanten er høyere. Noen som har prøvd dette?

    Mvh
    Morten Jansen
    Mener Rune S har prøvd både sølv og kobber variantene.
    Kanskje han kan svare deg på spørsmålet.

    Vedrørende demping med motstander, så vil jeg anbefale L-pad filter.
    kalkulatorer for utregning finnes på google:)

    Mvh
    Erik
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.025
    Antall liker
    623
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, har tenkt på L-pad men er litt usikker på forskjellen i følsomhet på disse elementene? Sølv vs kobber? jeg for prøve meg frem med nivå justering av diskanten og høre meg frem til det beste resultatet.


    Mvh
    Morten
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Et spørsmål til AN UK er nok det beste med tanke på eventuelle forskjeler i følsomhet.

    Jeg har kun hørt forskjelene mellom diskantene med sølvspole ferritt magnet og alnico varianten.Mener Peter Q sa der var ca 1dB lavere følsomhet i alnico-diskantene
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    639
    Antall liker
    515
    Torget vurderinger
    23
    Noen som har noen meninger ang oppgradering av kobber spole diskant til sølv spole diskant i An-E med Hemp kobber spole bass? Vet at jeg må forandre et par kondiser i diskantfilteret og kansje serie motstanden da følsomheten på sølvdiskanten er høyere. Noen som har prøvd dette?

    Mvh
    Morten Jansen
    Mener Rune S har prøvd både sølv og kobber variantene.
    Kanskje han kan svare deg på spørsmålet.

    Vedrørende demping med motstander, så vil jeg anbefale L-pad filter.
    kalkulatorer for utregning finnes på google:)

    Mvh
    Erik
    Interessant. Jeg har selv et par Kit 04 stående hvor kun alnico diskantene er oppe å går. Har også et fungerende sett Kit 03 med hemp woofere. Begge Kit'ene har BG delefilter. Jeg kunne tenke meg å prøve woooferene over i Kit 04 kassene, evt diskantene i Kit 03 kassene. Hvilke endringer må i så fall gjøres?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn